12) Hallituksen esitys Suomen ja Ruotsin välillä tehdyn
rajajokisopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta, sopimuksen
soveltamisesta ja eräiden lakien kumoamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Uutta rajajokisopimusta on neuvoteltu Suomen
ja Ruotsin välillä pitkään ja,
puhemies, se vähän korreloi myöskin oman
puheenvuoroni pituuden kanssa, valitettavasti. Nämä neuvottelut
eivät ole sujuneet ongelmitta, mutta yhteinen rajajoki
tarvitsee samanlaiset pelisäännöt kummallakin
puolella rantaa.
Suomen ja Ruotsin lainsäädäntö on
muuttunut huomattavasti. Kummassakin maassa on tullut sovellettavaksi
Euroopan unionin ympäristö-, vesi- ja luonnonsuojelulainsäädäntö.
EU:n vesipolitiikan ja puitedirektiivin toimeenpano ja EU:n tulvadirektiivi
edellyttävät kaikki yhteistyötä rajavesistöissä.
YK:n piirissä on tehty uusia sopimuksia esimerkiksi kansainvälisten
vesistöjen käytöstä ja suojelusta.
Suomi ja Ruotsi ovat lisäksi Itämeren alueen merellisen
ympäristön suojelusta tehdyn sopimuksen osapuolia.
Suomen perustuslain näkökulmasta on myös pidetty
ongelmallisena sitä, että nykyisen sopimuksen
mukaan rajajokikomission tekemiin päätöksiin
ei voida hakea muutosta muuten kuin korvausten osalta. Nykyisen
kansallisen oikeusjärjestelmän ja voimassa olevien
kansainvälisten sopimusten perusteella arvioituna nykyinen
sopimus on siis vanhentunut. Valiokunta pitää edellä mainittujen
näkökohtien nojalla uutta rajajokisopimusta tarpeellisena.
Ehdotetun rajajokisopimuksen lähtökohtana on
se, että sekä vesi- että kalastusasiat
sisältyvät edelleen yhteiseen sopimukseen. Valiokunta
pitää ratkaisua hyvänä Tornionjoen
ja Tornionjokilaakson pitkän yhteisen kulttuurihistorian
kannaltakin arvioituna.
Puhemies! Nykyisen sopimuksen sisältämästä vesilupa-asioiden
suorasta säätelystä ehdotetaan siis luovuttavaksi
uudessa rajajokisopimuksessa, ja Tornionjoen vesistössä vesilupa-asioissa
sovellettava lainsäädäntö ja
lupaviranomaiset määräytyvät
jatkossa kummankin maan kansallisen oikeusjärjestelmän
perusteella. Lupaviranomaisena toimiva nykyinen rajajokikomissio lakkautetaan
ja Suomen puolen vesilupa-asiat siirretään Pohjois-Suomen
aluehallintoviranomaisten ja -viraston käsiteltäväksi.
Valiokunta pitää välttämättömänä edellä esitettyjen
muutoksenhakumahdollisuuksien toteuttamista vesilupa-asioissa myös
Tornionjoen rajajokialueella, joten lupajärjestelmän
perusteiden muuttaminen on tarpeellista. Valiokunnan arvion mukaan
vesi- ja ympäristönsuojelulainsäädäntöjen
samankaltaisuus Suomessa ja Ruotsissa mahdollistaa periaatteessa
sen, että sopimukseen perustuvan aineellisen säätelyn
sijaan voidaan siirtyä soveltamaan kansallisia säädöksiä myös
ympäristönsuojelusta huolehtien.
Puhemies! Lisääntyneitä rajavesiyhteistyön tarpeita
varten perustetaan sopimusehdotuksen mukaan uusi suomalais-ruotsalainen
rajajokikomissio. Uudesta rajajokikomissiosta tulee jatkossa lausunnonantaja
ja yhteistyön toteuttaja. Uuden komission erityisenä tehtävänä on
jatkossa huolehtia EU:n vesipolitiikan puitedirektiiviin ja tulvadirektiiviin
perustuvien tehtävien hoidosta, kuten vesienhoitosuunnitelmien,
tulvariskien ja -hallintasuunnitelmien ja erilaisten ohjelmien yhteensovittamisesta.
Komissiolle asetettavat yhteistyötehtävät
ovat jatkossakin merkittäviä sopimusjärjestelmän
toimivuuden kannalta.
Valiokunta pitää keskeisenä tässä yhteydessä siitä huolehtimista,
ettei toimivaa paikallista yhteistyöperinnettä heikennetä.
Alueellinen näkökulma ja paikallinen päätöksenteko
on ollut Tornionjoen toimivan yhteistyön kulmakivi. (Ed. Tennilä:
Lopetatte kuitenkin!) Nykyinen rajajokikomissio on paikallisesti
arvostettu ja hyvin toimiva instituutio, (Ed. Tennilä:
Ja nyt valta pois sieltä sitten!) joten on tärkeää,
että myös uusi komissio pystyy, kykenee saavuttamaan
saman aseman ja luottamuksen Tornionjoella. Valiokunta painottaa,
että uudelle rajajokikomissiolle on turvattava riittävät
resurssit ja muut toimintaedellytykset laajan tehtäväkentän
hoitamista varten.
Puhemies! Valiokunta toteaa myös, että kalastukseen
liittyvien määräysten tarkistaminen ja muuttaminen
on sopimusehdotuksen keskeisimpiä asioita. Tornionjoen
arvokkaiden vaelluskalakantojen tila on vaihdellut viime vuosikymmeninä hyvin
voimakkaasti. Kaikki Tornionjoen vaelluskalakannat ovat varsin herkkiä epäsuotuisille
muutoksille, koska niiden elinkierto on varsin pitkä. Valiokunta
korostaa, että vaelluskalakantojen kestävä kalastus
edellyttää vahvoja kantoja. Rajajokisopimuksen
piirissä oleva alue on Tornionjokeen lisääntymään
pyrkivien kalojen vaellusreitin päätepiste, jossa
lopullisesti määräytyy kutevien kalakantojen
koko ja rakenne sekä myös Tornionjoen vaelluskalakantojen
moninaisuuden säilyminen.
Kalastussäännöllä tulee
turvata lohikantojen säilyminen kaikissa oloissa vähintään
nykyisessä runsaudessaan, mutta tulee myös pyrkiä vahvistamaan
kantoja tulevaisuudessa. Lohikantaa on vahvistettava, ja meritaimen-
ja siikakantojen tilaa on parannettava huomattavasti nykyisestä. Yleisesti
arvioituna vaelluskalakantojen säilymiseen elinvoimaisina
liittyy selkeitä uhkatekijöitä, jotka
liittyvät sekä Itämeren ympäristömuutoksiin
että kalastukseen. Valiokunta huomauttaa, että vahvat
luonnonkannat kestävät paremmin haitallisten ympäristömuutosten
vaikutuksia.
Valiokunta myös korostaa, että Tornionjoen lohikannan
erilaistuneet osakannat muodostavat kokonaisuutena Itämeren
alueen tärkeimmän luonnonvaraisen lohikannan,
joka elpyi aallonpohjasta 1990-luvun loppupuoliskolla lohenkalastuksen
säätelyn tehostamisen myötä,
ja ettei Tornionjoen lohikantojen hyödyntämistä voida kestävästi
lisätä tällä hetkellä.
Tornionjoen vesistön meritaimenkannat ovat olleet pitkään
erittäin heikkoja, ja menneinä vuosikymmeninä meritaimenen
lisääntyminen on jopa loppunut eräissä taimenten
kutujoissa. Meritaimenkantojen hälyttävä tila
edellyttää selkeästi nykyistä tehokkaampaa
kalastuksen säätelyä, jotta kantojen
tilassa päästäisiin edes tyydyttävälle
tasolle.
Valiokunta pitää ehdotetun rajajokisopimuksen
arvioinnin kannalta keskeisenä sitä, miten hyvin
sopimus toteuttaa Tornionjoen arvokkaiden luonnonlohi-, siika- ja
meritaimenkantojen suojelun. Kalastusta koskeva yhteinen ja tehokas säätely
on tarpeen erityisesti vaelluskalakantojen suojelun varmistamiseksi.
Valiokunta katsoo, että kysymys on kahden valtion erilaisten kalastusintressien
hankalasta yhteensovittamisesta, se on tunnustettava, mutta vaelluskalakantojen
suojelun kannalta saavutettu neuvottelutulos ei ole kaikilta osin
edelleenkään riittävä, se on myönnettävä.
Valiokunta pitää asiantuntijakuulemisen perusteella
ilmiselvänä, ettei vaelluskalakantojen merikalastuksen
säätely ole sopimusehdotuksessa ja sen liitteenä olevassa
kalastussäännössä kaikilta osin
varovaisuusperiaatteen mukaista eikä suoraan turvaa riittävästi
vaelluskalojen tilaa myös mahdollisesti muuttuvissa olosuhteissa. Valiokunta
kuitenkin toteaa, että vaelluskalat kulkevat merivaelluksen
loppuvaiheessa Tornionjokeen Ruotsin aluevesien kautta, joten Suomi
ei voi määrätä tällä alueella
tapahtuvasta kalastuksesta. Tämän vuoksi neuvotteluissa
on jouduttu tekemään kompromisseja yhteisen sopimuksen
aikaansaamiseksi.
Tornionjoen uhanalaiset meritaimenkannat lisääntyvät
suurimmaksi osaksi Tornionjoen sivuvesistöissä,
eivätkä sivujoet kuulu ehdotetun rajajokisopimuksen
soveltamisalaan. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että Ruotsin kanssa ryhdytään nopealla
aikataululla yhteisiin toimiin sivujokien meritaimenkantojen elvyttämiseksi
ja näitä vesialueita koskevien tarvittavien kalastusrajoitusten
käyttöön ottamiseksi.
Ehdotettu Tornionjoen kalastussääntö mahdollistaa
16 §:n perusteella myös tiukennukset kalastuksen
säätelyssä Suomessa ja Ruotsissa, jos
kalakantojen tila heikkenee. Valiokunta korostaa sitä,
että rajajokisopimuksen uudistaminen on ollut kalastusta
koskevien säädösten osalta pitkä ja
vaikea prosessi, jossa yksimielisyyttä Suomen ja Ruotsin
välillä on ollut vaikea löytää erilaisten
kalastusintressien vuoksi. Sen vuoksi on mahdollista, että myös
kalastuksen säätelyn tiukentaminen poikkeuksia
säätämällä saattaa osoittautua
käytännössä hankalaksi ja aikaa
vieväksi prosessiksi. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että mainitun 16 §:n nojalla
tulee aina ryhtyä tarvittaviin nopeisiin toimenpiteisiin
kalastuksen säätelyn tehostamiseksi, jos suojelu sitä edellyttää.
Pidämme myös valiokunnan osalta tärkeänä sopia
etukäteen myös tarkemmista käytännön
viranomaismenettelyistä Ruotsin kanssa, jotta tuon 16 §:n
mukaisia poikkeussäätelyjä voidaan soveltaa
tarvittaessa nopeasti. Siksi valiokunta on tehnyt lausumaehdotuksen,
joka kuuluu seuraavalla tavalla: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus huolehtii Itämeren lohen ja taimenen
kalastuksen tehokkaasta säätelystä sekä kansallisesti
että yhdessä Ruotsin kanssa ja varautuu käytännön toimin
Tornionjoen kalastusalueen kalastussäännön
16 §:n mukaisesti kalakantojen aiempaa kattavampaan
suojeluun ja tehokkaampien kalastusmääräysten
antamiseen, sekä varmistaa yhteistyössä Ruotsin
kanssa tehokkaan kalastuksenvalvonnan toteutumisen rajajokisopimuksen
alueella." Tämä on siis se lausumaehdotus.
Puhemies! Poikkeusmahdollisuuksien käyttö kalastuksen
säätelyssä edellyttää ehdottomasti kattavaa
ja ajantasaista kalakantojen tilan ja kalastuksen seurantaa, jotta
voidaan käyttää erityisesti kalastussäännön
antamia mahdollisuuksia asettaa kansallisesti tiukempia rajoituksia
erityisesti lohen pyynnille. Yhdenmukaisten ja ajantasaisten seurantatietojen
keräämiseen ja järjestelmälliseen
tietojen vaihtoon tulee sopia toimivat järjestelmät
maiden välillä ja niiden tutkimuslaitosten kesken.
Tästä tulee toinen lausumaehdotus, joka kuuluu:
"Eduskunta edellyttää, että kalastuksen
säätelyn, valvonnan ja seurannan tuloksista sekä kalastussäännön
16 §:n mukaisista toimista toimitetaan maa- ja
metsätalousvaliokunnalle selvitys 1.10.2012 mennessä."
Puhemies! Vielä lopuksi lyhyesti. Perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan kiinnittänyt huomiota voimaansaattamislain
3 §:n 1 momentin säännökseen,
jonka mukaan "Tasavallan presidentin asetuksella voidaan antaa - -
kalastussäännöstä poikkeavia
säännöksiä säännön
16 §:ssä tarkoitetun sopimuksen voimaansaattamiseksi". Valiokunta
toteaa, että 3 §:n 1 momentin säännös
on esitetyssä muodossa tarpeeton, koska sopimukset, jotka
eivät sisällä lainsäädännön
alaan kuuluvia määräyksiä, saatetaan
jo perustuslain nojalla voimaan tasavallan presidentin asetuk-sella.
Valiokunta ehdottaakin 3 §:n teknistä muuttamista
yhdistämällä 1 ja 2 momentti siten, että säädöksissä valtuutetaan
maa- ja metsätalousministeriö tekemään
Ruotsin hallituksen tai tämän määräämän
viranomaisen kanssa rajajokisopimuksen olennaisena osana olevan
kalastussäännön 16 §:ssä tarkoitettu
sopimus kalastussäännön määräyksestä poikkeamiseksi.
Valtioiden välisellä sopimuksella voitaisiin poiketa
kalastussäännössä määrätyistä sallituista
kalastusajoista ja pyydyksistä, kalastustavoista, pyydysten
määrästä tai muista kalastusta
koskevista teknisistä säännöistä sekä kalastussäännön
liitteeseen 2 kuuluvista apajapaikoista. Valiokunta toteaa, että määräyksenantovaltuus
on sidottu kalakantojen biologiseen tilaan.
Lopuksi valvonnasta. Valiokunta korostaa, että toimiva
yhdenmukainen valvonta on kummassakin valtiossa ehdoton edellytys
koko rajajokisopimuksen hyväksyttävyydelle. Valvonnan järjestämisessä ja
sen tehokkuudessa on ollut ongelmia erityisesti Ruotsin merialueella
ja Tornionjoen edustalla. Valvontajärjestelmän
ylläpitäminen ja kehittäminen ratkaisee
pitkälti sen, tuleeko rajajokisopimuksesta käytännössä toimiva kalastusasioiden
osalta. Samalla tavalla se on Tornionjoen lohen ja sitä kautta
myös Itämeren lohen tulevaisuuden kannalta ratkaisevan
tärkeää. Valiokunta pitää täysin
välttämättömänä,
että rajajokisopimuksen sopimusalueella yhteistä kalastuksenvalvontaa
tehostetaan huomattavasti nykyisestä. Yhteisellä valvonnalla
voidaan varmistaa, että valvontaa suoritetaan tehokkaasti
ja samoin periaattein kummassakin valtiossa.
Puhemies! Vielä sen verran, että molemmissa maissa
tämä käsittely on myöskin yhdenaikainen.
Ensi viikon tiistaina, kun tämä on esillä,
se on samaan aikaan myös Ruotsissa ratkaisevassa käsittelyssä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Punainen kala uimassa sinisessä vedessä vihreiden
rantojen välissä — tämä visio
on innoittanut Lapin väkeä ja yhdistänyt
myös erilaisia poliittisia suuntauksia yhteiseen toimintaan lohen
Tornionjokeen ja myös Simojokeen nousemisen puolesta. Tämän
vision toteutuminenhan toisi Lappiin paljon kalaturisteja lohta
pyytämään ja olisi siten täyttämässä hotellejamme
ja muita majoituspaikkojamme kesän aikana. Kesäturismihan
on se kysymys, jota me yritämme ratkaista. Muiden vuodenaikojen
osalta tilanne on jo melkoisen hyvä pohjoisessa. Kesä on
vielä haaste.
Viime vuosisadan alkupuolella tilanne olikin se, että pohjoisen
jokiin nousi niin paljon lohta, että kerrotaan piikojen
ja renkien jopa vaatineen sen käytön vähentämistä talojen
ruokatarjonnassa. Niistä ajoista on kuitenkin kauan. Lohennousu
Kemijoelle pysähtyi kokonaan, kun jokisuu tukittiin sotien
jälkeen rakennetulla Isohaaran voimalaitospadolla. Nykyajattelussa
toimenpidettä pidettäisiin taatusti rikollisena.
Tilannetta koetetaan nyt korjata lohiporrashankkeella, joka kuitenkin
on edistynyt tarpeettoman hitaasti.
Tornionjoen ja Simojoen lohennousu taas on ollut hyvin ailahtelevaa,
muuttuvaista. Vuosikymmeniä se oli täysin riittämätöntä liiallisen meripyynnin
vuoksi. Aiheellisesti silloin pelättiin, että Tornionjoen
lohi kuolee suorastaan sukupuuttoon. Meritaimenen osalta uhka on
yhä olemassa. Lipposen ykköshallituksen tiukat pyyntiaikojen
rajoitukset sekä myöhempi ajoverkkokalastuksen
kielto merellä auttoivat asiaa. Tornionjoella samoin kuin
Simojoella elettiinkin 1990-luvun lopulla suurten toiveiden aikaa
sen suhteen, että lohiturismista tulee nyt lopultakin totta.
Onhan laskettu, että kalaturistien joella kalastama lohi
tuottaa alueelle jopa kymmeniä kertoja isomman rahatulon
kuin elintarvikkeeksi merellä kalastettu lohi. Siinä on
suuri mahdollisuus saada merkittävää tuloa
alueelle, kun se siellä joella kalastetaan. Lohisaaliiden
joillamme tulisi kuitenkin olla nykyistä selvästi
suurempia, jotta tämä kalaturismi nousisi siihen
asemaan, joka on tavoitteenamme.
Esitys uudeksi Suomen ja Ruotsin rajajokisopimukseksi ja siihen
liitteenä liittyvä kalastussääntö eivät
kuitenkaan toiveitamme täytä. Päinvastoin.
Vastalauseita Tornionjokivarren väessä herättää jo
se, että uusi sopimus vie vallan paikalliselta suomalais-ruotsalaiselta
rajakomissiolta ja siirtää sen muualle virastoihin
ja oikeuskäytäntöihin. Paikallinen nykyinen
päättäjä muuttuu lausunnonantajaksi,
mikä on tietysti hirmuinen menetys, kun ajatellaan alueellisen
päätännän tarvetta kaikissa
asioissa ja erityisesti, kun puhutaan kalastuksen kehittämisestä.
Siinähän se on aivan olennainen asia. Ei sitä kaukaa
osata päättää niin hyvin noita
asioita kuin paikallisesti. Kummallista, ettei tällainen
vallankaappaus tässä kysymyksessä herätä minkäänlaista
kritiikkiä alueellisen päätännän
puolesta kauniita puheita viljelevässä keskustassa.
Kiintoisaa on nähdä, miten muut Lapissa merkittävää kannatusta
saavat puolueet asiaan tulevat suhtautumaan.
Sisällöllisesti uudessa rajajokisopimuksessa päälinjan
vetona on lohikalastuksen lisääminen. Tämä toteaa
myös maa- ja metsätalousvaliokunta mietinnössään,
jossa sanotaan, että "ehdotettu rajajokisopimus todennäköisesti
lisää lohen kalastusta sekä jokialueella
että Tornionjoen edustan merialueella". Tornionjoen edustalla
kyse on lohenpyynnin lisääntymisestä ennen
muuta Ruotsin puoleisella jokialueella. Tornionjoen varresta on
tuotu esille myös se huoli, ettei Ruotsi juurikaan valvo
lohenkalastusta. "Siikaa pyydettiin, lohta sattui tulemaan" kuuluu
olevan aika yleinen väite, kun tavataan sellainen, joka
ei saanut sitä lohta pyytää.
Arvoisa puhemies! Kaikki tietävät, että vain kutemaan
päässyt lohi turvaa lohikannan säilymisen
ja vahvistumisen, minkä nimenomaan tulee olla tavoitteena.
Maa- ja metsätalousvaliokunta tyytyi siihen, että säilytetään
lohennousun nykyinen taso. Se ei riitä missään
tapauksessa, jotta lohiturismista tulisi oikeasti totta. Tämä perustavoite
sivuutetaan näköjään kerta toisensa jälkeen,
ja aina vaan pysytään siinä lähtötilanteessa,
eli toiveita on, mutta ne eivät toteudu.
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä tuleekin
toisessa käsittelyssä esittämään
tämän hallituksen esityksen hylkäämistä ja Suomen
ja Ruotsin lisäneuvottelujen aloittamista paremman sopimuksen
aikaansaamiseksi. Tämä on sitäkin tärkeämpää,
kun Euroopan unionille ollaan juuri laatimassa uutta kalastuspolitiikkaa
ja siihen liittyen myöskin uutta lohipolitiikkaa. On parempi,
että sieltäkin tulevat ensin ratkaisut, ennen
kuin täällä tehdään
huono päätös.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunnan mietintö on
sisällöltään ja johtopäätöksiltään
ristiriitainen. En tiedä, johtuuko se sitten siitä,
että kyseessä on kahden valtion välinen
neuvoteltu sopimus, jota ei voi muuttaa ilman uutta neuvottelukierrosta.
Olen pahoillani siitä, että en ehtinyt valiokunnan
varajäsenenä tämän asian käsittelyyn maa-
ja metsätalousvaliokunnassa. Ainakin ratkaisevassa käsittelyssä valiokunnan
kokoonpano oli vajaa, jotenka siinä olisi ollut saumaa
varajäsenenkin päästä tekemään
tästä vastalause, mutta ehtiihän tämän
asian ratkaista vielä täällä kakkoskäsittelyn äänestyksessä.
Asiantuntijakuuleminen valiokunnassa olisi voinut olla laajempi,
sillä sopimus ja siihen liittyvä kalastussääntö ovat
merkitykseltään äärimmäisen
tärkeitä. Kuulemisessa olisi voinut painottaa
enemmän paikallisia asiantuntijoita, jokivarren asukkaita
ja kalastajia.
Ympäristövaliokunta esittää lausunnossa,
"että maa- ja metsätalousvaliokunta sisällyttää mietintöönsä lausuman,
jossa edellytetään, että hallitus huolehtii
lohen ja taimenen kalastuksen tehokkaasta ja kansallisesta säätelystä kokonaisuutena
vaelluskalakantojen riittäväksi suojelemiseksi."
Lähetekeskustelussa monet puhujat toivat esille huolensa
Tornion- ja Simojoen lohen sekä taimenen kohtalosta, eikä huoli
ole aiheeton. Sen osoittavat ne useat viestit, joita jokivarresta
on lähetetty tänäkin päivänä tänne
eduskuntaan. Kalakantojen lisäksi kannetaan huolta myös
päätösvallan etääntymisestä,
ja myös asioiden käsittelyjärjestys on
outo. Heti eduskuntakäsittelyn jälkeen julkisuuteen
esitellään Euroopan komission Itämeren
lohenhoitosuunnitelma. On mielenkiintoista seurata, jos tämä eduskunnan
mahdollisesti hyväksymä ratkaisu onkin sitten
risti-riidassa Eurooppa-tason sopimusten ja suunnitelmien kanssa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä todetaan:
"Hallitukset tai niiden määräämät
viranomaiset voivat yhdessä sopimalla poiketa kalastussäännön
määräyksistä, jos kalakantojen
tila sen sallii tai sitä edellyttää.
Määräykset vahvistettaisiin ehdotuksen
mukaan kansallisesti." Mutta mikähän auttaa löytämään
sen yhteisen sävelen, kun sen löytäminen
tähänkin asti on ollut aivan ylivoimaisen vaikeaa,
ihan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja ed. Leppä kertoi.
Muutamia poimintoja maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietinnöstä. Ensinnäkin siellä todetaan:
"Tornionjoen arvokkaiden vaelluskalakantojen (lohi, meritaimen ja
siika) tila on vaihdellut viime vuosikymmenenä hyvin voimakkaasti.
- - Kaikki Tornionjoen vaelluskalakannat ovat varsin herkkiä epäsuotuisille
muutoksille, koska niiden elinkierto on varsin pitkä. Valiokunta
korostaa, että vaelluskalakantojen kestävä kalastus edellyttää vahvoja
kantoja." Ja edelleen: "Meritaimen- ja siikakantojen tilaa on parannettava huomattavasti
nykyisestä. Yleisesti arvioituna vaelluskalakantojen säilymiseen
elinvoimaisena liittyy selkeitä uhkatekijöitä,
jotka liittyvät sekä Itämeren ympäristömuutoksiin
että kalastukseen. - - Valiokunta korostaa, ettei
Tornionjoen lohikantojen hyödyntämistä voida
kestävästi lisätä tällä hetkellä."
Ja edelleen: "Valiokunta katsoo, että kysymys on kahden
valtion erilaisten kalastusintressien hankalasta yhteensovittamisesta,
mutta vaelluskalakantojen suojelun kannalta saavutettu neuvottelutulos
ei ole kaikilta osin riittävä. - - Valiokunta
korostaa, että toimiva yhdenmukainen valvonta kummassakin
valtiossa on ehdoton edellytys koko rajajokisopimuksen hyväksyttävyydelle."
Ja ihan tuoreena tietona on todettu se, että esimerkiksi
Ruotsin puolen viranomaiset, joilta odotetaan tätä valvontaa,
eivät sitä tee. "Valiokunta pitää täysin välttämättömänä,
että rajajokisopimuksen sopimusalueella kalastuksen valvontaa
tehostetaan huomattavasti nykyisestä. Yhteisellä valvonnalla
voidaan varmistaa, että valvontaa suoritetaan tehokkaasti
ja samoin periaattein kummassakin valtiossa." Kiistatta nämä valiokunnan
huomiot ovat ristiriidassa sen kanssa, että tämä sopimus kuitenkin
esitetään hyväksyttäväksi.
Arvoisa puhemies! Oikeastaan nämä kaksi lausumaesitystäni
esiin kirjoittavat sen, mikä ero on lausumilla, toiveilla,
joiden toteutumisesta ei ole välttämättä mitään
varmuutta, ja sitten tämän mietinnön
sisällöllä.
Ensimmäisessä lausumassa: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus huolehtii Itämeren lohen ja taimenen
kalastuksen tehokkaasta säätelystä sekä kansallisesti
että yhdessä Ruotsin kanssa ja varautuu käytännön
toimimin Tornionjoen kalastusalueen kalastussäännön
16 §:n mukaisesti kalakantojen aiempaa kattavampaan
suojeluun ja tehokkaampien kalastusmääräysten
antamiseen sekä varmistaa yhteistyössä Ruotsin
kanssa tehokkaan kalastuksen valvonnan toteutumisen rajajokisopimuksen
alueella." Kiistatta on selvää, että sekä valvonta,
kalastus, määräajat että kaikki
muukin toiminta, muun muassa välineet, menevät
aivan eritahtisesti Suomen ja Ruotsin puolella rajaa.
Toisessa lausumassa: "Eduskunta edellyttää, että kalastuksen
säätelyn, valvonnan ja seurannan tuloksista sekä kalastussäännön
16 §:n mukaisista toimista toimitetaan maa- ja
metsätalousvaliokunnalle selvitys 1.10.2012 mennessä." Mutta
entäpä sitten, kun on täysi syy olettaa
ja pelätä, että kaikki meneekin pieleen,
ja jatkossa todetaan, että lohi-, taimen- ja siikakannat
ovat romahtaneet entisestäänkin? Paljonko tämmöinen
seuranta auttaa, jos nämä riskitekijät
on kerrottu jo etukäteen? Siksi kannattaisikin kuunnella
ajoissa kuntien edustajia, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen
tutkijoita ja esimerkiksi Tornion—Muonionjokiseuran asiantuntijoita. Näillä kaikilla
lausunnonantajilla ja asiantuntijoilla, jotka pääsivät
valiokuntaan kuultavaksi ja joita olisi voinut olla vieläkin
enemmän, oli äärimmäisen kriittiset
lausunnot ja mielipiteet, mutta sen sijaan Lapin liitolla ei ollut.
Jos keskusta olisi tällä hetkellä oppositiossa
ja vastaava esitys olisi tuotu eduskuntaan, niin voi mahdoton, minkälainen
huuto ja parku olisi täällä salissa ja
olisi Lapin läänissäkin. Semmoisessa
tilanteessa Lapin liitto on nostanut kyllä mielellään
omaa edunvalvojan rooliaan, mutta ei tässä asiassa.
Lyhyessä puolentoista sivun lausunnossa Lapin liitto toteaa
kaikki nämä ydinkohdat, mitä täällä on
esiin tuotu ja kritisoitu, mutta kolmella viimeisellä rivillä Lapin
liitto toteaa, että "huolimatta edellä esitetyistä esille
tuoduista puutteista Lapin liitto katsoo, että sopimus
voidaan hyväksyä".
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevassa esityksessä ehdotetaan,
että eduskunta hyväksyy Suomen ja Ruotsin välillä tehdyn
rajajokisopimuksen. Sopimuksen on tarkoitus korvata vuonna 1971
tehty rajasopimus. Asiaa on valmisteltu vuosikausia, ja paineita
uudistukseen on lisännyt ympäröivän
maailman kehittyminen ja muuttuminen.
Sopimuksella perustetaan Tornionjoen vesistöalueelle
maiden yhteinen vesienhoitoalue, ja uusi rajajokikomissio tulee
yhteistyössä alueen viranomaisten ja kuntien kanssa
kehittämään myös muuta rajavesiyhteistyötä.
Nykyinen rajajokikomissio lopetetaan, koska kansallisesta järjestelmästä erillistä
rakentamis-
ja pilaantumisasioita käsittelevää lupaviranomaista
ei enää tarvita. Uudelle komissiolle asetettavat
yhteistyötehtävät ovat jatkossakin merkittäviä sopimusjärjestelmän
toimivuuden kannalta, mutta muutos nykyiseen on suuri. Alueella
on harmiteltu uutta järjestelyä, mutta puutteena
oleva muutoksenhakujärjestelmä ei ole muutoin
ratkaistavissa; nykyisen systeemin on muutoin katsottu olevan toimiva.
Uuden sopimuksen olennaisen osan muodostaa kalastussääntö,
jonka sisältämät määräykset ovat
saaneet ristiriitaisen vastaanoton. Suurta ärtymystä herättää Suomen
puolella se, että lohen ja taimenen kalastus kiinteillä pyydyksillä alkaisi
nykyistä aikaisemmin. Alueella vallitseva näkemys
on, että tätä rajajokisopimusta säädettäessä pyynnin
lisäämistä perusteltiin virheellisellä tulkinnalla
smolttien selviytymismääristä ja se perustettiin
yhden vuoden kokemukseen.
Alueella ei myöskään uskota, että aloitusaikaa
tultaisiin kansallisesti myöhentämään,
vaikka sopimus siihen antaakin mahdollisuuden. Asianomaisilla viranomaisilla
on mahdollisuus yhdessä sopimalla myöntää yksittäisiä poikkeuksia kalastussäännön
määräyksistä, jos kalakantojen tila
sen sallii tai sitä edellyttää. Lisäongelman käytännössä muodostaa
puutteellinen valvonta, ja vahvana näkemyksenä on,
ettei Ruotsin puolen valvonta ole tarpeeksi tehokasta.
Maa- ja metsätalousvaliokunta kiinnitti oikein huomiota
kalastuksen valvontaan. Valiokunta korosti: "- - toimiva
yhdenmukainen valvonta kummassakin valtiossa on ehdoton edellytys
koko rajajokisopimuksen hyväksyttävyydelle. Tehokkaan
valvonnan toteuttaminen ratkaisee pitkälti sen, kuinka
hyvin vaelluskalakantojen suojelussa onnistutaan."
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausumaehdotus valvonnan
tehostamisesta on oikean suuntainen, mutta pelkkä selvityksenantovelvollisuus
ei takaa toimenpiteitä. Nykyisinkin Suomen puolella katsotaan,
että siian pyynnin varjolla pyydetään
lohta aikaisemmin kuin on sovittu. Lohta tarjotaan myyntiin ennen
kuin sen pyyntiaika on alkanutkaan. Tämä kertoo
valvonnan tehottomuudesta.
Tornionjoen alueen kehittymisen kannalta olisi elintärkeää saada
lohipolitiikka nykyistä pitkäjänteisemmäksi
ja ennakoitavammaksi. Viime vuodet on taisteltu kaiken aikaa meripyynnin pyyntiaikojen
myöhentämisen puolesta, ja nimenomaan ed. Mustajärvelle
voisi todeta, että Lapin liitto on tehnyt tässä todella
hyvää työtä. Mutta vaikea on
ymmärtää yksinkertaisen yhtälön
perillemenoa: kaikilla laskutoimituksilla tulee tulokseksi, että lohen
kilohinta tulee moninkertaiseksi joella pyydettynä kuin
merellä pyydettynä.
Jatkuvasti tempoileva lohipolitiikka ei kannusta jokivarren
yrittäjiä kehittämään
yritystoimintaa, ja tämä kuihduttaa entisestäänkin
väestökadon leimaamaa aluetta. Uusi rajajokisopimus ei
ainakaan tältä istumalta vakuuta paremmasta tulevaisuudesta.
Järkevintä olisi oikeasti taata, että tarpeeksi
suuri määrä lohia pääsee
kutujokeen, jotta taattaisiin vahva kanta. Siitä riittäisi paremmin
jaettavaa kaikille.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan kiinnittää huomiota
perustuslakivaliokunnan lausuntoon. Siinä on todettu ammattikalastajien
erityiskohtelun osalta, että siitä on mahdollista
antaa kansallinen ratkaisu. "Perustuslain 18 §:n
1 momenttiin kiinnittyvää elinkeinonharjoittamisen
oikeuden turvaamista voidaan tällaisessa sääntely-yhteydessä pitää valiokunnan
mielestä perustuslain 6 §:n 2 momentissa
tarkoitettuna hyväksyttävänä perusteena
rajoitusten eriyttämiselle kohderyhmittäin." Toisaalta:
"Valiokunnan mielestä on myös selvää,
että perustuslain yhdenvertaisuussäännökset
asettavat suoraan rajoituksia valtuuksien nojalla annettavien säännösten
sisällölle silloin, kun asetuksenantovaltuus mahdollistaa
erityiskohtelun. Siten ammattikalastajien etusijalle asettamisella
ei esimerkiksi voida tehdä muulla perusteella merialueella
kalastukseen oikeutettujen mahdollisuuksia kalastukseen asiallisesti
ottaen tyhjiksi." Tämä perustuslaillinen tulkinta
tulisi ulottaa myös jokialueella kalastukseen oikeutettujen
oikeuksiin, eli ammattikalastajien etusijalle asettaminen merellä ei
voi saattaa jokialueella kalastukseen oikeutettujen mahdollisuuksia
tyhjiksi.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Uusi rajajokisopimus on saanut osakseen
sekä kehuja että haukkuja. Rajajokisopimuksen
sisältö sekä toi kaivattuja uudistuksia että jätti
paljon toivomisen varaa. Kaikkein suurin pelko on, että luonnonlohi
tuomitaan tuhoon sopimuksen nojalla. Suomella on perinteisesti ollut
erittäin tärkeä rooli Itämeren
luonnonlohikantojen suojelussa. Yli 90 prosenttia Itämeren
luonnonlohen poikasista syntyy Perämereen laskevissa joissa.
Pääasiallinen kutuvaellus pohjoisiin jokiin tapahtuu
Suomen rannikkoa pitkin.
Itämeren lohikannat olivat 1990-luvun puolivälissä kuolemassa
sukupuuttoon, ja tilanteen muutti Lipposen ensimmäisen
hallituksen aikana hyväksytty lohiasetus vuodelta 1996.
Tällä asetuksella luotiin pohja luonnonlohikantojen
elpymiselle. Tilanne kääntyi kuitenkin päälaelleen lohikalastuksen
rannikkopyynnin aloittamisen varhentamista koskevan määräaikaisen
asetuksen myötä. Asetuksella varhennettiin merikalastusta
vuosi vuodelta, ja tämän seurauksena jokeen nousevien
emokalojen määrä 2000-luvulla romahti.
Nyt yksi vaihe sai päätöksensä,
kun vuosikausia kestänyt kissanhännänveto
Ruotsin kanssa rajajokisopimuksesta saatiin neuvoteltua. Rajajokisopimuksessa
on sovittu meripyynnin alkavan jo 17.6. Tämä vääjäämättä lisää lohenkalastusta ja
sinetöi lohen kohtalon jopa vuosikymmeniksi eteenpäin.
Tavoite, jonka mukaan rysät saataisiin laittaa pyyntiin
vasta sen jälkeen, kun puolet emokalaparvesta on ohittanut
merisuun, jäi hurskaaksi toiveeksi.
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen mittauslaitteiden
mukaan tänä vuonna Tornionjokeen ehti nousta noin
8 000 kalaa meripyynnin sallimaan aloituspäivään
mennessä, mikä oli korkeintaan 10 prosenttia Tornion—Muonionjoen koko
kutuvaelluskannasta ja vain neljännes jokeen päässeistä reilusta
30 000 lohesta. Näin ollen rajajokisopimuksen
kalastussääntö vaarantaa lohen tulevaisuuden.
Todellisuudessa myöskään viime vuoden alusta
lukien voimaan tulleen ajoverkkokalastuksen kiellon vaikutuksia
ei vielä tunneta. Kiellosta lähtien on eletty
siinä toiveessa, että Suomen rannikon kautta kutujokiin
nousevat aiempiin vuosiin nähden huomattavasti suuremmat
emokalaparvet. Viime kesänä Tornionjoki antoi
sitten vuoden 1997 jälkeen huippusaaliin. Nyt näyttää kuitenkin
siltä, että tämä yksi parempi
lohivuosi koitui lohen kohtaloksi liiallisena ylioptimistisuutena
tehtäessä asiaa koskevia ratkaisuja. Tärkeää olisi
pitää mielessä, että kalastetaan
heikoimman vuoden kannan mukaan.
Myönteistä kuitenkin on, että jokeen
kudulle nousevien lohien määrä ei ole
enää pelkästään arvailujen
varassa vaan kalojen liikkeitä pystytään aikaisempaa
varmemmin seuraamaan Kattilakosken niskalle ja Tornion kaupungin
luo asennettujen mittauslaitteiden avulla. Myös heinäkuussa
Ounasjoessa aloitettu telelohihanke antaa toivoa Ounasjoen palauttamisesta
lohijoeksi. Ounasjoessa oli aikoinaan luonnonvarainen lohikanta,
joka kuitenkin kuoli sukupuuttoon vesivoimarakentamisen seurauksena.
Hankkeessa nousulohet ylisiirrettiin Kemijoen vesivoimalaitosten
ohi Ounasjokeen, ja radiolähettimet paljastavat, alkavatko
lohet viihtyä uudessa ympäristössään
vai lähtevätkö ne takaisin kohti merta. Isohaaran
kalatien toteuttaminen osaltaan avittaa vaelluskalakantojen palauttamista
Kemi- ja Ounasjokeen. Tämän lisäksi myös
muut kalaportaat on saatava työn alle.
Lohenpyynnillä väylän varresta on
mittava aluetaloudellinen merkitys. Viime kesän perusteella
tehdyn selvityksen mukaan kalastusmatkailijat kuluttivat viikon
mittaisella reissulla 500 euroa, josta jokivarteen jäi
vajaat 400 euroa. Valtaosa rahoista hupeni majoitukseen ja ruokailuun,
mutta euroja kului myös veneiden vuokriin ja pyyntivälineisiin.
Kaiken kaikkiaan viime vuonna vapaakalastuksella saadut tulot Tornionjoella
kasvoivat jo 3 miljoonaan euroon. Lohenpyynnillä on siten
merkittäviä aluetaloudellisia vaikutuksia, ja
kalastusmatkailua on määrätietoisesti
kehitettävä.
Tutkijoiden arvioiden mukaan lohen merikalastuksen täydellinenkään
lopettaminen ei riittäisi kasvattamaan Tornionjokeen ja
Simojokeen nousevien kutulohien määrää tasolle,
joka turvaisi edes nykyisen kaltaisen poikastuotannon, ja ilman
mahdollisuutta lisääntymiseen luonnonlohen tulevaisuus
näyttää kovin huonolta.
Luonnonlohen nousun turvaaminen olisi aluepolitiikkaa parhaimmillaan
turvaten jokivarsien yrittäjille ja asukkaille tienestimahdollisuuden kesämatkailun
piristymisen myötä. Toivottavasti tutkimustulokset
otetaan riittävällä vakavuudella, jotta
luonnonlohi säilyy tulevillekin sukupolville.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässä lainsäädännössä päätetään
siis lopettaa rajakomissio ja vähentää paikallista
päätäntävaltaa. Käytännön
toimet ratkaistaan näin vuosikymmeniksi eteenpäin,
ennen kuin on laadittu niiden perustaksi tarvittava lohistrategia.
Mitä edustajakollega Ojala-Niemelä mainitsi luonnontilaisen
lohen turvaamisesta: mikäli meillä jonkinlainen
intressi tässä yhteiskunnassa kalastusmatkailua
on kehittää, kyllähän sillä turvataan
yksi lappilainen, yksi pohjoissuomalainen elinkeino. Mutta en tiedä,
välillä tuntuu, onko tarkoitus turvata mitään,
kun se on aina raha, joka puhuu.
Asiantuntijat ovat edellyttäneet lohikiintiöiden
pienentämistä. Valitettavasti me poliitikot olemme
aika hitaita kuuntelemaan asiantuntijoita, jotka edellyttävät
tällaisia toimia. Myös ajoverkkokalastuskiellon
jälkeen ajettua ajosiimapyyntiä on edellytetty
kiellettäväksi Itämerellä, mutta
ilmeisesti siihenkään ei intressejä ole,
vaan iso raha puhuu siinäkin kysymyksessä.
Tällä hetkellä henkilökohtaisesti
painaa raskaasti huoli pohjoisen tulevaisuudesta. Maalaisliittolaisessa
keskustassa oli ennen havaittavissa liikehdintää myös
aluepolitiikan ja pohjoisen seudun puolustajana, ja kysyn kyllä,
missä ovat tänä päivänä keskustalaiset,
jotka puolustavat pohjoisen etua. En ole tässä salissa
tavannut heitä puhumassa niinä päivinä poronhoidosta,
petopolitiikasta, puhumattakaan nyt sitten suuremmin tästäkään,
Tornionjoen lohen turvaamisesta. Näyttää olevan
niin, että vasemmistoliiton täytyy puolustaa maalaisliiton
vanhoja ideologisia ajatuksia, kun keskusta siihen ei pysty. Mutta
todennäköisesti, kun saliin tuli ed. Manninen,
hän nyt varmaan nousee luolasta ja kertoo ainakin ed. Kyllöselle,
mitenkä asiat hoidetaan, kun rohkenin kepillä jäätä kolistaa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun perustuslakivaliokunta käsitteli
tätä esitystä, voitiin todeta, että tämä ei
ole aivan ongelmaton. Ensinnäkin neuvotteluista Ruotsin
kanssa täytyy sanoa, että sopimus ei ole Suomen
kannalta aivan optimaalinen. Ruotsalaiset pärjäsivät
näissä neuvotteluissa jonkin verran paremmin.
Toisaalta, jos haluttiin saada sopimus, tässä ovat
ne ehdot, joilla se voitiin saada aikaan. Sekään,
että sopimusta ei olisi hyväksytty vaan se olisi
hylätty, ei olisi ollut lopputuloksena kovinkaan hyvä.
Toinen ongelma, joka tässä tuli esille, oli
sopimuksentekovallan delegoiminen. Tosiaan kalastussäännön
16 §:n nojalla hallitukset tai niiden määräämät
viranomaiset voivat yhdessä sopimalla poiketa kalastussäännön
määräyksistä joko lievempään
tai ankarampaan suuntaan. Täytyy sanoa, että tämä oli
kyllä jossain määrin ongelmallinen, ja
täytyy sanoa, että sitä jouduttiin pitkään
pohtimaan, mutta lopulta päädyttiin siihen, että kuitenkin
tämä esitys voidaan tässä esitetyssä muodossa
lopultakin hyväksyä. Kuitenkin erityisesti kiinnitettiin
huomiota siihen, että kalastussäännön
16 §:ssä tarkoitettu sopimus ei voi sisältää yksilön
kannalta uuden tyyppisiä tai olennaisesti kalastussäännön
määräyksiä ankarampia kalastusoikeuden
rajoituksia. Eli tältä osin täytyy hyvin
varovaisesti toimia, kun näitä muutoksia tehdään.
Sitten keskustelimme myöskin yhdenvertaisuudesta. Tietysti
elinkeinonharjoittajat voidaan tietyissä tilanteissa asettaa
parempaan asemaan, mutta tietysti tässäkin täytyy
olla tietty kohtuullisuus- ja suhteellisuusperiaate, kun näin
tehdään. Täytyy sanoa, että kun
sitten asetetaan ammattikalastajat eri asemaan, asetuksen antajan harkintavaltaa
rajoittavat kyllä tietyt seikat. Tietysti pyrkimys yhdenvertaisuuteen
mutta myöskin sitten kestävä kalastus
ja sen turvaaminen ovat ne tekijät, jotka pitää ottaa
tältä osin huomioon.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi täytyy todeta,
että tässä perustuslakivaliokunnan lausunnossa
ei ole kiinnitetty huomiota kalastusoikeuksien myymiseen, mutta
se on hyvin mielenkiintoinen kysymys. Kalastusoikeuksien myymisestä Ruotsissa
on erilainen järjestelmä kuin Suomessa. Kalastusoikeuksista
saadut tulot tulevat Suomessa valtion organisaatiolle tai sen määräämälle
organisaatiolle, Ruotsissa maanomistajalle. Täytyy sanoa,
että kun meillä on yhteinen historiallinen perusta
maanomistusoikeuden osalta, tämä on varmasti sellainen
asia, joka jossakin vaiheessa kannattaisi perusteellisesti tutkia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jälleen on hyvin vakava asia kyseessä näin
biodiversiteetin merkkivuonna 2010 eli se, mitä tapahtuu
Simojoen ja Tornionjoen luonnonlohikannalle ja myös meritaimenkannalle.
Samoin merisiika on tuolla alueella pitkällä aikavälillä katsottuna
ollut uhattuna.
Tässä olisi varmasti ollut tämän
asian käsittelyssä paikallaan yhtenäinen
kanta sen puolesta, että ei mennä hyväksymään
sen kaltaista sopimusta, joka jatkossa ei turvaa luonnonlohikantaa Tornionjoessa.
Täällä ed. Mustajärven mainitsema
näennäinen kritiikki, mitä Lapin liitosta
tuli, ei ole asiaa eteenpäin vienyt. Se on rikkonut tämän
yhteisen linjan, jota olisi nimenomaan Lapin suunnasta odottanut.
Se, mikä on myös tärkeätä tässä luonnonlohikannan
voimistamisessa, on tietysti se linja, mitä maa- ja metsätalousministeriö tulee
jatkossa vetämään kalastuksen sallimisessa
Suomen rannikon alueella. Muun muassa Satakunnan alueella on oltu
liian vapaamielisiä, liberaaleja kalastusoikeuksien antamisessa.
Tässä on maa- ja metsätalousministeriöllä ollut
kyllä syynsä myös, kun ajatellaan, miten
Tornionjoen lohikantaa olisi pitänyt paremmin suojella.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Uuteen rajajokisopimukseenhan sisältyy kaksi
osiota, joista toinen koskee vesilupa-asioita ja toinen kalastusasioita.
Kun vuonna 1971 rajajokisopimus solmittiin, rajajokikomissio oli erittäin
tehokas, nopea ja paikalliset olosuhteet tunteva tuomioistuin. Vähitellen
ongelmaksi muodostui se, että kun rajajokikomission päätöksestä ei
ollut valitusoikeutta muutoin kuin kor-vausten osalta, niin se muodostui,
voi sanoa, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja kansalaisten
oikeusturvan osalta ongelmalliseksi. Tämän vuoksi
jo kauan sitten oikeastaan periaatteessa ratkaistiin se, että vesilupa-asiat
tullaan siirtämään kansallisille viranomaisille
ja tuleva rajajokikomissio toimii lausunnonantoviranomaisena.
Me Tornionjokilaaksossa koemme tämän menetyksen
erittäin merkittävänä, sillä me
arvioimme, että monet hankkeet tulevat viivästymään jatkossa
merkittävästi sen vuoksi, että kunkin maan
viranomaiset joutuvat asioimaan naapurivaltion kanssa erikseen ja
se varmasti pitkittää asioiden käsittelyä,
ja pidämme erittäin merkittävänä heikennyksenä asiaa
tässä suhteessa. Mutta kun asiaa on eri vaiheissa
viime vuosien aikana käsitelty, näyttää siltä,
että tämä valitusoikeuden puuttuminen
on koettu niin tärkeäksi, että koko päätöksenteko-oikeus
on haluttu pois.
Oma käsitykseni on, että tämä valitusoikeus olisi
voitu järjestää oikeusturvan kannalta
aivan tyydyttävällä tavalla myös
tässä järjestelmässä, mutta
näytti siltä, että valtion viranomaiset
pitivät tällaista järjestelmää mahdottomana.
Ruotsissahan on tosiasiallisesti sovellettu sitä, että siellä on
myönnetty kansalaisille valitusoikeus hallintotuomioistuimiin
siitä huolimatta, että rajajokisopimus kieltää tällaisen.
He ovat katsoneet, että perustuslain mukaan kansalaisella
täytyy olla valitusoikeus, ja he ovat näin menetelleet.
Tämän tyyppistä järjestelyä ehdotin
itse hallituksen iltakoulussa, kun edellinen, jo ministereiden allekirjoittama
rajajokisopimus kumottiin — tai sen esittämisestä eduskunnalle
luovuttiin — kun hallituksen neuvotteluissa havaitsin tilanteen,
että tällainen mahdollisuus on huolimatta kansainvälisistä sopimuksista
siitä syystä, että Ruotsi oli esittänyt
täydennystä uutena menettelynä eikä vedonnut
entiseen, jo allekirjoitettuun sopimukseen, ja kun asiasta neuvoteltiin
oikeuskanslerin kanssa, tultiin siihen tulokseen, että silloin
allekirjoitettu sopimus voidaan kumota, ja näin myös
käytännössä tapahtui.
Kun tätä rajajokisopimusta on neuvoteltu,
erityisesti tätä kalastussääntöosiota
vielä kauemmin, ja kuten mainitsin, se on kerran jo kumottu paitsi
vesilupa-asioiden myös silloin kalastussäännöstä olleiden,
huomattavasti laajempien erimielisyyksien vuoksi kuin tällä hetkellä tämän
uuden sopimuksen yhteydessä on, niin tiedän, että jossakin
vaiheessa tämä neuvottelu oli saatettava päätökseen.
On aina uusia perusteita ja asioita, jotka ovat tulossa, mutta maailma
ei tule koskaan sillä tavalla valmiiksi, että me
odottaisimme kaikkien vireillä olevien asioiden valmistumista
ja sitten sanoisimme amen ja sopimus olisi sillä hyväksytty.
Näin ollen pidän järkevänä sitä,
että hallitus on tämän sopimuksen hyväksynyt
ja esittänyt eduskunnan vahvistettavaksi, ja vaikka se
on monilta osin vähemmän tyydyttävä,
pidän sitä vaihtoehtoa kuitenkin parempana kuin
toista vaihtoehtoa, johon oltiin uhkaavasti ajautumassa. Se olisi
ollut sopimukseton tila, jolloin Ruotsi olisi suvereenisti päättänyt
kalastuksestaan aivan Suomesta riippumatta omilla aluevesillään.
Ja kun lohi ui pääasiassa Ruotsin puolelta ja
kun Tornionjokisuulla pääosa vesialueesta on Ruotsin
puolella, se olisi ollut huomattavasti huonompi vaihtoehto kuin
tämä epätyydyttävä kompromissi,
joka nyt on hyväksytty.
Ongelma on pitkälti se, että lohi on Ruotsissa yksityinen
kala, meillä se on valtion kala, ja siltä osin
kuin Ruotsissa merkittävästi rajoitetaan lohenpyyntiä,
se merkitsee Ruotsin valtiolle kor-vausvelvollisuutta. Tämän
takia ongelma vielä kasvaa sen vuoksi, että Ruotsissa
on tapana pyytää lohta enemmän mereltä,
jokikalastus on aika vähäistä, kun taas
Suomessa jokialueella tapahtuva kalastus on ollut ja on edelleen
merkittävää. Sen sijaan merisuulla, vaikka
siinäkin pyydetään, pyydetään
kuitenkin vähemmän.
Haluan tässä yhteydessä myöskin
todeta, että jokisuulla on paljon myöskin valtion
vuokraamia rysäpaikkoja. Olen monta kertaa esittänyt, että jos
valtio haluaa suojella Tornionjoen lohta, se voi kieltäytyä jatkossa
vuokraamasta omia rysäpaikkojaan. Niitä lieneekin
vähennetty mutta ei ole kuitenkaan kokonaan lopetettu.
Toisaalta olen myöskin aina edustanut sitä tasapuolisuutta edustavaa
kantaa, että emme voi kokonaan lopettaa rannikkokalastusta,
koska rannikkokalastuksella on myöskin vuosisatainen historia
ja se on kuulunut paikallisiin oikeuksiin. Ja kun siellä on myöskin
ammattikalastajia ja meillä on elinkeinovapaus, syntyy
helposti myöskin perustuslaillisia ongelmia, jos lähdetään
kokonaan poistamaan rannikkokalastusta. Sen vuoksi meidän
on luotava järjestelmä, jossa saamme riittävän
vahvan pohjan Tornionjoen ja toivottavasti myös Simojoen
lohelle sillä tavalla, että tasapuolisesti säädellään
kohtuullisuuden periaatteella sekä rannikkopyyntiä että joella
tapahtuvaa pyyntiä.
Kun olen kuunnellut näitä puheita, olen havainnut,
että tässä on vähän
sama tilanne kuin jalkapallokentällä, että sieltä katsomosta
on helppo huudella, mutta niille, jotka neuvottelevat siellä tilanteessa,
ei ole helppoja ratkaisuja. Siellä joudutaan molempien
näkökohdat ottamaan huomioon ja tekemään
kompromisseja. Minusta maa- ja metsätalousvaliokunta, ponsiesitykset
huomioon ottaen, on tehnyt hyvän mietinnön ottaen huomioon
ne olosuhteet, jotka neuvotteluissa ovat vallinneet, ja ottaen huomioon
sen, että näitä neuvotteluja on käyty
vuosikymmenien ajan. Rajajokikomissioltahan otettiin 1990-luvun
loppupuolella valtuus päättää jokisuun
kalastuksen säätelystä. Sehän
sääteli erittäin tiukasti myöskin
lohenkalastusta, ja sekin lienee ollut yksi syy, että erityisesti
Ruotsin puolella haluttiin rajajokikomissiolta siirtää tämä valtuus
kansallisvaltioiden asetuksia varten.
Arvoisa puhemies! Näen ja tiedän, että tästä asiasta
samoin kuin kalastusta koskevista asetuksista on käyty
vuosittain erittäin ankaria neuvotteluja ja kamppailuja
ja siinä on päädytty kohtuulliseen kompromissiin,
jonka hyväksymistä voidaan puoltaa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Manninen siirtyi puheenvuoronsa loppupäässä jalkapallotermeihin
ainakin katsomohuutelun osalta. Jos pysytään jalkapallossa — me olemme
sitä seuranneet yhdessä aika usein tuolla Pohjan
Stadionilla, kun TP-47 on siellä pelannut — niin
täytyy sanoa, että kyllä Ruotsi voitti
tämän väännön 3—0
Suomea vastaan. Näin siinä kävi.
Ensimmäinen ongelma on tämä rajajokikomission
vallan menetys. Lausunnonantaja on ihan eri elin kuin se, joka on
päättänyt tähän saakka
asioista. Tämä oli Ruotsin puolen vaade.
Toisaalta sitten lohenpyynnin osalta. Kun lohi ui sieltä Ruotsin
puolelta sinne jokeen siinä suulla, niin siellähän
kalastus aikaistuu ja lisääntyy ja vain joessa
oleva lohi ja kutupaikalle pääsevä lohi
voi lisätä kantaa, jatkaa sitä ja vahvistaa
näin lohikantaa yleensä.
Ja kyllä minä pidän tätä valvontapuolta
myöskin erittäin heikosti sovittuna. Tuossa tuli
viestejä, että Ruotsin puolella siellä jokivarressa
on nyt jo ruvettu myymään lohta — kun
siikaa on pyydetty mutta lohta on sattunut tulemaan. Eihän siellä ole
valvontaa kuulemma juuri lainkaan, jos sitä on ollenkaan.
Tämmöiset olisi pitänyt nyt sopia kunnolla.
Ei sovittu. Siksi emme hyväksy tätä esitystä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Manninen sanoi yhden ydinkohdan ainakin
tuossa puheessa elikkä sen, että toisella puolen
rajaa lohi on yksityinen kala, toisella puolella valtion kala. Mutta
siinäpä se ongelma onkin sitten, kun sitä lähdetään
ohi luonnon ja luonnonjärjestyksen omimaan, ja siitä käynnistyy
sitten semmoinen valtataistelu, jota nyt on jatkettu vuosien, vuosikymmenten
ajan, ja lopullista ratkaisua ei vielä näykään.
Tuosta mistä ed. Tennilä mainitsi: Täällä on tänään
tulleessa viestissä ihan selvästi maininta, että,
lainausmerkeissä, siianpyynti, siis lohenpyynti siianpyynnin
varjolla, alkaa Ruotsissa nyt perjantaina, mutta jo viime viikon
lopulla Ruotsista on tuotu kauppoihimme lohta. Eli se kyllä kertoo
sen, mikä tilanne tällä hetkellä on.
Tornionlaakson neuvosto, minkä organisaation ed. Manninenkin
hyvin tietää, pitää kyllä omassa lausunnossaan
erittäin pahana tätä hallinnollista muutosta
ja ilmoittaa omana kantanaan, että sopimus pirstoo päätöksenteon
vesistöalueella, jonka jakaa keskellä Tornionjoen
uomaa kulkeva valtakunnan välinen raja, eri maissa eri
viranomaisille, joiden päätöksenteko
ja päätöksenteon perusteet poikkeavat
toisistaan jo kansallisten lainsäädäntöjen
perusteella.
Viimeisenä vielä sitten Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen
lausunto, jossa todetaan Tornionjoen lohikannan, meritaimenkannan
ja siikakannan osalta äärimmäisen huolestuttava
tilanne, ja tällä hetkellä se kaikista
heikoin tilanne taitaa olla meritaimenkannan kohdalla. Tämä on ihan
konkreettinen uhka, joka realisoituu pomminvarmasti, jos tähän
asiaan ei saada mitä pikimmin ratkaisua.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Kannan myös huolta tästä valvonnasta. Kuten
on tässä illan aikana kuultu, Ruotsissa ei ole
valvontaa. Sitä ei ole ollut eikä tule olemaan. Torniojoen
suomalaisen kalastuksenvalvojan on kuultu jopa kertovan vastikään,
että Ruotsin viranomaiset ovat kieltäneet valvomasta
lohenkalastusta, eikä tähän valvontaan
tule vaikuttamaan tippaakaan se, mitä on kirjoitettu tulevaan rajajokisopimukseen.
Ymmärrän kyllä tässä tilanteessa,
että myös meidän Suomen puolen valvojat
nostavat kädet pystyyn tämän asian kanssa. Ed.
Leppä esittelypuheenvuorossa toi esille tämän
lausuman, että kalastuksen valvontaa tehostetaan kummassakin
maassa, ja toivon tämän osaltaan johtavan kyllä toimenpiteisiin.
Tietenkin harmillista on myös se, että tätä paikallista päätäntävaltaa
nyt vähennetään lopettamalla nykyinen
rajajokikomissio.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kalastushan ei sillä tavalla aikaistu
kuin on ainakin väitetty siellä jokivarressa,
että kun muun kalan pyynti on aloitettu, on samalla pyydetty
lohta. No, nythän on sillä tavalla, että jos valvonta
saadaan pelaamaan niin kuin asetukset tulevat sanomaan, niin todellisuudessa
lohenpyynti vaikeutuu, koska sekä Suomessa että Ruotsissa
on annettava ja tullaan antamaan asetus — meillähän
sitä ei tarvita todellisuudessa, se pitää antaa — jossa
sanotaan, että kun kalastaja lähtee merelle, hänen
on ilmoittava, milloin hän menee kokemaan pyydyksiä,
ja hänellä on muistaakseni kaksi tuntia. Ennen
kuin hän saapuu satamaan kokureissulta, hänen
on ilmoitettava, mihin satamaan hän saapuu. Näin
ollen yhteisellä valvontaporukalla on mahdollisuus tarkistaa
saalis, mitä sieltä on tullut. Sillehän
me emme voi enempää, jos joku rikkoo lakia, mutta
minä luulen, että kun asiat asetuksiin kirjataan,
niin kyllä kai jostakin myöskin löytyy
se, joka määrää, että lakeja
noudatetaan sekä Ruotsissa että Suomessa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Minulla on se käsitys, että tässä on
Suomen ja Ruotsin osalta nyt iso ero. Täällä Suomen puolella
siellä Torniojoki-varressa erittäin suuria toiveita
asetetaan kalaturismiin, ja Ruotsissa en ole vastaavaa pyrkimystä yhtä vahvana
nähnyt. Tämä meitä erottaa.
Me toivomme, me näemme mahdollisuutena ja isona visiona
sen, että se lohi tulee isossa mitassa sinne jokeen, jolloin
kalaturismi on se kesän mahdollisuus koko Lapinkin matkailulle.
Sinne on satsattu valtavat määrät rahaa,
Lapin matkailuinvestointeja, niin kuin on pitänyt tehdäkin,
mutta kesä on ongelma. Tämä erottaa nyt
tässä ajattelussa. Tässä on
nyt minusta menty liian pitkälle Ruotsin myötäilyssä — tämä on
minun käsitykseni — Ruotsin pyrkimysten myötäilyssä tämän
sopimuksen neuvotteluvaiheessa.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä on aivan oikeassa. Niin
kuin sanoin puheessani, ruotsalaiset eivät kovinkaan paljon
harrasta jokikalastusta vaan merensuuta ja suomalaiset päinvastoin
enemmän jokisuuta. Tämä on tosiasia,
ja siitä syntyy tietty ristiriita. Niin kuin sanoin, myöskin
lohen omistussuhde ja se, mikä on valtion korvausvelvollisuus,
aiheuttaa tässä sen ongelman.
Tiedän hyvin nämä neuvottelut, ne
on monta kertaa katkaistu, eräs aikaisempi sopimus on jo kumottu,
ei kerta kaikkiaan ollut mahdollisuutta päästä parempaan
sopimukseen. Toinen vaihtoehto olisi ollut, että Ruotsi
olisi saanut vapaasti määrätä omat
kalastusaikansa. Ja olen vakuuttunut ja varma, että lohenkalastus
olisi huomattavasti aikaistunut vielä tästäkin.
Tässä mielessä tämä kompromissi
on parempi kuin se villi vaihtoehto.
Yleiskeskustelu päättyi.