Täysistunnon pöytäkirja 63/2007 vp

PTK 63/2007 vp

63. TORSTAINA 11. LOKAKUUTA 2007 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

11) Laki Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnasta annetun lain muuttamisesta

 

Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Tavoitteenamme on, että Helsingin seudun kunnat tekisivät tiiviimpää yhteistyötä ja että uusia asuntoja ja asuinalueita rakennettaisiin kehyskuntiinkin. Mutta kun näitä asuntoja kehyskuntiin rakennetaan ja työpaikat ovat kuitenkin Helsingin seudulla, olisi hyvin järkevää, että myös joukkoliikenne toimisi paremmin, jotta ihmiset pääsisivät töihinsä joukkoliikennettä hyväksi käyttäen. Onhan se ympäristöystävällisempää. Valtavat ruuhkat ovat jo kestämättömiä, kun omilla henkilöautoilla kuljetaan yksi ihminen per auto aamuin illoin.

Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan eli Ytv:n keskeinen tehtävä on laatia liikennejärjestelmää ja joukkoliikennettä koskevia suunnitelmia ja edistää niiden täytäntöönpanoa. Tällä hetkellä Ytv:ssä, joka siis perustuu lakiin, on neljä kuntaa: Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen. Kuitenkin työssäkäyntialue ja toiminta-alue on Helsingin seudulla siis suurempi kuin tämä Pääkaupunkiseutu. Siihen kuuluu koko Helsingin seutu ja laajempikin alue Uudeltamaalta. Nyt olisi syytä pohtia ja miettiä sitä, että Ytv:n yhteistoiminta-aluetta laajennettaisiin koskemaan useampia kuntia kuin vain näitä neljää. Helsingin seudun liikenneratkaisut tulisivat toimivammiksi ja taloudellisemmiksi sen sijaan, että esimerkiksi ollaan miettimässä henkilöautoliikenteen rajoituksia. Positiiviset keinot olisivat paljon kestävämpiä ja parempia. Kun tämä Ytv-alue laajennettaisiin, se tarkoittaisi yhteistä päätöksenteko-, suunnittelu-, kilpailutus- ja tilaajajärjestelmää sekä lippuyhteistyötä.

Tämä lakialoite siis antaisi sillä tavalla avoimen valtakirjan, että tähän voisi liittyä muitakin kuntia ilman, että niitä nyt nimettäisiin, mutta tietenkin asia on niin, että kuntien valmius pitää olla. Nyt on olemassa jo kaksi kuntaa tämän Pääkaupunkiseudun ulkopuolella, joilla tämä valmius olisi. Toinen on Kirkkonummen kunta, joka on kokeillut yhteistyötä Ytv:n kanssa. Mutta nykyisen järjestelyn ongelma on se, että Kirkkonummi ei ole täysivaltainen jäsen Ytv:ssä, ei jäsen ollenkaan, vaan sillä on sopimus, ja Kirkkonummen kunta on toistuvasti ilmaissut halukkuutensa päästä täysimääräiseksi jäseneksi Ytv:hen. Sillä tavalla mahdollisuudet olisivat paremmat sekä rautatie- että linja-autoliikenteen järjestämiseen kuin tällä hetkellä. Toinen kunta on Kerava, jolla myös olisi valmiuksia liittyä Ytv:n jäseneksi ja ihan 2009 vuoden alusta lukien.

Joukkoliikenneratkaisujen tehostamisen puolesta puhuu myös se, että Ytv:n jäsenyyden tiukka rajaaminen vain ja ainoastaan Pääkaupunkiseudun neljään kuntaan on ristiriidassa valtakunnallisten tavoitteiden kanssa, eikä mielestäni saa rakentaa mitään Berliinin muureja Pääkaupunkiseudun ja Helsingin seudun välille.

Rakel Hiltunen /sd:

Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalo kiinnittää lakialoitteessaan huomiota vakavaan ongelmaan, joka johtuu siitä, että Helsingin seudulla asuminen ja työpaikat ovat eriytyneet ja päivittäin seudulla 111 000 ihmistä liikkuu eli pendelöi työpaikan, asumisen ja harrastusten välillä. Eli tämä yhdyskuntarakenteen tilanne on kestämätön, eikä se ole kestävän kehityksen mukainen. Sinänsä tämä asia on mielestäni hyväksyttävä ja hyvä, että siihen kiinnitetään huomiota.

Mutta, arvoisa puhemies, en kuitenkaan kannata tätä lakialoitetta sellaisena kuin se nyt on tehty enkä tässä vaiheessa. Parhaillaan Pääkaupunkiseudun kunnat, Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen, ovat seudun muiden kuntien kanssa tiivistämässä yhteistyötään asumisen, maankäytön ja liikenteen osalta liittyen Paras-hankkeen edellyttämän puitelain velvoituksiin. Pääkaupunkiseudun kunnat ovat juuri tehneet analyysiä siitä, kuinka liikennejärjestelmää voitaisiin yhteensovittaa. Tällä hetkellähän Pks-kunnista Vantaa ja Espoo ovat antaneet Ytv:n hoidettavaksi liikenteen. Helsingillä on oma liikennelaitos, ja tuolla taustatyöryhmissä on esitetty lähinnä kaksi suurta mallia: tulisiko tämä tuleva yhteinen liikennejärjestelmä muodostaa Ytv:n sisälle, vai muodostetaanko kokonaan oma uusi liikelaitos tai yhtiö, johonka Helsinki tulisi myös mukaan. Mutta tämä prosessi on kovasti kesken tällä hetkellä, mutta neljä kuntaa etsivät yhteistyön rakenteellisen tiivistämisen edellytyksiä.

No, eräs seikka, joka mielestäni on syytä tuoda kyllä esille, kun tällainen lakialoite tehdään, on se, että Helsingin kaupunki yksin on sijoittanut liikennejärjestelmiin 800 miljoonaa euroa. Ytv-alueen liikennejärjestelmistä Helsinki omistaa jo nyt tästä infrasta 97 prosenttia. Jos Helsinki menisi nykyisenkin Ytv-lain mukaiseen järjestelmään, niin täytyy sanoa, että eivät Helsingin veronmaksajat varmaan voisi hyväksyä, että Helsingin kaupungilla ei sitten olisi sitä omaa pääomaansa vastaavaa äänioikeutta siinä Ytv:ssä.

Henkilökohtaisesti kyllä olen sitä mieltä, että Keravan ja Kirkkonummen osalta tämä jäsenyys periaatteellisesti ja käytännössä pitäisikin ratkaista, mutta varmasti ongelmia nousee sitten, kun tätä äänivaltakysymystä ratkaistaan. Sen sijaan mielestäni on aivan kestämätön ajatus se, että jokainen kunta, jossa on yli 50 000 asukasta, voisi jäsenyyden myötä tulla sitten yhdellä äänellä siihen mukaan. Eli kyllä yhteistuumin sitten täytyy joka tapauksessa selvittää se, mikä on se panostus, ja vaikka Helsingillä on tahtoa, niin on varmasti ainakin näillä ehdoilla ylitsepääsemättömiä vaikeuksia tulla mukaan. Eli mielestäni lakialoite on hyvä osa keskusteluun, mutta en kyllä voi kannattaa sitä tällaisena lakialoitteena.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Ed. Vahasalon lakialoite on siltä osin aivan oikea, kun hän perustelee sitä ilmastonmuutoksen hillitsemisellä ja yksityisautoilun vähentämisellä. Varmasti kiskoja myöten olisi kaikkein parasta liikkua Pääkaupunkiseudulla ja muuallakin Suomessa, missä se vain on mahdollista, ilmastonmuutos ja sen hillintä huomioiden. Nimenomaan liikenteen päästöthän lisääntyvät kaikkein eniten ja eniten tietysti lentoliikenteen noin suhteellisesti.

Mutta, puhemies, tämä toinen perustelu, mitä ed. Vahasalo tuossa puheenvuorossaan ikään kuin sivulauseessaan esitti, oli, että sellaisia negatiivisia asioita, kuten esimerkiksi ruuhkamaksu-, tietullilinjaus, ei pitäisi toteuttaa, vaan että tämä olisi parempi. En tiedä, olisiko se myöskin sitten ed. Hautalan linjaus, joka on yksi näistä viidestä allekirjoittajasta. Jos on, niin paha asia vihreille.

Olen sitä mieltä ehdottomasti, että Pääkaupunkiseudulla pitäisi ruuhkamaksut toteuttaa. Aina löytyy niitä espoolaisia taikka muualta, kauempaa, tulevia, jotka omissa höyhenissään tai lainahöyhenissä toisen lajin nahkoissa istuen haluavat olla yksin siellä autossa ja ajella töihin tai Stockmannille viisaan tai hullujen päiville. Tässä haluaisin myös tuoda sen Tuusula-mallin esille. Juuri se, että asutaan Tuusulassa järven rannalla isossa omakotitalossa ja ajellaan sitten edestakaisin tänne Pääkaupunkiseudulle, ei ole kestävää.

Raija   Vahasalo  /kok:

Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa ei nyt oteta lainkaan kantaa ruuhkamaksuihin eikä tietulleihin eikä mihinkään muuhun, kunhan nyt sanoin tuossa puheessani. Sen takia ed. Heidi Hautala voi ihan olla hyvillä mielin siitä, että hän on tämän lakialoitteen allekirjoittanut. Tämä on ihan muuta asiaa.

Nyt tuntuu vähän siltä, että Kirkkonummea ja Keravaa ei haluta Ytv:n täysivaltaisiksi jäseniksi sen vuoksi, että Helsinki kokee menettävänsä äänioikeuttaan tai valtaansa. Eli onko tässä kysymys, ed. Hiltunen, vain helsinkiläisten valtapelistä, koska kun olen tästä lakialoitteesta puhunut tuolla käytävillä, niin ainoat, jotka tätä ovat vastustaneet, ovat olleet helsinkiläisiä? On varsin merkillistä, että muuten Kerava ja Kirkkonummi voivat olla Ytv:ssä mukana, mutta heitä ei haluta päästää sitten siihen päätöksentekopöytään. Se on tässä tämä ongelma. Muuten saamme olla mukana, mutta sitten me emme saakaan mitään päättää. Me joudumme ottamaan vastaan kaiken sen, mitä muut päättävät.

Sen takia meidän osaltamme myöskin tämä on vähän sillä tavalla kiireellinen, että Kirkkonummen osalta sopimus loppuu ensi vuonna ja kiireesti olisi tärkeätä nyt ottaa kantaa siihen, miten me jatkamme tässä Ytv-asiassa kuntalaisten eduksi ja hyödyksi tätä sopimusta ja tätä asiaa, joukkoliikennettä.

Rakel Hiltunen /sd:

Arvoisa puhemies! Ei se sinänsä voi olla mitenkään heikkoa, että helsinkiläiset pitävät lähtökohtana sitä, että sitä vaikuttamismahdollisuutta on siinä suhteessa, kun on myös ne investoinnit. Ne ovat asukkaiden antamia veroeuroja, jotka sinne on sijoitettu, niin kuin sanoin, 800 miljoonaa. Mutta toki tähän ei kannata jumittua. Minä olen sitä mieltä, että asiaa tulee avoimesti tarkastella. Mutta ed. Vahasalo, minä kerroin, että juuri nyt Pääkaupunkiseudulla etsitään näiden neljän kunnan kesken ratkaisua, jolla tämä keskinäinen, nyt Ytv:n lain alla oleva liikennejärjestelmä ehkä hallinnoidaan tulevaisuudessa uudella tavalla. Kyllä tässä täytyy olla nyt rauha etsiä se järjestelmä, joka näillä miljoonan asukkaan kunnilla kuitenkin tässä on nyt haussa. Kuten sanoin, henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Kirkkonummi ja Kerava ovat valmiit asukkaiden näkökulmasta tähän yhteistyöhön ja sen rakenteelliseen syventämiseen. Toivon, että tästä ei jää sellaista vastakkainasettelun makua.

Raija  Vahasalo  /kok:

Arvoisa puhemies! Tässä nyt väkisinkin tuntuu jäävän vastakkainasettelua, koska nyt käy niin, että nämä neljä kuntaa, jotka nyt ovat siellä Ytv:ssä jäseninä, täysvaltaisina jäseninä, haluavat pitää niin kuin puikkoja käsissään. Mutta kyllä tähän toimintaan kuuluvat mukaan tällä hetkellä myös Kirkkonummi ja myös Kerava. Ed. Hiltunen, kysyn teiltä, olisiko mahdollista, kun te suunnittelette tätä tulevaa, että ottaisitte myös Kirkkonummen ja Keravan mukaan tähän suunnitteluun. Ovathan ne nyt jo tässä toiminnassa mukana, mutta eivät vaan valitettavasti tällä hetkellä päätöksentekoelimissä.

Rakel Hiltunen /sd:

Puhemies! Turha venyttää tätä. Me voimme varmaan jatkaa, kun näin inspiroituneita olemme, keskustelua muutoinkin. Mutta haluan nyt pöytäkirjoihin jäävän sen, että toki neljä kuntaa eivät voi yksin koko seudun asioista päättää. Kyllä tässä nyt yhteistyötä tarvitaan ja avointa sellaista.

Toinen varapuhemies:

Tässä jo tuli hyvä loppulause, mutta ed. Vahasalo vielä kerran.

Raija Vahasalo /kok:

Arvoisa puhemies! — Melkein hyvä loppulause. — Mutta ymmärrän nyt niin, että ilmeisesti ed. Hiltusen mukaan Kirkkonummi ja Kerava voivat olla mukana tässä suunnittelussa, kun te mietitte tätä Ytv:n tulevaisuutta, ja nämä kunnat voivat nyt sitten olla yhteydessä Ytv:hen ja olla mukana tässä suunnittelutyössä. Ymmärsin, että tämä oli nyt lupaus.

Keskustelu päättyi.