Täysistunnon pöytäkirja 64/2008 vp

PTK 64/2008 vp

64. TORSTAINA 5. KESÄKUUTA 2008 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

Koulujen kerhotoiminta

Outi Mäkelä /kok:

Arvoisa puhemies! Jokaisella lapsella on muun muassa YK:n lapsenoikeuksien mukaan oikeus harrastuksiin, ystäviin ja leikkiin. Vaikka suurin osa lapsistamme löytääkin koulupäivän jälkeen itselleen tekemistä ja seuraa esimerkiksi koulukavereistaan, ei oikeus harrastuksiin ja ystäviin kaikkien lasten kohdalla aina toteudu. Tiedämme myös, että suomalaisten lasten koulupäivät päättyvät verrattain aikaisin ja iltapäivät ennen vanhempien kotiintuloa ovat etenkin pienille lapsille monesti turhan pitkiä yksin vietettäviksi. Tähän on kuitenkin olemassa yksi varsin hyväksi havaittu lääke, nimittäin kerhotunnit. Viime vuosina käytännön tilanne on ollut valitettavasti kuitenkin se, että kerhotuntien määrä on monessa kunnassa ollut joko pyöreä nolla tai niiden määrä ei ole muutoin vastannut tarvetta.

Arvoisa opetusministeri, mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä tai on ryhtynyt, jotta lasten hyvinvoinnin kannalta tärkeitä ja tarpeellisia kerhotunteja olisi tulevaisuudessa paremmin saatavilla?

Opetusministeri  Sari  Sarkomaa

Arvoisa puhemies! Hallitus on vahvasti sitoutunut perusopetuksen laadun kehittämiseen. Olemme käynnistäneet Pop-ohjelman, jonka osana on myöskin tarkoitus suunnata voimavaroja koulujen kerhotoimintaan, ja tänä vuonna on tarkoitus laittaa 6 miljoonaa euroa jakoon kouluille. Parhaillaan tuo haku on päättymässä, ja tarkoitus on, että kerhoja aloitetaan sitten syksyllä. Ja olennaista todellakin olisi, että jokaisessa koulussa olisi kerhotoimintaa ja jokaisella lapsella olisi mahdollisuus edes yhteen harrastukseen peruskoulun aikana.

Outi Mäkelä /kok:

Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmaan on kirjattu myös koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan laadun ja muutostarpeiden arviointi. Arvoisa opetusministeri, missä vaiheessa tämä arviointityö on?

Opetusministeri Sari  Sarkomaa

Arvoisa puhemies! Tosiaan hallitusohjelmaan on kirjattu tavoite siitä, että aamu- ja iltapäivätoiminnan lainsäädännön toimivuutta arvioidaan ja myöskin arvioidaan sitä aamu- ja iltapäivätoiminnan laatua. Tarkoitus on asettaa selvitysmies tätä työtä tekemään. Vielä selvitysmiestä ei ole asetettu, mutta tavoite on, että viimeistään syksyllä hän aloittaa. Selvitystyö tehdään tämän vuoden loppuun mennessä, ja sen jälkeen on mahdollisuus sitten katsoa, mihin toimenpiteisiin ryhdytään. Erityisesti on tarkoitus arvioida, miten kolmannen sektorin järjestäjät saadaan paremmin mukaan aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämiseen. Se tulee olemaan osa tätä kohta alkavaa selvitystyötä.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.