12) Laki ympäristönsuojelulain 6 §:n
ja ryhmäkannelain muuttamisesta
Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Aina kesäisin on kovin suosittua keskustella
vesiensuojelusta ja Itämeren tilanteesta, saariston tilanteesta
ja Saaristomeren tilanteesta, mutta sitten, kun syyskylmät
tulevat ja jää peittää ongelmat,
asia tahtoo jäädä unohduksiin.
Olen tehnyt tämän lakialoitteen sen vuoksi, että valiokunnat
voisivat käsitellä myös vaihtoehtoja
pelkästään rahallisille porkkanoille
ja suosituksille ja toiveille siitä, miten vesien tilaa
voitaisiin parantaa. Muun muassa Itämeren suojelukomissio
Helcom on hiljattain antanut taas kerran raportteja aiheesta ja
todennut, että Suomi on puuttunut ongelmakohtiinsa, mutta
siellä on yksi paha ongelmakohta edelleen ja se koskee
Lounais-Suomen maanviljelyä.
Kuten monista julkisuudessa olleista niin ympäristöministeri
Lehtomäen kuin ympäristöministeri Tiilikaisenkin
puheenvuoroista on käynyt ilmi, tunnettu tosiasia on, että nimenomaan maanviljelys
on se, joka saastuttaa Suomen osalta eniten Saaristomerta ja Itämerta.
Kuitenkin monena vuonna on jo maksettu maanviljelyksen osalta erilaisia
tukia ympäristötuen nimellä, mutta jotenkin
tuntuu, että nämä ovat olleet aika tehottomia,
koska merten tila ja veden laatu vain heikkenevät.
Tämä lakialoitteeni on nyt vaihtoehto, jossa voitaisiin
säätää ensinnäkin pakolliseksi
15 metriä leveiden suojavyöhykkeiden rakentaminen kaikille
pelloille, joilla maataloutta harjoitetaan vesistöjen välittömässä läheisyydessä.
Toinen vaihtoehto voisi sitten olla, mikäli tämä ei
ole mahdollista tai näyttää siltä,
että tästä huolimatta esimerkiksi maanpinnan
muodon takia tai muista syistä saastuttavaa vaikutusta
ja valumia ei voida estää, että kokonaan
kielletään maanviljelyksen harjoittaminen sellaisilla
pelloilla, joilla ei suojavyöhykkeelläkään
saada tilannetta paremmaksi.
Tällä hetkellä ainakin kotiseudullani
Turussa jos kulkee joen vartta pitkin Aurajoella, joka on yksi eniten
maanviljelyksen saastuttamista joista, joka tuo Saaristomerelle
kovin paljon näitä maanviljelyksen aiheuttamia
valumia, aivan kaupungin keskustasta lähtien ihan riippumatta
siitä, missä kohtaa ollaan, ollaanko kaukana maaseudulla,
kymmenien kilometrien päässä, vai Turun kaupunkialueella,
pellot on kynnetty ihan vesirajaan asti. Ehkä sitten joillakin
vedenkorkeuksilla siinä voidaan nähdä metrin
kahden suojavyöhyke, mutta aika usein pellot on todella
kynnetty niin alas kuin vain suinkin päästään.
Tällainen totta kai aiheuttaa paljon valumia mereen.
Toinen asia, jota tässä lakialoitteessa käsittelen — ja
en nyt ole sitten ihan varma, onko ympäristövaliokunta
oikea valiokunta tätä käsittelemään — koskettelee
ryhmäkannetta. Muutama päivä sitten,
tämän kuun alussa, astui voimaan uusi ryhmäkannelaki,
josta oli jätetty pois ympäristövahingot
siitä huolimatta, että aikanaan työryhmä niitä esitti.
Tässä lakialoitteessa esitän, että ryhmäkannelakiin
lisättäisiin mahdollisuus myös ympäristövahinkojen
osalta nostaa tällainen ryhmäkanne. Ympäristöasiathan
ovat tyypillisesti sellaisia asioita, joissa suuri joukko ihmisiä kärsii
vahinkoa ympäristön turmeltumisesta, ja erittäin
hyvin nimenomaan tällaisiin tilanteisiin ryhmäkanne
sopisi.
Lakiesityksen mukaan toimivaltainen viranomainen olisi ryhmäkanteessa
Länsi-Suomen ympäristökeskus. Mutta sitten
tässä on myös ajateltu sellaista tilannetta,
että jostain syystä ympäristökeskus
ei tällaista ryhmäkannetta nostaisi. Silloin toissijainen
kanneoikeus olisi rekisteröidyllä yhdistyksellä tai
säätiöllä, jonka tarkoituksena
on asuinympäristön viihtyisyyden, ympäristön-
tai luonnonsuojelun taikka kalastuksen, maanviljelyn, poron- tai
metsänhoidon edistäminen ja jonka toimialueella
ympäristövahinkojen korvaamisesta annetussa laissa
tarkoitettu vahinko on ilmennyt.
Pidän tätä erittäin tarpeellisena
uudistuksena ja lisäyksenä ja toivoisin, että tätä voitaisiin myös
käyttää sellaisissa tilanteissa, joissa
selvästi todetaan, että maanviljelyksen suojavyöhykkeitä on
rikottu ja niiden seurauksena on aiheutunut runsasta merien saastumista.
Tällä hetkellä aivan liian lepsusti suhtaudutaan
siihen, että tunnetuista tosiasioista huolimatta ei haluta
puuttua maanviljelyksen vesiensuojelulle aiheuttamiin ongelmiin
ja vesien saastumiseen. Yksi keino näiden pakollisten määräysten
lisäksi olisi se pelote, että useat kansalaiset
voisivat yhdessä tällaisen ryhmäkanteen
nostaa, jos näitä määräyksiä vesiensuojelusta
ei noudatettaisi.
Eli kun puhemies sanoi puhemiesneuvoston esittävän
lakialoitetta pelkästään ympäristövaliokuntaan,
niin varmasti tämän suojavyöhykkeen rakentamisen
osalta tai maatalouden harjoittamisen kieltämisen osalta
pelloilla, joilla maatalouden ravinnepäästöjä ei
voida hillitä ja estää, valiokunta on
oikea. Mutta ehkä ryhmäkannelain osalta oikeampi
osoite olisi voinut olla lakivaliokunta, mutta varmasti myös
ympäristövaliokunta voi ympäristövahinkojen
osalta toivottavasti sitten ottaa käsittelyyn myös
tämän ryhmäkannelain.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Puhemiehen, notaarien ja virkamiesten
lisäksi meitä on nyt lakialoitteen ensimmäinen
allekirjoittaja Annika Lapintie ja allekirjoittanut paikalla, ja
kello on 20.02. Tämä on tietysti ympäristöasioissa
aina niin, että se on se viimeinen, kun se y on kuitenkin
siellä niin kaukana aakkosissa, siitä tämä johtuu.
Tällaista logiikkaa eduskunnassa aina vuodesta toiseen
noudatetaan.
Mutta, puhemies, tässä todella on hyvästä lakialoitteesta
kyse, ja ainakin nyt sitten pöytäkirjoihin ja
internetiin jne. voi todeta, että tässä ed. Lapintie
on aikaansa edellä, tai sanotaan niin, että eduskunta
aikaansa jäljessä, koska kun ryhmäkannelaki
viime vaalikaudella laadittiin, niin todella, niin kuin ed. Lapintie
totesi, ihan loppuun saakka valmistelussa olivat mukana ympäristöasiat
kanteen kohteena soveltamisalan osana, mutta ympäristövahingot
pudotettiin sitten pois, ja tuo taisi olla kolmas kerta, kun yleensä tätä ryhmäkannelakia
pyrittiin toteuttamaan.
UPM-Kymmenen mustalipeäonnettomuus Lappeenrannassa
oli eräs esimerkki siitä, miten tämä olisi
toiminut tällaisessa ympäristövahinkoasiassa.
Tässä itse tapauksessa UPM-Kymmenehän
sopi sitten yksittäin vahingonkärsijöiden kanssa
tästä asiasta. Mutta joka tapauksessa ympäristön
herkkyys ja toisaalta vaikeus toimia suurta saastuttajaa vastaan
olisi sellainen peruste, joka olisi kanneoikeudessa huomioitava.
Sitten tämä 4 §, kanneoikeus, tässä ryhmäkannelain
muuttamisasiassa on erittäin edistyksellinen ja toissijainen
kanneoikeus myös tai nimenomaan se. Tämä 4
a § on tapa viedä eteenpäin asiaa, joka
ei ole nykylainsäädännössä,
ja tämä on tietysti oikean suuntainen ja edistyksellinen
ja rohkea. Mutta Suomessahan jäätiin nimenomaan tähän
viranomaistoimintaan eli kuluttaja-asiamiehen toimintaan ja valtion
viranomainen tässä on kanteen nostajana, mutta
uskon, että tulevaisuudessa pääsemme
vielä tästä 4 §:stä tuohon 4
a §:ään.
Valiokunnan osalta varmasti on pakko ehdottaa ja todeta, että se
tältä osin lähetettäisiin nimenomaan
lakivaliokuntaan, koska se lakivaliokunta sen ryhmäkannelainkin
sääti. Ympäristövaliokunta antoi
siihen lausunnon, eli tämä varmasti on, kun nyt
kaksi lakia on yhdessä esityksessä, mennyt siinä mielessä tämän
ensimmäisen ehdotuksen mukaan, joka siis on ympäristönsuojelulain
6 §:n muuttaminen.
Tämä on erittäin positiivinen ja
hyvä asia ja osoittaa lakialoitteen tekijän osaamista.
Tietysti tätä auttaa se, että hän
on Lounais-Suomesta Turun alueelta, jossa nimenomaan maanviljelyn
rehevöittävä vaikutus on kaikkein pahin.
Tähän asiaan on kiinnitetty vuosia huomiota. Nämä niin sanotut
hotspotit eli nämä kaikkein vaikeimmat alueet
vesistöjen rehevöitymisen suhteen löytyvät
sieltä päin. Ne pitää selvittää.
No, nyt on lähdetty vuosien jälkeen pikkuhiljaa
liikkeelle. Vuoden 2008 budjetissa on yhteensä 2 miljoonaa
euroa tämän tyyppisiin asioihin, 1 miljoona siellä ympäristöpääluokan
puolella, toinen maa- ja metsätalousministeriön
pääluokan puolella. Ne eivät ole tietenkään
riittäviä vaan alkua, mutta selvitys joka tapauksessa
on menossa.
Nämä selvityksethän suuntautuvat
siihen, missä tapahtuu eniten eroosiota, mutta mitään selvityksiä siihen
ei tarvita, että 6 § voitaisiin näin
säätää niin kuin tässä ed.
Lapintie ja muut, allekirjoittanut mukana, esittävät.
Tämä tiedetään ja nämä suojavyöhykkeen
tarpeet tiedetään ja tämä kieltonäkökulma
on otettava huomioon. No, tässä periaate.
Lopuksi: Kun aina sanotaan, että ei pitäisi
säätää kieltoja vaan positiivisia
porkkanoita, ei keppejä, niin maailmanlaajuisessa ilmastonmuutoshillinnässä kuin
paikallisissakin asioissa tarvitaan molempia, myöskin selkeitä kieltoja,
rajoja. Me tiedämme, että Suomen sisävesien
saastuminen on pysähdytetty nimenomaan kielloilla, samoin
meillä ilman saastuttaminen typen ja etenkin rikin oksideilla,
ja tämän happamoitumisprosessin pysähdyttäminen
on tapahtunut kieltoja ja sitovia säädöksiä käyttäen.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ehkä ed. Tiusanen ympäristövaliokunnan
varapuheenjohtajana voi sitten vaikuttaa siihen, että valiokunta
voisi pyytää vaikka lausunnon tämän
ryhmäkanteen osalta lakivaliokunnalta.
Mutta samoin kuin ed. Tiusanen totesi, minustakin on todella
ikävää, että näin vähän
edustajia nyt osallistuu tähän keskusteluun. Mutta
jos olen oikein ymmärtänyt, niin vielä syksyllä tullaan keskustelemaan
Itämerestä ajankohtaiskeskustelun muodossa, joka
liittyy kansainvälisten järjestöjen raporttien
käsittelyyn, ja silloin Itämerestä voidaan
keskustella niin ympäristönsuojelun osalta kuin
muidenkin turvallisuusriskien osalta ulkoasiainvaliokunnan mietinnön
pohjalta. Täytyy toivoa, että tätä vakavaa
ja tulevaisuuden kannalta Suomen osalta ja koko Itämeren
osalta hyvinkin tärkeää asiaa olisi sitten
suurempi joukko kansanedustajiakin käsittelemässä,
jotta tämä nyt ei vain jäisi tähän
yhteen kertaan, koska yhdellä kerralla tätä asiaa
todellakaan ei pystytä ratkaisemaa n.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Lapintien mainitsema
ajankohtaiskeskustelu toivon mukaan todella toteutuu. Meillä on
pitkä aika siitä, kun ympäristöasiat
ovat viimeksi olleet ajankohtaiskeskustelun kohteena.
Toinen asia on ilmastonmuutokseen liittyvä ajankohtaiskeskustelu.
Sen paikka olisi mitä ilmeisimmin ja, voisi sanoa, nyt
viimeistään helmikuussa. Balin kokous on joulukuun
alussa. Ennen sitä voisi olla tietysti oma paikkansa sille, siis
joko marraskuussa tai helmikuussa. Mutta en usko, että ed.
Lapintie sen enempää kuin allekirjoittanutkaan
on turhautunut siitä, että täällä alhaalla
ei ketään muita kansanedustajia ole, puhemies
on siellä paikallaan. Tämähän
on toistunut tietysti monien vuosien ajan lukuisia kertoja, mutta
arvoisan varapuhemiehen kautta, joka nyt puhemiehenä on,
haluaisin viestittää puhemiesneuvostoon ja puhemiehille
sitä, että kyllä ympäristöasioita
voitaisiin joskus, vaikka nyt vaihteen vuoksi, laittaa hiukan sinne
alkupäähän.
Toinen varapuhemies:
Välitetään.
Keskustelu päättyi.