Täysistunnon pöytäkirja 64/2011 vp

PTK 64/2011 vp

64. TORSTAINA 3. MARRASKUUTA 2011 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

Lukion ja ammatillisen koulutuksen tutkinnot

Sofia  Vikman  /kok:

Arvoisa puhemies! Yleissivistävä lukiokoulutus ja vahva ammatillinen osaaminen tukevat toisiaan erillisinä opintopolkuina. Hallitusohjelmassa on yksiselitteisesti sovittu, että ylioppilastutkintoa ja ammatillisia tutkintoja kehitetään omina erillisinä tutkintoina. Tästä hallitusohjelman selkeästä kirjauksesta huolimatta luonnoksessa koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaksi on menty hallitusohjelmaa pidemmälle.

Te, ministeri Gustafsson, olette useaan otteeseen kiertänyt tätä aihetta kuin kissa kuumaa puuroa. Haluaisinkin kysyä teiltä, ministeri Gustafsson: lupaatteko toisen asteen yhteistyölle selkeät tavoitteet niin, että lukiot ja ammatilliset tutkinnot, sisällöt ja rahoitus, säilyvät selkeästi erillisinä?

Opetusministeri Jukka Gustafsson

Arvoisa puhemies! Olen täällä eduskunnan täysistunnossa ainakin kaksi kertaa, jollen kolme kertaa, todennut sen, mitä hallitusohjelmassa todetaan lukion ja ammatillisen koulutuksen omista erillisistä tutkinnoista, aivan kirjaimellisesti ja siinä hengessä kuin hallitusohjelmaneuvotteluissa on sovittu. Ilmeisesti edustaja Vikman ei ole ollut täällä paikalla, joten viittaus siihen, että ministeri kiertää kuin kissa kuumaa puuroa, menee nyt kyllä ihan vellille tässä kohtaa. (Naurua)

Arvoisa puhemies! Minä olen korostanut sitä, minkä haluaisin, että kokoomuskin merkittävänä sivistyspuolueena näkee tässä yhteydessä, kun puhumme lukion ja ammatillisen koulutuksen yhteistyöstä. Ne asiat ovat niitä tulevaisuuden osaamistarpeita, joita tulevaisuudessa ammattiosaajat tarvitsevat, että ammattikoululainen voi opiskella kieliä — hän menee tekemään koneasennustöitä vaikkapa Berliiniin — ja on tärkeää, että lukiolaisella on mahdollisuus valita opintopolku niin, että hän voi suorittaa joitakin koneenrakennusopintoja tai muita, jotka hän voi lukea edukseen sitten, kun hän jatkaa opintoja ammattikorkeakouluasteella.

Sofia Vikman /kok:

Arvoisa puhemies! Toisen asteen oppilaitosten yhteistyö voi parhaimmillaan täydentää koulutustarjontaa oppilaitoksissa. Ylioppilastutkinnon ja ammatillisten tutkintojen rinnakkainen suorittaminen on nykyisin kuitenkin vielä verrattain vähäistä. Olisinkin esittänyt jatkokysymyksenä: Onko selvitetty kahden rinnakkaisen tutkinnon hyötyjä suhteessa kustannuksiin ja pidempään opiskeluaikaan? Entä onko ministerillä olemassa tutkimustietoa kahden rinnakkaisesti suoritetun tutkinnon läpäisyasteesta tai hyödyllisyydestä jatko-opintojen ja työelämän näkökulmasta?

Opetusministeri Jukka Gustafsson

Arvoisa puhemies! Siitä on erittäin vakuuttavaa näyttöä ja tietoa. Sellaiset nuoret, jotka suorittavat tänä päivänä ylioppilastutkinnon ja ammatillisen perustutkinnon, ovat työnantajan näkökulmasta mitä parhainta ja osaavinta työvoimaa työntekijöinä. Totta kai: heillä on laaja, monipuolinen ammattisivistys.

Mutta ihan tähän peruskysymykseen. Meillä on tällä hetkellä vielä tutkimuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelma prosessissa. Meillä on ollut hyvä yhteistyö viimeksi tänään sivistyspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Ei tässä ole mitään syytä hämmentää ihmisiä, että tässä oltaisiin tekemässä jotakin muuta kuin mitä hallitusohjelmassa on sovittu. Eli lukio säilyy itsenäisenä, ylioppilastutkinto itsenäisenä, kolmivuotiset ammattitutkinnot itsenäisinä, mutta niin kuin molempien koululakien, siis ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen, pykälissä todetaan, siis laintasoisesti edellytetään, on tarpeen ja hyvä tehdä yhteistyötä. Ja se on useimmissa tapauksissa myöskin sen nuoren etu, joka kokee tämän hyvänä vaihtoehtona.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Kysymys on loppuun käsitelty, ja aika on tullut vastaan, joten kyselytunti on tällä erää päättynyt.