Täysistunnon pöytäkirja 64/2008 vp

PTK 64/2008 vp

64. TORSTAINA 5. KESÄKUUTA 2008 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

Linjaliikenteen lupajärjestelmän uudistaminen

Mats Nylund /r:

Ärade herr talman, arvoisa herra puhemies! Kollektivtrafiken är ju ett viktigt ord för dagen och diskuteras både i den trafikpolitiska redogörelsen och i alla miljödebatter. När det gäller landsbygden så är busstrafiken en oerhört viktig trafikform.

Nyt me tiedämme, että EU:n palvelusopimusasetus astuu voimaan noin 1,5 vuoden kuluttua ja tulee vaatimaan muutoksia myös Suomen lainsäädännössä. Juuri nyt valmistellaan uutta henkilöliikennelakia liikenne- ja viestintäministeriössä, ja tämä on asettanut aikamoisen huolen myös bussielinkeinolle ja Linja-autoliitolle, joka edustaa näitä yrittäjiä. Eilen ministeri Vehviläinen ansiokkaasti yhdessä ministeriön korkean virkamiehen kanssa järjesti kansanedustajille informaatio- ja keskustelutilaisuuden, joka tavallaan selvensi tilannetta, mutta haluan nyt kysyä ministeri Vehviläiseltä:

Nyt, kun tätä meidän nykyistä järjestelmäämme, joka sisältää linjaliikenneluvat, luultavasti muutetaan ja kilpailutetaan linjat, niin suunnitteleeko ministeriö jonkinlaista ylimenokautta tai siirtymäsäännöstä?

Liikenneministeri Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean, että meillä tämä henkilöliikennelain uudistus, lainsäädäntöuudistus, on hyvässä valmistelussa, ja toivon, että kaikki tahot, mukaan lukien Linja-autoliitto, voivat siinä olla hyvästi mukana ja saadaan mahdollisimman hyvä lainsäädäntö. Lain on oltava voimassa 3.12.2009 eli samaan aikaan kuin tämän palvelusopimusasetuksen.

Nythän meidän järjestelmämme on ollut todellakin lupapohjainen, emmekä voi tämän palvelusopimusasetuksen puitteissa sitä enää täydellisesti sellaisena pitää. Meidän täytyy huolehtia siitä, että ne kaikki hyvät elementit, jotka meillä tällä hetkellä meidän järjestelmässämme on, säilyvät, mutta me joudumme laittamaan kilpailua mukaan tänne pikavuoroliikenteeseen, sitä joudumme avaamaan myös kilpailulle. Mutta muilta osin voimme pitää varmastikin aika pitkälle meidän järjestelmämme sopimuspohjaisena, koska on tärkeätä, että me pystymme turvaamaan joka puolella maata myös linja-autoliikenteen.

Esko-Juhani Tennilä /vas:

Puhemies! Euroopan unioni edustaa nykyisellään ja nykyisillä voimasuhteillaan tämmöistä markkinahenkisyyttä ja kilpailuttamista. Nyt se ulotetaan tänne linja-autoliikenteeseen. Linja-autoliiton arvion mukaan tulee tapahtumaan niin, että vain parhaat välit ajetaan tässä kilpailumaailmassa jatkossa ja syrjäseutujen linja-autotoiminta hiipuu kokonaan. Eihän ole edes ekologisesti järkevää tämä, mihin tämä EU-politiikka tältä osin johtaa. Minä kysynkin:

Miksi teidän piti tämäkin siellä Brysselissä siunata, tämäkin EU-päätös, tämä asetus? Eikö sitä joskus pitäisi tulla ryhtiä ja katsoa, mikä se Suomen etu on? Meillä on erilainen maa kuin esimerkiksi Saksa tai Hollanti, jossa välit ovat lyhyet. Meillä on haja-asutusalueita, pitkiä linjoja, ja jatkossa niitä tuskin ajaa kukaan.

Liikenneministeri  Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Ed. Tennilälle totean, että tämä sali, tämä eduskunta, on myös hyväksynyt tämän palvelusopimusasetuksen, se on täällä kansallisesti käsitelty. Me emme tule aukaisemaan kokonaan tätä kilpailulle. Vaihtoehdot ovat joko niin, että täysin markkinaehtoisesti kaikki kilpailutetaan, tai sitten niin, että teemme tämän palvelusopimusasetuksen mukaisesti ja niin vähän sen lisäksi kilpailutetaan kuin tarve vaatii.

Totesin jo edellisessä puheenvuorossani, että pikavuoroliikenteen osalta me joudumme laittamaan kilpailua, mutta totta kai sitäkin yritämme säädellä niin hyvin kuin pystymme, esimerkiksi niin, että vaaditaan alalletulolupaa ynnä muuta, niin että se ei mene täysin vapaaksi myöskään pikavuoroliikenne.

Sitten tämän muun Suomen osalta ja haja-asutusalueitten osalta meidän täytyy säilyttää linja-autoliikenteessä verkostoperiaate edelleenkin. Emme voi enää tehdä niin, että myönnämme vain lupapohjaisesti ja pitkiä lupia, vaan teemme sen sillä tavalla, että jos ne kynnysarvot eivät ylity, niin on mahdollisuus tehdä viranomaisen ja bussiyrityksen välille sopimus, ja pyrimme todellakin tekemään sellaisen lain, että sen kanssa pärjätään lähivuosina. (Ed. Tennilä: Siihen pitää panna rahaakin sitten!)

Mats Nylund /r:

Arvoisa herra puhemies! Ministeri Vehviläinen vastasi jo tavallaan siihen minunkin kysymykseeni. Mutta haluan vielä todeta, että minä ymmärsin sen nyt näin, että liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee semmoisen lainsäädännön, että se antaa mahdollisuuksia myös esimerkiksi näille pienille perheyrityksille, jotka omistavat ainoastaan neljä tai viisi bussia, osallistumaan jatkossakin.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen

Puhemies! Totean tähän näin, että tämä meidän linja-autoliikennealahan on itse asiassa erittäin pienyrittäjävaltainen ja ylipäänsä Suomessa yrityspohja sellainen on ja sen vuoksi meidän täytyy huolehtia nimenomaan siitä, että myös pienet yritykset pystyvät pärjäämään tässä tulevaisuudessa. Kalustehankinnat ovat suuret, on polttoainekustannukset, kuten täällä jo alkupuolen keskustelussa todettiin, ja meidän täytyy löytää sellainen malli toimijoitten kanssa yhdessä, että se täyttää nämä EU:n edellytykset mutta turvaa myös meille todellakin tämän liikenteen jatkossakin.

Myös sen haluan vielä todeta, että meillä on tarkoitus tehdä kymmenen vuoden siirtymäaika tähän.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.