1) Hallituksen esitys laiksi työsuojelun valvonnasta
ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun
lain muuttamisesta
Jukka Gustafsson /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On mukava nähdä, että työkollegat
ovat eilisen mahtavan juhlapäivän jälkeen
näin levollisia ja rauhallisia salissa, ettei puhemiehen
tarvitse (Eduskunnasta: Selvin päin!) tähän
asiaan kiinnittää huomiota. Tämä sopii
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan suuhun
hyvin, mitä äsken sanoin.
Arvoisa puhemies! Käsitellessään
viime syksynä hallituksen esitystä laiksi työsuojelun
valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta
valiokunta piti välttämättömänä,
että yhteisille työpaikoille saadaan mahdollisimman
nopeasti toimivat pelisäännöt yhteistoiminnan
järjestämisestä. Valiokuntamme toteaa
tyydytyksellä, että tätä koskeva
lakiehdotus on nyt saatu eduskunnan käsiteltäväksi.
Viime vuosina ovat yhteiset työpaikat eri toimialoilla
lisääntyneet. Työt jakautuvat usein monille
alihankkijoille ja urakoitsijoille. Myös perinteisillä toimistotyöpaikoilla
voi toimintojen ulkoistuksen seurauksena työskennellä usean työnantajan
työntekijöitä. Rakennustyömaat, prosessiteollisuuden
laitokset, telakat ja tavaraterminaalit ovat esimerkkejä sellaisista
yhteisistä työpaikoista, joissa on suuri tapaturmariski. Yhteisillä työpaikoilla
tapahtui 44 prosenttia kuolemaan johtaneista tapaturmista vuosina 1977—2002.
Työsuojeluyhteistoiminnassa ongelmana on ollut kokonaisvaltaisten
toimivaltuuksien puute. Kullakin työsuojeluvaltuutetulla
on ollut laissa säädetyt oikeudet ainoastaan suhteessa
omaan työnantajaansa ja tämän työntekijöihin.
Lakiehdotuksen mukaan yhteisen työpaikan yhteistoimintaosapuolina
ovat pääasiallista määräysvaltaa
käyttävä työnantaja ja tämän
palveluksessa oleva työsuojeluvaltuutettu. Pääasiallista
määräysvaltaa käyttävän
työnantajan työsuojeluvaltuutetulla on oikeus
seurata ja selvittää kaikkien yhteisellä työpaikalla
toimivien tahojen työturvallisuusasioita yhteisen työpaikan
vaarojen osalta. Hänellä on soveltuvin osin samat
oikeudet kuin kunkin toimijan työsuojeluvaltuutetullakin
on. Hänellä ei kuitenkaan ole työn keskeyttämisoikeutta
suoraan toisen työnantajan tai yrittäjän
työhön.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen, jonka valiokunta on
yksimielisesti hyväksynyt, tämän uudistuksen
myötä yhteisten työpaikkojen työsuojeluvaltuutettujen
tehtävät laajenevat ja monimutkaistuvat. Tehtävien
laajentuessa työsuojeluvaltuutettu tarvitsee myös
lisäkoulutusta perehtyäkseen vaaroihin, joita
yhteisellä työpaikalla työskentelevien
eri ammattiryhmien työhön liittyy.
Lakiesitykseen ei sisälly yhteisten vaarojen työpaikkojen
osalta vastaavanlaisia säännöksiä kuin
yhteisten työpaikkojen osalta. Yhteisten vaarojen työpaikkoja
voivat olla esimerkiksi kauppakeskukset tai rautatieasemat, joissa
on paljon erillisiä palveluyrityksiä. Kauppakeskuksessa
voi työskennellä satoja työntekijöitä,
mutta yksittäisten työpaikkojen pienuudesta tai
muista syistä johtuen vain harvoilla työntekijöillä on työsuojeluvaltuutettu.
Valiokuntamme käsitteli tätä asiaa
hyvin syvällisesti, ja pidämme selvitystyötä tärkeänä,
jota työmarkkinajärjestöt ovat tältä osin
käynnistäneet. Valiokunta pitääkin
tätä selvitystyötä tärkeänä ja
katsoo, että yhteistoiminnan kehittämisellä voidaan
merkittävästi parantaa myös näiden
työpaikkojen työsuojelua kartoittamalla riskejä ja
ennalta ehkäisemällä onnettomuuksia ja ammattitauteja.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Esitys laiksi työsuojelun valvonnasta
ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun
lain muuttamisesta on hyvä lakiesitys, ja sitä on
odotettu pitkään. Se on ollut melkoinen puute
työelämässä. Se etenkin rakennuksilla
ja telakoilla ja siellä, missä on paljon aliurakointia,
parantaa tilannetta. Itsekin pitkään työsuojelutyössä mukana olleena
tervehdin tätä lakiesitystä ja toivon,
että se menee ripeästi täällä läpi
ja saadaan suomalaiseen työelämään
sovellettua.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä ja
kauan odotettu uudistus, joka tulee parantamaan näiden
yhteisten työpaikkojen työsuojelua ja siis ihmisten
turvallisuutta. Mutta tässä yksi asia, mitä valiokunnassa
käsiteltiin pitkään, niin kuin ed. Gustafsson,
puheenjohtaja, äsken totesi, on yhteisten vaarojen työpaikka.
Tämä on sinällään vähän
uusi termi, mutta se koskee juuri kauppakeskuksia ja siellä olevia
eri vaaratilanteita. Vaikka mietinnössä todetaan,
että pitää selvittää,
minusta pitäisi ryhtyä mahdollisimman nopeasti
toimenpiteisiin sillä tavalla, että katsotaan,
mitä siellä on tehtävissä — sama
järjestelmä, mikä on yhteisissä työpaikoissa,
koska siellä ne vaarat ovat ihan saman tyyppisiä ja
hyvin paljon monipuolisempia kuin yhteisissä työpaikoissa.
Jos mietitään kauppakeskuksen vaaratilanteita,
niin siinä hyvällä työsuojelujärjestelmällä pystyttäisiin
eliminoimaan monta asiaa, semmoisia, mitä tänä päivänä on
jokainen erillään siellä sirpaleina,
ja kukaan ei voi mennä sinne väliin sanomaan,
että tässä on rikottu työsuojelua,
niistä ihmisistä nimenomaan. Tietysti ulkopuolinen
taho, työsuojeluviranomaiset, pystyvät menemään
sinne, mutta se organisaatio siellä sisällä ei
toimi yhteisesti. Odotan, että hallitus lähtee
toimenpiteisiin tässä mahdollisimman nopeasti.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa puhemies! Yhteiset työsuojeluvaltuutetut ovat
minun mielestäni paikallaan siinä mielessä,
että jos ajattelemme jotain suurta rakennustyömaata,
esimerkiksi kun uutta paperitehdasta rakennetaan, niin siellä on
300 aliurakoitsijaa ja 300 aliurakoitsijalla on omat pääluottamusmiehet.
Työsuojelun valvonta tapahtuu työsuojeluvaltuutettujen
kautta yhteisesti koko työmaalla,
mutta ohjeita ei tähän saakka ole ollut niin riittävästi
kuin mihin tämä lakiesitys antaa meille pohjan.
Kuitenkin huomautan, että Suomessa työsuojelu
työpaikoilla, varsinkin rakennusteollisuudessa, missä itsekin
olen ollut mukana, on erittäin korkeatasoista, koska työnantajan,
yrityksen ja teollisuuden omistajan kannalta on hyvin tärkeää,
että työsuojelun kautta hoidetaan tapaturmariskit
niin alas kuin voidaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Työpaikoilla on työsuojeluvaltuutettuja
ja luottamusmiehiä, ja heidän työskentelymahdollisuuksiaan
pitää parantaa nimenomaan tässä tilanteessa,
jossa niin kutsuttu kilpailun kiristyminen luo mitä ilmeisimmin
paineita näiden tehtävien toteuttamista vastaan.
Tästähän meillä on kokemuksia
Suomesta viime aikoina, kun luottamushenkilöitä on
uhkailtu ja heidän toimintamahdollisuuksiaan pyritty kaventamaan.
Tällöin tekijöinä, kaventajina
ja uhkailijoina ovat olleet ulkomaiset yritykset, jotka tekevät
näitä hyvin pitkälle viipaloituja työtehtäviä.
Aivan oikein, suurilla rakennustyömailla on lukuisia
urakoitsijoita ja tätä kokonaisuutta pitää saada
hallintaan. Tässä mielessä hallituksen
esitys ja myöskin tämä mietintö ovat
varsin paikallaan.
Yleiskeskustelu päättyy.