7) Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta
annetun lain 4 §:n muuttamisesta
Kalervo Kummola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sukupuolikiintiöistä säätävä pykälä tasa-arvosta
annetusta laista astui voimaan vuonna 1995. Lakia tarvittiin, olihan
politiikka varsin miesvaltaista. Näiden vuosien kokemuksella
tiedämme, että tämä nimenomainen
lain pykälä on aiheuttanut paljon hankaluuksia
varsinkin pienillä paikkakunnilla.
Sukupuolikiintiöt eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä.
Tasa-arvolakiin ne kirjattiin, koska haluttiin taata, että sukupuolinen
tasa-arvo ja edustavuus näkyvät valtion ja kuntien
toimielinten päätöksenteossa. Osin tätä lakia
on pystytty noudattamaan, mutta mitkä ovat seuraukset?
Kolmen henkilön toimielimet ovat 40 prosentin kiintiön
myötä tulleet mahdottomiksi, kolmeen henkilöön
kun on mahdotonta sisällyttää 40 prosenttia
kumpaakaan sukupuolta.
Lain toteutumista nykyisellään pitää tarkastella
kaksitahoisesti, kuntien ja valtion toimielimiä erikseen.
Kunnissa lakia on noudatettu tarkasti. Lautakunnissa ja muissa toimielimissä toimii
sekä naisia
että miehiä, kumpiakin vähintään
40 prosenttia. Tai siltä ainakin näyttää.
Paikka paikoin on täytynyt löytää keino,
jolla lain pykälää kierretään.
Varsinaiseksi jäseneksi valittu nainen tai yhtä lailla,
huomatkaa, mies ei osallistu toimielimen kokouksiin, vaan vastakkaista
sukupuolta edustava varajäsen hoitaa tehtävät.
Henkilövalintoja tehtäessä etsitään
ihmisiä, jotka ovat sopivia poliittiselta taustaltaan ja
sukupuoleltaan. Mikä merkitys on asiantuntemuksella tai kiinnostuksella
hoitaa yhteisiä asioita?
Naisten edustus kunnallisissa toimielimissä on sitä yleisempää,
mitä suurempi kunta on kyseessä. Suurimpien kuntien
lautakuntalaitoksissa lähes saavutettiin 40 prosentin edustus
jo vuonna 1993 eli ennen lainmuutosta. Samana vuonna naisten osuus
keskimäärin oli kuntien toimielimissä noin
30 prosenttia.
Pienissä kunnissa politiikka on edelleen varsin miesvoittoista.
Otan tässä esimerkiksi muutaman kunnan vuoden
1996 kunnallisvaalien jälkeen: Kristiinankaupungissa 35
valtuutetusta oli naisia vain 6, Sonkajärvellä 27:stä naisia
4, Padasjoella 27:stä naisia 5 ja näin edelleen.
On helppo kuvitella, että tällaisissa kunnissa
on vaikea muodostaa lautakuntia, jopa kunnanhallitusta, lain vaatimalta
pohjalta, vaan lakia kierretään.
Herra puhemies! Valtionhallinnossa kiintiön täyttäminen
on myös ollut hankalaa, vieläkin hankalampaa.
Ennen lainmuutosta naisten osuus komiteoissa oli 30 prosenttia.
Lain muutoksella naisten kokonaisosuus nostettiin 40:een, mutta yli
puolet komiteoista oli kuitenkin lainvastaisia. Samoin kävi
työryhmissä, tosin naisten kokonaisosuus nousi
vain 5 prosenttiyksikköä, 32:sta 37:ään.
Miksi?
Toistaiseksi naisia on kaikilla elämänaloilla vähemmän
johtotehtävissä kuin miehiä, vaikka lähtökohdat
ovat olleet lähes samat. Kyse on monta kertaa koulutus-
ja uravalinnoista. Opettajankoulutuksen sukupuolikiintiöt
puhuttavat juuri nyt. Mieskiintiötä vastustetaan,
sillä kiintiövalinta tiputtaisi pääsykokeessa
paremmin menestyneen naisen ja päästäisi
opiskelemaan heikommin menestyneen miehen. Tämä olisi
tasa-arvon vastaista, näin totesi eilen myös kollega
Krohn Metro-lehden kolumnissaan. Monien mielestä vastaava
toiminta ei ole tasa-arvon vastaista kuntien ja valtionhallinnon
toimielimiä täytettäessä.
Arvoisa herra puhemies! Minun nähdäkseni tasa-arvokysymyksiä käytetään
nyt strategisina aseina. Lakialoitteen tavoitteena on kuntien ja valtionhallinnon
henkilövalintojen helpottaminen ja asiantuntijuuden korostaminen
yhteisessä päätöksenteossa.
Pyydän epäilijöitä myös
muistamaan, ettei esitys suinkaan ole poistamassa kiintiötä vaan
laskemassa sitä 30:een. Käsittääkseni
useakaan henkilö ei kuitenkaan yleensä halua olla
mikään kiintiönainen tai -mies.
Kunnissa niin kuin myös valtionhallinnossa on moneen
eri tehtävään tarkoitettuja toimielimiä.
Toimenkuvasta riippuen toimielimiin on välillä hyvin
hankalaa löytää päteviä henkilöitä. Sosiaali-
ja terveyslautakuntiin ja useasti opetuslautakuntaan tai kulttuurilautakuntaan
löytyisi hyvin paljon päteviä naisia,
mutta on lähes mahdotonta löytää päteviä miehiä.
Toisin päin käy monta kertaa esimerkiksi teknisen
lautakunnan tai tarkastuslautakunnan kohdalla. Kriteerinä pitäisikin
ensisijaisesti olla pätevyys ja kiinnostus asioita kohtaan.
Kyse on siitä, että tällä hetkellä Suomessa
naiset ovat toisilla aloilla enemmän asiantuntijoita ja
miehet taas toisilla. Suurella todennäköisyydellä myös
kiinnostus kohdistuu omaan asiantuntijuusalaan.
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteen tavoite on laskea tasa-arvolain
sukupuolikiintiöitä yhteisen edun nimissä helpottaaksemme
kunnan ja valtion toimielinten henkilöjäsenten
valintaa niin, että toimielimistä tulee tehokkaita
asiantuntijaelimiä.
Toivon todella, että tätä esitystä ei
käsitellä nais—mies-näkökannalta,
koska sitä en missään nimessä aja,
vaan joustavampaa menettelyä valintoihin. Esityksellä lienee
melko laaja yleinen hyväksyntä. Noin tunnissa
kysyin lakialoitteeseen 25 edustajalta nimeä. Heistä allekirjoitti
sen 22.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kummola on tehnyt todella hyvän
aloitteen. Julkishallinnossa, niin valtion, kunnan kuin seurakuntien
toimielimissä, tämä ongelma on hyvin
tullut esiin, että se naiskiintiö, 40 prosenttia,
joka käytännössä on ollut viime
vuosina, on nyt hyvin vaikea täyttää, koska
monta kertaa pienellä paikkakunnalla ei löydy
sellaisia naishenkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita
esimerkiksi kunnallispolitiikasta. Itse olisin valmis menemään
vielä alemmaksi tässä kiintiöasiassa
eli olisin valmis poistamaan kokonaan sukupuolikiintiön.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kummola on tehnyt tarpeellisen ja tarkoituksenmukaisen
lakialoitteen tasa-arvolain 4 §:n muuttamiseksi. Olen sen
myös omalta osaltani välittömästi
allekirjoittanut, kun sen allekirjoittamista tarjottiin.
Laki naisten ja miesten tasa-arvosta on varmaankin tavoitteiltaan
ollut säätämishetkellä puhdasoppinen
ja idealistinen. Länsimaisessa sivistysvaltiossa ei todellakaan
saa ketään syrjiä sukupuolen perusteella.
Ei kuitenkaan voi olla oikein, että asiat hoidetaan tiukan
lainsäädännön perusteella ja
pakotetaan päättäjät hakemaan
porsaanreikiä, miten kiertää lakia. Täytyy
toisaalta muistaa, että lakia on myös käytetty
tympeällä tavalla poliittisena aseena, mikä varmaankaan
ei ole tarkoitus ollut säätämishetkellä.
Luultavasti me kaikki salissa tällä hetkellä olijat
olemme törmänneet ed. Kummolan mainitsemaan tapaan
hoitaa asioita varajäsenkäytännön kautta
ja monta kertaa vielä sillä tavalla, että jäsenenä ja
varajäsenenä ovat toimineet aviopuolisot. Itse
olen myöskin siihen törmännyt useamman
kerran. Tämä tekee laista hieman naurettavan.
Voimassa olevan tasa-arvolain 4 §:ssä käsitellään
viranomaisten velvollisuutta edistää tasa-arvoa.
Siellä todetaan: "Viranomaisten tulee edistää naisten
ja miesten tasa-arvoa tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti erityisesti
muuttamalla niitä olosuhteita, jotka estävät
tasa-arvon toteutumista." Tavoite on aivan hyvä ja kannatettava. Tavoitteen
toteuttamiseksi luotiin lakia säädettäessä kiintiöjärjestelmä,
jonka mukaan kumpaakin sukupuolta tulee olla valtion ja kuntien
toimielimissä vähintään 40 prosenttia.
Ed. Kummola on aloitteensa perusteluissa hyvin kuvannut niitä ongelmia,
joita 40 prosentin raja on tuonut tullessaan. Voikin todeta, että osittain
tiukka raja on kääntynyt asiallisesti asioiden hoitamista
vastaan. Olen ed. Kummolan kanssa samaa mieltä, että yhteisten
asioiden hoidossa olisi asiantuntemuksen ja aidon kiinnostuksen yhteisten
asioiden hoitoon oltava ehdottomasti ykkösasia. Toissijaista
pitäisi olla järjestyksessä se, onko
asioiden hoitaja nainen vai mies. Olen täysin vakuuttunut
siitä jo omankin kunnallispoliittisen kokemukseni perusteella,
että asiansa osaavalla, asioiden hoidosta kiinnostuneella
henkilöllä on tasapuolinen mahdollisuus päästä sellaiselle
paikalle kuin haluaa, riippumatta sukupuolesta. Esimerkiksi kunnallisia
toimielimiä valittaessa palapeli on joskus todella hankala,
kun sukupuolikiintiö on se, joka asettaa tiukat rajat päätöksenteolle.
Lisäksi kuitenkin tulisi ottaa huomioon asiantuntemusta,
alueellisuutta, edustavuutta, mahdollista ikäjakautumaa
ja vielä peräti sellaista kysymystä kuin
ehdokkaana olemista ja monia monia muita asioita.
Laki on nyt ollut voimassa toistakymmentä vuotta. Olisikohan
nyt jo mahdollista uskoa siihen, että asenteet ovat muuttuneet
ja kypsyneet ja sen perusteella voitaisiin säädöksiä hieman
lieventää? Ed. Kummolan tekemä esitys
kiintiön pienentämiseksi 40 prosentista 30 prosenttiin
on sinänsä varsin konservatiivinen. Mahdollistahan olisi
poistaa koko kiintiöjärjestelmä, mutta
siihen varmaankaan kertarysäyksellä ei ole mahdollisuuksia
päästä.
Suurempaa huomiota tulisi mielestäni kiinnittää lain
4 §:n 1 momentin tekstiin tasa-arvon edistämiseksi
tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Tasa-arvon toteuttamisessa
tulisi entistä enemmän pyrkiä siihen,
että esimerkiksi kunnissa laadittaisiin periaateohjelmia
tasa-arvon edistämiseksi niin luottamushenkilöhallinnossa
kuin henkilöstönkin keskuudessa.
Ottaisin lisäksi esiin ongelman, joka on monissa kunnissa
viime kunnallisvaalienkin jälkeen tullut vastaan. Ongelma
on suuri varsinkin sellaisissa kunnissa ja kuntayhtymissä,
joissa jollakin poliittisella ryhmittymällä on
ehdoton enemmistö. Tasa-arvolakia on monissa tapauksissa
käytetty häikäilemättömällä tavalla
aseena, jolla ei-toivottu henkilö on voitu syrjäyttää toimielimestä.
Enemmistöryhmittymä kylmästi vain ilmoittaa,
että teillä on sitten esimerkiksi kaksi naispaikkaa
käytettävissänne. Olen itse päässyt
kokemaan ja maistamaan samaa keittoa. Enemmistödiktatuurin
pelatessa tasa-arvolaki on erinomaisen käyttökelpoinen
keino poliittisen syrjinnän harjoittamiselle. Viime vaalien
jälkeen tuntuu, että tasa-arvolain väärinkäyttö on
yhä yleistynyt. Viestejä on tullut todella paljon
eri kunnista, niin Pohjanmaalta kuin vähän muualtakin.
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Kummolan esitys on
varsin maltillinen ja askel oikeaan suuntaan. Tällä esityksellä voidaan
hieman helpottaa niitä ongelmia, joita lain soveltamisessa on
tullut vastaan.
Margareta Pietikäinen /r:
Herr talman! Det känns ju som fläktar från
en förgången värld när man hör
en del av inläggen i den här diskussionen. Ur
nordisk synvinkel sett kan man säga att vi precis som de övriga
nordiska länderna har en jämställdhetslag
som har visat sig vara effektiv och bra. I det övriga Europa
och den övriga världen skulle man ju mycket gärna
följa vårt goda exempel.
Puhemies! Kun ed. Kummola tässä lakialoitteessa
toteaa muun muassa, että sukupuolikiintiöt valtion
ja kuntien toimielimissä hänen mielestään
tarkoittavat, että toimielinten tehokkuus ja tietämys
kyseisistä asioista ovat heikentyneet huomattavasti, niin
tämä väitehän ei pidä paikkaansa.
Aivan selvästi tilanne on se, että kunnissa esimerkiksi
sosiaali- ja terveyslautakuntien sekä varmaan koulutus-
ja kulttuurilautakuntien työ on monipuolistunut, kun asioita
on käsitelty sekä naisten että miesten
asiantuntemuksen pohjalta. Sama koskee tietenkin kaupunkisuunnittelua,
ympäristöä ja teknistä sektoria.
Tarvitaan sekä miehiä että naisia mukaan
päätöksentekoon.
Kun ed. Kummola toteaa, että valtionhallinnossa kiintiövaatimus
on ollut huomattavasti vaikeampi täyttää kuin
kunnissa ja lainmuutoksen jälkeen asetetuista komiteoista
kolmannes ja työryhmistä yli puolet ovat olleet
kiintiösäännön vastaisia, niin
tässä hän on oikeassa, mutta hänen
johtopäätöksensä on mielestäni
väärä.
Lakialoitteeseen kirjoitettu teksti osoittaa anteeksiantamatonta
välinpitämättömyyttä valtionhallinnossa.
Siellä johtopäätös näyttää olevan
se, että lainsäädännöstä ei
tarvitse välittää ollenkaan. Tämän
pitäisi olla eduskunnan suuri huoli sen sijaan, että kun
lainsäädäntöä aivan
selvästi ei näin noudateta, niin ed. Kummola esittää,
että lakia pitäisi muuttaa, kun valtionhallinto
ei ole ymmärtänyt noudattaa lakia. Huoli on minusta nimenomaan
siinä, että lakia on syytä noudattaa.
Puhemies! Monesti kuulee sanottavan, että Suomessa
naisilla ja miehillä on yhtäläiset mahdollisuudet
edetä yhteiskunnassa ja työelämässä. Silti — ja
nyt puhun työelämästä — tilastot
kertovat, että naiset yhä ansaitsevat 20 prosenttia
vähemmän kuin miehet. Johtotehtävissä palkkakuilu
on vielä suurempi, naiset saavat vain 65 prosenttia miesten
ansaitsemasta palkasta. Naisten ja miesten välinen tasa-arvo
ei ole toteutunut. Viranomaisten, järjestöjen
ja elinkeinoelämän kärkipaikat ovat yhä enimmäkseen
miesten miehittämiä. Tasa-arvosta ei voida puhua,
kun 85 prosenttia valtionhallinnon kansliapäälliköistä,
86 prosenttia alivaltiosihteereistä ja 97 prosenttia osastopäälliköistä on
miehiä eli vain 3 prosenttia on naisia. Eihän
se ihme ole, jos lähdetään siitä, että miehistä pitää valita
edustajia komiteoihin. Näin minusta ei pitäisi
toimia.
Tasa-arvolaki on erittäin tärkeä myöskin muokkaamassa
mielipiteitä tasa-arvoisempaan suuntaan sekä kunnalliselämässä että valtionhallinnossa.
Toivonkin, että tässäkin salissa pohditaan
vähän syvemmin näitä asioita
ja että täälläkin ymmärretään,
miten tärkeää tämä on
tällaisessa maassa, jossa naiset ensimmäisinä maailmassa
saivat sekä äänioikeuden että oikeuden tulla
valituiksi esimerkiksi juuri eduskuntaan.
Kalervo Kummola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Arvasinhan sen, että tästä tehdään
joltain taholta tasa-arvokysymys.
Olen esimerkiksi ed. M. Pietikäisen kanssa täysin
samaa mieltä, että samasta työstä sama palkka,
olkoon siinä sitten nainen tai mies. Tässä esityksessähän
ei ole lainkaan siitä kysymys.
Kunnalliselämästä vain tunnen tämän
palapelin teon varsin tarkkaan, koska olen ollut sitä tekemässä useamman
kerran.
Toinen juttu. Edelliset eduskunnat ovat laatineet tällaisia
lakeja, joita eduskunta ensimmäisenä rikkoo. Ei
tätä rikota yksin valtionhallinnossa vaan eduskunnassa.
Jos eduskunta noudattaisi samoja lakeja, mitä se on kuntia
vaatinut noudattamaan, ja ed. M. Pietikäisen mukaan se
tuo monimuotoisuutta, silloinhan meillä pitäisi
olla esimerkiksi valiokuntatyöskentelyssä ihan
samat ehdot kuin lautakuntatyöskentelyssä kunnallisella
tasolla.
Margareta Pietikäinen /r(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Kummola on aivan oikeassa, kun hän toteaa,
että arvasihan hän, että tästä tulee
tasa-arvokysymys. Nimenomaan tasa-arvosta minä puhun, mutta
minun ymmärtääkseni ed. Kummolan tulkinta
siitä, mikä on tasa-arvo, on erilainen kuin minun.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt täytyy kyllä ed.
M. Pietikäiselle sanoa vielä kerran, että tässä ei
todellakaan ole kysymys tasa-arvosta. Me emme ole kumoamassa missään
tapauksessa tasa-arvolakia, vaan olemme hakemassa jonkinlaista joustavuutta
ja pelisääntöjä, että päästäisiin
asioissa eteenpäin.
Yksi hauska esimerkki oli, kun koottiin valtion toimesta Etelä-Suomen
metsien suojelutyöryhmää. Siellä jouduttiin
hakemaan partiolaisista lähtien järjestöjä mukaan
ja kasvattamaan työryhmän kokoonpanoa aivan sen
takia, että saatiin 40 prosentin pykälä täyttymään.
Tavallaan halvaannutettiin työryhmän toimintaa
sen takia, että kokoa kasvatettiin hakemalla väkisin
sinne sellaista joukkoa mukaan, joka ei välttämättä ryhmään
kuuluisi.
Edelleen korostan, että tällä ei
missään tapauksessa tasa-arvolain kumoamista
olla hakemassa, vaan niiden kokemusten perusteella, joita meillä on
esimerkiksi kunnallispolitiikasta elimien kokoamisesta, tässä tarvittaisiin
ehdottomasti jonkinlaista joustoa. Toivon myös, että tässä tapauksessa
ed. Pietikäisen asenteet olisivat hiukan lientyneet vuosien
varrella, että voitaisiin lähteä rakentavalla
tavalla viemään asioita eteenpäin.
Ulla-Maj Wideroos /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aika paljon on puhuttu pätevyydestä,
ja olen ihan samaa mieltä siitä, että valitaan
päteviä ihmisiä työryhmiin ja
komiteoihin, mutta mikä se pätevyys oikein on?
Onko se sitä, että on jokin ammatti, että on
toiminut insinöörinä pitkään,
vai voisiko se olla myöskin sitä, että on
kolmen lapsen äiti, joka asuu paikkakunnalla ja jolla on
erilaisia näkemyksiä asioista. Voisiko sekin olla
pätevyyttä?
Margareta Pietikäinen /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysynkin ed. Mäki-Hakolalta, kun
hän sanoi, että ei ole tasa-arvosta kysymys, onko
hänestä oikea malli, että esimerkiksi
hänen kotikunnassaan eri lautakunnissa olisi 70 prosenttia
naisia ja 30 prosenttia miehiä. Onko tämä tasa-arvomalli,
joka hänelle kelpaa?
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan ehdottomasti, jos kerran tällaiseen
ratkaisuun päädytään. Ja meillä varmasti
on ollut lautakuntia Nurmon kunnassa useampiakin, joissa on näin
päin ollut tilanne, eikä siellä mitään
ongelmia ollut. Asia on ratkennut ihan normaalilla tavalla. Vaalien
jälkeen sinne ovat hakeutuneet asiasta kiinnostuneet ihmiset,
jotka ovat halunneet tehdä nimenomaan siellä työtä ja
tunteneet olevansa siellä asiantuntijoita. Nyt pakotetaan
tällä järjestelmällä meidät
väkisellä hakemaan toisenlaisia ratkaisuja. Nurmon
kunta on varmaan muuten ensimmäisiä maalaiskuntia,
joissa kunnanhallitukseen on valittu nainen, Raili Sandelin, Atrian
toimitusjohtaja. Se oli alku. Siellä on ollut pitkään
jo huomattava joukko ilman tasa-arvopykäliäkään. Mutta
korostan, että todellakaan en halua missään
tapauksessa asettaa miehiä ja naisia vastakkain ja tasa-arvokysymyksiä nostaa
esiin. Halutaan vain hiukan joustamisen varaa ja myöskin sitä,
että päästäisiin tällaisesta
poliittisesta fiilaamisesta eroon, jonka tasa-arvolaki, kiintiöjärjestelmä myös
mahdollistaa nyt tällä hetkellä myöskin
kunnissa, joissa Rkp:llä on valta-asema.
Margareta Pietikäinen /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt ed. Mäki-Hakola ymmärsi
tai tulkitsi väärin kysymykseni. Vielä kysyn,
onko ed. Mäki-Hakola sitä mieltä, että jos
kaikista hänen kunnassaan olevista luottamushenkilöistä 70
prosenttia on naisia, 30 prosenttia miehiä, onko se hänenkin
mielestään yhä edelleen tasa-arvoinen
ratkaisu.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä edelleen totean — en
tiedä, eikö minun suomenkieltäni ymmärretä — että jos
siellä kerran valitsijat pääsevät
valitsemaan ja sieltä joukosta valikoituvat ihmiset, jotka
ovat kiinnostuneita, ja jos se on näin päin tämä tilanne,
eihän siihen ole yhtään mitään
sanomista. Se on demokraattista toimintaa ilman, että sitä rajoitetaan
millään keinotekoisilla konsteilla. Minä hyväksyn
sen aivan täysin tasan tarkkaan sataprosenttisesti.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuntuu siltä, että tunnelma
vähän tiivistyy. Minulla ei ole mitään
sitä vastaan, että tätä asiaa
tarkastellaan vaikka tasa-arvokysymyksenä. Mutta sitä vastaan
minulla on kyllä jotakin, jos tätä ruvetaan
tarkastelemaan mies-naiskysymyksenä. Siis tasa-arvo ja
mies-naiskysymys eivät välttämättä ole
ollenkaan sama asia.
Ed. Wideroosille haluaisin aluksi todeta sen, että hän
varmaan aivan yhtä hyvin kuin minä tietää sen
asian, että suomalainen kunnallishallinto rakentuu nimenomaan
erittäin vankan luottamushenkilöorganisaation
pohjalle. Nimenomaan ei ammattipätevyydellä eikä välttämättä puhtaalla asiantuntijuudellakaan
ole niitä paikkoja perinteisesti täytetty.
Minusta ed. Kummola käsitteli ja perusteli tätä aloitettaan
aivan oikein. Minusta hän totesi aivan selvästi,
että ei tässä todellakaan ole kysymys
mies-naisnäkökulmasta, vaan hän toi esille aika
sattuvasti niitä käytännön ongelmia,
joita joissakin tapauksissa tämä on tuonut mukanaan. Muun
muassa vaalien jälkeisissä neuvotteluissa tämä on
yksi sellainen asia, joka joskus aiheuttaa ongelmia.
Haluan todeta lopuksi sen, että varsinkin semmoisissa
elimissä, joissa edustajia tulee useilta eri tahoilta,
esimerkiksi kunnalliselta taholta, valtiovallan taholta, elinkeinoelämän
taholta ja työmarkkinajärjestöistä — huippuesimerkki
tästä on maakunnan yhteistyöryhmä — tasa-arvolain
toteuttaminen on äärimmäisen vaikeata,
ja hyvin usein se jää nimenomaan sen kunnallisen poolin
toteutettavaksi. Silloin voi tietenkin kysyä, toteutuuko
siinä valinnassa se tasa-arvo, jonka perään
minä olen tässä kysymässä.
Ulla-Maj Wideroos /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän tämän
ongelman, mutta jos kunta valitsee edustajansa johonkin työryhmään,
onko se aina niin, että se on se mies kunnanjohtaja, vai
voisiko se olla se naiskunnankamreeri, joka edustaisi kuntaa? Kyllähän
on mahdollista noudattaa tätä lakia, jos tämä tahto
löytyy.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Wideroosilta haluaisin kysyä vain,
toteutuuko hänen mielestään silloin tasa-arvo,
jos siitä kunnallisesta kiintiöstä ei
voida asettaa muuta kuin naisia.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä on
mies-naisnäkökulma-, tasa-arvokysymys. Minun mielestäni
ei meillä Suomessa ole mitään kolmansia
sukupuolia eikä sukupuolettomia ihmisiä olemassa.
Jos tässä puhutaan kiintiöistä 30—70
tai 40—60, kyllä siinä puhutaan miehistä ja
naisista minun mielestäni ainakin. Minä en ole
löytänyt vielä mitään
muuta. (Ed. Ravi: Oletteko etsinyt tarpeeksi?) — Mielestäni
kyllä.
Puhemies! Olen Mäntän kaupungista, jossa on enemmän
naisia kuin miehiä. Se on tehdaspaikkakunta, jossa on aktiivisia
naisia ollut kautta aikojen, jotka ovat omilla ansioillaan päässeet eteenpäin.
Tälläkin hetkellä kunnanhallitusta ja kunnanvaltuustoa
johtaa nainen ja vielä ihan oikeista puolueistakin. Siellä kaupungissa
toteutuu vielä demokratiakin eikä olla missään
kepulaisten alueella eikä ketään syrjäytetä sen
takia, että sinne valittaisiin kaksi kokoomuslaista naista. Mutta
meillekin tuli tämä, kun olen ollut keskeisenä päättäjänä ja
neuvottelijana mukana parien vaalien jälkeen tässä asiassa;
kyllä tässä on jouduttu melkoiseen liriin.
Vaikka niitä naisia on esimerkiksi ollut hyviä tarjolla
sekä miehiä hyviä tarjolla, kyllä siinä joudutaan
semmoiseen tilanteeseen, että ei tahdo löytyä asiasta
aidosti kiinnostuneita ihmisiä. Se on pelannut kyllä vähän
molemmin päin, että siinä on jouduttu
liian tiukkaan liian monessa paikassa, erityisesti on ollut tämmöisiä viiden
hengen, neljän hengen kokoonpanoja, joissa ollaan lähestulkoon
mahdottomassa tilanteessa.
Minun mielestäni vanha laki, jossa sanottiin, että on
miehiä tai naisia, kumpaakaan ei saanut olla yhtä vain
pelkästään, vaan oli miehiä tai
naisia, oli huomattavasti helpompi. Minä ymmärrän sen,
että erityisesti pienet kunnat tuolla maaseudulla, missä kepulla
suurin valta on, missä niitä on 150 kuntaa vähän
yli, missä emännät ovat kotona tottuneesti
olleet kautta aikojen ja isännät hoitavat poliittiset
päätökset ja asiat, siellä se
on vielä hankalampaa. Jos meillä takkuaa, minä ymmärrän,
että monessa pikkukunnassa se on lähes mahdotonta.
Sanoisin, että kun maakunnassa Pirkanmaan liitossa ruvetaan
täyttämään erilaisia kokoonpanoja
Pirkanmaalla, jos olet vasemmistoliittolainen nainen, olet mistä kunnasta
vain, aina on mahdollisuus päästä läpi.
Se on ihan varma juttu. (Ed. Puisto: Oh hoh!) — Kyllä.
Jos olet kunnanvaltuutettu jossain kylässä, vallankin
jos olet pienemmässä paikassa, on aivan varma
mahdollisuus, että pääset läpi
johonkin Pirkanmaan liittoon taikka maakuntaryhmään
taikka johonkin, se on melkein varma tikki, koska heitä on niin
vähän, että paikka löytyy aina.
Kyllä mielestäni ed. Kummola on tehnyt hyvää työtä ja
on oikealle suunnalle tämän asian vienyt. Tämä 30—70
saattaa parantaa asiaa jossain määrin, kenties 25—75
olisi ollut vielä vähän parempi.
Toivon tälle myönteistä käsittelyä.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Rönni viittasi aika monta kertaa
keskustan suuntaan ja erityisesti niin, että keskustavoittoisissa
kunnissa olisi ongelmia tämän asian suhteen. Omasta
puolestani sanon, että edustan yhtä pienimmistä kunnista
Suomessa. Meidän kotikunnassamme tämä asia
ei ole tuottanut ongelmia. Mutta kun näin sanon, en tee suinkaan,
ed. Kummola, aloitetta tyhjäksi. Kyllähän
näitä ongelmia, joita edellisissä puheenvuoroissa
on käsitelty, on nähtävissä.
Minusta kaikkein valitettavin on se näkökulma,
jonka ed. Rönnikin toi puheenvuorossaan esille, että nykyinen
kiintiökäytäntö antaa tilan
tämmöiselle poliittiselle pelaamiselle, joka ei
ole demokratian näkökulmasta tarkoituksenmukaista.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa puhemies! Sukupuolikiintiöt valtion ja kuntien
toimielimissä ovat varmasti omalta osaltaan lisänneet
sukupuolten välistä tasa-arvoa, mutta minäkin
lukeudun niihin, jotka lähestyvät tätä asiaa
enemmän käytännönläheisesti.
Siinä mielessä ensisijaisena valintaperusteena
tulisi olla asiantuntemus ja ennen kaikkea oma kiinnostus. Kiintiöitten
ja oman kiinnostuksen yhteensovittamisessa on monesti ollut vaikeuksia
niin maakuntatasolla kuin kunnissakin. Tämän seurauksena
on tehty niitä toimenpiteitä, joita voidaan kieltämättä sanoa
varajäsenkikkailuksi tai joksikin muuksi. Sen vuoksi kannatan
lämpimästi ed. Kummolan tekemää aloitetta.
Tämähän ei sulje pois sitä,
että tehtäköön kiintiö vaikka
kaikkiin lautakuntiin 50—50-periaatteella. Tämä on
minimitavoite, ja se mahdollistaa paremmin motivoituneiden ja sitoutuneiden
koostumusten löytämisen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
keskusteltu tasa-arvoasiaa käsittelevän lain 4 §:n
muuttamisesta. Itse olen ollut kunnallisissa luottamustehtävissä aikana,
jolloin nykyinen laki on ollut voimassa, ja aikana, jolloin tätä lakia
ei ole ollut. Aluksi tuntui hyvin keinotekoiselta nyt voimassa oleva
laki, joka määrittelee nimenomaan tarkan prosenttiluvun, että pitää olla
vähintään 40 prosenttia jompaakumpaa
sukupuolta.
Ymmärrän, että lain tarkoituksena
on ollut pitää huoli siitä, että molempia
sukupuolia on tietyissä luottamuselimissä kutakuinkin
tasapuolisesti. Vanhastaanhan oli esimerkiksi Keuruulla niin, että kaupunginhallituksessa
ne lautakunnat, jotka päättivät kaavoituksesta
ja joistakin vastaavista, täyttyivät vahvasti
miehillä. Sitten puolestaan kirjastolautakunta, raittiuslautakunta,
jotkut tällaiset, olivat vahvasti naisten upeassa hoidossa.
Ei tämäkään kehitys tietysti
hyvä ollut, että vain jompaakumpaa sukupuolta
oli.
Kyllähän tällä on ollut
omat myönteiset näkökohtansa. On varmasti
niin, että naiset niissä elimissä, joissa
itse olen ollut mukana, kaupunginvaltuustossa, no, valtuuston valitsevat äänestäjät,
mutta kaupunginhallituksessa, maakuntahallituksessa ovat tuoneet
sinne aivan oman panoksensa. Ehkä osaltaan miesten kesken
tapahtuva klikkiytyminen ei ole ollut sillä tavalla mahdollista,
kun on ollut myöskin naisia mukana. Ei ole enää saunailloissa
voitu asioista päättää ennen kokousta,
niin kuin aiemmin tapahtui. Joku on sen kokenut tietysti heikkoutenakin,
ettei voi enää tietää, mitä asioitten
kulussa tapahtuu, mutta kyllä voimassa olevalla lailla
ovat omat hyvätkin puolensa varmasti olleet. Se on opettanut
siihen, että etsitään sekä mies-
että naishenkilöitä. Mutta kyllä sillä on
ollut myös kieroutuneita piirteitä. Esimerkiksi
saattaa olla niin, että kaupunginhallituksessa on muodollisesti
nainen. Meillä esimerkiksi Keuruulla oli tällainen
tilanne, mutta paikalla kuitenkin istui säännöllisesti
varahenkilönä mies. (Ed. Puisto: Oliko se hänen
oma miehensä?) — Ei ollut edes oma mies.
Minusta on hankala asia, jos lakia selkeästi on tarkoituskin
kiertää. Ei sekään ole oikein.
Samaten, jos valtuuston vaaleissa tulee valittua vain muutama nainen
mukaan, sitten kaikki tehtävät kasaantuvat, jos
lähdetään siitä, että valtuutettu on
lautakunnassa hallituksessa. Edelleen siitä seuraa monia
muita luottamustehtäviä, tehtävät kasautuvat
kovin runsaasti samalle henkilölle, ja olipa hän
mies tai nainen, silloin tehtävät käyvät liian
raskaiksi.
Kyllä ed. Kummolan aloitetta voin kannattaa, antaa
se tiettyä joustavuutta. Uskon, että meillä on
kypsytty nyt siihen, että molempia sukupuolia tarvitaan
luottamustehtävissä. Uskon myös, että meillä on
kouliutunut eri tehtäviin molemmista sukupuolista henkilöitä,
jotka ottavat innokkaasti tehtäviä vastaan, mutta
ehkä turha jäykkyys tehtävien jaossa,
jota nykyinen laki tuo, osaltaan tämän myötä saattaisi
muuttua joustavammaksi.
Mitä ed. Rönni Mäntästä mainitsi,
teillä on varmasti Mäntässä omat
ratkaisunne. Kun toitte esille, että kepulaisissa kunnissa
jyrätään, minä en missään
tapauksessa ole sitä halunnut. Keuruu ei nyt tietysti kepulainen
ole, se on tietysti suurin ryhmä ollut muutamissa vaaleissa,
mutta voin hyvälle kollegalle ed. Rönnille sanoa,
että minä vaalien jälkeen kyllä sanoin,
että voidaan jakaa siten, että keskusta ja sosialidemokraatit hoitavat
Keuruun ykköspaikat. Hyvin luottavasti olen täällä Helsingissä viikot,
kun tiedän, että siellä on asioista hyvin
perillä oleva nainen, joka sattuu olemaan demari, hallituksen
puheenjohtajana. Kyllä täydellinen yhteistyö ja
luottamus pelaa. Ei näissä asioissa välttämättä jyrätä tarvitse, eikä se
välttämättä liity politiikkaan
vaan taitamattomiin ihmissuhteisiin, jos jyrätään
ja klikataan. Sitä voi tapahtua puoluepolitiikasta riippumatta.
Minusta siellä, missä halutaan toimia kypsällä tavalla,
ei minkäänlaiseen jyräämiseen
haluta sortua.
Minä uskon, että meillä on todella
opittu siihen, että hyviä vastuunkantajia löytyy
miehistä ja naisista. Uskon, että vaikka ei enää olisikaan kiintiöprosenttia,
jatkossa löydettäisiin niin miehiä kuin
naisia tärkeille paikoille. Kannatan ed. Kummolan tekemää aloitetta.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Omasta puolestani en ole kovin innostunut
kiintiöistä noin periaatteessa. Täytyy
sanoa, että ilmeisesti kiintiöt on kuitenkin aikanaan
määrätty ihan syystä. Perinteisestihän
nämä jäykkyydet, joista ei silloin puhuttu,
kun miehet pelkästään olivat vallassa,
ovat johtaneet ilmeisesti siihen, että tällaiset
kiintiöt on saatu aikaan.
Tämäkin keskustelu tavallaan osoittaa sen, että kiintiöt
ovat ihan paikallaan. Miten muuten nainen pystyy osoittamaan asiantuntemuksensa? Se
on aika lailla ilmaan sanottu ajatus, veteen piirretty viiva, mikä se
asiantuntemus on. Oikeastaan voisi sanoa, että hyvä veli
-verkostot toimivat edelleen, ja esimerkiksi työelämässä fakta on,
että naisen markka on tänäkin päivänä 80 penniä.
Mikä takaa sen, että naiset saavat osansa siitä poliittisesta
aktiviteetista, mitä kunnissakin esimerkiksi on, jollei
tällaisia kiintiöitä ole? Minun mielestäni
kiintiöt ovat ainakin tässä vaiheessa
elämää vielä ihan hyvästä ja
ne pitää säilyttää.
Tällaista tavallaan asiantuntemuksen näkemistä sukupuoleen
perustuen ei pääse tapahtumaan.
Kalervo Kummola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Toteaisin vain, että aloitin
sanomalla, että lakia tarvittiin, olihan politiikka aika
miesvaltaista, enkä ole esittämässä kiintiöiden
poistamista, vaan haen pelkästään joustoja.
Toisaalta voi kysyä niinkin, toteutuuko vaalien tulos etelän
kunnissa, jotka mainitsin: 35 valtuutettua, 6 naista, joka on valitettavan
vähän tällaisessa kunnassa, tai 27 valtuutettua,
4 naista. Kyllä heidän työtaakkansa tulee
aika kovaksi varmaan, koska tämän päivän
kunnallispolitiikassa on tarkoitus, että lautakunnissa
istuu valtuutettuja ja heidän asiantuntemustaan käytetään myöskin
siellä.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Silloin kun tasa-arvolakia käsiteltiin,
lain käsittelyvaiheessa muutin kantani. Vastustin kiintiöitä,
mutta kun kuuntelin silloisia kansanedustajatovereita, miestovereita,
tässä salissa, kollegoja, tulin siihen tulokseen,
että kiintiöitä sittenkin tarvitaan.
Kuunneltuani tänä iltana tätä keskustelua
olen tullut vakuuttuneeksi, että ratkaisuni oli oikea. Kyllä lautakuntiin
löytyy selkeästi joka kunnassa miehiä,
jotka eivät ole olleet edes valtuustoehdokkaina saatikka
valtuutettuja. Miksi naisten pitää olla valtuutettuja?
Jos tämä asia on näin ongelmallinen,
ettei Tampere-nimisestäkään kaupungista,
joka on naisvaltainen kaupunki, tunnu löytyvän
riittävästi naisia, että pitää kiintiöitä pienentää,
niin silloin pitää puhua tästä opetusministeri
Raskille, että meidän pitää saada
lisää yhdyskunta- ja yhteiskuntaoppia kouluihin,
jotta myös naiset ovat yhtä valistuneita kuin
miehet ovat tämän keskustelun perusteella.
Olen iloinen, että meillä on kiintiölaki
ja se pysyy.
Kalervo Kummola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan selvästi kuulostaa siltä,
että ed. Puisto ei ole kuunnellut minun varsinaista puheenvuoroani.
Nimenomaan totesin, että naisia kyllä löytyy.
Esimerkiksi Tampereella päteviä naisia löytyisi
huomattavasti enemmän sosiaali- ja terveyslautakuntaan
kuin siellä on paikkoja. Sen sijaan miehiä sinne
saa hakea kissojen ja koirien kanssa, sellaisia miehiä,
joilla on kiinnostusta ja myöskin jonkinlaista pätevyyttä niihin
tehtäviin.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kummolan tekemä aloite on mitä suurimmassa määrin
tasa-arvokysymys. Jos tarkastellaan tasa-arvon kehittymistä Suomessa
tämän vuosisadan puolella, voisi mainita muutamia
merkkipaaluja ja vuosilukuja, joilla on ollut suuri merkitys tasa-arvon
kehityksessä.
Vasta vuonna 1926 tuli laki naisten kelpoisuudesta valtion virkoihin,
ja samana vuonna nimitettiin ensimmäinen naisministeri
Suomen hallitukseen. 1930 tuli avioliittolaki, jossa vaimo vapautettiin
aviomiehen holhouksesta ja hänelle annettiin oikeus omaan
omaisuuteen. Ajatelkaa: vuonna 1930! Vuonna 1962 tuli samasta työstä sama
palkka -periaate sekä julkiselle että yksityiselle
sektorille, mutta niin kuin hyvin tiedämme, ed. Karhukin äsken
sen totesi, tämähän ei ole toteutunut.
1972 meillä nimitettiin nainen toiseksi valtiovarainministeriksi,
eli ensimmäistä kertaa naiselle annettiin tämä valtion
kassavirka vasta 1970-luvulla. 1975 nainen oikeusministeriksi, tärkeä paalu
myöskin naisten tasa-arvon tiellä.
1987 siis säädettiin tasa-arvolaki. Jos ajatellaan,
miten tasa-arvo on toteutunut joissakin korkeissa viroissa, niin
vasta vuonna 1992 valittiin ensimmäinen nainen yliopiston
rehtoriksi Suomessa, sitä ennen aina vain miehiä.
Vuonna 1992 valittiin nainen Suomen Pankin pääjohtajaksi
ja vuonna 1994 nainen eduskunnan puhemieheksi. Nämä ovat
olleet tärkeitä asioita.
Tilastokeskus on tehnyt tutkimusta tasa-arvoa koskevista yleisistä asenteista
ja tullut seuraaviin tuloksiin: Naisten nykyistä aktiivisempaa osallistumista
politiikkaan poliittisen asiantuntemuksen monipuolistamiseksi pitää tarpeellisena
yhdeksän
kymmenestä naisesta ja kahdeksan kymmenestä miehestä.
Kysyttäessä, kumpi on sopivampi, mies vai nainen
vastuunalaisiin tehtäviin eräillä politiikan
osa-alueilla, enemmistö sekä naisista että miehistä oli
sitä mieltä, että sukupuolella ei ole
merkitystä tehtävien hoitamisessa. Ne, jotka katsoivat,
että sukupuolella on merkitystä, näkivät
miehen naista sopivammaksi ulko- ja talouspolitiikan tehtäviin,
naisen taas miestä sopivammaksi kulttuuri-, ympäristö-,
sosiaali- ja terveyspolitiikan tehtäviin.
Tämä tutkimustulos kertoo mielestäni
siitä, että tasa-arvolaki ja kiintiöperiaate
on ollut erittäin tarpeellinen, koska niitä asenteita,
että naiset eivät olisi ikään
kuin niin sopivia kuin miehet hoitamaan ulko- ja talouspolitiikan
tehtäviä tai että miehet eivät
olisi kovin sopivia hoitamaan kulttuuri- ja sosiaalipuolen asioita,
juuri halutaan näillä kiintiöjärjestelmillä kumota.
Myös miehet, jotka haluavat tulla sosiaalipuolen lautakuntiin,
saavat sinne omat kiintiönsä, ja se on osoittautunut
varmasti monissa kunnissa erittäin hedelmälliseksi.
Naisista 81 prosenttia ja miehistä 65 prosenttia katsoi,
että yritykset ja talouselämä hyötyisivät
siitä, että johtopaikoilla olisi nykyistä enemmän
naisia. Erojen vähentäminen naisten ja miesten
perherooleissa ja naisten vaikutusmahdollisuuksien lisääminen
politiikassa saivat sekä naisilta että miehiltä osakseen
laajaa hyväksyntää. Tutkimustulokset
kertovat sen, että yleisesti halutaan molempia sukupuolia
vastuunalaisiin tehtäviin. Mutta kun tarkastellaan numeroina, miten
johtavissa asemissa olevien naisten osuus verrattuna miehiin on
kehittynyt yhteiskunnassa, niin täytyy valittaen todeta,
että pääjohtajatasolla yritysten johtajina,
kuten myös valtionhallinnossa päällikkötasoilla,
naisten osuus on kovin vähäinen. Jos ajatellaan
ministeriöitä, niin se on todella vähäinen.
Tässä täytyy aktiivisesti meidän
kaikkien, miesten ja naisten, tehdä työtä tasa-arvon
puolesta, koska varmasti vasta tasa-arvoinen yhteiskunta tuottaa
molemmille sukupuolille sellaiset elämisen laadulliset
edellytykset, jotka varmasti ovat hyödyksi monipuolisesti
tälle yhteiskunnalle.
Kalervo Kummola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Voisin oikeastaan yhtyä kaikkiin
ed. Hyssälän esittämiin mielipiteisiin.
Ei minulla ole mitään näitä ajatuksia
vastaan.
Toteaisin vain pari asiaa luettelon jatkoksi. Ed. Hyssälä,
unohditte erään tärkeän asian.
Suomessa naiset saivat äänioikeuden maailman toisena,
Euroopan ykkösmaana. Siitä voimme olla kaikki
erittäin ylpeitä. Eräs merkkipykälä myöskin
unohtui tuosta pitkästä luettelosta: vuonna 2000
nainen tasavallan presidentiksi.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Hyssälä käytti hyvin
perustellun puheenvuoron tasa-arvon näkökulmasta.
En malttanut olla pyytämättä puheenvuoroa.
Edellä jo tarkasteltiin sitä, miten pienissä keskustalaisissa
kunnissa tasa-arvo olisi ongelma. Kuitenkin haluan esimerkkinä tuoda
esille, miten kannustava ympäristö tarjoutuu pienessä kunnassa
myös naisten toiminnalle, nimittäin Suomen ensimmäinen
yliopistojen naisrehtori on nimenomaan kotikunnastani Lumijoelta
lähtenyt, nykyinen Jyväskylän yliopiston
rehtori Aino Sallinen.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! En malttanut olla tulematta puhujakorokkeelle puolustamaan
ed. Kummolaa, joka on viime aikoina joutunut yksin puolustamaan
omaa aloitettaan. Mielestäni hän on kuitenkin
tässä keskustelussa hyvin perusteellisesti kertonut
oman aloitteensa sisällön. Minun mielestäni
se ei ollut ristiriidassa näiden puheenvuorojen kanssa,
joita täällä on käytetty. On
tavallaan puhuttu hieman eri asiasta, kun tuolta takapenkiltä tätä keskustelua
on seurannut.
Ed. Hyssälän esitys oli hyvä ja ansiokas,
ja me voimme kaikki yhtyä siihen, niin kuin ed. Kummola
totesikin. Laki on ollut tarpeellinen. Aikanaan minäkin
olen Seinäjoen kunnallispolitiikassa ollut, valtuutettuna
vuodesta 89 ja jotakin vuoden 70 jälkeen lautakuntatyöskentelyssä monissa
neuvotteluissa, joissa näissä paikkoja on jaettu,
kunnallisjärjestön puheenjohtajana ja oman valtuustoryhmän
puheenjohtajana tällä hetkellä. Siltä pohjin
voi todeta, että se on kyllä pannut meidät
ajattelemaan asioita monella lailla uudelleen.
Mutta jos lakialoitteen sisältöä ajattelee,
niin tässä on mielestäni se oikea henki,
että voitaisiin hieman joustavammin miettiä sijoitettaessa
ihmisiä näille paikoille. Meillä Seinäjoella
on otettu käyttöön tulosjohtaminen ja
tavoitteeksi on asetettu se, että valtuutetut sijoitetaan
lautakuntiin. Sen jälkeen, jos vielä paikkoja
on, niin niitä tulee keskeisille aktiiveille. Kun näitä asioita
ajattelee tällä periaatteella, niin silloin valitettavasti
esimerkiksi EP-liiton valinnoissa Ähtärin osalta jouduttiin
aina laittamaan ähtäriläinen sosialidemokraattinen
nainen EP-liiton valtuustoon kaikkiin niihin luottamustehtäviin,
koska se oli naisen paikka tämän kiintiön
mukaan. Hän ei ollut siihen itsekään
tyytyväinen, ja siellä olisi ollut monia yhtä päteviä miehiä,
jotka olisivat myös halunneet osallistua Etelä-Pohjanmaan
liiton toimintaan. Tiukka kiintiö pani meidät
toimimaan, koska muuten olisi toimittu lainvastaisesti, ja näin
toimitaan niin kauan kuin tämä laki on. Eihän
tässä lakialoitteessa ole tarkoitus poistaa kiintiötä,
kun monessa puheenvuorossa näinkin tulkittiin, että siirryttäisiin
takaisin vanhaan aikaan, ettei olisi mitään kiintiötä.
Tätä prosenttia on erittäin maltillisesti
mietitty ja sitä on hieman viilattu alaspäin.
Jos tämän keskustelun puhemies voisi tähän osallistua,
hänellä olisi varmaan nyt Kuntaliiton luottamustehtävien
vaalivaliokunnan puheenjohtajan tehtävistä mielenkiintoinen
kertomus, kuinka moniprosessinen tehtävä se oli.
Todetaan, että hän sai tänään
tuolla viimeisessä kokouksessa kiitokset hyvin hoidetusta
tehtävästä eli se pystyttiin hoitamaan,
mutta varmaan pieni jousto olisi paikallaan. Siellä on
vanha käsitys, mielestäni aina sitä yritetään
käyttää, että on jokin saunaseura
tai kaljaporukka tai jokin muu klikki, joka näitä asioita
hoitaa. Se on varmaan ehkä ollut näin joskus entisinä aikoina
kunnallispolitiikassa.
Kunnallispolitiikasta on yhä vaikeampi saada ihmisiä innostumaan.
Ihmiset eivät enää mielellään
välttämättä lähde niin
innokkaasti kuin ennen näihin tehtäviin. Siitä osoituksena
kunnallisvaalien äänestysprosentti on tippunut
ja suunta on ollut alaspäin koko ajan. Meillä on
muitakin huolia kunnallisdemokratiassa kuin se, kuinka monta prosenttia
on kumpaakin sukupuolta.
On menty niin pitkälle, että kun on pelattu
pesäpalloa Nurmon kunnan johtomiesten ja luottamusmiesten
kesken, meillä on ollut sellainen sääntö,
että 40 prosenttia pitää pesäpallojoukkueessa
olla kentällä aina toista sukupuolta. Se on ollut
ihan hauska ja hyvä ja sopinut siihen, mutta paikkojen
valinnassa toivoisi hieman joustoa.
Kun tänne tulin kaksi vuotta sitten, hieman hämmästelin,
että esimerkiksi puolustusvaliokunnassa, jossa olen, meillä on
vain yksi edustaja, Anni Sinnemäki — 16 miestä ja
1 nainen. Taas ympäristövaliokunnassa mielestäni
on selkeä enemmistö toista sukupuolta. Miksi ei
tänne ulotettu kiintiöitä, myöskin
eduskunnan valiokuntatyöskentelyyn? Kun kiintiöt
kuitenkin kunnallisessa valiokunnassa eli lautakunnassa ovat erittäin
tiukkoja, tässä asiassa on sisäinen ristiriitakin.
Ne varmaan pitäisi ulottaa tänne. Toivoisin kuitenkin,
että tätä asiaa voitaisiin ihan rauhallisesti
miettiä eikä sukupuolittain jakauduttaisi tässä salissa,
vaan katsottaisiin ehkä joustavampi mahdollisuus täyttää näitä paikkoja,
ja ehkä tämä ajan myötä tulee
muuttumaankin. En tiedä aikataulua, mutta tämä aloite
on ensimmäinen askel, ja keskustelu tästä varmaan
jatkuu tulevina vuosina.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Wallinin toteamus, että naiset
kelpaavat heidän kunnassaan pesäpallojoukkueeseen,
mutta jos lautakuntiin pitäisi saada kiintiömäärä,
se on jo ongelma, oli kyllä pohjanoteeraus. Ei kerta kaikkiaan,
on ihan vaikea kuulla. Ed. Wallin, johtuisikohan se, että valiokunnissa
ei ole 40:tä prosenttia, siitä, että eduskunnassa
ei ole sitä määrää naisia,
vaan että kansalaiset ovat valinneet enemmän miehiä tänne?
Olisikohan sillä jotain yhteyttä sukupuolten väliseen
tasa-arvoon eri valiokunnissa?
Täällä on moitittu keskustalaisia
kuntia. Itse tulen Liedosta, jossa vielä viime kunnallisvaaleihin
saakka keskusta oli suurin puolue. Ei ole mitenkään
jyrätty, eivät ole miehet jyränneet,
siellä vaan tasa-arvolain myötä saimme
hyvin lautakunnat täytettyä ja Liedossa on erinomaisesti
onnistuttu saamaan miehiä myöskin sosiaalialan lautakuntapaikoille
ja myöskin kulttuuriin. Koimme sen aikaisemmin suurena
ongelmana ennen tasa-arvolakia, että miehet eivät
meillä riittävästi mielestäni
osallistuneet juuri näihin aloihin. Kyllä teknisiin
lautakuntiin ja kaavalautakuntiin aina oli riittävästi
miehiä, mutta nyt on kerta kaikkiaan kunnassa parantunut
myöskin asioitten käsittelytapa, kun sekä miehet
että naiset osallistuvat juuri näihin vastakkaisiin
enemmän, kuten mainitsin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kansanedustajakollega Harri Wallinille sanoisin
tämän eron, mistä johtuu, että valiokunnissa
on toinen käytäntö kuin kunnallisissa
lautakunnissa sukupuolten määrän suhteen.
Kunnallisiin lautakuntiinhan voi tulla jäsen valtuuston
ulkopuolelta kuntalain mukaan. On tietysti suositus, että kunnallisiin
lautakuntiin valitaan valtuutettuja, mutta ei ole mitään
estettä, etteikö oteta jäseniä valtuutettujen
ulkopuolelta tai varavaltuutettujen laajasta joukosta. Sitä vastoin
eduskunnassa vain kansanedustajat voivat olla valiokunnissa jäseniä,
edes varalle jääneet kansanedustajat eivät
voi tuota mahdollisuutta saada. Tässä on fyysinen
fakta, miksi valiokunnissa ei voida vaatia sukupuolitasa-arvoprosenttia.
Onko sitten hyvä, että kunnallisiin lautakuntiin
valittaisiin valtuuston ulkopuolelta, en ota siihen kantaa. Varmasti
on niin, että paljon osaamista, paljon kiinnostusta on
valtuutettujenkin ulkopuolella, mutta toisaalta on väärin,
jos valtuutetut sivuutetaan vastuusta, mikä on lautakunnissa
puhumattakaan kaupunkien tai kuntien hallituksista, kunnallishallituksista.
Uskon, että tasa-arvolaki, mikä on ollut,
on toteuttanut niitä ed. Puiston esille tuomia tavoitteita
jo nyt yhteiskunnallisessa kulttuurissa, ja on kysymys siitä,
kuinka asioita halutaan hoitaa. Itse olen kotikunnassani eri tehtäviin — sen
vähän, mitä olen ehdottanut — yleensä ehdottanut naishenkilöitä.
Olen kyllä miehiltä saanut haukkumisia; tai ainakin
negatiivista palautetta, jos ei nyt haukkumista, palaute on ollut
negatiivinen. Nämä ovat semmoisia kysymyksiä,
että niissä ei niinkään ole
näytellyt mies tai nainen -näkökohta,
vaan olen katsonut ihmisten kiinnostusta, osaamista kyseiseen tehtävään.
Toivon, että tämä keskustelu synnyttää jatkopohdiskelua,
olemmeko kypsiä siihen, että tulisimme toimeen
ilman lakia. Jos emme sitä ilman ole kypsiä, silloin
lakia tarvitaan. Molemmat vaihtoehdot ovat varmasti toimivia, kun
niitä osataan soveltaa.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa puhemies! Niin, silloin kun valiokuntia täällä valittiin
kaksi vuotta sitten, puolustusvaliokunta oli pääuutislähetyksessä esimerkkinä siitä,
kuinka tässä laitoksessa ei toimita tasa-arvoisesti.
Olkoon sitten suhde prosentuaalisesti mikä tahansa, kuitenkin voidaan
todeta, että esimerkiksi puolustusvaliokunnan suhteen ollaan
todella suuressa epätasapainossa ja silti täällä ei
siihen aiotakaan puuttua. Kyllä tässä mielestäni
kuitenkin ollaan kaksinaismoralistisia, kun siitä ei olla
kuitenkaan kiinnostuneita, sen toteuttamisesta, eikä sen eteen
tehdä mitään, vaikka kaikki me tämän
tiedämme. Meillä on hyvä jäsen,
Anne Sinnemäki, joka täyttää paikkansa,
ja uskon, että puolustuspoliittisesta selonteosta on kovastikin
monia mielipiteitä, ja siellä siihen työhön
pääsisi käsiksi, mutta ei tähän
haluta puuttua.
Margareta Pietikäinen /r:
Puhemies! Espoolaisena ja pitkäaikaisena kaupunginvaltuutettuna — olen
myös toiminut valtuuston puheenjohtajana — totean,
että meillä Espoossa on mielestäni erittäin
hyviä kokemuksia siitä, että lautakuntiin
valitaan muitakin kuin valtuutettuja. Itse asiassa ehkä lautakuntien
puheenjohtajina toimivat, mutta eivät aina, valtuutetut.
Meidän mielestämme tämä laajempi
asiantuntemus itse asiassa tulee käyttöön
silloin, kun valitaan lautakuntiin muitakin kuin valtuutettuja.
Keskustelu päättyy.