5) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
2009
Anneli Kiljunen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkelaitoksen valtuutetut
ovat jättäneet toimintakertomuksen vuodelta 2009,
ja käyn sitä nyt muutamalla sanalla läpi.
Ensinnäkin Kansaneläkelaitoksen, Kelan, merkitys
sosiaaliturvan ja perusturvan toimijana on erittäin merkittävä jo
tällä hetkellä, ja sen merkitys tulee
varmasti tulevaisuudessa kasvamaan. Kyse on ihmisten elämiseen,
hyvinvointiin, terveyteen ja niihin liittyvistä asioista,
elikkä ihmisten perusturvasta.
Kelassa näkyvät hyvin vahvasti myös
erilaiset yhteiskunnalliset muutokset, ja ne näkyivät
myös vuonna 2009. Muun muassa lama, työttömyyden kasvu
ja yleinen yhteiskunnallinen epävarmuus näkyvät
myös Kelan toiminnassa. Ne näkyvät muun
muassa siinä, että etuusmenot tuona vuonna olivat
11,8 miljardia euroa ja kasvua edellisestä vuodesta oli
6 prosenttia. Eniten tämä näkyi nimenomaan
työttömyydessä ja työttömyysturvaetuuksien
kasvussa, ja tämä kasvu oli 18,5 prosenttia. Tämä näkyi
myös asumistuen hakemusten, uusien hakemusten ja entisten,
aikaisempien hakemuksien, kasvuna. Sairaanhoitokorvauksia haettiin
kuitenkin kaikkein eniten, elikkä Suomen kansalaisista
4,1 miljoonaa henkilöä haki erityyppisiä sairaanhoitokorvauksia.
Eläke-etuuksia sai 735 000 suomalaista kansalaista,
ja lapsilisää maksettiin reilulle miljoonalle
suomalaiselle lapselle.
Kelan yhtenä painopistealueena on ollut jo useamman
vuoden aikana asiakaspalvelu, ja näin se oli myös
vuonna 2009. Kelassa työskentelee 6 000 työntekijää,
ja haluan tässä yhteydessä sanoa jo kiitokset
Kelan hallitukselle siitä, että Kelan hallitus
lisäsi tämän asiakasmäärän
kasvun myötä henkilöstöä sadalla
henkilötyövuodella, jotta pystyttiin turvaamaan
ihmisten perusturva riittävän nopeassa ajassa.
Kelan asiakaspalvelun painopisteet olivat sähköisessä asioinnissa.
Kelan sivuilla käytiin noin 12 miljoonaa eri käyntiä.
Kelan asiakaspuhelinpalvelua kehitettiin ja vahvistettiin, ja myös muutamia
toimistoja lakkautettiin, mutta käytännössä tällä hetkellä toimistopalveluja
kuitenkin hyödynnetään. Toimistoja on
tällä hetkellä Suomessa 235. Tämän
lisäksi meillä on yhteispalvelupisteitä ja
työvoimapalvelukeskuksen kanssa yhteistä toimintaa,
joka on myös erittäin tärkeää ja
hyvää toimintaa.
Asiakaspalvelua arvioidaan jatkuvasti, jotta pystytään
kehittämään toimintaa. Ja vaikka kansaneläkkeestä ja
Kelasta yleensä tulee hyvin paljon kielteistä palautetta,
kuitenkin toimistojen asiakaskyselyn perusteella Kela saavutti koulukeskiarvon
8,9, joka on kiitettävä ja joka on erittäin
hyvä. Siinä mielessä suuret kiitokset
Kelan työntekijöille, koska tämä on
tarkoittanut myös sitä, että he ovat
vahvasti sitoutuneet Kelan kehittämiseen, heitä voi
aidosti sanoa kelalaisiksi ja heille on kunniakysymys se, että asiakaspalvelu toimii.
Se on myös tarkoittanut sitä, että Kelan työntekijät
ovat joutuneet tekemään paljon ylitöitä ja
sitä kautta olemaan hyvin joustavia tässä tilanteessa,
mikä yhteiskunnassa on.
Kelan valtuutetut seurasivat säännöllisesti muun
muassa näitten eri etuusmenojen läpimenoaikoja
sekä sitten erilaisia Kelan rahoituskysymyksiä,
finanssi- ja talouskriisin vaikutuksia Kelaan ja monia muita asioita.
Tarkoituksena oli, että meillä oli muutamia säännöllisiä asioita,
joiden pohjalta sitten pystymme arvioimaan, miten Kelan palvelut
toimivat.
Kela myös kävi hyvin vahvasti keskustelua sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnasta ja siitä tilanteesta. Kelassa
tehdään 14 miljoonaa päätöstä,
ja näistä noin 30 000 päätöstä menee valitusasteelle.
Käytännössä se tarkoittaa noin 0,02
promillea, mutta tietenkin 30 000 erillistä päätöstä on
paljon. Sitä ei pidä aliarvioida. Kelan valtuutetut
ovat kirjelmöineet tästä sosiaali- ja
terveysministeriölle useampaan kertaan, viimeksi tänä vuonna,
sillä keskimääräinen käsittelyaika
Somlassa on tänä keväänä 511
päivää. Se ei missään
mielessä ole ihmisten oikeusturvan näkökulmasta
oikein. Tässä yhteydessä toivon, että sosiaali-
ja terveysministeriö, eduskunta ja valtiovarainministeriö puuttuisivat
tähän suureen epäkohtaan, että ihmisten
oikeusturva myös tässä muutoksenhakulautakunnassa
toimisi.
Valtuutetut myös kirjelmöivät kahteen
otteeseen sosiaali- ja terveysministeriölle ja valtiovarainministeriölle
sekä eduskunnalle koskien työnantajan kansaneläkemaksun
poistamista ja Kelan toiminnan rahoittamista. Kirjelmässä valtuutetut
edellyttivät, että Kelan etuus- ja toimintamenoja
koskeva rahoitus on varmistettava kaikissa olosuhteissa, ja tämä asia
käsiteltiin myös sosiaali- ja terveysvaliokunnassa.
Kela on myös ollut erittäin vahvasti mukana Sata-komitean
toiminnassa. Käytännössä perusteluna
tässä on se, että moni asia, jota Sata-komitea
käsitteli, vaikuttaa myös tulevaisuudessa Kelan
toimintaan. Kelassa myös kehitetään vahvasti
tietojärjestelmäpalveluja. Siellä on
ennen muuta kehitetty kansallista tietoarkistoa ja sähköistä reseptiä.
Sähköisen reseptin osalta voin todeta tässä vaiheessa,
että nyt ensimmäiset pilottihankkeet ovat lähteneet
liikkeelle tänä keväänä Turussa,
ja toivottavaa on, että tämä pilottihanke etenisi
myönteisesti ja hyvin, että voisimme vuosina 2013—2014
ottaa tämän asian käyttöön
eri puolilla Suomea.
Kelassa tehdään myös erittäin
korkeatasoista tutkimustyötä, ja tämän
tutkimustyön tavoitteena on ennen muuta palvella Kelan
toimintaa mutta myös meitä päätöksentekijöinä.
Arvoisa puhemies! Tässä esittely Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimintakertomuksesta vuodelta 2009.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kela on todella massiivinen organisaatio.
Eduskunta antaa sille uusia tehtäviä jatkuvasti,
muun muassa siirsi tämän elatustuen Kelalle, ja
nyt on suunniteltu omaishoidontuen maksatusta Kelalle, mitkä molemmat
ovat erittäin perusteltuja ratkaisuja. Etuusmenot olivat,
kuten Kelan valtuutettujen puheenjohtaja, kansanedustaja Anneli
Kiljunen sanoi, lähes 12 miljardia viime vuonna, ja suurin
kasvu on työttömyysturvaetuuksissa, mikä on
erittäin arvattavaa.
Kelan toimistojen lukumäärää on
vähennetty, koska osa tästä toiminnasta
on siirretty nettiin. Muun muassa Helsingissä on toimistojen
määrä puolittunut. Se on hyvä kehitys,
mutta tietenkin näille vanhoille ihmisille, jotka ovat
tottuneet käymään Kelan toimistoissa,
se voi olla pettymys, kun toimisto on hävinnyt. Kelan palvelut ovat
kuitenkin saaneet, kuten ed. Kiljunen mainitsi, erittäin
hyvän arvosanan: 10:stä 8,9.
Eduskunnan huolena eivät ole läpimenoajat, mistä usein
Kelan valtuutetut kovasti puhuvat, eikä mielestäni
myöskään tämä kansaneläkemaksun
siirtyminen valtion maksettavaksi, sillä kelamaksun poistohan
on ollut yksi niitä kaikista viisaimpia elvytystoimenpiteitä,
mitä tämä hallitus on tehnyt, vaan nyt
ongelmahan on Somla eli siis sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta, joka
toimii läheisessä yhteistyössä Kelan
kanssa. Se on edelleen pahasti ruuhkautunut sen jälkeen, kun
nämä aluetoimistot lopetettiin. Määrärahoja on
lisätty useissa budjeteissa, ja toissa päivänä käsitellyssä kolmannessa
lisätalousarviossa Somla sai taas lisää rahaa.
Selvityksen mukaan Somlan toiminta on erittäin tehokasta,
Somla on paljon halvempi kuin erilaiset oikeusasteet ratkaisemaan
näitä valitusasioita. Mutta edelleenkin siltä puuttuu
rahaa, joten olemme aikoneet ottaa nyt myös sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa tätä asiaa käsittelyyn
taas kerran.
Kelan tutkimusosasto tekee erittäin tärkeää ja mielenkiintoista
työtä, eikä sitä missään
tapauksessa pidä vähentää tai
lopettaa, vaan tutkimusosaston pitäisi jatkaa tätä tuloksellista
tutkimustyötä. Eräs tutkimus, joka pisti
silmääni tuossa kertomuksessa, on se, että yksinhuoltajuus
on yleistä, perhepolitiikka ei vastaa riittävästi
uusiin haasteisiin. Näin todella on. Tutkimuksessa todetaan,
että yksinhuoltajaäideillä ja -perheillä on
suuri köyhyysriski ja heillä on suuria toimeentulo-ongelmia,
koska yleensä yksinhuoltajat ovat vielä työttömiä.
He kaikki keskimäärin ovat eläneet avosuhteessa,
kun he ovat nuo lapset saaneet, eivät siis aviosuhteessa,
jolloinka tämä isä on lähtenyt
lätkimään ja jättänyt
perheensä ja tämä perhe on todella jäänyt
köyhyyteen, joten nyt pitäisi tehdä näiden
yksinhuoltajaperheiden hyväksi paljon enemmän.
On erittäin hyvä, että Björn
Wahlroos otti esille nämä yksinhuoltajaperheet.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtuutettujen toimintakertomusta lukiessa
tulee mieleen, että tarvitaanko Kansaneläkelaitoksen säätelyn
ja valvonnan uusimista. Jos lähdetään ensin
tilintarkastuksesta, niin lienee selvää, ettei kansanedustajia
enää voida nimittää tilintarkastajiksi.
Tilintarkastajiksi on valittava joukko ammattihenkilöitä.
Sen lisäksi olisi syytä hyödyntää toiminnantarkastajaa,
joka raportoisi Kelan toiminnasta ja siellä havaituista
ongelmista ja puutteista. Tilin- ja toiminnantarkastusraportit voitaisiin
käsitellä neljästi vuodessa.
Kelan hallinto on monimutkainen ja moniportainen. On 12 jäsenen
Kelan valtuutetut, on 11-jäseninen hallitus, on 3-jäseninen
johtoryhmä, on 17-jäseninen neuvottelukunta, sairausvakuutusasiain
neuvottelukunta, sosiaalilääketieteellinen neuvottelukunta,
eläkeasiain neuvottelukunta, työterveyshuoltoneuvottelukunta,
kuntoutusasiain neuvottelukunta ja työttömyysturva-asiain neuvottelukunta.
Näin mittavan päätöksentekojärjestelmän
pyörittäminen vaatii jo henkilöstövaroja.
Mielestäni päätöksentekojärjestelmää on syytä yksinkertaistaa
niin, että perustetaan Kansaneläkelaitoksen hallintoneuvosto,
Kela-asioiden neuvottelukunta sekä Kelan johtokunta.
Arvoisa herra puhemies! Hallintoneuvosto valitsisi johtokunnan
ja neuvottelukunnan jäsenet, käsittelisi ja hyväksyisi
budjetit, toimintasuunnitelmat, toimintakertomukset ja tilinpäätökset, jotka
sitten tulisivat eduskunnan käsittelyyn tiedoksiantoina.
Eduskunta voisi puolestaan vaihtaa hallintoneuvostoa, jos ei ole
tyytyväinen Kelan toimintaan. Hallintoneuvosto taas voisi
vaihtaa johtokuntaa, jos se parhaaksi katsoo. Hallintoneuvosto valitsisi
Kelan johtajat.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käytän puheenvuoroni tästä Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimintakertomuksesta sen takia, että tämä on
lähetekeskustelu luonteeltaan ja minulla on kaksi eri asiaa,
joista toivoisin, että valiokunta voisi niitä mahdollisesti
sitten keskustelussaan ja työssään tutkia.
On hyvä, että valtuutettujen puheenjohtaja on
täällä paikalla tätä asiaa
kuuntelemassa. Sinänsä tämä toimintakertomus
on ihan asiallinen ja hyvä. Se kertoo toimintaluvuilla,
miten valtavista seikoista ja rahavirroista ja isosta henkilöstöstä siellä on
kysymys. Siitä en nyt tässä oikeastaan
puhu lainkaan, mutta siitä kyllä puhun, että miten
tämä iso organisaatio sitten aistii kaikkia niitä asioita,
mitä Kelan rahoittaman toiminnan eri osasektoreilla tapahtuu.
Minä otan kaksi asiaa, puhemies, harkitusti tässä esille.
Toinen on Reumasäätiön sairaalan kohtalo,
ja toinen on sitten ihan moderni asia, taksikuljetuksiin liittyvä seikka.
Ensimmäinen asia on iso ja ihan tarpeeksi kyllä tässä talossa
ja muualla käsitelty, mutta koska Kela oli hyvin kiinteästi
kiinni Reumasäätiön sairaalassa, kaiketi
lähes 60 vuotta, ja viimeiset ajat ainakin suurimpana omistajana
eräässä mielessä ja rahoitti
kuntoutuslähetteitä ison joukon, niin kyllähän
se lopputulos, mikä tänä keväänä sitten
tätä kautta nähtiin, kun se mankeloitiin tämmöisenä täytenä yllätyksenä ja
katastrofina, jossa itse asiassa potilaat jäivät
täysin heitteille, niin saattoiko siinä tosiaan
nyt käydä niin, että esimerkiksi valtuutettujen
tiedossa ei viime vuonna eikä edellisenä eikä sitä edellisenä vuonna
ollut minkäänlaisia ongelmia Reumasäätiön sairaalan
toiminnan suhteen? Minusta sitä kannattaisi teidän
valiokunnassa kyllä miettiä. Minä en
ole puolustamassa sitä, että Reumasäätiön
sairaala olisi kokonaisuutena pitänyt säilyttää,
mutta avoimesti haluan sanoa sen, että minua hyvin paljon
ihmetyttää ja suorastaan ärsyttää se,
että tämän ison sairaalan sisällä oli
maailmanlaajuisessa mittakaavassa osaamiskeskus, joka koski lapsireuman
kirurgista hoitoa. Se on tuottanut huomattavan määrän
väitöskirjoja, perustutkimusta, kliinistä tutkimusta
ja on ollut arvostettu semmoisena. Se on monitieteellinen yksikkö,
ja sen perustaminen muualle on varmasti niin vaikeata, että se
ei todennäköisesti koskaan tulekaan perustettua.
Sen yksityiskohtia varmaan ei teidän tässä tutkimuksessa
kannata nyt lähteä penkomaan, mutta miten, toisin
sanoen, tiedot teille tulee niistä yksiköistä,
joiden tulorahoituksen hyvin suuri osa on kiinni siitä,
miten Kansaneläkelaitos rahoituksessaan ja taustaomistuksessaan
näihin asioihin suhtautuu? On merkillistä, että tämä toimintakertomus
ei siitä mainitse millään lailla sanaakaan,
vaikka kaikki reumatautien hoito oli vielä viime vuonna
keskitetty erityisvaativalla tasolla ja erikoissairaanhoidon tasolla
Reumasäätiön sairaalaan Heinolaan. Ei
edes mainintaa. Jos on mahdollista, arvoisa valtuutettujen puheenjohtaja,
niin valiokuntakeskustelussa tätä mahdollisesti
voisitte vähän penätä ja tutkia.
Se on suomalaisten kannalta enemmän kuin tärkeä asia.
Sitä paitsi siinä on toinen seikka, joka on
minulle nyt myöhemmin vasta selvinnyt. Kela lopetti kuntoutuslähetteiden
lähettämisen Heinolaan, ja virallinen selostus
julkisuuteen oli se, että se oli kilpailutuksen tulos.
Siltä se alun perin näyttikin, ja se olikin kilpailutuksen
tulos, mutta minulle on kyllä juridisen asiantuntemuksen kautta
selvitetty, että Kelan ei olisi näitä asioita tällä lailla
tarvinnut kilpailuttaa. Siinä olisi voinut käyttää niin
sanottua neuvottelumenettelyä, ja silloin Kela olisi itse
voinut harkita, miten tämä asia hoidetaan. Tässä on
syytetty EU:n hankintalainsäädäntöä,
ja se ei myöskään pidä paikkaansa,
koska EU:ssa on hankintalainsäädäntödirektiivi
olemassa, mutta käytännön lainsäädäntö tehdään
kansallisesti. Meillä on Suomessa oma lainsäädäntö sitä varten.
Jos siinä taas on puutteita ollut esimerkiksi näiden
reumapotilaiden lähetteiden suhteen, se olisi pitänyt
täällä eduskunnassa huomata lainsäädännössä ja
muuttaa sen mukaisesti.
Tämä voi olla varoittava esimerkki nyt muille vastaaville
laitoksille, joita Suomessa tällä hetkellä on.
Sosiaalisairaala on lehtitietojen mukaan kaiketi kolmen kuukauden
lomautuksissa. Sen perusrakenne on aivan samanlainen kuin oli Reumasäätiön
sairaalan perusrakenne aikanaan. Onko tämä vahinko,
että nyt samana vuonna kaksi laitosta peräkkäin
on mennyt? Toinen on jo tuhoutunut, ja toinenkin on tuhoutumassa,
ja huhuja kulkee myös muutamista muista sinänsä aivan korkeatasoisista
laitoksista, että miten niille mahdollisesti käy.
Niiden yhteinen nimike on ainakin se, että ne toimivat
kolmannella sektorilla. Onko tässä nyt niin, että kolmannen
sektorin tiettyjä osia puhdistetaan, jotta asioissa palataan
tavallaan niin kuin yleisen terveydenhuoltojärjestelmän
piiriin? Sinänsä ihan viisas ajatus, mutta jos
se tehdään näin äkillisesti
niin kuin Reumasäätiön sairaalan yhteydessä,
niin potilaat, jotka ovat kaikista tärkein kohderyhmä ja
jotka kärsivät myöskin kaikista eniten,
niin se ei kyllä sivistysvaltioon sovi ollenkaan. No, tämä on
mennyttä aikaa, mutta minä toivoisin, että siitä voitaisiin
jotain lukea teidän tarkastuskertomuslausunnossanne sitten,
kun se tulee takaisin tänne täysistuntoon. Minä ainakin
mielelläni lukisin erityisesti sen kohdan.
Toinen asia on sitten vaikeavammaisia koskeva taksiliikenteeseen
kuuluva asia, joka on myöskin nyt Kelan kautta listoilla.
Se ei koske tätä toimintakertomusta, mutta se
kertoo, miten näitä asioita erilaisten kohderyhmien
keskuudessa hoidetaan. Nimittäin kysymyksessä on
taksa-asetusmuutos, johon liittyvän sähköpostin
sain tänään. Se kulkee niin, että "taksa-asetukseen
lisättäisiin nimenomainen maininta siitä,
että liikuntavammainen ihminen ja etenkin vaikeavammainen
ihminen voitaisiin taksinkuljettajan toimesta saattaa myös
portaissa kotiovelle. Tästä palvelusta olisi sitten
oikeus periä taksassa säädetty summa.
Samalla se oikeuttaisi asiakkaan vaatimaan ko. palvelua." Tämä lähettäjä jatkaa,
että "nyt tätä mainintaa ei ole missään,
ja jos kuskilta, taksinkuljettajalta, puuttuu hyvää tahtoa,
jää tämä liikuntavammainen tai
vaikeavammainen asiakas rakennuksen ulkopuolelle eikä pääse
kerrostalossa omasta ovestaan sisälle. Näin on
käynyt useita kertoja. Vammaisliike tietää sen.
Asia selkiytyisi, ja se olisi sekä asiakkaan että taksinkuljettajan
kannalta oikein." Tämä lähettäjä kertoo, että hän
on puoli vuotta lobannut tämän asian ympärillä eri
puolilla itse vaikeavammaisena, palaveerannut myös sosiaali-
ja terveysministeriössä virkamiesten kanssa. Tavallaan
on sanottu, että tämähän on
hyvä asia, niin kuin niin monta kertaa vammaisasioissa
käy. Nyt kuitenkin, kun taksa-asetus vahvistetaan uudelleen
kesäkuun lopussa, tässä tulee Kela nyt
mukaan. Miten se suhtautuu tämmöiseen asiaan,
jossa on hyvin selkeä kohderyhmä, jolle halutaan
pientä parannusta? Kela on yksikantaisesti asiaa vastaan,
vaikka aina neuvotteluissa ovat olleet myötämielisiä,
lopullinen asia on nyt tämän paperin mukaan selvästi
kielteinen.
Minä otan harkitusti, puhemies, tämän
esille myös sen takia, että tämä on
rutiinia, että me käsittelemme näitä toimintakertomuksia;
isot kokonaisuudet menevät oikein, ja tilintarkastajat
toimivat, ja kaikki on kohdallaan. Mutta nyt on kaksi esimerkkiä tässä:
Kaikki Suomen reumapotilaat, jotka joutuivat yllättäin
täysin sotkuiseen tilanteeseen, ja tässä on
toinen edessä oleva asia, joka on ihan saman tyylinen,
moderni, pieni, ei voi olla iso kustannuskysymys, johon suhtaudutaan
kielteisesti. Minkä takia nämä asiat
menevät näin? Tämän suuntaista
vihjettäkään ei saa tästä toimintakertomuksesta,
ja sen takia halusin sen nyt täällä avoimesti
kertoa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilä piti erinomaisen
puheenvuoron, ja haluaisin itse myös paneutua tähän
samaan asiaan, Reumasäätiön sairaalaan.
Tuntuu todella kummalliselta, jos on niin, että Kelan
valtuutetut eivät ole vuoden 2009 aikana tätä asiaa
päässeet käsittelemään
tai heitä ei ole informoitu siitä, mitä Heinolan
Reumasäätiön sairaalalle tulee tapahtumaan.
Aivan oikein, Kansaneläkelaitos on ollut päävastuussa
sen takia, että se hallinnoi tässä säätiössä sairaalapaikoista
suurta enemmistöä. Sillä oli myös
ikään kuin omistajan asema, vaikka tähän
on haluttu muuta sanoa. Sen lisäksi se oli se taho, joka
lähetti sinne asiakkaat, ja sitten, aivan kuten ed. Akaan-Penttilä totesi,
lopetti nämä ja vetosi siihen, että annettu
hoito on liian kallista.
Kuitenkin kyseessä oli tämän ortopedian
ja kirurgisen hoidon, reumakirurgian, lisäksi myöskin
kuntoutuksen näkökulmasta erinomaisen korkeatasoinen
sairaala, ympäristö, joka tuki potilasta sekä henkisesti
että fyysisesti. Se oli syntynyt vuosien kehityksen tuloksena,
ja todella tämän kaltaista ei mitenkään
keinotekoisesti pystytä minnekään tekemään.
Se on jo nähty, ja se tiedetään toki
jo etukäteen.
Tämä kuntoutuksen siirtäminen pois
Heinolasta, muun muassa Punkaharjulle, tapahtui siis tarjouspyyntöjen
perusteella, kilpailun mukaan. Kuitenkin, aivan oikein, tarjouspyyntö voidaan aina
tehdä sillä tavalla, että siinä otetaan
huomioon nimenomaan osaaminen, mitä oli Heinolassa, mitä ei
ollut Punkaharjulla. Soitin asiasta Punkaharjulle sikäläiseen
kuntoutuslaitokseen, jonne nämä potilaat oli osoitettu,
ja siellä todettiin, että eiväthän
he ole mikään reumakuntoutuspaikka. He ovat erikoistuneet
nimenomaan aivoverenkiertohäiriöiden jälkeisten
halvaustilojen kuntoutukseen. Ja he totesivat, että he
pelkäävät, että heille tapahtuu
samalla tavalla kuin Heinolalle jatkossa, niin ettei Kela enää lähetä heille potilaita
vaan jakaa ne taas jonnekin muualle. Tämä on erittäin
ongelmallista. Ja taas vastaavasti Heinolan ylilääkäri
kertoi, että sieltä tuli tämän päätöksen
jälkeen, siis sieltä Punkaharjulta, kyselijöitä heti
sinne Heinolaan, että miten niitä reumapotilaita
kuntoutetaan.
Kyseessä on siis hyvin ongelmallinen asia, lääketieteellisen
hoidon, kuntoutuksen toteutumisen näkökulmasta
Suomessa, nimenomaan tällä erityisalalla: reuma
ja sitten tämä juveniili reuma eli tämä lasten,
nuorten reumasairaustyyppi. Ja biolääkkeet eivät
ole mikään ratkaisu, että voisi sanoa,
että emme tarvitse kuntoutusta, kun meillä on
biolääkkeet. Ei ollenkaan. Niiden biolääkkeiden
määräämisessä tarvitaan
myös osaamista.
Arvoisa puhemies! Kuntoutuksesta muuten. Tässä lyhyessä kertomuksessa
on myös siihen kiinnitetty huomiota. Sanoisin, että kuntoutus
on tässä terveydenhoidon, sairaanhoidon ketjussa
se heikko lenkki, ja se, että sitä ei saada. Vaikka meillä on
lait ja oikeudet mainittu varsin laajasti kuntoutukseen, niin sitä ei
käytännössä saa. Ei etenkään,
jos potilas on ylittänyt tietyt ikävuodet. Maaginen
ikähän on tämä eläkeikä,
ja sen jälkeen saatava kuntoutus on erittäin epätodennäköistä ja
harvinaista, siis Kelan toimesta. Kuitenkin kuntoutusta myös
ikääntyvät tarvitsevat. Se auttaa heidän
kotikuntoisuutensa säilymiseen ja siihen, että he
eivät tule laitospotilaspaikoille.
Täällä mainittiin nämä Kelan
toimistot ja niiden lakkauttaminen osittain monessa paikassa, Helsingissä puolet,
niin kuin täällä ed. Asko-Seljavaara
totesi. On syntynyt myös Kela-kioskeja, siis pieniä yksiköitä,
joihin juuri mahtuu ehkä yksi ihminen yhdellä kertaa
sisään ja joissa sitten tavataan aikaisemman toimiston
sijaan. Tällainen on esimerkiksi Kotkassa. Kuitenkin toivoisin,
että näissä voitaisiin hiukan malttia
säilyttää ja säilyttää myös
intimiteetti, niin että siellä ei sitten informaatio
kulkisi useampiin korviin asiattomasti. Tämä pieni
tila usein kuitenkin pitää sisällään
enemmän kuin yhden asiakkaan, ja myöskin se on
asiakasviihtyvyyden kannalta tärkeää,
ettei jonottaa tarvitse ulkona.
Täällä todettiin myöskin
yksinhuoltajien ongelmista. Ja tässä ed. Asko-Seljavaara
totesi, että hyvä, että pankinjohtaja
Björn Wahlroos on nostanut tuon asian esille. Tässä voi
tietysti sanoa, että hän nosti sen upside down -tavalla
esille sillä lailla, että hän totesi,
että tällaisia yksinhuoltajia, naisia useimmiten,
on turha tukea, tällä tavalla tällaista
varsin epäinhimillistä näkökulmaa
toi esille. Ehkäpä, jos ajattelemme asiaa positiivisesti,
hän halusi, että asiasta keskustellaan, ja näinhän
on yhteiskunnassa tapahtunut tänäänkin
täällä, ja toivon mukaan tämä asia
menee eteenpäin.
Puhemies, sitten tähän Kelaan kaiken kaikkiaan.
Tämä on erinomainen laitos. On tärkeätä, että meillä on
tällainen yksikkö Suomessa, joka toimii, jolla
on asiantuntevuutta. Tätä ei pidä viedä pois
eduskunnan alaisuudesta, vaikka tuo Reumasäätiön
sairaalan kohtalo Kelan toiminnan näkökulmasta
ja siitä, että Kela toimii eduskunnan vastuulla,
on kyllä varoittava esimerkki. Olemmeko me kyllin hereillä,
me, joidenka pitäisi olla Kelan toiminnasta vastaamassa?
Mutta uskon, että tässä asiassa vielä parannusta
tulee, ja kiitän Kansaneläkelaitoksen valtuutettuja
aktiivisesta työstä. Sen kyllä huomaa,
että tämä joukko on asialleen omistautunut.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten edellinen puhuja, haluan myöskin
yhtyä kiitoksiin Kelan henkilökunnalle, kiitoksiin johtaja
Huuhtaselle, ja toivon menestystä myös tehtävässä aloittavalle
Liisa Hyssälälle.
Heinolan Reuman kohdalta henkilökohtaisesti toivoisin,
että voitaisiin vieläkin pohtia niitä ratkaisuja,
joilla turvattaisiin Suomessa tämä erikoisosaaminen,
jota tuolla Heinolan Reumalla on vuosikymmeniä ollut.
Täällä on viitattu Kelan toimistoihin.
Haluan, että Kelan toimistojen palveluverkosto säilyy,
ilman että tätä enää keskitetään,
ja että olisi myös sivupisteitä riittävästi.
Tällä hetkellä olen havainnut sen, että ihmiset
joutuvat odottamaan Kelan palveluja toimipaikoissa. Joustavuus olisi yksi
tavoiteltava ihanne kaikissa toimisto- ja virastoasioinneissa. Mutta
lähden siitä, että Kelan toimipaikkaverkosto
on nyt kyllä minimissään, että hyvin
perustellut syyt pitää olla, jos näitä enää tästä supistetaan.
Ed. Akaan-Penttilä käytti puheenvuoron taksipalveluista.
Keski-Suomessahan on kokeilu, jossa sähköisellä laskutuksella
taksiautoilija laskuttaa suoraan Kelaa. Tästä on
kahtalaista ilmaa. Monet taksiautoilijat eivät halua kallista
lisärasitusta tuosta lisälaitteesta, ja näin
ollen he menettävät nämä tärkeät
Kelan kyytimahdollisuudet. Samalla asiakkaat kokevat ongelmana sen,
että eivät välttämättä voi
saada sitä tuttua ja turvalliseksi koettua taksiautoilijaa,
joka vielä pitää huolen, että asiakas
pääsee ovesta sisälle ja on turvallisesti
omassa kodissaan, aivan kuten siellä hoitolaitoksessa.
Toivon, että tätä taksikäytäntöä vielä tarkistettaisiin
asiakasystävälliseen suuntaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kommentoin käytettyjä puheenvuoroja,
ja haluan kiittää teitä, että olette
jaksaneet olla vielä tänä iltana mukana.
Ensinnäkin haluan todeta, että kun me käsittelemme
toimintakertomusta vuodelta 2009, niin se huoli, joka tänä keväänä oli
Heinolan Reumasäätiön sairaalasta, niin
sitä tietoisuutta meillä ei ollut vuoden 2009
aikana, minkä takia siitä ei ole minkäänlaista
mainintaa tässä toimintakertomuksessa. Mutta olen
aivan vakuuttunut siitä, että Kelan valtuutetut
ovat vahvasti keskustelleet tämän maaliskuisen
päätöksen jälkeen tästä asiasta
useampaan otteeseen, ja tulemme varmasti huomioimaan sen seuraavassa
toimintakertomuksessa 2010.
Kelan valtuutetut tulevat seuraamaan ja saamaan selvityksen
ensi viikon tiistaina 15.6. myös siitä, mitenkä näiden
potilaitten tilanne on hoidettu, mistä Kela on ollut vastuussa.
Me seuraamme heidän tilannettaan siihen asti, kunnes jokaisen
potilaan kuntoutus- ja hoitosuunnitelmat ovat kaikki järjestyksessä.
Sitä kautta haluamme omalta osaltamme kantaa vastuuta.
Mutta se, kun ed. Akaan-Penttilä kysyi, että eikö Kelan
valtuutetuilla ollut tietoa Reumasäätiön
sairaalan tilanteesta, niin voin sydämessäni rehellisesti
sanoa, että ei ollut. Me olimme molemmat yhdessä,
muistaakseni viime kaudella, tutustumassa Heinolan Reumasäätiön
sairaalaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä,
ja siinä yhteydessä olimme varmaan molemmat tietoisia siitä,
mikä tilanne siellä on. Mutta se akuutti tilanne,
joka menneen talven aikana tuli, oli kyllä meille Kelan
valtuutetuille täysin tietämätön asia.
Seurasimme varmaan kukin omalla tahollamme yleisesti tämän
kyseisen sairaalan tilannetta, mutta se ei kuulu tähän
Kelan toimintakertomukseen. Mutta kannamme varmasti yhteisesti huolta
reumapotilaitten tilanteesta, koska olen itse myös vahvasti
sitä mieltä, että se oli ehdottomasti
todella väärä päätös
ja huono päätös ja ennen kaikkea näitten
lapsipotilaitten kannalta, joittenka tilanne on erilainen kuin aikuispotilaitten
osalta.
Mutta sitten haluaisin muutamalla sanalla sanoa muutamiin muihin
asioihin, joista Kelaa usein syytetään, joita
on muun muassa Kelaan kohdistuva syyte muutoksenhakulautakunnan viivästyksistä.
Haluan tässä yhteydessä tuoda sen selvyyden
vielä, että ensinnäkin Somlassa on säännöllisesti
ollut noin 30 000 valitusta vuodessa. Kelan valtuutetut
ovat kirjelmöineet tästä tilanteesta
nyt kahteen otteeseen sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
että valtiovarainministeriölle, ja olemme vaatineet
lisää resursseja Somlan toimintaan.
Nyt tähän asiaan on vielä saatu lisää potkua,
ja toivon, että valtiovarainministeriössäkin
tämä huomioidaan, kun oikeusministeriössä valmistellaan
uutta korvausjärjestelmää, jonka sisältö on se,
että jos Somlassa olevat päätökset
viipyvät yli vuoden, niin käytännössä se
tarkoittaa sitä, että Somla, tai valtio, on velvollinen
maksamaan näille henkilöille korvausta 1 000—10 000
euroa. Käytännössä, olemme laskeneet,
että kyse on noin 30 000 henkilöstä,
ja se tarkoittaa noin 30 miljoonaa euroa vuodessa. Eli jos ei valtiovarainministeriöstä
saada
lisää resursseja noin miljoona euroa pariksi kolmeksi
vuodeksi, jotta voimme purkaa sen alkuperäisen, voisiko
sanoa, patin, joka siellä oli, ennen kuin Somlaa muodostettiin,
niin se käytännössä tulee tarkoittamaan, että tämä kokonaisuus
tulee maksamaan moninkertaisesti valtiolle. Toivoisin, että oikeusministeriö ja
sosiaali- ja terveysministeriö sekä valtiovarainministeriö keskustelisivat
keskenään tästä, ettei tällaista
tilannetta syntyisi, ja ennen kaikkea, että inhimillinen
oikeusturva ihmisten osalta toteutuisi.
Sitten ed. Lauri Oinonen kantoi huolta toimistoista. Haluaisin
sen verran sanoa, että vaikka toimistoja on lakkautettu
niin Helsingissä kuin myös eri puolilla Suomea,
niin myös minun kotikaupungissani Lappeenrannassa, niin
mitään huomautusta näistä lakkautuksista
ei käytännössä ole tullut, koska
ihmisille on pystytty tarjoamaan tämä palvelu
toisella tavalla, joko yhteispalvelupisteissä tai ihmiset
ovat hakeutuneet sähköisten palveluitten piiriin,
minkä takia asiat ovat hoituneet, voisiko sanoa, ajassa
ja ajan mukana.
Tässä yhteydessä ei muuta.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä, että ed. Anneli
Kiljunen huomioi tämän minun puheenvuoroni ja
kantaa huolta tästä Reumasäätiön
sairaalan kohtalosta jatkossakin. Yritin puheenvuorossani ytimenä sanoa
sen, että sepä tässä onkin outoa,
että te ette sitä virallisesti ainakaan kukaan
tienneet. Minä kehottaisin, että nyt kannattaisi
vähän Kelaa painostaa tässä asiassa,
koska heidän oli pakko tietää. Heillä oli
pakko olla jotain havaintoja jossain siinä isossa järjestelmässään,
että Heinolassa asiat eivät ole kunnossa, koska
kyllä henkilötasolla minä tiesin kaksi
ellen kolme vuotta, että se on huonoon suuntaan menossa.
Virallisesti — kun vierailimme ed. Kiljusen ja sosiaali-
ja terveysvaliokunnan kanssa Heinolassa edellisellä kaudella — asiathan
saatettiin näyttämään, että ne
ovat hyvässä kunnossa, mutta silloin oli jo kysymysmerkkejä olemassa.
Tämä on se suuri kysymys nyt, mihin meidän
kansanedustajien pitäisi kaikkien puuttua, että me
saamme ne oikeat myöskin kyseiseen kipukohtaan kuuluvat
tiedot ajoissa hoitaaksemme. Ne eivät tulleet perille ajoissa
ollenkaan.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! On todella valitettavaa, jos näin
on, niin kuin tuossa ed. Akaan-Penttilä totesi, että Kelan valtuutetut
eivät ole tienneet Heinolan sairaalan tilannetta. Todellisuudessa
täällä salissa istuu lukuisa määrä kuntapäättäjiä,
ja kuntapäättäjien on ainakin täytynyt
tietää, mikä on Heinolan sairaalan tilanne,
koska ainakin omassa sairaanhoitopiirissäni merkittävä määrä hoitotoimenpiteitä on
otettu pois Heinolasta ja siirretty oman sairaanhoitopiirin toiminnaksi.
Tämä on ollut yksi osasyy siinä, miksi
Heinolan sairaalan tilanne ajautui siihen tilanteeseen, mihin se
nyt sitten tänä talvena realisoitui.
Yhtä lailla kuin Kelaa täällä osoitellaan
sormella, meidän pitää osoittaa sormemme
itseämme kohtaan, kuntia kohtaan. Siitä päätöksestä, mikä on
tehty aikanaan vuosien saatossa, että on otettu ne potilaat
sieltä Heinolasta omaksi toiminnaksi, on täytynyt
olla päättäjillä tiedossa, että se
johtaa aikaa myöten siihen, että Heinolan potilasmäärä pienenee
ja näin myös maksajien osuus pienenee, ja jos
se jää vaan pelkästään
Kelan toiminnaksi, niin kohtalo on selvä. Näin
tulee käymään kaikille muillekin sairaaloille,
jos näin toimitaan.
Toinen asia tässä toimintakertomuksen yhteydessä.
Ed. Akaan-Penttilä otti esiin vammaisten kuljettamisen
taksilla. ja itse en tällä hetkellä ihan
tarkkaan tiedä, mutta jos tilanne on kuvaamanne kaltainen,
niin täytyy kantaa suurta huolta siitä, että vammaiset
saavat heille kuuluvan palvelun. Se, että onko siinä Kela
korvaavana osapuolena, se täytyy sitten täältä talosta
varmistaa, että sen maksun, mikä siitä on
oikeus periä, sitten myös Kela maksaa ja näin
ollen saatetaan vammaiset sinne kotiin asti. Ei riitä,
että vammainen viedään kotiovelle. Mutta
se, miksi perusteena siinä on tällainen erillinen
korvaus, johtuu siitä, että liian moni vammainen
asuu vielä kerrostalossa sellaisissa olosuhteissa, joissa
ei kenties ole hissiä tai jotain muuta apuvälinettä, millä kotiin
turvallisesti pääsee.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ollaan keskustan
ja kokoomuspuolueen puoluekokouksen aattoiltaa viettämässä,
ja sen takia meitä nyt on ehkä tavallista vähemmän vielä täällä.
Mutta tämä kysymys siitä, tuliko
Reumasäätiön sairaala yllätyksenä.
Itse olen työskennellyt sairaanhoitopiirin keskussairaalan
osastonlääkärinä 1980-luvun
alkupuolella, ja tuolloin jo Kymenlaakson sairaanhoitopiirissä,
mihinkä täällä ed. Pakkanen
viittasi, siirrettiin muu reumaortopedia pois Heinolasta paitsi
yläraajojen reuma. Siis olkapääoperaatiot,
ranteet, kyynärpäät, sen tyyppiset jätettiin
silloin, ja muut yritettiin ottaa pois, mikä oli kyllä aika
kyseenalaista ikään kuin tietotaidon ja osaamisen
näkökulmasta, koska tiedettiin, ettei sellaista
spesialistia ollut Kotkassa. Kuitenkin näin tehtiin. Eli
se oli ihan tällainen säästöpäätös.
Miksi? Koska kunnat koko ajan henkäisivät siellä sairaanhoitopiirin
niskaan, että pitäisi menoja vähentää.
Tämähän on ollut jatkuva ongelma tämä kuntien
ja sairaanhoitopiirien välinen kiista.
Mutta, arvoisa puhemies, noin viisi minuuttia yli neljä sain
seuraavan tekstiviestin. Luen sen, koska se sopii erinomaisesti
tähän keskusteluun ja tähän
asiaan, myöskin sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan
ja vakuutusoikeuden näkökulmasta. "Pitkästä aikaa
terve", tämä alkaa. "Sain eilen Kelalta liitteen,
kuvissa olevan paperin. En ymmärtänyt siitä pöläyksen
pöläystä, eikä tainnut snaijata
oikein velimieskään, jolle myös näytin
dokumenttia. Ilkka kehottikin minua meilaamaan tarinan sinulle suomennettavaksi,
joten siinähän se sitten, var så god.
Ilmeisesti paperini teksti tarkoittaa kuitenkin sitä, että eläkettäni
tultaisiin aikaistamaan ja saisin sitä vielä takautuvastikin,
jolloin Kelan minulle väärin maksamat tuet sitten
vähennettäisiin takautuvasti maksettavasta eläkkeestäni — ja
viisi kysymysmerkkiä perään. Etera on
luvannut eläköitymiseni alkavan elo-syyskuun vaihteessa
kuluvaa vuotta. Jos tosiaan näin käy, että eläkkeellepääsyni
todella toteutuu, niin viisi ja puoli vuotta kesti taistelu Kelaa
ja Eteraa vastaan. Paljonkohan tuli maksamaan yhteiskunnalle tämä tyystin
turha sota? Voisi valtiovarainministeri hermostua, jos saisi tietää".
Terveiset ovat nyt täällä nimen kera.
Arvoisa puhemies! Tässä on vain yksi käytännön
esimerkki siitä eläketaistelusta, mitä käydään
tuolla terveydenhoidon rintamalla. Tässäkin on
henkilö, jolle olen itse henkilökohtaisesti kirjoittanut
useita B-lausuntoja — tai pariin kertaan — eläkekysymyksissä.
Mielestäni täysin työkyvytön,
ja nyt sitten lopulta tämä työkyvyttömyyseläke
on ilmeisesti tullut.
Valtaisasti voimavaroja kuluu tähän, ja tämä on
edelleenkin kysymys, joka odottaa ratkaisuaan. Niin kuin täällä valtuutettujen
puheenjohtaja, ed. Anneli Kiljunen, totesi, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan
odotusajat ovat edelleenkin liian pitkät. Niitä pitää ehdottomasti tuosta
yli 500 päivän tasosta lyhentää,
ja kun usein edessä on vielä vakuutusoikeus potilaan näkökulmasta,
ja siellä on suunnilleen sama aika, niin se on kyllä aivan
liian pitkä aika saada lopullinen päätös
asiasta, kun asiaa on vaikea tuoda vireille uudelleen, niin kauan
kuin se on näissä instansseissa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä muutama kommentti edustajille
Tiusanen, Akaan-Penttilä ja Pakkanen.
Ensinnäkin kannamme samaa huolta, Kelan valtuutetut,
siitä, että Kelan päätösten,
voisiko sanoa, se tekstiasu, millä ne kirjoitetaan, ei
ole paras mahdollinen, ja ymmärrän kyllä,
että tämä tekstiviesti on aivan aiheellinen.
Meillä on Kelassa tällä hetkellä perustettu
niin sanottu asiakasfoorumi, jossa asiakkaat pääsevät
itse kehittämään tätä Kelan
tekstitystä, jotta se saataisiin entistä selkeämmäksi,
jotta ihmiset voisivat ymmärtää päätöstensä sisällön.
Ei voi olla niin, että Kela tekee päätöksiä,
joita ihmiset eivät sitten itse ymmärrä vaan
tarvitsevat siihen juristia tai asiantuntijaa.
Sitten vielä muutama sana tästä Reumasäätiön
sairaalasta, kun se puhututtaa varmasti meitä vielä pitkään
ja ihan aiheellisesti.
Ensinnäkin, en halua syyttää tietenkään
ketään siitä, olisiko pitänyt
tietää tai ketkä ovat tienneet. Mutta
olen samaa mieltä kuin ed. Pakkanen siitä, että kyllä kuntapäättäjät
ja myös alueen kansanedustajat ovat tienneet asiasta, koska heitä oli
informoitu. Me kaikki tiedämme sen, että heitä on
informoitu asiasta ja he olivat jopa tutustumassa asiaan, ja siitä huolimatta
tätä tietoa ei sitten meille Kelan valtuutetuille
tai kansanedustajille tuotu, jotta olisimme voineet reagoida asiaan.
Kelan kannalta tosiasia on se, että Kelahan keskittyy
pelkästään kuntoutukseen ja kuntoutukset
tulevat normaalin hankintalain perusteella. Ne muutokset tulivat
siitä syystä negatiivisiksi Reumasäätiön
sairaalalle, että tarjoajia tähän kuntoutukseen
tuli useampia, minkä vuoksi hankintalain mukaan sitten
ne tarjouskilpailut piti arvioida. Aikuiset, jotka aikaisemmin olivat
Reumasäätiön sairaalan potilaina kuntoutusten
osalta, siirtyivät sitten myös toisiin yksiköihin,
mutta lapsipotilaita Reumasäätiön sairaala
(Puhemies: 2 minuuttia!) hoiti edelleen tai kuntoutti edelleen,
ja edelleen haluan sanoa, että kannan suurta huolta siitä,
koska meidän valtakunnassamme ei ole riittävän
hyvää, monialaista osaamista reumapotilaille reumaa
nuorena sairastavien potilaitten osalta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Varmuuden vuoksi täältä korokkeelta, vaikka
yritän olla lyhytsanainen.
Aloitan tästä hankintalaista. Juristien kautta nimittäin
selvitin, että tässä tilanteessa, jossa
kilpailutettiin nämä Reuman antamat kuntoutuspalvelut
kontra muut vastaavat palvelujen antajat, ei olisi tarvinnut menetellä niin
kuin meneteltiin, koska se hankintadirektiivi tulee EU:sta, se antaa
raamit tälle asialle, mutta lopullinen hankintalaki muovataan
kansallisesti. Se on täällä meidän
eduskunnan säätämä, ja sekin
antaa nykyisellään mahdollisuuden niin, että olisi
voitu käyttää niin sanottua neuvottelumenettelyä.
Minä voin ed. Kiljuselle vaikka sitten kertoa niitä juristeja,
jotka tietävät paremmin tämän
sisällön. Mutta hänen käsityksensä mukaan
tässä eräässä mielessä meneteltiin
väärin eli Kela piti liian avoimen kilpailutuksen
siinä sen sijaan, että olisivat suoraan neuvottelumenettelyä harrastaneet
tässä tilaustilanteessa, jossa oli näin
vaativan tason asioista kysymys. Se olisi ollut mahdollista. Tämä on
hyvä teidän tietää taustalla, koska
nämä asiathan rupeavat kaikki menemään vähän
vaikeanlaisiksi.
Sitten toinen asia, joka vielä on ed. Kiljuselle ennen
kaikkea, on se, että minä otin harkitusti tämän
reumasairaalan esille myöskin sen takia, että se
olkoon nyt esimerkkinä tulevaisuuteen päin. Siinä on
kaksi osaa.
Ensinnäkin on tämä, että teidän
kannattaa nyt siellä omassa toiminnassanne miettiä,
mikä osa tässä on semmoinen, jonka takia
näin massiivi kuntoutuspäätösten
muuttaminen toiseen paikkaan ajaa yhden kolmannen sektorin ison,
sinänsä korkean tason toiminnan täysin
nurin ilman, että te tiedätte siitä mitään.
Kyllä minusta siinä pitäisi joku mekanismi
olla. Ei tässä ketään pidä syyllistää henkilönä,
se on aivan selvä asia. Se on niin perisuomalaista, että aina
me teemme niin.
Mutta jos te ette sitä mieti, mikä siinä meni Reumasäätiön
sairaalan suhteen väärin, niin minulle on nyt
huhujen kautta jo väitetty, että on ainakin kaksi
saman tyylistä sairaalaa, jotka ovat tässä ihan
samassa uhassa, ja se on teille valtuutetuille enemmän
kuin nolo tilanne, jos nämä muut ... Teillä pitäisi
olla nyt tieto siitä, mitkä ovat ne muut kolmannen
sektorin kuntoutuslaitokset, jotka ovat ehkä jotenkin samanlaisessa
tilanteessa, jossa voi olla samanlaisia vaikeuksia, taustoja viiden
vuoden ajalta vähintään, niin kuin oli
tässä Reumasäätiön
sairaalassa. Siinä on pieni projektiajattelun aihe teillä kyllä kaikkinensa, siis
oppia vanhasta ja monitoroida tulevaisuuteen niin, ettei jouduta
yhtä tylyn ja sivistymättömän
ja ikävän tilanteen eteen.
Sitten vielä ed. Pakkaselle sanoisin tästä taksisaattamisesta
ja taksan muuttamisesta, että se on täysin todellinen
tilanne. Se on Invalidisäätiön lakimies,
joka on minulle tiedottanut tästä tänään,
ja se perustuu siis siihen neuvotteluun, joka on käyty
ministeriössä, ja sen jälkeen tietoihin yhteisneuvottelusta
Kansaneläkelaitoksen kanssa, jossa Kela on ilmoittanut,
että he ovat myönteisiä, ainakin antaneet
ymmärtää näin. Mutta varsinainen
päätös myöhemmin on kuitenkin kielteinen.
Ja se on aika outoa, että meillä viranomainen
on kielteinen siinä, jossa selvästi hyvin pienelle
vaikeavammaisten ryhmälle halutaan apua, jolloin oltaisiin
edes jollain lailla tasa-arvoisia muiden kanssa, jolloin itsemääräämisoikeus
olisi edes jollain lailla kohdillaan ja jolloin ehkä sitten
voitaisiin ajatella, että perustuslakikin toteutuisi vähän
paremmin.
Nämä asiat menevät kaikki meidän
poliitikkojen piikkiin, kun ne ovat näin pieniä asioita,
jotka virkamiehet päättelevät vähän
miten sattuu. Eivät näitä vaikeavammaiset
jaksa itseksensä ajaa. Tämä on päätökseen
tuleva asia, taksa-asetuksen sisäinen asia, ei ole eduskunnan
sisällä ollenkaan. Se on vaan esimerkki siitä,
miten nämä asiat tahtovat mennä meillä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt ihan viimeiseksi
vielä ed. Akaan-Penttilälle. Ensinnäkin
on aivan totta, että ei voi mennä hankintalaissa
Euroopan unionin taakse, vaan kyllä sitä pystytään
määrittämään ihan maakohtaisesti.
On täysin selvää, että kun Kelan
valtuutetut selvittivät ja henkilökohtaisestikin
tätä Reumasäätiön sairaalaa
selvitin, niin en tyytynyt ainoastaan Kelan juristeihin. Näitä juristienkin
erilaisia näkemyksiä ja tulkintoja valitettavasti
tulee. Kun itse en ole juristi, niin tietenkin se minun päätöksentekoni
perustuu siihen, mitä asiantuntijoita ja minkälaisia
mielipiteitä saan. Voin ottaa teiltä vastaan teidän
antamienne juristien nimiä, mutta näitä mielipiteitä myös
heidän osaltaan on erilaisia.
Olen myös tietoinen siitä, että vastaavanlaisia tilanteita
on valtakunnassa myös muualla, mutta haluaisin tässä yhteydessä muistuttaa,
mikä on Kelan rooli. Kela ei itse tuota kuntoutuspalveluja,
vaan se kilpailuttaa ja ostaa niitä palveluja tai tarjoaa
niitä palveluja asiakkaille. Siinä mielessä me
olemme vakavasti seuranneet muutamia nimenomaan säätiöpohjaisia
palveluja, koska minulle on ainakin selkeytynyt säätiöstä toimintamallina,
että ei saisi olla toiminnassa yhtään
ainoata säätiöpohjaista järjestelmää,
kuten A-klinikkasäätiö tai Reumasäätiön
sairaala, jonka toiminnallinen malli ja hallinnollinen malli on
hyvin haavoittuvainen.
Sen takia nyt olen myös tietoinen siitä, että muun
muassa ministeriössä käydään
neuvotteluja näiden muutamien säätiöitten
osalta, jotta vastaavanlaista tilannetta ei enää pääsisi
syntymään. Siinä yhteydessä sitten
voidaan taas jälleen kerran palata tähän
Kela-asiaan. Mutta Kelan rooli ei näissäkään
säätiöissä ole se oleellinen,
vaan se on säätiön ja mahdollisesti ministeriön
välinen neuvottelu ja sitä kautta sitten eri tahojen
kanssa tehdyt yhteiset sopimukset.
Keskustelu päättyi.