Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos maamme ja EU:n päättäjien
Eurooppa on keskellä velkakriisiä, uskottavuuskriisiä,
poliittista kriisiä ja moraalista kriisiä. Hallitus
on valmis takaamaan veronmaksajien pussista uppoavien velkamaiden
lainoja jopa kymmeniätuhansia miljoonia euroja ja vastoin
EU:n perussopimusta.
Suomi on euromaiden kanssa jatkuvasti taannut uusia lainapaketteja
Kreikalle. Nyt Kreikka on tiensä päässä.
Kreikka vie kansanäänestykseen uuden, peräti
130 miljardin euron lainaohjelman. Tämä on saanut
rahamarkkinat sekaisin ja pelot taantumasta kasvamaan. "Ei" Kreikan kansanäänestyksessä
johtaisi
hyvinkin Kreikan eroon eurosta.
Kreikan tauti eli maksukyvyttömyys on tarttumassa muihin
maihin. Italian lainojen korko on noussut ennätyskorkealle.
Italian osuus euromaiden velasta on peräti neljäsosa.
Italian pelastamiseen maksukyvyttömyydeltä eivät
asiantuntijoiden mukaan enää euromaiden rahat
riitä.
Arvoisa puhemies! Kansa haluaa tietää, milloin
hallitus tekee vihdoin päätöksen siitä,
että nyt tämä moraaliton velkamaiden
ja niitä rahoittaneiden pankkien tukeminen saa riittää.
Vai onko hallitus valmis lisäämään
kohtuuttomia riskejä veronmaksajien rahoilla ja jopa lapioimaan rahaa
täysin ylivelkaantuneelle Italialle?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiinnitän edustajien huomiota minuutin aikarajoitukseen
kysymyksiä esitettäessä. Nyt pääministerin
sijainen, valtiovarainministeri Urpilainen.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kreikalle on toistaiseksi myönnetty
yksi lainapaketti, ja tuo päätös tehtiin
toukokuussa 2010. Nyt keskustelemme siitä, pystytäänkö Kreikalle
myöntämään tuosta ensimmäisestä lainaohjelmasta
seuraavaa lainaerää. Suomen hallituksen linja
on se, että lainaerää ei pystytä myöntämään
ennen kuin me tiedämme, mikä on poliittinen tilanne
Kreikassa, ja me tiedämme, miten Kreikka sitoutuu oman
taloutensa kuntoonsaattamiseen.
Viime viikolla oltiin huippukokouksessa, jossa tehtiin merkittäviä päätöksiä talouskriisin
hoitamiseksi. Luotiin tiekartta, jossa on monia eri kokonaisuuksia,
muun muassa keinoja palomuurin rakentamiseksi, jolla ehkäistään
tätä kriisin leviämistä Kreikasta
muihin maihin. Vaikka tämä Kreikan tilanne on
tällä hetkellä auki, on tärkeää,
että näiden muiden tiekartan toimien osalta päästään
eteenpäin ja ennen kaikkea tämän palomuurin
rakentamisessa pystytään tekemään
nopeita ratkaisuja. Uskon, että ne ovat jo maanantaina
valtiovarainministereiden kokouksessa euroryhmässä päätettävinä.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Velkamaiden rahoittaminen lähentelee
pyramidihuijausta. Suomen osuus rahoitusmekanismin takauksesta velkamaille
voi nousta 14 000 miljoonaan euroon. Tämäkään
valtava rahasumma ei asiantuntijoiden mukaan riitä, vaan
tarvittaisiin jopa kolminkertainen summa kriisin rauhoittamiseksi
eli Suomen osalta valtion budjetin verran. Veronmaksajia me tulemme
kuppaamaan monimutkaisten rahoitusjärjestelmien avulla. Hallitus
on nyt päättänyt, että Suomi
on mukana ostamassa velkamaiden roskalainoja, antamassa löysää rahaa,
ennakoivaa tukea, velkamaille ja rahoittamassa velkamaille rahaa
tyrkyttäneitä pankkeja, vaikkapa saksalaisia pankkeja.
On pöyristyttävää, että Suomen
maksuosuus tosiasiassa kasvaa, kun harvempi euromaa on enää takuukelpoinen.
Arvoisa valtiovarainministeri! EU-eliitti ja rahamarkkinat keksivät
monimutkaisia rahoitusjärjestelmiä. Veromaksajat
eivät ymmärrä, eikä ehkä ole
tarkoituskaan, että ymmärtäisivät.
Veronmaksajilla on oikeus tietää, miten suureen vekseliin
nimensä laittavat eli miten suuret rahoitusvastuut Suomella
pahimmillaan on, miten monta tuhatta euroa jokaista suomalaista
kohden, imeväiset mukaan lukien.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Suomen takausvastuut ovat 14 miljardia euroa,
joka on nimellisarvo, ja siihen päälle tulevat
korot. Kukaan meistä ei tiedä, mikä tuo
korkojen osuus tulee jatkossa olemaan. Meidän toivomuksenamme
on ollut, että tuo pysyvä kriisinhallintamekanismi,
EVM, pystyttäisiin ottamaan jo aikaisemmin käyttöön,
jolloin tämä koko väliaikaisen mekanismin
käyttöaika jäisi varsin lyhyeksi.
Mitä tulee edustajan esittämään
kysymykseen pankkien osuudesta, niin Suomen hallituksen linja on
ollut hyvin selkeä. Ensisijaisesti pankkien pääomittamisesta
vastaavat pankkien omistajat, sen jälkeen kansallisvaltiot.
Siinä tapauksessa, että kansallisvaltiot pääomittavat
pankkeja, olisi tärkeää, että tuo
pääomittaminen on vastikkeellista, ja vasta aivan
viime hädässä voidaan ajatella, että tuota
ERVV:tä eli väliaikaista kriisimekanismia käytetään
pankkien pääomittamiseen. Ja senkin pitää tapahtua
valtioiden kautta hyvin vahvasti ehdollisena ja yksimielisellä päätöksenteolla.
Eli tässä mielessä pidämme tärkeänä,
että myöskin sijoittajat osallistuvat tämän
kriisin hoitoon, jonka syntyynkin he ovat olleet osallisina.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Saksan liittokansleri Merkel totesi äskettäin,
että Euroopassa on pahin kriisi sitten toisen maailmansodan.
Silloin tuli mieleeni ministeri Alexander Stubb, joka vaalien alla
Kymenlaaksossa julisti, että ensimmäisen Kreikka-paketin
jälkeen homma on hallinnassa niin Kreikassa kuin muuallakin
Euroopassa. Edelleen Stubb totesi, että jotka toisin väittävät,
ovat pölhöpopulisteja.
Kysyn nyt ministeri Stubbilta: oletteko edelleen samaa mieltä Kreikan
ja Euroopan tilanteesta? Kysyn myös sitäkin, oliko
kielenkäyttönne mielestänne sopivaa.
Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kielenkäytön sopivuudesta
on käyty muutenkin keskustelua lähiaikoina.
Sanoisin näin, että Kreikan tilanne tällä hetkellä on
erittäin vakava. Kreikan tilanteesta on kolme kokonaishuomiota.
Ensimmäinen on se, että vain ja ainoastaan Kreikka
pystyy auttamaan itseään. Se on ilman muuta selvää,
kuten valtiovarainministeri tuossa totesi, että seuraavaa
lainaerää ei anneta, jos Kreikan mahdollisessa
kansanäänestyksessä 4.12. tulee kielteinen
vastaus. Eli 2 prosenttia Euroopan taloudesta vaikuttaa koko talouteen.
Nyt tällä hetkellä keskitytään
vaiheisiin 2 ja 3, joista yksi on pankkien pääomittaminen,
josta päätös tehtiin viime viikon Eurooppa-neuvoston kokouksessa,
ja toinen on pankkien pääomittamisen lisäksi
ERVV:n eli lyhytaikaisen mekanismin vivuttaminen. Olisi toki hienoa,
että saisimme mekanismin, pysyvän sellaisen, voimaan
jo tässä vaiheessa. Onko tilanne hallinnassa?
Ei välttämättä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kreikasta puheen ollen: Olen tietoinen, että Kreikka
tänä vuonna ja viime vuonna on velkaantunut yli
25—26 miljardia, eli 2 miljardia kuukaudessa Kreikka velkaantuu
tänä vuonna, 2,8 miljoonaa jokainen tunti. Olen
myöskin tietoinen, että hallitus on ollut tästä tietoinen.
Miksi hallitus, arvoisa valtiovarainministeri, ei ole tehnyt mitään
viime vuonna eikä tänä vuonna, jotta suomalaisten
veroeurojen syytäminen ja lapioiminen Kreikkaan olisi loppunut?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Voin vastata vain siitä, mitä tämä hallitus
on neljän kuukauden aikana tehnyt, ja tämä hallitus
on tehnyt hyvin paljon. Nimittäin meidän lähtökohtamme
on ollut se, että myöskin sijoittajien pitää osallistua
tämän kriisin laskun maksamiseen. Juuri näin
ollaan tekemässä, mikäli viime viikon
huippukokouksen päätökset toteutuvat.
Siinähän sovittiin, että Kreikan lainoja
leikataan 50 prosentilla ja sitä kautta myöskin
sijoittajat kantavat oman vastuunsa.
Toinen tämän hallituksen tärkeä linjaus
on ollut se, että me emme ole tukemassa Kreikkaa tulevaisuudessa
ilman vakuuksia. Me myös onnistuimme neuvottelemaan vakuudet,
joilla suomalaisten veronmaksajien asemaa ollaan turvaamassa. Eli
kyllä tämä hallitus on tehnyt paljon, mutta
me emme voi tehdä asioita kreikkalaisten puolesta. Kreikka
itse vastaa omasta taloudestaan, ja Kreikan itse pitää tehdä niitä kipeitä päätöksiä,
joita mekin olemme täällä tekemässä oman
taloutemme kuntoonsaattamiseksi. Ilman niitä päätöksiä Kreikan
talous ja velkasuhde eivät tule kohenemaan. Nyt kaikki
tältä osin on kreikkalaisten omissa käsissä.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministerin vastauksesta kävi
selvästi ilmi, että Kataisen ja Urpilaisen hallituksen
aikana Suomen takausvastuut ovat yli kaksinkertaistuneet, Suomen
riskit ovat selvästi kasvaneet ja Suomen linja on löystynyt
verrattuna aikaisempaan hallitukseen. (Välihuutoja) — Tämä tuli
selvästi ilmi valtiovarainministerin vastauksesta, ja kannattaisi
tunnustaa rehellisesti tämä ääneen:
kun riskit ovat kasvaneet, ne ovat todellakin kasvaneet.
On selvää, että Euroopassa ja Kreikan
osalta kannattaa etsiä sellaista hallittua ratkaisua niin, että Kreikka
ei tuosta vaan ajaudu konkurssiin, joka aiheuttaisi ketjureaktiona
Italian kautta kyllä koko Euroopalle erittäin
isoja hankaluuksia, mutta kukaan ei pysty takaamaan, etteikö tällainenkin
kehityskulku olisi mahdollinen.
Kysyisinkin: Onko hallitus valmistautunut myös Suomessa
siihen, että tämä tilanne eskaloituu
hyvin nopeasti, hyvin dramaattisesti ja sillä tavalla,
että seuraukset koko Euroopalle ovat hyvinkin huonot? Onko
hallitus valmistautunut eri vaihtoehtoihin?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Suomen takausvastuut nousivat, koska edellinen pääministeri
oli
huippukokouksessa tekemässä päätöksen
siitä, että ERVV:n kapasiteettia kasvatetaan.
Suomen nykyisen hallituksen linja on tiukempi kuin edellisen hallituksen.
Me emme ole mukana uusissa lainapaketeissa ilman vakuuksia, ja Kreikan osalta
nuo vakuudet onnistuttiin myöskin neuvottelemaan.
Mitä tulee Kreikan tilanteeseen, niin totta kai hallitus
(Hälinää — Puhemies koputtaa)
on varautunut erilaisiin skenaarioihin. Se on hallituksen tehtävä.
Me olemme jatkuvasti yhteydessä meidän kumppanimaihimme,
saamme tietoa siitä, miten tilanne Kreikassa etenee, ja
sen mukaan teemme totta kai myöskin omia varautumissuunnitelmia.
Mutta niin kuin aikaisemmin sanoin, nyt me emme voi tehdä kreikkalaisten
puolesta enempää. Heidän itse täytyy
päättää, haluavatko he olla
mukana tässä seuraavassa lainaohjelmassa vai eivätkö he
halua olla mukana. Se, että he ovat mukana, tarkoittaa
vaikeita päätöksiä, niin kuin
he ovat joutuneet tekemään tähänkin
asti: säästöjä, veronkorotuksia,
omaisuuden yksityistämistä, rakenteellisia uudistuksia.
Mutta en näe mitään muuta vaihtoehtoa,
jolla Kreikan talous saatettaisiin kuntoon. Sen takia nyt vastausta odotamme
Kreikalta ja haluamme kuulla, mikä on heidän tahtotilansa
laittaa omaa talouttansa kuntoon.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta on kyllä aivan käsittämätöntä,
että valtiovarainministeri ei tunnusta totuutta ja rehellisesti
totea, että se oli tämän hallituksen
aikana, kun tehtiin päätös siitä,
että Suomen takausvastuut — huom. — yli
kaksinkertaistuivat. Se on se 14 miljardia plus korot. Sitä ei
tehty minun hallitukseni aikana. Silloin vaan todettiin se, että otetaan
kapasiteettia enemmän käyttöön,
ja se muuten olisi voitu tehdä samalla tavalla kuin nyt
kapasiteettia kasvatetaan, vaikkapa vivuttamalla. Eli vaihtoehtoja
oli silloinkin olemassa. Takausvastuita emme suostuneet silloin
kaksinkertaistamaan, ne päätökset tehtiin
tämän hallituksen toimesta, tämän
hallituksen suostumuksella. Käytännössä siinä kokouksessa
oli valtiovarainministeri Katainen.
Mielestäni näiden asioiden kanssa kannattaisi olla
nyt hyvin rehellinen, ettei tapahdu sellaisia virheitä kuin
tapahtui silloin, kun tuotiin tämä ERVV-sopimus
eduskuntaan. Nyt se joudutaan tuomaan sitten toisen kerran, kun
hallitus ei oikein itsekään tiennyt, mitä oli
ollut mukana päättämässä.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Suuren valiokunnan edellisenä puheenjohtajana
muistan hyvin kaikki ne vaiheet, joissa käsiteltiin ERVV:n
kapasiteetin lisäämistä. Se tapahtui
edellisen hallituksen aikana, ja te olitte silloin tekemässä tätä päätöstä, mutta
ette halunneet sitä kuitenkaan avoimesti kertoa. Se periaatepäätös
tehtiin silloin, ja nyt on sitä pantu täytäntöön.
Näin se vain on.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Se päätös tehtiin
faktisesti vasta valtiovarainministerinä toimineen Kataisen
puolesta ja vahvistettiin sitten myöhemmin. Minun hallitukseni
aikana sitä päätöstä ei
tehty. Takausvastuiden kaksinkertaistamisesta päätöstä ei
silloin tehty. Tämä on yksiselitteisen selvää.
Kaiken lisäksi silloin ei edes puhuttu siitä,
että takausvastuita jopa yli kaksinkertaistettiin. Siihenhän
hallitus nyt on suostunut: 14 miljardia plus korot. Tällainen
vaihtoehto ei ollut silloin millään tavalla esillä.
Ja kuten sanoin, myös silloin keväällä olisi
ollut muunlaisia mahdollisuuksia kapasiteetin kasvattamiseen. Olisi
voitu käyttää sitä samaa keinoa
kuin nyt käytettiin ERVV:n kapasiteetin kasvattamiseen
eli vivutusta. Ei siis pidä myöskään paikkaansa
se, että ainoastaan takausvastuita kasvattamalla olisi
kapasiteettia voinut kasvattaa. Silloin keväällä kyse
oli sen kapasiteetin kasvattamisesta eikä takausvastuiden
kaksinkertaistamisesta.
Pertti Salolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Euromaat tekevät suuria uhrauksia
tasapainottaakseen Euroopan taloutta ja vakauttaakseen sitä.
Euroalueen ulkopuoliset EU-jäsenmaat, Iso-Britannia ja
Ruotsi, eivät osallistu kovinkaan merkittävästi
muuta kuin IMF:n ja eräiden muiden järjestöjen
kautta tähän vakauttamiseen. Sen sijaan pyydetään
tällä hetkellä apua Kiinalta, ja jopa
Japani on auttanut euroaluetta. Eikö olisi, valtiovarainministeri,
kohtuullista, että käynnistettäisiin
keskustelut siitä, että myöskin Ruotsi
ja Iso-Britannia osallistuisivat enemmän näihin
yhteisiin talkoisiin?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kyllä tästä on
keskusteltu. Sekä Ison-Britannian että Ruotsin
toimesta on todettu, että he eivät halua olla
mukana tukemassa Kreikkaa. Totta kai he ovat mukana tukemassa IMF:n
kautta, ja tämän myöskin tuossa puheenvuorossanne
jo totesitte. Ylipäänsä Suomen hallituksen
linja on ollut se, että on tärkeää,
että IMF on mukana tämän kriisin hoidossa.
Parhaillaan me keskustelemme siitä, miten IMF:n kautta
voitaisiin luoda tämmöinen erillisyhtiö,
jonka rahoitukseen osallistuisivat nuo maailman ylijäämämaat,
niin sanotut Bric-maat, kuten esimerkiksi Kiina. Nämä neuvottelut
jatkuvat koko ajan, ja uskon, että myöskin tältä osin
ehkä tämä G20-kokous pystyy tuomaan meille
jo jonkinlaisia tuloksia.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Kansanvaltaan kuuluu se, että kun
valta ja vastuu kansan äänestystuloksen mukaan
on vaihtunut, niin silloin ei ryhdytä kirjoittamaan vanhojen
vallanpitäjien toimesta historiaa uusiksi. Tosiasia on
se, että hallituksen linja on muuttunut. Edellinen hallitus
ei vaatinut sijoittajien vastuuta, saattoi ehkä pyhäpuheissa
vaatia, mutta ei tehnyt sen puolesta. Edellinen hallitus ei vaatinut vakuuksia,
tai ehkä edustaja Pekkarinen vaati vakuuksia, mutta ei
toiminut sen mukaisesti hallituksessa. (Välihuutoja) Tämä hallitus
on hoitanut yhteisellä päätöksenteolla
Euroopassa erittäin vaikean prosessin kautta sekä sijoittajien vastuun
että vakuudet.
Kysyn valtiovarainministeriltä: onko tämän
tilannearvion perusteella, mikä tänä päivänä on tehty,
Kreikan akuutin tilanteen osalta vedettävissä uusia
johtopäätöksiä siihen, olisiko
Suomen hallituksen pitänyt vetäytyä vakuusratkaisuissa,
kuten monet suomalaiset vaativat vielä parin kuukauden
ajan?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus on vaatinut
vakuuksia sen takia, että me haluamme turvata suomalaisten
veronmaksajien aseman. Me olemme halunneet turvata Suomen valtion
talouden ja toisaalta myöskin meidän, Suomen valtion
kansalaisten, asemaa niin, että mikäli käykin
niin, että esimerkiksi Kreikka tai muu apua pyytävä maa
ei pysty maksamaan lainojansa takaisin, niin meillä on
olemassa siltä varalta vakuudet, jotka kattavat tuon riskin.
Sen takia tuo vakuusvaatimus oli tärkeä. Se oli
hallitusohjelman yhteinen linja, jota hallitus on vienyt määrätietoisesti
eteenpäin, ja olen hyvin tyytyväinen siitä,
että vakuusneuvotteluissa onnistuttiin löytämään
semmoinen malli, jolla suomalaisten veronmaksajien asemaa turvataan.
Minusta tuo vakuusvaatimus on edelleenkin hyvin ajankohtainen
ja tärkeä. Olemme lähteneet siitä,
että jos tuo Kreikan uusi lainaohjelma tehdään
viime viikon huippukokouksen päätöksen
mukaisesti, niin vakuudet kuuluvat Suomen osalta edelleenkin osaksi
tätä kokonaisuutta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ensi viikon tiistaina on tästä aiheesta pääministerin
ilmoitus istunnossa käsiteltävänä.
Myönnän vielä tähän
aiheeseen puheenvuoron edustaja Saarakkalalle, ja sen jälkeen
menemme seuraavaan aiheeseen.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viikko sitten todella huippukokouksessa
päätettiin, että tätä ERVV-vakausvälinettä voidaan
käyttää pankkien pääomittamisen
rahoittamiseen, jos kotivaltiolta ei löydy rahaa ja jos
omistajat eivät halua rahoittaa sitä. Minkä ihmeen
takia Suomi meni hyväksymään tällaisen päätöksen?
Tämähän on ennakoivaa päätöksentekoa.
Miksi ei annettu ja odotettu, että ERVV — tämä on
ERVV:n asia — tekee yksimielisesti tämän
päätöksen, jos se haluaa? Eikö ole
nyt syntynyt se tilanne, ministeri Urpilainen, että jos Suomi
yksin riitauttaa tämän ERVV-esityksen tällaisesta
toimenpiteestä, niin tarvittaessa tämä asia
menee EU:n tuomioistuimeen, joka tulkitsee tätä EU:n
omista tavoitteista käsin, että mikä on
oikein ja mikä on väärin? Ja tämä tavoitehan on
nyt tämä huippukokouksessa kerrottu pankkien pääomittaminen.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Pankkien pääomittamisen suhteen
Suomen linja on hyvin selkeä. Olen täällä sen
jo kertaalleen todennut, ja se lähtee siitä, että ensisijainen
vastuu pankkien pääomittamisesta on pankkien omistajilla.
Mikäli he eivät pysty sitä tekemään,
sen jälkeen vastuu siirtyy kansallisvaltioille. Ja meidän
linja on ollut vielä se, että jos valtio pääomittaa
pankkeja, tulee sen saada vastikkeeksi pankkien osakkeita.
Kolmas vaihtoehto hätätapauksissa, mikäli kansallisvaltio
ei pysty pankkeja pääomittamaan, on se, että käytetään
ERVV:tä eli tätä väliaikaista
kriisimekanismia, mutta silloinkin tuo pääomittaminen
tapahtuu valtioiden kautta. Eli ERVV ei pääomita
suoraan pankkeja, vaan tuo pääomittaminen tapahtuu
valtioiden kautta, ja se tapahtuu yksimielisyyspäätöksellä,
johon Suomikin pystyy siinä tilanteessa, jos tuommoinen päätös
tulee eteen, vaikuttamaan omalta osaltansa. Ja mehän olemme
aina sopineet, että myöskin näissä päätöksissä kuullaan
eduskuntaa, eli myöskin teillä, kansanedustajilla,
on tässä tilanteessa vaikuttamismahdollisuus.