Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Pari päivää sitten
tuli päätös siitä, että Turun
Leafin tehdas lopetetaan. Tämä oli taas kerran
sarja niistä päätöksistä,
joissa tuottava suomalainen, kansainvälisessä omistuksessa
oleva yritys lopetetaan, toiminta siirretään ulkomaille.
90 vuotta Turussa toiminut makeistehdas tunnettiin paremmin Hellaksena,
Huhtamäki-yhtymän osana, ja se oli ihan tuottava
myös tässä lopettamisajankohdassa. Kysyisinkin
hallitukselta:
Milloin hallitus tunnustaa, että suomalaisen työntekijän
irtisanominen on helpompaa ja ennen kaikkea halvempaa ulkomaisessa
omistuksessa olevalle yritykselle kuin minkään
muun eurooppalaisen tai muunkaanmaalaisen työntekijän
irtisanominen? Eli milloin tänne tulee esityksiä siitä,
että suomalaiset työntekijät pääsevät
samalle viivalle ulkomaisten työntekijöiden kanssa
eikä jatkuvasti tule näitä uutisia toinen toisensa
perään?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ehkä irtisanomissuojan osalta ministeri
Filatov vastaa.
Mitä tulee tämän tyyppiseen liikenteeseen, suorastaan
näin voisi sanoa, tuon Leafin jälkeen uudempiakin
ilmiöitä on todettu tässä viimeisen parin
päivän aikana. Tämä on osa sitä ilmiötä, mitä kutsutaan
globalisaatioksi, tämän me kaikki tiedämme.
Jos Suomea taas sitten verrataan eräisiin muihin läntisen
Euroopan ja meidän tapaisiimme maihin, niin Suomi ei tämän
ilmiönsä kanssa ole yksin. Jos vertailuviivalle
otetaan eräitä muita maita, niin voi sanoa, että on
maita, jotka ovat menettäneet tässä mielessä sekä yrityksiä enemmän
että työpaikkoja. No, välttämättä tämä ei
riitä, sen seikan toteaminen, että naapurillakin
sauna palaa. Meidän on vain parannettava entisestään
kilpailukykyämme ja tuottavuutta täällä ja
sitä kautta tehtävä entistä varmemmaksi
yrityksille ja omistajille pitää tuotantonsa täällä Suomessa.
Kovin monta muuta tällaista keinoa, vaihtoehtoa ei tässä taida
olla. Irtosanomissuojan osalta ministeri Filatov.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Näissä tilanteissa on hyvin
monenlaisia taustoja. Joissakin tilanteissa, joissa yritykset ovat
siirtäneet toimintojansa tai lakkauttanut toimintojansa
täällä, ne ovat vapaaehtoisesti maksaneet
paljon isompia sosiaalipaketteja kuin oikeastaan minkään
EU-maan irtisanomismaksut tai muut lainsäädännöllisesti
turvaavat maksut. Silloin tietenkään raha ei ole
se, jolla yritystä voidaan ikään kuin
pakottaa pysymään täällä.
On kyse monimutkaisesta yhtälöstä, johon
vaikuttavat monet tekijät.
Muutosturva, joka tulopoliittisen kokonaisratkaisun yhteydessä sovittiin,
on yksi niistä välineistä, joilla hallitus
pyrkii vastaamaan niihin muutostilanteisiin, joita me tässä globaalissa maailmassa
kohtaamme. Sen lisäksi työministeriössä istuu
kolmikantainen työryhmä, joka pohtii työntekijän
asemaa silloin, kun yritys siirtää toimintojansa
ulkomaille. Tämän lisäksi ollaan uudistamassa
yhteistoimintalainsäädäntöä,
jotta siitä tulisi aito vuorovaikutuslaki ja jotta sen
lain todellinen henki toteutuisi, koska käytännön
elämässä siitä on tullut irtisanomislaki,
vaikka lain sisältö velvoittaa moneen muuhun.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tänään tuli tosiaan
tieto, että makeisyhtiö Pandan ostaa norjalainen
Felix Abba. Sen lisäksi julkisuudessa on ollut tietoja
siitä, että ruotsalainen sijoittajaryhmä pyrkii
valtaamaan Metson pilkkoakseen yhtiön ja myydäkseen
sen osat voitolla. Tällaisessa pilkkomisessa ostajatahot
lakkauttavat useinkin joitakin toimintoja ja siirtävät
valmistusta, mikä vaarantaa työllisyyden. Valtiolla on
nyt ratkaisijan paikka. Aikooko valtio myydä omistamansa
runsaat 11 prosenttia yhtiöstä taholle, joka pilkkoisi
yhtiön?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Valtiolla todellakaan ei ole tällaisia
aikeita. Mitä tulee taas siihen noin teoreettisesti, onko
jollakin sellaisella toimijalla, joka nyt esimerkiksi tällä hetkellä omistaa
4 prosenttia jostakin yhtiöstä, teoriassa mahdollisuus
edetä tavalla, jossa se pääsisi sanelemaan
tässä kysymyksessä esitetyllä tavalla,
niin ainakin teoriassa sehän on täysin mahdollista
ja käytännössäkin. Sen estämiseksi
taas valtiolla omistajana 11,5 prosentin siivulla ei ole olemassa
sellaisia keinoja, joilla valtio sanoisi, että muut omistajat
ette saa keskenänne liittoutua ja tehdä niin tai
näin. (Eduskunnasta: Ostamalla!) — Niin, ostamalla
tietysti omistuksia, mutta sellaisia rahoja ei taida nyt olla. (Ed.
Huotari: Niin, ostamalla niitä osuuksia, jotka on aikanaan
myyty!) — No, ne on joskus aikanaan myyty, siitä on vuosia
aikaa. Se kai ei realistinen vaihtoehto kuitenkaan ole.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä Leafin tuleva lakkauttaminen
on tietysti suuri sokki kaikille työntekijöille,
ja monen ensireaktio on se, että tämä on
nyt sen ikävän globalisaation syytä.
Kuitenkin kysymys on siitä, että globalisaatiolla
on molemmat puolet. Hallituksen teettämässä globalisaatioraportissa
on selvitetty muun muassa se, miten investointeja suuntautuu Suomen
rajojen ulkopuolelle ja Suomeen, ja suomalaiset investoivat Suomen
rajojen ulkopuolelle kaksin verroin kuin tänne investoidaan.
Kaiken kaikkiaan kysymys on siitä, mihin ministeri Pekkarinen
viittasi, millä tavalla tämä suomalainen
yritys- ja yrittäjyysilmasto saadaan paranemaan, mitkä ovat
niitä toimenpiteitä, joita yrittäjyysohjelman
sisällä kaavaillaan, miten matalan tuottavuuden
(Puhemies koputtaa) alojen tukipaketti etenee jnp., ja tietysti
kysymys on myös (Puhemies: Minuutti!) yritysten eettisistä pelisäännöistä,
joihin ainakin voidaan mielipidevaikuttaa.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin voisi todeta, että kuitenkin
viimeisen vuoden aikaan maahan on syntynyt yli 40 000 uutta
työpaikkaa nettona, ja jos tällä uralla
kyetään jatkamaan — en mene vannomaan,
että niin tapahtuu, mutta jos kyettäisiin jatkamaan — oltaisiin
aika lähellä itse asiassa sitä tavoitetta,
minkä hallitus on itselleen asettanut. Se on kunnianhimoinen
tavoite. Aika näyttää, miten käy.
Miten voidaan vastata tämän tyyppisiin haasteisiin,
mistä esimerkkejä on tullut? Kai vain niin, että me
entisestään satsaamme nimenomaan osaamiseen, koulutukseen,
teknologiaan, sen hyödyntämiseen, ja myöskin
sellaiseen pääomahuoltoon, sekä laina-
että omapääomaehtoisen rahoituksen saatavuuteen,
jolla varmistettaisiin se, että jokainen sellainen tuoteidea,
yritysidea, joka maassa on, ei jäisi ainakaan toteutumatta
siitä syystä, että tarvittavaa pääomahuoltoa
ei olisi olemassa, että tarvittavaa osaamista, tarvittavaa
teknologiaa ei olisi olemassa.