Täysistunnon pöytäkirja 62/2010 vp

PTK 62/2010 vp

62. TIISTAINA 8. KESÄKUUTA 2010 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

19) Hallituksen esitys laeiksi kuluttajansuojalain muuttamisesta ja eräiden luotonantajien rekisteröinnistä sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi

 

Toimi Kankaanniemi /kd:

Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen nimestä ei aivan selviä, mikä tässä esityksessä on pääasiallinen sisältö. Se on kuitenkin nämä pikaluotot, joiden sääntelystä on kysymys. Hallituksen esitys korjaa hieman niin sanotussa pikaluottotoiminnassa olevia puutteita. Esitys on kuitenkin riittämätön. Tämä ilmeni valiokuntakäsittelyssä hyvinkin selvästi. Monilta osin epäterve toiminta jatkuu ja jopa laajenee koko ajan. Valiokunnan mietinnössä esitetyt luvut kehityksestä osoittavat ongelman suuruuden ja nopean kasvun. Pikaluotot ovat pääosin vaikeuksissa olevien ihmisten hyväksikäyttöä kohtuuttomalla tavalla. Näiden luottojen korot, maksut ja palkkiot nousevat usein tasolle, jota voidaan pitää epäasianmukaisena, jopa yli 1 000 prosenttiin.

Kun Suomessa on 700 000 köyhää ja 300 000 työtöntä, joista kasvava osa putoaa lähiaikoina ansiosidonnaiselta työttömyysturvalta peruspäivärahalle, on odotettavissa, että pikaluottoyhtiöt saavat lisää asiakkaita. Pikaluotot eivät kuitenkaan paranna kenenkään vaikeaa taloudellista asemaa vaan useimmiten pahentavat sitä. Lopulta suuri osa ahdinkoon joutuneista joutuu kun-tien sosiaalitoimen asiakkaiksi, ja näin veronmaksajat tulevat kohtuuttomien pikaluottokorkojen ja kulujen maksajiksi. Tähän kehitykseen on puututtava pikaisesti ja voimakkaasti paljon pidemmälle menevällä tavalla kuin mihin hallituksen esitys johtaa.

Hallituksen tulee mielestäni viipymättä valmistella lainmuutos, joka johtaa pikaluottotoiminnan siirtymiseen normaalin pankkitoiminnan osaksi. Tämä voisi tapahtua esimerkiksi niin, että kuluttajansuojalain 7 luvun soveltamisalaan kuuluvan pikaluottoyrityksen myöntämän lainan ottajalta edellytettäisiin aina käypä vakuus saamalleen pikaluotolle. Vakuus voisi olla esimerkiksi henkilötakaus tai reaalivakuus. Pankista ei saa lainaa ilman vakuutta. Näin tulisi olla myös pikalainojen osalta. Tämä johtaisi siihen tavoitteeseen, minkä näen perustelluksi, että koko nykyinen pikaluottotoimintabisnes ajettaisiin alas. Sitähän ei voida lainsäädännöllä muutoin ajaa, koska se on ainakin nykyisin laillista elinkeinotoimintaa ja sillä on perustuslain suoja. Mutta tällä tavalla menetellen kuin tässä esitin se saataisiin loppumaan ja hädässä olevien ihmisten riisto saataisiin loppumaan samalla.

Arvoisa puhemies! Pikaluottoyritysten rekisteröinnistä, joka tässä lainsäädännössä nyt tulee toteutumaan, tulee siirtyä toiminnan luvanvaraisuuteen, ja näille luville tulee säätää selkeät ja riittävän tiukat ehdot. Silloin tämä homma saadaan myös tältä osin valvontaan ja todelliseksi rehelliseksi toiminnaksi, joka joutuu noudattamaan sääntöjä ja Suomen lakia. Tällä hetkellä edes lainsäädöksiä eivät kaikki pikaluottoyritykset toteuta ja noudata. Meillä on paljon niitä, jotka eivät kuulu näiden järjestöön, ja erityisesti nämä villit ovat ongelma tänä päivänä. Valitettavasti hallitus ei ole näihin puuttunut vaan melkeinpä on yhtä veltto tältä osin kuin on harmaan talouden vastustamisessa.

Arvoisa puhemies! Lisäksi katson, että tämä pikaluottoyritysten valvonta tulee siirtää Finanssivalvonnan tehtäväksi. Siellä on asiantuntemusta, henkilöstöä ja mahdollisuudet todelliseen valvontaan, mitä ei hallituksen esityksen mukaisella Etelä-Suomen aluehallintovirastolla mielestäni ole.

Herra puhemies! Mietintöön jätettyyn vastalauseeseen 3 viitaten ehdotan, että eduskunta hyväksyy seuraavan lausuman: "Eduskunta edellyttää, että hallitus viipymättä valmistelee lainsäädännön, jonka mukaan pikaluotolle on sen ottajan annettava käypä vakuus ja joka muuttaa pikaluottotoiminnan luvanvaraiseksi ja siirtää sen valvontavastuun Finanssivalvonnan tehtäväksi."

Tarja Tallqvist /kd:

Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Kankaanniemen tekemää lausumaehdotusta.

Keskustelu päättyi.