Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
metsästyslain muuttamisesta koskee Metsästäjäin
Keskusjärjestöä ja sen toiminnan tehostamista.
Lakiesitystä perustellaan sillä, että toimintaa
tulisi pystyä tehostamaan. Ja kai siinä samalla
tietysti takana on silloin raha.
Nythän tälläkin hetkellä Metsästäjäin
Keskusjärjestön hallituksessa on 22 jäsentä.
Esityksessä ollaan esittämässä,
että sitä voimakkaasti vähennettäisiin.
Tämä hallitus täydessä kokoonpanossaanhan
kokoontuu erittäin harvoin, ja siellä toimii työvaliokunta,
jossa on muutama jäsen. Kaatuuko tällainen organisaatio
sitten, jos keskusjärjestön hallitus olisi suurempi
kuin esityksessä nyt on? Siellähän on
jokaisesta riistanhoitopiiristä edustaja ja mukana muita
tahoja, muun muassa Metsähallituksen edustaja, ympäristöministeriön,
Rktl:n eli Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen ja Suomen Metsästäjäliiton
jne.
Uudessa esityksessä keskusjärjestön
hallituksesta Suomi tavallaan jaettaisiin alueisiin. Riistanhoitopiireistä valittaisiin
vain 7 jäsentä ja kaksi muuta henkilöä,
eli ministeriöstä olisi toinen, jonka ministeriö määräisi,
ja lakiesityksessä sanotaan, että henkilö,
joka edustaa metsästyksen ja riistanhoidon kannalta merkittävää alaa.
En tiedä, onko se sitten MTK, vai mitä tässä on
ajateltu. Minusta kuitenkin tuntuu siltä, että jos
tämä tässä muodossa toteutuu,
niin kentän ääni jää silloin
aika harvojen käsiin. Kyllä myönnän
sen, että osa näistä tahoista, jotka
tällä hetkellä ovat siellä edustettuina,
eivät välttämättä halukkaita olekaan
siihen, että jatkossa heillä olisi edustajaa.
Mutta toinen asia, jonka takia oikeastaan tämän
puheenvuoron pyysinkin, on se, että pykäläehdotuksissa
esitetään sitä, että niin keskusjärjestön
hallitukseen kuin riistanhoitopiirin hallitukseen ja yhdistysten
hallituksiin ensin valittaisiin hallitus ja vasta sen jälkeen,
kun hallitus on valittu, hallituksen jäsenistä valittaisiin
puheenjohtaja. Useimmiten varmasti tämä käytäntö on
ihan toimiva, mutta väitän näin, että voi
käydä myös sillä tavalla, että tällä systeemillä,
sanotaan, se paras ehdokas, jota halutaan puheenjohtajaksi, jääkin
hallituksen ulkopuolelle ja tällä tavalla häntä ei
voida valita puheenjohtajaksi. Mitä kentältä minulle
on kerrottu, niin tosiaan edustajakokouksen jäsenet ovat
halunneet tällaista käytäntöä,
että ensin valittaisiin puheenjohtajat ja sitten vasta
muu hallitus. Mutta ministeriö, ministeri, en tiedä,
kuka siellä taustalla on ja millä tätä perustellaan,
mutta näin kuitenkin tämä lakiesitys on.
Aika nopeaan tahtiin olen lukenut. En tiedä, onko tuolla
perusteista mainittu. En minä huomannut ainakaan. Totta
kai tämä tulee valiokuntaan, ja siellä voimme
kuunnella asiantuntijoita ja sitä kautta varmasti saamme
näitä perusteita.
Todella toinen asia, josta tuossa jo puhuin, on se, että tämän
keskusjärjestön hallituksen todella voimakasta
supistamista siinä esitetään ja tällä tavalla
varmasti nämä muutkin tahot, joilla olisi omat
viestinsä ja varmasti myös annettavaa tälle keskusjärjestölle,
eivät voi sitten hallitustyöskentelyyn osallistua.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Uskon, että ainakin ympäristöministeriön
suunnassa on ihmetelty tätä asiaa, minkä takia
tämä hallitus on nyt sillä tavalla pienennetty,
että ympäristöministeriön edustaja
muun muassa jää sen ulkopuolelle. Tässä on
luontodirektiivi ja lintudirektiivi, joidenka toteutumista Suomessa
nimenomaan ympäristöministeriö valvoo.
Nämä EU-direktiivit ovat erittäin tärkeitä nimenomaan luonnonsuojelun
kannalta. Tässä mielessä on todella kummallista,
että näin merkittävä yhteistyötaho
kuin ympäristöministeriö on haluttu jättää tässä ulkopuolelle.
Me tiedämme kaikki, jotka seuraamme esimerkiksi sorsastuksen
alkamista, että vaikkapa tuolla Suomenlahden rannikolla
kyllä sinne taivaalle ammutaan hauleja kohti hanhien syysmuuttoa
jne. Eli paljon on kyllä tässä metsästyksessäkin
korjaamisen ja parantamisen varaa. Se, miten hämärässä metsästetään
ja mitä lajeja, esimerkiksi sorsalintuja, ammutaan, se
on aina kysymys, josta sopii keskustella.
Mutta toivoisin, että valiokunta voisi tähän asiaan
puuttua, tähän ympäristöministeriön
linkittämiseen, ja kuulisi asiantuntijana ympäristöministeriötä tässä asiassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On kyllä juuri niin, että joutuu
ehdottomasti kuulemaan asiantuntijana ympäristöministeriötä sen takia,
että kun tätä hallituksen esitystä valmisteltiin,
sehän kesti kokoikisen talven, niin minä moneen
kertaan valmistelun aikana toin tämän näkökohdan
esille, mihin ed. Tiusanen viittasi. Siitä huolimatta se
ei johtanut tulokseen, vaikka ympäristöministeriötä kehotin
olemaan tässä asiassa nyt tarmokas ja valpas.
Toinen asia on se, että tässä hallinnossa
on rationalisoinnin tarvetta. Se on aivan selvä asia, niin
kuin ed. Kähkönen juuri kuvasi. Mutta tähän
liittyy myöskin paljon muuta, sitä, että nämä alueelliset
näkökohdat, alueelliset erot ja niitten seurausvaikutukset
aktiivitoimenpiteisiin täytyy päätöksenteossa
ottaa huomioon. Pitää muistaa, että vuoden
93 metsästyslailla siirrettiin valtava määrä valtaa
sekä Metsästäjäin Keskusjärjestölle
että edelleen riistanhoitopiireille ja jossain määrin
myöskin riistanhoitoyhdistyksille. Elikkä tässä on
erittäin tarkan arvioinnin paikka, ennen kuin tästä mietintö tulee
isoon saliin arvioitavaksi.
Keskustelu päättyy.