Täysistunnon pöytäkirja 63/2007 vp

PTK 63/2007 vp

63. TORSTAINA 11. LOKAKUUTA 2007 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

8) Laki tupakkaverosta annetun lain liitteenä olevan verotaulukon muuttamisesta

 

Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):

Herra puhemies! Tupakkaverolla ja tupakkamainonnan rajoittamisella pyritään vähentämään tupakoinnin aloittamista ja houkuttelemaan tupakoimisesta luopumiseen pitämällä vero niin korkealla tasolla kuin mahdollista ilman, että syntyy laajoja haittavaikutuksia esimerkiksi salakuljetuksen muodossa.

Kun tupakkavero on sidottu vähittäismyyntihintaan, se seuraa jonkinlaisella tarkkuudella rahan arvon muutoksia, mutta ei sen sijaan yleistä ansiotason nousua. Jottei verotason vaikutus lieventyisi enempää yleisen ansiotason nousun myötä, tulisi veroa korottaa vuoden 2008 alusta. Tätä hallitus ei nyt kumminkaan esitä. Se esittää kyllä alkoholiveron ja sähköveron korotusta, mutta ei tupakkaveron korotusta.

Mielestäni sähköveron korotuksesta tulisi luopua ja sijalle ottaa tämä tupakkaveron korotus. (Ed. Lahtela: Ja bensaverosta!) — Bensaverostakin voidaan luopua, bensaveron korotuksesta. — Edelleen veroa tulee tulevina vuosina aika ajoin tarkistaa, jolloin epäilemättä viiden vuoden väli voisi olla jopa liian pitkä aika arvioitaessa yleisessä ansiotasossa tapahtuneita muutoksia ja parin kolmen vuoden välein tehty tarkistus olisi tarkoituksenmukaisempi.

Arvioimme, että tupakkaveroa on mahdollista nostaa 10 prosenttia vuoden 2008 alusta ilman, että sillä olisi vaikutusta tupakan salakaupan olennaiseen lisääntymiseen. Näin ollen ehdotuksessamme savukkeiden vero nousisi 50 prosentista 55 prosenttiin vähittäishinnasta.

Tupakkalain tavoitteena on myös ehkäistä nuorten tupakointia. Tupakoiminen on myös kielletty kaikissa ravintoloissa ja ravitsemusliikkeissä 1.6.2007 alkaen, lisäksi myöskin kaikissa julkisissa tiloissa jnp., mikä on sinänsä erinomaisen hyvä asia. Muistan, että kun silloin ensimmäisen kerran tupakan polttamista rajoitettiin lailla, tupakkateollisuuden taholta oli kovan lobbaus, sitä lakia ei olisi käsitelty. Onneksi se käsiteltiin ja ravintoloihin tuli nämä tupakointikiellot.

Tämä lakialoite on osa vasemmistoliiton eduskuntaryhmän vaihtoehtoa hallituksen vuoden 2008 talousarvioesitykselle. Ehdotuksemme kasvattaisi verotuottoa arviolta noin 50 miljoonalla eurolla ja näitä rahoja todella tarvittaisiin. Kuten jo aikaisemmin totesin, on sellaisia veronkorotuksia, joista tulisi luopua. Sen sijaan toisia veroja aivan perustellusti voitaisiin korottaa, kuten myöskin tupakkaveroa, jota hallitus ei nyt esitä korotettavaksi.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tupakka on aika mielenkiintoinen asia, kun ei ole pitkääkään aikaa siitä, kun vielä löytyi — nyt voi moittia lääkäreitä — sellaisia jopa professoritason lääkäreitä, jotka kävivät todistamassa oikeudenkäynneissä, että tupakasta ei ole terveydelle haittaa. Näitä parinkymmenen vuoden takaisia tapahtumia on hyvä aina silloin tällöin pitää mielessä ja palauttaa mieleen, eli aina on löytynyt näitä asiantuntijoita. Mutta tupakkalain edistyminen on ollut selkeätä ja tupakan vaarallisuus ihmisen terveydelle ja yleensäkin ympäristölle on todettu vuosien aikana jo todeksi.

Tämä ed. Kuopan lakialoite on syytä viedä eteenpäin valtiovarainvaliokunnassa. Tässä on haitta-aine tupakka, joka vaikuttaa nikotiinin kautta verenkiertoa heikentävästi, ja toisaalta siinä on koko joukko karsinogeenejä, jotka aiheuttavat pahanlaatuisen kasvaimen ilmaantumisen.

Tämän lisäksi on hyvä todeta, että Suomessa sinänsä kielletty nuuska on kuitenkin saamassa enemmän ja enemmän käyttäjiä Suomessa ja sen vaarallisuuteen pitäisi enemmän kiinnittää huomiota keskustelussa julkisessa sanassa. Se on vaarallista nimenomaan suun alueen limakalvoille, ja siinä on myös tämä nikotiinin vaikutus.

Keskustelu päättyi.