Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan otettavaksi
esitutkintalakiin ja oikeudenkäynnistä rikosasioissa
annettuun lakiin niin kutsuttua syyteneuvottelua koskevat säännökset.
Syyttäjä voisi tutkinnanjohtajan esityksestä määrätä,
ettei esitutkintaa toimitettaisi kaikkien rikosten osalta, kun henkilön
epäillään syyllistyneen useampaan rikokseen
ja hän on tunnustamalla edistänyt rikosten selvittämistä eikä yleinen
tai yksityinen etu vaadi esitutkinnan toimittamista. Syyttäjä voisi
samalla sekä myös silloin, kun tutkittavana on
yksi kokonaan tai olennaisilta osin tunnustettu rikos, sitoutua
vaatimaan rangaistusta lievemmän rangaistusasteikon mukaisesti.
Syyttäjä voisi myös tehdä rikoksesta
epäillyn tai rikosasian vastaajan kanssa tuomioesityksen, jossa
viimeksi mainittu tunnustaa rikoksen ja syyttäjä sitoutuu
vaatimaan rangaistusta lievennetyltä rangaistusasteikolta.
Tuomioesitys käsiteltäisiin epäillyn
tai vastaajan sekä asianomistajan suostumuksella tuomioistuimessa
tavallista oikeudenkäyntiä kevyemmässä tunnustamisoikeudenkäynnissä.
Tunnustamisoikeudenkäynnissä tuomioistuin tutkisi
tunnustuksen pätevyyden ja muut tuomioesitykseen liittyvät
kysymykset sekä tarvittaessa muut tuomioesityksessä tarkoitettuun
rikokseen perustuvat vaatimukset.
Syyteneuvottelua koskevat säännökset
soveltuisivat rikoksiin, joista ei ole säädetty
ankarampaa rangaistusta kuin kuusi vuotta vankeutta, ei kuitenkaan
henkeen tai terveyteen kohdistuviin rikoksiin taikka seksuaalirikoksiin,
jotka loukkaavat seksuaalista itsemääräämisoikeutta
tai kohdistuvat lapsiin. Syyteneuvottelun käyttämistä harkittaessa
syyttäjän olisi otettava huomioon asian laatu,
menettelystä mahdollisesti aiheutuvat kustannukset, siihen
kuluva aika ja osallisuuskysymykset.
Seuraamusluonteista syyttämättä jättämistä koskevat
säännökset uudistettaisiin niin, että syyttäjä ei
enää katsoisi syyttämättä jätetyn
syyllistyneen rikokseen vaan toteaisi, että syytteen nostamisen
edellytykset täyttyvät, mutta laissa säädetyllä perusteella
enemmistä toimenpiteistä luovuttaisiin.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunnan mietinnössä esitystä arvioidaan laajasti.
Esitys on periaatteelliselta kannalta varsin merkittävä mutta
samalla ongelmallinen. Tämä on ilmennyt siinä,
että asian valiokuntakäsittelyssä esitystä on
arvosteltu voimakkaasti. Tähän nähden
valiokunta pitää valitettavana, että hallituksen
esityksessä ei ole käsitelty juurikaan näitä rikos-
ja prosessioikeudellisen järjestelmän periaatteellisia
lähtökohtia ja arvoja, joista esitys merkitsee
käytännössä poikkeamista. Samalla valiokunta
kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että perustuslakivaliokunnan
mukaan lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä,
joskin perustuslakivaliokunta esittää perusteluissaan
tarpeen pohtia eräitä muutoksia ehdotukseen.
Suomen oikeusjärjestykseen ei aiemmin ole sisältynyt
syyteneuvottelua koskevaa sääntelyä, eikä sitä muistuttavia
käytäntöjäkään
ole prosessimenettelyssä muodostunut. Aikaisemmin on melko
vahvasti torjuttu ajatus siitä, että valtion vastuulla
olevasta rangaistusvastuun toteuttamisesta voitaisiin tapauskohtaisesti
neuvotella. Tähän nähden valiokunta pitää perusteltuna,
että neuvottelujen kohteena on ainoastaan rangaistusseuraamus,
eivät tosiasiat eli se, mitä on tapahtunut.
Esityksen perusteluiden mukaan tarkoituksena on kohdentaa viranomaisresursseja
tarkoituksenmukaisesti, tehostaa viranomaisten toimintaa ja nopeuttaa
rikosasioiden esitutkintaa, syyteharkintaa ja tuomioistuinkäsittelyä kuitenkin
turvaten rikoksesta epäillyn sekä asianomistajan
oikeudet. Esityksen tavoitteisiin nähden valiokunta pitää ensiarvoisen
tärkeänä, että uusi menettely
ei johda oikeusturvan heikkenemiseen, eikä väärinkäytöksiin
väärien tunnustusten muodossa. Myös hallituksen
esityksessä ennakoitujen kustannussäästöjen
toteutumista tulee tarkoin seurata. Valiokunta ehdottaa mietinnössä esitykseen
useita muutoksia, joista osa puhtaasti on teknisluonteisia ja osa
sellaisia, joiden avulla esityksen periaatteellisia ongelmia pyritään
mahdollisuuksien mukaan vähentämään.
Merkittävimmät muutokset liittyvät
siten syyteneuvottelujen sisältöön, tunnustamisoikeudenkäynnissä vastaanotettavaan
näyttöön ja mahdollisuuteen saattaa syyttämättä jättämistä koskeva päätös
tuomioistuimen käsiteltäväksi.
Ehdotettu syyteneuvottelua koskeva sääntely ei
sisältäisi nimenomaista säännöstä syyteneuvottelujen
sisällöstä tai siitä, miten
syyttäjän tulisi syyteneuvotteluissa menetellä.
Lakivaliokunta ehdottaa yhdenvertaisuussyistä esityksen
täydentämistä syyteneuvottelumenettelyä koskevalla
säännöksellä, ja mietinnön
perusteluissa menettelyn sisältöä käsitellään
yksityiskohtaisesti.
Asiantuntijakuulemisissa hallituksen esitystä on melko
voimakkaasti arvosteltu siitä, että tunnustamisoikeudenkäynnissä ei
otettaisi vastaan muuta todistelua kuin vastaajan tunnustus. Arvostelua
on perusteltu sillä, että näytön
arvioinnin varmuus on suoraan yhteydessä käytettävissä olevan
selvityksen laajuuteen ja ainakin joissakin tapauksissa väärän
langettavan tuomion mahdollisuus on tunnustamisoikeudenkäynnissä suurempi
kuin normaalissa oikeudenkäynnissä. Jotta menettelyssä voitaisiin
paremmin taata oikeudenmukainen lopputulos, ehdotettua sääntelyä tulee
lakivaliokunnan mukaan täydentää siten,
että myös syyteneuvottelumenettelyyn liittyvässä tunnustamisoikeudenkäynnissä tuomioistuimelle
on esitettävä kertynyt esitutkintamateriaali.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan luovuttavaksi sääntelystä,
jonka mukaan syyttäjä voi tehdä niin
kutsutun seuraamusluonteisen syyttämättäjättämispäätöksen,
jossa hän katsoo syyttämättä jätetyn
syyllistyneen rikokseen. Seuraamusluontoinen syyttämättä jättäminen
korvattaisiin harkinnanvaraisella syyttämättä jättämisellä,
jossa syyttäjä ottamatta syyllisyyteen kantaa
katsoisi, että syytteen nostamisen edellytykset täyttyvät,
mutta hän jollakin laissa säädetyllä perusteella
luopuisi enemmistä toimenpiteistä eli jättäisi
syytteen nostamatta.
Toisin kuin nykyisin seuraamusluontoisesti syyttämättä jätetyllä harkinnanvaraisesti
syyttämättä jätetyllä ei
olisi kuitenkaan oikeutta saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi,
onko hän syyllistynyt rikokseen. Lakivaliokunta katsoo
perustuslakivaliokunnan tavoin, että sääntelyä on muutettava
siten, että jatkossakin asia voitaisiin saattaa tuomioistuimen
käsiteltäväksi.
Arvoisa puhemies! Koska kyseessä on täysin uuden
tyyppinen menettely, valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että asiaa arvioidaan
ja tarpeen vaatiessa myös tehdään lainsäädäntöön
muutoksia. Valiokunnan mietintöön sisältyy
tähän liittyvä lausumaehdotus: "Eduskunta
edellyttää, että oikeusministeriö seuraa
ja arvioi syyteneuvottelua koskevan lainsäädännön
soveltamista ja toimeenpanoa periaatteellisten ongelmien ja järjestelmän
uutuuden vuoksi ja antaa lakivaliokunnalle selvityksen lainsäädännön
toimivuudesta vuoden 2017 loppuun mennessä."
Valiokunnan mietintöön sisältyy yksi
vastalause, joka koskee hallituksen esityksen hylkäämistä. — Kiitos.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Syyteneuvottelu on todellakin uutta suomalaisessa
oikeusjärjestelmässä. On hyvä,
että tämä tässä vaiheessa
tullaan rajaamaan ainoastaan vähäisempiin rangaistuksiin
elikkä sellaisiin, joista on maksimissaan kuusi vuotta
vankeutta saatavissa, ja silloin ei tätä käytetä,
kun on kyse seksuaalirikoksista tai lapsiin kohdistuneista asioista.
Suhtaudun tähän uuteen järjestelmään
varauksellisesti, mutta niin oli moni valiokunnan jäsenkin
suhtautunut tähän erittäin varauksellisesti.
Jo lähetekeskustelussa otin tähän asiaan
aika voimakkaasti kantaa, ja olen yhä näistä asioista
todellakin huolissani. Tämä järjestelmä kuitenkin tuopi
säästöjä, joita me tällä hetkellä tarvitsemme.
Meidän oikeuslaitos on täynnä juttuja,
siellä on valtava ruuhka, jotakin tässä hommassa
on tehtävä tämän asian eteenpäinviemiseksi.
On hyvin todennäköistä, että lähivuosina,
hyvinkin pian, tämä asia tulee todennäköisesti
tähän saliin uudestaan käsittelyyn. Saa
nähdä, tuleeko siinä vaiheessa se, että laajennetaan
tämän käyttöä, vai
mitä tehdään. Olen kiitollinen valiokunnalle
siitä, että siihen tuli tämä kohta,
että asiaa seurataan, ja toivon myöskin, että tämä seuranta
tullaan tekemään huolellisesti, koska ei ole ihan
leikin asia tämän asian kanssa toimiminen.
Yleiskeskustelu päättyi.