Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Sähkö on tänä päivänä jokaiselle
suomalaiselle välttämättömyyshyödyke.
Ilman sähköä ei käytännössä pysty
elämään.
Sähkölaskun loppusumma on kasvanut viime aikoina
merkittävästi, ja näyttää siltä,
että kasvaa myös jatkossa. Hallitus on korottamassa
vuoden 2014 alussa sähköveroa ja tehnyt esityksen
uudeksi sähkömarkkinalaiksi, jota parhaillaan myös
eduskunnassa käsitellään. Sillä pyritään parantamaan
sähkön toimitusvarmuutta, mutta samalla maakunnissa
sähköyhtiöille tulee miljardien kaapelointikustannukset
parille seuraavalle vuosikymmenelle. Tämä miljardien
kustannus aiotaan maksattaa sähkönkuluttajilla
sähkön siirtohintoina. Kysyn ministeri Vapaavuorelta:
mitä hallitus aikoo tehdä, ettei uusi sähkömarkkinalaki
kaksin- tai jopa kolminkertaista sähkön siirtohintoja?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tapaninpäivänä vajaa
kaksi vuotta sitten Tapani-myrskyn jäljiltä sähköt
olivat poikki jopa useita päiviä useissa eri paikoissa
eri puolilla Suomea, mistä aiheutui erittäin suuria
kustannuksia Suomen kansalaisille.
Tästä lähti liikkeelle keskustelu
siitä, että sähkön toimitusvarmuutta
pitää kansakunnassa lisätä.
Sen jälkeen on tehty lainsäädäntötyötä,
jonka jäljiltä meillä on sähkömarkkinalaki
tosiaan juuri tällä hetkellä eduskunnan
käsittelyssä, ja lähtökohtana
on, että seuraavan 15 vuoden aikana jokaisen sähköyhtiön
pitää hoitaa asiansa siten, että myrskyn
jäljiltäkään ei synny yli 36
tunnin mittaisia katkoksia. Eli tavoitteena on nimenomaan parantaa
kuluttajien asemaa ja toimitusvarmuutta. Tähän
liittyen on laskettu, että kustannukset tulevat nousemaan
keskimäärin 8—10 prosenttia 15 vuoden
aikana, joka on keskimäärin siis erittäin
vähän siitä toimitusvarmuudesta. Kuitenkin
tiedostan, että maassa on muutamia alueita, muutamia sähköyhtiöitä,
joissa haaste on suurempi, ja sitä varten meillä on
erittäin pitkä 15 vuoden siirtymäaika.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomen vaihtotasevajeen keskeinen syy on
riippuvuutemme tuontienergiasta. Hallitus on täysin epäonnistuneella
energiapolitiikalla edistänyt tätä kehitystä heikentämällä kotimaisen
energian asemaa suhteessa tuontienergiaan. Useat energiayhtiöt
ovatkin nyt korvaamassa kotimaisen bioenergian, kuten turpeen, puuenergian,
nimenomaan kivihiilellä. Hallituksen energiapolitiikasta
kärsivät näin ollen sekä talous
että ympäristö.
Hallitus ei myöskään ole kovin innokkaasti
tukenut hajautettua energiantuotantoa. Suomessa on paljon osaamista
hajautetun pienenergiantuotannon sekä älykkäiden
energiaverkkojen saralla, ja toimialasta voi nousta maallemme merkittävä työllistäjä
ja
jopa kilpailutekijä. Eikö olisi järkevämpää lopettaa
kotimaisen energiantuotannon aseman heikentäminen ja pistää energiaeurot
mieluummin kiertämään kotimaassa kuin naapureille?
Kysyn asianomaiselta ministeriltä: miten hallitus aikoo
edistää kotimaisen energiantuotannon ja ennen
kaikkea kotimaisen hajautetun pienenergian asemaa?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! On tietenkin selvää, että tässä salissa
opposition edustaja kertoo, että hallituksen kaikki politiikka,
tässä tapauksessa energiapolitiikka, on täysin
epäonnistunutta.
Toisaalta ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation, OECD:n energiajärjestö IEA:n,
pääjohtaja toissa viikolla Suomi-raportin julkistamisen
yhteydessä totesi, että Suomi on energiapolitiikan mallimaa
koko maailmassa. En ota tästä ansiota itselleni.
Se on meidän pitkän linjan tulosta. Edustaja Pekkarinen
aikanaan ja häntä edeltävät teollisuusministerit
ovat tehneet erinomaisen hyviä ratkaisuja, ja meidän
kaikkein suurin vahvuutemme on itse asiassa se, että emme
ole riippuvaisia mistään energianlähteestä,
vaan meillä on erittäin hyvin hajautettu järjestelmä.
Eli tältä osin uskallan olla noin kutakuinkin
täysin eri mieltä kysyjän kanssa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pienimuotoisen sähkön,
kuten edustaja Turunen tässä mainitsi, ja lämmön
yhteistuotannon edistämiseksi tulee keventää syöttötariffin
hallintobyrokratiaa ja kehittää laitosten uutuusvaatimuksen
käsittelyä. Lisäksi tariffijärjestelmän
alaraja olisi poistettava metsähake- ja biokaasuvoimaloilta,
tai ainakin sitä tulisi laskea huomattavasti.
Kustannustehokkain tapa alentaa pientuotannon kustannuksia on
pyrkiä tekemään siitä mahdollisimman
sujuvaa ja yksinkertaista. Pientuotannon yleistyminen edellyttää,
että valmistajien, järjestelmätoimittajien
ja verkkoyhtiöiden kannalta asiat hoidetaan mahdollisimman
automaattisesti, samaan tapaan kuin vaikkapa kännykkäliittymien
avaaminen tai auton rekisteröinti. Kysyn ministeri Vapaavuorelta:
aikooko hallitus aidosti puuttua sähkön ja lämmön
pientuotannon käytännön esteiden poistamiseen
edellä kerrotuilla keinoilla?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää edustajaa
varsin rakentavasta ja hyvin muotoillusta kysymyksestä. Minun
mielestäni juuri tällä tavalla meidän
pitää pystyä käsittelemään
näitä asioita.
Lyhyen kaavan mukainen vastaus on, että aikoo. Meillä on
liikkeellä useita eri selvityksiä, joitten tarkoituksena
on nimenomaan helpottaa energian erilaista pientuotantoa ja siihen
liittyviä monia käytännön haasteita.
Monissa asioissa on jo päästy eteenpäin,
mutta olemme useitten sinänsä varsin hankalien
käytännön ongelmien edessä,
joista osa esimerkiksi liittyy verotukseen. Niihin ei ole olemassa
ihan helppoja ratkaisuja, mutta haaste on tiedostettu ja tämän
eteen tehdään töitä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Hallituksen aikeet sähkönsiirron
varmistamiseksi ovat ihan oikeita, se on aivan päivänselvä asia.
Mutta, ministeri Vapaavuori, se pitää tehdä niin,
että sillä ei rasiteta ylenpalttisen paljon maaseudulla asuvia
ja maaseudulla yrittäviä. Nyt tämä huoli on
maaseudulla aivan aito, kun otetaan huomioon myöskin se,
että niin hallituksen tavoitteena kuin kaikkien muidenkin
tavoitteena on se, että maaseudun voimavarat, uusiutuvat
luonnonvarat, otetaan tehokkaammin ja paremmin käyttöön
ilmastosyistä, taloussyistä, vaihtotasesyistä ja
niin edelleen. Huolehtikaa siitä, että se tapa
on sellainen, että tätä lisärasitusta
ei tule.
Maaseudun yritykset ja maaseudulla asuvat eivät enää kestä tämän
hallituksen jatkuvasti toinen toistaan vain hurjempia maaseudulla
asumisen ja yrittämisen esteitä ja lisäkustannuksia
aiheuttavaa politiikkaa. Pistäkää nyt
stoppi sille ja tehkää ne asiat niin kuin ne kuuluukin
tehdä: tasapuolisesti ja tasapainoisesti. Ja pienimuotoinen
energiatuotanto — siinä on valtavat mahdollisuudet.
Taloussanomissa oli tänään otsikko "Villi
idea: Energiataloudella Eurooppa nousuun." Pankaa nyt tämä toimeksi.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Muistuttaisin nyt koko eduskuntaa siitä isosta,
valtavasta keskustelusta, joka tässäkin salissa
käytiin silloin, kun ne myrskyt meidät kohtasivat,
ja siitä valtavasta polemiikista, joka syntyi niistä useitten
päivien sähkökatkoksista ja niistä aiheutuneista
erittäin isoista ongelmista monille suomalaisille, ja myös
siitä tietoisuudesta, etteivät nämä myrskyt
ole täydellisiä poikkeuksia vaan niitä on
jatkossa odotettavissa enemmänkin. Nimenomaan oli tämän
salin vahva tahto ryhtyä toimiin toimitusvarmuuden parantamiseksi.
Sitten toinen asia on se, että sitä on mahdotonta
tehdä ilmaiseksi. On itsestään selvää,
että se maksaa, ja kyllä kuitenkin meidän
järjestelmä sitten viime kädessä lähtee
siitä, että asiakas maksaa. Mutta koska me tiedämme,
että se on niin kallista kuitenkin, niin siihen liittyy
ensinnäkin se, että tuli erittäin pitkä siirtymäkausi,
15 vuotta, ja olen jo talousvaliokunnallekin omalta osaltani ilmoittanut,
että minulle sopii sekin, että otetaan vielä pitempi
siirtymäkausi niille yhtiöille, jotka ovat kaikkein
suurimmassa vaikeudessa. (Puhemies koputtaa) Sen lisäksi
pidensimme tätä maksimisähkökatkosta
36 tuntiin 24:stä, mikä oli alkuperäinen
tavoite.
Vastaan on tultu, mutta ei mitään saa ilmaiseksi,
ei myöskään parempaa sähköturvallisuutta.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä mainittiin
tämä pienimuotoinen sähköntuotanto, jolla
tarkoitetaan muutaman kymmenen kilowatin tuotantoa, esimerkiksi.
Minun mielestäni sinne ei ole mitään
järkeä ruveta rakentamaan syöttötariffia,
koska se liikevaihto pyörii alle 1 000 eurossa
vuodessa. Sinne kaikkein toimivin malli on tämä nettomittarointi,
nettolaskutus, jossa mittari pyörii toisinpäin
silloin, kun sinne verkkoon työnnetään
sähköä. Hallitusohjelmassa on mainittu
tämä nettomittarointi, että sitä selvitetään.
Samoin Itä- ja Pohjois-Suomi -työryhmä esitti,
että tehdään Suomeen kaksi pilottialuetta, joissa
näitä kokeillaan. Nettomittaroinnissa olevat verokysymykset
voidaan kyllä ratkoa sillä, kuinka paljon siitä sähköstä hyvitetään.
Arvoisa ministeri Vapaavuori, mitä tälle asialle
kuuluu?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tiedän, että tässäkin
asiassa edustaja Sipilä on allekirjoittanutta parempi asiantuntija,
koska taitaa olla niin, että hänen omassa huushollissaan
on nimenomaan tämäntyyppiseen järjestelyyn
tukeuduttu.
Tämä nettolaskutus on itse asiassa erittäin hankala
ja haastava kysymys ennen kaikkea sen takia, että helposti
syntyy tilanne, jossa ylimääräistä sähköä syntyy
kauniina kesäpäivänä, jolloin
on lämmintä, ja sitten sitä voidaan työntää verkkoon
olosuhteissa, joissa sähkön hinta on alhainen,
ja sitten sitä halutaan ottaa takaisin, tai sitten esimerkiksi
talvella, kun on kylmä, jolloin sähkön
hinta on jotain kokonaan muuta — tämä ei
ole ihan yksinkertainen kysymys jo tästä tulokulmasta.
Sen lisäksi on tietenkin monta, monta, monta muuta kysymystä liittyen
vaikkapa tähän liittyvään verotukseen.
Meillä on työryhmä tätä pohtimassa.
Sen työryhmän toimikautta nyt en ihan tarkkaan
muista, mutta tämän vuoden puolella kuitenkin
on valmistumassa, ja palataan sitten asiaan.
Tämä on otettu tosissaan, mutta tämä ei
ole helppo kysymys.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta tästä kysymyksestä on
tehty vaikeampi kuin se on. Silloin kun tehdään
esimerkiksi puulla sähköä, niin siinähän
syntyy talvella sitä lämpöä,
ja silloin talvella tarvitaan myöskin lisää sähköä.
Silloin kun puhutaan pienimuotoisesta tuotannosta, niin ne eivät
missään tapauksessa tule ylittämään
verkostohäviöitä, jotka ovat suurin piirtein
2 prosenttia tuolla verkossa. Jos se rajoitetaan tämän
verkostohäviön suuruiseksi, niin ei tästä mitään
tuotanto-ongelmaa kyllä tule. Minun mielestäni
tämä vaatisi nyt vain luovuutta, että tämä asia
saadaan ratkaistua.
Minun mielestäni nämä nettolaskutuksen
verotusongelmat saadaan ratkaistua sillä, että tehdään
vähän luovempi ratkaisu, kuinka paljon siitä sähköstä hyvitetään
sitten takaisinpäin.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edustaja Sipilän puoluetoveri, edustaja
Pekkarinen oli kahdeksan vuotta energiaministerinä. Jos
tämä olisi helppo asia ratkaista, olen varma,
että Pekkarinen olisi sen ratkaissut.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, Suomessa on ollut viime
vuosiin saakka läntisen Euroopan halvin tai toiseksi halvin
sähkö, mutta sähkömarkkinalaki,
joka on parhaillaan täällä eduskunnan
käsittelyssä, johtaa nyt siihen, että siirtohinnat
osassa maata kaksin—kolminkertaistuvat, osassa maata ne
laskevat. Näinhän ei voi olla, tätähän
ei voida hyväksyä. Olen tyytyväinen siihen,
että ministeriö on ollut valmis joustamaan, mutta
meidän pitää nyt valiokunnassa täällä löytää,
ja koko eduskunnan, sellainen ratkaisu, joka tekee oikeutta eri
puolilla Suomea sähkön kuluttajille ja sähkön
tarvitsijoille.
Mutta, arvoisa puhemies, hallituksen toimet eivät kyllä kaikin
osin ansaitse todellakaan kiitosta. Kivihiilen hinta on romahtanut,
ja samaan aikaan, kun kivihiilen hinta on romahtanut, olisi pitänyt
kotimaisten vaihtoehtojen kilpailukykyä parantaa, mutta
mitä hallitus on tehnyt? Hallitus on päinvastoin
heikentänyt kotimaisten uusiutuvien ja turpeen kilpailukykyä kivihiileen
nähden, ja tämä on väärä ratkaisu.
Me olemme jättäneet aloitteen, nämä hallituksen
huonot ratkaisut pitää peruuttaa.
Mitä tulee vielä siihen, miten on nettomittaroinnin
ja pienimuotoisen tuoton verkkoon pääsy, meillä nyt
on mittarointijärjestelmän uudistuminen (Puhemies
koputtaa) tapahtumassa tämän vuoden loppuun mennessä ja
se luo mahdollisuudet sille, että pienimuotoinen pääsee
verkkoon. Sillä on pieni merkitys, (Puhemies: Jaha, aika
on täynnä!) mutta sillä ei ole suurta
merkitystä Suomen sähköjärjestelmän
kannalta.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen puhuu niin paljon nopeammin
kuin minä, että siinä tuli niin monta
teemaa, että kaikkiin en ehdi vastata. (Naurua)
Mutta otetaan nyt vielä kerran tämä kivihiilikysymys.
Pitää täysin paikkansa, että kivihiilen kilpailukyky
on globaalisti parantunut johtuen osin globaalista talouskriisistä,
johtuen osin Yhdysvaltain liuskekaasuvallankumouksesta. Tämä on
tosiasia ja asettaa erittäin suuren haasteen eteen koko
Euroopan, myös Suomen, ja tästä me olemme
tasan yhtä huolissamme kuin te siellä oppositiossa.
Sitten siinä, että se on vaikuttanut tai saattaa vaikuttaa
tiettyjen energialaitosten ratkaisuihin lähitulevaisuudessa,
taas suurin ongelma on se, että turvetta ei ole ollut saatavilla,
mihin taas on kaksi syytä. Yksi on se, että meillä on
ollut kaksi poikkeuksellisen sateista kesää, ja
toinen se, että meidän turpeen luvitusjärjestelmä tökkii
pahasti.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on todella hyvää keskustelua
siinä suhteessa, että kyllähän
sähköverkkojen Suomessa on oltava kunnossa, koska
olemme niin riippuvaisia sähköstä, ja
tämä on ollut erittäin hyvä esitys,
että tehdään nyt sellaisia määrittelyjä,
että ihmiset saavat mahdollisimman nopeasti sähkön.
Se edellyttää sitten, että on joitain
kustannuksia. Toinen puoli on myöskin sitä, että me olemme
nyt maailman ensimmäisenä tekemässä älyverkkoja,
jolloin me pystymme tähän pienimuotoiseen tuotantoon.
Me olemme tehneet hyvää pitkäjänteistä energiapolitiikkaa,
ja kaikkien pitäisi täällä tunnustaa
se.
No, sitten on kysymys tästä sähkön
siirtohinnasta. Niin kuin ministeri jo sanoi, niin ollaan antamassa
lisää aikaa, ehkä poikkeuslupia myöskin niille
yhtiöille, joilla on enempi ongelmia, että tämä pysyisi
mahdollisimman pienenä sitten. Mutta sitten muita keinoja
myös voisi miettiä. Onko ministeri miettinyt sellaisia,
että ei välttämättä tarvitse
aina laittaa maakaapeleita joka paikkaan, mikä nostaa sitä hintaa?
Voisiko esimerkiksi tätä tilannetta pelastaa vaikka
aggregaateilla, vastaavilla, jos mennään sellaisiin
paikkoihin, ettei ole järkevää enää maakaapelia
laittaa? Yritetään löytää joustavia
malleja.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää huomiota siihen,
että sähkömarkkinalain muutosesitys, joka
on eduskunnan käsittelyssä, jota talousvaliokunta
on käsitellyt jo pitkään, ei sisällä kaapelointipakkoa.
Se ei sisällä kaapelointipakkoa. Siinä lähdetään
liikkeelle siitä, että eri tavoin pitää pystyä järjestämään
se, että vakavankin myrskyn tai muun jäljiltä siirtoverkko
pystytään korjaamaan 36 tunnissa.
Toki on myönnettävä, että eräillä alueilla
Suomessa se käytännössä saattaa
tarkoittaa kaapelointivelvoitetta, mutta muitakin vaihtoehtoja on olemassa.
Olen ihan varma, että niitten lisäksi, mitä siinä lakiesityksessä on
jo määritelty, seuraavan 15 vuoden aikana suomalaiset
kekseliäät insinöörit tulevat
vielä keksimään lisää.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Maansisäisen kaapeloinnin aiheuttama
sähkönhinnan nousu ei ole suinkaan ainoa tekijä,
joka vaikuttaa jatkuvasti nouseviin energianhintoihin, vaikka näin
kuulee usein väitettävän. Esimerkiksi
kivihiilen polttaminen turpeen sijasta on nostanut useilla paikkakunnilla,
muun muassa Kuopiossa, sähkönhintaa jopa 15—20
prosenttia. Pienituloisten jo valmiiksi tiukalla olevat kukkaron
nyörit tiukkenevat entisestään ministeri
Niinistön, vihreiden saneleman ja kansalaisille kalliiksi
käyvän energiapolitiikan johdosta. Sitten, miten
on, ministeri Vapaavuori, kumpi teille on tärkeämpää,
taata kohtuullisen hintaiset sähkölaskut pienituloisille
kansalaisille vai nöyristellä vihreiden käsittämätöntä energiapolitiikkaa?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! On hieman hankala asennoitua sentyyppiseen
keskusteluun, missä toinen osa oppositiosta sanoo, että on
hallituksen vika, että kivihiilestä on tullut
kilpailukykyisempi kuin kotimaisista, ja toinen osa oppositiosta
sanoo, että tämä johtaa hinnankorotuksiin.
Joku tolkku tässä argumentaatiossa pitäisi
olla. Minä olen sitä mieltä, että on
ongelma, jos olemme tietyissä osissa Suomea siirtymässä kivihiileen
sen takia, että se on halvempaa, sen takia, että ensinnäkin se
on aidosti fossiilinen polttoaine ja toiseksi se ei ole kotimainen.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Vapaavuori kuvasi sähkön
nettolaskutukseen liittyvää ongelmaa, jossa kuluttaja
myy verkkoon sähköä kesällä,
kun sitä on muutenkin runsaasti tarjolla, ja sitten ostaa
vastaavasti talvella, kun sähköstä on
pulaa. Tämähän on vähän vastaava
kuin se, että vaihdetaan perunoita ja minä annan
vanhoja perunoita ja ministeri Vapaavuori joutuu antamaan minulle
uusia perunoita. Onneksi se ongelma on hyvin yksinkertaisesti ratkaistavissa.
Netotusta ei tarvitse tehdä vuoden yli, vaan se voidaan
tehdä kuukausittaisissa tai viikoittaisissa jaksoissa.
Netotus toimii Tanskassa, joka on myöskin EU-maa ja samoilla
sähkömarkkinoilla kuin Suomi, joten kyllä se
varmasti saadaan toimimaan myös Suomessa.
Mutta, arvoisa puhemies, sähkön hintahan heittelee
pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla aika lailla
kulloisenkin tilanteen mukaan, ja silloin, kun on huippukulutushetkiä,
niin sähkön hinta meidän teollisuudella
on erittäin korkea, siitä aiheutuu vakavia ongelmia,
ja samaan aikaan myös päästöt ovat
hyvin korkealla. Eilen Elinkeinoelämän keskusliiton
toimitusjohtaja Jyri Häkämies esitti, että sähkömarkkinalakia
pitäisi muuttaa niin, että kuluttajille annetaan
vahvempia kannustimia ohjata omaa kulutustaan tämän
kulloisenkin markkinatilanteen mukaan. Mitä mieltä te,
ministeri Vapaavuori, olette tästä edeltäjänne
ehdotuksesta?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kunnioitan suuresti tätä niin kuin
muitakin edeltäjäni ehdotuksia, mutta se on myös
asia, joka on helpommin sanottu kuin tehty. Periaatetasolla asia
on juuri näin enkä voisi olla asiasta enempää samaa
mieltä, ja varmasti eilisen keskustelun pohjaltakin viimeistään käynnistetään
meillä energiaosastolla selvitys, miten tätä sinänsä kiistatonta,
hyvää tavoitetta voitaisiin käytännössä edistää.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja vielä edustaja Tuupainen.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Keskijännitteeltään
20 kilowatin ilmajohdon rakentamiskustannus vaihtelee olosuhteista
johtuen 20 000 eurosta 35 000 euroon. Vastaavan
jännitteinen, siis 20 kilowattia, kaapelointi maksaa 2—4
kertaa enemmän eli 40 000 eurosta 140 000 euroon
kilometriltä. Lisäkustannus siirtyy, kuten täällä on
jo todettu, asiakkaan maksamaan sähkölaskuun.
Energiayhtiöitä ei voi siirtohinnan osalta kilpailuttaa,
koska se energiayhtiö, joka omistaa verkon asiakkaan paikkakunnalla,
perii niin sanotun siirtomaksun. Kilpailutuksen kohteena on ainoastaan
sähkön hinta, joka on noin kolmannes asiakkaan
maksamasta sähkölaskusta. Jotain asialle pitäisi
tehdä, arvoisa ministeri, mutta mitä?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Suomi on suuri maa, ja täällä on monentyyppisiä olosuhteita.
Iso osa näistä sähkökatkoksistahan
aiheutui siitä, että myrskyn kaatamat puut katkovat
sähköjohtoja, ja tämä havainnollistaa
hyvin sen, miten tässä maassa tilanteet vaihtelevat.
Pohjanmaalla tämä ei ole kovin suuri ongelma,
koska metsiä ei ole samalla lailla, sen sijaan esimerkiksi
Itä-Suomessa se on erittäin iso ongelma. Meillä on
Suomessa muistaakseni 85 sähkönsiirtoyhtiötä ja
meillä on 85 eri tarinaa, ja on kiistatonta, että siellä joukossa
on muutama, joiden osalta ollaan erittäin suurissa haasteissa.
Mutta meillä on myös semmoisia alueita maassa,
kuten Lappi tai Pohjanmaa, missä tämä ei
aiheuta isoa haastetta. Muun muassa tässä tarkoituksessa
olen halunnut tämän 15 vuoden varsin pitkän
siirtymäkauden lisäksi tulla vielä erikseen
vastaan ja ehdottanut talousvaliokunnalle, että voisimme
hakemuksesta myöntää neljä,
jopa kahdeksan vuotta lisäaikaa niille yhtiöille,
joille tämä aiheuttaa kaikkein suurimman ongelman.