15) Hallituksen esitys laiksi toimeentulotuesta annetun lain
muuttamisesta
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt tässä kohtaa odottaisi,
että ed. Asko-Seljavaara olisi paikalla, koska nyt käsitellään toimeentulotukilakia.
Ja tähän kohtaan voi ajatella, kun on kyse toimeentulotukilaista,
että tässä kohtaa ministeri Risikko olisi
voinut esittää sen, että lapsilisä on
etuoikeutettua tuloa toimeentulotukiperheelle. Mutta tämä ei
ole se esitys, vaan tämä on niin sanottu sosiaalitakuulaki,
joka tarkoittaa sitä, missä määräajassa
toimeentulotukiasiakkaan asiaa sosiaalitoimessa käsitellään,
ja olen erittäin tyytyväinen, että tämä lainsäädäntö on
täällä tänään.
Tässä on 14 a §, joka on uutta, eli
tässä on muutettu aikaisempaan nähden
se, että kun aikaisemmin 14 § sanoi, että viivytyksettä pitää akuutti
toimeentulotukiasia käsitellä, niin täällä on
otettu auki myös se, että kiireellinen toimeentulotuki
tarkoittaa saman päivän tai seuraavan päivän
aikana. Ja sekin on ihan hyvä, että se on avattu,
koska "viivytyksettä" on joskus tuottanut tulkintaongelmaa.
Sitten se toimeentulotuki, joka ei ole aivan niin kiireellistä,
pitää käsitellä seitsemän
vuorokauden aikana.
Tämä lainsäädäntö on
erittäin mielenkiintoista siksi, että se on tullut
tänne näin, koska viime kaudella tein lakialoitteen
131/2005, jossa ed. Erkki Virtanen oli mukana. Tässä lakialoitteessa oli
kaksi asiaa. Lakialoitteessa esitettiin toimeentulotuen asumiskulujen
7 prosentin poistaminen, ja se toteutui 1.9.2006, eli toimeentulotukeen
ei jäänyt tätä asumiskuluihin
perustuvaa, pitkään vaivannutta leikkuria. Sitten
tässä lakialoitteessa esitetään
nimenomaan sitä, että on perustuslaillinen oikeus
saada toimeentulotukea, todetaan muutaman kunnan avulla se, että nämä toimeentulotukiajat
ovat pitkittyneet.
Vuonna 2005 oli semmoinen tilanne, että Turussa ja
Espoossa asiakas odotti toimeentulotukipäätöstä 2—7
viikkoa pahimmillaan, ja tämä oli niitten ihmisten
kohdalla, jotka tosiaan tarvitsivat sen toimeentulotuen asumiseen
tai ihan ruokaankin, todella liian pitkä jonotusaika. Turussa esimerkiksi
oli kymmeniä ihmisiä, jotka tekivät eduskunnan
oikeusasiamiehelle tästä asiasta kantelun. Tämä liittyi
siihen, että Turun toimeentulotukijärjestelmä muuttui
niin, että etuuskäsittely tuli käyttöön.
Tämän tyyppisiä ongelmia aina välillä on,
ja silloin tämä lakialoite tehtiin. Ja nyt ollaan
siinä tilanteessa, että hallitus on tuonut tämän
saman sisältöisen esityksen niin, että toimeentulotukeen
on tullut tämä aika, seitsemän vuorokautta. Mutta
heikoin kohta tässä lakiesityksessä on
se, että tässä todetaan, että jo
aiemmin, vuonna 2006, pohdittiin tätä sosiaalitakuun
tuomista eduskuntaan hallituksen esityksenä, että olisi tämä seitsemän
vuorokauden aika. Silloin todettiin, että tarvitaan lisää rahaa,
valtionosuutta, 5 miljoonaa euroa, jotta se voidaan toteuttaa. Sitten
tässä todetaan perusteluosassa, että tämän esityksen
rahasumma, hintalappu on nyt 500 000 euroa. Sitten kuitenkin
tarve uusiin sosiaalityöntekijöihin tai työvoiman
panostukseen on 50 henkilöä, eli tässä eivät
rahat sinänsä nyt sitten liiku.
Täällä on todettu myös se,
että suurten kaupunkien kohdalla tämä keskivertojonotusaika muistaakseni
oli 6,8 päivää ja muualla sitten oli lyhyempää,
kolmen neljän päivän luokkaa. Mutta tässä perustellaan
sitä, että se on voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Se on aivan totta, mutta sosiaalitoimen kohdalla on erittäin
ruuhkainen tilanne ollut jo vuosikaudet, vaikka nyt viime vuosina
on käynyt niin, että toimeentulotukiasiakkaitten
määrä on jonkin verran pienentynyt. Nyt
ollaan noin vähän yli 300 000 asiakkaassa,
kun kymmenen vuotta sitten oltiin vielä siinä tilanteessa,
että oli liki 500 000 toimeentulotukiasiakasta.
Eli tässä kohtaa hallitus, jos sillä olisi
ollut minkään näköistä sosiaalista
omaatuntoa, olisi voinut lisätä oikeaan pykälään,
muistaakseni 7 § sanoo, mitkä ovat toimeentulotuessa
otettavat menot, ja tulot ovat ilmeisesti 6 §:ssä,
eli sinne olisi nyt voinut laittaa sen, että lapsilisät
ovat etuoikeutettua tuloa toimeentulotuessa. Olisi hyvin yksinkertaista
ollut hoitaa kaksi asiaa yhdellä kertaa, mutta se on tietenkin
niin, että jos lapsilisät otetaan pois toimeentulotukinormista,
niin se ei ole ihan saman tyyppinen ratkaisu kuin mitä yritetään
nyt tällä asialla hoitaa niin, että sama henkilökuntamäärä tai
samat valtionosuudet suurin piirtein pidetään
yllä ja ajatellaan niin, että sosiaalitoimi sitten
vaan pystyy jollakin tavalla organisoitumaan ja saamaan sitten nämä määräajat hoidettua.
Minulla oli tuossa sosiaalityöntekijöitä vähän aikaa
sitten vieraana Raisiosta, ja kysyin, miten he arvioivat tämän
lain toteutumista. He olivat sitä mieltä, että ei
ilman lisähenkilöstöpanostusta tätä määräaikaa
pystytä aikaansaamaan. Ja tässä on todettu
tämän lain perusteluissakin, että tarvitaan
50 työntekijää lisää,
ja minä kyllä epäilen, että se
joillakin paikkakunnilla, joilla on pienet toimistot ja ei välttämättä ole
päteviä sosiaalityöntekijöitä,
tämä lainsäädäntö voi
olla aika hankala. Mutta siinä on tietenkin se, että pitää myös
valvoa sitä, että kunnissa olisi pätevät
sosiaalityöntekijät ja asiat olisivat kunnossa.
Mutta tämä on esitys, joka on erittäin
tervetullut huolimatta siitä, että tässä ei
ole kuin se 500 000 euron valtionosuuspotti. Tämä on
pitkään ollut myös täällä keskustelussa,
että pitää olla tietyt määräajat,
ja tätä nyt kun aletaan käsitellä sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa, niin varmasti tulee myös lakiesitys
siitä, että tulee tämä lapsilisän
etuoikeutettu tulo tähän yhteyteen nyt, mikäli
nyt avataan pykäliä sen verran sitten kuitenkin.
Se on muistaakseni 6 §, mikä tässä kohtaa
sitten pitää avata, ja siinä kohtaa ed.
Sirpa Asko-Seljavaara voi myös tulla mukaan sitten auttamaan
kaikkein köyhimpiä lapsiperheitä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä osa sosiaalitakuuta,
jossa säädetään lain tasolla
ne määräajat, missä ajassa ihmisen
pitää saada päätös
toimeentulotuesta tai päästä sosiaalityöntekijän
puheille selvittämään asiaa, on mielestäni
hyvä esitys oikeastaan ennen kaikkea sen takia, että se
vahvistaa toimeentulotuen saajan asemaa. Koska lain tasolla selkeästi
säädetään nämä aikarajat,
niin silloin kunnallisen sosiaalitoimen täytyy kohdella
toimeentulotuen saajia kohtuullisesti ja taata asioille ripeä käsittely.
Ed. Marjaana Koskinen otti puheeksi tämän kysymyksen
rahoituksesta. Sitä varmasti valiokunnassa tarkasti tarkastellaan.
Sinänsähän ei ole kunnille paljon kalliimpaa
hoitaa asioita ajoissa kuin viivytellä niitä.
Mielestäni tässä lainsäädännössä on
kysymys osittain siitä, että myös kunnat
ikään kuin laitetaan lain tasolla vastuuseen siitä,
että näiden asiakkaiden asioita on hoidettava
ripeästi, mutta varmasti sitten nämä taloudelliset
vaikutukset ja kysymykset tullaan valiokunnassa tarkasti käsittelemään.
On kuitenkin mielestäni hyvä tehdä tämä muutos,
että esimerkiksi tämä pykälässä oleva kirjaus
"viivytyksettä" ei ole monitulkintainen vaan että selkeästi
sitten ihmiset pystyvät laista katsomaan, mikä on
heidän oikeutensa. Valitettavasti täytyy sanoa,
että esimerkiksi omassa kotikaupungissani Helsingissä,
jos katsoo Helsingin sosiaaliasiamiesten raporttia esimerkiksi viime vuodelta
tai vaikka sitä edelliseltä vuodelta, monilla
toimeentulotuen saajilla on hyvin hankalia tilanteita. He kokevat,
että heitä ei palvella riittävästi.
Heidän on vaikea saada asiansa hoidettua. Meidän
järjestelmämme on monimutkainen, useille asiakkaille
jo sellaisenaan hankala, ja jos sitten vielä sosiaalitoimi
ei heitä auta heidän ongelmissaan tai auta heitä selvittämään,
mitkä etuudet heille kuuluvat, niin tietenkin tämä tilanne
on sitäkin vaikeampi.
On ehkä vähän hölmöä pyrkiä ohjeistamaan
itseään ja esittää itselleen
toiveita lähetekeskustelussa, kun olen valiokunnan jäsen.
Mutta ehkä tässä yhteydessä olisi
hyvä käsitellä myös sitä, mitä tietoa
meillä on toimeentulotuen alikäytöstä,
eli siitä, että ihmiset eivät edes hae
itselleen toimeentulotukea, vaikka olisivat oikeutettuja siihen,
siitä syystä, että tämä hakeminen
on liian vaikeaa. Tästä on jonkin verran selvitystä ja
tutkimusta tehty, eli ehkä tämä voitaisiin
ottaa tässä käsittelyssä myös
mukaan. Ainakin ne viestit, joita itse olen saanut kirkon diakoniatyöltä,
viittaavat osaltaan siihen suuntaan, että toimeentulotuki
koetaan niin raskaaksi ja hankalaksi tukimuodoksi, että sitten
mieluummin käännytään suoraan
esimerkiksi kirkon diakoniatyön puoleen. Tällaisesta
on merkkejä. Ehkä tämän esityksen
kohdalla olisi hyvä pyrkiä myös perkaamaan
se, kuinka yleistä tämä on, koska tietenkin se
on äärimmäisen valitettavaa, jos ihmiset
eivät edes pysty tai jaksa hakea itselleen kuuluvaa viimesijaista
toimeentulotukiturvaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tulin varmuuden vuoksi tänne puhujakorokkeelle, vaikka
alkuperäinen tarkoitukseni oli puhua tuosta paikalta. Mutta
kun tunnen itseni ja tapani puhua tunnetusti vain lyhyesti, minkä tavan
kärsivät kuulijat tuntevat vielä paremmin,
niin tulin tänne.
Todellakin me täällä olevat sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäsenet valistamme tässä lähinnä nyt
ed. Lauslahtea, joka taitaa olla ainoa valiokunnan ulkopuolinen
jäsen. — Niin, anteeksi puhemies, taas aliarvioin
varapuhemiehen läsnäoloa. — Todellakin,
kuten ed. Marjaana Koskinen täällä aiemmin
mainitsi, meillä on ollut hyviä pyrkimyksiä jo
viime kaudella tässä asiassa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
kirjoitti 2005 mietinnön 35, joka käsitteli tätä hallituksen
esitystä laiksi toimeentulotuesta annetun lain 7 §:n
muuttamisesta, ja siellä oli kysymys todellakin tämän asumismenojen
omavastuun poistamisesta, joka oli ainakin minun mielestäni
ehkä eduskunnan paras päätös
viime kaudella. Mutta emmehän me olleet tietenkään
oppositiossa tyytyväisiä siihenkään,
vaan teimme vastalauseen, jossa esitimme, että tämä 14 § muutettaisiin
kuulumaan näin: "Toimeentulotukiasiat on käsiteltävä kunnassa viivytyksettä.
Toimeentulotukiasia on ratkaistava viimeistään
seitsemän päivän kuluessa toimeentulotuen
hakemisesta. Mikäli asian ratkaisu edellyttää lisäselvityksiä,
voidaan määräajasta poiketa."
Nyt hallitus on antanut tämän esityksen, eli siis
hallitus on tullut meidän jo kaksi vuotta sitten edustamallemme
linjalle. Itse asiassa se on vielä mennyt vähän
pidemmällekin. Se on kirjoittanut nimittäin tämän
pykälän vielä paremmin kuin me osasimme
silloin. Todettakoon nyt, että kun olin ensimmäinen
allekirjoittaja vastalauseessa, niin muut olivat edustajat Marjaana Koskinen,
Leena Rauhala ja Paula Risikko. Jos ministeri Risikko yhtä ystävällisesti
osallistuu siitä huolehtimiseen, että kaikki ne
vastalauseet, jotka viime kaudella sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
tein, tulevat saamaan nyt lain voiman, niin olen erinomaisen tyytyväinen.
Sen sijaan todettakoon näin jatkoksi ed. Sinnemäen
puheenvuorolle, että ed. Osmo Soininvaara yhtyi vastalauseeseemme
vain voimaantulosäännöksen osalta. Hän
siis kannatti viime kaudella sitä, että tämä asumismenojen
omavastuu olisi poistettu jo tammikuun alusta, kun hallitus halusi
sen poistaa vasta muistaakseni elokuun tai syyskuun alusta, mutta
hän ei kannattanut silloin tätä esitystä.
No, joka tapauksessa nyt esitys on tehty, mutta tähän
liittyy todella se ongelma, jonka ed. Marjaana Koskinen täällä nosti
esille, eli tämä on yksi niistä pienistä puroista,
jotka eivät ole juuri lisäävinään
kuntien menoja mutta lisäävät kuitenkin.
Kun tässä todetaan, että kunnille koituvat lisämenot
ovat tästä 500 000 euroa vuodessa, ja toisaalta
perusteluissa todetaan, että tämä aiheuttaa
50 työntekijän lisätarpeen Suomen kunnissa, niin
sehän tarkoittaa silloin, että näitten
50 työntekijän palkka ja ilmeisesti muittenkin
sosiaalityöntekijöitten palkkojen pitäisi
olla 10 000 euroa vuodessa. Näinä kuntien
tämän hetken palkkaratkaisujen aikoina tämä on
varsin mielenkiintoinen näkemys. Eli jossain taitaa olla
nyt laskuvirhe, ja se laskuvirhe valitettavasti yhdeltä kolmasosalta
eli valtionosuuden määrältä koituu kuntien
tappioksi. Äkkiä arvioiden vähintään miljoona
tästäkin — sanotaan nyt lähes
puolitoista miljoonaa tästäkin — tulee
kunnille lisää maksettavaa ensi vuonna. Kun keskustelimme ed.
Asko-Seljavaaran kanssa äsken tuossa kuntien valtionosuuksista,
jotka muuten olivat juuri sosiaali- ja terveysvaliokunnassa lausunnolla, valtionosuusprosentti
on edelleenkin, niin tämä on syytä pitää mielessä,
kun tästä asiasta lopullisesti päätetään.
Mutta joka tapauksessa, arvoisa puhemies, olen kovin tyytyväinen
siitä, että jälleen yksi valtiopäivätekoni
eli tämä aloite on mennyt läpi ja suomalaisten
sosiaaliturva tältä osin on paranemassa. Pitää toivoa
ja toimia sen puolesta, että tämä kehitys
hyvän hallituksemme, kuten täällä on
nyt tänään todettu, tai huonon hallituksemme, kuten
täällä on tänään
todettu, toimesta jatkuu voimistuvasti tämän suuntaisena.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtaselle yksi pieni korjaus. Eivät
ne puheet ihan täysin hukkaan ole menneet. Satun olemaan sosiaali-
ja terveysvaliokunnan varajäsen, niin että ainakin
jollain tavalla oikeaan osoitteeseen menivät.
Tämä esitys on erittäin hyvä.
Tämä on toinen hyvä esitys tänä päivänä köyhien
näkökulmasta, koska jokainen yksittäinen
päivä, kun joutuu toimeentuloturvaa odottamaan,
on aikamoista kituuttamista näissä perheissä.
Saattaa olla niin, että siellä ei esimerkiksi
sitten leipää tai lihaa osteta lapsille.
Sinänsä olisin pikkuisen eri mieltä siitä,
pitääkö kuntien lähteä siitä,
että kasvatetaan henkilöstömäärää tämän
päätöksen myötä. Ensinnäkin meillä on
toimeentulotukea saavien asiakkaiden määrä laskenut,
mikä on erittäin hyvä asia, kertoo meidän
taloutemme hyvästä tilasta. Toinen näkökulma
on se, että pelkästään tässä esityksessäkin
kerrotaan, että osa näistä viivytyksistä johtuu
siitä, että meillä on äärettömän
monimutkaiset järjestelmät ja tavat käsitellä näitä hakemuksia.
Lähtisin mieluumminkin siitä, että pyritään samalla
resurssimäärällä toimimaan,
mutta haetaan vaan paremmat, virtaviivaisemmat mallit, joilla toimitaan,
ja se on myöskin asiakkaan edun mukaista. Näillä sanoilla
toivon, että varsinaiset jäsenetkin tekevät
niitä evästyksiä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Lauslahdelle: vaikka
määrät ovat laskeneet, niin, kuten täällä toimeentulotukiasioiden
käsittelykohdassa 3.1 on hyvin kuvattu, näiden
asiakkaiden tilanteet ovat entistä vaikeampia, monitahoisempia
ja siellä on hyvin paljon erilaisia ongelmia, jotka ajallisesti
vievät huomattavasti enemmän aikaa.
Ensinnäkin lähtökohtaisesti olen
todella iloinen siitä, että tämän
tyyppinen lainsäädäntöuudistus
on tullut nyt vihdoin eduskuntaan ja että täällä on
myöskin perusteluitten yhteydessä käsitelty
ja nähty, että kyse ei ole pelkästään
rahan jakamisesta vaan myös asiakkaitten monipuolisesta
ongelmavyyhtien käsittelystä, jossa ehdottomasti
tarvitaan lisää sosiaalityöntekijöitä,
tarvitaan lisää sosiaaliohjaajia olemaan mukana
siinä prosessissa, joka saattaa yhden asiakkaan kohdalla
kestää muutaman kuukauden mutta joidenkin osalta
viedä useita vuosia.
Ed. Lauslahti sanoi, että pitäisi yksinkertaistaa
tätä järjestelmää.
Meillä on etuuskäsittelyjärjestelmä olemassa,
jossa käsitellään pelkästään taloudellisia
näkökulmia, mutta kun meillä on valtava
joukko toimeentulotukiasiakkaita, aivan kuten täällä on
puhuttukin, jotka ovat toimeentulotuen pitkäaikaisasiakkaita,
niin tämä pitkäaikaisuus on syntynyt
juuri siitä, että ei ole päästy käsittelemään
heidän peruskysymystään, minkä takia
he ovat toimeentulotukiasiakkaita. Nyt toivoisin, että tähän
kysymykseen ennen kaikkea paneuduttaisiin ja että näillä asiakkailla
olisi oikeus päästä sosiaalityöntekijöitten
vastaanotolle eikä vain etuuskäsittelijän
vastaanotolle.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pahoittelen ed. Lauslahdelle sitä,
että unohdin, että hän on todellakin
valiokunnan varajäsen. Kysymys ei ollut aliarvioimisesta
suinkaan.
Mutta samalla haluan nyt todeta, että jos ongelma olisikin
todella niin yksinkertaisesti ratkaistavissa, että järjestelmiä vain
korjattaisiin kunnissa, ja tämä ongelma toimeentulotuen
jakamisesta poistuisi sillä, niin asiahan olisi voitu jo kauan
sitten aika helposti hoitaa. Toimeentulotuen myöntäminen
olisi voitu siirtää Kelalle niiltä osin
kuin kysymys on puhtaasti tekniikasta tai rutiineista tai huonosti
toimivista järjestelmistä.
Sen sijaan kysymys on juuri siitä, mihin ed. Anneli
Kiljunen täällä viittasi, eli siitä,
että tapaukset ovat tulleet entistä vaikeammiksi,
monimutkaisemmiksi ja hankalammiksi. Kun nyt lisäksi työministeriö ministerinsä johdolla
on näköjään siirtämässä työvoiman
palvelukeskuksista kaikkein vaikeimmin työllistyviä,
siellä tähän saakka palveltuja ihmisiä kuntien
sosiaalitoimelle, niin voi kyllä ennustaa eikä ole
varmasti kovin väärässä, kun
sanoo, että vaatimukset voimavarojen kasvattamisesta ovat
pikemminkin niitä oikeita kuin toiveet niitten vähentämisestä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Anneli Kiljuselle: Hän tarttui
aivan oikeaan asiaan. Jos ajatellaan henkilöä,
joka on moniongelmainen ja jolla on paljon, sanotaan, sairautta ja
sosiaalisia ongelmia, taloudellisia ongelmia ja lasten kanssa ongelmia,
niin eräällä tavalla meidän
yhteiskunnallinen järjestelmämme on pirstonut
nämä ongelmat eri henkilöille. Eli meillä pitäisi
olla näille monitahoisille ongelmille itse asiassa siellä kunnissa
yksi henkilö, joka ottaisi vastuulleen tämän
henkilön kaikki asiat ja toimisi eräänlaisena
palveluohjaajana tai muuna vastaavana, koska tämä nykypäivän
järjestelmä ei ole asiakaslähtöinen,
vaan se lähtee järjestelmälähtöisesti
ratkaisemaan näitä ongelmia. Siltä osin olen
täysin samaa mieltä ed. Kiljusen kanssa.
Keskustelu päättyi.