Kimmo Sasi /kok:
Ärade talman! När grundlagsutskottet behandlade
regeringens proposition så blev den centrala frågan
i lotterilagen Ålands ställning och Penningautomatföreningens
ställning i den här lagstiftningen. Egentligen har
detta ärende en ganska lång historia. Det var redan
2001 då riksdagen och republikens president hamnade i konflikt
då riksdagen godkände en lotterilag, i vilken
presidenten utnyttjat sin vetorätt, och förde ärendet
vidare till högsta domstolen som tog en annan ställning än
riksdagen. Till slut stiftade riksdagen en i viss mån skild
lag och på det viset kunde man lösa konflikten
den gången.
Sedan 2005 tog högsta domstolen ställning
i ett brottsmål om ålänningarna hade
förfarit fel och konstaterade att det fanns inga grunder
för straffbarhet i denna fråga. Denna gång
ville grundlagsutskottet försöka välja
en linje som på något sätt stadfäster
de principer som man har godkänt i högsta domstolens
beslut 2005 och som skulle kunna bli bestående utan några
större stridigheter i framtiden.
Det väsentliga i regeringens proposition är
att regeringen säger att man vill behålla de rådande omständigheterna,
det rådande rättsläget, och det ska vi
lita på, att tanken är inte att på något
sätt försöka förhindra eller
begränsa Penningautomatföreningens verksamhet
på Åland eller på fastlandet.
En väsentlig fråga är vem och i
vilken mån har rikets myndigheter behörighet över åländska
aktörer och Penningautomatföreningen. Man skulle
kunna tänka sig att det bara är landskapets myndigheter
som har behörighet gällande institutioner på Åland,
men efter många funderingar kom grundlagskottet till den
slutsatsen att inrikesministeriets befogenheter att förbjuda
anordnandet av penningspel och förena förbudet
med vite kan tillämpas om det gäller verksamhet
på fastlandet, men inte kan tillämpas på en
aktör som opererar inom landskapets område och
då verksamheten till sin natur hör till landskapets lagstiftningsbehörighet.
Jag tror att den här tudelningen är ganska
klar och tydlig. Så länge man är aktiv
på Åland finns det inga grunder för rikets
myndigheter att ingripa på något sätt.
Sedan om man har aktivitet på fastlandet och är
utom Ålands gränser, så då har finländska
myndigheter också en möjlighet att agera. Men
jag måste säga personligen att det här är
en mycket svår fråga, men det här var
slutsatsen till vilken grundlagsutskottet kom till till slut.
En annan väsentlig fråga i detta sammanhang är
marknadsföring, och jag tror att när man sedan i
fortsättningen tolkar paragrafen om marknadsföringen
som ändrades av förvaltningsutskottet så är
det säkert viktigt att läsa grundlagsutskottets
motiveringar. Och i de här motiveringarna konstaterar man
att när en aktör som bedriver penningverksamhet
anses anorda penningverksamhet i riket så då ska
man följa de principer som högsta domstolen 2005
stadfäste.
Och enbart det att finskspråkiga spelsidor finns tillgängliga
på nätet kan inte anses vara anordnande eller
marknadsföring av penningspel i riket. Likaväl
vad det gäller åländska trycksaker med
spridning i Finland, vilkas huvudsakliga syfte inte är
att göra reklam för penningspel, så är det
alldeles klart att man kan sälja sådana trycksaker,
tryckalster också här i riket. Till exempel Nya Åland,
fast det finns aktiv och tydlig reklam av Ålands Penningautomatförening
i den tidningen så kan det inte vara någon grund
för att på något sätt begränsa
försäljningen av denna tidning här i
riket.
Vad det sedan gäller marknadsföringen så skulle
jag vilja påpeka att det behövs ännu
ett element, och det är, att om man har passiva sidor, det är
klart, men på de här passiva sidorna kan man också ha
material som lockar till att använda de här sidorna
så länge de är på de här
sidorna. Att det är egentligen först då när
man börjar marknadsföra tjänster på ett
aktivt sätt, att man skickar bud eller meddelanden till
riket, så då anser jag att först då gäller
det aktiv marknadsföring. Men om det finns någon
gubbe på sidan som hoppar upp eller om man på något
sätt sporrar till att spela på automatföreningens
egna sidor, till vilka man har kommit självmant, så då tycker
jag att det är alldeles klart att det inte kan finnas någon
grund att säga att det här är marknadsföring
i riket.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan vielä henkilökohtaisena
näkemyksenäni tuoda esille sen, että mitä tulee
rahapelien sääntelyyn, olemme ilmeisesti Euroopassa
jonkinlaisessa käännekohdassa. Tältä osin
täytyy todeta, että Italia, Ranska, Tanska suunnittelevat
tällä hetkellä siirtymistä lupajärjestelmään.
Luulen, että kun me elämme tästä viisi
tai kymmenen vuotta eteenpäin, niin se järjestelmä, joka
meillä tällä hetkellä on, on
erittäin voimakkaiden paineiden alla, ja luulen, että Suomessakin
kannattaisi vähitellen alkaa ainakin arvioida, harkita
sitä, olisiko tällainen lupajärjestelmä, millä ehdoilla
ja miten toteutettuna, tarkoituksenmukainen, koska loppujen lopuksi
tavoitteenahan on tässä se, että yhteiskuntaan
saataisiin mahdollisimman hyvä tuotto uhkapelistä tai sen
kaltaisesta pelistä meidän sosiaaliturvamme takaamiseksi.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Jag har redan tidigare i ett inlägg
prisat grundlagsutskottets arbete och resultatet, men på en
punkt skulle jag vilja göra ytterligare en kommentar.
Lagstiftningsbehörigheten är delad mellan Finlands
riksdag och Ålands lagting. Därför var det
omöjligt att förbjuda anordnandet av penningspel
och förena förbudet med vite på det sätt som
föreslogs i propositionen. Grundlagsutskottet konstaterade
i sitt betänkande att det i enlighet med självstyrelselagen
inte är möjligt att i rikslag reglera verksamhet
som till sin natur omfattas av landskapets lagstiftningsbehörighet. Förvaltningsutskottet
uppmanas alltså att rätta till detta fel.
Den lagstiftningsteknik som förvaltningsutskottet
i det här fallet använt ifrågasätter
jag dock. Att i lag stiftad av Finlands riksdag inta bestämmelser
om vad som får finnas på, som det står
i lagtexten, åländsk lotteriwebbplats, antagligen
ett för ändamålet skapat ord, ställer
jag mig kritiskt till. Lagtexten ska vara klar, aktörerna ska
rätta sig efter lagen, om så inte sker ska domstolen
döma.
Men att i lagtexten direkt skriva in vad som får finnas
i åländska publikationer och på åländska lotteriwebbplatser är
en helt ny lagstiftningsteknik. Jag vågar påstå att
om en motsvarande skrivning skulle finnas i en landskapslag, alltså att
det i lagtexten skulle utsägas vad som får eller
inte får finnas på en lotteriwebbplats i riket
eller i en publikation som utkommer i riket, är jag ganska säker
på att den skulle skickas till högsta domstolen
för utlåtande om Åland verkligen hållit
sig inom sitt område.
Herr talman! Som jag tidigare sagt, det grundlagsutskott som
behandlat den här propositionen har på ett mycket
förtjänstfullt sätt satt sig in i problemet
med delningen av lagstiftningsbehörigheten, men förvaltningsutskottets
sätt att tolka betänkandet tycker jag att man
kan sätta många frågetecken efter.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan todeta, että kyllä kai Suomellakin
on lainsäädäntövalta omalla
alueellaan, siellähän säädellään
vain suomenkielisiä sivuja. Minulla on sellainen käsitys,
että Ahvenanmaalla ei kyllä erityisesti rakasteta,
että siellä suomenkielisiä sivuja ahvenanmaalaisille
järjestettäisiin. Jos siellä on suomenkielisiä sivuja,
niin nehän on selvästi tarkoitettu Suomea varten. Meillä Suomessa
on tällä hetkellä lupajärjestelmään
perustuva yksinoikeus, mutta tulevaisuudessahan arpajaisfoorumin
mukaan siirrytään lainsäädännössä määriteltyyn
monopoliin.
Olen kyllä ed. Sasin kanssa eri mieltä siitä, että lupajärjestelmä olisi
tehokkaampi. Tällä hetkellä, jos me katsomme
niitä, missä on erilaiset lupajärjestelmät,
niiden tuotot ovat erittäin heikot verrattuna suomalaisiin
järjestelmiin. Meillä on parhaat tuotot maailmassa
kuin mitä missään muualla on.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti on syytä todeta, että rahapelit
Ahvenanmaalla kuuluvat Ahvenanmaan toimivaltaan. Suomen viranomaisilla
ei ole oikeastaan lainkaan puuttumisvaltaa Ahvenanmaan asioihin
tältä osin. Oikeastaan kysymys tulee vain toiminnoista,
jotka ulottuvat mantereelle, ja silloin voidaan ajatella, että on
jonkinlaista puuttumismahdollisuutta. Tietysti voidaan kysyä,
pitäisikö suhtautua niin kuin ulkomaiseen toimijaan,
eli ollaan Suomen rajojen ulkopuolella ja ei ole minkäänlaista
toimintavaltuutta. Kuitenkin perustuslakivaliokunta katsoi, että kun
ollaan saman valtakunnan rajojen sisällä, niin
jos se on selkeästi valtakuntaan kohdistuvaa toimintaa, silloin
Suomen viranomaisilla on kuitenkin mahdollisuus asettaa uhkasakko.
Mentiin näin pitkälle tässä yhteydessä.
Mutta kyllä se edellyttää vastaavasti
sitten suurta varovaisuutta siinä suhteessa, koska sitä valtaa
käytetään. Tältä osin
täytyy sanoa, että kun on täysin selvää,
että kaksikielisessä maassa Raha-automaattiyhdistyksellä ja
Veikkauksella voi olla kaksikielisiä sivuja, niin kyllä Ålands Penningsautomatföreningillä
myöskin
voi olla kaksikielisiä sivuja, suomen- ja ruotsinkielisiä sivuja,
ja sitä suomenkielistä sivua ei voida pitää markkinointina
pelkästään Suomeen. Tietysti sitä olisi
helpompaa käyttää suomalaisille, mutta kaikesta
huolimatta tämä on semmoinen, voisiko sanoa, perustuslaillinen
oikeus. Täytyy sanoa, että jos se on ihan se sivu
ja siellä voi olla houkuttelevaa aineistoa mutta jos sieltä ei
lähde selvästi aineistoa mantereelle, niin mielestäni
se ei ole aktiivista markkinointia, joka ei olisi sallittua.
Keskustelu päättyi.