Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tupakkaverolla ja tupakkamainonnan rajoittamisella
pyritään vähentämään
tupakoinnin aloittamista ja houkuttelemaan tupakoimisesta luopumiseen
pitämällä vero niin korkealla tasolla
kuin mahdollista ilman, että syntyy laajoja haittavaikutuksia
esimerkiksi salakuljetuksen muodossa.
Kun tupakkavero on sidottu vähittäismyyntihintaan,
se seuraa jonkinlaisella tarkkuudella rahan arvon muutoksia, mutta
ei sen sijaan yleistä ansiotason nousua. Jottei verotason
vaikutus lieventyisi enempää yleisen ansiotason
nousun myötä, tulisi veroa korottaa vuoden 2008
alusta. Tätä hallitus ei nyt kumminkaan esitä.
Se esittää kyllä alkoholiveron ja sähköveron
korotusta, mutta ei tupakkaveron korotusta.
Mielestäni sähköveron korotuksesta
tulisi luopua ja sijalle ottaa tämä tupakkaveron
korotus. (Ed. Lahtela: Ja bensaverosta!) — Bensaverostakin
voidaan luopua, bensaveron korotuksesta. — Edelleen veroa
tulee tulevina vuosina aika ajoin tarkistaa, jolloin epäilemättä viiden
vuoden väli voisi olla jopa liian pitkä aika arvioitaessa
yleisessä ansiotasossa tapahtuneita muutoksia ja parin
kolmen vuoden välein tehty tarkistus olisi tarkoituksenmukaisempi.
Arvioimme, että tupakkaveroa on mahdollista nostaa
10 prosenttia vuoden 2008 alusta ilman, että sillä olisi
vaikutusta tupakan salakaupan olennaiseen lisääntymiseen.
Näin ollen ehdotuksessamme savukkeiden vero nousisi 50
prosentista 55 prosenttiin vähittäishinnasta.
Tupakkalain tavoitteena on myös ehkäistä nuorten
tupakointia. Tupakoiminen on myös kielletty kaikissa ravintoloissa
ja ravitsemusliikkeissä 1.6.2007 alkaen, lisäksi
myöskin kaikissa julkisissa tiloissa jnp., mikä on
sinänsä erinomaisen hyvä asia. Muistan,
että kun silloin ensimmäisen kerran tupakan polttamista
rajoitettiin lailla, tupakkateollisuuden taholta oli kovan lobbaus,
sitä lakia ei olisi käsitelty. Onneksi se käsiteltiin
ja ravintoloihin tuli nämä tupakointikiellot.
Tämä lakialoite on osa vasemmistoliiton eduskuntaryhmän
vaihtoehtoa hallituksen vuoden 2008 talousarvioesitykselle. Ehdotuksemme
kasvattaisi verotuottoa arviolta noin 50 miljoonalla eurolla ja
näitä rahoja todella tarvittaisiin. Kuten jo aikaisemmin
totesin, on sellaisia veronkorotuksia, joista tulisi luopua. Sen
sijaan toisia veroja aivan perustellusti voitaisiin korottaa, kuten myöskin
tupakkaveroa, jota hallitus ei nyt esitä korotettavaksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tupakka on aika mielenkiintoinen asia, kun
ei ole pitkääkään aikaa siitä,
kun vielä löytyi — nyt voi moittia lääkäreitä — sellaisia
jopa professoritason lääkäreitä,
jotka kävivät todistamassa oikeudenkäynneissä,
että tupakasta ei ole terveydelle haittaa. Näitä parinkymmenen
vuoden takaisia tapahtumia on hyvä aina silloin tällöin
pitää mielessä ja palauttaa mieleen,
eli aina on löytynyt näitä asiantuntijoita.
Mutta tupakkalain edistyminen on ollut selkeätä ja
tupakan vaarallisuus ihmisen terveydelle ja yleensäkin
ympäristölle on todettu vuosien aikana jo todeksi.
Tämä ed. Kuopan lakialoite on syytä viedä eteenpäin
valtiovarainvaliokunnassa. Tässä on haitta-aine
tupakka, joka vaikuttaa nikotiinin kautta verenkiertoa heikentävästi,
ja toisaalta siinä on koko joukko karsinogeenejä,
jotka aiheuttavat pahanlaatuisen kasvaimen ilmaantumisen.
Tämän lisäksi on hyvä todeta,
että Suomessa sinänsä kielletty nuuska
on kuitenkin saamassa enemmän ja enemmän käyttäjiä Suomessa
ja sen vaarallisuuteen pitäisi enemmän kiinnittää huomiota
keskustelussa julkisessa sanassa. Se on vaarallista nimenomaan suun
alueen limakalvoille, ja siinä on myös tämä nikotiinin
vaikutus.
Keskustelu päättyi.