Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Lapissa on ollut pahoja tulvavahinkoja. Niiden nopeaan
korvaamiseen ja vahinkojen korjaamiseen antaa mahdollisuuksia eduskunnassa
olevan lisäbudjetin korjaaminen. Lisäksi pitää saada
käyntiin myös tulvanestojärjestelmien
rakentaminen jo tänä kesänä,
jottei näitä vahinkoja tule jatkossa.
Herra maatalousministeri, oletteko te valmiita siihen, että tätä lisäbudjettia
nyt tarkistetaan eikä näitä korvausasioita
siirretä hamaan tulevaisuuteen, kuten joistakin lehtitiedoista
olisi pääteltävissä teidän
sanoneen?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Meidän on toimittava sen lain mukaan,
mikä tällä hetkellä on voimassa,
joka tosin on vanhentunut ja vaatii korjausta ja työ on
täydessä käynnissä tämän
lain korjaamiseksi, mutta nyt toimimme voimassa olevan lain mukaan.
Se tarkoittaa sitä, että tulvan päättymisestä 30
vuorokautta on aikaa tehdä nämä vahinkoilmoitukset,
sen jälkeen tehdään asianmukaiset arviot
ja sen jälkeen sitten päästään
tukipäätöksiin ja rahoitukseen. Tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että asia
tulee esille syksyn lisäbudjetissa ja maksuun päästään
sen jälkeen, kun tämä budjetti on hyväksytty.
Pyrimme ottamaan käyttöön kaiken sen
kokemuksen, mikä viime vuodelta on saatu, niin että käsittely
voisi olla mahdollisimman nopea ja joustava ja vahinkoja kärsineet
saisivat korvauksen ja rahansa niin pian kuin nykylain mukaan on
mahdollista.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Tulvan vaurioittamien teiden korjaamiseen ja näitten
tulvanestojärjestelmien rakentamiseen pitää päästä jo
tänä kesänä, ja siihen täällä jo
olevan lisäbudjetin momenttien käyttäminen
antaa hyvän mahdollisuuden, jos tahto löytyy.
Myös korvausasiassa voidaan edetä nopeammin, jos tahtoa
on. Tammikuussa 2005 Suomi oli tehnyt jo 50 miljoonan euron korvauspäätökset
ja apupäätökset tsunamin vahinkojen korjaamiseen — ihan
oikein, siinä toimittiin nopeasti. Nyt tuntuu olevan kovin
vitkas tämä teidän menonne. Miksihän
se näin on?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Mitä tulee näihin tulvapenkereisiin
ja tulvantorjuntaan liittyviin toimiin, meillä on aika
paljon tällä alueella erilaisia toimia. (Ed. Tennilä:
Rahat ei riitä!) Kun tämän Kittilän
tulvan todennäköisyys on kerran sadassa vuodessa,
niin näitä tulvantorjuntatoimia tehdään
sen arvion perusteella, missä riskit ovat suurimmat, ja
edetään näin. Tässähän
kysymys kuitenkaan ei ole sellaisista riskeistä, joissa
olisivat ihmishenget kysymyksessä. Tällä tavalla
pitää resurssit suunnata sinne, missä riskit
ovat suurimmat.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On tunnettua, että tiestö Lapissa
ei ole mitenkään korkeatasoista. Monet etelän
kansanedustajatkin ovat antaneet lausuntoja, että he ihmettelevät,
että se on siinä kunnossa. Se johtuu siitä,
että tiemäärärahat ovat olleet
riittämättömiä. Nyt tämä tulvatilanne
on aiheuttanut sekä Ivalossa, Inarin kunnassa että Kittilässä myöskin
tiestön pilaantumista. Keskusteltuani tiejohtaja Pöyryn kanssa
hän totesi, että ei ole mitään
edellytyksiä Lapin tiepiirillä kyllä nykyisellä rahoituksella korjata
näitä vahinkoja.
Aikooko hallitus nyt ottaa huomioon myös tiestön
vahingot ja osoittaa tiepiirille riittävät varat
tulvan aiheuttamien tiestön vahinkojen korjaamiseen?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Meille ei ole tullut vielä minkäänlaista
arviota Lapin tiepiiriltä tai muiltakaan tiepiireiltä tämän
tulvan aiheuttamista vahingoista. Aikaisemmin meille tuli niitä,
silloin edellisen kerran, ja niitä pyrimme selvittämään
ja niihin saatiinkin jonkinmoista lisärahoitusta, mutta
tässä tilanteessa arvioita ei vielä ole tullut.
Olemme käsitelleet aivan normaalisti tienpidon määrärahoja,
ja voin sanoa, että siinäkin on tekemistä.
Mutta tietysti jos näin on, niin käsittelemme
asiallisesti mahdolliset esitykset.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lapin tulvat ovat olleet poikkeuksellisen
rajuja, mutta eivät kuitenkaan yllättäviä siinä suhteessa, että ilmastonmuutos
on johtanut siihen, että nämä voivat
koskettaa mitä tahansa aluetta Suomessa: tänä keväänä Lapissa,
aiemmin Pohjanmaalla ja myös Vantaanjoessa on omalta osaltaan
tulvinut.
Olisin kysynyt ympäristöministeriltä,
aikooko ympäristöministeriö kiinnittää huomiota
kaavoituspolitiikkaan, koska selkeästi on tapahtunut niin,
että on unohdettu tietty perinne, joka on olemassa, on
kaavoitettu alueilla, joilla riski on kasvanut, ja tämä koskettaa
kaikkia kuntia Suomessa.
Olisin kysynyt myös ministeri Korkeaojalta sitä,
kun hänen ministeriössään on
työryhmä, joka pohtii todellakin asiaa, mutta
sen työryhmän määräaika
on keväällä 2006:
Ministeri, onko mahdollista katsoa, että se työryhmä nopeuttaisi
työtänsä, sitä työtä voitaisiin
tiivistää ja käytäisiin lävitse
nämä esitykset, mitä esillä on
ollut, muun muassa lakisääteisen vakuutusjärjestelmään
siirtyminen, kuten Norjassa? Onko teillä mielipidettä jo
tästä kysymyksestä?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies! Kaavoituksen ohjauksessa on kiinnitetty
huomiota tulvariskeihin, mutta riittävästi niitä ei
ole ilmeisesti kuitenkaan noudatettu. Olen tämän
tapahtuneen tulvan takia nyt pyytänyt virkamiehiltä lisäselvitystä siitä, onko
jotain vielä jäänyt tekemättä,
mihin voitaisiin tässä kiinnittää huomiota.
Se on sitten eri asia, että esimerkiksi Ivalon keskusta
on paikalla, jota ei enää kaavoituksella voida
paljon muuttaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vantaan tapaushan osoitti silloin, että oli
selvästi tulvarajan alapuolelle rakennettu, siis se oli
tietoista sallimista. Silloin pyydettiin arvoisaa ympäristöministeriä ryhtymään
toimenpiteisiin, toivottavasti on ryhtynyt niihin toimenpiteisiin, mitkä silloin
ilmoitti. Mutta nyt on realiteetti, että ne, aivan oikein
arvoisa ministeri, on nyt sitten rakennettu sinne. Nyt meillä on
kokemukset, hyvin lyhyeltä ajalta toistuvia kokemuksia.
Syyt ovat sitten, mitkä ne ovat, ilmastopoliittiset tai muut,
mutta nyt olisi myös, arvoisa ministeri, aika tehdä sellainen
kartoitus, mitkä alueet tarvitsevat aktiivista tulvan varalle
varautumista.
Onko arvoisa ministeri ryhtymässä näihin
toimenpiteisiin? Se koskee myöskin maa- ja metsätalousministeriä.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Puhemies! Mitä tulee asetetun työryhmän
työhön, on tietysti katsottava, voisiko se tiivistää ja
nopeuttaa työtään. Tärkeintä kuitenkin on,
että saadaan toimiva uusi järjestelmä.
Tämä esillä ollut niin sanottu Norjan-malli,
jossa jokaiseen palovakuutukseen tulisi osa, josta korvaus sitten
voitaisiin maksaa, on yksi vaihtoehto. Eli tämmöinen
yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyömalli tutkitaan
ja kokemukset siitä selvitetään. Minulla
ei ole kantaa etukäteen siihen, olisiko tämä toimiva
malli.
Mitä tulee sitten tulvan torjuntaan, siinä on päästy
kyllä erittäin paljon eteenpäin. Meillä oli muun
muassa tämän Ounasjoen tulvan osalta noin viikkoa
ennen selkeä kuva siitä, mitä tulee tapahtumaan.
Näitä malleja on kehitetty ja ne näyttävät
toimivan, ja myöskin sitten meillä on karttamateriaalia,
josta ennusteet voidaan tehdä aikaisempaa paremmin.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies! Tämähän on
yhteistyöhanke ympäristöministeriön
ja maa- ja metsätalousministeriön välillä,
ja vetovastuu on maa- ja metsätalousministeriössä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Pohjoisen ja taannoiset Pohjanmaan tulvat osoittivat,
että luonto on aina ihmistä voimakkaampi. Osaltaan
näiden tulvien äärevöitymiseen
vaikuttaa myös ihmisen toiminta: metsäauraukset,
soiden ojitukset ja vanhojen kuusikoiden hakkuut. On aivan tosi,
että Lapin ympäristökeskus ennusti tulvat
aivan tismalleen oikein, mutta toiminta-aikaa jäi valitettavan
vähän. Kysynkin:
Onko mahdollista, että rakennettaisiin kokonaisvaltainen
riskikartoitus, ennustejärjestelmä, ja yksityiskohtainen
luettelo rakennuskohteista, mitkä ainakin pitäisi
tehdä, ja että rahoittaja, tässä tapauksessa
valtio, sitoutuisi tämän ohjelman toteuttamiseen?
Nyt on muistettava, että esimerkiksi Ivalossa edellisen
tulvan jäljiltä viranomaiset lupasivat rakentaa
tulvasuojauksen kuntoon, mutta se kuitenkin jäi tekemättä.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Tällaisia kokonaisvaltaisia malleja
juuri luodaan, ja meillä siis viime syksynä, noin
vuosi sitten, valmistui suurtulvatyöryhmän mietintö,
jonka pohjalta näitä ennustemalleja on kehitetty.
Siellä on laitettu etusijalle ne kohteet, joissa riskit
ovat suurimmat. Tiedetään, että Rovaniemen
kaupunki tai eräät alueet Rovaniemellä kuuluvat
tähän. Näihin vaikuttaa se, minkälaisia
altaita on, mihin vettä voidaan varastoida jne.
Toinen on Pori, ja näissä on tehty nimenomaan
tällaista mallinnusta, joka antaa mahdollisuuden suojatoimenpiteisiin
silloin, kun tämmöinen tulvavaara uhkaa, ja myöskin
sitten antaa perusteen siihen, miten tämmöisiä väliaikaisia
tulvatorjuntatöitä tehdään,
silloin kun on välitön tulvauhka.