11) Laki Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnasta
annetun lain muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tavoitteenamme on, että Helsingin
seudun kunnat tekisivät tiiviimpää yhteistyötä ja
että uusia asuntoja ja asuinalueita rakennettaisiin kehyskuntiinkin.
Mutta kun näitä asuntoja kehyskuntiin rakennetaan
ja työpaikat ovat kuitenkin Helsingin seudulla, olisi hyvin järkevää,
että myös joukkoliikenne toimisi paremmin, jotta
ihmiset pääsisivät töihinsä joukkoliikennettä hyväksi
käyttäen. Onhan se ympäristöystävällisempää.
Valtavat ruuhkat ovat jo kestämättömiä,
kun omilla henkilöautoilla kuljetaan yksi ihminen per auto
aamuin illoin.
Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan eli
Ytv:n keskeinen tehtävä on laatia liikennejärjestelmää ja
joukkoliikennettä koskevia suunnitelmia ja edistää niiden
täytäntöönpanoa. Tällä hetkellä Ytv:ssä,
joka siis perustuu lakiin, on neljä kuntaa: Helsinki, Espoo,
Vantaa ja Kauniainen. Kuitenkin työssäkäyntialue
ja toiminta-alue on Helsingin seudulla siis suurempi kuin tämä Pääkaupunkiseutu.
Siihen kuuluu koko Helsingin seutu ja laajempikin alue Uudeltamaalta.
Nyt olisi syytä pohtia ja miettiä sitä,
että Ytv:n yhteistoiminta-aluetta laajennettaisiin koskemaan
useampia kuntia kuin vain näitä neljää.
Helsingin seudun liikenneratkaisut tulisivat toimivammiksi ja taloudellisemmiksi
sen sijaan, että esimerkiksi ollaan miettimässä henkilöautoliikenteen rajoituksia.
Positiiviset keinot olisivat paljon kestävämpiä ja
parempia. Kun tämä Ytv-alue laajennettaisiin,
se tarkoittaisi yhteistä päätöksenteko-,
suunnittelu-, kilpailutus- ja tilaajajärjestelmää sekä lippuyhteistyötä.
Tämä lakialoite siis antaisi sillä tavalla
avoimen valtakirjan, että tähän voisi
liittyä muitakin kuntia ilman, että niitä nyt
nimettäisiin, mutta tietenkin asia on niin, että kuntien
valmius pitää olla. Nyt on olemassa jo kaksi kuntaa
tämän Pääkaupunkiseudun ulkopuolella,
joilla tämä valmius olisi. Toinen on Kirkkonummen
kunta, joka on kokeillut yhteistyötä Ytv:n kanssa.
Mutta nykyisen järjestelyn ongelma on se, että Kirkkonummi
ei ole täysivaltainen jäsen Ytv:ssä,
ei jäsen ollenkaan, vaan sillä on sopimus, ja
Kirkkonummen kunta on toistuvasti ilmaissut halukkuutensa päästä täysimääräiseksi
jäseneksi Ytv:hen. Sillä tavalla mahdollisuudet
olisivat paremmat sekä rautatie- että linja-autoliikenteen
järjestämiseen kuin tällä hetkellä.
Toinen kunta on Kerava, jolla myös olisi valmiuksia liittyä Ytv:n
jäseneksi ja ihan 2009 vuoden alusta lukien.
Joukkoliikenneratkaisujen tehostamisen puolesta puhuu myös
se, että Ytv:n jäsenyyden tiukka rajaaminen vain
ja ainoastaan Pääkaupunkiseudun neljään
kuntaan on ristiriidassa valtakunnallisten tavoitteiden kanssa,
eikä mielestäni saa rakentaa mitään
Berliinin muureja Pääkaupunkiseudun ja Helsingin
seudun välille.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Vahasalo kiinnittää lakialoitteessaan
huomiota vakavaan ongelmaan, joka johtuu siitä, että Helsingin
seudulla asuminen ja työpaikat ovat eriytyneet ja päivittäin
seudulla 111 000 ihmistä liikkuu eli pendelöi
työpaikan, asumisen ja harrastusten välillä.
Eli tämä yhdyskuntarakenteen tilanne on kestämätön,
eikä se ole kestävän kehityksen mukainen.
Sinänsä tämä asia on mielestäni
hyväksyttävä ja hyvä, että siihen
kiinnitetään huomiota.
Mutta, arvoisa puhemies, en kuitenkaan kannata tätä lakialoitetta
sellaisena kuin se nyt on tehty enkä tässä vaiheessa.
Parhaillaan Pääkaupunkiseudun kunnat, Helsinki,
Espoo, Vantaa ja Kauniainen, ovat seudun muiden kuntien kanssa tiivistämässä yhteistyötään
asumisen, maankäytön ja liikenteen osalta liittyen
Paras-hankkeen edellyttämän puitelain velvoituksiin.
Pääkaupunkiseudun kunnat ovat juuri tehneet analyysiä siitä,
kuinka liikennejärjestelmää voitaisiin
yhteensovittaa. Tällä hetkellähän
Pks-kunnista Vantaa ja Espoo ovat antaneet Ytv:n hoidettavaksi liikenteen.
Helsingillä on oma liikennelaitos, ja tuolla taustatyöryhmissä on
esitetty lähinnä kaksi suurta mallia: tulisiko
tämä tuleva yhteinen liikennejärjestelmä muodostaa
Ytv:n sisälle, vai muodostetaanko kokonaan oma uusi liikelaitos tai
yhtiö, johonka Helsinki tulisi myös mukaan. Mutta
tämä prosessi on kovasti kesken tällä hetkellä,
mutta neljä kuntaa etsivät yhteistyön
rakenteellisen tiivistämisen edellytyksiä.
No, eräs seikka, joka mielestäni on syytä tuoda
kyllä esille, kun tällainen lakialoite tehdään, on
se, että Helsingin kaupunki yksin on sijoittanut liikennejärjestelmiin
800 miljoonaa euroa. Ytv-alueen liikennejärjestelmistä Helsinki
omistaa jo nyt tästä infrasta 97 prosenttia. Jos
Helsinki menisi nykyisenkin Ytv-lain mukaiseen järjestelmään,
niin täytyy sanoa, että eivät Helsingin veronmaksajat
varmaan voisi hyväksyä, että Helsingin
kaupungilla ei sitten olisi sitä omaa pääomaansa
vastaavaa äänioikeutta siinä Ytv:ssä.
Henkilökohtaisesti kyllä olen sitä mieltä,
että Keravan ja Kirkkonummen osalta tämä jäsenyys periaatteellisesti
ja käytännössä pitäisikin
ratkaista, mutta varmasti ongelmia nousee sitten, kun tätä äänivaltakysymystä ratkaistaan.
Sen sijaan mielestäni on aivan kestämätön
ajatus se, että jokainen kunta, jossa on yli 50 000
asukasta, voisi jäsenyyden myötä tulla
sitten yhdellä äänellä siihen
mukaan. Eli kyllä yhteistuumin sitten täytyy joka
tapauksessa selvittää se, mikä on se panostus,
ja vaikka Helsingillä on tahtoa, niin on varmasti ainakin
näillä ehdoilla ylitsepääsemättömiä vaikeuksia
tulla mukaan. Eli mielestäni lakialoite on hyvä osa
keskusteluun, mutta en kyllä voi kannattaa sitä tällaisena
lakialoitteena.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vahasalon lakialoite on siltä osin
aivan oikea, kun hän perustelee sitä ilmastonmuutoksen
hillitsemisellä ja yksityisautoilun vähentämisellä.
Varmasti kiskoja myöten olisi kaikkein parasta liikkua
Pääkaupunkiseudulla ja muuallakin Suomessa, missä se
vain on mahdollista, ilmastonmuutos ja sen hillintä huomioiden. Nimenomaan
liikenteen päästöthän lisääntyvät kaikkein
eniten ja eniten tietysti lentoliikenteen noin suhteellisesti.
Mutta, puhemies, tämä toinen perustelu, mitä ed.
Vahasalo tuossa puheenvuorossaan ikään kuin sivulauseessaan
esitti, oli, että sellaisia negatiivisia asioita, kuten
esimerkiksi ruuhkamaksu-, tietullilinjaus, ei pitäisi toteuttaa,
vaan että tämä olisi parempi. En tiedä,
olisiko se myöskin sitten ed. Hautalan linjaus, joka on
yksi näistä viidestä allekirjoittajasta.
Jos on, niin paha asia vihreille.
Olen sitä mieltä ehdottomasti, että Pääkaupunkiseudulla
pitäisi ruuhkamaksut toteuttaa. Aina löytyy niitä espoolaisia
taikka muualta, kauempaa, tulevia, jotka omissa höyhenissään
tai lainahöyhenissä toisen lajin nahkoissa istuen
haluavat olla yksin siellä autossa ja ajella töihin
tai Stockmannille viisaan tai hullujen päiville. Tässä haluaisin
myös tuoda sen Tuusula-mallin esille. Juuri se, että asutaan
Tuusulassa järven rannalla isossa omakotitalossa ja ajellaan
sitten edestakaisin tänne Pääkaupunkiseudulle,
ei ole kestävää.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa ei
nyt oteta lainkaan kantaa ruuhkamaksuihin eikä tietulleihin
eikä mihinkään muuhun, kunhan nyt sanoin
tuossa puheessani. Sen takia ed. Heidi Hautala voi ihan olla hyvillä mielin
siitä, että hän on tämän
lakialoitteen allekirjoittanut. Tämä on ihan muuta
asiaa.
Nyt tuntuu vähän siltä, että Kirkkonummea
ja Keravaa ei haluta Ytv:n täysivaltaisiksi jäseniksi sen
vuoksi, että Helsinki kokee menettävänsä äänioikeuttaan
tai valtaansa. Eli onko tässä kysymys, ed. Hiltunen,
vain helsinkiläisten valtapelistä, koska kun olen
tästä lakialoitteesta puhunut tuolla käytävillä,
niin ainoat, jotka tätä ovat vastustaneet, ovat
olleet helsinkiläisiä? On varsin merkillistä,
että muuten Kerava ja Kirkkonummi voivat olla Ytv:ssä mukana,
mutta heitä ei haluta päästää sitten
siihen päätöksentekopöytään.
Se on tässä tämä ongelma. Muuten
saamme olla mukana, mutta sitten me emme saakaan mitään
päättää. Me joudumme ottamaan
vastaan kaiken sen, mitä muut päättävät.
Sen takia meidän osaltamme myöskin tämä on vähän
sillä tavalla kiireellinen, että Kirkkonummen
osalta sopimus loppuu ensi vuonna ja kiireesti olisi tärkeätä nyt
ottaa kantaa siihen, miten me jatkamme tässä Ytv-asiassa
kuntalaisten eduksi ja hyödyksi tätä sopimusta
ja tätä asiaa, joukkoliikennettä.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ei se sinänsä voi olla mitenkään
heikkoa, että helsinkiläiset pitävät
lähtökohtana sitä, että sitä vaikuttamismahdollisuutta
on siinä suhteessa, kun on myös ne investoinnit.
Ne ovat asukkaiden antamia veroeuroja, jotka sinne on sijoitettu,
niin kuin sanoin, 800 miljoonaa. Mutta toki tähän
ei kannata jumittua. Minä olen sitä mieltä,
että asiaa tulee avoimesti tarkastella. Mutta ed. Vahasalo,
minä kerroin, että juuri nyt Pääkaupunkiseudulla
etsitään näiden neljän kunnan
kesken ratkaisua, jolla tämä keskinäinen,
nyt Ytv:n lain alla oleva liikennejärjestelmä ehkä hallinnoidaan
tulevaisuudessa uudella tavalla. Kyllä tässä täytyy olla
nyt rauha etsiä se järjestelmä, joka
näillä miljoonan asukkaan kunnilla kuitenkin tässä on
nyt haussa. Kuten sanoin, henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että Kirkkonummi ja Kerava ovat valmiit asukkaiden näkökulmasta
tähän yhteistyöhön ja sen rakenteelliseen
syventämiseen. Toivon, että tästä ei
jää sellaista vastakkainasettelun makua.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt väkisinkin
tuntuu jäävän vastakkainasettelua, koska
nyt käy niin, että nämä neljä kuntaa,
jotka nyt ovat siellä Ytv:ssä jäseninä, täysvaltaisina
jäseninä, haluavat pitää niin
kuin puikkoja käsissään. Mutta kyllä tähän
toimintaan kuuluvat mukaan tällä hetkellä myös
Kirkkonummi ja myös Kerava. Ed. Hiltunen, kysyn teiltä,
olisiko mahdollista, kun te suunnittelette tätä tulevaa,
että ottaisitte myös Kirkkonummen ja Keravan mukaan
tähän suunnitteluun. Ovathan ne nyt jo tässä toiminnassa
mukana, mutta eivät vaan valitettavasti tällä hetkellä päätöksentekoelimissä.
Rakel Hiltunen /sd:
Puhemies! Turha venyttää tätä.
Me voimme varmaan jatkaa, kun näin inspiroituneita olemme,
keskustelua muutoinkin. Mutta haluan nyt pöytäkirjoihin
jäävän sen, että toki neljä kuntaa
eivät voi yksin koko seudun asioista päättää.
Kyllä tässä nyt yhteistyötä tarvitaan
ja avointa sellaista.
Toinen varapuhemies:
Tässä jo tuli hyvä loppulause, mutta
ed. Vahasalo vielä kerran.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! — Melkein hyvä loppulause. — Mutta
ymmärrän nyt niin, että ilmeisesti ed.
Hiltusen mukaan Kirkkonummi ja Kerava voivat olla mukana tässä suunnittelussa,
kun te mietitte tätä Ytv:n tulevaisuutta, ja nämä kunnat
voivat nyt sitten olla yhteydessä Ytv:hen ja olla mukana
tässä suunnittelutyössä. Ymmärsin,
että tämä oli nyt lupaus.
Keskustelu päättyi.