Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa herra puhemies! Oppilaiden hyvinvointia tukevien palveluiden järjestämisessä on erittäin suuria eroja sekä koulujen, kuntien että maan eri alueiden välillä. Alle sadan oppilaan koulussa ei tällä hetkellä juurikaan tarjota esimerkiksi koulupsykologin palveluita taikka sosiaalityön palveluita, vaikka tarvetta olisi. Lapin läänissä tilanne on kaikkein huonoin, sillä monet palvelut ovat keskittyneet Etelä-Suomeen. Haluaisin kysyäkin asianomaiselta ministeriltä:
Mitä hallitus aikoo tehdä tasa-arvon toteutumiseksi myös oppilashuollon palveluissa?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Tosiaan, juuri julkaistu selvitys, jonka tekivät Opetushallitus ja Stakes, osoittaa sen, että tällä hetkellä lasten, varsinkin 1.—6. luokalla olevien lasten, oppilashuoltopalvelut ovat hyvin eriarvoisesti järjestettyjä. Hyvin tärkeää on, että toimiin ryhdytään kunnissa, että oppilashuollon palvelut toimivat. Opetusministeriön osalta on viime keväänä jo annettu erityisvaltionosuutta. 90 kuntaa on mukana kehittämässä oppilashuoltoa. Tämä ei vielä riitä, ja tieto tästä selvityksestä menee nyt kaikille koulutuksen järjestäjille, ja monin tavoin pyrimme siihen, että oppilashuolto on kunnossa. Olennaista on se, että yhteistyö sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa toimii ja ennen kaikkea siihen kouluterveydenhuoltoon kunnissa laitetaan lisää resursseja.
Puhemies:
Tämä kysymys on loppuun käsitelty.