3) Hallituksen esitys laiksi luonnonsuojelulain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Asia on siis asiallisesti ratkaistu, mutta
en voi olla vielä toteamatta muutamaa näkökohtaa
lyhyesti.
Kaksi valiokuntaa teki intensiivisesti työtä erittäin
vaikeaksi ja hankalaksi osoittautuneessa asiassa, jossa suorastaan
on potentiaalisesti mahdollista se, että keskustelu jatkuu,
jatkuu ja jatkuu. Syntyi kaksi yksimielistä mietintöä jälleen kerran:
luonnonsuojelulaki ja metsälaki rinnakkain yhtä aikaa
eduskunnan käsiteltävinä.
Mutta sitten astuivat ympäristöministeriön asiaa
ja todellisuutta ymmärtämättömät
virkamiehet mukaan kuvaan. He saivat puhuttua ympäristöministerin
puolelleen, sitten vauhkoonnuttivat eduskunnan ympäristövaliokunnan,
ja niin sitten pantiin hyvä paketti uusiin puihin. Ne puut
ovat huonot. Tämä olisi ollut ainoalaatuinen mahdollisuus
siihen, että ympäristökeskusten käytännön
kenttätyön valmiustilanne olisi saatettu sellaiseksi,
että sillä on todella käytännön
merkitystä. Se olisi ollut luonnonsuojelun etu, se olisi
ollut maanomistajien, metsänomistajien, etu, se olisi myöskin
ollut Suomen etu suhteessa Euroopan yhteisöihin. Nyt se
kaikki romutettiin.
Arvoisa puhemies! Näitten kokemusten perusteella samalla,
kun ympäristövaliokunnan nimi tietysti virallisesti
säilyy ympäristövaliokuntana, rupean
kutsumaan sitä käytävillä ympäristökövaliokunnaksi.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaiselle näin aluksi
voisin todeta sen suurella mielihyvällä, että metsälainsäädännön
ja metsäasioiden hallinnointi kannattaa pitää ehdottomasti
omassa rootelissaan ja luonnonsuojeluasiat omassa rootelissaan,
koska pitää muistaa, minkälaisessa ympäristössä tässä asiassa, metsätaloudessa,
toimitaan. Tarkoitan sillä sitä, että meillä 26
prosenttia viennin arvosta tulee metsäteollisuuden tuotteista.
Työpaikoissa tämä tarkoittaa suurin piirtein
100 000:ta, kun pyöristetään
täydelle 10 000:lle, ja vähän
laskentatavasta riippuen, jos otetaan liitännäiselinkeinot mukaan,
se on enemmänkin. Sitten kolmantena asiana on se, että todellinen,
ainoa luonnonvaramme, joka kasvaa ja uudistuu, on metsä.
Se tarjoaa tulevaisuudessa kahdessa mielessä aivan huikaisevia
näköaloja:
Toinen on se, että metsätuotteiden jalostaminen
yhä pitemmälle antaa valtavat mahdollisuudet tulevaisuudessa
työllistää ihmisiä ja nämä työllistämismahdollisuudet
ovat selkeästi Suomen rajojen sisällä.
Koko sen metsällisen toiminnan panokset koko metsäklusterilla
ovat lähes kokonaan suomalaisia panoksia. Jos otetaan esimerkkinä vaikka
Nokia, kännyköiden tekijä, niin siinä tuotannossa
ulkomaisia panoksia on kohtuullisen paljon ja taitaapa olla Nokian
omistuskin kohtuullisen paljon jo ulkomaalaisissa käsissä.
Toki suomalaisetkin metsäyhtiöt ovat integroituneet
niin, että ulkomaista omistusta on paljon, mutta tuotantolaitokset
ja metsät, ennen kaikkea metsät, sijaitsevat täällä,
ja niiden tuotannon kannattavana pitäminen mahdollistaa metsätalouden
hyvinvoinnin ja nämä valtaisat määrät
työpaikkoja ja niin, että ne pysyvät
Suomessa tulevaisuudessakin.
Sitten jos ajatellaan sitä, mikä on metsien
hoidon tulevaisuus Suomessa ja metsäteollisuuden tulevaisuus,
niin se on siinä mielessä myös loistava,
että meillä bioenergiapuolella avautuu koko ajan
uusia loistavia näköaloja. Näiden mahdollisuuksien
heikentäminen olisi mahdollisimman epäviisasta
politiikkaa. Siksi on hyvä, että metsä-
ja luonnonsuojeluasiat pidetään selkeästi
erillään.
Mutta mitä tulee tähän luonnonsuojelulain
uudistamiseen itseensä ja nimenomaan siihen 52 §:ään,
jolla ollaan antamassa ympäristöministeriölle
lunastusoikeus näihin luonnonsuojelualueisiin, muun muassa
Natura-alueisiin, se on mielestäni erittäin huono
ratkaisu. Luin tänään Internetistä kantelun,
joka on tehty Euroopan unionin komissiolle koskien Natura 2000 -hankkeessa olevia
selkeitä virheitä. Niistä voi joku puhua jopa
väärinkäytöksinä, koska
kun katsotaan sitä perustaa, millä tätä Natura-hanketta
Suomessa on toteutettu vastoin luontodirektiiviä ihan selkeästi,
niin mielestäni sille pohjalle syntyneillä papereilla
ei voi olla sitä oikeusvaikutusta yksityiselle ihmiselle,
että hänen omaisuuttaan voidaan pakkolunastaa
sellaisilla papereilla, joiden taustat eivät ole ollenkaan
selvät. Tämä mielestäni näkyy
ehkä parhaiten siinä kirjallisessa kysymyksessä — muistan
ulkoakin — 464/2001, jonka ed. Eero Lämsä noin
40 muun edustajan tukemana teki ja johon ympäristöministeri
Satu Hassi vastasi. Näiltä Natura-alueilta — näitä alueitahan
on noin 1 830 kappaletta — kerätyt tiedot ovat
tietolomakkeissa, ja kun niitä on todistettavasti muutettu
ja myös pinta-aloissa on isoja isoja virheitä edelleen,
niin miten tällaiselle tietokannalle voi perustua pakkolunastus?
Itse olen ollut monessa tietoimituksessa mukana metsällisen
työurani aikana, ja siellä joka ainoan asian on pitänyt
olla pilkulleen ja pisteelleen oikein. Muussa tapauksessa toimitusinsinööri
on keskeyttänyt koko toimituksen ja todennut, että toimitusta
jatketaan sitten, kun kaikki asiakirjat ovat millilleen ja prikulleen
oikein. Olen hyvin monessa tällaisessa tietoimituksessa
ollut mukana.
Näin ollen, kun tänä päivänä luin
netistä tämän komissiolle tehdyn kantelun,
niin tuli iloinen mieli siitä, että saadaanko
jonain päivänä tämä iso
sotku kerralla selväksi. Eihän se sotku sillä parane,
että me hyssyttelemme ja pistämme asiakirjoja
piiloon, koska esimerkiksi ero niissä pinta-aloissa, jotka
olivat esimerkiksi komission nettisivuilla ja Suomen valtioneuvoston
päätöksissä 20.1.2004, oli todella
1,239 miljoonaa hehtaaria. Tosin tänä päivänä EU-komission
nettisivut tältä osin on suljettu. Siellä on
näkyvillä enää se Natura-barometri,
josta muun muassa ympäristöministeriön
korkeat virkamiehet sanovat, että se on oikein. Senkin
nettisivun tiedoissa on noin 46 000 hehtaarin pinta-alavirhe.
Herää kysymys: voivatko pakkolunastusperusteiset
asiakirjat olla näin epäselvät? Mielestäni
ei missään tapauksessa. En koskaan tule sellaisen
esityksen puolesta äänestämään,
tulkoon se tässä sanotuksi, ei ehkä sen
tautta, että sen saisi pysäytettyä, mutta
sen tautta, niin kuin edellisessä puheenvuorossa tässä asiassa
sanoin, että onpahan se ainakin omaltatunnolta pois, kun
sen on näin julkisesti saanut sanottua ja se tulee kirjautumaan eduskunnan
pöytäkirjoihin.
Luen tässä oikeastaan perusteet, minkä tautta tämä kantelu
on tänään tehty. Miksi näitä tietoja on
muutettu? Suora sitaatti: "Ympäristöministeriö peittelee
asiaa kieltäytymällä luovuttamasta Uhex-suojattua
sähköisen tietokannan tietosisältöä cd-rom-levykkeellä sekä kieltämällä komissiota
luovuttamasta tätä hallussa olevaa kyseistä levykettä kenellekään.
Tietoja annetaan vain paperitulosteena, mutta ei cd-rom-levykkeellä,
koska viimeksi mainitussa tapauksessa jälkikäteiset muutokset
paljastuisivat." Elikkä näihin kahteen lauseeseen
on kirjoitettu tämä asian totuus, minkä tautta
esimerkiksi sain 1,5 viikkoa sitten taas ympäristöministeriöstä kirjallisesti
kieltävän vastauksen siihen, että en
voi näitä tietolomakkeita saada, en enempää paperitulosteena
kuin cd-rom-levykkeelläkään, koska ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Hoskonen, pyydän keskittymään
tähän suuren valiokunnan mietintöön.
Nyt on kysymys sen käsittelystä ja sen sisällöstä.
Selvä. Keskityn siihen loppupuheenvuorossa. Hyvä.
Joka tapauksessa tämän takia olisi mielestäni tärkeää,
että tämän asian käsittelyä voisi
edes sen verran vaikka siirtää, että tämän
asian totuus tulisi kerralla kunnolla julki. (Puhemies koputtaa) Siksi
olisin halunnut hieman syvällisemmin palata tähän
asiaan, mutta tämäkin minulle käy. Totean
vain lopuksi sen, että mielestäni kun lainsäädäntöä tehdään,
niin olkoon mietintö mikä tahansa, perusteet pitää olla
selvät. Se on jokaisen Suomen kansalaisen perusoikeus,
ja se on rikkumaton perusoikeus, jota ei mielestäni millään asiakirjalla
voida tehdä epäkelvoksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskonen on varsin perusteellisesti, ihailtavasti halunnut
ja jaksanut ja tahtonut paneutua luonnonsuojelukysymyksiin, joita
myös tähän lakiin liittyen hyvin olennaisesti
tehdyt päätökset koskevat. Toivon, että ed.
Hoskosen näkemykset voisivat saada sen huomion, jonka ne
ansaitsevat perusteellisen asioihin paneutumisen johdosta.
Tässä käsiteltävässä luonnonsuojelulaissa
...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Oinonen, käsittelyn alaisena on suuren valiokunnan
mietintö n:o 2, jossa suuri valiokunta toteaa, että on
yhtynyt eduskunnan päätökseen. Pyydän pysymään
tässä aihepiirissä, eikä menemään
lain sisältöön.
Arvoisa puhemies! Lain sisältö, mikä suuresta
valiokunnasta on tullut, mielestäni sisältää ongelmakohdan
52 §:n 2 momentissa. Toivon, että tulevaisuudessa
tarkoin katsotaan, kuinka tämä pykälä kyseisessä lainsäädännössä toimii
ja omataan tarvittavat valmiudet pykälän muuttamiseen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen puheenvuorossaan käsitteli
tätä suuren valiokunnan mietintöä numero
2, ja oli aika harmittavakin episodi seurata, miten tämä asia yleensä suureen
valiokuntaan joutui.
Ed. Pulliainen, te kerroitte lyhyesti ja aivan oikein. Kaksi
eduskunnan erikoisvaliokuntaa, lausuntoa ja mietintöä tekevät
valiokunnat, olivat mielestään tehneet oikeaa
työtä, tehneet oikeaa harkintaa. Oli hyvin erikoinen
tilanne, eilen kun täällä äänestettiin,
että ainoastaan oppositio tuki valiokunnan yksimielistä lausuntoa
ja mietintöä. Hallituspuolueiden äänin
tämä vietiin suureen valiokuntaan, joka on nyt
sitten tehnyt tämän mietintönsä.
Olette aivan oikeassa, ed. Pulliainen, kun kerroitte, että tällä on
vaikutusta siihen, miten kansalaiset suhtautuvat ympäristönsuojeluun,
miten luonnonsuojeluun, miten maanomistuskysymykseen. Kaikkiin niihin
havaintoihin, mitä esititte, yhdyn täysin.
Olisi ollut paljon parempi, jos eduskunta olisi pitäytynyt
näissä asioissa erikoisvaliokunnan yksimielisessä mietinnössä eikä lähtenyt
konstailemaan tätä suureen valiokuntaan. Lopputulos
oli ennustettavissa. Tämä on äänestetty
hallituspuolueen voimin, täällä on vastalause,
josta varmasti ed. Hemmilä tulee myöhemmin kertomaan
lisää. Harmittavaa tässä on
tietenkin, että uutta äänestystähän
ei tämän pohjalta voi enää eduskunnan työjärjestyksen
mukaisesti tehdä, vaan tämä asia on nyt
sisällöllisesti ratkaistu. Me voimme vain moittia
tätä suuren valiokunnan mietintöä.
Mutta suurta hallaa tällä aiheutettiin. Siitä olemme
kyllä samaa mieltä.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Tämä asia joutui suureen valiokuntaan
sen vuoksi, että eduskunnan hallituspuolueitten ryhmät
täällä eduskunnassa päättivät
aivan maalisuoralla, että tämä nyt käsiteltävä luonnonsuojelulain
tai silloin vielä metsälain 14 b § tuleekin
siirtää luonnonsuojelulakiin ja se saa sillä tavalla
aivan uuden muodon, että niin sanottu perälauta,
30 vuorokauden määräaika, tämän
liito-oravailmoituksen käsittelyn yhteydessä jätetään
pois.
Tässä on, herra puhemies, pakko nyt pikkasen palauttaa
mieliin, mistä tässä oikeastaan oli kysymys,
varsinkin kun täällä vielä tänäänkin
on hallituspuolueitten edustajien suulla lausuttu, että aivan
oikein, tämä käsiteltävä pykälä kuuluu
paremmin luonnonsuojelulain piiriin vaikka yksimielisessä maa-
ja metsätalousvaliokunnan mietinnössä todettiin
sen kuuluvan nimenomaan maa- ja metsätalousvaliokunnan
toimialaan ja sillä tavalla metsälain piiriin.
Nimittäin kysehän on nyt siitä, että kun
metsänomistaja tekee metsänkäyttöilmoituksen, tämä metsänkäyttöilmoitus
toimitetaan metsäkeskukseen, jossa sitten on velvollisuus
tarkistaa, että sillä hakkuualueella, jota tämä metsänkäyttöilmoitus
koskee, joko on tai ei ole esiintynyt liito-oravia. Tästähän
tässä on kysymys, miten sen jälkeen ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Tässä on kysymys nyt suuren valiokunnan mietinnöstä ja
sen pohtimisesta, mikä sen sisältö on.
Pyydän pysymään edelleen aiheessa.
Herra puhemies! Nimenomaan siitä on kysymys, että kun
tämä päätös on nyt
tehty tällä tavalla kuin suuren valiokunnan enemmistö on halunnut,
niin tämä on siirretty siis luonnonsuojelulakiin
ja luonnonsuojelulain 72 a §:ksi menettelystä liito-oravailmoituksessa
juuri siinä asiassa, mitä äsken puhuin.
Eli kun tämä alueellinen metsäkeskus
on todennut, että sillä metsänkäyttöilmoituksen
osoittamalla hakkuualueella esiintyy liito-orava, niin metsäkeskuksen
on tällöin ilmoitettava ympäristöviranomaiselle
eli alueelliselle ympäristökeskukselle tästä asiasta.
Nyt on nimenomaan siitä kysymys, että kun tämä ilmoitus
tulee metsäkeskukselta ympäristökeskukselle,
niin me maa- ja metsätalousvaliokunnassa olisimme halunneet
...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Hemmilä, eduskunta on päättänyt
lain sisällön, ja suuri valiokunta on yhtynyt
eduskunnan päätökseen. Nyt ei käydä sisältökeskustelua
vaan keskustelua suuren valiokunnan mietinnöstä.
Herra puhemies! Arvoisan puhemiehen kehotuksesta keskityn vain
siis tähän sisältöön,
ja siitä sisällöstähän äskeisessäkin
puheessa oli kyse. Eli kun tämä alueellinen ympäristökeskus
on saanut tehtäväksi toimia, niin nyt tämä toiminta saa
kestää sitten niin kauan kuin alueellisella ympäristökeskuksella
sattuu olemaan resursseja. Tästähän on
kysymys.
En missään tapauksessa olisi hyväksynyt
tällaista menettelyä, että niin sanottu
perälauta, 30 vuorokauden määräaika,
jätetään pois. Siksi tein suuren valiokunnan
käsittelyn yhteydessä vastaehdotuksen, mutta äänestyksessä tämä vastaehdotus
hävisi. Siksi olen laatinut myöskin vastalauseen,
joka on tämän suuren valiokunnan mietinnön
yhteydessä ja jonka on allekirjoittanut myöskin
neljä muuta edustajaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Eilinen päivä ei
näiden asioiden käsittelyn osalta ollut kyllä lainkaan
kunniaksi Suomen kansaa edustavalle eduskunnalle. Meno oli sellaista,
ettei toivoisi täällä sellaiseen sorruttavan.
Ovatpa sitten takana lukiolain pakkoruotsipykälät
tai jotkut muut, ei missään tapauksessa tällaista
menettelyä pitäisi syntyä. Suuressa valiokunnassa äänestin
ed. Hemmilän esitysten mukaisesti eli vastoin sitä,
mitä on mietinnössä, mutta en sitten
jatkanut enää nimen kirjoittamisella vastalauseeseen,
koska asiahan on sen jälkeen selvä, kun suuren
valiokunnan enemmistö on kantansa osoittanut, ja se tuli
selväksi.
Herra puhemies! Täällä on käyty
keskustelua asiasta vielä, ja totean, että eilen äänestettiin myös
52 §:n 2 momentista ja ed. Hoskonen oli poissa äänestyksestä.
Miksi oli poissa, sitä en ymmärrä. Mutta
nyt on valitettavasti niin, että ympäristöministeriö voi
nämä pakkolunastuspäätökset
tehdä, ja se on virhe. Olisi pitänyt keskustan
ministerien myös joutua vastuuseen siitä, minkälaisilla
perusteilla pakkolunastuksiin mennään, jotka ovat
aina äärimmäisen vakavia kysymyksiä.
Nyt keskustan eduskuntaryhmä, ed. Oinosta ja ed. Nousiaista
lukuun ottamatta, hyväksyi tämän häpeällisen
menettelyn, josta MTK on tänään tehnyt
myös valituksen tai kantelun Euroopan unionin suuntaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täältä edestä tuntuu
puhuminen olevan tänään vaikeata, ja
ed. Hemmilä varoitti, etten vain tyhjentäisi koko
pajatsoa. Mutta minä tässä puheenvuorossani
jouduinkin yllättäen ed. Hemmilän puheen
jälkeen puhumaan, ja siltä osin parhaat palat
on varmasti viety.
Herra puhemies! Tämä suuren valiokunnan mietintö on
sitten vasta maailman erikoinen, mitä olla voi tässä,
se, että yleensäkin Suomessa eduskuntatyö menee
siihen malliin, että tällainen selvä asia
yksimielisten mietintöjen jälkeen menee suureen
valiokuntaan ratkaistavaksi. Ja kun tätä listaa
katsoo, suuren valiokunnan jäsenet, suuren valiokunnan
jäsenten enemmistö, on sumentunut siihen harhaluuloisten
joukkoon, mitä ed. Pulliainen ensimmäisessä puheenvuorossaan
kuvasi. On syntynyt sellainen menettelytapa, että tässä Suomen
eduskunnan historiassa ei varmaan vastaavaa ennen löydy,
ja toivon, että tämän jälkeenkään
ei löydy.
Suuri valiokunta on yhtynyt eduskunnan tahtoon ja siihen menettelytapaan,
mikä täällä äänestyksen
jälkeen on syntynyt ja tullut. Itsekin pakotettuna olen
joutunut jäämään salista pois, kun
ei ole ollut mahdollisuus äänestää tämän puolesta.
Sen sijaan arvostan erinomaisen voimakkaasti ja vahvasti ed. Oinosta
ja ed. Nousiaista, joilla oli mahdollisuus olla paikalla ja jotka olivat
ryhdikkäinä rivissä. Täytyy
ajatella ja katsoa, en tiedä sitä keskustelua,
mikä suuressa valiokunnassa on syntynyt, että tällainen
mietintö on tullut, mutta kun ajattelen ja katson tätä kuvaa ja
katson tätä vastalausetta, vastalausetta, missä asiat
selvenevät oikealla tavalla, sellaisella tavalla kuin niiden
tässä eduskunnan käsittelyssä ja päätöksenteossa
olisi pitänyt syntyä ja käydä, siellä on
syntynyt oikea kuva, ja luulen, että siellä keskustelussakin
on syntynyt se myöskin valiokunnan sisällä,
mutta se kanssa on sumentunut jo aikaisemmin siinä vaiheessa,
kun käytävillä käytiin sitä politiikkaa,
missä ajettiin läpi Ruotsalaisen kansanpuolueen,
ympäristöministeriön virkamiesten ja
kaikkien muitten tahtoa. Eduskunta alistui tällaiseen juoksupojan,
juoksutytön asemaan. Tämä on suorastaan
häpeällistä.
Siinä mielessä pidän ryhdikkäänä tätä mietintöä,
että täällä vastalauseessa,
jota ed. Hemmilä äsken esitteli, näkyvät
asiat oikeanlaisina, oikeansävyisinä, oikeansisältöisinä.
Täältä saa Suomen kansa tulevaisuudessa
lukea ja nähdä, nähdä sen, mimmoisen
vääryyden eteen, mimmoisen alistuksen ja nöyristelyn
eteen Suomen eduskunta tässä asiassa on alistettu.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lyhyeksi lopuksi tämän asian
tiimoilta ja omalta osaltani totean, mitä tulee suuren
valiokunnan mietintöön ja tähän
liito-oravakysymykseen yleensä, että tämän
sekasotkun loppunäytös ei varmasti ole tässä tänä iltana
vielä näytelty. Tarkoitan sitä, että omalta
kannaltani (Ed. Kankaanniemi: Toinen käsittely!) — no,
ed. Kankaanniemi kokeneena parlamentaarikkona tietää tuhat kertaa
paremmin kuin allekirjoittanut, miten nämä tanssiaskeleet
tässä asiassa menevät, en niihin palaa. — Omaan äänestyskäyttäytymiseeni:
siltä osin en voinut olla kannattamassa tällaista
hanketta koskaan. Se, ed. Kankaanniemi, mitä olen perustellut
ja kertonut, jääköön meidän
väliseksi keskusteluksi.
Mutta totean vain lopuksi sen, että koska tämä asia
ei ole pelkästään suuren valiokunnan
mietintöön pohjautuva, tämä ei
tule olemaan pelkkää politiikkaa. Kyllä tässä maassa
on kuitenkin perustuslaki, kansalaisten perusoikeudet, joita perustuslakivaliokunta
vaalii, edelleen ovat voimassa.
Mitä tulee Euroopan unionin erilaisiin direktiiveihin,
ne ovat meillä sovellettavaa oikeutta. Ne ovat myös
Euroopan yhteisön tuomioistuimen kanssa käsiteltäviä asioita,
ja sieltä kautta tulee palaute. Se, onko sitten Suomen
päätöksissä kansallisesti suomalaista
näkemystä mukana, on meistä itsestämme
kiinni. Tältä osalta olen parhaani yrittänyt.
Se, että lopputulos on tässä, ei näin
kapeilla harteilla ehkä enempää painoa
vielä kestä, mutta jos yhtään
helpottaa, niin parhaani olen yrittänyt.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oli ilahduttava kuulla hallituspuolueen
kansanedustajan, Lahtelan, äskeinen puheenvuoro, (Ed. S. Lahtela:
Joskus pitää olla rehellinen!) kun hän antoi
kyytiä kuitenkin suuren valiokunnan mietinnölle,
jossa kuitenkin hänen ryhmätovereitaan on tainnut
olla seitsemän kappaletta paikalla tätä mietintöä tekemässä.
Tekivät erittäin huonon mietinnön.
Minä istuin viime kauden perustuslakivaliokunnassa
ja jäin miettimään tätä valiokunnan
perustelukohtaa. Valiokunta toteaa säännöksessä tarkoitettavan
ilmaisulla "viipymättä" sitä, että alueellisen
ympäristökeskuksen on viimeistään 30
päivän kuluessa ratkaistava, onko ilmoituksessa
tarkoitettu metsänkäyttö mahdollista.
Siis meillä on uusi perustuslaki, joka lähtee siitä,
että lainsäädännön
täytyy olla tarkkarajaista ja täsmällistä.
Uskon, että silloin kun on kysymyksessä yksityinen
omistusoikeus tai luonnonsuojelulain muuttaminen, joihin liittyy
hyvin vahvasti näitä intressejä, jos
tämä mietintö laitettaisiin nyt perustuslakivaliokunnan
lausunnolle ja kysyttäisiin, riittääkö teille
suurin piirtein kuukausi, niin minä väitän,
että meidän nykyinen perustuslakivaliokuntamme
uuden perustuslain aikana sanoo, että ei käy,
on määrättävä joko
kaksi viikkoa, kolme viikkoa tai 30 päivää.
Mutta jossakin menee ihmisen oikeusturvan takaraja. Tämä jättää edelleen
tämän oikeusturvan auki, mikä tulee aiheuttamaan
juuri niitä keskusteluja, mihin täällä ovat
useat edustajat, Kankaanniemi, Lahtela ja Pulliainen, jo useaan
kertaan viitanneet. Sen takia tämä mietintö olisi
ehdottomasti äänestettävä kumoon.
Miten tämä äänestetään? Ei
käytännössä mitenkään.
Kakkoskäsittelyssä on vasta hylkäysmenettely,
joka tietäisi sitä, että koko laissa
olevat muut hyvät pykälät joutuisivat myöskin
hylätyiksi. Ongelma on edelleen meillä. Tämä mietintö on
täysin kelvoton ihmisten oikeusturvan kannalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jatkoksi tuohon: Tämä asia
menee EY-tuomioistuimeen ilman muuta, jos me emme nyt hyväksy tätä.
Tällä on kiire, ja nyt tämä on
jo myöhässä.
Arvoisa puhemies! Kun tätä tehtiin, valiokuntahan
teki juuri niin kuin perustuslaki edellyttää tässä uudessa
tilanteessa: tarkkarajaisuutta ja täsmällisyyttä.
Arvoisa puhemies! Jos siis eduskunnan valiokunta tekee täydellistä työtä,
eihän siinä juolahda mieleenkään,
että se pannaan perustuslakivaliokuntaan, kun se ehto täyttyy
täydellisesti. Nyt olisi pitänyt olla ihan virtuoositaho,
joka lähettää sen perustuslakivaliokuntaan,
kun on tehnyt täydellistä työtä.
Nyt siis olisi pitänyt olla semmoinen erikoisvalmius, että suuri
valiokunta olisi vielä lähettänyt sen
sitten uudelleen arvioitavaksi, onko valiokunta oikeassa vai tämä revisiojengi,
joka tulee toimimaan perustuslain vastaisesti. Kyllä tämä ed.
Salon arviointi on sinänsä ihan oikein. Mutta
tässä ei niin kuin meikäläinen
pysy aina tällä koulutuksella mukana ollenkaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä tämän
voi ottaa niin, että kaikissa asioissa on jotain myönteistäkin.
Tämä, että on syntynyt tämmöinen
teatteri, menettely, käynti suuressa valiokunnassa, palautus
tänne, tämä keskustelu kaikkine vivahteineen,
mitä tässä on olemassa, on edustajatyön
oppimista, missä voi todeta, että semmoiset, jotka
eivät ole tätä kokeneet, ovat tätäkin
kokemusta köyhempiä.
Mutta, herra puhemies, ainut menettelytapahan, mitä nyt
on tässä asiassa olemassa, olisi olemassa silloin
toisessa käsittelyssä ilmeisesti huomenna hylätä koko
laki, mutta niin kuin ed. Salo sanoi, niin paljon niitä hyviä asioita
on olemassa, että siihenkään riskiin
ei ole varaa mennä eikä lähteä.
Kun on nähty tämä teatteri kaikkineen, mitä täällä on
syntynyt, paljon huonompaa on odotettavissa. On todellista pakkaskeliä ja
-kyytiä tulemassa. On pelastettava se vähäkin, mitä täällä on
olemassa, ja niin me olemme pakotettuja hyväksymään
tämän suuren valiokunnan epäonnistuneen,
epäonnisen mietinnön.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Hoskoselle vielä muistutan perustuslain
29 §:stä, jossa todetaan, että edustaja
on velvollinen noudattamaan perustuslakia eivätkä häntä sido muut
määräykset. Tämä on
syytä aina muistaa ja myös se, että kansanedustaja
on valittu tekemään päätöksiä eikä juoksentelemaan
käytävillä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä perustuslakikysymys,
niin kuin äsken ed. Kankaanniemi perustuslaista luki, on
kansanedustajan kannalta myöskin aika velvoittava. Nyt jos
me täällä olevat, jotka täällä keskustelussa olemme
mukana, toimisimme niin kuin tuo lainsäännös
on, täällähän täytyisi
tulla esitys siitä, että tämä suuren
valiokunnan mietintö laitetaan vielä lausunnolle
perustuslakivaliokuntaan, ja kannatus siihen. Katsottaisiin, mikä on
perustuslakivaliokunnan kanta tähän mietintöön,
onko tämä enää tarkkarajainen
ja antaako tämä riittävän oikeusturvan
myöskin valittajille. Tätähän me
emme nyt tiedä hyväksyessämme tämän
mietinnön, koska asia on muuttunut isossa salissa, niin
kuin voidaan sanoa, ja siellä tähän päätöksentekoon
ovat osallistuneet sellaiset henkilöt, joita en välttämättä pidä näihin
asioihin kaikkein parhaiten perehtyneinä kansanedustajina,
vaan luulen, että maa- ja metsätalousvaliokunnasta
ja ympäristövaliokunnasta löytyy henkilöitä,
jotka ovat näihin asioihin vihkiytyneitä ja miettineet sen
omalta kohdaltaan.
Jos tätä nyt sitten esitetään,
mihin tämä johtaa? Todennäköisesti
asian käsittely joudutaan keskeyttämään,
tästä myöhemmin äänestämään. Mikä on
menettelytapa? Mutta kansanedustajien, meidän, olisi noudatettava
perustuslakia. Tämä ei täytä enää niitä ehtoja,
mitkä siihen kuuluvat. Jos täällä on
joku kokeneempi kansanedustaja, joka tietää, miten
tämä menettelytapa hoidetaan, kertokaa nyt. Mutta
nyt on ratkaisun paikka, miten tämän asian kanssa
toimitaan.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä menettelytapa
ilmeisesti on hyvin ainutkertainen. Se, että täältä suuresta
salista joku asia siirtyy suuren valiokunnan käsiteltäväksi,
ei itse asiassa ole ihan poikkeavaa, joskin aika harvinaista.
Mutta valiokunta on täysin yksimielinen ja täysin
yksimielisesti laatinut mietinnön, kirjoittanut tämän
pykälätekstin. Tämä pykälätekstihän
ei sisältynyt siis hallituksen esitykseen. Kun maa- ja
metsätalousvaliokunta erikoisvaliokuntana oli tehnyt hyvää työtä,
kuten ed. Pulliainen totesi, sitten aivan ei voi sanoa kalkkiviivoilla vaan
maalisuoralla hallituspuolueet lähtivät ryntäilemään
puoleen ja toiseen ja päättivät, että tämä asia
on vietävä suuren valiokunnan käsiteltäväksi.
Kuten ed. Salo äsken totesi aivan oikein, ei suuri
valiokunta ainakaan ollut tässä se asiantuntijavaliokunta,
joka tämän asian osaisi harkita aivan oikein,
vaan kyllä tämä asia olisi pitänyt
uudelleen sitten ympäristövaliokunnassa käsitellä. Sen
vuoksi kritisoin voimakkaasti tätä menettelytapaa
ja sitä, että suuren valiokunnan mietintöä ylipäätään
joudumme täällä nyt tässä salissa
käsittelemään. Jos täällä todellakin,
kuten ed. Salo äskeisessä puheenvuorossaan peräänkuulutti, olisi
kokeneempia edustajia, jotka tietäisivät, miten
tämä vielä saataisiin sinne ympäristövaliokunnan
käsiteltäväksi, niin kernaasti haluaisin sen
kuulla.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä kävin
keskustelua tämän mietinnön pohjalta
kokeneempienkin kansanedustajien kanssa, ja ainut keino on tietenkin
katsoa, miten tämä prosessi etenee. Teen sen tyyppisen
ehdotuksen, että suuren valiokunnan mietintö lähetetään
perustuslakivaliokuntaan, jolta pyydetään lausunto
siitä, täyttääkö tämä perustuslain
säädösten edellytykset.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Kannatan ed. Salon äsken tekemää ehdotusta.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.