4) Hallituksen esitys vuoden 2004 lisätalousarvioksi
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Arvoisa puhemies! Itse asiassa tämä ehdotus
lisätalousarvioksi on ensimmäinen uuden kehysmenettelyn
piirissä oleva lisäbudjetti. Pyrin varsin tiiviisti
sitä hiukan esittelemään. Hallitusohjelmassa
uudistetun kehysmenettelyn tavoitteena on osaltaan varmistaa valtiontalouden
vakautta, jonka avulla ylläpidetään luottamusta
kotimarkkinoilla ja toisaalta valmistaudutaan tulevien vuosien aikamoisiin menopaineisiin.
Lisäbudjetit kuuluvat siis kehykseen. Se on syytä muistaa.
Kun eduskunta oli hyväksynyt tämän
vuoden talousarvion, jäi kehyksessä tälle
vuodelle 316 miljoonaa euroa niin sanottua jakamatonta varausta,
jolla on tarkoitus kattaa kaikki vuoden lisäbudjetit. Tämän
lisätalousarvioehdotuksen seurauksena varaus nyt supistuu.
Se supistuu 225 miljoonaan euroon. Se on suunnilleen puolet siitä määrästä,
joka tarvittaisiin vuosittain vanhemman kokemuksen mukaan ennen
kaikkea lisäbudjetteja varten.
Jakamaton varaus, joka on siis vajaa prosentti koko budjetin
loppusummasta, on ensisijaisesti tarkoitettu ennalta arvaamattomiin
pakollisiin menoihin. Tässä hengessä hallitus
on myöskin sitten noudattanut pidättyvyyttä kevään
lisäbudjetin menojen lisäyksissä. Toki
meillä on tiedossa lukuisia niin sanotusti harkinnanvaraisia
ehdotuksia menolisäyksiksi. Niitä on kuitenkin
parempi ja tarkoituksenmukaisempi arvioida vasta syksyn lisäbudjetin
yhteydessä, jolloin menotarpeet voidaan arvioida samalla
kertaa ja ennen kaikkea käytettävissä olevaa
jakamatonta varausta vasten katsoen. Samalla on sitten syytä korostaa,
ettei syksylläkään ole mahdollista lisätä pysyviä menoja,
jotka jo tässä vaiheessa söisivät kehyskauden
loppuvuosien jakamattoman varauksen olemattomiin.
Puhemies! Vaikka kevään lisäbudjettiesitys on
siis luonteeltaan pitkälti tekninen korjaus varsinaiseen
talousarvioon, sisältää se kuitenkin mittavia
lisäpanostuksia ennen kaikkea liikenneinfrastruktuurin
kehittämiseen. Tässä yhteydessä käynnistetään
maamme tähän asti kallein tiehanke, Muurla—Lohja-moottoritieosuus,
johon haetaan eduskunnalta 700 miljoonan euron sopimusvaltuutta.
Elinkaarimallilla toteutettavan hankkeen valtuus sitoo ennen kaikkea
tulevien hallitusten käytettävissä olevia
tierahoja. Vertailun vuoksi voi todeta, että tähän
yhteen hankkeeseen osoitetaan valtuutta enemmän kuin parhaillaan
toteutumassa oleviin kymmeneen tiehankkeeseen yhteensä.
Myös perusväylänpitoon panostetaan
näyttävästi. Radanpidon rahoitusta lisätään
20 miljoonaa euroa eli lähes 8 prosenttia ja tienpitoonkin, johon
jo varsinaisessa talousarviossa osoitettiin huomattava lisärahoitus,
suunnataan vielä 5 miljoonaa euroa lisää,
joten nyt annettavan lisätalousarvioehdotuksen osalta on
syytä korostaa paitsi tätä liikennettä niin
ehkä sen tärkeintä viestiä, joka
on se, että hallituksen talouspolitiikka toimii ja sen
seurauksena maamme talous on kulkemassa parempaan suuntaan. Tämä on
nähtävissä budjetin tuloarvioihin tehtävistä tarkistuksista.
Valtiontalouden vakaus, jota hallitus on pyrkinyt kaikin voimin
vaalimaan, on edesauttanut kuluttajien luottamuksen pysymistä vahvana.
Toisaalta viime ja tälle vuodelle ajoitetut veronkevennykset
ja muut panostukset ovat yhdessä luottamuksen kanssa vaikuttaneet
kotitalouksien kulutuksen jatkumiseen vilkkaana, tämä siitä huolimatta,
ettei viennistä ole juuri saatu vetoapua ja yleinen näkymä taloudesta
on ollut epävarma. Yksityinen kulutus kasvoikin viime vuonna
vilkkaimmin kolmeen vuoteen ja vastasi valtaosasta kokonaistaloudellisesta
kasvusta. Ehdotuksen sisältämä arvio
arvonlisäveron ja autoveron ennakoitua suuremmasta kertymästä perustuu
juuri tähän. Näiden verojen kasvu kertoo ennen
kaikkea siitä, että ihmiset uskaltavat kuluttaa.
Verotuloarviota korotetaan tässä lisäbudjettiesityksessä kaiken
kaikkiaan 505 miljoonalla eurolla, mikä suurimmalta osaltaan
koostuu nimenomaan arvonlisäveron ja autoveron tuottoarvioiden
kasvusta. Korkeampien tuloarvioiden ja alemman korkomenoarvion seurauksena
lisäbudjettiehdotus kuroo varsinaisen talousarvion mukaista
alijäämää kiinni noin 840 miljoonalla eurolla.
Näin valtiontalouden tämän vuoden nettolainanotto
supistuu tämän hetken arvioissa 375 miljoonaan
euroon, mutta alijäämässä, ed.
Elo, etenemme edelleen, valitettavasti.
Arvoisa puhemies! Lisäbudjettiesityksessä pystytään
ilahduttavasti vähentämään valtion
velanottoa tälle vuodelle. Se ei kuitenkaan merkitse, että hallitusohjelman
tavoite valtiontalouden tasapainosta alkaisi olla lähellä toteutumistaan. Tarve
nostaa kuluvan vuoden tuloarviota oli pääosin
tiedossa, kun kehyspäätöstä vuosille
05—08 tehtiin. Näin ollen eduskunnalle selontekona
annettu arvio valtiontalouden kehityksestä loppuvaalikaudella
on edelleen ajan tasalla. Uutta velkaa joudutaan ottamaan vuosittain
näillä näkymin noin miljardi euroa kaikkina
seuraavina vaalikauden vuosina. Niinpä, arvoisa puhemies,
kehysten pitävyys on jatkossakin välttämätöntä. Tämä asettaa
sekä hallinnolle että eduskunnalle haasteen. Mahdollisuuksia
menojen uudelleen kohdentamiseen kehysten sisällä on
löydettävä aiempaa enemmän.
Se on kova haaste, mutta siihen kaikin voimin omalta osaltanikin
kannustan eduskuntaa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kuten ministeri Kalliomäki
osoitti, kulutuksen kasvu on johtanut verotulojen kasvuun, ja näin
ollen se hallituspuolueiden vaalien alla toistama mantra, että verotuksen keventyminen
johtaisi palvelujen rapautumiseen, ei pidä paikkaansa.
Päinvastoin kokoomuslainen veropolitiikka, työn
verotuksen keventäminen tukee, talouskasvua, on osoittanut
tässäkin yhteydessä pätevyytensä.
Mutta, ministeri Kalliomäki, ette sanonut mitään
työllisyydestä. Luulisi hallituksen aitiossa hälytyskellojen
soivan, kun eiliset luvut kertoivat, että 45 000,
ministeri Kalliomäki, 45 000 työpaikkaa
on menetetty sinä aikana, kun nykyinen punamulta on hallinnut.
Milloin ryhdytte toimiin? Pari viikkoa sitten lupasitte tässä aitiossa, että kesäkuuhun
mennessä hallitus esittää mallinsa matalapalkkaisen
työn kysynnän lisäämiseksi.
Teillä on tasan kaksi päivää aikaa,
käytännössä huominen ja perjantai,
päättää (Puhemies koputtaa)
tästä mallista. Kysyn, ministeri Kalliomäki:
Oletteko puheittenne takana? Tuleeko malli kahden päivän
aikana?
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sen lisäksi että on
menetetty 45 000 työpaikkaa, työttömyysprosentti
on myöskin kasvanut. Tämän olisi pitänyt
olla ehdottomasti työllistävä lisäbudjetti,
mutta nähtävästi valtiovarainministeriön
tiukka linja on purrut, että ministeriöistä ei
ole edes uskallettu tehdä työllistäviä esityksiä tähän
lisäbudjettiin.
Ministeri Kalliomäki viittasi, että on perusteltuja
tarpeita ja niihin palataan syksyn lisäbudjetissa. Mitä ne
auttavat esimerkiksi radanpidon työllisyyteen, kun lisäbudjetti
on tarkoitus antaa eduskunnalle 22. päivä lokakuuta?
Eduskunnasta se valmistuu todennäköisesti marraskuun
lopulla, ja se vahvistetaan todennäköisesti joulukuun
puolella. Minkälaisia satsauksia tämän vuoden
työllisyyteen ja muun muassa liikenneratkaisujen eteenpäin
viemiseen siinä lisäbudjetissa voidaan aikaansaada?
Ne viittaukset liikennesatsauksiin, mitä ministeri toi
esiin, se 5 miljoonaa esimerkiksi perustienpitoon on sopeuttamisrahaa
Tielaitoksesta irtisanotuille henkilöille (Puhemies koputtaa)
niihin sopeuttamistoimenpiteisiin. Niillä ei uusia teitä synny.
Mikko Elo /sd (vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ensinnäkin ed. Zyskowiczin puheenvuoroon
haluaisin todeta vaan sen, että kokoomuksen ja oikeiston
taholla yleensä ollaan sitä mieltä, että kaikki
veronalennukset palautuvat takaisin valtion budjettiin (Ed. Zyskowicz:
Ei kaikki!) niin sanotun dynamiikan muodossa. Siinä oikeistolaisilla
on pikkuisia prosenttieroja: toiset ovat sitä mieltä,
että 100 prosenttia palautuu, toiset 50 prosenttia. Mikä on
ed. Zyskowiczin linja, sitä on vaikea saada selville. (Ed.
Zyskowicz: Lukekaa hallituksen lisäbudjetista!)
Mutta, puhemies, jo pari viikkoa sitten kun keskusteltiin työllisyydestä,
niin kun ed. Zyskowicz nyt ottaa esille tämän
työllisyyden, niin silloin esitin kysymyksen: Ed. Zyskowicz,
olkaa nyt joskus oikein rehellinen ja miettikää,
kuinka paljon esimerkiksi vahvistuneella eurolla on vaikutusta Suomen
vientiin ja työpaikkojen menemiseen. Minun mielestäni
tämä kysymys nyt kannattaa esittää,
ja minä toivon vastausta ed. Zyskowiczilta siihen, miten
vahvistunut euro on vaikuttanut tähän työllisyystilanteeseen.
Kolmanneksi, puhemies, kyllä minullakin se käsitys
on ja usko siihen, mitä ministeri Kalliomäki sanoo.
Elvytysvaraa jonkin verran on nyt tullut (Puhemies koputtaa) ja
toivon, että sitä todella käytetään
hyväksi sitten, kun aika on.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajat Zyskowicz ja Uotila ovat olleet
erinomaisen oikeassa lukiessaan päivän lehtiä ja
viimeisiä tilastoja. Tämän luulisi aiheuttavan
hallituksen taholta joitakin toimenpiteitä.
Arvoisa valtiovarainministeri, vuosi on kulunut, kehitys on
sen suuntainen kuin edustajat juuri tässä totesivat.
Nyt olisi viimeinen hetki vaikuttaa budjetin keinoin siihen tulevaisuuteen. Teillä
on
kolme vuotta aikaa tavoitteenne saavuttamiseen, ennen kuin rahavirtaohjaukset
vaikuttavat. Siihen menee aikaa. Teiltä loppuu aika, arvoisa
valtiovarainministeri, ja teidän mukananne koko hallitukselta.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka tieverkon kehittämiseen onkin
lisätty hieman rahaa, niin tiedetään
vielä, että ne tarpeet ovat huomattavasti suuremmat,
ja olisi ollut hyvä, että tässä lisätalousarviossa
olisi esitettyä enemmän rahaa sinne lisätty.
Sen sijaan tästä kävi ilmi tämä autoveron
hallittu lasku ja sitä seurannut autoveron tuoton kasvu.
Kysynkin valtiovarainministeri Kalliomäeltä, kun
hän vaan malttaa kuunnella: Arvoisa valtiovarainministeri
Kalliomäki, kun autovero on tuottanut enemmän
kuin sitä laskettiin, niin onko hallituksella seuraavan
kerran tarkoitus tarkastella tätä autoveron kehitystä,
kenties laskea sitä, ja millä aikavälillä?
Ensimmäinen varapuhemies:
Haluaako ministeri Kalliomäki tässä vaiheessa
vastata?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Yritän tässä minuutissa
nyt sitten saada jotain vastauksia ed. Zyskowiczille. Kyllä jo
eilen vastasin tähän 45 000:n asiaan,
että kannattaa sitten lukea ne vastaukseni eduskunnan pöytäkirjoista.
Se ei ole se totuus sellainen kuin ed. Zyskowicz tuossa halusi esittää.
Mutta sitten tämä matalapalkka-alojen malli, niin
kuin sanoitte: Olen itse sanonut, että hallitus pyrkii
kesään mennessä, siis kesäkuuhun
mennessä, linjaamaan päätöksensä tältä osin.
Linjaus pyritään kyllä tekemään
näissä aikatauluissa. Yksityiskohdat saattavat
tulla sitten myöhemmin. Budjettivalmisteluhan on vasta liikkeellä.
Mitä radanpitoon tulee, ed. Uotilan esiin ottamaan
asiaan, niin ilmeisesti ed. Uotila, niin kuin eräät
muutkin, elävät markka-aikaa. Ei 20 miljoonaa
ole mikään olematon raha, kun puhutaan euroista
(Ed. Pulliainen: Kyllä se näissä kuvioissa
on peanuts!), että kannattaisi ... — No, se ei ole
peanuts, ei missään tapauksessa. Ed. Pulliainen
kuuluu ihan samaan markkakerhoon. — (Puhemies koputtaa)
Autoverosta se, että se on tuottanut nyt hyvin, ei
siihen tarvitse tehdä nyt mitään uusia
muutoksia, mutta siihen ei voi tuudittautua, että autovero
vuodesta toiseen jauhaisi tällä tavalla parempia
tuloksia. Se perustuu tietysti automyyntiin, joka on jo nyt mennyt
hyvin, 140 000—150 000 autoa vuositasolla
myyty, mutta siinä on tietty buumi menossa, joka syntyi,
kun ihmiset odottivat tätä veroalennusta, mutta
näkymä on kuitenkin kohtuullisen hyvä siltä osin
jatkossakin.
Jari Koskinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lisätalousarvion perusteluissa
todetaan se, että tänä vuonna uskotaan talouskasvun
nousevan 2,5 prosenttiin, mistä voisi sanoa, että ihan
hyvää keskimääräistä tasoa.
Kuitenkin tilastot osoittavat, ettei edes 2,5 prosenttia riitä pitämään
työllisyyttä nykyisellä tasolla edes.
Toisaalta taas tiedetään, että kansainvälinen
talous alkaa olla epävarmaa, ja tuntuu siltä,
että hallitus on vaan ristinyt kätensä ja toivoo,
että kansainvälinen talous lähtee vetämään
paljon kovemmin kuin tällä hetkellä vetää. Seuraavaksi
pitää vain kysyä sitä, etteikö nyt
pitäisi tehdä kuitenkin jotain kotimaisiakin toimenpiteitä.
Me olemme esittäneet matalapalkka-alan ratkaisuja tai kotitaloustyövähennyksen
laajentamista tai jotain muita vastaavia. Samoin täytyy tässä yhteydessä myös
kysyä sitä, että kun aika moni on huolissaan
tällä hetkellä öljyn hinnasta ja öljyn
korkean hinnan vaikutuksesta talouskasvuun, eikö tässäkin
ehkä olisi syytä tehdä joitain liikahduksia.
Pirkko Peltomo /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta edellytti vuoden 2004 varsinaisen
budjettikäsittelyn yhteydessä hallitukselta arviota
perusradanpidon todellisesta määrärahatarpeesta.
Lisäksi eduskunta edellytti, että tarvittavat
määrärahat osoitetaan vuoden 2004 ensimmäisessä lisäbudjetissa. Asiantuntijoiden
arvion mukaan vaarana on, että ratatöitä tekevästä henkilöstöstä joudutaan
tänä vuonna irtisanomaan jopa 100—200
henkeä tai vaihtoehtoisesti lomauttamaan 1 000
henkeä 1—2 kuukauden ajaksi, ellei tähän
määrärahatasoon saada tuntuvaa korotusta
lisäbudjetissa. Haluankin nyt kysyä ministeri
Kalliomäeltä — varmasti kuulun sitten
markkakerhoon tai marttakerhoon — riittävätkö nyt
lisäbudjetissa osoitetut määrärahat
20 miljoonaa euroa työllistämään
ratatöitä tekevän henkilökunnan.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä ministeri,
valtiovarainministeri, totesi, että tierahoihin laitetaan
niin ja niin paljon. Se on tämä E18, mutta ihmettelen, missä Nelostien
korjausrahat ovat, tien, jolla on pahoja onnettomuuksia, kuolonkolareita,
sattunut. Tässä olisi mainio tilaisuus luoda työpaikkoja
ja pistää se tie kuntoon Lahdesta Ouluun asti.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvä uutinenhan tässä on,
että veropolitiikan dynamiikka toimii. Voi olla niin, että tänä vuonna
valtion talous on tasapainossa tällä trendillä.
(Ed. Zyskowicz: Toisin kuin Jäätteenmäki
vaalien alla väitti!) Se on hyvä juttu. Hallituksen
työn verotuksen kevennykset ovat osuneet suhdannepoliittisesti
aivan nappiin.
Puhemies! On erittäin tärkeätä,
että aktiivista veropolitiikkaa jatketaan ja tämä matalan
tuottavuuden työn verotuki ja ehkä siihen täydennetty todella
maltillinen kotityön laajennus toteutetaan, ja keskusta
edellyttää, että matalan tuottavuuden
työn tukeen löytyy riittävästi
tuoretta rahaa, jotta siihen saadaan se työvoiman kysyntää edellyttävä tehokkuus.
Tässä voidaan ed. Zyskowiczille todeta, että hallituksen
veropolitiikka on ollut tähän saakka onnistunutta
ja nyt sitä vaan pitää jatkaa. (Ed. Zyskowicz:
Kyllä, tukea tulee!)
Jyri Häkämies /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pari viikkoa sitten, kun täällä käytiin
keskustelua budjettikehyksistä, niin budjettikehysten taustamuistiossa
esitettiin arvio, että hallituksen tavoite 100 000
uudesta työpaikasta ei toteudu, vaan että tällä vaalikaudella
olisi realistista, että Suomessa työllisten määrä kasvaisi
30 000:lla. Silloin te, valtiovarainministeri Kalliomäki,
piditte tuota 30 000:ta uutta työpaikkaa kovin
varovaisena, ehkä pessimistisenä arviona, ja siihen
nähden nämä viime päivien tiedot,
että työllisten määrä on
tippunut 45 000:lla, ovat todella huolestuttavia, lähes
tyrmistyttäviä. Myös työministeri
Filatov on pitänyt kehityssuuntaa hyvin huolestuttavana,
aivan oikein, ja vienyt asian talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan.
Onko nyt luvassa todellisia toimia tämän kehityssuunnan
kääntämiseksi?
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Hallitusohjelmassa todetaan, että VR-Yhtymän
tuotot ohjataan ensisijaisesti raideliikennettä palveleviin
investointeihin. Nyt sitä osinkoa on 40 miljoonaa euroa
toteutettu ja hallitus tarjoaa siitä vain 15:tä miljoonaa
takaisin raideliikenteelle. Tähän toivoisin ministerin kannanottoa.
Toisaalta toivoisin myös, että valtiovarainministeriö luopuisi
pitkävaikutteisten investointien osalta pätkärahoituskulttuurista.
Se käy kalliiksi ja pitää epävarmuutta
yllä. Nytkin lisäbudjetista on luettavissa, että nämä asiat,
jotka koskevat liikenneministeriön pääluokkaa,
olisi voinut ottaa jo hallituksen budjettiesityksessä huomioon
eikä tällä tavalla pätkittäin,
paloittain paikata. Tämä on kallein tapa rahoittaa
näitä hankkeita, ja toivoisi, että tähän
tulisi korjausta.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Kalliomäki on varmaan huomannut,
että jos täällä on joku sellainen
kerho, joka on sitä mieltä, että radanpidon määrärahat
eivät ole riittäviä, niin ministeri Kalliomäki
taitaa olla ainoa sosialidemokraatti, joka ei kuulu siihen kerhoon.
Kyllä tässä on kysymys eduskunnan yhteisistä linjauksista.
Ed. Ala-Nissilä ehti jo poistua salista. Olisin vain
halunnut huomauttaa, että mielestäni hänen dynamiikkaunelmansa
ovat hyvin laajakantoisia. Ei esimerkiksi autovero ikuisesti tule
tuottamaan näin paljon rahaa, niin että sellaisen
varaan on turha laskea.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Istuva hallitus muistuttaa hyvin erehdyttävästi
virkamieshallitusta, joka hoitaa vain juoksevia asioita, ja korostan:
vain juoksevia asioita. Tämä lisätalousarvioehdotus
on oikein tyypillinen, oivallinen huono esimerkki juuri tässä suhteessa,
jossa hoidetaan vain käytännön juoksevia
asioita suurimmalta osaltaan. Tällä ei yksinkertaisesti
saada aikaan käännettä parempaan eli
uusien työpaikkojen luomisen osalta, työttömyyden
kääntämiseksi laskuun jne. Täällä on
yksi ainut merkittävä investointi: Muurla—Lohja,
ja muu maa on unohdettu. Tämä on erittäin
Etelä-Suomi-keskeinen. Minä kysyn, ministeri Kalliomäki:
Onko seuraavana vuorossa Eurooppa-nelonen, joka on Suomen kannalta
ja yritystoiminnan kannalta pitkin Suomea etelästä pohjoiseen tärkein
väylä? Onko se ohjelmassa seuraavan vuoden budjetissa?
Minä haluaisin jo ennakkokäsityksen tässä vaiheessa.
(Ed. Zyskowicz: Pekkarinen on sen jo luvannut!)
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan vielä arvoisalle valtiovarainministerille
todeta, että arvio, että on välttämätöntä saada
25 miljoonaa euroa radanpitoon vielä tänä vuonna,
on totuus eikä se ole mitään markka-
eikä eurokikkailua. Se on tarve, ja sen allekirjoittavat
kaikki, jotka liikenneasioita tarkemmin tässä talossa
seuraavat. Varoitan myös samalla kaikkia kollegoja, jotka
ajautuvat sen toiveen varaan, että katsotaan syssymmällä sitten
lisäbudjetissa. Kerroin äsken lisäbudjetin alustavan
aikataulun. Se tarkoittaa sitä, että se vahvistetaan
todennäköisesti joulukuussa. Sen varaan tätä asiaa
ei voi jättää, vaan eduskunnan on nyt
kerta kaikkiaan muun muassa tämä liikenneasia
laitettava kuntoon ja lisättävä se 25
miljoonaa, vaikka sitten valtiovarainministeri vähän hanttiin
pistäisikin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Myönnän tässä vaiheessa
ministeri Kalliomäelle vastauspuheenvuoron 2 minuutin mittaisena.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Jaaha, puhemies, 2 minuuttia siis:
Ed. Uotilalle voin vakuuttaa, että eivät tässä maassa
eduskunnan mielestä liikenneasiat tule koskaan kuntoon,
eivät koskaan. Minäkin olen täällä jonkun
aikaa ollut, eikä sellaista esitystä kyetä tekemään — tai
voidaan ehkä muutamaksi vuodeksi, mutta sitten kaatuu valtiontalous.
(Ed. Uotila: Rappeutuminen estettävä!) Mutta asia
on tärkeä, ja sen tähden siitä kyllä pidetään
huolta. Radanpidosta voi sanoa senkin, että henkilöstön työllisyysasia
ei ole millään tavalla uusi tällä kertaa.
Se on joka kerta ollut eduskunnassa vaalikausittain. Aina se on
hoidettu, mutta kannattaa sitä yrittää hoitaa
pikkuisen muillakin konsteilla kuin vain työntämällä budjetista
rahaa, koska siinä on muitakin mahdollisuuksia.
Ylipäänsä pätkärahoituskulttuurista,
jonka ed. Saarinen otti esiin: Minusta me olemme sellaisessa pätkärahoituskulttuurissa
kaulaamme myöten, että istuvat hallitukset saavat
perintönä yli miljardi euroa aina aikaisempien
hallitusten pätkärahoitusta. Ahon hallitus jätti
miljardin potin seuraavalle hallitukselle, ja kaksi Lipposen hallitusta
on tehnyt aivan saman molempina vaalikausina, ja tämä hallitus
joutuu tekemään samalla tavalla, 1,2 miljardia
siirtämään tulevaisuudessa vallassa olevien
hallitusten kontolle.
Ed. Häkämiehelle vielä siitä,
että 30 000 työpaikkaa olisi se, mitä olisin
pitänyt, voi sanoa, pessimistisenä. En kylläkään
ole näin sanonut, että olen pessimistinen, vaan
olen sanonut, että se on perusuraan nojautuva arvio, siis
aivan tähän normaaliin valtiovarainministereitten
iät ja ajat esittelemään perusuralaskelmaan
perustuva luku, joka ei tule tälle hallitukselle riittämään,
vaan me pyrimme pääsemään, niin
kuin olemme pääsemässäkin, talouskasvussa
2,5 prosentin perusuranäkymästä paremmalle
tielle. Tarvitsemme yli 3 prosentin kasvua useiksi vuosiksi.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin mitä tulee Eurooppa-nelosen
parantamiseen, niin sen ongelmahan on se, että siellä on
paljon raskasta liikennettä. Olisi ilmeisesti kansantaloudellisesti halvempaa
subventoida sitä raskasta liikennettä mieluummin
rautateille. Nythän meidän rekkaliikenteemme ei
maksa niitä kustannuksia, mitä se tieverkolle
aiheuttaa, eli me subventoimme tällä hetkellä rekkaliikennettä,
mikä on aivan järjetöntä liikennepolitiikkaa.
Suomessa tehdään moottoritietä paljon
paljon pienemmällä liikennetarpeella kuin Keski-Euroopassa,
koska meille ei kuulemma moottoritietä syntyisi ollenkaan,
jos käyttäisimme samoja standardeja kuin muualla.
Verotuksen dynamiikasta. Minusta se ei ole ollut onnistunutta.
Minusta on tuhlattu rahaa yleisiin veronalennuksiin. Jos me olisimme
käyttäneet sitä mieluummin matalapalkka-alojen subventointiin,
se olisi samalla tavalla nostanut kaikkien ostovoimaa, koska sehän
olisi mennyt hintoihin. Se olisi ollut samanlainen veronalennus
kuin on tämä kotitalousvähennys, mutta mennyt
vain tietysti eri kautta, mutta toiminut samalla tavalla. Kaikki
ne, jotka ostavat kotimaisia palveluita, olisivat saaneet (Puhemies
koputtaa) veronalennuksen, mutta ne, jotka käyttävät
rahansa Seychelleillä, eivät olisi sitä saaneet.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Elolle toteaisin, että lukemalla
tätä lisäbudjettia hän havaitsee,
että veronalennuksilla on tässä vaiheessa
ollut myönteinen vaikutus muun muassa verotulokertymään,
eli se hallituspuolueitten vaalien alla ollut mantra, jota muun
muassa puheenjohtaja Jäätteenmäki toisti,
että veronalennukset uhkaavat peruspalveluita, on osoittautunut
perusteettomaksi.
Mitä tulee, ed. Elo, tähän euron
vahvistumiseen, niin totta kai sillä on oma vaikutuksensa. Halusin
kiinnittää siihen ja niihin toimiin huomiota,
joihin hallitus ja me kansallisesti voimme ryhtyä Suomen
työllisyyden edistämiseksi.
Ministeri Kalliomäki, 45 000 menetetyssä työpaikassa
voi olla selittäviä satunnaistekijöitä, mutta
siitä ei päästä mihinkään,
että tällä hetkellä, ministeri
Kalliomäki, suunta on väärä.
Me menetämme työpaikkoja, kun te lupasitte vaalikauden
aikana luoda niitä 100 000 lisää.
Kun linjaukset tulevat tästä matalapalkka-asiasta
(Puhemies koputtaa) huomenna tai ylihuomenna, niin odotellaan. Mutta
se on pakko sanoa, että tämä aikaansa
seuraava tekemättömyys, ministeri Kalliomäki,
ei nyt riitä.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Soininvaaralle totean, että te
elätte 50 vuotta myöhässä. Joskus
silloin 50-luvulla olisi voitu ajatella, että rekkaliikenne
ja muu olisi ohjattu muualle kuin tälle maan tärkeimmälle
valtatielle Valtatie 4:lle. Teollisuus, metsät ja moni
muu asia ovat kehittyneet sillä lailla, että kaikkialle
ei ole rautateitä, ei ole varaa rakentaa, ei mahdollisuuksia
uudistaa, uudelleenrakentaa Suomea.
Me olemme tässä tilanteessa, että meillä on tuo
valtakunnan tärkein tieyhteys, Nelostie eli Eurooppa75
vaarallisessa kunnossa. Siellä on mutkia, mäkiä ja
kapeutta. Sen kantokyky ei ole nykyaikaisia tarpeita vastaava. On
sekä rekkaliikenteelle että henkilöauto-
ja muulle liikenteelle välttämätöntä,
että se pikaisesti korjataan. Toivon, että omaisuuden
myyntituloja valtio käyttäisi tähän
pitkäjänteiseen investointiin.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minuutti vai kaksi?
Ensimmäinen varapuhemies:
Me käymme debattia tässä vaiheessa.
Tämän debattivaiheen jälkeen voin ministereille
kyllä antaa kunnon puheenvuorot. Mutta täytyy
muistaa, että debatti on aina debatti. Siinä käydään
hyvin nopeatahtista keskustelua, ja pyydän pyrkimään
siihen minuuttiin kaikkien osalta.
Arvoisa puhemies! Yritän pysyä minuutissa.
Lyhyesti:
Mitä tulee työllisyyden parantamiseen, niin
ei tietystikään lisäbudjetti voi tässä mielessä olla kaikkea
sellaista kattava, mitä tarvitaan lähiaikojen,
lähivuosien kuluessa. Siellä on eri budjetit sitten,
varsinaiset budjetit ja muut talouspoliittiset toimet, joilla vastataan
näihin haasteisiin.
Hallitus on eilen täällä esitellyt
erittäin merkittävän ja mittavan yritysveropaketin.
Vaikka siellä oppositiossa nyt yritetään
rakentaa mikä tahansa mörkökuva siitä kokonaisuudesta,
se on todella merkittävä väline nimenomaan
myöskin parempaan työllisyyteen.
Matalan tuottavuuden työn osalta ministeri on täällä esitellyt
toimia äsken. Tulee jatkotoimia. Ne eivät ole
tällä hetkellä ja tässä täällä,
mutta ne varmasti tulevat ennen pitkää.
Haluan kiinnittää huomiota myös siihen,
että hallitus reagoi myöskin niihin akuutteihin
ongelmiin, mitä on erityisesti elinkeinoelämän
osalta varsinkin Itä-Lapin ja Vakka-Suomen alueella. Tämä lisäbudjettiesitys
sisältää 4 miljoonan euron lisävaltuudet
yritystukiin. Näillä toimin on tarkoitus puuttua
niihin akuutteihin ongelmiin, joista täällä myöskin
puhuttiin.
Meni vähän alle minuutin. (Puhemies: Hyvä suoritus!)
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainministeri Kalliomäki
on aivan oikeassa siinä, että hän haluaa
säilyttää valtiontalouden tasapainossa
ja kehityssuunnan suorastaan ylöspäin. Herra valtiovarainministeri,
kun Tielaitos muutettiin liikelaitokseksi, siinä säästöt
ovat vuositasolla 50 miljoonaa euroa, ja samoin Puolustushallinto
on organisoinut viime vuosina erittäin voimakkaasti omaa
hallinnonalaansa, mutta muut valtion virastot eivät ole
tätä tehneet. Kysyn teiltä:
Koska valtionhallinnon rakenneuudistus pistetään
voimaan, jotta saadaan valtavat säästöt henkilöstön
puolella, kun uudelleenorganisoidaan. Sitten talouden puolella yrittäjät
uskovat, että valtionhallinto ei rapaudu eikä nuku.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Soininvaara kiinnitti huomiota siihen,
että Eurooppa-neloselta olisi syytä saada raskaan
rekkaliikenteen kuljetuksia rautateille. Olen täsmälleen
samaa mieltä. Mutta meillä on yksi ongelma siellä rautateillä.
Nimenomaan Seinäjoen ja Oulun välillä radan
kunto on heikentynyt nyt niin paljon, että nopeuksia joudutaan
alentamaan ja se radankäyttö ruuhkautuu. Valtioneuvosto
aivan oikein totesi, että tämä on se
erityinen väylähanke, jota edistetään.
Mutta nyt siihen tarvittaisiin välittömästi
niitten huonojen kohtien korjaamiseen rahaa, juuri niin kuin täällä on
esitetty, ed. Uotila ja monet muut todenneet. Sitä ei näytä tulevan,
kun valtiovarainministerillä on markat ja eurot sekaisin.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ed. Zyskowiczin logiikkaan vaan olisin lyhyesti puuttunut. Kun
hän ensiksi kehuu maasta taivaaseen hallituksen politiikkaa,
sen veropolitiikka on siis todella hyvää, kasvua
ja työllisyyttä edistävää,
sitten seuraavassa sivulauseessa hän sanoo, että hallitus
ei tee mitään. Se on tuota kokoomuslaista logiikkaa.
Ed. Kuosmaselle vastauksena tuohon kysymykseen: Hallituksessahan
on käynnistynyt jo viime vuoden puolella laaja tuottavuusprojekti, joka
menee nimenomaan hallituksen puolelta suoraan valtionhallintoon
ja sitten jatkaa vielä koko julkiseen hallintoon. Pyrkimys
on todella saada tuottavuuskehitys sille uralle, jota me tarvitsemme.
Nykyisellä tuottavuustasolla julkinen sektori ei kykene
tuottamaan näillä rahoituspohjilla, mitä meillä on,
niitä palveluita, jotka sen pitäisi tulevaisuudessakin
tuottaa, jotta hyvinvointijärjestelmä voisi toimia
järkevästi.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri Kalliomäki on tietysti oikeassa
siinä, kun hän toteaa, että mittavia
panostuksia liikennepolitiikkaan tämä lisätalousarviokin
tuo tullessaan, mutta käytännössä totuushan
ei ole noin yksioikoinen. Kun yksi hanke syö valtavasti
rahaa, niin on paljon ongelmia, jotka korostuvat. Tässä mielessä kyllä eduskunnan
ja nyt sitten tietysti valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston on
katsottava tämä asia varsin rauhallisesti.
Suomeen tarvitaan sellaista liikennepolitiikkaa, joka turvaa
ensinnäkin meillä rautateiden toimivuuden. Nyt
tämä lisätalousarvio ei vastaa siihen
eduskunnan edellyttämään lisätalousarviopanostukseen,
jotta me pystyisimme perusradanpidon jatkuvuuden turvaamaan. Siinä on
yksi keskeinen kysymys. Sitten ovat nämä monet
niin perustienpitoon kuin esimerkiksi joukkoliikennepuoleen ja yksityisteihin
liittyvät ongelmat vielä meillä käsissä,
mutta palaanpa niihin puheenvuoroissa sitten tarkemmin.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! En vastaa liikenneasioista enkä valtiovarainministerin
rooteliin kuuluvista asioista mutta rohkenen kumminkin siitä syystä,
että aina vaimoni luokse kuljen viikonloppuisin, lähinnä viikonloppuisin,
Nelostietä pitkin ja täällä sen
perään on aktiivisesti kyselty, vaan todeta tässä sen, että hallituksen
talouspoliittinen ministerivaliokunta on tehnyt periaatepäätöksen,
jossa todetaan, että tämä hanke on siinä listassa
mukana, joka on tarkoitus tämän vaalikauden aikaan
saada työn alle. Hallituksen kehyspäätökset
eivät sisällä kieltämättä vielä konkreetteja
raharatkaisuja siitä, millä nämä rahoitetaan.
Se on näiltä osin vielä auki, mutta hallitus
ei liioin ole perunut sitä päätöstä,
minkä se näiltä osin on tehnyt. Halusin tämän
sanoa lähinnä niille edustajille, jotka ovat tätä monta
kertaa esille ottaneet.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ministeri Pekkariselle sanoisin, kun hän
aivan oikein puhui Nelostiestä, että se on kumminkin
tässä ministerityöryhmän listalla
13. tai 14. tiehankkeista.
Ed. Soininvaaralle sanoisin: Te olette tyypillinen helsinkiläinen
kansanedustaja. Kun Helsingin seutu on moottoriteitä täynnä,
sitten muu Suomi saa mennä, mitä teitä menee.
Tässä on se ongelma vaan, että teollisuus
ja teollisuuden vienti on kumipyörien päällä ja
nyt pitäisi se saada muuttumaan. Täällä puhutaan
radanpidosta, se on tärkeä. Mutta teollisuudesta,
onko se nyt 80 prosenttia, kulkee kumipyörällä.
Muuallakin on kehitystä kuin Seinäjoen radan varrella.
Keski-Suomi on muun muassa yksi Suomen puuteollisuuden ja metsäteollisuuden
keskuksia, ja siellä on paperikoneen tekijöitä ja
vientiteollisuutta paljon. Siellä tarvitaan teitä,
eivät ne kulje enää lehmipolkuja, jos
ed. Soininvaara ajattelee näin.
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täytyy hieman muistella historiaa.
Kun VR yhtiöitettiin vuonna 95, valtiovalta sopi siitä,
että se pääomatuloutus, mikä VR:ltä syntyy
valtiolle, palautetaan sellaisenaan radanpitoon. Näin on
toimittu Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksen aikana. Nyt
tulee ensimmäinen hallitus, joka tästä poikkeaa.
Niin kuin ed. Peltomo totesi, tämä tarkoittaa
useitten satojen rautatieläisten lomautusta. Sopiiko tämä nyt
sitten hallituksen työllistämispolitiikkaan? Me
tarvitsemme 20 miljoonaa euroa tähän esitettyyn
lisää eli yhteensä 40 miljoonaa euroa
tässä lisäbudjetissa. Aivan oikein ed.
Uotila totesi, että ratatyöt tehdään
kesällä, ei niitä talvella tehdä,
eli tämän rahan täytyy tulla tässä kevään
lisäbudjetissa, että voidaan järkevästi
työt tehdä kesän aikana.
Liikennepolitiikkaan kyllä toteaisin sen, että ed.
Kankaanniemi haikaili 50 vuoden takaisia ajatuksia. Olen tässä ed.
Soininvaaran kanssa samaa mieltä. (Puhemies koputtaa) Ouluun
valmistuu muun muassa yhdistettyjen kuljetusten rekkaterminaali,
joka tarkoittaa sitä, että rekka- ja junaliikenne
yhdistetään.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tietysti sillä tavalla, että joka
paikkaan ei junalla pääse, mutta jos tässä maassa
kuljetetaan paperirullia Kemistä Helsinkiin rekka-autoilla
(Ed. Pulliainen: Satamasta satamaan!) ja Loviisan satamasta kivihiiltä Lahteen
voimalaitokseen, josta menee suoraan rata laiturilta pihalle, silloin
on jotain vikaa liikenteen hinnoittelussa ja sen verotuksessa. Meillä aivan
härskisti subventoidaan raskasta rekkaliikennettä ja
näin siirretään tietoisesti raskasta
liikennettä sieltäkin, missä olisi ominaista käyttää sitä.
Todellakin nämä mahdollisuudet ajaa rekka-auto
tai sen perävaunu junaan ovat hyvin kätevä tapa
yhdistää näitä kuljetuksia.
On kysymys tariffipolitiikasta, miten sitä tehdään. Muualla
Euroopassa voimakkaasti pyritään siirtämään
myös tietysti ruuhkasyistä ja ympäristösyistä liikennettä juniin,
mutta meillä on koko sen ajan, kun kokoomus on ollut liikenneministeriössä,
ollut hyvin vihamielinen asenne koko rautatieliikennettä kohtaan,
ja se näyttää jatkuvan tässä hallituksessa.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tässä ministeri Kalliomäelle
täytyy sanoa, että nopeasti tämä punamultahallitus
on edellisen hallituksen perinnön tuhlannut. Viime hallituksen
aikana valtionvelkaa vähennettiin ja työttömyyttä vähennettiin.
Nyt velka lisääntyy ja työttömyys
lisääntyy. Kyllä hallitus on täysin
irti ihmisten arjesta. 100 000 työpaikkaa olette
luvanneet, ja miten on käynyt? 45 000 on hävinnyt,
eikä ole yhtään konkreettista toimenpidettä hallitusohjelmassa. Myönsitte,
että siinä ei ole toimenpiteitä, ei päästä tähän.
Lupasitte kehyskeskustelussa kehyspäätöksissä,
siellä ei ollut mitään. Tässä lisäbudjetissa
ei ole mitään. Päinvastoin, mitä olette
tehneet? Helsinki ja Uusimaa on todella suuressa pulassa. Meillä työttömyys
kasvaa koko ajan, ja mitä hallitus tekee? Ainut toimenpide,
mikä hallitusohjelmassa Helsingin ja Uudenmaan osalta on
kirjattu, on hajasijoitus, joka aiheuttaa tänne lisää työttömyyttä.
Jo tällä hetkellä esimerkiksi sotilassairaala
Tilkasta tulee 200 työtöntä, kun hallitus
on sen päätöksen tehnyt, että sotilaskeskussairaala
Tilkka lähtee täältä pois.
Kysynkin: Milloin tulevat ne toimenpiteet, mitä hallitus
lupasi Pääkaupunkiseudulle, Helsingille ja Uudellemaalle?
(Puhemies koputtaa) Milloin palautetaan yhteisöverotuoton
leikkaus? Jos täältä talous lähtee
heikkenemään, on ihan selvä, että työttömyys
ei tule korjaantumaan ikinä tässä maassa.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Vain tähän ed. Sarkomaan väitteeseen
velkakehityksestä tämän hallituksen aikana.
Joko edustaja puhuu tietoisesti hölynpölyä taikka
sitten tietämättään hölynpölyä.
(Ed. Elo: Tietämättään!) Velkakehitystä mitataan
normaalisti suhteessa bruttokansantuotteeseen, ja tälle
vuodelle se on putoamassa hiukan edellisen hallituksen ajalta, 43,2
prosenttia, ja ensi vuodelle 42 prosenttia. Kun katsotaan, miten
siihen mennään, nyt mennään
rakenteellisesti kestävällä tavalla.
Me jouduimme edellisen hallituksen aikana toimimaan sillä tavalla,
että voimakkaasti kasvaneilla myyntituloilla, jotka ovat
kertaluontoisia, velkaa vähennettiin. Mutta se ei ole rakenteellisesti
kestävää, ja sen totesi silloin monta
kertaa kokoomuslainen valtiovarainministeri huolestuneena. Tämän vain
halusin sanoa. Kannattaa tutustua asioihin ensiksi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä varmasti, kun katsoo
eilisiä työttömyystilastoja, sadattuhannet
työttömät, lomautetut ja lomautus- ja
työttömyysuhan alla olevat toivovat sitä,
että kun hallitus tekee lisäbudjettiratkaisuja,
se priorisoisi työllisyyden hoidon sillä lisäbudjetillaan.
Niin tärkeää kuin valtionvelan maksaminen
ja lisävelan minimoiminen onkin, tässä tilanteessa
olisi ollut parempi tehdä työllistävä lisäbudjetti
eikä velanottoa pienentävä, itsetarkoituksellisesti
vain velanoton vähentämiseen tähtäävä lisäbudjetti
pääsääntöisesti.
Kuten jo debattivaiheessa toin esiin, täällä lisäbudjetissa
todetaan, että on näkyvissä perusteltuja
tärkeitä menokohtia, mutta niihin hallitus haluaa
palata sitten ensi vuoden osalta tietysti varsinaisen budjetin osalta
ja tämän vuoden osalta syksyllä tämän
vuoden toisessa lisätalousarviossa. Kuten totesin, tämän
aikataulu on meille ilmoitettu niin, että se annettaisiin
22. lokakuuta. Kun otetaan huomioon eduskunnan syyslomaviikot sun
muut, todennäköinen aikataulu on se, että se
valmistuu marraskuun loppupuolella eduskunnasta ja vahvistetaan
joulukuussa. Ei ole mitään mahdollisuutta, että toisella
lisäbudjetilla autettaisiin niitä kipukohtia,
jotka esimerkiksi radanpitoon liittyvät.
On aivan selvää, että valtiovarainministerin tarkoituksena
ei ole käyttää tämän
vuoden kehyksessä olevaa jakovaraa kokonaisuudessaan lisäbudjettien
kautta. Siellä jää käyttämättä 225 miljoonaa
euroa, mutta nämä jäävät
myös käyttämättä, ja
ne tullaan myös vuoden lopulla pääsääntöisesti
siirtämään velanmaksun nopeuttamiseen
tai lisävelan oton vähentämiseen. Tämä on
ihan selkeä viesti valtiovarainministeriltä ja -ministeriöstä.
Liikenneasiassa kaiken kaikkiaan selkeästi, niin kuin
täällä on tullut esille, eduskunta edellytti
tämän vuoden varsinaista budjettia tehdessään ja
siitä päättäessään,
että radanpitoon satsataan ensimmäisessä lisäbudjetissa
rahaa, ja akuutti tarve on ministeriön mukaan 25 miljoonaa
euroa sen päälle, mitä hallitus nyt esittää.
Sen lisäksi joukkoliikenteessä on selkeitä tarpeita,
vuositasolla voidaan puhua 3—10 miljoonan euron tarpeesta.
Ellei joukkoliikenteeseen reagoida — ne ovat tietysti
pitkäaikaisempia sopimuksia, pitkäaikaisempia
vaikutuksiltaan — se tarkoittaa todella satojen, jopa tuhansien
bussivuorojen lopettamista erityisesti poikittaisliikennettä koskien
ja se tarkoittaa myöskin kahden rautatieliikenneosuuden
lopettamista eli usein aiemminkin liipasimella ollutta Karjaa—Hanko-rataosaa
ja sitten Kotka—Kouvola-rataosaa. Tämä on
selkeästi ministeriöstä viestitetty.
Hassuksi tekee näiden rataosien lopettamisen rahanpuutteen
takia se, että VR on tilannut niille uuden kiskobussikaluston,
jonka pitäisi tulla muistaakseni ensi vuonna käyttöön.
Tilanne on se, että VR kyllä tilaa moderneja,
uusia kiskobusseja mutta ei ole enää ratoja käytössä,
millä niitä ajaa pörryytettäisiin, uudella
kalustolla. Eihän tässä ole todellakaan minkäänlaista
järkeä.
En tiedä, onko kysymyksessä todella jokin vanha
kauna vai jokin ihmeen periaatteellinen juttu, mutta niin kuin täällä ed.
Saarinen pätkärahoitukseen viittasi, minkä takia
perusradanpidosta huolehtivaa henkilöstöä,
yritystoimintaa, Ratahallintokeskusta nöyryytetään
joka vuosi sillä, että tipoittain annetaan pieniä murusia,
mennään muutama kuukausi, hoidetaan lomautukset,
torjutaan niiden aloittamiset, käynnistetään
jälleen lomautusneuvottelut, perutaan niitä ja
sitten toivotaan, että syksyllä saadaan taas lisää rahaa? Mutta
tällä aikataululla syksyn lisäbudjetti
ei tule enää edes auttamaan.
Mitä tämä sitten konkreettisesti
joukkoliikenteen osalta muuta tarkoittaa? Täällä on
tällaisia rataosuuksia kuten Kokemäki—Rauma,
kolahtaako jollekin, nopeus lasketaan 100:sta 80 kilometriin, (Ed.
Elo: Kyllä kolahtaa!) Pieksämäki—Kuopio,
onkohan täällä keskustapuolueen savolaisia
paikalla, 140:stä 100:aan, Siilinjärvi—Viinijärvi,
100:sta 80:een, ja sitten joudutaan myöskin raskaimpien
vaunukalustojen käyttö kieltämään
joillakin teollisuusrataosuuksilla. On jopa väläytetty
Siilinjärveen viitaten, että on aika merkittävä teollisuuspaikkakunta
Siilinjärvi, mutta jos sekin rata laitetaan kiinni, se
voi olla aikamoinen hankaluus sen ansiokkaan yritystoiminnan jatkamiselle
siellä.
Tämä on todella vakava paikka, ja minusta
on kyllä eduskunnan tahtoa ja eduskunnan asiantuntemusta
aliarvioivaa se suhtautuminen, jolla ministeri tähän
asiaan suhtautuu.
Tällä lisäbudjetilla oli lähtökohtaisesti
tavoitteena muu kuin työllistäminen. Se näkyy
siinä, että on annettu ymmärtää ministeriöstä,
että jo lähtökohtaisesti VM:n kanta oli
se, että ei mitään, tämä on
tekninen juttu. Sen vuoksi esimerkiksi ympäristöministeriössä varmasti
esimerkiksi ympäristötöiden osalta olisi
ollut mahdollista todella nopealla aikataululla saada sellaista toimintaa
aikaan, joka olisi konkreettisesti ehtinyt tehdä positiivisia
työllistämisvaikutuksia tänä vuonna,
mutta niitä ei edes ministeri esittänyt, kun oli
tiedossa tämä valtiovarainministeriön
todella nihkeä kanta.
Täällä on sitten toinen asia liittyen
asuntopolitiikkaan. Täällähän
on pieniä muutoksia liittyen asumiseen, myönteisiäkin
asioita, mutta se tahtotila, joka eduskunnalla oli, kun eduskunta
päätti, että tänä vuonnakin
myönnetään aravalainoitusta myöskin
peruskorjaukseen, ja edellytti, että jotta tämä voi
käytännössä toteutua, aravalainaehdot
myöskin perusparannuksen osalta tehdään kilpailukykyisiksi
muun rahoituksen kanssa, on edelleen toteutumatta. Tätä on
nyt käsitelty sekä asunto- ja ympäristöjaostossa
että ympäristövaliokunnassa, ja nähtävästi
hallitus on tässä lopullisesti lyönyt
kantansa kiinni eikä aio kuunnella eduskunnan tahtoa tämän
osalta.
Kaiken kaikkiaan korostan vielä sitä koskien nyt
lähinnä hallituspuolueiden kansanedustajia, että ei
voi jäädä sen varaan, että tehdään
ponsia, lausumia ja että palataan asiaan syksyn toisessa lisäbudjetissa,
aikataulullisesti sillä ei enää mitään
auteta. Nyt on löydyttävä voimaa ja rohkeutta
tehdä tarvittavat muutokset tähän lisätalousarvioon
sen eduskuntakäsittelyn aikana.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Lähtökohtaisesti todettuna
Suomi on säilyttänyt edelleen kilpailukykynsä ja
valtion talouskin on EU-maiden parhaimmistoa. Hallituksen esittämän
lisäbudjetin parhaisiin puoliin kuuluu, että eräät verotulot
ja osinkotulot kasvavat oleellisesti. Positiivista on, että valtion
velkataakan kasvua voidaan hidastaa merkittävästi
siihen alkuperäiseen arvioon verrattuna. Kiinnitänkin
tässä yhteydessä huomiota siihen, että osakeomistuksesta
luopumisen myötä ehtyvät myös
osinkotulot ikuisiksi ajoiksi. Onko viisasta myydä hyvin
lypsävä lehmä? Omistajille, siis valtiollekin,
maksetut osingot ovat tuottoprosenteiltaan huomattavasti korkeampia
kuin vieraan pääoman eli velan korkoprosentit.
Ymmärtääkseni valtion kannattaisi korkoerojen
näin ollen säilyttää tuottavaa
varallisuuttaan tai jopa pyrkiä hankkimaan sellaista lisää.
Hallitus tavoittelee työttömyyden nujertamista
ja työllisyysasteen nostamista. Tavoitteiden saavuttamiseksi
hallitus on valinnut veronalennusten tien. Kuten tiedämme,
toistaiseksi nuo tulokset eivät ole olleet toivotunlaisia.
Suomen Pankin arvion mukaan kulutuskysyntä on jo niin huippuluvuissa,
että sitä kautta ei saada lisää vauhtia
talouteen. Suomen Pankki viittaa esimerkiksi autokaupan, asuntokaupan
lukuihin. Onko siis viisasta keskittyä pelkästään
kulutuksen lisäämistavoitteisiin veronalennuksia
myöntämällä?
Tämän veronalennusopin avuksi ja rinnalle tarvitaan
siis muitakin toimenpiteitä. Yhtenä suuntana ovat
investoinnit. Kertamenoina niistä ei synny pysyviä käyttömenoja,
pikemminkin voi käydä päinvastoin. Investoinnit
luovat edellytyksiä työllisyydelle sekä lyhyellä että etenkin pitkällä aikavälillä.
Esimerkiksi ruotsalaiset ovat tämän jo hoksanneet
sijoittamalla liikenneinfraansa bruttokansantuotteeseen suhteutettuna
kaksi kertaa enemmän varoja kuin me täällä Suomessa
olemme ajatelleet tehdä.
Eduskunnan näkökulmasta katsottuna politiikan
paalupaikalla on nyt liikenneministeriön pääluokka.
Tämän on voinut havaita jo vuoden 2004 talousarvion
käsittelystä sekä uunituoreesta hallituksen
kehyspäätökseen liitetystä mietinnöstä.
Eduskunta kirjasi tuohon mietintöön ainoastaan
yhden ponnen, ja sehän liittyi juuri liikenteen tarpeisiin.
Lainaan myös paria hallitusohjelman kohtaa ohjelman
sivulta 36: "Hallitus pyrkii parantamaan joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja
palvelua,
lisäämään joukkoliikenteen rahoitusta ja
kehittämään henkilökuljetusten
yhdistelyä ja uusia liikenteen hoitotapoja". Toistan: Siis
"lisäämään joukkoliikenteen
rahoitusta". Mutta hallitus toimii ihan päinvastoin, se
on leikkaamassa joukkoliikenteen rahoitusta. Tästä meidän,
hyvät edustajakollegat, täytyy pitää huolta, että hallitusohjelma
toteutuu ja sitä toteutetaan myös tältä osin.
Edelleen hallitusohjelman sivulta 37 löytyy tällainen
teksti, jota jo tuossa debatissakin lainasin: "VR-Yhtymä Oy:n
tuotot ohjataan ensisijaisesti raideliikennettä palveleviin
investointeihin - -". Edellä lukemaani vasten peilattuna
hallituksen nyt esittämä lisätalousarvio
näyttäytyy perin oudossa valossa, koska VR:n 40
miljoonan euron osingon tuloutuksesta esitetään
raideliikenteelle vain 15 miljoonaa euroa. Kuten tiedämme, todellinen
tarve olisi 50 miljoonan euron vuosiluokkaa, ja joukkoliikenteenkin
osalta tarpeet ovat tiedossamme. Tässä on ilmiselvä ristiriita nyt
hallitusohjelman ja hallituksen toiminnan välillä.
Tämä vaatii vuoropuhelua, ja toivottavasti tästä konsensus
löytyy.
Ministeri Luhtasen johtaman väylätyöryhmän mietintö uhkaa
jäädä julkilausumatasolle, ellei hallitus
ryhdy uskottavin ja riittävän jäntevin päätöksin
sitä resursoimaan. Nyt tilanne ei ole tasapainossa, ja
pätkärahoitusmenetelmin koko ohjelman uskottavuus
ja myös sen taloudellisuus kärsivät.
On väitetty, että valtiontalous menee kuralle
ja että muillakin hallinnonaloilla on tarpeensa. Jos yhdelle
antaa, niin kaikki alkavat kerjätä ja tilanne
riistäytyy käsistä kuin pärekaton kulotus
konsanaan.
Hyvät kollegat, katsotaanpa hivenen taaksepäin.
Minkä verran eduskunta on ylipäänsä takavuosina
lisännyt menoja hallitusten budjettiesityksiin ja miten
nuo lisäykset ovat vaikuttaneet? Valtiontalouden tasapainoa
mittaavat mittarit eivät ole edes värähtäneet
sen paremmin kuin pörssikurssitkaan niistä muutoksista,
mitä tässä salissa on tehty. Sen sijaan
on saatu monia pieniä kipukohtia hoidetuksi. Hallitusten
talouspoliittinen linja ei ole horjunut. Hallitus on säilyttänyt kasvonsa.
Eduskunnan luottamus hallitukseen on säilynyt.
Pahimmoillaan meitä kansanedustajia on muistutettu
1990-luvun lamasta ja siitä, miten eduskunta silloin lisäsi
valtion menoja. Tosi on, menoja lisättiin, mutta eduskunnan
silloinkin marginaalisilla menonlisäyksillä ei
ollut tosiasiassa mitään tekemistä pankkikriisimme
syntymisen kanssa. (Ed. Elo: Ed. Saarinen on oikeassa!) Sen hoitaminen
sen sijaan kaatui täysimääräisesti
kyllä eduskunnan syliin. Talouslamaan johtaneet virheet
tehtiin aivan muualla kuin Suomen eduskunnassa.
Eduskunta on ollut jo jonkin aikaa vankasti sitä mieltä,
että valtion toimesta on investoitava liikenneverkkoomme.
Vaikka eduskunta ei ole virallisesti käsitellytkään
väylätyöryhmän mietintöä,
niin aistittavissa on, että sillä on eduskunnan
vankka tuki takanaan. Rahoitusvaihtoehtojakin on monia: elinkaarimalli,
osittain liikenteeltä perittävien maksujen korvamerkintä,
budjettirahoitus, jakamaton varaus. Taseet kestävät
jopa lainan ottamisen kannattaviin hankkeisiin. Esimerkiksi juuri
nyt kalliin öljyn aikana valtiolle kertyy erittäin
runsaasti myös arvonlisäveroja liikenteeltä.
Edes tämän voisi ottaa huomioon.
Herra puhemies! Palaan vielä lopuksi väittämään,
että pato murtuu, jos yhdelle annetaan. Kehotan muistelemaan
menneitä. Aina on ollut tarpeita ja toiveita enemmän
kuin resursseja, niin on nytkin. Eduskunta ei ole milloinkaan yrittänyt
antaa suin päin sokeasti kaikille lisää,
vaan on pitkällisen, siis viikkotolkulla, kuukausitolkulla,
kestäneen asiantuntijakuulemisen jälkeen suuresta
tarvekorista valinnut kaikkein tärkeimmät kohteet,
ja niitä olemme pyrkineet hoitamaan. Näiden tärkeimpien
asioiden joukkoon ovat nousseet liikennekulttuurimme todelliset tarpeet.
Viisas hallitus on varmasti huomannut eduskunnan vakaan tahdon ja
reagoi jatkossa sen mukaisesti.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Täällä ovat edustajat Uotila
ja Saarinen käyttäneet hyviä puheenvuoroja
erityisesti liittyen liikenneinvestointeihin. Kuitenkin aloittaisin
pikkuisen yleisemmästä näkökohdasta
eli siitä, missä taloudellisessa tilanteessa me
tänä päivänä olemme.
Tässä hallituksen esityksessä todetaan,
että talouskasvu on tänä vuonna kaikkiaan
varsin vahvaa ja viitataan muun muassa Kiinan 8—9 prosentin
talouskasvuun. Kuitenkin, niin kuin täällä eräässä puheenvuorossa
tänään on käynyt ilmi, aikamoinen
epävarmuus edelleenkin vallitsee maailmantaloudessa: ollaanko
menossa todella vahvaan talouskasvuun muuallakin kuin eräissä Aasian
maissa vai jääkö kasvu sitten kuitenkin suhteellisen
vähäiseksi.
Erityisesti ainakin allekirjoittanutta ja olen havainnut, että myös
minua paljon viisaampia talousasiantuntijoita huolestuttaa Yhdysvaltojen tilanne
edelleenkin. Yhdysvaltojen vaihtotaseen vaje kasvaa kuukausi kuukaudelta.
Se oli 46 miljardia dollaria viime kuussa ja 3 miljardia enemmän
kuin edellisenä kuukautena johtuen siitä, että veronalennuksia
on Amerikassa annettu valtavasti. Kotimainen kysyntä on
voimakasta, ja sen takia myöskin tuontitavaroita kysytään,
ja se aiheuttaa tämän vaihtotaseen vajeen. Se
taas aiheuttaa paineen dollarin heikentymiseen. Mutta siitä huolimatta,
että dollari on heikentynyt, mikä on vastakohta
tietysti euron vahvistumiselle, niin vaihtotaseen vajetta ei ole
saatu kuriin. Eräät asiantuntijat tänä päivänä veikkaavat,
jopa Warren Buffet, joka on eräs maailman suurimmista sijoittajista,
veikkaa, että ensi talvena on euron hinta suurin piirtein
1,50—1,55 dollaria, ja se on kyllä kova haaste.
Se on paljon kovempi haaste kuin on tänään
tullut esille ed. Zyskowiczin puheenvuoroissa, joissa ei ollenkaan
haluta nähdä euron vahvistumisen merkitystä nimenomaan viennin
kannalta ja sitä kautta koko Suomen taloudelle.
Puhemies! Mitä Suomen talouteen tulee, niin tässä on
valtiovarainministeri Kalliomäki lainannut tätä lisätalousarvion
kohtaa, missä todetaan, että verojen ja veroluonteisten
tulojen arviota nostetaan 505 miljoonalla eurolla eli 3 miljardilla
vanhalla markalla. Se on aikamoinen määrä. Se
osoittaa sitä, että kotimainen kysyntä on
ollut vahvaa ja se on tietysti tietyillä aloilla, erityisesti autoveron
osalta, tuottanut paljon enemmän, mutta muutenkin arvonlisäveron
tuotto on selvästi suurempi kuin arviot, mikä johtuu
siitä, että kotimainen kysyntä on voimakasta.
Itse panostaisinkin nimenomaan kysyntään. Olen
sitä mieltä, että työnantajamaksujenkin
alentaminen tietyiltä osin saattaa olla perusteltua, mutta
olen itse vaan epäillyt sitä, että jos
nyt alennetaan yhdellä tai kahdella prosenttiyksiköllä esimerkiksi
joitain työnantajan sosiaaliturvamaksuja, niin kuinka paljon
yksittäinen työnantaja sitten todellisuudessa
tulee työllistämään lisää ihmisiä.
Puhemies! Kun täällä ed. Zyskowicz
nimenomaan peräänkuulutti tätä työllisyyskeskustelua,
niin itse mielelläni sanoisin tässäkin
yhteydessä muutaman sanan siitä. Meillähän
minun mielestäni on kaksi todella suurta ryhmää,
joihin nyt pitäisi paneutua koko eduskunnan ja hallituksen.
Toinen on nuoret, alle 25-vuotiaat, joita on 32 000
työttömänä. Muissa Pohjoismaissa
ei käytännössä ole alle 25-vuotiaita
työttömiä. Minun mielestäni
tämä on asia, johon hallituksen pitää nyt
paneutua. Olen ehdottanut tätä Ranskan-mallia,
jossa nuoret alle 24-vuotiaat työllistetään
pysyvään työsuhteeseen ja työnantajalta poistetaan
kokonaan sosiaaliturvamaksut ja yhteiskunta kuitenkin huolehtii
siitä, että näille nuorille myöskin
tulee aikanaan vastaava eläkemaksu. Minun mielestäni
tämä Ranskan-malli on sellainen, joka välittömästi
kyllä purisi Suomenkin olosuhteisiin.
Toinen ryhmä, joka tuli tässä viikonvaihteessa
voimakkaasti esille, ovat nämä 72 000
pitkäaikaistyötöntä. Lisäksi
piilotyöttömiä ihmisiä on paljon.
Se on se kova ydin, johon nyt sitten pitäisi pureutua.
Henkilökohtainen käsitykseni on sama kuin työvoimatoimistojen
johtajilla, jotka totesivat, että noin 26 prosenttia näistä pitkäaikaistyöttömistä
on
todellisuudessa työkyvyttömiä. Miksi
näitä työkyvyttömiä ihmisiä pidetään työttömien
kirjoissa? En ole sitä näitten viime vuosien aikana
ollenkaan ymmärtänyt. Sen takia, puhemies, toivon,
että hallitus nyt paneutuisi vähän enemmänkin
kuin tähän asti. Esimerkiksi tällä Taipaleen
mallilla on pystytty saamaan aikaan eläkkeellesiirtymismahdollisuus,
jos on havaittu työkyvyttömyys. Kyllä minun
mielestäni tässä tarvitaan vähän
laajempaa näkemystä nyt. Se on yksi keino, mutta
se on hidas keino, ja se ei kuitenkaan ehkä ole oikeudenmukaisempi,
kun nämä työvoimatoimistojen johtajat
sanovat, että meillä on noin 26 prosenttia pitkäaikaistyöttömistä kaiken
kaikkiaan työkyvyttömiä ihmisiä.
Puhemies! Mitä veronalennuksiin tulee, niin tässä esittäisin
vielä lopuksi ihan oman mallini veronalennuksille. Minun
mielestäni me voimme jatkaa ja meidän pitää jatkaa
tuloverotuksen helpottamista, mutta aivan varmasti sekä kansantaloudellisista
että solidaarisuussyistä pitäisi alentaa
palvelujen arvonlisäveroa. Se lisäisi ostovoimaa,
mikä tarkoittaa sitä, että hinnat alenisivat,
ja sama koskee elintarvikkeiden arvonlisäveroa. Tiedän,
että täällä eräät
sosialidemokraattiset kansanedustajat vastustavat tätä ja
sanovat, että se ei kuitenkaan näy hinnoissa.
Jos ei se näy hinnoissa, siihenhän hallituksella
on mahdollisuus puuttua. Toinen asia: jos elintarvikkeiden arvonlisäveroalennus
ei välttämättä näy
hinnoissa, se kuitenkin estää hintojen nousun.
Sillä tavalla nämä kaksi, palvelujen
arvonlisäveron alentaminen ja elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen,
olisivat minun mielestäni solidaarisempaa veronalennuspolitiikkaa
kuin pelkästään tuloverotuksen alentaminen,
joka on kohdistunut hyvin pitkälti suurituloisiin ihmisiin.
Lopuksi, puhemies, vielä näistä tiehankkeista haluaisin
todeta sen, että täällä, niin
kuin totesin, edustajat Uotila ja Saarinen ovat käyttäneet
tärkeitä puheenvuoroja tästä.
Henkilökohtaisestikin olen sitä mieltä:
kun kuljen Valtatie kakkosta Helsingistä Poriin, niin lähes
joka kolmas auto on tällä hetkellä valtava
rekka, mikä osoittaa, että vienti vetää,
ja se on ihan hyvä asia. Mutta kyllä tosiasia
on se, että meidän tieverkkomme on pahasti jäänyt
jälkeen länsimaisesta kehityksestä, ja sama
koskee rataverkkoa. Ja olen aivan samaa mieltä kuin täällä edustajat
Uotila, Saarinen, Pulliainen ja monet muut, että tähän
meidän pitää panostaa, panostaa vähän
suuremmalla lapiolla nyt kuin tähän asti on panostettu.
Niin kuin ed. Saarinen otti tämän Ruotsin esimerkin — olen itse
lukenut tämän saman — niin Ruotsissahan todella
hallitus panostaa tähän. Kysymys on myöskin
nimenomaan yritysten kilpailukyvystä, siitä, minkälainen
logistiikka Suomessa on. Ja jos me emme tähän
panosta, niin se ei hyvää merkitse Suomen taloudelle.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.