7) Laki oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun
lain 1 luvun 8 a §:n ja 5 luvun 13 §:n muuttamisesta
Hanna-Leena Hemming /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvin monet meistä tietävät,
miltä tuntuu olla pienen rikoksen uhri. Esimerkiksi kansanedustajakollegaltamme varastettiin
kännykkä Madridissa hiljattain. Se tunne sen jälkeen
on typerryttävä. Kysymykset pyörivät
päässä siinä tilanteessa: Miksi
tämä tapahtui juuri minulle, olinko minä ansainnut
tämän, teinkö jotain väärää,
että tämä tapahtui minulle, olinko huolimaton?
Ja kysymys myös: Eikö kukaan nähnyt,
mitä tapahtui?
Omaisuusrikoksen jälkitunnelmat ovat kuitenkin hyvin
pientä verrattuna rikoksiin, jotka kohdistuvat ihmisen
fyysiseen itsemääräämisoikeuteen,
ja näitä rikoksia ovat raiskaukset, hyväksikäytöt
ja pahoinpitelyt.
Lakialoitteeni väkivaltarikosten lapsiuhrien oikeusturvan
parantamisesta on suorastaan surullisen ajankohtainen. Adventtikirkon
tapausten lisäksi viikoittain ja päivittäin
on puhuttu eri raiskausoikeudenkäynneistä. Tämän
päivän Helsingin Sanomissa kerrotaan raiskauksesta,
jossa uhri oli tapahtumahetkellä 16-vuotias, tekijä 39 vuotta,
käsittely kesti 1,5 vuotta, eli tämä liittyy juuri
siihen asiaan, mistä tämä lakialoite
on tehty.
Viime viikkoina julkisuuteen tulleet uutiset etenkin lasten
seksuaalista hyväksikäyttöä koskevista
rikoksista ovat raadollisia. Ne taas kerran muistuttavat siitä,
kuinka turvaton lapsi ja nuori on. He ovat syyttömiä kärsijöitä aikuisten tekemissä
rikoksissa.
Alaikäiset uhrit maksavat näistä rikoksista
kuitenkin täyden hinnan vieläpä pidemmän
kautta. Vaikka lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ja
suoranaiset raiskaukset herättävät meissä ehkä kaikkein
voimakkaimmin tunteita, ei muustakaan väkivallasta alaikäisiä kohtaan pidä vaieta.
Eilisessä Ilta-Sanomissa kerrottiin äidin hakanneen
nelikuukautisen vauvansa henkihieveriin.
Kaikki lapsiin kohdistunut väkivalta loukkaa uhrin
fyysistä koskemattomuutta ja horjuttaa samalla hänen
mielenterveyttään usein jopa lopuksi elämää.
Mitä pidempään väkivaltarikos
pysyy salassa ja mitä kauemmin sen oikeuskäsittely kestää,
sitä pidempi on se aika, jonka nuori tarvitsee toipuakseen
hänelle aiheutuneesta traumasta. Alaikäisten uhrien
tapauksessa valitettavan yleistä on, että rikos
pysyy salaisuutena hyvin pitkään, niin kuin nyt
Adventtikirkon tapauksessa kuultiin, ja usein jopa siihen asti,
että uhri kasvaa itse aikuiseksi ja ymmärtää ja
uskaltaa viimein nostaa asian esiin. Kuitenkin jopa niissä tapauksissa,
joissa rikos voidaan todeta tapahtuneeksi pian tapahtuman jälkeen,
nuoren uhrin on pakko alistua tilanteeseen, jossa asian käsittely kestää kuukausia
ja jopa vuosia, niin kuin tässä Helsingin Sanomien
esimerkin tapauksessa.
Lapsi tai nuori on jo usein esitutkinnan ajan terapian parissa
ja saa näin voimia toipumiseensa. Lapsi kuitenkin maksaa
tästä rikoksesta omalla mielenterveydellään
ja fyysisellä terveydellään, ja sitä kautta
hinta yhteiskunnallekin saattaa nousta hyvin suureksi, kun terapiajaksot
venyvät asian käsittelyn venyessä.
Alaikäisiin kohdistuneet rikokset ovat syyteharkinnassa
samalla lähtöviivalla kuin mitkä muutkin
rikokset, vaikkapa kioskiryöstöt. Niinpä alaikäisiä koskevat
jutut saattavat seistä jonossa syyttäjänvirastossa
jopa kuukausikaupalla. Vaikka demokratian nimissä syyttäjät
ottavat juttuja käsittelyyn pääsääntöisesti
saapumisjärjestyksessä, ei tämäkään
tasa-arvo aina toteudu elävässä elämässä,
nimittäin erityisen ikävä ja arkaluontoinen
juttu saattaa jäädä paperipinon pohjalle
keskimääräistä pidemmäksikin
aikaa sen lisäksi, että sitten kun syyttäjä viimein
alkaa käsitellä tätä asiaa,
hän saattaa viivytellen viedä asiaa eteenpäin.
Tällä hetkellä syyteharkinnan viipyminen
ja aika käräjäoikeudessa pidettävään
asian pääkäsittelyyn vaihtelee suuresti
eri syyttäjäyksiköissä ja käräjäoikeuksissa
ja erityisen vaikea tilanne on luonnollisesti suurissa käräjäoikeuksissa,
joissa asian vireille tultua oikeuskäsittelyä saattaa
joutua odottamaan jopa kuukausia, tänä syksynä saamani
tiedon mukaan Helsingissä 8 kuukautta. Käräjäoikeuden
pääkäsittelyn jälkeen jää vielä nähtäväksi,
siirtyykö juttu ylempiin oikeusasteisiin, mikä saattaa
merkitä vuosienkin aikalisää, ennen kuin
tämä uhri voi viimein vapauttaa ajatuksensa tästä tapahtumasta
ja pyrkiä normaaliin elämään.
Nopeutettuun käsittelyyn kuitenkin valitaan tästä syyttäjän
pinosta jo sellaiset jutut, joissa rikoksen tekijä on alaikäinen.
Näitä tekijöitä pyritään
suojelemaan pitkällisiltä oikeusprosesseilta jo
voimassa olevilla säännöksillä.
Laki määrää jo alle 18-vuotiaan
rikollisen asian syyteharkinnan joutuisuudesta ja pääkäsittelyn
järjestämisestä kahden viikon kuluessa
jutun vireilletulosta. Tavoitteena on tietenkin lyhentää asian
vatvomiseen kuluvaa aikaa, jotta harhapoluille eksynyt nuori saadaan
ulos rikoksen synnyttämästä henkisestä noidankehästä mahdollisimman
pian. Tarkoituksena on myös estää kerran
hairahtunutta ryhtymästä ammattirikolliseksi.
Alaikäisen uhrin asema ei Suomessa ole yhtä turvattu
kuin rikoksen tehneen ikätoverinsa, ja siksi kysynkin:
Pitääkö lapsesta tulla ammattiuhri? Siinä,
missä syyttäjän on kiireesti ratkaistava, nostaako
hän syytteen rikoksesta, jossa rikoksen tekijä on
alle 18-vuotias, alaikäinen väkivaltarikoksen
uhri on melkein lainsuojaton. Eivätkö jo uhrin
oikeusturva ja selviäminen rikoksen aiheuttamasta traumasta
edellytä, että asia sekä syyteharkinnassa
että oikeudenkäynnissä tapahtuu ilman
viivytystä? Voimmeko me oikeasti puhua Suomesta oikeusvaltiona,
jos oikeudet on pelkästään rikollisilla
ja uhreille jää vain velvollisuudet?
Kohtuuden nimessä on kuitenkin muistettava tässä kohtaa,
että ensi vuoden alusta tulee voimaan joukko hyviä säännöksiä,
jotka jo parantavat alaikäisen uhrin asemaa esimerkiksi
kuulusteluissa ja todistajana, esimerkkinä tästä vaikka lausuntojen
videointi ja videon käyttö todistajalausuntona
korvaamassa lapsen toistuvaa läsnäoloa oikeudessa
sekä ammattikuulustelijan, esimerkiksi psykiatrin, käyttö.
Näistä muutoksista huolimatta kuitenkin alaikäisen
rikoksen uhrin oikeusturva on puutteellinen.
Koska alaikäisen asianomistajan asema on syytä turvata
oikeudessa yhteneväksi alaikäisen vastaajan aseman
kanssa, olen tehnyt lakialoitteen ja esitän muutoksia esitutkintalakiin
ja lakiin oikeudenkäynnistä rikosasioissa.
Pyysin aloitteeseeni allekirjoituksen 118 kansanedustajalta
ja kiitänkin vielä lopuksi niitä 106:ta
kansanedustajaa eri puolueista, jotka allekirjoittivat tämän
aloitteen ja näin kantoivat huoleni näistä nuorista
rikoksen uhreista.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen yksi tämän lakialoitteen
monista allekirjoittajista, koska tämä tehty aloite
on sekä tarpeellinen että hyvin ajankohtainen
ja asia on hyvin vakava.
Maassamme on viime vuosikymmeninä keskitytty hoitamaan
oikeastaan pelkästään rikollisten oikeuksia
ja suojaa ja rikoksen uhrien oikeussuoja on jätetty koko
lailla heitteille. Uhrien oikeusturva ja korvausten saantimahdollisuus
ovat hyvin puutteelliset, toisin kuin rikollisten, joiden oikeuksia
on ollut trendikästä puolustaa. Kaikkein huonoimmassa
asemassa ovat tietysti lapset, joilla ei ole minkäänlaista
kykyä ja uskallusta puolustaa omia oikeuksiaan. Pelkona
on kotona ja kaveripiireissä leimautuminen ja häpeä.
Tämä asia on minulle sattumoisin hyvin ajankohtainen,
sillä viime viikolla minuun otti yhteyttä kaksi
uhria, joita oli lapsena seksuaalisesti hyväksikäytetty.
Nämä uhrit tekivät rikosilmoituksen vasta
ukkinsa kuoltua, koska eivät halunneet hänen kokevan
sitä häpeää, joka aiheutuu siitä,
että lastenlapset ovat joutuneet tällaisen julkisuuden
alaisiksi ja häpeällisen teon kohteeksi. Ilmoitusta
tehdessään toinen heistä oli 22-vuotias
ja toinen oli 26-vuotias. Tapaus koski tiettyä perhepäivähoitopaikkaa,
jossa epäilty oli hoitajan aviomies. Rikosilmoitus tehtiin
vuonna 1999 siten, että hyväksikäytöstä oli
kulunut alle 10 vuotta. Syytepäätöstä asiasta
ei kuitenkaan kuulunut eikä mitenkään
muutenkaan tutkiva rikoskomisario ollut yhteydessä uhreihin.
Heidän tiedusteltuaan vasta tämän vuoden
alussa asiaa oli vastaus se, että kyseessä on
asianomistajarikos, joka vanhenee yhdessä vuodessa, ja
niin ollen asia ei ollut johtanut jatkotoimenpiteisiin. Eihän se
nyt näin voi olla, hyvänen aika. Pieniin lapsiin tai
yleensä lapsiin kohdistunut hyväksikäyttö,
eihän se voi olla asianomistajarikos.
Arvoisa puhemies! On aika kiinnittää huomiota
uhrien ja erityisesti lapsiuhrien oikeuksiin. Voiko lapsen hyväksikäyttö edes
lievässä asiassa olla asianomistajarikos? Ei keneltäkään
lapselta voi sellaista vaatia, vaan asian tulee aina olla syyttäjän
hoidettava. Samoin syyteharkinnan ja pääkäsittelyn
järjestämisen tulee tapahtua nopeutetusti. Se
voi ainakin helpottaa lapsen pääsyä takaisin
normaaliin elämään.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Uutena kansanedustajana olen ymmärtänyt,
että kansanedustajan yksi tärkeä työkalu
työtä tehdessään on muun muassa
oikeus tehdä lakialoitteita. Olen myöskin ymmärtänyt
sen, että niistä lakialoitteista, ei välttämättä lakialoitteen
sisällön takia taikka taloudellisiin asioihin
liittyvien asioiden takia, useat jäävät
kuitenkin pölyttymään eivätkä välttämättä koskaan
johda mihinkään lopputulokseen. Meillä on
kuitenkin tässä vaiheessa tällä kertaa
käsittelyssä ed. Hemmingin tekemä lakialoite,
jonka on, kuten kuulimme, allekirjoittanut 108 kansanedustajaa,
eli voisin kuvitella, että lähtökohdat
aloitteen eteenpäinmenoon ovat hyvät.
Arvoisa puhemies! Tässä kerroin taustaa sen takia,
että mielenkiinnolla seuraan nyt tämän
lakialoitteen etenemistä ja sitä, milloin, jos
milloinkaan, asia saapuu tähän saliin takaisin
valtioneuvoston esityksenä, että lakia tultaisiin
muuttamaan. Eli 108 kansanedustajaa on sitä mieltä, että Suomen
laissa on tänä päivänä selvästi
virhe. Niin kuin kuulimme ed. Seppälän toteamana, viime
aikoina on ollut trendikästä puolustaa rikoksentekijää.
Mutta laissa on selvä virhe siinä suhteessa, että asianomistaja,
joka todellisuudessa on se uhri, on sitten huonommassa asemassa kuin
varsinaisesti rikoksentekijä.
Haluan korostaa sitä, että nythän
ei ole kysymys myöskään mistään
taloudellista lähestymisestä asiaan. Ei tarvitse
ajatella rahaa. Tässä tapauksessa ajatellaan vain
nuorta, lasta, ja hänen oikeuksiaan suhteessa rikoksentekijään.
Toivon totisesti, että tämän lakialoitteen
asia tulee mahdollisimman pian esityksenä ja sellaisena
esityksenä, että lakia tultaisiin tältä osin
muuttamaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen jostakin syystä itsekin
allekirjoittanut tämän. Kun kuuntelin ensimmäisen
allekirjoittajan puheenvuoroa, niin kyllä niskavillat nousivat
pikkasen pystyyn enkä tiedä, tunteeko asianomainen
henkilö lainkaan syyttäjä- ja oikeuslaitoksen
toimintaa. Kyllä minun mielestäni aika hävyttömästi
arvoisa edustaja totesi, että syyttäjät
makuuttavat ja viivyttelevät. Kyllä syy on useimmiten
koko meidän oikeudenkäyntijärjestelmässämme,
josta viime aikoina on hyvinkin paljon puhuttu, eli siinä,
että vastaajan ja asianomistajan pitää olla
yhtä aikaa paikalla henkilökohtaisesti kuultavana
ja usein vastaaja on poissa. Nyt, kun oikeusministeri tuli paikalle,
minun mielestäni hän voi ottaa kantaa ja vahvistaa, jos
itse olen väärässä. Mutta tämä lakialoitteen asia
sinällään on hyvä.
Ed. Mäkiselle toteaisin, että kun tällainen
lakialoite menee valiokuntaan, valiokunta pyytää esimerkiksi
oikeusministeriöltä lausuntoa ja silloin havahdutaan
myöskin ministeriössä siihen, että tällainen
puute mahdollisesti on ja eduskunta haluaa muutosta. Silloin voi
tulla hallituksen esityksenä vielä stilisoidumpi
ja perustellumpi lakiesitys. Sen johdosta itse olen muun muassa allekirjoittanut
tämän. Hyvin harvoin yksittäinen kansanedustaja
pystyy tekemään sellaista lakialoitetta, joka
hyvin jouhevasti menee myöskin siihen rikoslakiin.
Herra puhemies! Kun valo vilkkuu, niin totean vielä,
että minun mielestäni ongelma, kun puhutaan nopeutetusta
järjestelmästä jne., tällä hetkellä ovat
meidän oikeudenkäyntijärjestelmässämme
ne puutteet, jotka siellä liittyvät esimerkiksi
kuulemiseen ja muihin edellytyksiin, eli se viivyttää.
Oikeus ei pysty ottamaan juttuja vastaan, vaikka syyttäjät
työntäisivät sinne niitä.
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haastattelin tehdessäni tätä lakialoitetta
Pääkaupunkiseudulta kaikkia kolmea syyttäjänvirastoa,
myöskin paikallisia rikospoliiseja ja heidän alaansa
erikoistuneita ihmisiä, sekä olin yhteydessä kaikkiin
Pääkaupunkiseudun käräjäoikeuksiin.
Siellä nimenomaan tunnustettiin se seikka, että syyttäjän
ei ole pakko viedä tätä eteenpäin,
mutta sanottiin myöskin se, että valistunut syyttäjä ottaa
tämän eteenpäin. Esimerkiksi Vantaalla
erinomaisesti syyttäjälaitoksen johtaja vie asian
välittömästi eteenpäin, niin
että sitä asiaa viedään yhdessä sosiaaliviranomaisten
kanssa eteenpäin. Meillä on myöskin esimerkillistä toimintaa
tässä asiassa, siitä ei ole kyse, vaan
siitä, että meillä on myöskin
selviä puutteita, joihin halusin puuttua tällä lakialoitteella.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuosta syytteen nostamatta jättämisestä tai
syyttämisestä: Ainakin itselleni on tullut monia
soittoja tapauksista, joissa tämä harkinta, joka
syyttäjällä on, on aika laaja näköjään.
Kansalainen voi valittaa siitä aikanaan, jos kokee, jotta
ei ole saanut oikeutta, mutta joku telkkariohjelmakin taisi tässä hiljattain
olla, jossa valtakunnansyyttäjä totesi, että tavallaan
se kynnys on noussut jostain syystä. En tiedä,
onko syynä resurssien puute, vai mikä se on, mutta
tämmöistä ilmapiiriä on olemassa.
Mutta ed. Hemmingin aloite on hyvä. Itsekin laitoin
nimeni, ja nimenomaan tämän asiakysymyksen puolesta
siinä, jotta myös tämä alaikäinen
rikoksen uhri saisi jonkun puolustajan ja oikeutta, koska jos tämmöinen
aukko laissa on olemassa, niin tuntuu ihmeeltä, että sitä ei
ole korjattu aikaisemmin.
Itsekin ajattelen samalla tavalla kuin edelliset puhujat ovat
todenneet, jotta toivon mukaan nyt sitten valiokunta ottaa tämän
asian vakavasti. Tämähän pitää ottaa
käsittelyyn valiokunnassa, kun tässä on
yli 100 nimeä. Jos oikeusministerin lausunto, joka todennäköisesti
pyydetään, toteaa, että tässä ei
mitään isompaa viilaamista ole kuin joitakin pilkkuja
panna toisiin kohtiin, niin silloin valiokunta voi viedä sen
läpi. Semmoisia ihmeitä on täällä tapahtunut
jopa. Mitä minä olen täällä pari
kautta ollut, on yksi, kaksi tai kolmekin aloitetta mennyt läpi,
pienillä viilauksilla tosin, ei ihan semmoisenaan, vaan
valiokunta on joutunut vähän työstämään
niitä asioita. Toivon mukaan tässäkin
käy sillä tavalla, että tämä asia joka
tapauksessa toteutuu, onpa se tekniikka mikä hyvänsä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmingille vielä se, että minä omassa
puheenvuorossani arvostelin teidän varsinaista puheenvuoroanne.
Teidän vastauspuheenvuoronne liittyi suoranaisesti tähän
lakialoitteeseen, mutta kun omassa puheenvuorossanne yleisesti kritisoitte
syyttäjien toimintaa, niin sen johdosta totesin vaan sen,
että meidän koko oikeudenkäyntijärjestelmämme
on sellainen, että oikeusistuimet eivät vedä sillä tavoin,
koska lykkäyksiä on hirveästi tällä hetkellä.
Se on nimenomaan se järjestelmän puute, johonka
oikeusministeri Koskinen varmasti terävänä ja
tunnollisena ministerinä tullee puuttumaan.
Keskustelu päättyy.