Mats Nylund /r:
Ärade herr talman, arvoisa herra puhemies! Kollektivtrafiken är
ju ett viktigt ord för dagen och diskuteras både
i den trafikpolitiska redogörelsen och i alla miljödebatter.
När det gäller landsbygden så är
busstrafiken en oerhört viktig trafikform.
Nyt me tiedämme, että EU:n palvelusopimusasetus
astuu voimaan noin 1,5 vuoden kuluttua ja tulee vaatimaan muutoksia
myös Suomen lainsäädännössä.
Juuri nyt valmistellaan uutta henkilöliikennelakia liikenne-
ja viestintäministeriössä, ja tämä on
asettanut aikamoisen huolen myös bussielinkeinolle ja Linja-autoliitolle,
joka edustaa näitä yrittäjiä.
Eilen ministeri Vehviläinen ansiokkaasti yhdessä ministeriön
korkean virkamiehen kanssa järjesti kansanedustajille informaatio-
ja keskustelutilaisuuden, joka tavallaan selvensi tilannetta, mutta
haluan nyt kysyä ministeri Vehviläiseltä:
Nyt, kun tätä meidän nykyistä järjestelmäämme,
joka sisältää linjaliikenneluvat, luultavasti muutetaan
ja kilpailutetaan linjat, niin suunnitteleeko ministeriö jonkinlaista
ylimenokautta tai siirtymäsäännöstä?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean, että meillä tämä henkilöliikennelain
uudistus, lainsäädäntöuudistus,
on hyvässä valmistelussa, ja toivon, että kaikki
tahot, mukaan lukien Linja-autoliitto, voivat siinä olla
hyvästi mukana ja saadaan mahdollisimman hyvä lainsäädäntö.
Lain on oltava voimassa 3.12.2009 eli samaan aikaan kuin tämän
palvelusopimusasetuksen.
Nythän meidän järjestelmämme
on ollut todellakin lupapohjainen, emmekä voi tämän
palvelusopimusasetuksen puitteissa sitä enää täydellisesti
sellaisena pitää. Meidän täytyy
huolehtia siitä, että ne kaikki hyvät
elementit, jotka meillä tällä hetkellä meidän
järjestelmässämme on, säilyvät,
mutta me joudumme laittamaan kilpailua mukaan tänne pikavuoroliikenteeseen,
sitä joudumme avaamaan myös kilpailulle. Mutta muilta
osin voimme pitää varmastikin aika pitkälle
meidän järjestelmämme sopimuspohjaisena,
koska on tärkeätä, että me pystymme
turvaamaan joka puolella maata myös linja-autoliikenteen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Puhemies! Euroopan unioni edustaa nykyisellään
ja nykyisillä voimasuhteillaan tämmöistä markkinahenkisyyttä ja
kilpailuttamista. Nyt se ulotetaan tänne linja-autoliikenteeseen.
Linja-autoliiton arvion mukaan tulee tapahtumaan niin, että vain
parhaat välit ajetaan tässä kilpailumaailmassa
jatkossa ja syrjäseutujen linja-autotoiminta hiipuu kokonaan.
Eihän ole edes ekologisesti järkevää tämä, mihin
tämä EU-politiikka tältä osin
johtaa. Minä kysynkin:
Miksi teidän piti tämäkin siellä Brysselissä siunata,
tämäkin EU-päätös,
tämä asetus? Eikö sitä joskus
pitäisi tulla ryhtiä ja katsoa, mikä se Suomen
etu on? Meillä on erilainen maa kuin esimerkiksi Saksa
tai Hollanti, jossa välit ovat lyhyet. Meillä on
haja-asutusalueita, pitkiä linjoja, ja jatkossa niitä tuskin
ajaa kukaan.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilälle totean, että tämä sali,
tämä eduskunta, on myös hyväksynyt
tämän palvelusopimusasetuksen, se on täällä kansallisesti
käsitelty. Me emme tule aukaisemaan kokonaan tätä kilpailulle.
Vaihtoehdot ovat joko niin, että täysin markkinaehtoisesti
kaikki kilpailutetaan, tai sitten niin, että teemme tämän
palvelusopimusasetuksen mukaisesti ja niin vähän
sen lisäksi kilpailutetaan kuin tarve vaatii.
Totesin jo edellisessä puheenvuorossani, että pikavuoroliikenteen
osalta me joudumme laittamaan kilpailua, mutta totta kai sitäkin
yritämme säädellä niin hyvin
kuin pystymme, esimerkiksi niin, että vaaditaan alalletulolupaa
ynnä muuta, niin että se ei mene täysin
vapaaksi myöskään pikavuoroliikenne.
Sitten tämän muun Suomen osalta ja haja-asutusalueitten
osalta meidän täytyy säilyttää linja-autoliikenteessä verkostoperiaate
edelleenkin. Emme voi enää tehdä niin,
että myönnämme vain lupapohjaisesti ja
pitkiä lupia, vaan teemme sen sillä tavalla, että jos
ne kynnysarvot eivät ylity, niin on mahdollisuus tehdä viranomaisen
ja bussiyrityksen välille sopimus, ja pyrimme todellakin
tekemään sellaisen lain, että sen kanssa
pärjätään lähivuosina.
(Ed. Tennilä: Siihen pitää panna rahaakin
sitten!)
Mats Nylund /r:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Vehviläinen vastasi
jo tavallaan siihen minunkin kysymykseeni. Mutta haluan vielä todeta,
että minä ymmärsin sen nyt näin,
että liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee
semmoisen lainsäädännön, että se
antaa mahdollisuuksia myös esimerkiksi näille
pienille perheyrityksille, jotka omistavat ainoastaan neljä tai viisi
bussia, osallistumaan jatkossakin.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Puhemies! Totean tähän näin, että tämä meidän
linja-autoliikennealahan on itse asiassa erittäin pienyrittäjävaltainen
ja ylipäänsä Suomessa yrityspohja sellainen
on ja sen vuoksi meidän täytyy huolehtia nimenomaan
siitä, että myös pienet yritykset pystyvät
pärjäämään tässä tulevaisuudessa.
Kalustehankinnat ovat suuret, on polttoainekustannukset, kuten täällä jo
alkupuolen keskustelussa todettiin, ja meidän täytyy
löytää sellainen malli toimijoitten kanssa
yhdessä, että se täyttää nämä EU:n
edellytykset mutta turvaa myös meille todellakin tämän
liikenteen jatkossakin.
Myös sen haluan vielä todeta, että meillä on tarkoitus
tehdä kymmenen vuoden siirtymäaika tähän.