6) Laki autoverolain 51 §:n muuttamisesta
Esa Lahtela /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti tästä aloitteesta
muutama perusasia. Tämän aloitteenhan jätin
jo ennen kesälomia. Jostain syystä tämän
lähetekeskustelu on nyt viivästynyt näin
pitkälle, mutta tämä on sinällään
hyvä ajankohta, koska nyt on ensi vuoden talousarvio käsittelyssä.
Samaan syssyyn tämä voidaan liittää,
koska tässä pitäisi muuttaa pieneltä osin
tätä autoveron palautusmäärää näille
invalideille, joita tämä koskee. Kysehän
on siitä, jotta huojennusjärjestelmässä,
joka on ollut jo useita kymmeniä vuosia voimassa, on käynyt
sillä tavalla, jotta 80-luvun alussa joskus tähän
on tehty tarkistus ja sen jälkeen nämä summat
ovat olleet samat.
Nämä invalidit, jotka saavat autoveronpalautusta,
huojennusta, on luokiteltu kolmeen ryhmään. Siinä eka
ryhmä ovat ne, joilla on vähintään
80 prosentin invaliditeetti. Se on yksi ryhmä siinä.
Toinen ovat ne, joilla invaliditeetti on vähintään
60 prosenttia ja nämä muut ehdot sen päälle.
Sitten jos tarvitsee automaattivaihteistoa, tulee korotettuna tämä palautus.
Kolmas ryhmä ovat nämä, joilla invaliditeetti
on vähintään 40 ja enintään
60 prosenttia.
Tässä esitän sitä, jotta
tehtäisiin indeksitarkistus sillä tavalla, jotta
se pisteluku, mikä aikanaan 80-luvulla, kun viimeksi tähän
tarkistus tehtiin, tarkistetaan tämän päivän
tasolle, mikä näkyy tässä aloitteessa
kyseisinä euromäärinä laskettuna.
Itse perusteena, miksi näen tärkeänä tämän autoveron
palautusjärjestelmän, on se, jotta monet näistä henkilöistä,
lähes kaikki, olisivat oikeutettuja käyttämään
vammaispalvelulain mukaisia etuisuuksia, kulkemaan määrätyn
määrän, mikä nyt laissa onkin,
vaikka taksilla. Toisaalta se järjestelmä on siinä mielessä jäykkä,
jotta tietysti siinä on rajattu määrä.
Jotkut jopa saisivat rajattoman taksinkäyttöoikeuden.
Mutta nyt kun nämä näillä apuvälineillä täydennettynä pystyvät
ajamaan omalla autollaan, se on joustava järjestelmä ja
kaiken kaikkiaan, jos katsoo yhteiskunnan kannalta, se on halvempi.
Tässähän tämä huojennusmäärä kuitenkin,
jos laskee vuotta kohti, kun autolla ajetaan useampi vuosi, jää matalaksi.
Sen takia tämä olisi yhteiskunnan kannalta edullinen
järjestelmä ja sen henkilön kannalta
joustavampi ja järkevämpi järjestelmä.
Toisaalta tämä mahdollistaisi myös sen, jotta
syrjäisemmillä seuduillakin olevat invalidit,
jotka tarvitsevat näitä kyytejä ihan
jo sen takia, että sieltä ovat kyläkaupat
hävinneet ja monet palvelut hävinneet, pystyvät
siellä asumaan, mikä olisi yhteiskuntapoliittisesti
järkevää ja tuettaisiin myös
sillä tavalla näitten ihmisten selviytymistä.
Minä olen ihmetellyt sitä, minkä takia
menneinä vuosina tätä asiaa ei ole korjattu,
mutta sitten selvitin tämän taustan. Siinä on
joku tämmöinen työryhmä pohtinut
jo joskus 90-luvun puolivälissä, että tämä järjestelmä poistetaan
kokonaan ja korvataan se toisen tyyppisellä tämmöisellä tukijärjestelmällä.
Mutta ilmeisesti vammaisjärjestöt kuitenkin ovat
silloin jo nousseet takajaloilleen ja todenneet, jotta se ei ole
hyvä järjestelmä, koska jotkut mahdollisesti
jäisivät siitä ulos. Nyt se on jatkunut
sitten näin tähän päivään
asti.
Nyt tässä pitäisi tehdä se
linjanveto, jotta ajantasaistetaan nämä veronhuojennukset
tämän päivän tasolle. Sehän
tarkoittaa myös sitä, jotta se rahamäärä,
joka tähän menee, on nyt suhteellisesti ottaen
pienempi, koska yleensä autovero on laskenut, mutta se
ei sinällään vielä näiden
invalidien asemaa paranna, koska suhteessa näihin terveisiin
immeisiin minusta pitäisi kuitenkin se etu näille
suoda yhä edelleen.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Tehty lakialoite on erittäin hyvä,
ja kannatan sitä lämpimästi. Monille
liikuntarajoitteiselle auto on erittäin tärkeä itsemääräämisoikeuden
ilmentymä. Sen huomaa jokainen, joka istuu pyörätuolissa
vaikka väliaikaisestikin. Toivonkin, että ed.
Lahtela on tehnyt asiasta myöskin talousarvioaloitteen,
jotta tämä asia saataisiin kuntoon jo vuoden 2004
alusta.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Invalideille myönnettävistä veronhuojennuksista:
Ne pitäisi saattaa, niin kuin täällä ed.
Lahtelan lakialoitteessa todetaan, ajantasaisiksi. Jos viimeksi on
korotettu 80-luvun puolessavälissä näitä verohelpotuksia,
niin kyllä ne on jo inflaatio syönyt moneen kertaan.
Yleensäkin yhteiskunnassa pitäisi invalidien liikkumista
ja elinolosuhteita kohentaa.
Toivon tälle lakialoitteelle menestystä ja
samoin sitä, että tulisi talousarvioaloite tästä asiasta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtelan aloite, niin kuin
kaikissa näissä tukevissa puheenvuoroissa on todettu,
on erinomaisen perusteltu, tärkeä ja sillä lailla
ajankohtainen, että näissä pitäisi
seurata kuitenkin sitä indeksikehitystä, mikä hintojen
nousu ja kustannusten korotus on olemassa, kustannusten kohoaminen.
Tällä pohjalla näissä pitäisi
olla mieluummin etuajassa kuin näin jälkijättöisenä.
Mutta, herra puhemies, toivoisin, että myöskin
perusteluihin liitettäisiin, kun tämä varmaan jossakin
valiokuntavaiheessa nousee esille tai joskus hallituksen esityksenä,
jos ei se näin aloitteena mene, että löytyisi
myöskin sellainen näköala, että jos
paikkakunnalla, missä henkilö asuu ja vaikuttaa
ja liikkuu, ei ole julkisia kulkuneuvoja käytettävissä,
niin tämä korotus ja huojennus hyväksyttäisiin
korotettuna, silloin kun auto on ainut kulkuväline, mitä siellä on
käytettävissä liikkumiseen.
Ed. Aulis Ranta-Muotio merkitään
läsnä olevaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta ed. Seppo Lahtela käytti
hyvän puheenvuoron siinä mielessä, jotta
tuolla täydennyksellä tästä tulisi
nimenomaan laita- ja syrjäalueita tukeva, koska niillä henkilöillä,
jotka asuvat tuolla syrjemmällä, ei muuta mahdollisuutta
ole, on pakko ostaa oma auto tai joku muu kulkuneuvo oltava tai
sitten tilattava taksi. Sen takia semmoinen joku syrjäisyyslisä — vai
onko syrjäisyyslisä huono nimi, mutta kuitenkin,
kun asutaan kauempana, niin sitäkin nimeä voidaan
käyttää, semmoinen syrjäisyyslisä,
ei mikään syrjäytymislisä vaan
syrjäisyyslisä — tähän
pitäisi vielä ottaa mukaan. Toivon mukaan valiokunnassa
semmoinen huomioidaan.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela puuttui tähän
syrjäisyysasiaan, mutta täytyy muistaa, että ihmiselle, joka
on liikuntakyvytön, matka jopa bussipysäkille,
julkisen liikenteen välineen lähimpään etappiin,
on liian pitkä. Hyvin monelle kaksi metriä, se
että esimerkiksi pääsee kotiovelta autoon,
on jo vaikea matka. Siinä en pitäisi perusteltuna
tämmöistä syrjälisää vaan
ylipäätään ihminen, joka tarvitsee
tämän verohelpotuksen, tarvitsee sen siitä huolimatta,
kuinka kaukana julkisista liikennevälineistä asuu.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan esille nostama syrjäisyyslisä tai
korotus tähän lakiin liittyen innosti minutkin puhumaan.
Sinänsä ed. Esa Lahtelan lakialoite on erittäin
kannatettava ja hyvä. Se on täällä sanottu,
mutta sen haluan myöskin minä sanoa ja toivon,
että tämä lakiesitys saa täällä vielä siivet alleen
ja menee eteenpäin ja tulee aikanaan hallituksen esityksenä päätettäväksemme.
Mutta tämä lakiesitys tällaisenaan
olisi hyvä, että sitä vuonna 80 ja risat
tarkistettua summaa tarkistetaan, kuitenkin niin, ettei tule mitään
kategorointia siinä, missäpäin tämä invalidi,
joka on oikeutettu tämän tuen saamaan, asuu. Ei
tämä ole oikea tapa lähteä miettimään
sitä kokonaisuutta. Lähtökohtaisesti
meidän pitää lähteä tukemaan
sitä, että joukkoliikenne maassa kehittyy tasapuolisesti
ja sitä lähdetään kehittämään eikä niin,
että tässä yhteydessä nostetaan
esille se, missä on minkälaiset yhteydet ennestään.
Keskustelu päättyy.