9) Laki työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta
Kainuun maakunnassa vuosina 2005—2009 annetun lain muuttamisesta
Lauri Kähkönen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa, joka on Pohjois-Karjalan
edustajien yhteinen, esitetään, että Kainuun
hallintokokeilualueella käytössä oleva työnantajan
sosiaaliturvamaksujen määräaikainen maksuvapaus
laajennetaan koskemaan Pohjois-Karjalassa sijaitsevia Ilomantsin
ja Valtimon kuntia sekä Lieksan ja Nurmeksen kaupunkeja.
Tällä hetkellä on kaksi määräaikaista
kokeilua käynnissä työnantajan sosiaaliturvamaksun vapauttamisesta.
Toinen on menossa Kainuussa, se koskee vuosia 2005—2009,
ja toinen, kolmivuotinen kokeilu 14:ssä Lapin kunnassa
ja kuudessa saaristokunnassa. Tämä kokeilu kestää kuluvan
vuoden loppuun saakka.
Vapautuksen piiriin kuuluvat yksityiset työnantajat
eli yritykset ja kotitaloustyönantajat, valtion liikelaitokset
sekä kuntatyönantajat, mutta nämä kuntatyönantajat
ainoastaan Kainuun kokeilussa. EY:n lainsäädännöstä johtuen
kuitenkin muun muassa maatalous, porotalous, kalastus ja liikenne
ovat tämän vapautuksen ulkopuolella.
Työnantajan vapauttamisella sosiaaliturvamaksuista
tuetaan alueen työllisyyttä ja yritysten työllistämisedellytyksiä.
Lakialoitteen tavoitteena on myös helpottaa uusien yritysten
sijoittumista alueelle, julkisten palvelujen tuotantoa ja jo olemassa
olevien yritysten toiminnan kehittämistä.
Edellä mainitulla alueella maantieteelliset tekijät,
pitkät kuljetusmatkat, syrjäinen sijainti ja harva
asutus sekä ilmasto-olosuhteet lisäävät
yritysten kustannuksia muuhun Suomeen verrattuna. Kyseisiä kuntia
kiusaavat myös korkea työttömyys ja pitkään
jatkunut muuttotappio.
Arvoisa puhemies! Joku aika sitten keskuskauppakamari teki alueiden
kilpailukykyä kartoittavan kyselyn. Kyselyyn vastanneista
yritysjohtajista moni piti yritysten kilpailukyvyn parantamisen
kannalta tärkeimpänä tietoliikenneyhteyksien
kehittämistä. Kuten tiedämme, esimerkiksi
laajakaistayhteyksien saamista odotetaan turhan monessa taloudessa
ja yrityksessä. Muun muassa kilpailusääntöjen
vuoksi omassa maakunnassani joudutaan uuteen tarjouskierrokseen,
ja odottavan aika on pitkä.
Edellä mainitussa selvityksessä ilmeni, että yritysjohtajien
mielestä yrityksen sijaintipaikan valintaan vaikuttaa eniten
markkinoiden läheisyys. Työvoiman saatavuus ja
liikenneyhteydet ovat seuraavaksi tärkeimpiä.
Maakuntakeskusten ulkopuolella liikenneväylät
rappeutuvat rahan puutteessa. Rahaa ei alempiasteisten teiden ja
rataverkkojen kunnostukseen löydy, puheita ja uhkauksia
ratojen rullaamisesta sitäkin enemmän. Nopeus-
ja painorajoituksilla asiaa ei saada kuntoon.
Toimiva rata- ja tieverkko on tasaisen aluekehityksen ehdoton
mutta ei kuitenkaan riittävä ehto ja edellytys.
Tällä menolla ja välinpitämättömyydellä nopeutetaan
ratkaisevasti reuna-alueiden näivettymistä. Kun
liikenneyhteydet teiden kunnon heiketessä huononevat ja
tiettyjä rataosuuksia uhataan lopettaa, niin uusien yritysten
sijoittumiskynnys kyseiselle seutukunnalle on korkea. Toiminnan
siirtäminen toiselle paikkakunnalle vastaavasti on henkisesti
entistä helpompaa.
Olosuhteet lakialoitteessa mainittujen kuntien kohdalla eivät
juurikaan poikkea Kainuun ja Lapin kuntien tilanteesta. Niiden yrittäjät
ovat nyt maakuntarajan pohjoispuolen yrittäjiä heikommassa
asemassa. Etu on yrityksestä riippuen 3—5 prosenttia.
Yritykset ovat pääosin pieniä ja erittäin
työvoimavaltaisia, joten työnantajan sosiaaliturvamaksujen
vapauttamisella on todellista merkitystä. Kuten totesin,
lakialoitteella pyritään aikaansaamaan erityisesti
myönteisiä yritysvaikutuksia ja edistämään
etenkin pk-yritysten ja kuntien työllistämisyrityksiä sekä työllisyyttä ja hidastamaan
samalla muuttoliikettä.
Arvoisa puhemies! Uudesta työkalusta ei ole kyse. Työllistämisen
sivukulujen alentaminen on jo pitkään ollut esillä aluepoliittisten
keinojen valikoimassa. Sosiaaliturvamaksun ja työttömyysvakuutusmaksun
poistamista esitettiin muun muassa muutama vuosi sitten julkaistussa Pohjois-Karjalan
maakuntaliiton Tietoyhteiskunta-selvityksessä.
Aivan lopuksi haluan todeta, että varsin samanlainen
olosuhteiltaan lakialoitteessa mainittujen kuntien kanssa on Lieksan
ja Nurmeksen naapurikunta Juuka. Varmasti ei tapahdu vääryyttä,
jos vastaavat helpotukset annetaan myös kyseisen kunnan
yrittäjille, päinvastoin. Toivomme lakialoitteemme
johtavan mainitsemieni kuntien ja niiden yrittäjien osalta
myönteiseen tulokseen. Yrittämisen edellytykset
ovat varsin samanlaiset niin Vaara-Karjalassa kuin Kainuussa, kuten
aiemmin totesin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ei ole syytä epäillä,
että ed. Kähkösen äskeisessä puheenvuorossa
olisi ollut mitään väärää.
Kaikki on varmasti tismalleen noin.
Minä ihmettelen sitä, miksi tätä lakialoitetta
ei kutsuttu tällaisella nimellä kuin laki työnantajan sosiaaliturvamaksusta
vapauttamisesta Ilomantsin, Lieksan, Nurmeksen ja Valtimon kunnissa tai
jotenkin sillä tavalla, tai jos siinä on kaupunkeja,
sitten ne kaupungitkin näkyviin. Miksi ihmeellä Kainuun
maakuntaa pitää ruveta laajentamaan niin kuin
tekstissä sanotaan, kuntiin, jotka sijaitsevat Kainuun
hallintokokeilualueen lähettyvillä? Nimittäin,
arvoisa puhemies, minä olen nyt vakavissani tässä asiassa.
Eikö nyt tarkoituksena näillä Pohjois-Karjalan
vaalipiiristä valituilla kansanedustajilla ole nostaa Pohjois-Karjalan tilannetta
esiin? Nyt ikään kuin liikutaan Kainuun siivellä.
Mutta hyvähän tässä on se, että tämä tulee
toteutumaan sen takia, että hallituksen ja opposition välinen
suhde on täällä allekirjoittajista 6:1.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen ei ehkä kuunnellut
puheenvuoroani tarkasti. Totesin siinä, että yrittäjät
maakuntarajan toisella puolella eli Pohjois-Karjalan puolella näissä kunnissa,
jotka mainitsin, eivät ole tasavertaisessa asemassa Kainuun
puolen yrittäjiin nähden, ja myös totesin sen,
että kuitenkin nämä olosuhteet ovat varsin samanlaiset
molemmilla puolilla maakuntarajaa. Se totta kai on myönnettävä,
että näitä vastaavia alueita löytyy
myös muualta. Mutta jos, niin kuin toivon, tämä kokeilu
laajenisi näihin mainitsemiini Pohjois-Karjalan kuntiin,
niin ei se kyllä mistään ole pois, tosiaan
päinvastoin. Tällä tavalla luodaan edellytyksiä paremmin
myös selviytyä näitten (Puhemies koputtaa)
kyseisten kuntien alueella.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totta, kaikki totta, ed. Kähkönen.
Mutta eikö nyt teidän vaalipiirinne ja maakuntanne
kansanedustajilla ole pyrkimyksenä nimenomaan nostaa oman
alueenne profiilia, tuoda se tänne konkreettisesti esille
ja antaa sen Kainuun kokeilun, joka on kokeilu, jota verrataan nyt
Itä-Lapin kokeiluun, elää nyt omaa elämäänsä ja
tehdä tästä oma juttunsa? Minä vaan en
ymmärrä tämmöistä maakuntapolitiikkaa
en ollenkaan, koska minähän ainakin haluan nostaa Pohjois-Pohjanmaata
ylöspäin, kun olen sieltä valittu kansanedustaja,
Kainuuta, niin kuin Kainuun kokeilussa on.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Pulliainen on toki siinä oikeassa,
että lain nimike olisi voinut olla toinenkin. Keskustelussa
kuitenkin lähdimme, kuten ed. Kähkönen
totesi, siitä, että on helpoin tapa nostaa tämä asia
ikään kuin esille ja tuoda esille niin, että nämä Kainuun
maakuntaan pääosilta rajoittuvat alueet ovat samassa
asemassa alueellisen kehityksen näkökulmasta.
Siinä mielessä tämä nimike on
nyt sitten tullut. Teknisesti tämä on tällä tavoin
ehkä helpoin toteuttaa. Mutta toki nimike olisi voinut,
niin kuin ed. Pulliainen sanoi, koskea Pohjois-Karjalan maakunnan
kyseisiä kuntia.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen kyllä samaa mieltä kuin
ed. Väistö, että otsikko olisi toki voinut
olla toinenkin, ei se olisi tehnyt tätä yhtään
huonommaksi, ehkä vähän parantanut.
Mutta yleisesti ottaen elämisen edellytykset ovat Pohjois-
ja Itä-Suomessa muuta maata heikommat. Se tietysti johtaa
moniin ongelmiin. Tulotaso on alhainen, ja se näkyy myös
sitten yrittäjien ja yrittämisen toimintaedellytyksissä.
Ostovoima on muuta maata merkittävästi pienempi.
On pyritty useaan eri otteeseen etsimään keinoja,
millä yrittäminen ja yrittäjyys olisi
Pohjois-Karjalassa kannattavampaa. Itä-Suomi-ohjelma laadittiin
nyt toisen kerran.
Ensimmäisessä vaiheessa Itä-Suomi-ohjelmaan
oli sijoitettu myös lausuma siitä, että yrityksillä olisi
vapaa poisto-oikeus, mutta se ei mennyt valitettavasti läpi.
Se olisi ollut erittäin hyvä ruiske. Nyt tämän
lakialoitteen tavoitteena on yksinkertaisesti se, että sosiaaliturvamaksuja pienentämällä
yrittäjillä olisi
paremmat mahdollisuudet menestyä sillä alueella
ja sitä kautta voitaisiin myös sitten hillitä muuttoliikettä,
koska ihmiset muuttavat työn perässä,
sen me kaikki aina tiedämme, ja sitä taustaa vasten
tämä yrittäjyys on erittäin
tärkeätä. Minusta tämä lakialoite on
hyvä ja kannatettava.
Nostan myös esille tämän Juuan ongelman,
johon myös ensimmäinen allekirjoittaja ed. Kähkönen
viittasi. Kun puhutaan niistä kunnista, jotka tässä on
lueteltu, me puhumme Vaara-Karjalasta. Myös Juuka kuuluu
tähän Vaara-Karjalaan, joten on perusteltua nostaa
myös Juuka siinä esille varsinkin sen takia, että Juuka
on saaristokunta ja ongelmat ovat varmasti siellä saman kaltaiset.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa herra puhemies, näen tärkeänä sen,
että tässä tilanteessa, jossa monet kysymykset
ovat avoinna, EU:n osalta rakennerahastokausi on vaihtumassa, emmekä tiedä,
mitkä aluetuet Itä- ja Pohjois-Suomeen tulee, nyt
olisi tuettava yrityksiä siellä alueella ja ihmisten
elinmahdollisuuksia. Sitä taustaa vasten tämä lakialoite
on hyvä ja kannatettava.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! On aivan ihailtavaa, että Pohjois-Karjalan
edustajat ovat yhdessä tehneet tällaisen lakialoitteen
ja yhtenä miehenä, vai pitäisikö sanoa
viitenä miehenä ja kahtena naisena, yli hallitus-
ja oppositiorajojen ovat ajamassa yhdessä kokeilulakia
myös oman maakunnan alueelle. Uskon, että näillä saattaa
olla paljonkin merkitystä. Tällä hetkellähän
Kainuussa on kokeilu meneillään, ja sama koskee
myös eräitä Lapin kuntia ja saaristokuntia,
niin kuin aloitteessakin todetaan.
Toisaalta tulee aina olemaan niitä väliinputoajia.
Kun määritellään, mitkä kunnat
kuuluvat tähän kokeiluun, mitkä maakunnat
kuuluvat kokeiluun, aina rajan ulkopuolelle jää joku,
joka kokee jääneensä paitsioon. Siksi
odotankin erittäin suurella mielenkiinnolla, että yhtä laajalla
hallitus- ja oppositiorintamalla lähdetään
ajamaan sellaista kokeilua, joka ulotetaan koko Suomeen. Senkin
oikein mielelläni allekirjoitan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen penäsi sitä,
miksi tässä on Kainuu mainittu otsikossa. Minusta
ed. Pulliainen on siinä mielessä oikeassa, että voisi
olla niin, että tässä olisi korostettu
Pohjois-Karjalaa ja Pohjois-Karjalan maakuntaa. Kun tätä vielä tarkemmin miettii,
niin tämän olisi pitänyt kyllä kattaa
koko Pohjois-Karjala. Toivon nyt, kun tämä valiokunnassa
käsitellään, että otetaan sekin
näkökulma huomioon, että se koskisi Pohjois-Karjalaa
kokonaisuutena.
Meillä nimittäin itse asiassa, kun katsoo
työttömyyskarttaa, muun muassa Enon alueella on korkein
työttömyys, jolloin Eno luontaisesti kyllä kuuluisi
tähän rinkiin. Sen lisäksi täällä on mainittu
Juuan nimi. Mutta sitten kun miettii Pohjois-Karjalan karttaa etelämpään,
niin ainoa on Joensuun seutu, joka kasvaa. Joensuussa on semmoisia
hankkeita menossa, että siellä on jopa rakentajista
pulaa. Näyttää siltä, että se
kehittyy luonnostaan tämä ed. Väistön
oma kotikaupunki. Sitä voi harkita, tarvitseeko Joensuuhun
näitä toimia, mutta sitten, kun mennään
Joensuusta etelään päin, niin se alue
on taas pikkuhiljaa ollut näivettymään
päin, mitään uutta ei hirveän
isoa tapahdu, jolloin, jos ajattelisi sitä tehokkuutta
ja sitä, mihin pitäisi vaikuttaa, niin tärkeähän
olisi tukea niitä alueita, missä tällä hetkellä näyttää, että kehitys
ei kehity, ei kasvua ole olemassa, uutta yrittäjätoimintaa
ja yritystoimintaa ei ole tulossa.
Sen takia toivoisin, että valiokunta kun tätä käsittelee,
niin ottaa sen huomioon, jotta välttämättä Joensuu
ei kaipaa maksuhelpotuksia, mutta sitten eteläinen Pohjois-Karjala
ja pohjoinen puoli kokonaisuutena tulisi tämän
kokeilun piiriin. Valiokuntahan voi muuttaa tämän
otsikon, että tämä onkin hallintokokeilu
taikka mikä tämä onkin, sosiaaliturvamaksukokeilu
sitten Pohjois-Karjalassa.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Eduskunnassa on laaja yksimielisyys siitä,
että maa on jakautumassa monilta osin alueellisen kehityksen
suhteen kahtia. Eilisessä tulevaisuusselonteon palautekeskustelussa
todettiin hyvin selkeästi, että maata on tällainen
kahtiajako uhkaamassa myös väestön ikääntymisen
ja muuttoliikkeen myötä. Sama tilanne, mikä ilmenee
koko maan tasolla, on tosiasiaa monissa maakunnissa, näin myös
Pohjois-Karjalassa. Meillä on Joensuun seutu, joka on kohtuullisen
hyvin muuhun maakuntaan nähden selviytynyt, mutta sitten
suuressa osassa maakunnasta muuttoliike on vaivana, ikääntyminen,
korkea työttömyys, kaikki ne ongelmat, jotka heijastuvat
sitten alueen tulevaan kehitykseen.
Kokonaisuutena voimme todeta, että vuonna 2004 koko
maan tasolla elettiin varsin tasaisen aluekehityksen aikaa muuttoliikkeen
näkökulmasta, mutta silloin tarkastelu tapahtui
maakuntatasoisesti. Kun mennään maakuntien sisälle, niin
erot kasvavat. Ja tässä mielessä tämän
tyyppinen toiminta, mihin tällä lakialoitteella
tähdätään, että erilaistetaan
toimenpiteitä, joilla lisätään
yrittäjyyden edellytyksiä, parannetaan työllisyyttä ja
myös väestöpohjaa näillä maakuntien reuna-alueilla,
on mitä tärkeintä tulevan alueellisen
kehityksen näkökulmasta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! En puutu tähän otsikkokysymykseen,
koska näyttää ilmiselvästi siltä,
että siinä on tapahtunut tällainen virhe,
joka on varmasti korjattavissa, jos lain sisältöön
vain muuten löytyy valiokunnassa tahtoa. Vaikka itse asun
Länsi-Suomessa, niin kumminkin viime kaudella hyvän
edustajakaverini Pekka Ravin kanssa kävin varmasti puolentusinaa
kertaa Pohjois-Karjalassa ja Kainuun alueella ja tunnistan ne ongelmat,
mitkä teillä siellä on. Ne ovat toisenlaiset
kuin meillä Länsi-Suomessa, jossa esimerkiksi
työttömyys on kotikunnassani tällä hetkellä 4,5
prosenttia; ongelmat ovat toisen tyyppisiä.
En malta olla kertomatta, että myös kokoomuksen
eduskuntaryhmä tuossa maaliskuun aikana ajatteli näitä asioita
saman tyyppisesti kuin Pohjois-Karjalan kansanedustajat. Me teimme aloitteen,
jossa olisi kotitalousvähennystä laajennettu Kainuun
maakunnan alueella. Menin oikein nettiin ja katsoin vain sitä keskustelua,
mitä silloin käytiin, ja se oli aika piikittelevää,
muun muassa valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja ilmoitti, että hän
suhtautuu näin kapea-alaiseen kokeiluun yhden maakunnan
alueella hyvin skeptisesti jne., ja piikiteltiin tämän
tyyppisestä toiminnasta, jos ohjataan jotakin kokeilua
yhden maakunnan alueelle. Nyt on mielenkiintoista tässä keskustelussa,
että tämän tyyppinen piikittely on jäänyt
paljon vähemmälle.
Toivonkin, että se meidän aloitteemme maakunnan
alueella tehtävästä kotitalousvähennyskokeilusta
toteutetaan samanaikaisesti kuin tämä. Johan siinä alkaisi
olla sitten paukkuja jo myöskin siihen, että tuloksia
syntyisi.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Koko Länsi-Suomi ei valitettavasti
ole ihan samassa tilanteessa kuin ed. Salon kotikunta, jossa työttömyys
tuntuu olevan varsin hyvällä mallilla, jos tällaista
voi todeta.
Toisaalta pidän erittäin hyvänä kaikkia
kokeiluja, joilla pyritään työllisyyden
parantamiseen nimenomaan työnantajan sosiaaliturvamaksuja alentamalla.
Niistä saadaan kuitenkin myös selkeitä näkemyksiä siihen,
mitkä olisivat vaikutukset, jos näitä sosiaaliturvamaksuja
myös hieman laajemmalla alueella alennettaisiin. Toisaalta
haluaisin nostaa keskusteluun myös hieman sellaista näkökulmaa,
pitäisikö meillä pelkän alueellisen
näkökulman sijaan olla joku muukin elementti,
joku mittari, jolla voitaisiin ajatella, että eri kunnat
pääsisivät tämän tyyppisten
kokeilujen piiriin, esimerkiksi korkeasta työttömyydestä kärsivät
kunnat, vaikka eivät olisikaan tietyn maakunnan alueella.
Mielestäni tällaista voisi myös harkinta,
ja toivon, että valiokunnassa myös tähän
kiinnitettäisiin huomiota.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Hallitushan on juuri päättänyt
periaatteet, miten kotitalousvähennystä kehitetään,
se tulee kattamaan koko maan. Kyse on lähinnä hoiva-aloille
suuntautuvan yrittäjyyden vahvistamisesta. Me kaikki tiedämme,
että juuri hoiva-ala on jatkossa sellainen, erityisesti
ikääntymisen edetessä, jolla tarvitaan
paljon tekijöitä ja joka tarjoaa palvelualan yritystoiminnalle
lisää mahdollisuuksia. Juuri sellaisilla alueilla,
mistä nyt puhumme, Pohjois-Karjalan itäisissä ja
pohjoisissa kunnissa, ikääntyminen on etenemässä varsin
nopeasti, ja siellä juuri tarvitaan tällaista
yritystoimintaa, ja siinä mielessä se ed. Salon
esille nostama kotitalousvähennyksen kehittäminen
on tärkeää. Mutta tuolloin, kun oli se
lakialoitteenne täällä käsittelyssä,
jossa Kainuu olisi otettu tähän mukaan, niin silloinhan
totesimme, että tätä tullaan kehittämään
laajemminkin kokonaisuutena, niin kuin nyt on tarkoitus budjettineuvottelujen
yhteydessä sopia tarkemmin yksityiskohdista,
millä tavoin kotitalousvähennystä tullaan
parantamaan osana tätä matalan tuottavuuden työn
kysynnän lisäämistä.
Tässä mielessä olemme varmasti kaikki,
niin kuin jo äsken totesin, samaa mieltä siitä,
että maassa tarvitaan hyvin monenlaisia, erilaistettujakin
ja kohdennettuja toimenpiteitä, joilla alueellisesta kehityksestä kyetään
huolehtimaan. Meillähän on jatkossa suuri huoli
myös siitä, että jos nämä ikääntyvän
väestön ja muuttoliikkeen kourimat alueet menettävät
väestöpohjansa työntekijöitä,
niin silloin me menetämme paljolti myös niitä mahdollisuuksia,
mitä luonto meille tarjoaa muun muassa energian, elintarviketuotannon
ja matkailun alueilla, ja niitä työpaikkoja, työllistämismahdollisuuksia.
Siinä mielessä on, herra puhemies, hyvin tärkeää tähän
puoleen kiinnittää huomiota.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Jo vuosia on vannottu maakuntakeskusten, kasvukeskusten
nimiin ja ennen kaikkea sen, että ne heijastavat sitten
hyvinvointia alueitten reunoille. Itse olin jo alun perin skeptinen
tämän suhteen, ja on kyllä käytännössäkin
osoittautunut, että valitettavasti ne positiiviset heijastukset
ovat varsin vähäisiä. En tällä tarkoita
sitä, etteikö ole hyvä, on todella hyvä,
että maakunnissa on myös voimakkaat kasvukeskukset.
Minusta tässä keskustelussa on käytetty
hyviä puheenvuoroja. Kaikkia keinoja tulee ennakkoluulottomasti käyttää,
kokeilla tai ottaa käyttöön.
Mitä tulee sitten kotitalousvähennykseen,
niin itse olin ensimmäisiä, jotka tältä laidalta
ja oman puolueen taholta olin kannattamassa tätä kotitalousvähennystä,
ja on hyvä, että nyt jälleen ollaan sitä laajentamassa.
Kotitalousvähennyksen kannalta tällä hetkellä kyllä keskeisin
puute, jonka myös monesti olen tuonut tässä salissa
esille, on se, jotta tietyiltä osilta nämä kriteerit
eivät vielä ole selviä. Ennen kaikkea
puhun tässä peruskorjauksiin liittyen ja muuhun,
mitä hyväksytään, mitä ei,
mutta kaiken kaikkiaan se on todella hyvä vähennys
ja varmasti sen käyttö entistä enemmän
kasvaa ja myös tulevat eri tavoin laajenemaan nämä mahdollisuudet
sen käyttöön.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä ed.
Väistö ja ed. Kähkönen ottivat puheeksi
tämän kotitalousvähennyksen. Mehän olemme
nyt saaneet kuulla siitä, että hallitus on kehittämässä kotitalousvähennystä.
Kokoomushan on jo pitkän ajan myöskin ajanut tätä,
että käyttöalaa laajennettaisiin ja sitten
sitä omavastuuosuutta vähennettäisiin
ja tätä kattoa, mitä saa vähentää,
korotettaisiin. Se, mitä nyt tässä pohdiskelin
tänä päivänä, kun kuulin
näistä hallituksen esittämistä kehittämistoimista,
oli se, mitä nyt ajatellaan sitten hoito- ja hoivatyöksi.
Täällä ed. Kähkönen
toikin esille sitä. Pitäisi pohtia, mitä ymmärretään
hoito- ja hoivatyöllä, koska sen pitää olla
mahdollisimman laaja-alaista.
Me eilen kuuntelimme täällä tutkimusprofessori
Marja Vaaramaa Stakesilta, joka hyvin vahvasti toi esille tutkimuksensa
tuloksia, joissa todetaan, että ikäihmisten arjessa
auttaminen on unohdettu elikkä kotipalvelutoimia ovat kunnat joutuneet
karsimaan. Se tarkoittaa sitä, että kun me täällä puhumme
ikäihmisten kotona asumisen tukemisesta, niin se ei kyllä ole
todellisuutta. Ne ovat niitä juhlapuheita, mitä me
täällä pidämme. Siitä syystä haluaisin
kyllä kohtapuoliin kuulla, mitä hallitus on ajatellut
sillä hoito- ja hoivatyöllä, eli määrittelyä.
Ja sitten vielä jos meillä on vanhus ja kysymyksessä on
todella ikäihminen, niin hän tarvitsee myös
palveluohjausta siihen, kuinka käytetään
sitä kotitalousvähennystä.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkönen nosti puheenvuorossaan
esille maakuntakeskusten vetovoiman ja sen, milloin se on riittävä ja
kuinka pitkälle se riittää. Tämä on
tosiasiassa melko suuri ongelma, sillä vaikka maakuntakeskuksiin
panostetaan, niiden vetovoima ei tahdo riittää kovinkaan
pitkälle ja reuna-alueilla varsinkin vaikutus on melko
olematon.
Vielä yksi asia oikeastaan tuli mieleeni, kun puhutaan
työnantajamaksujen alentamisesta ja sosiaaliturvamaksukokeiluista:
Eräs sellainen, mitä mielestäni kannattaisi
myös harkita, on vastaava alennus esimerkiksi etätyön
tekemisen osalta. Ainakin itse olen saanut paljon Satakunnassa palautetta
siitä, että moni suuren työttömyyden
alueella asuva haluaisi tehdä etätyötä,
ja yhä enemmän siihen pitäisi luoda lisää mahdollisuuksia.
Erityisen kiinnostuneita etätyön tekemisestä ovat
muun muassa pienten lasten äidit ja sellaiset perheet,
jotka haluaisivat asua hieman rauhallisemmilla sivuseuduilla, mutta
kuitenkin ovat vailla ammattiaan vastaavaa työtä.
Keskustelu päättyy.