Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa jatkan myöskin tätä teemaa
eli työllisyyden teemaa. Suuri huoli tällä hetkellä on
irtisanomisista, ja työntekijöitä ei
valitettavasti irtisanota vain yksityisissä yrityksissä,
mutta myös yrityksissä, joissa valtio käyttää äänivaltaa.
Monet valtion työpaikkojen vähentämiset
tapahtuvat alueilla, joilla jo ennestään on korkea
työttömyys. Itellan tehostamistoimet johtavat
satojen työntekijöiden vähentämiseen,
ja myös Finnair antaa lopputilejä sadoille. Neste
Oil on ulosliputtamassa kolme säiliöalustaan,
ja Talvivaara kylpee tunnetuissa ongelmissa. Myös monilla
tehdaspaikkakunnilla herättää huolta
Stora Enson 200 miljoonan säästöohjelma.
Hallitusohjelman mukaan Suomessa valtion omistajapolitiikkaa
kehitetään ja omistajaohjausta vahvistetaan. Tavoitteeksi
on asetettu henkilöstöä arvostava pitkäjänteinen
henkilöstöpolitiikka. Kysynkin valtion omistajaohjauksesta vastaavalta
ministeri Heidi Hautalalta: hallituksen linjaukset ovat hyvät,
mutta miksi käytännön omistajaohjaus
näyttää olevan päinvastainen (Puhemies
koputtaa) kuin hallitusohjelmaan on kirjattu?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Omistajaohjausministeri, olisi se sitten
kuka tahansa, joutuu hyvin usein tilanteeseen, jossa on viitattava
siihen, että omistajaohjausperiaatteessa ilmoitetaan myös
noudatettavan pörssilakia ja osakeyhtiölakia.
Nyt esimerkiksi jos puhutaan, jos aloitetaan tästä alueellisesta
keskittämisestä, niin onhan selvä asia,
että maan tasapainoinen kehittäminen on tärkeää,
mutta se ei ole valtion omistuksen tehtävä. Se
on aluepoliittinen tehtävä, ja siihen luonnollisesti
on käytettävissä erilaisia välineitä, joista
lähinnä työ- ja elinkeinoministeriö vastaa.
Sitten nämä valitettavat irtisanomiset, jotka ovat
mielestäni osoitus siitä, että on käynnissä valtava
rakennemuutos elinkeinoelämässä. Täällä on
jo viitattu metsäteollisuuden rakennemuutokseen, ja on
hyvin tärkeää, että Suomessa
kaikilla keinoilla pyritään luomaan metsäteollisuudelle
uusia tuotteita. Siitähän on hyviä esimerkkejä,
uusia biomateriaaleja esimerkiksi, myöskin bioenergia on
mahdollisuus. Mutta valtion omistusohjauksella ei voida pakottaa
yhtiöitä hidastamaan sopeutumista siihen rakennemuutokseen, ja
valitettavasti siihen liittyy se, että paperikoneet eivät
käy samalla tavalla kaupaksi kuin ennen. Tosin juuri luin,
että Metso on myymässä Kiinaan yhtä pehmopaperikonetta,
ja edustaja Myllerille voinkin kertoa, että maailmassa
ainoa paperilaji, jonka kasvu lisääntyy tai jonka
kulutus lisääntyy, on pehmopaperi. Eli yhä useammat
ihmiset pääsevät pyyhkimään
mukavammin itseään. (Puhemies koputtaa) Mutta
valitettavasti paperin kulutus muuten ei lisäänny,
eli... (Puhemies: No niin, aika on tullut täyteen, arvoisa ministeri!)
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka ministeri sanoi, että valtionyhtiöillä ei
ole tällaisia aluepoliittisia velvoitteita, valtionyhtiöillä on
kuitenkin yhteiskunnallisia velvoitteita, ja mielestäni
myöskin se, että katsotaan koko maata kokonaisuutena,
kuuluu yhteiskunnallisiin velvoitteisiin.
Suomen hallitus teki mittavan yritysveroremontin tukeakseen
suomalaista yritystoimintaa ja ennen kaikkea työllisyyttä.
Miten valtionyhtiöissä käytetään
näitä mahdollisuuksia hyväksi? Hallitushan
muutoin on patistanut yrityksiä nyt työllistämään,
koska hallitus on tältä osin tehnyt oman velvoitteensa.
Arvoisa ministeri Hautala: miten valtio käyttää ääntään
valtio-omisteisissa yhtiöissä, jotta myös
tämä laajempi yhteiskunnallinen vastuu tulee huomioon
otetuksi?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, yritysvastuu on omistajaohjauksen
yksi keskeisiä teemoja tällä vaalikaudella
ja se luonnollisesti kattaa myös suhtautumisen henkilöstöön.
Mutta siinä olennaista on se, että voimme edellyttää,
että yhtiöt harrastavat ensiluokkaista politiikkaa
suhteessa henkilöstöönsä. Mutta
se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos taloudellisista
syistä yhtiön on pakko supistaa toimintaansa,
niin silloin, jos mennään yt-neuvotteluihin, aina,
totta kai, täytyy suosia lomautuksia irtisanomisten edellä ja
näin.
Nyt, kun edustaja Myller viittasi tähän paljon puhuttuun
Itellan tapaukseen — itse asiassa ei viitannut suoraan
tähän ulkoistamiseen, videokoodauksen ulkoistamiseen
Filippiineille, mutta sanon siitäkin, että sillä ei
menetetä yhtään työpaikkaa ja
niissäkin työpaikoissa, jotka siinä ovat
palvelleet vajaatyöllistettyjä, on löydetty uusia
tarkoitusperiä. Eli kyllä olemme korostaneet omistajaohjauksessa
yritysvastuuta suhteessa myös henkilöstöön.
Mutta sitten on todellakin niin, että tämä rakennemuutos,
josta otin nyt esimerkin edellisessä puheenvuorossa, on
niin raju, että yhtiöillä (Puhemies koputtaa)
ei voi kerta kaikkiaan olla velvoitteita kannattamattomaan toimintaan,
sen ylläpitämiseen. Siihen tarvitaan sitten valtion budjettirahoitusta,
(Puhemies: Ja aika on tullut täyteen!) mutta siinäkin
on valtiolla rajoitukset.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän nyt on pakko
sanoa se, että kyllähän valtion omistajaohjaus
on todella löysää ollut, ikävä kyllä.
(Kari Rajamäki: 2007 jälkeen!) Omistaminen itse
asiassa on sitä, että omistaja käyttää valtaa.
Sehän on se intressi. (Kari Rajamäki: Pitäisi
käyttää!) Meillä on strategisia
omistuksia ja on myös sijoituksellisia. Mutta ennen kaikkea
nämä strategiset omistukset, niin kyllähän
silloin omistajan pitää käyttää tiedollisesti valtaa,
jotta saadaan yhteiskunnalle sellaisia vaikutuksia, joita me haluamme
sieltä.
Otan esimerkiksi Talvivaaran: Kyllähän se
on ympäristökatastrofi, jota siellä tapahtuu,
edelleenkin tapahtuu. Ja valtio suurimpana omistajana itse asiassa,
melkein voi sanoa, että omistajan näkökulmasta,
ikävä kyllä, on melkein tumput suorana.
Milloin omistaja ryhdistäytyy? Ja milloin omistajaohjauksesta
vastaava ministeri ottaa käteensä sitä valtaa,
joka hänelle on annettu, ja vaatii myös selviä tuloksia
sieltä yhtiön johdolta?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Aloitetaan Talvivaarasta.
Olen huomannut, että edustaja Korhonen on — ja
ympäristövaliokunnan puheenjohtaja, edustaja Korhonen
on — edellyttänyt, että minä erottaisin
Talvivaaran toimitusjohtajan. Mutta voin teille kuitenkin kertoa,
että omistajaohjauspoliittisten periaatteiden nojalla näin
ei omistajaohjauksessa voi toimia. Mutta sen sijaan on aivan selvä tietenkin,
että omistajaohjauksessa käydään
jatkuvaa keskustelua, melkeinpä päivittäin,
Solidiumin johdon kanssa siitä, miten se omistajan edustajana
ottaa mahdollisimman läheiseen ohjaukseen salkussaan olevan
yhtiön, jossa on vakavia ongelmia johtamisessa, mikä näkyy
myös näissä mittaamattomissa ympäristövahingoissa
ja mainehäviöissä, mitä siellä on
tapahtunut.
Mutta, edustaja Korhonen, omistajaohjausministeri ei erota yhdenkään
yhtiön toimitusjohtajaa.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Valtion työpaikka, mistä saadaan
verotuloja, on huomattavasti parempi kuin se, että työttömyyskortistossa
maksetaan työttömyysmaksuja. Jos omistajaohjaus
ei toimi, sen ääni ei kuulu, niin mielestäni se
on jopa vastuun pakoilua.
Ministeri Hautala: olisiko itsekritiikin paikka?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Voin vain sanoa, että omistajaohjauksessa
käytetään niitä keinoja, jotka
hallituksessa on yhdessä sovittu, että siihen
kuuluu. Mutta tästäkin salista, ja ei ainoastaan
oppositiosta, vaan myös hallituspuolueista, tulee jatkuvasti
sellaisia vaatimuksia omistajaohjaukselle, joista yhdessä olemme
sopineet, että ne eivät siihen kuulu, koska meidän
on noudatettava esimerkiksi myös osakeyhtiölakia,
(Kari Rajamäki: Missä?) ja siihen viittaan.
On myöskin niin, että kaikki tämä ohjaus
ei suinkaan tapahdu julkisuudessa, vaan on selvä, että yksi
erittäin tärkeä keino omistajaohjauksessa
on se, että ensinnäkin nimitämme kompetentteja,
päteviä, monipuolisesti valistuneita, myös yritysvastuun
kannalta osaavia ihmisiä hallituksiin. Myös nimitämme
paljon naisia, jolloin saamme sitä näkökulmaa
vahvistumaan. Omistajaohjaus käy jatkuvaa debattia ja keskustelua
näiden hallitusten puheenjohtajien kanssa. Se on yksi keskeinen
tapa vaikuttaa.