10) Hallituksen esitys eduskunnalle Luonnonvarakeskusta koskevaksi
lainsäädännöksi
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
luonnonvarakeskuksen perustamisesta on kaikin puolin perusteltu,
ja kannatan sitä. Tässähän ehdotetaan
yhdistettäviksi MTT, Metla ja RKTL sitten vuoden 2015 alusta.
Tuossa valiokuntakäsittelyssä ainakin allekirjoittaneelle
tuli hieman yllätyksenä se, että tämä nimikeskustelu
käynnistyi asiantuntijatahon toimesta, mutta kuitenkin
valiokunta päätyi harkinnan jälkeen hallituksen
esitykseen sisältyvään lyhyeen Luonnonvarakeskus
(Luke) -nimeen, joka oli mielestäni aivan oikea
ratkaisu.
Pari asiaa vielä itse tästä mietinnöstä.
Siis luonnonvarakeskuksen tuleva organisaatio on korostetusti tutkimus-
ja asiantuntijaorganisaatio, ja se, mikä mielestäni
on todella tärkeää, on se, että luonnonvarakeskuksen
toiminta on tiiviissä yhteistyössä elinkeinoelämän
kanssa. "Se on osaltaan välttämätöntä keskuksen
tieteellisen tutkimuksen ja kehittämistyön suuntaamiseksi sekä käytännöllisten,
aidosti yhteiskuntaa palvelevien ratkaisumallien löytämiseksi."
Se on juuri näin, ja minusta on tärkeää tässä taloudellisessa tilanteessakin,
mitä tässä kehyksien yhteydessä on
käyty, että tutkimus ja elinkeinoelämä tekevät
yhteistyötä.
Samaan oikeastaan liittyy myös sitten, arvoisa puhemies,
tämä luonnonvarakeskuksen toimipaikkaverkosto.
Nythän sitä tullaan tarkastelemaan ja arvioimaan,
ja mielestäni sen johtopäätöksen
sen verkon osalta tulee olla se, että pitää kyetä luomaan
uutta. Ja tämä varmasti on se johtotähti
sitten, kun arvioidaan tätä toimipaikkaverkostoa
tulevaisuudessa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Luonnonvarakeskus-kokonaisuus on asia, jossa
tulisi ottaa huomioon erityisesti pohjoiset olosuhteet ja asiat.
Meillä tulee olemaan hyvin paljon muutoksia ilmastossa
ja ympäristössämme muutenkin. Toivoisin,
että kun tämä luonnonvarakeskus aloittaa
toiminnan, nämä asiat otettaisiin vahvemmin huomioon.
Pohjoisin aluekeskus — aluekeskuksia tulee ilmeisesti
olemaan neljä, jos oikein ymmärsin — tulee
sijoittumaan Ouluun. Meillä Lapissa on todella suuri huoli
tästä asiasta, koska meillä on RKTL:n,
Metlan ja MTT:n tutkimusyksiköitä ja toimintoja
hyvin paljon Lapissa, ja nyt esimerkiksi MTT:n puolella on tilanne
se, että suurin osa henkilöstöstä on
eläköitymässä lähivuosina. Jos
tässä tullaan tekemään nämä eläkkeiden kautta
tulevat säästöt, siinä tulee
käymään niin, että kun keskus
on Oulussa ja eläkkeelle jäämiset tapahtuvat
Lapissa, niin Lapissa tutkimustoiminnot tulevat vähenemään
todella rajusti. Tämän halusin tuoda esille, koska
Lapista tämmöiset terveiset minulle laitettiin
matkaan tämän asian esilletuomisessa.
Luonnonvarakeskuksen resurssit kokonaisuudessaan tulevat vähenemään,
rahoja tullaan leikkaamaan todella rajusti. Samanaikaisesti kuitenkin
luonnonvarakeskuksen määrärahoista menee huomattava
osa Senaatti-kiinteistöille eli vuokrakuluihin. Vuokrakulut
ovat monessa tutkimuslaitoksessa aivan älyttömät.
Meille on rakennettu eri puolelle Suomea tutkimuslaitoksia aluepoliittisilla
päätöksillä, erilaisilla tukipäätöksillä,
ja sen jälkeen, kun sen alueen kehittämiseksi
nämä rahat on myönnetty, tutkimuslaitoksista
on tullut Senaatti-kiinteistöjen rakennuksia, ja nyt huomattava
osa alueen toimintarahoista menee samojen kiinteistöjen
vuokrien maksamiseen.
Todellakin toivon, että Senaatti-kiinteistöt-asiaa
tultaisiin lähiaikoina kehittämään.
Käsitykseni mukaan tarkastusvaliokunnassa ollaan eduskunnassa
tätä asiaa työstämässä.
Toivottavasti tämä asia saadaan käsiteltyä nopeasti,
jotta muun muassa Suomen luonnonvarapuolen tutkimusmäärärahat
eivät mene Senaatti-kiinteistöjen vuokrien maksamiseen.
Tutkimuksellamme on paljon uusia haasteita edessään.
Aikaisemmin jo mainittiin nämä ilmastonmuutosasiat,
mutta erityisesti meillä pohjoisessa ovat nämä arktiset
asiat hyvin paljon esillä. Niitä tulisi tutkia
enemmän ja katsoa, mitä uusia mahdollisuuksia
meillä on luonnossa. Hyvää on se, että nämä tutkimuslaitokset
nyt yhdistetään, ja toivon mukaan saammekin myöskin sitten
heidän voimavaroistaan uusia kuvioita liikkeelle, jotta
saamme paremmin elinkeinoelämän asioita vietyä eteenpäin.
Olen tänään jo aikaisemmin tässä salissa
tuonut esille nämä mahdollisuutemme: metsä,
luonnonvarat, matkailu, ilmasto, energia. Kaikkiin näihin
asioihin tarvitsemme lisää tutkimuspuolen asioita,
jotta voimme entistä paremmin käyttää nämä asiat
Suomen elinkeinoelämän kehittämiseksi.
Meillä on valtavasti Suomessa eri puolilla mahdollisuuksia,
mutta tutkimusta tulisi lisätä eikä leikata,
niin kuin tässä lähiaikoina on pahasti
käymässä.
Yhtenä asiana otan esille RKTL:n määrärahat ja
toiminnot eli petoasiat. Tässä salissa olemme keskustelleet
useita kertoja viime aikoinakin siitä, että petovahinkomäärärahoja
pitäisi lisätä korvauksiin, lisää ja
lisää, mutta meidän myöskin
tulisi lisätä määrärahoja
vahinkojen vähentämiseen. Suurin määräraha,
mihin nyt tarvittaisiin lisäystä näissä kokonaisuuksissa,
on, että RKTL:lle tarvitaan lisää resursseihin
rahaa.
Esimerkiksi karhupuolen asiat. Poroparlamentissa viime viikolla
eri puolilta poronhoitoaluetta poromiehet sanoivat minulle, että suurin vahinkojen
aiheuttaja on todellisuudessa karhu. Karhu on vain siitä petollinen,
että sen aiheuttamia vahinkoja ei löydy eikä näe
missään. Kaikki, jotka luonnossa ovat kulkeneet,
vain tietävät sen, että karhujen määrä on
lisääntynyt huikeasti. Karhujen aiheuttamien vahinkojen
määrä on lisääntynyt
huikeasti, mutta nehän eivät näy missään,
koska vahingot tapahtuvat kesällä.
Nyt tarvittaisiin RKTL:lle lisää määrärahoja ja
toimintaresursseja, että me saisimme selvitettyä karhujen
aiheuttamat todelliset vahingot. Esimerkiksi dna-tutkimus siitä — saadaan
karhun ulosteista tutkittua — kuinka paljon eri karhuja poronhoitoalueella
on. Ruotsissa nämä tutkimukset on paikallisen
RKTL:n toimesta tehty ja on saatu huikeita määriä,
paljonko on karhuja ja niiden aiheuttamia vahinkoja.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomi tarvitsee vahvan ja tukevan luonnonvarakeskuksen,
mutta onko keskittäminen tässä asiassa
se paras keino, kysyn. Suomessa on rikkaat luonnonvarat, meidän
malmeista olemme käyttäneet kestävästi
vain muutaman prosentin, metsää meidän
pinta-alasta on kaksi kolmasosaa, suo- ja vesialueet ovat erityisen
haastavat eri puolilla Suomea. On kaavailtu, että Suomesta tehdään
biotalouden, bioenergian mallimaa. Se tarkoittaa sitä,
että meillä täytyy olla todella hyvää,
ajantasaista, kansainvälistä tutkimusta ja miettimistä luonnonvarojen
käytön ja suojelun yhteensovittamisesta myöskin.
Nyt hallitus esittää, ja asiaa on käsitelty
jo valiokunnissakin, että kolme erillistä tutkimuskeskusta
yhdistetään yhdeksi vuoden 2015 alusta. Tästä luonnonvarakeskuksesta
tulisi Suomen toiseksi suurin tutkimuslaitos, ja olen muutamasta asiasta
edelleenkin hiukan ihmeissäni ja kyselen esimerkiksi luonnonvarakeskuksen
resurssien perään, koska niskaansa tämä uusi
tutkimuslaitos saa 25 prosentin säästöt
ja nyt myöskin kehysriihessä on pistetty vielä vuosittain
0,5:n tai melkein miljoonan euron säästöt
kehiin, niin että mittavissa taloudellisissa vaikeuksissa
ollaan jo sen lähtökuopissa.
Toiseksi olen huolissani toimipaikkaverkostosta. Vaikka Oulu
tässä pärjääkin, niin
silti toivon, että kun esimerkiksi Paltamossa on Euroopankin
mittakaavassa merkittävä kokeellinen kalantutkimuslaitos,
tämä edelleenkin tulisi säilymään.
Me tarvitsemme alueellista tutkimusta ja kehittämistä eteenpäin
juuri siellä, missä nämä luonnonvarat
sijaitsevat, ja toivon, että juuri nämä arktiset
asiat pohjoisessakin nousevat esiin ja nämä erilaiset
toimipisteet pystyvät siellä tulevaisuudessa myöskin
säilymään.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä edustajakollegat Vehkaperä ja
Maijala kantoivat huolta tästä toimipaikkaverkostosta.
Valiokunta on tietysti oman kantansa tähän ottanut,
ja voin ihan suoraan täältä nyt sitten
lukea: "Alueellinen kattavuus on tällä hetkellä nykyisten
tutkimuslaitosten vahvuus, joka tulee säilyttää."
Ja ehkä tähän Maijalan huoleen enemmän
vielä vastata: "pohjoisten olosuhteiden erityiskysymysten
ja arktisten luonnonvara-asioiden erikoisosaamista tulee edistää".
Eli, arvoisa puhemies, ainakin maa- ja metsätalousvaliokunta
on kyllä tähän mietintöön
kirjannut vahvasti tämän tahtotilan, ja uskon,
että tämä tulee nyt sitten koko eduskunnan
tahtotilaksi, että näitä asioita painotetaan. Tässä on
sitten tämän perustettavan luonnonvarakeskuksen
toimivalle johdolle selkeitä suuntaviivoja siitä,
miten sitä toimipaikkaverkostoa kehitetään.
Se on varmasti totta, niin kuin tuossa edellä olleessa
kuuden tunnin keskustelussa valtiontalouden kehyksistä kävi
ilmi, että valtiolla ei raha nykyisellään
riitä ja jokaista sektoria säästöt
koskevat, ja kun tosiaan luonnonvarakeskuskin toimii yhteensä 38
paikkakunnalla, niin varmasti pitkin matkaa tullaan näkemään
esityksiä tämän toimipaikkaverkoston
karsimiseksi. On erittäin tärkeää,
että tässä yhteydessä valiokunta
on nimenomaan kiinnittänyt huomiota siihen, että toimipaikkaverkostoa
ei pidä karsia osaoptimoiden niin, että luonnonvarakeskus
esittää ikään kuin oman viivansa
alla sitten, että tässä on saatu säästöä aikaan,
ja samalla ne kustannukset kiinteistöistä kuitenkin
Senaatti-kiinteistöjen kautta vyöryvät
sitten valtionhallinnon muille toiminnoille.
Elikkä on erittäin tärkeää,
että tämä kokonaistaloudellisuus otetaan
huomioon sitten, kun näitä toimipaikkaverkostoja
pohditaan niin luonnonvarakeskuksessa kuin kaikissa muissakin valtionhallinnon
toiminnoissa. Tämä on avain sellaiseen kestävään
taloudenpitoon, mitä nyt tässä ajassa
tarvitaan.
Yleiskeskustelu päättyi.