2) Hallituksen esitys vuoden 2004 lisätalousarvioksi
jatkuu:
Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Viittaan äskeiseen keskusteluun, jossa
otsikot olivat: "Pitkäaikaistyöttömistä neljännes
työkyvyttömiä. Työttömyysjonot
vievät monet lopullisesti mennessään.
Merkittävä osa ei työllisty enää koskaan."
Elikkä nämä olivat niitä työvoimatoimistojen
johtajien viestejä tänne eduskuntaan päin.
Työllisyyden hoidosta ja hoitamattomuudesta.
Hallituksen löysäily työllisyyden
hoidon osalta pitää edelleen lukuisat perheet
köyhyydessä, erityisesti ne pitkäaikaistyöttömät,
jotka ovat jo menettäneet ansioturvan ja joutuvat tulemaan toimeen
peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella.
Virastojen suojissa pikemminkin valmistellaan ansiosidonnaisen työttömyysturvan
heikennyksiä eli puhutaan joistakin kannustimista. Suomeksi
sanottuna hyvätuloisten etuja ajava hallitus haluaa ensisijaisesti
kasvattaa tuloeroja. Jos murusia jää, niitä voi
tiputella pöydälle, jotta rikkaat voivat katsoa,
miten nöyryytetyt köyhät taistelevat
perustoimeentulostaan sosiaaliluukuilla. Kierre jatkuu päihdeongelmiin,
ja hoitohenkilökunta taistelee vartijoiden kanssa työpäivänsä loppuun.
Pommiuhkakaan ei ole enää noissa toimistoissa
vierasta, mutta siitä ei uskalleta edes tiedottaa. Useampi
vain innostuisi ottamaan mallia. Tämä yhteiskuntamme
rappeutuminen pahenee viina-alen myötä. Hallituksen
linja taitaa ollakin työttömyyden hoidossa linkolamaiseen tyyliin:
antaa luonnon korjata omansa. Eipä uskoisi hallituksen
olevan niin raitis kuin lehdissä aika ajoin kerrotaan.
Opiskelijat ovat niin ikään köyhimpiin
ihmisryhmiin kuuluvia. Nyt hallituksella on ajatuksena kannustaa
opiskelijoita valmistumaan nopeammin. Lisäksi hallitus
haluaisi lisätä lainapainotteisuutta. Hallitukseen
tarvittaisiin enemmän maalaisjärkeä.
Sitä sieltä ei tunnu löytyvän. Myös
tasa-arvo tuntuu unohtuneen. Eikö hallitus ole selvillä muun
muassa eri alojen erilaisesta työllistämisestä?
Samoin reaalimaailman tosiasia on myös se, että joillakin
aloilla miehet työllistyvät naisia nopeammin ja
saavat jo muutaman vuoden jälkeen useita satoja euroja
parempaa palkkaa. Jos lainan osuutta siis lisätään
ja lupaillaan vuosien päähän kohdistuvia
verohelpotuksia, on ne lupaukset syöty moneen kertaan, ennen
kuin erityisesti joidenkin alojen naiset saavat opintolainansa maksetuksi.
Tutkimusaineistoa sekä tilastoja on aloituspalkkojen lukumääristä,
työvoiman tarpeista eri aloilla, ja on ennusteita eri alojen
tulevista työvoimatarpeista.
Hallituksen tuleekin nähdä omaa napaa pidemmälle
ja linjata toimenpiteet niin, että ne kestävät
kriittisen arvioinnin myös vaalikauden jälkeen.
Muun muassa suurien kaupunkien, joissa valtaosa oppilaitoksistamme
sijaitsee, vuokratasot pakottavat töihin opiskelun aikana.
Ei kaikille löydy sopivia opiskelija-asuntoja. Hallituksessa
halutaan lisätä syntyvyyttä, mutta samalla
tehdään mahdottomaksi olla perheellinen ja hankkia
koulutus.
Muun muassa kesäajan opiskelun kehittäminen
ja asumislisän maksaminen myös kesäkuukausina
sekä opintotuen tason nostaminen auttaisivat opiskeluun
keskittymisessä. Jos samoin kesäajan opintotarjontaa
voidaan lisätä turvaamalla oppilaitosten rahoituspohja
pienemmillekin opiskelijaryhmille, voidaan opintoviikkoja kartuttaa
lyhyemmässä ajassa. Nyt opintotuen takaisin maksaminen
ja siihen käytettävä byrokratia on vain
häiritsemässä keskittymistä.
Kohta pitää opiskella kirjanpitäjäksi,
ennen kuin pystyy seuraamaan, onko saatavia vai maksettavia opintotilikaudella
2004. Selvempää voisi olla työttömien
tavoin yhteinen suojaosuus, esimerkiksi 150 euroa, jonka työtön
tai opiskelija saisi tienata kuukaudessa menettämättä tukiaan.
Tulo olisi verotettavaa, mutta se mahdollistaisi joustavamman lisätienestin
esimerkiksi kaupungeissa, joissa elinkustannukset ovat muuta maata
korkeampia.
Olen vuosien ajan katsellut työelämän
muutoksia. Kuka nykyisin vastaa viime kädessä työttömän
työllistämisestä? Nyt erityisesti pitkäaikaistyöttömien
asema on jäänyt vaille vaikutuksiltaan riittävän
konkreettisia toimia. Vaikka vanhanmallisella työllistämistavoitteella
tuntuu olevan paha kaiku tässäkin salissa, tein
toimenpidealoitteen, jonka toivon herättävän
keskustelua siitä, olisiko pidemmällä ajalla
tarkasteltuna jonkinlaisen työllisyysvelvoitteen säätäminen esimerkiksi
pitkäaikaistyöttömien osalta järkevää.
Esimerkiksi sosiaali- ja terveyssektorilta löytyisi varmaan
halua ohjata rutiinitöitä lisätyöntekijöille,
jotta ammattihenkilökunta voisi keskittyä paremmin
ensisijaisiin työtehtäviin. Paine useilla työpaikoilla
kasvaa jatkuvasti, kun osa siirtyy pois, mutta uusia työntekijöitä ei
palkata tilalle samassa määrin. Pitkään
työelämästä poissa olleille
voitaisiin saada ainakin väliaikaisesti taloudellisesti
turvatumpi tilanne. Samalla heidät saataisiin edes väliaikaisesti
pois sosiaalitoimen luukulta tuoksi aikaa. Tämä toisi
esimerkiksi kuntien ja valtion työllistämisvelvoitteen kautta
edes jonkinlaisen vastuun kaikista pitkäaikaistyöttömistä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen ja valtiovarainministeriön
esitys ensimmäiseksi lisätalousarvioksi on lähtökohdiltaan
hyvä. On ymmärrettävää,
että valtiontalouden hoitaminen on hallituksen keskeisin asia,
ja tästä myös valtiovarainministerille
kuuluu oma tunnustus. Hän on hyvin ansiokkaasti pitänyt
tältä osin, sitaateissa, puoliaan valtiontalouden
kehittymiseksi myönteisesti. Menoeriä varmasti
riittää, menopaineita riittää.
Tässä puheenvuorossa haluan keskittyä muutamiin
sellaisiin kysymyksiin, jotka kuitenkin ovat keskeisesti hoidettavia
kysymyksiä, eli lähinnä liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalaan.
Herra puhemies! Kun eduskunta hyväksyi tämän
vuoden talousarvion, siinä yhteydessä edellytettiin
ensinnäkin perusradanpidon turvaamista ja 50 miljoonan
euron lisäämistä tälle vuodelle
lisätalousarviomenettelyn kautta. Olemme saaneet liikennejaostossa
erinomaisen hyvää tietoutta siitä, mihin
kyseisen satsauksen varoja käytettäisiin. Tällä hetkellä liikennepolitiikassa yksi
suuri ongelma liittyy juuri tähän radanpitopuoleen.
Nyt hallituksen esityksen mukaan pystytään käytännössä hoitamaan
yksi rataosuus, Kokemäki—Rauma-väli,
mutta samalla se tarkoittaa sitä, että jos eduskuntakäsittelyssä lisätalousarvioon
ei lisätä määrärahoja,
Pieksämäki—Kuopio-välillä nopeudet
laskevat 140 kilometristä 100 kilometriin jo 1.7. alkaen
15 kilometrin matkalla ja ensi vuoden alusta lisäksi 40
kilometrin matkalla. Tämä aiheuttaa sen, että koko
Suomen rautatieliikenteessä tapahtuu aikataulujen kohdalla
uusia muutoksia ja se tulee vaikeuttamaan koko rautatieliikennettä.
Kysymys on aivan normaalista ratapölkytyksen vaihtamisesta.
Toinen väli on Siilinjärvi—Viinijärvi-rataosuus,
jossa on myös tuollaiset reilut 30 vuotta vanhat puuratapölkyt.
Tähän liittyy myös Kemiran Siilinjärven
tehtaiden tuotanto, ja näin ollen kysymys on erittäin
isosta asiasta. Kun on katsottu, että tällä 50
miljoonan euron summalla voidaan hoitaa nämä kaikki
kolme rataosuutta aikataulussaan tämän vuoden
puolella ja jatkaen työmaata, se tarkoittaa myös,
että näin ollen vältytään
muutoin vuoden lopussa tulevilta lomautuksilta. Se ei voi olla valtion
tahto eikä eduskunnan tahto, että tähän
vaikeaan tilanteeseen jouduttaisiin ja työt jouduttaisiin
myös näillä osuuksilla keskeyttämään.
Tältä osin viime vuoden puolella eduskunnan hyväksymä lausuma
on valmisteltu silloin jo, tavallaan vuosi sitten, hyvin vakaassa
mielessä, ja tässä suhteessa tuo kysymys
on nyt sitten täällä eduskunnan tarkasteltavana,
ja sen suhteen valtiovarainvaliokunnan ja liikennejaoston on katsottava,
mikä on oikea taso ja oikea tilanne.
Tuo VR:n osingonjakoehdotus, 40 miljardin euron taso, voi olla
se, jolla asiassa päästään liikkeelle
ja niin, että näitä vaurioita, jotka
ovat monin osin jopa pysyviä, ei pääse
syntymään. Nimittäin edellisissä nopeusrajoituksissa,
mitä VR:llä on toteutettu, on pystytty selkeästi
osoittamaan, että liikennevirrat eivät palaa entiselleen ja
näin ollen väkeä siirtyy rautateiltä jonnekin muualle,
ja sekään ei voi olla Suomen liikennepolitiikan
lähtökohta.
Herra puhemies! Toinen vakava kipukysymys liittyy tienpidon
puolelle. Siinähän päästiin pieneen
ratkaisuun budjetin yhteydessä, jolloin saatiin 25 miljoonaa
euroa, mutta sen jälkeen on myös Tiehallinnon
ja ministeriön toimesta valmisteltu pääteiden
turvallisuuden parantamiseen tähtäävä hankepaketti,
ja tuo paketti on todellakin vakavasti otettava teemapaketti. Siinä on
13 eri hanketta eri puolilla maata, ja kysymys on nimenomaan niistä paikoista,
joissa ovat vakavimmat onnettomuudet tapahtuneet, eli on vaikeita risteyksiä,
erilaisia huonosti valaistuja tieosuuksia ja ennen kaikkea liikenneturvallisuuden
kannalta parannettavia osuuksia. Niitä on tuon 42,8 miljoonan
euron edestä ja 13:ssa eri kohteessa.
Liikenneturvallisuuden on eduskunnan ja liikenne- ja viestintäministeriön
kannalta oltava yksi keskeisiä asioita. Kuinka me pystymme välttämään
sekä kuolonkolareita että myös muita
kolareita, siihen eduskunnan on pakko pystyä tämän
lisätalousarvion kautta panostamaan. Jos tämäkin
kysymys jäisi esimerkiksi hoidettavaksi syksyllä,
se tarkoittaa aina vain asian siirtymistä eteenpäin.
Kysymys on kaiken kaikkiaan silloin, kun puhun, sekä perusradanpidosta
että pääteiden turvallisuuden parantamisesta,
joilla eittämättä vakavimmat onnettomuudet
tänä päivänä tapahtuvat.
Pääteiden osuus yleisten teiden liikennekuolemista
on runsas 60 prosenttia ja henkilövahinko-onnettomuuksista
noin 50, vaikka niiden osuus yleisten töiden kokonaistiepituudesta
on vain 17 prosenttia. Eli ongelmat ovat siellä ja niihin
pitää pystyä tässä vaiheessa
pureutumaan. Eduskunnan onkin tämän lisätalousarvion
käsittelyn yhteydessä katsottava nämä kaksi kysymystä ja
hoidettava niin, että tässä järkevällä tasolla
päästään eteenpäin.
Kun valtiovarainministeri totesi lisätalousarviopuheessaan,
että lisätalousarvio pitää sisällään
mittavia panostuksia liikennepolitiikkaan, se pitää paikkansa.
Mutta se, että nuo panostukset ovat yhden tien eli Muurla—Lohja-välillä tapahtuvan
moottoritiehankkeen rakentamiseen, on aivan juuri näin,
mutta ei voi olla myöskään niin, että yhteen
paikkaan me sijoitamme rahat ja toiset ongelmat jäävät
jonnekin muualle. Tämä ei selitä kokonaisuutta,
vaan asiaa on katsottava aivan substanssin kautta, ja tässä suhteessa
mittavat panostukset jäävät tietysti
hieman omaan arvoonsa.
Joukkoliikennepalvelut tulevat heikkenemään,
mutta lisätalousarvion kautta tähän ei
ole juuri oikeastaan ehkä järkevääkään
paneutua, koska tämä on niin sanottu trendikysymys
eli joukkoliikennepalveluiden, joukkoliikenneostojen suhteen ratkaisut
kulkevat useamman vuoden tasossa ja siinä suhteessa nuo
kysymykset on katsottava seuraavan varsinaisen budjetin kautta.
Eri liikenneyhtiöt katsovat asioita vähintään kahden
vuoden tähtäimellä, ja näin
ollen tähän kysymykseen tulee sitten palata seuraavan
varsinaisen budjettikäsittelyn yhteydessä
Herra puhemies! Liikennepolitiikka ei ole yksistään
liikennöintiä, vaan se on myös elinkeinoelämää,
se on talouskehitystä. Ne työmaat, joita edellä esiin
ottamillani esimerkeillä pystytään aikaansaamaan,
luovat myös työllisyyttä ja vievät sikäli
taloutta eteenpäin. Meillä on toki monia muitakin
liikennepolitiikan sisällä olevia asioita, esimerkiksi
meriliikennepuolella on väyläruoppauksia, ja kyllä myös
meidän sisäliikennepolitiikkamme kehittämiseksi
maassa tarvitaan aivan konkreettisia päätöksiä,
mutta niihin palataan sitten kesällä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri onnistui häippäsemään, mutta
noin puolellekymmenelle erittäin arvostetulle kansanedustajalle
puhemies mukaan lukien on mukava pitää saarna
nyt kuitenkin tässä.
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin vastaan eilen pidetyssä tämän
asian alkukäsittelyssä muutamaan esille tulleeseen
mielenkiintoiseen yksityiskohtaan.
Ed. Saarinen totesi, että vuosien 87 ja 91 välillä olisi
harjoitettu erittäin onnistunutta budjettipolitiikkaa.
Minä olen aivan eri mieltä tästä asiasta.
Esimerkiksi vuonna 87, kun tehtiin vuotta 88 varten budjetti, se
tehtiin 13 prosenttia elvyttävästi voimakkaassa
korkeasuhdanteen muodostumistilanteessa. Eihän siinä ollut
mitään järkeä, ei kerta kaikkiaan.
Mutta se on vaan niin mukava sitten heitellä kuvitellen,
että näitä asioita ei olisi pantu mieleen.
Toinen asia, johonka kiinnitän huomiota, on ed. Elon
puheenvuoro, jossa hän puhui talouskasvusta. Siinä pitää nyt
vaan muistaa niissä prosenteissa, että olennaista
on kantoluku, johon verrataan. Vielä olennaisempaa on se,
millä tavalla esimerkiksi Yhdysvaltain kasvuluvut on saatu
aikaiseksi. Nehän on saatu sillä tavalla, että kaksoisvajeen
olosuhteissa on vipattu valtavasti miljardeja ja miljardeja dollareita
ulkomailta ja dumpattu niitä sotateollisuuteen. Siitä kun
rakennetaan sitten koko maailmanpelastuksen ohjelma, niin kyllä se
nyt jokseenkin hakoteille on silloin mennyt.
Arvoisa puhemies! Hallituksen pajatso on tyhjä. Se
on kiusallinen asia. Verojärjestelyt on tehty etupainotteisesti,
voimakkaasti etupainotteisesti. Viime vuoden veroalet ansiotuloverotuksessa
eivät ole tuottaneet mitään sellaista
tulosta kotimaisen kysynnän tai muun järjestelyn
kautta, että tähän työllisyyskehitykseen
olisi pystytty myönteisellä tavalla reippaasti
vaikuttamaan. Kun hallitus on itsensä hirttosilmukanomaisesti kytkenyt
menosääntöönsä, ollaan
erittäin vaarallisella tiellä. Tämän
lyhyen puheenvuoroni idea on juuri kiinnittää tähän
asiaan huomiota. Kun täällä on kannettu
voimakkaasti huolta siitä, että niin sanottu Kiina-ilmiö vie
työpaikkoja maasta pois, niin kuin totta on ja valitettavaa
on, niin sitä erityistä huolta ei ole kannettu
niistä työpaikoista, joita ei voi siirtää maasta
pois. Tällöin usein on kysymys niin sanotun kansallisomaisuuden säilyttämisestä,
kunnossapitämisestä. Siinä asiassa ed.
Rossi piti äsken erittäin hyvän puheenvuoron.
Sillä jos nyt ajatellaan nykytilannetta, niin perustienpito
on sellainen asia, jossa pidetään kansallisomaisuutta
kunnossa. Se on nimenomaan sitä. Tässä suhteessa
klikkaa tällä hetkellä todella pahasti.
Nyt juuri on päättymässä erittäin
paha kelirikkokausi, jolloin rekkaliikenteellä on raaka-aine-
ja energiakuljetuksissa tärvelty varsin monen alemman asteisen
tieverkon tierunko, joka sitten on erittäin kallista korjattavaksi. Tähän
tilanteeseen on ajauduttu, kun riittävästi varallisuutta
perustienpitoon ei ole ollut käytettävissä.
Joukkoliikenteen määrärahoja on leikattu
niin, että onko se nyt yli 500 linja-autovuoroa erikoisesti
haja-asutusalueilla, (Ed. Kankaanniemi: 800!) — onko se
jopa niin paljon kuin ed. Kankaanniemi totesi. — Tämä on
erittäin kielteinen asia. Sehän merkitsee sitä,
että sille tiestölle, jonka kunnosta ei pidetä huolta,
tulee vielä enemmän henkilöliikennepainetta
elikkä lisäautoja vaan kulkemaan, kun asia voitaisiin
hoitaa joukkoliikenteellä paremmin.
Radanpidon kohdalla on tilanne juuri sellainen kuin ed. Rossi
kuvasi. Meillä ollaan nyt esimerkiksi Seinäjoki—Oulu-välillä tilanteessa, jossa
on yllätys kuulemma Ratahallintokeskukselle, kuinka heikossa
kunnossa se rata itse asiassa onkaan. Samalla, kun on luotu kuvaa
siitä, että olemme siirtymässä Pendolino-aikakauteen,
niin näin ei voi tapahtua sen takia, että niitä nopeuksia
ei voida käyttää, vaan päinvastoin
yleisesti ottaenkin nopeuksia pitää alentaa. Siis
toisin sanoen sen peruskansallisvarallisuuden, jota meillä on
infrassa, annetaan rapautua, ja se on paha asia.
Risupaketin yhteydessä luvattiin Kemera-rahoja voimakkaasti
lisätä ja sillä tavalla luoda nimenomaan
uusiutuvien energialähteitten käytön lisäystä,
kun siihen kohoavan energiahintatason puitteissa on erittäin
suurta tarvetta. Nyt tässä lisäbudjetissa,
missä tätä ratkaisua odotettiin, sitä ratkaisua
ei ole tähän sisällytetty. Tämä on
paha asia. Voidaan olla jopa niin pahassa tilanteessa, että sitä potentiaalista
henkilökuntaa, joka tähän olisi käytettävissä,
lomautetaan nyt loppuvuodesta. Näin on toki ollut tilanne
aikaisemminkin, mutta aikaisemmin se on korjattu lisäbudjettiteitse.
Siis tilanne on se, että ollaan vallan huonolla tiellä.
Arvoisa puhemies! Onko sitten valtiovarainministeri jollakin
tavalla väärässä? Tässä tullaan nyt
siihen tilanteeseen, jossa meillä on näkemyseroa.
Minä sinänsä hyväksyn täysin
sen tiukan budjettipolitiikan idean, mikä hänellä on, näin
periaatteessa pitää ollakin, mutta minä asetan
yhden asian toisenlaiseen tärkeysjärjestykseen.
Se on se, että kun on kysymys yhteiskunnan kansallisvarallisuuteen,
pääomaan kuuluvan infran kunnossapitämisestä,
niin sen hyväksi pitää ottaa inflaatioriskikin.
Sen inflaatioriskin voi Emu-olosuhteissa ottaa. (Ed. Kangas: Velkaa tehdään!) — Velkaakin
tehdään nyt. (Ed. Kangas: Velkaa maksetaan enemmän
pois!) — Niin, nyt vielä jaksetaan, ed. Kangas,
aivan oikein. Nyt juuri esitetään tässä lisäbudjetissa
velkaa maksettavan enemmän pois kuin oli tarkoituskaan,
elikkä siis toisin sanoen juuri tämän
laatuisella perusteella tämän laatuisessa tilanteessa
pitää olla varaa tinkiä siitä menosäännöstä ja
harjoittaa koko yhteiskunnan kannalta järkevää ja
samalla työllistävää politiikkaa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2004 lisätalousarvion käsittelyn
yhteydessä tärkeä kysymys on, paljonko
halutaan pistää rahaa sosiaali- ja terveydenhuoltoon,
opetustoimeen ja työttömyyden hoitoon. Maakunnissa
on aloittamatta tai kesken monia hankkeita, joihin odotetaan rahoituspäätöstä.
Hallituksen kitsaalla politiikalla ei edistetä näitten
hankkeitten toteutusta.
Maakuntien kehitykseen on tulossa aivan liian vähän
rahaa. Keski-Suomessa on paljon tiehankkeita, jotka pitäisi
saada pikaisesti käyntiin. Maamme pitkistä välimatkoista
ja aluepoliittisista ongelmista johtuen on kiinnitettävä entistä enemmän
huomiota kuljetusyhteyksien kehittämiseen. Keski-Suomen
liikenteen pullonkaula on Nelostie, joka ei vastaa niitä vaatimuksia,
joita matkustajaliikenne ja kuljetusyhteyksien tarpeet edellyttävät.
Tiemäärärahoja on ehdottomasti lisättävä tieturvallisuudenkin
nostamiseksi. Keski-Suomi on hyvä esimerkki epäonnistuneesta
aluepolitiikasta. Maakunta on toistuvasti jäänyt
jälkeen tiehankkeisiin varattujen määrärahojen
jaossa. Teitten ylläpito on parasta aluepolitiikkaa. Jos
tiestöstä ei huolehdita, siitä uhkaa tulla
kehityksen jarru. On pakko todeta, että Lipposen kakkoshallituksessa
maakuntien tarpeet otettiin enemmän huomioon kuin Vanhasen
hallituksen aikana. Hallituksella on tiemäärärahojen
jaossa näytön paikka. Samoin on kuntatalouden
rahoituksen kanssa.
Hallituksen veroale on aiheuttanut enemmän pettymystä kuin
kiitosta ja tyytyväisyyttä, koska veroale suunnattiin
aivan väärin. Rikkaille annetut verohelpotukset
eivät nosta köyhimmän kansanosan kuten
pienituloisten palkansaajien, sairaitten, vanhusten ja vähävaraisten
eläkeläisten elintasoa. Hallitus ei kyennyt nostamaan
työllisyysastetta, joten köyhyyttä ja
syrjäytymistä on torjuttava muilla keinoin.
Suomessa on edelleen korkea rakenteellinen työttömyys.
Rakenteellisesta työttömyydestä selviytyminen
edellyttää koulutuksen ja tutkimuksen kehittämistä paremmin
vastaamaan työelämän vaatimuksia ja maamme
kansainvälistä kilpailuasemaa. Hyvä koulutus
on jo sinänsä tärkeä asia, mutta
työttömyyden kannalta olennaista on se, millaista
tutkimusta meillä tarvitaan ja mikä työllistää.
Mielestäni rakennetyöttömyyden alentaminen
tulee nähdä huomattavasti nykyistä monipuolisemmin.
Toimenpiteitten painottuminen vähän koulutettujen
työvoimakustannusten alentamiseen ja työttömien
sosiaaliturvan heikkenemiseen ei ole oikea lääke
työttömyyden vähentämiseen.
Työttömyyteen vastataan tehokkaimmin vahvan koulutuksen
keinoin.
Valtionyhtiöitten myynnit luovat epävarmuutta.
Vuonna 2003 valtionyhtiöt tuottivat rahaa valtion kassaan
lähes 600 miljoonaa euroa. Vuonna 2000 summa oli lähes
miljardi euroa. Miksi valtionyritykset pitää myydä yksityisille
ulkomaisille keinottelijoille, kun yrityksiä voidaan kehittää valtion
omistuksessa ja taata työpaikkojen säilyminen
Suomessa?
Voittoa tuottavien yritysten tekemät joukkoirtisanomiset
ovat väärin. Suomessa irtisanomissuoja on matalampi
kuin monessa muussa Euroopan maassa. Suojan pitäisi olla
samalla tasolla kuin muissakin maissa. Tämä asia
pitäisi viedä nopeasti kolmikantaan ja hoitaa
kuntoon, ettei keinottelu jatku.
Ammattiyhdistysliikkeen vaatimukset ovat olleet oikeutettuja.
Eri työntekijäryhmien mielenilmaukset
osoittavat, että työntekijöitten etua
ei saa unohtaa globalisoituvassa maailmassa. Vaarana on, että kovalla
ja pitkäjännitteisellä työllä aikaansaatu
hyvinvointivaltio ollaan ajamassa alas verokilpailun nimissä.
Kolmikannassa eri toimijoilla on yhteisvastuu maamme säilymisestä vakaana.
Kansalaiset ovat huolissaan sosiaali- ja terveyshuollon menojen
leikkaamisesta. Monet vähävaraiset ihmiset ovat
turvattomia näitten leikkausten edessä. Verohelpotukset
annettiin rikkaille, ja köyhä kansa maksaa verohelpotukset heikkenevinä palveluina.
Potilasjonojen purkaminen Keski-Suomen keskussairaalan hoitopiirin
alueella pitää aloittaa välittömästi,
mikä edellyttää lisää sairaanhoidon
määrärahoja. Näitten asioitten
pistäminen kuntoon edellyttää enemmän
rahaa kuin vuoden 2004 talousarvio lupaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Äsken kyselytunnilla käytiin
keskustelua maataloudesta, ja sitä on todella aiheellista aina
silloin tällöin käydä, erityisen
aiheellista sen tähden, että meillä ei
ole päätösvaltaa kansallisella tasolla
maatalouspolitiikan perusasioissa, vaan se on EU-politiikkaa. Se
on kuitenkin koko kansakunnan nykyisyyden ja tulevaisuuden kannalta
ja erityisesti maaseudun kannalta todella tärkeä asia
edelleen ja pysyvästi, ja maatalouden tulevaisuus on erittäin
epävarma tällä hetkellä. Lyhytjänteinen
maatalouspolitiikka, jota EU harjoittaa, on huolestuttavaa ja edellyttää todella tiukkaa
seurantaa, ja näistä tarpeista tulee huolehtia
kansallisella tasolla.
Eilen tehty sopimus EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen toteuttamisesta
Suomessa oli pakkosopu MTK:n, ruotsinkielisen tuottajajärjestön
ja hallituksen kesken EU:n määräysten
toteuttamiseksi. Siinä ei jäänyt siis
kenellekään mitään harkinnanvaraa
loppujen lopuksi, vaan pakko oli tehdä jonkinlainen sopimus.
Siksi se varmasti syntyikin. Muutoin ei noin huonoa sopimusta olisi
voinut viljelijöiden puolesta kukaan tehdä. Hallitus
näytti ottaneen siinä peruslähtökohdaksi
sen, että alueelliset erot eivät saa kasvaa nykyisistä vaan
ne on betonoitu samalle tasolle kuin aikaisemmin. Tämän
peruslähtökohdan edessä näytti
sitten tapahtuvan niin, että Etelä-Suomen viljelijöiden
edut turvattiin kohtuullisen hyvin, jolloin syntyi 20 miljoonan
euron aukko Keski- ja Pohjois-Suomen maataloudelle. Kun nyt katsomme
papereita, joissa on tämän 20 miljoonan euron
aukon täyttämisestä puhetta, maa- ja
metsätalousministeriö on luvannut, että se
täyttää, etsii rahoituksen tuohon tarpeeseen. Se
on kuitenkin mittava summa otettavaksi maa- ja metsätalousministeriön
budjetin kehyksistä tulevina vuosina. Tuossa sopimuksessa
ei ole valtiovarainministeriön lupausta, ja se on ikävä ja vakava
puute tässä asiassa. Sopimus on siis kestämättömällä pohjalla.
Tulemme tarkoin seuraamaan, miten hallitus toimii tässä asiassa
jatkossa.
Herra puhemies! Lisätalousarviossa esitetään pääosin
menojen lisäyksiä kohteisiin, jotka ovat ikään
kuin pakon sanelemia tarkistuksia, mutta täällä on
myös muutamia kohtia, jotka ovat hyvinkin harkinnanvaraisia.
Esimerkiksi hämmästyttää se,
miksi lisätalousarviossa on pitänyt ottaa Ahvenanmaalle
harkinnanvaraisena yli 6 miljoonaa euroa lisää määrärahaa
pakollisten, sopimuksiin perustuvien määrärahojen
lisäksi. Se on erittäin mittava summa Ahvenanmaalle,
missä tulotaso on jo ennestään valtavasti
muuta maata korkeampi, ja sinne vapaaehtoisesti näin tässä tilanteessa
lisätään rahoitusta noin mittavasti.
Jos mikä muu maakunta tahansa saisi tällaisen
rahan kesken vuotta lisätalousarviolla, se olisi todella tyytyväinen
ja kiitollinen, varmasti toisi tänne kukkia jokaiselle
meistä. Näin ei kuitenkaan minkään
muun maakunnan osalta tapahdu tällä hallituksen
politiikalla, vaan tämä linja ajaa maaseutua alas
ja kasvattaa keskitystä huolimatta siitä, että keskusta
on niin sanottu johtava hallituspuolue.
Herra puhemies! Liikenneasiat on tässä erityisesti
syytä nostaa esille. Hallitus teki juhlavan ja näyttävän,
komeasti julkaistun väylätyöryhmän ohjelman
liikennehankkeiden toteuttamiseksi lähivuosina. Siellä on
viitisentoista eri hanketta nimettyinä, mutta rahaa ei
ole osoitettu. On lievästi sanoen harhautusta tehdä tällaisia
ohjelmia ja sitten jättää ne rahoitusta
vaille ja maakunnissa kertoa, että hankkeet lähtevät
liikkeelle. Mitään varmuutta ei ole, että nämä toteutuvat,
ainoastaan Turun ja Helsingin välinen moottoritiehanke
etenee nyt sitten tällä uudella rahoitusmuodolla.
Herra puhemies! Vanhasen hallitus teki kehyspäätöksen
yhteydessä maaliskuussa 2004 päätöksen,
joka kuuluu näin, suora lainaus: "Jos vuotuiset osakemyyntitulot
ylittävät 500 miljoonaa euroa, hallitus on hallitusohjelmaa
täydentäen sopinut, että ylitteestä voidaan
käyttää harkinnan mukaan enintään
10 prosenttia kertaluonteisiin lisämenoihin, lähinnä infrastruktuuri-investointeihin
sekä tutkimus- ja kehitystoiminnan edistämiseen
menosäännön tai vaalikauden kehyksen
estämättä." Eli valtion omaisuuden myyntituloja
käytetään valtionvelan lyhentämiseen,
ei uudelleensijoittamiseen kansakunnan kilpailukyvyn ja infrastruktuurin
kehittämiseksi. Tästä valtioneuvoston
päätöksestä olen käynyt keskustelua
lehtienkin palstoilla ja hämmästellyt syvästi,
että hallitus on tehnyt tällaisen päätöksen
ja pitää siitä tiukasti kiinni.
Ministeri Pekkarinen on luvannut, että valtion omaisuuden
myyntituloja käytetään esimerkiksi Nelostien
korjaamiseen, mutta näin ei valtiovarainministeri esimerkiksi
vastauksessaan kirjalliseen kysymykseeni antanut minkäänlaista
lupausta, päinvastoin erittäin tiukasti on tätä järjestelmää vastaan.
Ministeri Luhtanen tämän viikon maanantain Uutispäivä Demarin
haastattelussa toteaa, että hallituksen sopimus osakemyyntituloista
on järjetön. Se on todella järjetön,
niin kuin ministeri Luhtanen toteaa. Ministeri Kalliomäki pitää sitä ainoana
järkevänä mahdollisuutena. Hallituksen
linja on tältä osin täysin hukassa. Se tekee
järjettömiä päätöksiä eikä käytä niitä varoja,
niitä mahdollisuuksia, jotka sillä olisi käytettävissä suomalaisen
infrastruktuurin kehittämiseen ja parantamiseen, jolloin
koko maan kilpailukyky voisi parantua. Nyt tällaiseen investointien
toteuttamiseen olisi työllisyysperusteet, ja jos myyntituloista
käytetään yli puolet esimerkiksi näihin
hankkeisiin, niillä saataisiin nopeasti nämä liikkeelle,
mutta valtiovarainministeriö ei anna periksi, vaikka keskustan
ministerit puhuvat täysin toista kentällä ja
jopa sosialidemokraattinen liikenneministeri puhuu aivan toista
ja moittii oman hallituksensa päätöstä järjettömäksi.
Tämä on aivan käsittämätöntä uutta
poliittista kulttuuria Suomessa tämän punamultahallituksen
harjoittamana, ja tämä ansaitsee kyllä sellaisen
tuomion, jollaista harvoin tässä salissa annetaan.
Linja pitäisi hallituksella olla, ja sen linjan takana
pitäisi kaikkien seisoa tai sitä linjaa muuttaa.
Tässä asiassa, valtion omaisuuden myyntitulojen
käytössä, linjaa pitäisi muuttaa
kiireesti. Toivon, että eduskunta pääsisi
tästä asiasta äänestämään,
jotta saisi muun muassa keskustan edustajien kannan tähän.
Pidättekö te todella tätä hallituksen
linjaa oikeana ja perusteltuna tässä tilanteessa,
kun työttömyys kasvaa, yritykset kaatuvat, liikenneonnettomuudet
lisääntyvät ja alueellinen kehitys menee
huonompaan suuntaan?
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokassa
kuntien valtionapuihin luvataan 1,4 miljoonaa euroa ennen vuotta
2004 hyväksyttyjen hankkeiden aikaistamiseen. On pakko
kysyä, missä mahtavat olla tuet niihin hankkeisiin,
joita olemme kuntien toteutettavaksi ja maksettavaksi viime aikoinakin
hyväksyneet. Nostan esimerkiksi vain omaishoidon lomituksen
maksutason alentamisen, josta kunnille kertyy kohtuullisesti lisää menoja
tai itse asiassa vähemmän tuloja. Mieleeni tulee
myöskin, että parhaillaan sosiaali- ja terveysvaliokunta
käsittelee hoitotakuuta, ja siinä yhteydessä olemme
erityisesti kunnilta, kuntayhtymiltä, kuulleet, että tämän
tasoinen valtionapu, jota siihen on tähän mennessä osoitettu
tai suunniteltu osoitettavaksi, ei riitä.
Sitten ympäristöministeriö: Eduskunta
hyväksyi viime joulukuun 18. päivänä valtiovarainvaliokunnan
esityksestä budjetin tälle vuodelle. Siinä yhteydessä yksimielisesti
hyväksyttiin se, että asuntojen perusparannukseen
osoitetaan jatkossakin aravamäärärahoja,
ja samalla hyväksyttiin lausuma, jossa edellytetään,
että myöskin näitten aravalainojen ehtoja
parannetaan. Mitään ei ole tapahtunut. Ympäristöministeriö on
suhtautunut eduskunnan tahtoon — jonka pitäisi
tarkoittaa perustuslain mukaan samaa kuin Suomen kansan tahto — vähintäänkin
kuin halpaan makkaraan. Tekee mieli kysyä keskustan edustajilta: eikö olisi
syytä saattaa asuntoministeri tässä asiassa
oikealle tielle?
Ympäristöministeriön hallinnonalan
tekstiä lukiessani koin kenties tähänastisen
edustajaurani suurimman yllätyksen. Kohta "Asumisen edistäminen"
loppuu nimittäin seuraavasti: "Momentille vuokra- ja asumisoikeustalojen
talouden tervehdyttämisavustuksiin osoitetusta 2,6 miljoonan
euron valtuudesta Valtiokonttori saa käyttää 50 000
euroa taloudellisissa vaikeuksissa olevien asuntoyhteisöjen
talouden tervehdyttämistä ja kunnossapidon suunnittelua
edistävistä selvityksistä ja toimenpiteistä aiheutuviin
kustannuksiin. Valtiokonttorin käytettävissä olevan
osuuden korottamisella 122 000 eurolla on tarkoitus avustaa valtion
tukemien vuokrataloyhtiöiden toimintaan ja rahoitukseen
liittyviä riskien hallintaa edistävän
KotiPolku-järjestelmän käyttöönottoa ja
ylläpitoa."
Epäilen vahvasti, että tässä talossa,
vaikka ilmeisesti asiantuntijoita on jo kuultu valtiovarainvaliokunnan
asianomaisessa jaostossa, kukaan muu kuin minä ei tiedä,
mistä tässä on kysymys. Tämä KotiPolku-järjestelmä on
minulle sillä tavoin tuttu, että itse asiassa
tuo nimikin taitaa olla minun keksintöni, ja olin mukana,
kun tätä ohjelmistoa pari vuotta sitten valmisteltiin.
Sen tarkoituksena on todellakin tarjota aravavuokrataloyhtiöille
mahdollisuudet sekä oman toimintansa seuraamiseen itse
että myöskin toiminnan tulosten vertailemiseen
muitten aravayhtiöitten kanssa, jotta pystytään
toimimaan taloudellisesti ja toiminnallisesti mahdollisimman tehokkaasti
ja hyvin. Tarkoitus oli myöskin, että valtion
viranomaiset, tässä tapauksessa erityisesti Valtiokonttori
ja Asuntorahasto, saavat mahdollisimman helposti näiltä yhtiöiltä tarvittavaa
tietoa, että pystyvät niitä mahdollisimman
hyvin seuraamaan ja kenties sitten vaikeuksien sattuessa opastamaan.
Hanke etenikin hyvin, ja siinä olivat mukana Valtionkonttori,
ympäristöministeriö, valtiovarainministeriö,
Asuntorahasto, Suomussalmen kunta ja Niiralan Kulma Oy eli se yhteisö,
josta itse tulin. Se eteni oikein hyvin siihen saakka, kunnes valtiovarainministeriölle
jossain vaiheessa iski rahankiilto silmään ja
projektia valmistellut Arsenalin entinen atk-osasto, joka oli yhtiöitetty
Jave-nimiseksi osakeyhtiöksi, myytiin yksityiselle it-alan
yritykselle, joka, kun hanke saatiin valmiiksi, hinnoitteli sen
niin kalliiksi, että yksikään vuokrataloyhtiö ei
kyennyt lähtemään siihen mukaan. Kuvittelin,
että hanke romuttui siihen, ja olin siitä kohtuullisen
pahoillanikin.
Nyt luen budjetista, että asialle ollaan osoittamassa
122 000 euroa, mitä tietysti voi pitää tyydyttävänä,
etenkin kun kuulin tänään asiaa ympäristöministeriöstä tiedusteltuani,
että tällä on nyt tarkoitus julkisin
varoin yhtiöille turvata mahdollisuus, joka silloin pari
vuotta sitten kaatui. Pidän sitä erittäin
myönteisenä ja toivon ja tietysti tämän
pohjalta pitää edellyttääkin,
että se myös toteutuu ja että ne varat
ihan aidosti ja oikeasti suunnataan kyseiseen tarkoitukseen.
Pikkuisen minua kuitenkin epäilyttää tämä proseduuri,
kun kuulin, että tämä tuli tänne
valtiovarainministeriön erityisestä vaatimuksesta
ja aivan viime hetkillä; epäilyttää,
mistä tässä on lopulta kysymys. Jos kaksi
vuotta sitten tämä hanke kaatui valtiovarainministeriöstä lähteneeseen rahanahneuteen,
niin miksi se nyt sitten tällä tavalla halutaan
tuoda tänne? No, ehkä saamme tähän
hyviä vastauksia, ja tähän ei toivon
mukaan liity minkäänlaista rahastuksen makua,
koska asia joka tapauksessa on erittäin tärkeä.
Aravavuokra-asuntojen tyhjetessä erityisesti Pohjois- ja
Itä-Suomessa on välttämätöntä,
että aravavuokrataloyhtiöitten taloutta pystytään
seuraamaan ja ohjaamaan mahdollisimman hyvin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2004
lisätalousarvioksi on suhteellisen ohut kirjanen. Tämän
ymmärtää varsin hyvin, koska jos jotain menoja
esitetään lisättäväksi,
niille pitää olla vahvat perusteet, ja aina, kun
menoja esitetään, täytyy olla vahvojen
perusteitten ohella myös selvyys siitä, mistä tämä rahoitus
etsitään. Kun olen lisätalousarvioon
tutustunut, niin ymmärrän, että näille
menoille, jotka täällä esitetään,
on perusteet, ja osaltaan ovat siirtomäärärahat
kyseessä. Näin on hyvä.
Mutta olisin tuonut tässä esille, viitaten
ed. Matti Saarisen eilen käyttämään
puheenvuoroon, joukkoliikenteen. Meillähän linja-autoliikennettä maaseudulla
mutta myöskin maakuntien välistä liikennettä uhkaa
varsin rajukin supistaminen, ellei joitakin ratkaisuja tehdä.
Mitkä nämä ratkaisut ovat, sitä sietäisi
pohtia. Olisiko sellaisia ratkaisuja, joihin tarvittaisiin vain
vähän rahaa, olisiko joukkoliikenteen ostoon ohjattava
rahaa? Olisiko kenties siirryttävissä pienempään
kalustoon, pikkubussikalustoon, taksibussikalustoon tai johonkin
muuhun, jotta liikenneyhteyksiä voitaisiin hoitaa? Joukkoliikenne
on osa yhteiskuntamme infrastruktuuria.
Ed. Kangas viittasi meidän Keski-Suomen kansanedustajien
ajamiin keskeisiin tieasioihin. Toisin tässä yhteydessä esille
myöskin sen, että toivoisin, että tämän
lisätalousarvion tiemäärärahoilla
voitaisiin edes käynnistää uudelleen
Keuruu—Ähtäri-tien parantaminen, kuuluisa
Liesjärventie, Kuhmoisten niin sanottu Lenkkitie ja useita
muitakin tai niille ainakin tulevaisuudessa pyrittäisiin
etsimään rahoitus.
Koulujen osalta toisin esille Keski-Suomesta Korpilahden kunnan
kouluolot; viime maanantaina sain niihin perehtyä. Korpilahden
keskustaajaman kouluissa on havaittu homeongelmia. Näin
niin ala-aste, yläaste kuin lukiokin joudutaan purkamaan
poislukien Korpilahti-sali, joka on liikuntasali, johon siihenkin
tulee kuitenkin tietyt remontit. Tällaisia kriisitilanteita
varten, jotka kuntia kohtaavat, toivon, että valtion rahoitusta
löytyisi siten, että kunnat eivät joutuisi,
niin kuin tuossa tapauksessa vaara on, kohtuuttomiin vaikeuksiin.
Itse toisin paikallisena kysymyksenä esille jälleen
kerran panostamisen Haapamäen yhteiskoulun lukion elokuvaopetukseen.
Nyt kun on päätös valmisteilla, että tuo
koulu jatkaa, toivon, että se voisi olla yhtenä maamme
elokuvaopetusta antavien koulujen verkostossa. Uskon, että varsin
pienilläkin summilla voitaisiin tehdä hyvinkin
paljon.
Olisin toivonut, että lisätalousarviossa olisi voitu
jotain osoittaa myös oikeusministeriölle vankeinhoidon
nykyahdinkoon. Meillähän rikollisuus on laadultaan
erittäin voimakkaasti pahentunut, väkivaltaistunut.
Vankeinhoitolaitoksissa on paljon vaaratilanteita, tilan ahtautta,
ongelmat ovat kasaantuneet. Tähän tilanteeseen
kyllä toivoisi saatavan helpotusta.
Edelleen pahentuvan huumeongelman äärellä toivoisi
viranomaisille myöskin lisää huumekoiria.
Luonnonsuojelun osalta tässä budjetissa ei myöskään
esiinny mainintaa, mutta jos jostakin tulisi säästää,
niin näkisin että muun muassa susiaidoista, joita
hyvää tarkoittaen rakennetaan muun muassa lammastilojen
laitumien ympärille, kuitenkin sikäli hölmöläisten
hommana, että sudet pystyvät menemään
sitten muille tiloille aiheuttamaan ongelmia. Kyllä terve
järki olisi tässä paras: osoittaa susiaitojen
rahoja vaikkapa suurpetojen tapporahoiksi. Toivon, että tässä suhteessa
tulevissa budjetin valmisteluissa voitaisiin löytää se
linja, jota maaseudulla ja ilmeisesti laajemmaltikin pidetään
pitemmän päälle ainoana järkevänä.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Lisäbudjettiesitys ei sisällä merkittäviä uusia
avauksia. Se on kuitenkin miellyttävää luettavaa
siinä mielessä, että lisäbudjettiesityksessä voidaan
kirjata verotuottojen lisäyksiä. Autoverotuoton
osalta tämä oli tietenkin odotettavissa ja ennustettavissa,
mutta on syytä varoittaa siitä, että tämä tuoton
lisääntyminen on väliaikaista. Arvonlisäverotuoton
kasvu puolestaan osoittaa sitä, että kansalaisilla
on ollut uskoa kuluttamiseen. Itse asiassa kotimainen kulutus onkin
pitänyt taloutemme edes jonkinlaisessa kasvussa.
Vientikysyntä sen sijaan on ollut vaikeuksissa. Sitä on
vaikeuttanut erityisesti vahva euro, ja nyt, kun jälleen
jonkinlaista valoa olisi näkyvissä, uutena peikkona
on noussut esiin öljyn poikkeuksellisen korkea hinta. Tänään
täytyykin toivoa, että Opec-maat pääsevät
ensi torstaina sopuun öljyntuotannon reippaasta lisäämisestä.
Uskon, että jos öljyn hintaa ei saada järkevälle
tasolle, edessä on vaikeuksia erityisesti läntisessä Euroopassa,
miksei Yhdysvalloissakin.
Talouskasvumme odotetaan nousevan noin 2,5 prosenttiin tänä vuonna.
Tässä on kuitenkin syytä painottaa sitä,
että tällä kasvulla ei juurikaan pystytä työttömyyttä alentamaan.
Tarvitaan huomattavasti ripeämpää kasvua.
Tässä tilanteessa hallituksen ja eduskunnan on
mielestäni kyettävä sellaisiin pitkäjänteisiin
panostuksiin, joilla maamme yritysten kilpailukykyä kyetään
parantamaan. Meillähän on tällä hetkellä käsittelyssä eduskunnassa
yritysverouudistus, joka uskoakseni osaltaan merkitsee sitä,
että Suomesta tulee houkuttelevampi alue yrityksille.
Me tarvitsemme myöskin panostuksia tutkimukseen ja
tuotekehitykseen. Ongelmana on mielestäni se, että julkinen
panostus on pikkuhiljaa jäänyt jälkeen.
Meidän on myöskin luotava edellytyksiä tulopoliittiselle
kokonaisratkaisulle. 90-luvulla ja miksei 2000-luvun alussakin tehdyt
tulopoliittiset ratkaisut ovat osaltaan olleet nostamassa maatamme
lamasta. Mutta tärkeänä näkisin
myöskin logistiikan. Siitä on paljon tämän
lisätalousarvioesityksen yhteydessä puhuttu. Tehokas
logistiikka on erityisen tärkeä suomalaisten yritysten
kannalta. Meillähän jonkinmoisina kilpailuhaittoina
ovat pitkät etäisyydet, ohuet tavaravirrat ja
vaikeat luonnonolot. Meillä ei olekaan varaa liikenneväylien
kunnosta johtuviin virheisiin ja lisäkustannuksiin. Tieverkkomme
selkäranka eli päätiet kaipaavat pikaista
peruskorjausta sekä liikenteen sujuvuuden että liikenneturvallisuuden
vuoksi. Kunnostusta toki vaativat myös alempi tieverkko
sekä merkittävä osa maamme silloista.
Meidän rataverkkomme puolestaan on pahasti vanhentunut.
Rautateillä onkin yhä enemmän liikenteen
sujuvuutta häiritseviä rajoituksia. Ratojen kunto
estää myöskin nopean henkilöliikenteen
täysimääräisen hyödyntämisen.
Tavaraliikenteen osalta olisi tärkeää,
että pääradat kestäisivät
25 tonnin akselipainon. Nyt tällä lisäbudjetilla
päästään ehkä töihin
toivon mukaan Rauma—Kokemäki-välillä,
mutta näitä tarpeita on monilla muillakin rataosuuksilla.
Ulkomaankauppamme kuljetuksista 80 prosenttia kulkee meritse.
Ruoppausrahojen puuttuessa tärkeiden väylien syvyydet
saattavat kuitenkin madaltua niin, että koko merikuljetusjärjestelmämme
on vaarassa, eli myöskin täällä tarvittaisiin
uusia panostuksia.
Hyvänä pidän kuitenkin sitä,
että meillä ministerityöryhmä kykeni
laatimaan pitkäjänteisen liikenneväylien
parantamiseen tähtäävän ohjelman.
Tässä ministerityöryhmän ohjelmassa
esitetään sitä, että osa näistä hankkeista
rahoitettaisiin niin sanotulla elinkaarimallilla. Hyvänä todellakin
siis pidän sitä, että on saatu aikaan
riittävän pitkäjännitteinen
ohjelma ja että hankkeet on siinä asetettu tärkeysjärjestykseen.
Olennaista on myös se, että listalle on otettu
vain kannattavia hankkeita.
Tässä mielessä meidän pitäisikin
vakavasti miettiä sitä, että me ehkä osan
siitä rahasta, jolla me nyt aiomme lyhentää valtionvelkaa
tai ottaa valtionvelkaa vähemmän, käyttäisimme
näihin kannattaviin hankkeisiin. Ongelmana pidän myös
sitä, että hallitus on toistaiseksi hyväksynyt
vain yhden ainoan elinkaarimallilla toteutettavan hankkeen eli E18-tien
jatkorakentamisen Muurlan ja Lohjan välillä. Näkisinkin,
että nämä väyläinvestoinnit
on syytä ottaa perusteelliseen käsittelyyn ensi
vuoden budjettia laadittaessa. En usko, että se onnistuu
tämän lisäbudjetin yhteydessä.
Haluaisin vielä painottaa sitä, että elinkaarimalli
tarjoaisi hyvän vaihtoehdon hankkeiden tehokkaampaan toteutukseen,
eli niitä pitäisi saada käyntiin huomattavasti
enemmän kuin ainoastaan tämä yksi, nyt
päätetty.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta käsitteli
viime vaalikauden loppupäässä hyvin laajasti
aluekehitystä Suomessa. Tuo asiaan paneutuminen tuotti
sen johtopäätöksen, että seutukuntien
kilpailukykyyn vaikuttaa keskeisesti kolme erilaista tekijää:
Ensinnäkin on alueen inhimillinen pääoma,
niin kuin sanotaan hienosti, eli työvoiman määrä ja
sen koulutustaso. Toinen tärkeä tekijä on
innovaatiotoiminnan taso alueella eli se, miten luodaan uutta tietysti
sille kestävälle perustalle, mitä alueella
on. Mutta kolmas hyvin paljon vaikuttava tekijä on hyvin
arkinen eli saavutettavuus, minkälaiset ovat tieyhteydet
alueelle, miten rautatieliikenne toimii, miten lähellä ovat
satama ja lentokenttä ja mitkä ovat sieltä yhteydet
ja vielä myös tähän liittyen
tietoliikenneyhteyksien taso seutukunnalle.
Me olemme nyt hyvin hankalassa kehitysvaiheessa, sillä tierahat
ovat olleet jo pitkään aivan riittämättömät
ja tämä on merkitsemässä Suomen
teiden heikkenemistä, tieverkoston rapautumista. Tämä näkyy
myös määrärahoista. Vuonna 1990
liikenneministeriöllä oli käytössään 837,9
miljoonaa euroa, mutta tänä vuonna enää 722,9
miljoonaa euroa teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon. Tierahat
ovat siis pudonneet todella rajusti. Ne ovat reaalisesti enää 70
prosenttia siitä, mitä ne olivat 14 vuotta sitten.
Nyt tässä budjettiraamissa, joka on eduskunnassakin
paljon kiistaa herättänyt, tierahojen reaalinen
taso putoaisi edelleen.
Tähän kehitykseen ei saa alistua, sillä se
on haitta Suomen tasaiselle kehitykselle, siis aluekehityksen näkökulmasta,
ja se on myöskin tieliikenneturvallisuuden kannalta hyvin
vakavaa kehitystä, jos siihen suuntaan sallitaan mentävän. Liikenneinvestointeja
on siis saatava lisää ja niitä pitää saada
lisää kautta maan. Tähän lisäbudjettiin
me nostamme pohjoisen näkökulmasta esille ensinnäkin
Kemin—Tornion moottoritien osalta edelleenkin puuttuvat
sillat. Onhan se jotenkin aika erikoinenkin se tilanne, että moottoritie
rakennetaan Kemin ja Tornion välille, mutta sillat jätetään
tekemättä ja aiheutetaan semmoinen liikennesuppilo
juuri siihen pahaan paikkaan ennen kapealle sillalle menoa. Se oli
kummallinen näytös, jossa ilmeisesti oli myöskin nokitusta
liikenne- ja viestintäministeriön virkamiesten
toimesta tuonne Tieliikennelaitokseen päin, mutta minkäs
silloin mahtoi. Kun öljyn hinta nousi, niin tien rakentaminen
tuli kalliimmaksi kuin oli budjetoitu. Tässä on
umpikuja jatkunut eikä toimenpiteisiin ole päästy.
Me painamme edelleen sen puolesta, että ne siltarahat pitää laittaa
jo nyt lisäbudjettiin, koska työt voidaan käynnistää heti,
kaikki valmiudet ovat olemassa. Se olisi ihan työllisyysperusteisestikin
viisasta toimintaa.
Olen esittämässä myös Kemin
ja Oulun välisen tieyhteyden parantamista. Siihen pitää rakentaa
ohitusväyliä keskikaistalla, se väli
on erittäin tukkoinen nyt. Siinä on onneksemme
vahvan teollisuuden alue, Oulu, Kemi, Tornio, siinä ajetaan
paljon rekoilla, ja siinä on onneksemme niin ikään
hyvin paljon nyt matkailuliikennettä. Tieyhteys on hankala,
ja se haittaa jo nyt myös elinkeinotoimintaa. (Ed. Kangas:
Se on E4!) — Nelostietähän se sekin on,
ja sitä pitää sitten mennä etelään
päin. Se on Valtatie nelosta Kemin ja Oulun välillä.
Minä olen ollut sitä mieltä, että tämä Nelostie
pitäisi ylipäätään
nostaa Suomen suureksi kehittämishankkeeksi. Se on koko
maata yhdistävä tieyhteys, ja se on eräiltä osin
aivan riittämättömässä kunnossa.
Se on liian kapea, mutkainen. Siellä on monia välejä,
jotka eivät ole Valtatie nelosen eli maan yhden päätien
arvoisia. Siellä on Jyväskylän pohjoispuolella
erityisen hankalia paikkoja myös.
Nyt pitää panna rahaa liikkeelle. Kyllä puheet on
pidetty. Me taidamme olla tässä salissa yksimielisiä siitä,
että tiemääräraha on riittämätön, mutta
onhan sitten kansanedustajien ryhdin mittaamista tai mitä lienee
se, kun me katsomme, mitä sinne budjettiin tulee ja mitä tulee
nyt lisäbudjettiin. Me olemme esittämässä jo
nyt näihin rahoihin lisäyksiä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys lisäbudjetiksi
on vähän, sanoisin, tämmöinen
pliisunlainen, sillä lailla vaisu ja vapaa, että tässä ei
oikein suuria tuntoja eikä hehkuja ole päässyt
vielä näkyviin, niin kuin olisin luullut ja olisi
pitänyt päästä. (Ed. Pulliainen:
Kyllähän nyt ed. Lahtela pystyy sen luomaan vähistäkin
aineksista!) — Ed. Pulliainen on siinä mielessä oikeassa,
että jos tässä olisi henkeä ja
tarvetta, niin kyllä tämän tyhjästäkin
voisi puhua. Mutta, ed. Pulliainen, sen verran tässä on henkeä kuitenkin
olemassa, ettei aivan valkoisella paperilla tarvitse tätä asiaa
miettiä. (Ed. Pulliainen: Hyvä!)
Mutta jos tätä maailmaa katsotaan, niin kuultuani
näitä puheenvuoroja, mitä täällä on
käytetty, näyttää siltä,
että kaikki on menossa hyvään suuntaan.
Kun katsomme maailman tilannetta kaiken kaikkiaan, näyttää myöskin
siltä, että kun työllisyys kasvaa, kilpailukyky
kasvaa ja sen kautta myöskin maailmankauppa alkaa vetää, niin
näyttää sen tyyppiseltä kuin
tämänpäiväisen kyselytunnin
aiheitakin hallituksen aitiosta kuuli vastauksina, ei siellä luvattu
eikä väläytetty työvoimapulaa,
mutta näin minä tämän asian
tulkitsin.
Ed. Pulliainen, kun hakee mielikuvia, niin minusta tämä mielikuva
kyllä oli sen tyyppinen, että hallituksella on
sellaiset lääkkeet, että kaikki asiat
ovat hyvässä hoidossa ja järjestyksessä. Mutta,
herra puhemies, niitä ei sen takia ole kirjoitettu tähän,
koska hallituksessa ei ole näköjään
ennustajan lahjoja, että kyettäisiin ennustamaan
todella toteen se, mitä tässä väläytin
kovasta kansantalouden kasvusta.
Mutta yhteinen ja yksittäinen asia, yksittäisten
edustajien ja kaikkien edustajien yhteinen asia on ollut olemassa,
että tämän tasavallan liikenneväylät
eivät ole missään järjestyksessä. (Ed.
Kangas: Aivan oikein!) Tällä pohjalla on tietysti
monessa puheenvuorossa tullut julki, että ikään
kuin Keski-Suomessa tämä ongelma olisi olemassa.
(Ed. Kangas: Paha se on sielläkin!) Keski-Suomessa ottaen
huomioon sen keskisuomalaisen rauhallisen, rauhanomaisen ajokulttuurin
on kuitenkin suhtkoht hyvät tiestöt, koska Keski-Suomi
on vetänyt ennen, silloin kun teitä vanhaan aikaan
rakennettiin, silloistenkin tehokkaitten edustajiensa ansiosta melkoisen
määrän näitä valtakunnan
tierahoja sinne keskemmälle Suomea. (Ed. Pulliainen: Nykyisestä ministeristäkö sitä
puhutaan?) — Ed.
Pulliainen puhui vanhemmista ajoista. Vähän sen
jälkeen, kun maalaisliiton puoluesihteerinä oli
Korsimo, aika oli semmoista, jolloin keskisuomalaiset alkoivat jo vetää. — Silloin
ne tiet ovat tietysti siellä sellaiset, että niissä olisi
korjaamisen sijaa olemassa, mutta ne eivät ole ollenkaan
sillä tasolla, kuinka tämä maailma on
jäänyt jälkeen kaakkoisessa Suomessa.
Kymen vaalipiirin alueella, vähän voisi katsoa
Mikkeliä ja Pohjois-Karjalaakin siinä samalla,
siellä olemme liikenteellisesti täysin takapajulan
maisemassa. Miksi näin on olemassa? Nyt tulee tärkeä kysymys.
Kun Suomen tulevan kasvun, nykyisen kasvun ja tulevan kasvun,
valta-alue on lähinaapuri Venäjä, niin
maantieliikenne, mikä tapahtuu sinne Venäjälle — tällä kertaa
valitettavasti tapahtuu pääosin vielä venäläisten
autoilijoitten, venäläisten kuljettajien ja autojen
toimesta — on tullut sellaiseksi tavaraliikenteen osalta,
että se täyttää kaikki tiet
ja kujat ja sellaisenaan oikeastaan muulle kansalaisliikenteelle
siellä ei juuri tilaa jääkään.
Tähän nähden siellä olemme paljon huonommissa
asemissa kuin Keski-Suomessa tänä päivänä ollaankaan.
Sen pohjalta tätä asiaa pitäisi kuitenkin
kehittää sellaisenaan. Koska liikenneverotus on
sitä suuruusluokkaa, että sieltä tätä rahaa
menee kaikkeen muuhun yhteiskunnan ylläpitoon paljon enemmän
kuin liikenteeseen palautuu, niin pitäisi olla sellainen
järjestelmä, millä sitä jotenkin
ohjattaisiin sinne takaisinpäin ja voisi toteutua tämä tässäkin
lisäbudjetissa laajasti mainostettu ja monessa puheessa
laajasti mainostettu E18-tie Turku—Vaalimaa, voisi sanoa
Vaalimaa—Viipuri—Moskova, ja sen osalta tämän
pelin pitäisi olla järjestyksessä.
Kun tänään päivällä kävin
Kotkassa katsomassa ruuna Forillaa, niin täytyy sanoa,
että liikenne oli aivan ihmeellinen sinne mennessä,
puhumattakaan sieltä tullessa tänne Helsinkiin päin,
ei tämä peli meinannut toimia mitenkään. Silloin
mielestäni löysin eväät ja sanat
tähän vaisuunkin lisäbudjettiesitykseen,
että liikenneverkkoja on kehitettävä,
niin maantieverkkoa kuin rautatieverkkoa. Sitten sellainen asia,
mistä täällä tietääkseni
tämän lisäbudjettikeskustelun yhteydessä ei
ole kertaakaan mainittu, on vesitiereittien kehittäminen.
Ymmärrän tietysti, että sitä ei
tähän lisäbudjettiin ole lisätty,
mutta tunnen ja tiedän — tämä on
keskisuomalaisten asia myöskin samalla — että jos
syntyy sellainen väylä, että Saimaan
kanavan vuokrasopimuksen neuvottelut edistyvät ja se tulee
kohtuullisesti toteutettua ja tapahtuu myöskin tämä Saimaa—Päijänne-kanavan
rakentaminen ja yhdistyminen, niin sen jälkeen Jyväskylästäkin
on jo suora yhteys Suomenlahdelle, ja täytyy sanoa, että niitten asema
tulee jopa liiankin hyväksi siellä, jos nykyoloihin
verrataan ja katsotaan.
Mutta, herra puhemies, tästä puuttuu yksi
tärkeä elementti, tästä puheenvuorostani
puuttuu se, puuttuu Kymijoen kanava, väylä suoraan
sieltä keskisestä Suomesta Kymijoen väylää mukaellen
tänne Suomenlahdelle, jolloin se olisi ympärivuotiseen
käyttöön käypänen,
toimiva, (Ed. Kangas: Omalla maalla!) omalla maalla. Ei tarvitsisi
naapurin kanssa neuvotella. Ei tarvitsisi mitään
muuta kuin hoitaa ja kerätä se tulos, mitä syntyy.
Tässä asiassa, kun katson sieltä omasta maakunnastani
tätä, sielläkin on näitä pimeyden voimia
ollut, mitkä ovat vaikuttaneet siellä rannikolla.
Kotkan ja Haminan satamat ovat pistäneet hanttiin kaikin
keinoin ja tavoin sitä, että jos Kymijoen kanava
rakennetaan, se kärsii — heidän ja meidän,
koska itsekin olen Haminasta, vanhasta Vehkalahdesta — ja
satamien liikenne menetetään osittain sen takia,
että kanavaliikenne suuntautuu suoraan maailmalle. Näinhän
ei ole olemassa. Vain silloin, kun se laiva tulee Keski-Suomesta
tavalla taikka toisella satamaan, sen jälkeen se Kotkassa
taikka Haminassa laivataan isompaan laivaan ja lähtee maailmanmarkkinoille.
Se olisi se kanavareitti aivan ainutlaatuisen tärkeä niille
satamille ja tälle Suomen kilpailukyvylle, että pääsisimme
tekemään ja toimimaan. Ja niin kuin ed. Kangas
sanoi, se olisi omalla maalla eikä siitä tarvitsisi
enää vuokraa maksaa, niin kuin nyt joudumme ikään
kuin uudelleen ostamaan Saimaan kanavan.
Ja ottaen huomioon — tämäkään
ei ole vähäinen asia — tämä venäläinen
järjestelmä kaikkien liikennejärjestelyjen,
tullin ja muitten osalta, sen näkee Vaalimaalla itärajalla:
tulli toimii jos haluaa toimia, niin kuin venäläiset
sanovat, mutta useimmiten se toimii sillä lailla, että se
ei vain riitä eikä pelaa. Jos tätä maailmaa
katsotaan nyt, niin sieltä pitäisi mennä kaikkien
laskuoppien mukaan yksi rekka per minuutti, ja kun se ei vaan mene
eikä vedä eikä toimi, niin jonot ovat
joskus päivätolkulla olevia.
Tässä tämä liikenneasia,
mikä lienee tärkein, ja muuta ongelmaa ei siinä asiassa
olekaan kuin panna vaan toimeksi, löytää rahoitus
ja uskoa myöskin Suomen tulevaisuuteen.
Herra puhemies! Yksi sellainen asia, mitä tähän
liittyy tietysti: kun sanotaan, että on esitetty menoja,
kuluja, niin pitää esittää myöskin
tuloja. Mielestäni, eiköhän tämä veroalekysymys
nyt ala suurin piirtein olla jossakin järjestyksessä,
ja nyt pitäisi ryhtyä rakentamaan tätä suomalaista eheää yhteiskuntaa
eteenpäin ja keräämään
niitä veroja niiltä, jotka toimeen tulevat ja
patistaa ihmisiä töihin — sellaisiakin
ihmisiä, joilla ei niin kovia työhaluja ole olemassa.
Mutta vanhastaan voisi sanoa, että en toivo vilua ja nälkää,
mutta usein ennen vanhaan aikaan vilu ja nälkä auttoi
ja paransi työhaluja ja sellainen hanttityökin
kelpasi ja siihen oli tulijoita, mihin tänä päivänä ei
löydy mistään, jos jotakin kysyt, ei
tavalla eikä toisella. Tämä näin
lyhyesti.
Tämä oli, ed. Pulliainen, se puheenvuoro, mikä oikeastaan
tyhjästä puhuttiin. (Ed. Pulliainen: Kyllä se
aika hyvä puhe oli!)
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämän illan puheenvuorot
lisätalousarviosta ovat olleet hyvin saman suuntaisia,
ja oma arvioni lisätalousarviosta on hyvin samoilla linjoilla
kuin täällä käytetyt puheenvuorot
ovat olleet, elikkä lisätalousarvio on niukka,
siellä on joitakin pieniä määrärahalisäyksiä,
jotka sinänsä ovat tarpeellisia, mutta itsekin
yhdyn niihin näkemyksiin, että ne ovat niukkoja.
Eniten puhetta on aiheuttanut tie- ja rataverkko, niiden kunnossapito
sekä ylipäätään liikenneinfran
rakentaminen ja siihen liittyvä rahoitus. Näihin
asioihin tulee jatkossa kiinnittää huomiota.
Kyllä tämän yhteiskunnan pitää huolehtia
liikenneverkoistaan. Se on kehittymisen ja elinkeinoelämänkin
perusedellytyksiä. Omassa maakunnassani ja nimenomaan omalla
seutukunnallanikin koetaan aikamoisena ongelmana Kolmostien veto
Tampereen ohituksen kohdalla. Väylähankkeitten
osalta nimenomaan Tampereen läntisen ohitustien rakentaminen
auttaisi oleellisesti Tampereen seudun ja pitkälle Pohjanmaalle
päin liikenteen sujuvuutta ja helpottaisi elinkeinoelämän
kehittymistä ja työssäkäyntiliikennettä.
Näihin asioihin pitäisi saada jatkossa parannuksia.
Ymmärrän, että nämäkin
puheenvuorot täällä lisäävät
hallituksen paineita etsiä ratkaisuja tie- ja rataverkon
kehittämiseen ja uusien väyläinvestointien
toteuttamiseen.
Lisätalousarviossa on myös maatalouden kehittämisrahastoon
14 miljoonan euron määräraha, ja se on
sinänsä välttämätön
ja tarpeellinen. Niin kuin tämänkin päivän
keskusteluissa on todettu, cap-reformiin liittyvä tukiuudistus
on saanut tuottajajärjestöjen hyväksynnän.
Sen läpivieminen edellyttää edelleen
rakenteen kehittämistä, ja siinä mielessä nämä määrärahat
ovat tarpeellisia. Mutta kyllä kilpailun lisääntyminen
ja edelleen vapautuminen asettaa maatalouden ja koko elintarviketaloutemme
entistä kovempaan kilpailuasetelmaan. Siinä mielessä jatkossa
pitää huolehtia, että myös maatalouden
osaamiseen liittyvässä rahoituksessa, tutkimuksessa,
neuvonnassa ja opetuksessa riittää resursseja,
jotta me säilytämme näissä oloissa
kilpailukykyämme. Samalla pitää pystyä panostamaan
myös maaseudun uusien elinkeinojen kehittämiseen, tuotteitten
jatkojalostamiseen, palveluiden kehittämiseen ja myös
kotimaisen energiantuotannon lisäämiseen.
Päästökaupan tulo ylipäätään
asettaa aikamoiset energiantuotannon lisätarpeet. Meillä on
pelättävissä, että energian
hinta tulee nousemaan, ja päästökauppa
sinänsä edellyttää, että me
panostamme puhtaan energian tuotantoon. Nimenomaan ehkä maataloudenkin
kannalta siellä on näköpiirissä,
että heikompia peltolohkoja kannattaa siirtää bioenergian
tuotantoon ja metsienkin energiantuotantoa kannattaa kehittää,
eli sille puolelle on paikallaan kyllä panostuksia jatkossa
lisätä.
Ehkä maatalouteen liittyen vielä olen kuullut, että myös
maatalouslomituksen hallintorahoissa on niukkuutta ja kunnat kamppailevat
näitten ongelmien kanssa. Tämä on semmoinen
asia, jossa varmaan tarvittaisiin jonkinmoista huomiota myös
määrärahojen lisäämisen
osalta.
Täällä kävi eilen linja-autoliikennöitsijöitä,
ja syvä huoli oli joukkoliikenteen tukemiseen liittyvästä määrärahojen
leikkauksesta, liikennevuorojen leikkaantumisesta. Määrärahoja
on tiukennettu ja tuettuja vuoroja vähennetty, ja vaikutukset
ovat kertaantumassa siten, että kun linja-autoliikenteen
osaltakin osa linja-autoliikenteen päivittäisestä ajosta
jää pois, tuettu osuus, niin koko linja-auton
käyttö painuu tappiolle, ja sitä kautta joukkoliikenne
ja vuorojen lakkautuminen ajautuu edelleen vaan suurempiin ja suurempiin
vaikeuksiin. Tällä puolella tarvitaan jatkossa
kyllä lisää panostuksia.
Tämäkin puheenvuoroni painottuu enemmänkin
sille alueelle, mitä lisätalousarviosta puuttuu.
Veropolitiikkaan kyllä tekee mieli edelleen todeta,
että kun nyt on jonkun verran keskusteluja ollut, oliko
alkoholiveron alentaminen oikea ratkaisu ja pitäisikö vetää takaisinpäin,
niin edelleen painotan näkemystäni siinä,
että olisi pitänyt ennemmin panostaa ruuan arvonlisäveron alentamiseen
kuin alkoholiveron alentamiseen. Kyllä nämä ongelmat
näköpiirissä olivat. Tältä osin
ehkä jatkossa harkintaa pitäisi enemmän käyttää.
Edelleen olen sitä mieltä, että elintarviketaloutemme
kannalta meidän pitää jatkossa pystyä tähän
ruuan arvonlisäverotukseen puuttumaan.
Tässä ehkä oleellisimmat tähän
lisätalousarvioon liittyvät kannanotot.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva hallituksen
esitys eduskunnalle vuoden 2004 lisätalousarvioksi tulee
oikein hyvään aikaan ja sisältää ajatuksia,
joiden soisi lähitulevaisuudessa valtiontalouden puitteet
huomioiden vielä jalostuvan edelleen. Tarkoitan sitä,
että saadaan talouden pyöriä pyörimään
ja sitten nämä jo tehdyt veronkevennykset, ottaen
huomioon, että yritysverouudistus on tulossa, ja pääomaverouudistus
on tulossa, ja senkin tiimoilta saadaan talouden pyöriä pyörimään ja
sitä kautta myös valtiolle verotuloja lisää ja työttömyyteen
liittyviä tuloja alas. Tähän liittyy toki
isoja yli meidän kansantaloutemme meneviä riskejä,
tarkoitan kansainvälisiä riskejä, esimerkiksi öljyn
hinta, joka tällä hetkellä taitaa olla aivan
huippuluokkaa ja jonka osalta ilmeisesti on olemassa odotuksia siitä,
että hinta maailmanmarkkinoilla laskisi ja se toisi mahdollisesti
liikkumavaraa tähän lisää. Se
asia ei ole meidän käsissämme, avoimessa
taloudessa kun eletään, mutta toivokaamme sille
sopivaa, suotuisaa kehitystä, joka toisi lisäarvoa
tälle lisätalousarviolle ja koko kansantaloudellemme.
Mutta pari asiaa, joihin esimerkiksi ed. Seppo Lahtela kajosi
omassa puheenvuorossaan äsken: nämä väylähankkeet,
erilaiset väylähankkeet nostaisin esille. Nythän
ensinnäkin valtiontalouden budjettikehys on tiukka. Se
on kuultu jo melkein kaikissa puheenvuoroissa. Mutta sitten kun kehitetään
esimerkiksi maaseudun toimintaa tai yleensä suomalaista
yhteiskuntaa, niin erilaisten väylähankkeiden,
erilaisten kulkuyhteyksien kunnossa pitäminen on mielestäni
asia numero yksi.
Lähinnä nostaisin esille pari tämän
hetken kuuminta, polttavinta kysymystä, joista ensimmäisenä tulee
alemman tieverkon kunto, jonka paraneminen nimenomaan palvelisi
koko Suomea sillä keinoin, että saataisiin esimerkiksi
metsätalouden toiminnat toimimaan paremmin. Se palvelisi
paikallisia uusia hankkeita, joita eri puolella Suomea on vireillä,
mutta se palvelisi myös esimerkiksi yhtä elinkeinoa,
turismia. Jos meidän tiestömme menee kovin huonoon
kuntoon, niin se pikkuhiljaa syö sitä potentiaalia, joka
esimerkiksi matkailussa tällä hetkellä on.
Mutta metsätalouden kannalta kannan siitä suurta
huolta, koska esimerkiksi yksityistieverkon kunto alkaa olla todella
huono. Tässä pieniä lisämäärärahoja
on ja toiveita siitä, että tulevaisuudessa ja
hallitusohjelman mukaan sinne ollaan pikkuhiljaa rahaa saamassa
lisää. Mutta tässä pitäisi
ottaa rohkeasti esille myös sen vaihtoehdon pohtiminen,
että kun valtion omistusta esimerkiksi erilaisissa osakeyhtiöissä puretaan elikkä
osakkeita
myydään pois ja sieltä tulevaa pääomaa
saadaan vapautettua, niin näissä hankkeissa kannattaisi
olla mielestäni hieman rohkeampi ja ottaa sitä kautta
tulevia myyntivoittoja niin, että niitä sijoitettaisiin
hieman rohkeammin esimerkiksi teihin ja erilaisiin väyliin,
unohtamatta esimerkiksi maaseudulle tulevia ja koko Suomea palvelevia
tietoliikenneverkkoja. Niiden ulottaminen ja niiden tehostaminen
koko maata koskien on mielestäni erittäin tärkeää.
Ilman tietoyhteiskunnan palveluita esimerkiksi yritystoiminnan kehittyminen,
olkoon kysymyksessä kaupunki tai maaseutu, ilman näitä nykyaikaisia,
hyviä tietoverkkoja yritystoiminnan elpyminen on kohtuullisen
vaikeaa.
Mutta alemman tieverkon rinnalla nostaisin esille myös
rataverkon kehittämisen. Tässä lisätalousarviossa
on ymmärtääkseni parikymmentä miljoonaa
euroa siihen varattu, että saadaan rataverkkoa kehitettyä ja
korjattua. Kysymyksessä olisi ihan perustyötä,
ratakiskojen ja -pölkkyjen vaihtoa. Ei se sen kummempaa
ole. Mutta tulevaisuuden kannalta, kun on esimerkiksi Ratahallintokeskuksessa
joskus ollut ja on edelleenkin vireillä tiettyjen hiljaisten
rataosien kiskojen panemista rullalle, mielestäni sellainen
ei ole oikeaa yhteiskuntapolitiikkaa. Mielestäni ne rataverkot,
mitkä Suomeen on rakennettu, pitää pitää kunnossa,
koska ei niin lyhytnäköistä politiikka saa
olla, että pienen notkahduksen kautta esimerkiksi joku
rata pistetään rullalle, jolloin viedään siltä paikkakunnalta,
voidaan sanoa, lopullisesti kehittämisen mahdollisuudet
tai ainakin iso osa siitä mahdollisuudesta, joka on tulevaisuuteen satsattu.
Ne rataverkot, mitä meillä on olemassa, on rakennettu
joskus Suomessa, jolloin taloudellinen tilanne kansakunnalla oli
paljon, paljon nykyistä huonompi, ja ne pystyttiin silloin
rakentamaan. Kyllä meidän Suomessa, jossa tällä hetkellä on
rahaa enemmän kuin koskaan Suomen itsenäisyyden
historian aikana, pitää pystyä ne huoltamaan
ja pitämään kunnossa. Se on mielestäni
oikeastaan meidän velvollisuutemme isänmaata kohtaan.
Seppo Lahtela nosti omassa puheenvuorossaan esille Kymijoen
kanavahankkeen. Siinä olisi sellainen hanke, mielestäni
yleensä tämä sisävesien kanavointihanke,
että se tukisi paikallista ja nimenomaan koko järvi-Suomen
aluetta erittäin tehokkaasti. Tulisihan lähes — muistan
jossain nähneeni laskelman — 90 prosenttia metsäteollisuuden
kuljetuksista silloin ympärivuotisen vesiväylästön
piiriin, joka olisi todella ympärivuotisesti liikennöitävissä.
Se olisi suomalaiselle teollisuudelle sellainen kilpailuvaltti,
jota ei ole ennen nähty.
Tähän liittyy se, mistä monessa puheenvuorossa
on joskus, esimerkiksi Seppo Lahtelan puheenvuorossa ja monessa
muussakin puheenvuorossa, tässä talossa käyty
keskustelua: Saimaan kanavan vuokra-aikahan menee 2013 umpeen, jolloin
ilmeisesti neuvottelut jatkosta alkavat, ei nyt ehkä tänä vuonna
vielä, mutta lähivuosina kuitenkin. (Ed. Pulliainen:
Ovat käynnistyneet jo!) — Kiitoksia ed. Pulliaiselle
tarkasta tiedosta. Elikkä neuvottelut ovat jo käynnistyneet. — Tässä on
esimerkki siitä, että meillä pitäisi
kansallisesti olla oma, vahva strategia, jolla kansallisia vahvuuksiamme
kehitetään, koska jos meillä olisi oma
sisävesiväylä, joka olisi ympärivuotisessa
liikenteessä ja se olisi kokonaan meidän maarajojemme
sisäpuolella, se olisi todella, niin kuin sanoin, sellainen
kilpailuvaltti niin teollisuudelle kuin esimerkiksi matkailullekin,
veneilylle. Monituhantiset järvemme tulisivat sen jälkeen
esimerkiksi pienveneilyn piiriin paljon, paljon nykyistä tehokkaammin.
Tämä on myös asia, johon kannattaisi
tulevaisuudessa panostaa.
On tehty niitä laskelmia. Esimerkiksi Kymijoen
kanavasta olen nähnyt pari sellaista, että se olisi
muka kannattamaton hanke. Totta kai se on, jos pannaan lähtökohdat
sille laskelmalle sellaisiksi, että se ei kannata, esimerkiksi
liian isolla laivakoolla tai jollakin muulla muuttujalla laitetaan
laskelman lähtökohdat niin huonoiksi, että lopputuloksen
tietää jo ennen kuin laskutoimitusta edes aloitetaan.
Ei sellaisille taloudellisille laskelmille mielestäni kovin
paljon pitäisi painoa panna, vaan siitä pitäisi
tehdä oikea, puolueeton ja ennen kaikkea hyvään
lopputulokseen pyrkivä laskelma rehellisin perustein niin,
että tämä sisävesireitistö saataisiin
todella ympärivuotisen vesiliikennöinnin piiriin.
Se olisi kansallisesti erittäin pitkän tähtäyksen
politiikkaa. Se olisi erittäin viisasta teollistamispolitiikkaa,
ja ennen kaikkea se olisi koko Suomen tulevaisuuden kannalta kymmeniksi
kymmeniksi vuosiksi eteenpäin erittäin hyvä asia.
Toivoisin, että tähän asiaan kiinnitettäisiin
tulevina budjettikausina paljon enemmän huomiota ja asia
saisi muutakin kuin hyviä puheita. Tarkoitan, että saataisiin
selviä määrärahoja sen hankkeen
eteenpäinviemiseksi ja saataisiin se rakentaminen joskus
alulle. Myös Euroopan unionin mittapuussahan tällaisten
sisävesireittien kehittämistä kannustetaan,
koska se tukee erittäin hyvin muun muassa ilmastopolitiikkaa,
koska vesiväylät ovat ylivoimaisesti ympäristön
kannalta paras ja tehokkain tapa kuljettaa raskasta tavaraa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan yhtyä täällä muun
muassa ed. Pentin ajatukseen. Olisin toivomassa, että ruuan
arvonlisäveroa voitaisiin alentaa, jotta kotimainen elintarviketuotanto
kokonaisuudessaan pellolta teollisuuden kautta kaupalle voisi toimia.
Ruuan arvonlisäveron alentaminen olisi paljon järkevämpi
kuin tuo viinaveron alentaminen. Toivon, että tähän
asiaan voitaisiin puuttua.
Sitten ed. Pentti toi esille myöskin joukkoliikenteen.
Todellakin, tässä on se ongelma, että kun
nyt katsotaan niitä vähäliikenteisiä vuoroja maakuntien
reunoilla, ne ovat niitä verkostoja, joilla muodostuvat
maakuntien väliset yhteydet. Esimerkiksi kotipaikkakunnaltani
ja kotimaakunnastani illan myöhäisin yhteys Jyväskylästä Seinäjoelle
on ollut junaa korvaava bussi Jyväskylästä Haapamäelle.
Nyt se ajaa vain Jyväskylästä Keuruulle.
Väli Keuruu—Haapamäki katkeaa, ja näin
katkeaa koko opiskelijoitten käyttämä yhteys
iltamyöhällä Jyväskylästä Seinäjoelle ja
edelleen Pohjanmaalle, kun tuo pieni väli katkeaa. Näin
varmasti tapahtuu muuallakin. Elikkä tämä joukkoliikenteen
saama tuki olisi todella aiheellista katsoa, että sitä on
riittävästi.
Yhdyn ed. Hoskosen näkemykseen myöskin siitä,
että rataverkot, jotka tähän maahan on
rakennettu, on pidettävä edes jonkinlaisessa liikennöitävässä kunnossa.
Kaikilla ei tarvitse olla supernopeuksia, mutta ne radat on säilytettävä,
ei niitä pidä rullata.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tietenkin ed. Oinonen mutta hänen
lisäkseen varsin moni muukin edustaja on jälleen
ottanut tämän ruuan arvonlisäveron alentamisen
esille. Ajatus on kaunis, se on suorastaan söpö.
Se on populistisesti erinomaisen hyvältä kuulostava asia.
Toivoisin vaan, että arvoisat edustajat, jotka tätä oivana
pitämäänsä hanketta markkinoivat täällä kerta
toisensa jälkeen, osoittaisivat, millä tavalla
tuo alv-alennus tulisi todella hintoihin, niihin vähittäismyyntihintoihin,
jotka ovat meille olennaisia. Epäilisin, että se
tehtävä on aika vaikea.
Keskustelu päättyy.