12) Hallituksen esitys eduskunnalle eläkelaitosten vakavaraisuutta
koskevien säännösten muuttamiseksi
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime viikolla ensimmäisessä käsittelyssä käytiin
jo aika pitkä keskustelu tästä eläkelaitosten vakavaraisuutta
koskevien säännösten muuttamisesta, ja
haluan tähän alkuun todeta sen, että keskusta
kannattaa tätä hallituksen esitystä pysyvän
lain säätämisestä eläkelaitosten
vakavaraisuuden vahvistamiseksi. Katsomme, että tämä on perusteltua
näitten eläkeyhtiöitten riskinkantokyvyn
vahvistamiseksi.
Tässähän tapahtuu nyt niin, että luodaan
niin sanottu uusi vakavaraisuuspuskuri eli yhdistetään
yhteen toimintapääoma ja niin sanottu tasoitusmäärä ja
se muodostaa sitten tämän vakavaraisuuspuskurin.
Tämän lain käsittelyn yhteydessä on
käyty aika monistakin asioista keskustelua tässä salissa
jo lähetekeskustelun muodossa, mutta tämä keskustan
vastalauselausuma, jonka tulen hetken päästä esittämään,
liittyy yhteen yksittäiseen kohtaan eli siihen, että nyt,
kun tämän pysyvän lain on tarkoitus tulla
voimaan ensi vuoden alusta 1.1.2013, niin me pidämme ongelmana
sitä, että tämän muodostettavan
vakavaraisuuspuskurin osana käytetään
erityisesti pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä vuosien
aikana kerättyjä ylisuuria työkyvyttömyysmaksuja.
Niitä palautettiin kylläkin noin miljardin euron
edestä silloin vuosina 2006—2009, mutta edelleenkin
siellä on palauttamatta erittäin paljon niitä.
On arvioitu jopa, että tämä niin sanottu
tasoitusmäärä olisi edelleen 1,5 miljardia
euroa, vaikka vuotuiset työkyvyttömyysmenot ovat
noin 0,5 miljardia euroa, puoli miljardia euroa. Tämä sinänsä on minusta
hyvä asia. Tämä kertoo siitä,
että näitä työkyvyttömyyseläkkeitä on
alkanut vuosittain aina arvioitua vähemmän — se
on hyvä asia — mutta tietenkään
tämä ei voi olla näin, että tämä ei
ole tasapainossa, että tämä heittää miljarditolkulla.
Nyt sitten tosiaankin näitä pk-yrityksiltä kerättyjä varoja
on tarkoitus käyttää sitten tähän
uuteen vakavaraisuuspuskuriin, ja tässä meitä huolestuttaa
se, että kun täällä hallituksen
esityksessäkin sanotaan, että näitä maksujen
määrän ja tasoitusmäärän
rajoja säädellään ja käsitellään
siellä Työeläkevakuuttajien, Telan, laskuperustejaoksessa,
niin tätä ei ole tehty ennen tämän hallituksen
esityksen laatimista ja tänne eduskuntaan käsittelyyn
tuomista, ja tämä on se pointti, että haluamme,
että nyt pitäisi tässä yh-teydessä,
kun tämä laki täällä eduskunnan
suuressa salissa hyväksytään, samalla
hyväksyä lausuma siitä, että hallitus
edellyttää ja huolehtii siitä, että tämä Telan
laskuperustejaos saa oikeudenmukaisen ratkaisun tästä palauttamisesta
tämän vuoden aikana eli ennen kuin tämä pysyvä laki
astuu kaiken kaikkiaan voimaan. Myös, kun tämä oli
lausunnolla talousvaliokunnassa, talousvaliokuntakin kiinnitti tähän
samaan asiaan huomiota ja arvosteli ja kritisoi tätä valmistelua
näiltä osin.
Arvoisa puhemies! Tämän perusteella, mitä tässä edellä kerroin,
esitän hyväksyttäväksi lausumaa,
joka kuuluu seuraavalla tavalla: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus huolehtii siitä, että Työeläkevakuuttajat
Tela ry:n maksuperustejaos ennen lain voimaantuloa 1.1.2013 ratkaisee, kuinka
liikaa perityn tasoitusmaksun palauttaminen pk-sektorille toteutetaan
oikeudenmukaisella tavalla."
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Nyt pääasiassa pk-yritysten
maksamat ja eläkkeensaajille kuuluvat tasoitusvastuun työkyvyttömyysvarauksen
ylijäämät halutaan kaapata eduskunnan
suostumuksella tällä lakiesityksel- lä vakuutusyhtiöiden
toimintapääomiin niiden omaisuudeksi. Kysymys
on miljardiluokan varkauden laillistamisesta jälkikäteen.
Samalla kuuden puolueen hallitus on tällä pysyväislailla
vapauttamassa ja kannustamassa eläkeyhtiöitä ja niiden
optiojohtajia riskisijoitustoiminnan jatkamiseen vakavaraisuusvaatimuksen
sitä estämättä.
Tasoitusvarauksen ylijäämät on kerätty
pääosin pieniltä yhtiöiltä,
mutta tiedämme työ- ja eläkeyhtiöiden
jakavan koko ajan toimintapääomia asiakaspalautuksina
pääosin suurille yhtiöille. Asiakaspalautuksia
ei jäädytetty, vaikka aiempien määräaikaislakien
myötä vanhuuseläkerahastosta siirrettiin
miljardeja yhtiöiden taseisiin sijoitustappioiden tasaamiseksi.
Asiakaspalautuksia maksettiin koko ajan keskimäärin
yli 200 miljoonaa euroa vuodessa, vaikka valtioneuvosto vaati palautusten
jäädyttämistä poikkeuslakien
ajaksi. Menettely kuvaa hyvin työeläkeyhtiöiden
poliittisesta päätöksenteosta piittaamatonta
saneluvaltaa ja toimintaa suurten yhtiöiden ja sijoittajien
hyväksi.
Puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta ja talousvaliokunta
kuulivat myös asiantuntevaa ja perusteltua kritiikkiä,
jota esittivät muun muassa sosiaaliturvan dosentti Olli
Pusa ja filosofian tohtori Tarmo Pukkila, nyt eläkkeellä oleva,
16 vuotta sosiaali- ja terveysministeriön vakuutusosaston
ylijohtajana toiminut huippuasiantuntija. On vain valitettavaa,
että tämän lakiesityksen eduskuntakäsittelyn
aikana kriittiset näkemykset eivät ole saaneet
riittävästi tilaa julkisessa keskustelussa.
Puhemies! Dosentti Pusa toteaa lausunnossa muun muassa: "Tasoitusvastuun
käyttäminen työeläkeyhtiöiden
vakavaraisuuspääomana on vakuutusperiaatteen vastaista
sekä vastoin asiakkaiden yhdenvertaisuuden vaatimusta.
Tasoitusvastuun määrää on pidetty
keinotekoisesti kor-keana muun muassa laskemalla tasoitusvastuun tarve
yksilöllisen varhaiseläkkeen aikanaan synnyttämän
eläkkeellesiirtymispiikin pohjalta." Hän toteaa
myös: "Vastuun määräämisessä käytetyt
mallit ja tietoaineisto eivät ole luotettavia, ja tietoja
on tarkoitushakuisesti salattu. Myös kilpailu vääristyy,
jos työeläkeyhtiöt voivat käyttää tasoitusvastuuta
sijoitustappioidensa tasaamiseen." Hän vaatii lausunnossaan
tasoitusvarauksien ylijäämien palauttamista pk-yrityksille
ja niiden käyttämistä tulevien eläkkeensaajien
työssäjaksamisen hyväksi.
Arvoisa herra puhemies! Vasenryhmän nykyiset edustajat
ovat vastustaneet aiemminkin viimeksi keväällä 2010
määräaikaisena säädettyjen eläkerahojen
riskisijoittamista kannustavia lakeja.
Niinpä esitän nytkin, että lakiesitys
9/2012 vp hylätään.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitystä perustellaan
tarpeella mahdollistaa entistä tuottavampi eläkevarojen
sijoittaminen. Tosiasiassa hallituksen esityksellä mahdollistetaan
entistä suurempi riskin ottaminen osakemarkkinoilla. Kuten
kaikki tietävät, suurempi riskin ottaminen ei
välttämättä tarkoita suurempia
tuottoja. Kolikon toisella puolella ovat myös suuremmat
tappiot.
Muistin virkistykseksi lienee syytä palauttaa mieliin
vuosien 1997 ja 2007 sijoitusuudistukset, joissa työeläkelaitoksille
annettiin mahdollisuus sijoittaa varoja riskialttiimmin. Nämä riskithän
toteutuivat vuoden 2008 finanssikriisin aikana. Lisäksi
on syytä huomauttaa, että hallituksen esityksellä halutaan
riskipuskuriin yhdistää sellaisia varoja, jotka
eivät sinne kuulu. Riskipuskuriin halutaan yhdistää pienten
ja keskisuurten työnantajien liikaa maksamat työkyvyttömyyseläkemaksut,
vaikka ne kuuluisi palauttaa kyseisille yrittäjille. Tällaista
menettelyä ei voida pitää oikeudenmukaisena.
On myös erittäin huolestuttavaa, että tämän hallituksen
esityksen valmistelutyössä ovat keskeisesti vaikuttaneet
lain tulevat soveltajat. Tämä on hyvän
hallintotavan vastaista. Lakia soveltava taho ei saisi itse valmistella
esityksiä. Voimassa olevaa määräaikaislakia
tulisikin jatkaa ja hallituksen esitys valmistella uudestaan sosiaali- ja
terveysministeriössä.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa jätetyn
vastalauseen 1 perusteella esitän käsittelyssä olevan
lakiesityksen hylkäämistä.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys yritettiin viedä läpi pienenä vakuutusteknisenä seikkana.
Tosiasiassa vakuutustekniikalla on mittavat taloudelliset ja sosiaaliset
vaikutukset, ja sitä tulisikin käsitellä tärkeänä poliittisena
kysymyksenä. Itse en ainakaan toivo, että kansalaisten
eläkevaroilla pelataan riskialtista lottoa.
On myös syytä huomioida, että hallituksen esitys
heikentää huomattavasti työeläkelaitosten valvontaa.
Esityksen myötä käytännössä luovutaan
sijoitusomaisuuden määrällisestä valvonnasta,
joten työeläkelaitokset voivat tehdä merkittävästi
enemmän sijoitustappioita ennen kuin hälytyskellot
soivat. Valvonnan keinoksi jääkin vakavaraisuusvalvonta,
jonka ydin on talouden tervehdyttämissuunnitelmien vaatiminen.
Silloin ollaan jo syvällä suossa.
Lisäksi kilpailuneutraliteetti kärsii eläkesäätiöiden
joutuessa työeläkeyhtiöitä heikompaan asemaan
sijoitusriskin kasvattamisen suhteen. Tässä taas
nähdään, miksi lakeja soveltavan tahon
ei itse pidä valmistella lakeja. Lakiesitys olisikin syytä valmistella
uudelleen sosiaali- ja terveysministeriössä.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Hanna Mäntylän
tekemään hylkäysesitystä.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tästä hallituksen esityksestä on
puhuttu tässä salissa jo aika paljon. Me perussuomalaiset
olemme jättäneet talousvaliokunnassa tästä eriävän
mielipiteen, joka on suhteellisen laajasti valmisteltu, ja sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa myöskin vastalauseen. En näitten
sisältöön isommasti nyt tässä paneudu.
Paneudun tässä puheessa hiukan tähän juridiseen
puoleen.
Hallituksen esityksessä mainittu Telan laskuperustejaos
on työeläkejärjestelmän sisäinen
työryhmä eli edustaa näitä eläkelaitoksia,
ja sen tehtävänä on valmistella työeläkeyhtiöiden
laskuperusteet. Käytännössä laskuperustetyöryhmä toimii
tässä hallituksen esityksessä kuvailtua suuremmalla
toimivallalla. Ryhmä valmistelee merkittävän
määrän työeläkejärjestelmän
laskuperusteisiin ja kustannusrakenteisiin vaikuttavista selvityksistä.
Ryhmä myös käyttää merkittävää asiantuntijavaltaa
työeläkejärjestelmän kehittämisessä.
Se koostuu työeläkeyhtiöiden edustajista,
ja siihen kuuluvat pysyvät asiantuntijajäsenet
sosiaali- ja terveysministeriöstä ja Eläketurvakeskuksesta.
Tulevien muutosten soveltajat ovat samalla niiden valmistelijat,
ja laskuperustehakemuksen tulevat käsittelijät
ministeriössä ovat mukana työryhmässä asiantuntijoina.
European Insurance -järjestö on kannanotossaan
Euroopan unionin talous- ja rahoitusasioiden neuvostolle korostanut,
että vakuutusteknisiä kysymyksiä tulee
käsitellä enemmänkin poliittisina kysymyksinä kuin
teknisinä. Perusteluina on esitetty muun muassa sitä,
että vakuutustekniikalla on itse asiassa laajat taloudelliset
ja sosiaaliset vaikutukset. Kannanotossaan järjestö korostaa,
ettei annettavia lakeja soveltava taho voi valmistella itse esityksiä.
Hyvän hallintotavan ja yleisten riskienhallintaperiaatteiden
mukaan asioiden valmisteluvalta ja soveltaminen tulisi pitää ehdottomasti
erillään. Riskinä on itse itseään
ennustava järjestelmä, jossa ei tehdä valmistelutyöstä poikkeavia
havaintoja.
Suomen perustuslain 124 §:n viimeinen lause kieltää tämän.
Se kuuluu niin, että merkittävää julkisen
vallan käyttöä voidaan antaa vain viranomaiselle.
Perustuslakivaliokunta on tähän pykälään
vedoten kieltänyt muun muassa yksityisten yhtiöitten
sakotusoikeuden pysäköintivirheissä. Hallituspuolueet
ja osa keskustastakin äänestivät, ettei
tätä hallituksen esitystä lähetetä lausunnolle
perustuslakivaliokuntaan. Jotenkin herää vaan
kysymys, miksi. Tällä esityksellä lisätään entisestään
viranomaisille kuuluvaa valtaa yksityisoikeudellisille tahoille.
Työeläkkeiden sosiaaliturvaluonteen, hyvän hallintotavan
ja yleisten riskienhallintaperiaatteiden mukaisesti vakuutusmaksujen
ja vastuuvelan laskuperusteinen valmistelu tulisi siirtää kokonaisuudessaan
sosiaali- ja terveysministeriöön, siis viranomaiselle.
Ministeriö voisi laskuperustemuutosten yhteydessä kerätä lausuntopyynnöillä riittävän
laaja-alaisen näkemyksen perustemuutoksessa huomioitavista
asioista.
Keskusta on kiinnittänyt tässä hallituksen
esityksessä huomiota ainoastaan yhteen puutteeseen, hyvin
merkittävään puutteeseen, nimenomaan
tähän liikaa kerättyyn työeläkemaksuun, jota
ovat maksaneet pääasiassa pientyönantajat, ja
sen palauttamiseen. Perussuomalaiset ovat täysin samaa
mieltä tästä yhdestä puutteesta, mutta
me näemme tässä koko hallituksen esityksessä paljon
enemmän puutteita kuin keskusta. Keskusta on ohittanut
kyllä nämä kilpailuneutraliteettiasiat
tästä kokonaan ja nämä valvonnalliset
ongelmat ja monet muutkin.
Meitä perussuomalaisilta on kysytty, miksi me emme
tee muutosesitystä sitten tähän, vaan
esitämme koko hallituksen esityksen hylkyä. Nyt kun
tämän hallituksen esitykseen tutustuu ja katsoo
nämä puutteet siitä, niin tulee semmoinen
tilanne, että jos nämä puutteet tässä korjataan,
niin siihen vaan yksinkertaisesti tarvitaan sitten kokonaan uusi
esitys. Sen takia esitämme tätä hallituksen
esitystä kokonaan hylättäväksi
ja uudelleen valmisteltavaksi.
Näin ollen kannatan edustaja Mäntylän
tekemää hylkäysesitystä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
hallituksen esitys eduskunnalle eläkelaitosten vakavaraisuutta
koskevien säännösten muuttamisesta. Kyse
on tilapäisen lainsäädännön
vakinaistamisesta tavalla, jota eduskunta on toivonut. Vuonna 2008
joulun alla säädettiin pikavauhtia laki, jossa
työeläkeyhtiöitten vakavaraisuussäännöksiä muutettiin
niin, että kansankielellä ilmaisten työeläkeyhtiöt
saivat happea hengittää tilanteessa, jossa ne
olivat lähellä joutua myymään
osakepääomaansa tai osakkeita alhaisten pörssikurssien
aikana.
Minä ainakin kiitän siitä, että tämä laki
on täällä. Minä kiitän
siitä, että tämä laki on vakinainen
laki ajassa, jossa me emme tänä iltana tiedä, mitä huomenna
maailmalla tapahtuu. Meidän eläkevaramme eivät
ole turvassa näitten osakesijoitusten osalta sillä,
että me odottelemme jotakin. Eduskunnan ykkösasia
on se, että me turvaamme eläkevarat kaikin keinoin,
kaikin keinoin, eläkevarat, joitten tuottona me pystymme pitämään
esimerkiksi työeläkemaksut alhaisempina. Aivan
ydinasia: pysyvä lainsäädäntö,
varmuus työeläkeyhtiöille siitä,
miten toimitaan.
Minä ihmettelen perussuomalaisten puheita siitä,
että tämä laki kannustaa jotenkin suurempaan
riskinottoon, tai siitä, että nämä pk-yritysten
liikaa perityt varat sillä palautuisivat pk-yrityksille,
että tämä laki hylätään.
Minä ihmettelen tätä.
Me moitimme tässä valmistelussa sitä ja
on ongelmallista, että näiden pk-yritysten vuosien varrella
liikaa kerättyjen, ylisuurten työkyvyttömyysmaksujen
tilanne jää nyt noin 1,5 miljardin osalta auki.
Siksi me olemme tehneet lausuman, jonka edustaja Vehviläinen
täällä esitti. Minä kannatan
tuota lausumaa eli sitä, että eduskunta edellyttää,
että hallitus huolehtii siitä, että Tela ry:n
maksuperustejaosto ennen lain voimaantuloa ratkaisee sen, kuinka
liikaa peritty tasoitusmaksu palautuu pk-sektorille.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen tässä nyt ensiksi
edustaja Rehulan ihmettelyä siitä, miksi perussuomalaiset
esittävät asiaa hylättäväksi
ja epäilee näitä muutoksia. Justiin edustaja
Mäntylä laajassa selvityksessään kertoi
näistä syistä ja siitä, että aiemminkin
Suomessa on tapahtunut hallitusten hyvistä toimenpiteistä ja
yhtiöitten toimista riippumatta niin, että eläkevarat
ja eläkesäästöt ovat sulaneet,
kun on tullut konkursseja ja muita. Siten niitten hallinnointiin
pitää suhtautua hyvin vakavasti ja pitäisi
perehtyä tarkasti, kun säädetään
lakeja, ettei jäisi porsaanreikiä. Elikkä eläkevarat
on turvattava laaja-alaisesti. Tässä EU-maiden
taloustilanteessa ei ole mitään syytä lähteä keinottelemaan eläkevaroilla.
Kannatan perussuomalaisten tekemää vastalausetta
ja edustaja Mäntylän tekemää hylkäysehdotusta.
Siinä on hyvät, laajat ja painavat perusteet,
joilla halutaan turvata eläkevarat keinotteluun taipuvaisilta
hallituspuolueilta.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rehula: tietenkin ymmärretään
se, että eläkevarojen turvaaminen sinänsä on
ok, mutta tässä perussuomalaisten talousvaliokunnan
jäsenten vastalauseessahan on esitetty syitä,
miksi asia pitää uudelleen valmistella, ja mielestäni
ne on hyvin perusteltu.
Lisäksi edustaja Mäntylän esittämä hylkäysesitys,
jota minäkin kannatan, on kannatettava, koska jos tällä keinolla
mahdollistetaan se, että ylisuuria perittyjä eläkemaksuja — oliko
niitä 2,5 miljardia, joista miljardi on palautettu — mahdollisesti
tämän keinon kautta jätettäisiin
palauttamatta pk-yrittäjille 1,5 miljardia, se on petos
näitä pk-yrittäjiä kohtaan:
jos tämä avaa oven siihen suuntaan, että tätä puskuria
kasvatetaan tämän yhteydessä pienyrittäjien
kustannuksella. Eläkeyhtiöiden tappiot eivät
ole pienyrittäjien selkänahasta perittäviä saatavia,
ja siksi semmoisia mahdollisuuksia ei tule jättää.
Toivon, että hallitus uudelleen käsittelisi tämän
lakiesityksen.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Todellakin ihmettelen edustaja Rehulan ihmettelyä siitä,
miksi me haluamme panna uudelleen valmisteluun tämän
koko systeemin. Teidän pitäisi olla huolissanne
myös maaseudun yrittäjistä, myös
maaseudun pk-yrittäjistä.
Tässä maassa alle 50 henkilön yrityksiä on
yli 99 prosenttia kaikista yrityksistä. Alle 250 työntekijän
yrityksistä jo 30 prosenttia harjoittaa vientitoimintaa.
Jos tällaisilta yrityksiltä ruvetaan viemään
puskurirahaa eikä sitä rahaa palauteta takaisin,
silloin vaikeutetaan yhtä suomalaista tukijalkaa, sellaista
jalkaa, joka luo työllisyyttä, joka harrastaa
vientiä, joka pystyisi parantamaan omalta osaltaan meidän
kansantalouttamme. Hallitus tekee esityksen, jolla ihan ilmiselvästi
pyritään antamaan laillinen hyväksyntä sellaiselle
toiminnalle, mikä on aikaisemmin tehty ja millä on
vähän väärän kiven
kautta viety pk-yritysten rahoja, koska ilmiselvästi, aivan
niin kuin tässä edustaja Vehviläisen
ansiokkaassa puheenvuorossa tuli esille, kaikkia näitä maksuja
ei ole vieläkään palautettu pk-yrityksille.
Ei ole mitään perusteita pidättää minkään
ryhmän rahoja jossakin puskurirahastossa. Niitä tarvitaan
tämän maailman aikana tämän
päivän liike-elämän pyörittämiseen,
niitä tarvitaan tänä maailman aikana
työllisyyden ylläpitämiseen. Ei meillä ole
varaa pitää rahoja säästössä varsinkaan,
kun hallitus on samanaikaisesti työntämässä jälleen
kerran miljardeja Eurooppaan. Kyllä meidän on
pantava ne rahat, jotka meillä on olemassa, siihen toimintaan,
mihin ne on alun pitäen tarkoitettu, eikä niitä saa
käyttää kasinotalouteen tai sen tukemiseen.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne puhujakorokkeelle siitä syystä,
kun ajattelin, että tuo aika ei riitä, koska minä olen
niin hämmentynyt tästä keskustelusta
ja itse asiassa niistä keskusteluista, joita on tässä käsittelyn
aikana käyty eläkeyhtiöiden kanssa, jotka
ovat vielä hämmentyneempiä tästä koko
tilanteesta: miten nyt yhtäkkiä tästä keskustelusta — joka
on hyvässä yhteistyössä käyty
näitten väliaikaisten lakien osalta 2008, 2010
ja sitten jatkettu tämän vuoden loppuun — tulee
kaikkien pienyrittäjien tuhon tuova lakiesitys, (Maria
Tolppanen: Perussuomalaiset tuli eduskuntaan!) kun se ei ole aiheuttanut
sitä näiden vuosien aikana näillä perusteilla.
Sen takia minä olen niin hämmentyneenä,
että ajattelin, että nyt joudun ottamaan itse
aikalisän kohta, koska peruste, minkä takia tätä tehdään, on,
että työeläkejärjestelmän
riskinhallintakyky vahvistuu. Nyt minulla, kuulkaa, herää semmoinen
epäilys, onko tässä taustalla joku koko
meidän työeläkejärjestelmää vastaan
taisteleva voima, koska siltä se alkaa nyt kuulostaa.
Minun mielestäni koko työeläkejärjestelmän hyväksyttävyys
ja ylläpito myös tulevaisuudessa on se linja,
minkä takia tämä hallituksen esitys on tehty
ja minkä takia nämä edelliset väliaikaiset esitykset
edellisen hallituksen kohdalla tehtiin: siksi, että tämä meidän
hyvä työeläkejärjestelmä olisi
mahdollista säilyttää myös tulevaisuudessa.
Nyt sitten ollaan yhdistämässä puskurit,
sijoitus- ja vakuuspuskurit, toimintapääoma ja
tasoitusmäärä. Tässä kohtaa
ei se ykkösjuttu koko lakiesityksessä ollut näiden
purkamisessa tai sen laskemisessa, kuinka monta euroa menee vakuutusten
maksamiseen, vaan näiden puskurien yhdistämisessä.
Tämä oli se tärkein asia, ja näin
varaudutaan sijoitustoiminnan riskejä vastaan ja sitten
vakuutusmaksujen ja eläkemenojen vaihteluihin, jotka ovat,
niin kuin kuultiin ja on puhuttu, nyt olleet alemmalla tasolla ja
toivottavasti ja oletettavasti tulevat olemaankin.
Iso tavoite tällä on myöskin vastata
siihen suureen riskiin, että työeläkemaksujen
korotuspaine on aika valtava. Jos me näillä keinoilla
saa- dessamme vahvemman riskipuskurin saamme enemmän sijoitustuottoa,
niin se vähentää meiltä painetta
nostaa työeläkemaksuja. Tämä on
se logiikka, millä minä olen tätä koko
ajan ajatellut, ja sen takia hämmennykseni vain kasvaa,
kun kuuntelen tämän illan keskustelua.
Kritiikkiä vielä tähän lakiesitykseen:
Asiantuntijoita kuultiin muun muassa talousvaliokunnassa. He esittivät
vastapointin siihen, että jo tällä lailla,
näillä väliaikaisilla, on voitu purkaa
näitä puskureita tai sitä pienille yrityksille
aikaisemmin kerättyä liian suurta osuutta ja tämän
nykyisen lain, tämän esitetyn lain, mukaan sitä voidaan
purkaa. Tämä ei estä sitä tasoitusmäärän purkamista
niille pienyrityksille — ihan samalla tavalla tämä toimii
kuin se aiempikin laki, samalla tavalla. Kun keskusta on tässä ottanut
esille sen arvion Telan kautta, mikä se on se määrä ja mitä kautta
ja minkälaisilla keinoilla, niin on tietenkin hyvä miettiä,
mikä sieltä tulee.
Sitten tämä toinen keskustelu tältä illalta
siitä, onko Tela se oikea toimija, kun heillä on
kuitenkin tämä asiaosaaminen siellä laskuperustejaoksessa,
miten he voivat näitä laskea ja tietävät, mistä ne
tulevat: Eihän Tela ole mikään viranomainen,
vaan viranomainen, johon minä tässä luotan,
on myös mainittu tässä laissa, ja se
on Finanssivalvonta. Finanssivalvonta on se, jolla on valtuudet
puuttua jokaiseen eläkeyhtiöön, niin kuin
pankki- ja rahoituslaitoksiinkin, ja se on kirjattu tähän
lakiin erityisesti niissä kohdin, jos vakavaraisuusraja
alitetaan tai sitä mennään lähelle.
Niissä tapauksissa tulee Finanssivalvonta suojaamaan sitten
työeläkkeet kertomalla ne pelisäännöt,
millä sen eläkeyhtiön pitää niitä viedä eteenpäin.
Siitä syystä... (Kaj Turusen välihuuto) — Meillä on
Finanssivalvonta, joka valvoo riskivalvontana tämän
lain mukaisesti sitä, niin kuin valvotaan riskivalvontana
nyt kaikkia muitakin. Ei katevalvontaa ymmärtääkseni
tehdä kaikille muillekaan Finanssivalvonnan alaisuudessa
oleville tahoille. (Kaj Turunen: Tarpeellista olisi tehdä!) — No,
voi olla, että tarpeellista olisi tehdä kaikille
valvontaa ihan koko ajan ja joka päivä, ehkä,
mutta riskivalvonta on se, mihin on nyt perustettu myöskin
tämä laki. — Sen takia tämä laki
turvaa meille tulevaisuudessakin työeläkejärjestelmän
niin, että eläkkeiden maksuja ei tarvitse hirvittävästi
nostaa. Siitä syystä tuen tätä.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä itse asiassa edellisen
puhujan puheesta nyt kävivätkin ilmi aika pitkälle
nämä ongelmat, joita tässä asiassa
on. Puhutaan tästä riskinottokyvyn kasvattamisesta
tai riskinottokyvyn turvaamisesta, ihan miten sitä halutaan
sanoa. Jos lukee sen hallituksen esityksen, niin siinähän
tämän hallituksen esityksen tavoitteena on nimenomaan
riskin kasvattaminen, saada parempia tuottoja ja sitä kautta
alentaa työeläkemaksuja. Mutta se ei ole välttämättä niin.
Kun tässä nyt puhutaan siitä, että on
tarpeellista yhdistää nämä puskurit
yhdeksi puskuriksi, eli tämä toimintapääoma
ja sitten tasoitusmäärä, täytyy
muistaa sitten, mistä nämä rahat ovat.
Toimintapääoma on käytännössä työeläkeyhtiön
varojen ja velkojen erotus, ja tasoitusmäärä on
sitten vakuutusliikkeeseen kerättyä puskuria,
jota nykyisen lain mukaan voidaan käyttää vain
vakuutusliikkeen riskeihin.
Nyt hallituksen esityksen tavoitteena on se, että kun
nämä puskurit yhdistetään, tätä yhtenäistä puskuria
voidaan käyttää sekä sijoitustoiminnan
riskeihin että vakuutusliikkeen riskeihin, ja sen lisäksi
vielä se, että tämä toimintapääoma
voi mennä negatiiviseksi, jollaiseksi se ei voimassa olevan
lain mukaan voi mennä. Tässä on tavoitteena
se, että halutaan iso puskuri sijoitustoiminnan riskien
kattamiseksi, mikä mahdollistaa sitten tämän
riskillisen sijoitustoiminnan. Mutta samaan aikaan puhutaan sitten
sen tasoitusmäärän palauttamisesta, joka
on kerätty pientyönantajilta käytännössä työkyvyttömyyseläkemaksuina. Puhutaan
sen palauttamisesta.
Tässä on se ristiriita suurimmillaan, että halutaan
tämä tasoitusmäärä tähän
puskuriin mukaan, mutta sitten samassa yhteydessä puhutaan tämän
tasoitusmäärän palauttamisesta. Ja nyt
kun sitä on kertynyt 1,6 miljardia, joka on todella iso raha,
niin vakuutusliikkeen riskeihin ei tarvitse olla lähellekään
sitä. Siihen riittää muutama kymmenen
miljoonaa, jos katsoo takaperin, mikä se puskurin määrä voisi
olla. Vaikka tämä vakuutusliikkeen puskuri olisi
100 miljoonaa tai 300 miljoonaa, niin missään
tapauksessa sen ei tarvitse olla sitä 1,6:ta miljardia.
Kun tullaan nyt sitten tähän valmisteluun,
niin hyvin pitkälle nimenomaan työeläkeyhtiöt
ovat valmistelleet tämän lakiesityksen, joka hallituksen
esityksenä tänne tuodaan. Kyllä eläkeyhtiöillä on
ollut intresseissä saada tämä puskuri
yhdistettyä. Sitten jos tälle samalle taholle
jätetään vielä tämän
tasoitusmäärän palauttamisen laskeminen
ja palauttaminen, niin voi sanoa, että tässä on
tämmöinen intressiristiriita kyllä olemassa.
Tämä on se olennainen juttu, että tällä pyritään
mahdollistamaan riskisijoitukset, saamaan parempia tuottoja, sitä kautta
vähentämään työeläkemaksuja,
mutta jos käy niin, että riskiä kasvatetaan,
niin riskit voivat myöskin sitten konkretisoitua, ja silloin
syödään näitä puskureita.
Sitten jos ajatellaan, että halutaan pitää tämä puskuri
tietyllä tasolla, jos tämä toimintapääoma
sieltä laskee ja kun tämän esityksenkin
mukaan se voi mennä jopa negatiiviseksi, niin myöskin,
jos tätä tasoitusmäärää käytetään
näiden riskisijoituksien puskurointiin ja samaan aikaan
halutaan pitää puskurit jollain tietyllä tasolla,
se tarkoittaa nimenomaan just päinvastoin eläkemaksujen
nostamista. Ja tämän takia perussuomalaiset ovat
nimenomaan turvaamassa suomalaisen työeläkejärjestelmän
rahoja, että niitä ei hupuloida riskillisellä sijoituksella
pitkin maailmaa. Tästä on kysymys.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hämmentynyt olo. Ja tulee
mieleen, että onkohan meille kaikille edustajille jaettu
ihan sama lakiesitys, mitä tässä käsitellään.
Nimittäin tästä keskustelusta nyt ei
paljon muuta enää puutu kuin se, että joku
edustaja esittäisi, että ne 130 miljardia, jotka
ovat näissä rahastoissa, voitaisiin nostaa eläkkeinä,
kun puretaan ne rahastot pois.
Arvoisa herra puhemies! On kysymys lainsäädännöstä,
jolla vakinaistetaan työeläkeyhtiöit- ten
vakavaraisuuslainsäädäntöä tilanteessa,
jossa joulun alla 2008 eduskunta sääti jokseenkin pikavauhtia
lain, jokseenkin pikavauhtia lain, jolla alenevien pörssikurssien
aikana mahdollistettiin se, että tässä maassa
yksi tai kaksi hyvin heikossa taloudellisessa asemassa ollutta työeläkeyhtiötä eivät
joutuneet pakkomyymään alhaisten pörssikurssien
aikana sitä varallisuutta, joka on tarkoitettu ihmisten
eläkkeitten maksamiseen. 2010 tämä laki,
tilapäinen laki, uudistettiin. Eduskunta vaati niin 2008
kuin 2010 pysyvää lainsäädäntöä niin,
että ennakoitavuus paranee.
Kun aloitin puheenvuoron siitä, että onkohan meillä kaikilla
edustajilla sama laki, niin minä ymmärtäisin,
jos täällä vaadittaisiin sitä,
että tätä riskinottoa vähennettäisiin
näinä vaikeina aikoina. Mutta te, jotka olette
nyt hylkäämässä tämän lakiesityksen,
väitätte, teidän useamman edustajan puheessa
on tullut väite, että tällä lailla
riskinottoa lisättäisiin. Siinä esityksessä,
mitä minä olen lukenut, minä en löydä sitä kohtaa,
missä riskinottoa lisättäisiin, ja loogista
olisi — mutta eihän meidän edustajien
tarvitse loogisia puheissamme olla — jos te vaatisitte
riskin vähentämistä näinä vaikeina
aikoina. Sen ymmärtäisin. Mutta väitettä siitä,
että tällä riskiä lisätään,
en ymmärrä, niin että tämä laki
muka kannustaisi nykyistä suurempaan riskinottoon. Ei.
Minulle tämä laki on työeläkeyhtiöitten
vakavaraisuutta, työeläkeyhtiöitten toimintakykyä turvaava
laki, laki, jolla turvataan ihmisten eläkkeitten maksukykyä,
sen eläkelupauksen lunastamista, joka on tässä maassa
annettu 50 vuotta sitten. 50 vuotta sitten annettu laki työeläkkeen maksamisesta:
tällä varmistetaan sitä. Älkää hyvät
edustajat pelotelko eläkeläisiä tämän
lain kautta.
Toisekseen: Yksi lain puute on se, että valvonnassa
on ongelmia. Kysyn kolmannen kerran, onko meillä sama laki.
Minusta tämä laki selkeyttää tätä valvontaa,
työeläkeyhtiöitten valvontaa. Tämä tuo
hälytysrajat, kuin liikennevalot, missä on erivärisiä valoja,
jotka alkavat vilkkua tilanteessa, jossa työeläkeyhtiöitten
vakavaraisuus on vaarantumassa. Näin minä tämän
lain luen. Tämä lisää ennakoitavuutta,
tämä lisää vakautta, tämä selkiinnyttää.
Ja pidän kaikkein tärkeimpänä:
tämä vakauttaa.
Sitten tämä esitys siitä, että tämä pitäisi
tässä tilanteessa hylätä ja
palauttaa uudelleen valmisteluun, kun kritiikki kohdistuu noihin
liikaa perittyihin varoihin: En minäkään
pidä sitä hyvänä, että jossakin
on 1,5 miljardia, missä ei pitäisi olla. Mutta
väite siitä, että tässä nyt
pk-yrittäjien selkänahasta otetaan — toki
nämä ovat pk-yrittäjien rahoja, ja ne
pitäisi palauttaa, sitä keskustakin vaatii ja
edellyttää.
Esimerkiksi yksi kysymys, mikä kysyttiin valiokunnassa
ihan vain varmuuden vuoksi, oli: sementoiko tämä laki
nämä rahat pysyvästi johonkin muualle
kuin sinne, mihin nämä rahat kuuluvat eli pk-yrittäjille?
Vastaus oli aivan selkeä: tämä ei sementoi,
tätä valmistelua jatketaan. Siksihän
me olemme lausuman tehneet koko eduskunnan hyväksyttäväksi,
että tähän tulisi joku aikataulu, jolla
tämä ratkaisu tehdään. Tämä on
luvattu meille. Kun lukee sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön,
se lukee mietinnössä, se lukee talousvaliokunnan
hyvin kriittisessä lausunnossa, koska meillä on
samat vastaukset, kun asiaa on kysytty. Tämä pitää tämä patti
purkaa sieltä. Nämä rahat kuuluvat pk-yrittäjille.
Mutta mikä on tämän lain tarkoitus,
ja miksi tulin tähän aikaan vuorokaudesta vielä pönttöön: tämän
lain tarkoitus on vakauttaa, lisätä ennakoitavuutta
ja ennen kaikkea edesauttaa sitä, että tässä maassa
pidetään eläkelupaus ja pidetään
se sitä kautta, että työeläkeyhtiöitten
mahdollisuudet maksaa niitä eläkkeitä säilyvät
niin hyvinä kuin tässä turbulenttisessa
maailmassa ylipäätänsä on mahdollista.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä näen, että tämä lakiesitys
antaa hyväksynnän laittomuuksille, joita on tehty
aikaisemmin, ja laittomuuksille, jotka koskevat nimenomaan pk-yrityksiä.
Nämä pk-yritykset, edustaja Paatero, ovat juuri
niitä suutareita, räätäreitä,
raatareita, jotka luovat muun muassa pohjan sosialidemokraattiselle
aatesuunnalle, kuten varmaan tiedätte. Te lyötte
nyt perusteitanne vastaan korvalle ja lujaa.
Tässähän on nyt juuri väärin
perustein peritty pk-yrittäjiltä työnantajamaksuja
liian suurina työeläkevaroina, ja nämä miljardit,
mitä siellä nytten on, ovat sellaisia rahoja,
joilla kaadetaan pienyrityksiä sen takia, että pienyritykset
ovat erittäin herkkiä likviditeettiongelmille,
ja silloin, jos likviditeetti horjuu, silloin yritys kaatuu. En voi
ymmärtää, miten sekä sosialidemokraatit
että keskustapuolue ovat valmiit hyväksymään
sellaisen lain, joka ilmiselvästi jopa tekee mahdottomaksi
osan pk-yritysten toiminnasta. Miksi te haluatte vaikeuttaa sellaisten
yritysten toimintaa, jotka luovat tähän maahan
kaikkein eniten työpaikkoja? Sitä minä en
voi ymmärtää.
Tässä on tosiaankin, kuten edustaja Rehula
sanoi, kysymys lainsäädännöstä.
Joka tapauksessa on hyvä muistaa se, että merkittävää julkisen
vallan käyttöä voidaan antaa vain viranomaiselle. Tässä tulee
jopa väistämättä mieleen se,
viistääkö tämä nytten
perustuslain 124 §:ää. Mikä teillä on
tässä se asia, että tätä asiaa
ei voida tutkia tarkalleen, kuinka paljon niitä pk-yritysten
rahoja on vielä tuolla sisällä, niitä rahoja,
joiden pitäisi olla tällä hetkellä käytössä,
jotta päästään tästä taloustilanteesta
eteenpäin kuivin jaloin, jotta pystytään
pitämään kotimainen työllisyys
kasassa ja saadaan työllisyyttä nostettua ylös
ja työttömyyttä vietyä alas.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Sanon nyt tässä vielä lyhyesti,
että me olemme hyvin tarkkaan näissä erilaisissa
mielipiteissä ja vastalauseissa eritelleet tämän
hallituksen esityksen puutteet. Siinä nämä puutteet
ovat nimenomaan just siellä valvonnan puolella ja sitten
kilpailuneutraliteettipuolella, ja niin paljon on muitakin puutteita.
Mutta siis hallitushan tarjoaa nyt ainoastaan tätä esitystä yhtenä vaihtoehtona.
Kokonaan tämä olisi voitu ratkaista niinkin yksinkertaisella asialla,
että olisi vaan lisätty osakesijoitusten osuutta,
jotka ovat koko järjestelmän yhteisellä vastuulla.
Periaatteessa jos tämä olisi ollut näin tekninen
yksinkertaisesti, niin kuin tätä on tehty, niin
se olisi siis tällä ratkaistu. Mutta minä olen sitä mieltä,
että tämä valmistelu on tehty nyt sellaisella
taholla, joka on saanut omat intressinsä tämän
hallituksen esityksen kautta läpi, ja jos miettii sitä,
kenellä on tätä tasoitusmäärää,
joka tässä yhtiössä voidaan
sitten yhdistää siihen puskuriin, niin sitä on
käytännössä isoilla eläkeyhtiöillä.
Ei sitä ole pienemmillä eläkeyhtiöillä siinä määrin
euromääräisesti, jos miettii sitä,
ja säätiöillä sitä ei
ole ollenkaan. Säätiöille annetaan sitten
mahdollisuus kerätä työnantajilta nyt
sitä tasoitusmäärää itselleen
tähän yhdistettyyn puskuriin, ja senkin maksaa
sitten työnantaja.
Keskustelu päättyi.