Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Den här ändringen
av självstyrelselagen för att lösa frågan
om Ålands lagtings roll vid övervakningen av den
så kallade subsidiaritetsprincipen kommer antagligen att
ha mycket liten betydelse i praktiken. Mycket energi har dock ägnats
denna lilla ändring och gett upphov till oro över
lagtingets ställning i systemet.
EU känner bara självständiga stater
som medlemmar och det finns ingen roll för självstyrande områden
som Åland. Regionerna inom EU har sin ställning
grundlagd i landets konstitution och förhållandet
mellan landets parlament och det regionala parlamentet är
löst inom landet i och med att de finns två kamrar
på den statliga nivån. Systemet för övervakningen
av subsidiaritetsprincipen som nu introduceras är uppbyggt
för att passa dessa länder.
Finland och Åland passar inte in i systemet. Ålands
självstyrelse är resultatet av en internationell
konfliktlösning. Lagstiftningsbehörigheten delades
1921, och Ålands lagting är alltså inget regionalt
parlament vars självstyrelse är fastslagen i landets
konstitution, vilket i vårt fall alltså skulle
varit Finlands grundlag.
I dessa federala stater finns en mekanism för att
på ett tillfredsställande sätt lösa
de här frågorna internt. Finland däremot
har ett så kallat assymetriskt system. Det finns två exkluderande
lagstiftande församlingar, båda har suverän
lagstiftningsbehörighet inom sina områden. Ålands
lagting är således inget regionalt parlament i
den mening som avses i EU-fördraget utan borde inom sitt
behörighetsområde jämföras med
ett nationellt parlament.
Nyordningen innebär att förenligheten med subsidiaritetsprincipen
kan ifrågasättas och omprövas om det
finns tillräckligt många röster för det.
I den här processen tilldelas enligt artikel 7 i protokollet
om tillämpning av subsidiaritets- och proportionalitetsprinciperna
varje nationellt parlament två röster, och de
ska fördelas med hänsyn till det nationella parlamentariska
systemet. I nationella parlament med två kammare ska varje kammare
ha en röst. Finlands riksdag har inte två kammare,
och det kunde då ha varit naturligt att Åland
skulle fått den ena rösten, eller åtminstone lånat
den ena när man inte är enig.
När Åland kom med i EU fick landskapet särlösningar
som finns i ett särskilt protokoll till Finlands anslutningsavtal.
Att frågan löstes på det sättet
beror på att så många av EU-länderna var
medlemmar av Nationernas förbund när Ålandsfrågan
avgjordes 1921 och de ansåg att de fortfarande var bundna
av detta beslut. Det är alltså ostridigt att Ålands
självstyrelseordning är en internationell lösning
som inte borde få naggas i kanten eller reduceras.
Den lösning som nu föreslås gav
inledningsvis upphov till oro att Ålands lagting bara skulle ge
ett utlåtande och alltså vara underställt
riksdagen, men så är inte fallet. Även
om riksdagen beslutar att inte lämna ett subsidiaritetsyttrande
till Europeiska unionen ska lagtingets ståndpunkter ändå skickas
vidare till Europeiska unionens institutioner.
Ärade herr talman! Eftersom saken i praktiken har
mycket liten betydelse, alla tillfrågade instanser slutligen
tillstyrkt förslaget finns det inte mycket att säga, även
om jag själv tycker att det skulle varit intressant om
man hittat en gemensam lösning för att använda
de två rösterna. Här hade funnits utrymme
för diskussioner och kompromisser som skulle kunna tjäna
som exempel ute i världen. Vi hade kunnat använda
vår fantasi och tillfogat en ny dimension till Ålandsexemplet.
Keskustelu päättyi.