Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen nimestä ei
aivan selviä, mikä tässä esityksessä on
pääasiallinen sisältö. Se on
kuitenkin nämä pikaluotot, joiden sääntelystä on
kysymys. Hallituksen esitys korjaa hieman niin sanotussa pikaluottotoiminnassa olevia
puutteita. Esitys on kuitenkin riittämätön. Tämä ilmeni
valiokuntakäsittelyssä hyvinkin selvästi.
Monilta osin epäterve toiminta jatkuu ja jopa laajenee
koko ajan. Valiokunnan mietinnössä esitetyt luvut
kehityksestä osoittavat ongelman suuruuden ja nopean kasvun.
Pikaluotot ovat pääosin vaikeuksissa olevien ihmisten
hyväksikäyttöä kohtuuttomalla
tavalla. Näiden luottojen korot, maksut ja palkkiot nousevat usein
tasolle, jota voidaan pitää epäasianmukaisena,
jopa yli 1 000 prosenttiin.
Kun Suomessa on 700 000 köyhää ja
300 000 työtöntä, joista kasvava
osa putoaa lähiaikoina ansiosidonnaiselta työttömyysturvalta
peruspäivärahalle, on odotettavissa, että pikaluottoyhtiöt saavat
lisää asiakkaita. Pikaluotot eivät kuitenkaan
paranna kenenkään vaikeaa taloudellista asemaa
vaan useimmiten pahentavat sitä. Lopulta suuri osa ahdinkoon
joutuneista joutuu kun-tien sosiaalitoimen asiakkaiksi, ja näin
veronmaksajat tulevat kohtuuttomien pikaluottokorkojen ja kulujen
maksajiksi. Tähän kehitykseen on puututtava pikaisesti
ja voimakkaasti paljon pidemmälle menevällä tavalla
kuin mihin hallituksen esitys johtaa.
Hallituksen tulee mielestäni viipymättä valmistella
lainmuutos, joka johtaa pikaluottotoiminnan siirtymiseen normaalin
pankkitoiminnan osaksi. Tämä voisi tapahtua esimerkiksi
niin, että kuluttajansuojalain 7 luvun soveltamisalaan kuuluvan
pikaluottoyrityksen myöntämän lainan ottajalta
edellytettäisiin aina käypä vakuus saamalleen
pikaluotolle. Vakuus voisi olla esimerkiksi henkilötakaus
tai reaalivakuus. Pankista ei saa lainaa ilman vakuutta. Näin
tulisi olla myös pikalainojen osalta. Tämä johtaisi
siihen tavoitteeseen, minkä näen perustelluksi,
että koko nykyinen pikaluottotoimintabisnes ajettaisiin
alas. Sitähän ei voida lainsäädännöllä muutoin
ajaa, koska se on ainakin nykyisin laillista elinkeinotoimintaa
ja sillä on perustuslain suoja. Mutta tällä tavalla
menetellen kuin tässä esitin se saataisiin loppumaan
ja hädässä olevien ihmisten riisto saataisiin
loppumaan samalla.
Arvoisa puhemies! Pikaluottoyritysten rekisteröinnistä,
joka tässä lainsäädännössä nyt
tulee toteutumaan, tulee siirtyä toiminnan luvanvaraisuuteen,
ja näille luville tulee säätää selkeät
ja riittävän tiukat ehdot. Silloin tämä homma
saadaan myös tältä osin valvontaan ja
todelliseksi rehelliseksi toiminnaksi, joka joutuu noudattamaan
sääntöjä ja Suomen lakia. Tällä hetkellä edes
lainsäädöksiä eivät
kaikki pikaluottoyritykset toteuta ja noudata. Meillä on
paljon niitä, jotka eivät kuulu näiden
järjestöön, ja erityisesti nämä villit
ovat ongelma tänä päivänä.
Valitettavasti hallitus ei ole näihin puuttunut vaan melkeinpä on
yhtä veltto tältä osin kuin on harmaan talouden
vastustamisessa.
Arvoisa puhemies! Lisäksi katson, että tämä pikaluottoyritysten
valvonta tulee siirtää Finanssivalvonnan tehtäväksi.
Siellä on asiantuntemusta, henkilöstöä ja
mahdollisuudet todelliseen valvontaan, mitä ei hallituksen
esityksen mukaisella Etelä-Suomen aluehallintovirastolla
mielestäni ole.
Herra puhemies! Mietintöön jätettyyn
vastalauseeseen 3 viitaten ehdotan, että eduskunta hyväksyy
seuraavan lausuman: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
viipymättä valmistelee lainsäädännön,
jonka mukaan pikaluotolle on sen ottajan annettava käypä vakuus
ja joka muuttaa pikaluottotoiminnan luvanvaraiseksi ja siirtää sen valvontavastuun
Finanssivalvonnan tehtäväksi."
Keskustelu päättyi.