17) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Etelä-Konneveden
         kansallispuistosta
      
       
         					
      
      
         
         Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puheenjohtaja! Tämä käsittelyssä oleva
            Etelä-Konnevedelle perustettava kansallispuisto on hyvin
            merkityksellinen alueeltaan: siinä säilytetään
            jälkipolville kappale ainutlaatuista suomalaista luontoa.
            Tämä uusi puisto perustetaan Konneveden ja Rautalammin
            kuntiin valtion maille.
         
         
         Kansallispuistoon sisältyy Rautalammin reitin keskusjärven,
            Konneveden, komeaa ja monimuotoista ranta-, saaristo- ja metsäluontoa
            sekä todella upeita kalliomuodostumia ja reittivesistömaisemaa.
            Alueella on erityisesti kallioista riippuvaista lajistoa, joka on
            voimakkaasti tällä hetkellä taantumassa.
            Lajisto on monipuolista, mitä kuvastaa uhanalaisten ja
            silmällä pidettävien lajien todella suuri
            määrä sillä alueella. Ehkä merkillepantavin
            seikka puiston perustamiseen liittyen on se, että tämä on
            lähtenyt liikkeelle paikallisten ihmisten aloitteesta.
         
         
         Tässä käsittelyn aikana on noussut
            kaksi isompaa kokonaisuutta, jotka liittyvät tämän
            mahdollisesti perustettavan kansallispuiston nimeen ja sitten metsästyskysymykseen.
         
         
         Muutama sana ensin tästä nimestä.
         
         Maa- ja metsätalousvaliokunta on lausunnossaan esittänyt
            harkittavaksi puistolle nimeä Konneveden—Rautalammin
            kansallispuisto, ja asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu muun muassa
            nimeä Rautalammin—Konneveden kansallispuisto.
            Valiokunta on punninnut sitten näitä nimivaihtoehtoja
            ja päätynyt pitkällisen harkinnan jälkeen
            hallituksen esityksessä olevaan napakkaan ja hyvin puistoa
            kuvaavaan Etelä-Konneveden kansallispuisto -nimeen.
         
         
         Pari perustelua. Ensinnäkin hallituksen esityksessä ehdotettu
            nimi noudattaa kansallispuistoille omaksuttuja yleisiä nimeämisperusteita.
            Puiston nimen tulee olla alueen luonnetta, hallitsevia luonnonpiirteitä tai
            sijaintia kuvaava sekä lyhyt ja ytimekäs. Nimi
            ei yleensä ole sama kuin sijaintikunta tai sijaintikunnat.
            Toinen näkökulma on, että kaksiosaisia
            nimiä on kansallispuistojen nimissä käytetty
            harvoin. Perusteena näihin nimiin on ollut se, että kyseiset
            puistot koostuvat kahdesta toisistaan hyvin selkeästi erottuvasta
            luontoelementistä tai puisto on perustamisvaiheessa koostunut
            erillään olevista osa-alueista.
         
         
         Valiokunta katsoi, että Etelä-Konnevesi noudattaa
            hyvin omaksuttuja nimeämisperiaatteita. Nimi kertoo siitä,
            että kansallispuisto on osa laajempaa Konneveden järvialueen
            kokonaisuutta ja on kohtuullisen lyhyt ja napakka.
         
         
         Toinen näkökulma tähän metsästykseen.
         
         Kansallispuiston rauhoitussäännökset
            vastaisivat luonnonsuojelulain yleissäännöksiä,
            joiden mukaan metsästys on kansallispuistoissa pääsääntöisesti
            kielletty, joten metsästys Etelä-Konneveden alueella
            loppuu kansallispuiston perustamisen myötä. Maa-
            ja metsätalousvaliokunta on lausunnossaan esittänyt
            metsästyksen sallimista kansallispuistossa. Kansallispuistoksi
            esitettävällä alueella metsästää tällä hetkellä noin 300
            henkilöä.
         
         
         Peruslähtökohta on se, että Suomessa
            kansallispuistoja, luonnonpuistoja ja muita luonnonsuojelualueita
            koskevan metsästyksen sääntelyn perusperiaatteet
            ovat vakiintuneet eikä niitä tule yksittäisen
            kansallispuiston kohdalla muuttaa ilman todella vahvoja perusteita.
            Yleisesti voidaan todeta, että erilaisten suojelualueiden
            perustamisella on tarkoitus turvata alueen ekosysteemien koskemattomuus
            ja häiriötön toiminta. Lähtökohtana
            on, että lajien välisiä suhteita ja eläinkantojen
            runsautta sääntelee kansallispuistoissa etupäässä luonnon
            oma dynamiikka.
         
         
         Valiokunta toteaa, että pohjoisen Suomen kansallispuistoja
            perustettaessa on otettu huomioon näillä alueilla
            vallinnut vanha perinteinen oikeus, jonka mukaan paikallisilla asukkailla
            on oikeus metsästää valtion mailla. Näillä pinta-alaltaan
            laajoilla suojelualueilla metsästys on ollut myös
            käytännössä mahdollista järjestää alueen suojelutavoitteita
            ja muuta käyttöä vaarantamatta. Aluekohtaisia
            poikkeuksia metsästyskieltoon on Etelä-Suomessa
            säädetty tällä hetkellä vain Koloveden
            ja Selkämeren kansallispuistoissa, ja niihin on ollut hyvin
            erityiset syyt.
         
         
         Tärkeää on huomata, ettei yksikään
            metsästysseuroista ole täysin riippuvainen puistoon
            sisällytettävien valtion maiden metsästyskäytöstä. Kansallispuistoksi
            esitetyllä alueella on vuokrattu paikallisten metsästysseurojen
            käyttöön metsästysmaita, jotka
            yhteensä ovat noin 10 prosenttia kyseisten seurojen käytettävissä olevista
            alueista. Puiston alueelle jäävien metsästysalueiden pinta-alan
            prosenttiosuudet vaihtelevat suurimmalla osalla metsästysyhdistyksistä tai
            -seuroista noin 1—25 prosentin välillä.
            Vain kahden seuran osalta on kyse suuremmista prosentuaalisista alueosuuksista.
         
         
         Kansainvälisen luonnonsuojelujärjestön IUCN:n
            luokittelu puoltaa myös metsästyksen kieltämistä.
         
         
         Yhteenvetona voisi sanoa, että kansallispuiston alueella
            ei ole mitään sellaisia paikallisia erityispiirteitä tai
            muita erityisiä syitä, joiden vuoksi puistoalueella
            tulisi tässä tapauksessa poikkeuksellisesti sallia
            metsästys. Luonnonsuojelulain 15 §:n
            mukaisesti kansallispuistoissa voidaan kuitenkin sen tarkoitusta
            vaarantamatta vähentää tarvittaessa vierasperäisten
            tai muidenkin kasvi- ja eläinlajien lukumäärää.
         
         
         Kansallispuiston käytöstä pari sanaa.
         
         Kansallispuiston tuleva käyttö nojaa vahvasti ympäröivien
            alueiden palveluihin. Alueen kunnat ovat aiemmissa hankkeissa osoittaneet
            sitoutumista alueen kehittämiseen, ja nämä hankkeet ovat
            yhdistäneet toimijoita myös yli maakuntarajojen.
            Toimiva yhteistyömalli ja edellytykset alueen kehittämiselle
            siis ovat olleet jo olemassa. Kansallispuiston sijainti on keskeinen,
            jonka johdosta sillä on hyvät mahdollisuudet saavuttaa kasvavat
            kävijämäärät. Kansallispuistoasema
            lisää alueen tunnettavuutta, antaa erinomaiset edellytykset
            virkistys- ja matkailukäytön kehittämiselle,
            ja valiokunta haluaa huomauttaa tässäkin yhteydessä siitä,
            että luontopalvelujen vuotuiset toimintamäärärahat
            tulee turvata kaikilta osin.
         
         
         Ympäristövaliokunta ehdottaa, että lakiesitys hyväksytään
            muuttamattomana. Asiaan liittyy vastalause, joka varmasti esitellään
            tässä tulevissa puheenvuoroissa.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämä kansallispuisto
            on merkittävä lisähelmi meidän
            luontoarvoihin ja kansallispuistojen galleriaan ja nimenomaan käyttöä varten
            tarkoitettu. Asialla ovat olleet vahvasti alueelliset toimijat,
            niin Pohjois-Savon kuin Keski-Suomen liitot, alueen muutkin toimijat.
            Tämä ei ole herättänyt ristiriitoja,
            vaan tämän eteen on tehty yli puoluerajojen ja
            alueellisten toimijoiden kovaa, vahvaa yhteistä työtä.
            Ja sen takia nykyiselle halli-tukselle kuuluu kiitos siitä,
            että se otti tämän asian ja nosti tämän
            kansallispuiston kärkeen.
         
         
         Nyt sitten ihan muutama näkökohta tähän
            ympäristövaliokunnan mietintöön
            liittyen, koska siihen maa- ja metsätalousvaliokunta on
            antanut poikkeuksellisesti yksimielisen lausunnon. Pidän
            kyllä valitettavana sitä, että juuri
            kansallispuistojen hyväksyttävyyden ja väestön
            sitoutumisen näkökulmasta ei arvosteta ehkä riittävällä tavalla
            nyt ympäristövaliokunnassa näitä metsästysoikeuksiin
            ja perinteisiin oikeuksiin liittyviä kysymyksiä.
            Me emme saa luoda semmoista kuvaa, että kansallispuiston
            tulo alueelle on negatiivinen asia myöskään
            maa- ja vesialueiden omistajien ja alueen käytön
            kannalta. Ymmärrän kyllä myös
            valtakunnallisen linjan, joka synnyttää tiettyjä ongelmia.
         
         
         Toinen asia, josta olen todella pahoillani, on se, että arvostamani
            edustaja Martti Korhonen johtaessaan ympäristövaliokuntaa
            on ottanut nyt tämmöisen turhan arvovaltapokka-asenteen
            tässä nimikysymyksessä. Tämähän
            on ollut todella kaikkien yhteinen hanke, ja siitä on puhuttu
            milloin mitenkin Rautalammin—Konneveden tai Konneveden—Rautalammin
            asiana ilman mitään sen kummempaa ristiriitaa.
            Nyt tarpeettomasti synnytetään myös tästä asiasta
            ongelma. Kuten ministeri Niinistö totesi täällä ja
            on todennut muussakin yhteydessä, niin hänelle
            sopii aluetta kuvaava nimi. Se ei ole ministerille ongelma. Tietysti
            olisi toivonut, että ministeri olisi tämän
            kokonaisuuden ottanut huomioon jo esityksen teossa.
         
         
         Nythän on kysymys siitä, että kysymyksessä ovat
            Etelä-Konneveden ohella 1300-luvulta erittäin
            tunnetun Rautalammin reitin keskeiset alueet, ja ne painottuvat
            nimenomaan Pohjois-Savon ja Rautalammin reitin alueille. Se on hämäläisten
            ja savolaisten historiallisesti merkittävää aluetta.
            Sieltä Rautalammilta löytyvät Hämeenniemet,
            sieltä löytyy monta muuta merkittävää asiaa,
            ja rajankäyntiä on käyty itse asiassa
            Viipurin käskynhaltijankin toimesta 1400-luvulla näistä maisemista
            pohjalaisten avulla.
         
         
         Eli tämä on monella tavalla merkittävä asia. Kysymys
            on tietysti arvojen maksimaalisesta hyödyntämisen
            mahdollisuudesta, että kaikki osaavat myös markkinoida
            ja että se markkinointiarvo nousee. Ja tämän
            takia pidän kyllä erittäin huonona sitä,
            että ympäristövaliokunta on tässä nyt
            ottanut vähän tämmöisen perusteettoman asenteen
            maa- ja metsätalousvaliokunnan yksimieliseen lausuntoon,
            jossa me arvioimme nimenomaan tätä kansallispuiston
            menestystä ja myös luontoarvojen ja markkinoinnin
            menestystä. En tiedä, miten kieli taipuu itse
            kullakin, mutta Etelä-Konneveden kansallispuisto ei nyt
            ole paljon yksinkertaisempi kuin Konneveden—Rautalammin
            kansallispuisto, ettei tässä nyt montaa sekuntia
            varmasti mennyt enempää tämän
            mainintaan.
         
         
         Toivoisin, että eduskunta osoittaisi nyt tälle hankkeelle
            parhaan mahdollisen siunauksen antamalla lapsellensa oikean nimen
            ja myöskin parhaan mahdollisen lahjan menestykselle näiden vastalauseiden
            ja lainmuutosten johdosta, jotka muun muassa maa- ja metsätalousvaliokunnan sos.dem.
            ryhmä on tänä aamuna jättänyt:
            oululainen edustaja Tuppurainen, salolainen Taimela ja sitten savolainen
            Rajamäki. Myös keskustapuolueella on tästä vastalause
            valiokunnassa. Minä vetoan nyt maa- ja metsätalousvaliokunnan
            yksimieliseen, ilman ristiriitoja syntyneeseen lausuntoon ja kantaan,
            että me eduskunnassa nyt tämän ilman
            suurempaa dramatiikkaa voisimme hyväksyä.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä kyseinen kansallispuistoasia
            on kokonaisuudessaan erittäin hyvä asia. Reilu
            vuosi sitten olivat alueen kunnat esittelemässä tätä hanketta
            ja kaikkia muitakin palveluita, mitä sieltä alueelta
            on saatavissa, ja sain tästä alueesta jo silloin
            todella hyvän käsityksen. Vaikka tämä asia on
            sinänsä hyvä, niin nyt keskustan ryhmänä olemme
            kuitenkin jättämässä vastalauseen
            tästä asiasta. Siinä on muutamia lakipykäläkohtia,
            joita olemme muuttamassa.
         
         
         Ensinnäkin tämä nimiasia. Edustaja
            Rajamäki esitteli asian todella hyvin. Minun ei varmaan kaikkia
            tarvitse kertoa uudelleen, mutta sen verran voin kertoa tästä meidän
            vastalauseesta, että Konnevesi on keskusjärven
            Rautalammin reitillä, joka on vanha ja tunnettu vesireitti.
            Maa- ja metsätalousvaliokunta esitti yksimielisesti ympäristövaliokunnalle
            harkittavaksi kansallispuiston nimeämistä Konneveden—Rautalammin kansallispuistoksi.
            Keskustan vastalauseessa ehdotetaan kansallispuiston nimeksi nyt
            todellakin tämä Konneveden—Rautalammin
            kansallispuisto. Nimi kuvaa hyvin alueen aluetta ja sen sijaintia.
            Kaksi sanaa: Etelä-Konnevesi; kaksi sanaa: Konnevesi—Rautalampi.
            Siinä ei todellakaan ole suurta eroa, mutta se kuvaa paljon
            paremmin sitä aluetta ja sijaintia. (Kari Rajamäki:
            Hyvä!)
         
         
         Maa- ja metsätalousvaliokunta otti kantaa näihin
            metsästysasioihin myöskin, ja meidän
            keskustan ryhmä on todellakin samaa mieltä metsästyksen
            sallimisesta Konneveden—Rautalammin kansallispuistossa.
            Konneveden—Rautalammin kansallispuiston perustaminen esityksen
            mukaisesti lopettaisi käytännössä kaiken
            metsästyksen alueella. Alueella metsästää 300
            henkilöä ja metsästysseuroja on kymmenkunta.
            Joittenkin mielestä se on pieni määrä,
            vähäinen määrä, mutta jokainen
            ihminen on tärkeä. Kyllä meidän
            tässä salissa pitää kunnioittaa
            jokaisen ihmisen asiaa. Näiden ihmisten, jotka sillä alueella
            vaikuttavat ja elävät, perheille ryhmineen on
            tällä asialla todella iso vaikutus. Metsähallitus
            pystyisi jatkossa säätelemään,
            myöntämään lisälupia,
            mutta metsästys on muutenkin erittäin luvanvaraista, säädeltyä,
            ohjattua toimintaa. 
         
         
         Suojelualueita ei voida jättää noin
            vain yksinään olemaan, vaan suojelualueitahan
            tulee hoitaa. Me olemme vastuussa suojelualueista ja niiden luonnosta.
            Puistoselvityksessä on myös todettu, että suojelutavoitteeseen
            pääsemiseksi olisi kyettävä pitämään
            esimerkiksi hirvikanta riittävän alhaisella tasolla
            haavan uudistumisen turvaamiseksi. Meille valiokunnalle esiteltiin
            tätä aluetta. Alue on todella haastava, ja siellä esimerkiksi
            hirvien ajaminen on erittäin vaikeaa. Alue on myöskin
            sillä lailla pirstaleinen, että se muodostuu monesta
            yksittäisestä pienestä alueesta. Ympäröivillä alueilla
            se metsästys on sallittua, ja sitten on yksittäisiä pieniä lohkoja,
            missä metsästys ei olisi mahdollista. Esimerkiksi
            koiran kanssa metsästettäessä tällaisen
            alueen kanssa toimiminen on todella vaikea asia.
         
         
         Tämän vuoksi esitämme sitä,
            että hirven metsästys niin kuin muutkin metsästysasiat
            olisivat alueella ehdottomasti sallittuja, koska haluammehan me,
            että ympäristö ja sen luonto säilyy
            oikeanlaisena, suojelun arvoisena.
         
         
         Alueen luonnonarvojen säilyttämiseksi on tärkeää säädellä alueen
            majava- ja hirvikantaa sekä pienpetokantoja metsästyksellisin
            keinoin. Ilman nykyisen kannan harventamisen tason ylläpitämistä supikoiran
            ja minkin kannat alueella tulevat todennäköisesti
            kasvamaan. Säännelty metsästys tulee
            Konneveden—Rautalammin kansallispuistossa rinnastaa muihin
            virkistyskäytön muotoihin. Alueella on harjoitettu
            pitkään metsästystä, eikä se
            ole selvitysten mukaan vaikuttanut kielteisesti kantojen tilaan.
            Metsästyksen sääntelyn jatkaminen ei
            vaaranna kansallispuiston perustamisen tavoitteita. Metsästys
            voidaan alueellisella ja ajallisella sääntelyllä sovittaa
            yhteen muiden virkistyskäyttömuotojen kanssa.
         
         
         Tämän vuoksi olemme vastalauseena esittämässä ensinnäkin
            muutoksen pykälissä tämän nimestä,
            niin että se on Konneveden—Rautalammin kansallispuisto.
            Lisäksi olemme esittämässä uutta
            pykälää numero 4 seuraavanlaisesti:
         
         
         "Paikallisilla asukkailla on oman kuntansa alueella oikeus metsästykseen
            kansallispuistossa, metsästyslain mukaisesti. Metsästyskoirien käyttö on
            metsästyksen yhteydessä sallittu.
         
         
         Metsähallitus voi asettaa alueellisia ja ajallisia
            rajoituksia kansallispuistossa metsästämiselle."
         
         
         Vaikka me oppositiona olemme jättäneet useita
            vastalauseita ja sen mukaan toimineet, niin nyt minä toivon,
            että tällaisessa asiassa voisimme nyt kuitenkin
            kuunnella ja kuulla paikallisia ihmisiä sen verran, että yli
            puoluerajojen, myöskin hallituspuolueet, kuten edustaja
            Rajamäki sanoi, voisivat tulla siihen päätökseen,
            että vähintään tämä nimiasia
            muutettaisiin, mutta harkittaisiin myöskin tätä metsästysasian
            muuttamista.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Puhunpa vaihteeksi puhujakorokkeelta tältä puolelta
            eduskunnan salia, jotta näen katsoa ympäristövaliokunnan
            puheenjohtaja Korhosta paremmin silmiin. (Martti Korhonen: Nyt alkoi
            heikottaa!)
         
         
         Herra puhemies! Viittaan ensinnäkin täysistunnossa
            22.4. tänä vuonna pitämääni
            puheeseen, jossa osaltani analysoin perustettavan kansallispuiston
            luontoarvoja ja perustamiseen liittyviä lähtökohtia
            ja muun muassa sitä, että työtä on
            tehty erittäin voimakkaasti niin Rautalammin kunnan, Konneveden
            kunnan kuin Pohjois-Savon, Keski-Suomen eri toimijoiden kesken,
            ja tässä suhteessa tämän kansallispuiston
            perustamiselle on todellakin ollut erittäin hyvä alueellinen,
            paikallinen lähtöarvo.
         
         
         Se, että kansallispuisto perustetaan, on tietysti se
            hieno asia, josta meidän kaikkien pitää olla iloisia.
            Tämä kansallispuisto omalta osaltaan tulee jatkamaan
            hyvää kansallispuistojen perinnettä Suomessa
            ja osaltaan myös sitten tuomaan esille niitä arvokkaita
            maisemia, arvokkaita alueita ja ehkä myös luomaan
            paremmin ihmisille mahdollisuuden tutustua suomalaiseen luontoon,
            järvimaisemaan, niihin alueisiin, johon tämä kansallispuisto
            tulee sijoittumaan. Kyseessähän on myös
            suurelta osin Natura 2000 -alueeseen kuuluva verkosto, ja tässä mielessä alue
            on monellakin tapaa myös rantojen suojeluohjelman kautta
            suojeltua ja sopii hyvin myös kansallispuistoalueeksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt sitten eduskuntakäsittelyn aikana
            kaksi asiaa on noussut esille. On siinä mielessä harmillista,
            että nimenomaan paikallisten asukkaiden kuuleminenhan tässä on
            jäänyt käytännössä tekemättä.
            Tekeekin mieli kysyä, onko ympäristövaliokunta
            tutustunut paikan päällä tähän
            kansallisvesialueeseen ja sitä kautta ollut sitten miettimässä,
            mikä tälle esimerkiksi juuri nimeksi sopii. Tätä haluan
            puheenjohtaja Korhoselta tiedustella. Päätöksenteon
            eduskuntatasollakin täytyy perustua siihen, että tunnetaan
            oikeasti alue, eikä ainoastaan siihen, että ympäristöministeriö tai
            joku muu kertoo, mitä siellä sitten on. Uskon,
            että nimenomaan sillä vierailulla, jolla paikallisasukkaat
            pääsevät kertomaan alueen ominaispiirteistä,
            perinteistä, historiasta, muun muassa myös tähän
            nimipuoleen liittyvästä asiasta ja metsästykseen
            liittyvistä asioista, on oma merkityksensä myös
            päätöksenteossa. Tässä mielessä kyllä on
            aina toivottavaa, että kun eduskunta tekee varsinkin alueellisia, paikallisiin
            asioihin liittyviä päätöksiä,
            niin niihin tutustutaan mahdollisimman hyvin, ja tätä kautta
            saadaan sitten sitä oikeaa tietoa.
         
         
         Herra puhemies! Kun maa- ja metsätalousvaliokunta teki
            yksimielisen esityksen siitä, että kansallispuiston
            nimeksi tulisi Konneveden—Rautalammin kansallispuisto,
            niin oli tietysti hyvä syy odottaa ja olettaa, että myös
            ympäristövaliokunta olisi päätynyt
            nimen osalta tuohon ratkaisuun, varsinkin kun ministeri Niinistö itse ilmoitti
            kansallispuiston lähetekeskustelussa, että hänelle
            sopii nimeksi se nimi, minkä eduskunta sitten lopuksi päättää.
            Eli ei olisi pitänyt olla mitään sellaista
            estettä siihen, etteikö tätä nimikysymystä olisi
            oikeasti vapaasti voitu lähteä harkitsemaan. Perusteluja
            tietysti voi löytää aina hyvin monenlaisia.
            Itse katsoisin, että alueen luonne nimenomaan puoltaa Rautalammin—Konneveden
            tai Konneveden—Rautalammin nimikkeistöä,
            koska Rautalammin emäpitäjä, Rautalammin
            kunta, siis 1561 perustettu kunta, piti sisällään
            emäpitäjänä myös Konneveden,
            Keski-Suomen pitkälti ja Pohjois-Savon alueita. Eli itse asiassa
            puhutaan todellakin emäpitäjästä,
            siitä alueesta, joka kokonaisuudessaan on sitten noin hallintoalueenakin
            noilla seuduilla toiminut.
         
         
         Kun puhutaan siitä, että kaksiosaisia nimiä ei pitäisi
            käyttää, niin kyllä tekee mieli
            tiedustella ympäristövaliokunnan puheenjohtajalta,
            että jos ympäristöministeriö nyt
            sitten lähtee näitä kaksiosaisia nimiä lyhentämään,
            niin aiotteko te kannattaa myös vaikkapa Urho Kekkosen
            kansallispuiston nimen lyhentämistä. Ja kummasta
            päästä te lyhentäisitte sitä?
            Mielelläni kuulen siihen vastauksen, koska kaikkiin päättömiin
            ehdotuksiin eduskunnankaan ei tarvitse lähteä menemään
            mukaan. Perusteita sille, onko nimi tuon pituinen tai tämän
            pituinen, ei todellakaan varmasti löydy. Kysymys on tahtotilasta
            ja halusta. Tässä suhteessa kyllä olen
            valtavan pettynyt ympäristövaliokunnan siihen äänestyspäätöksen lopputulokseen,
            mikä nyt meillä on käsittelyn pohjalla.
         
         
         Kaiken päälle vielä, itse asiassa
            jos tälle olisi haluttu hakea joku muu kuin kuntanimeen
            pohjautuva nimi: Rautalammin reitti on myös järvialuetta,
            mutta sitä kutsutaan myös Kansallisvedeksi. Luontotoimittaja
            Matti Härkälä teki esityksen asiasta,
            että jospa se olisikin ollut sitten Kansallisveden kansallispuisto.
            Mutta tätä nimiehdotusta ilmeisesti ei sitten
            arvioitu juuri ollenkaan.
         
         
         Itse pidän kuitenkin parhaimpana sitä, että eduskunta
            tekee tästä asiasta päätöksen
            sekä keskustan jättämän vastalauseen
            nimiehdotuksen että myös edustaja Rajamäen
            tekemän muutosesityksen mukaisesti eli Konneveden—Rautalammin
            kansallispuiston nimen mukaisesti.
         
         
         Herra puhemies! Lopuksi vielä pari sanaa tähän
            metsästykseen liittyen, joka on myös keskustan
            vastalauseessa mukana. Tässä näkyy ehkä juuri
            tämä ympäristöministeriön
            perusajattelu, että metsästys on jotenkin sellaista
            niin vaarallista toimintaa, että sitä ei voida
            kansallispuistoalueella harrastaa ja harjoittaa. Sillekin on olemassa historialliset
            perusteet. Ihmiset tulevat toimeen luonnossa. Nekin, jotka siellä retkeilevät,
            metsästävät, marjastavat, liikkuvat,
            nauttivat luontoarvoista. Kansallispuistonkin alueella pystyttäisiin
            tekemään sellaisia ratkaisuja, että tuollainen normaali
            metsästys siellä pystyttäisiin metsästyslakien
            mukaan sallimaan. Tässä suhteessa tuo keskustan
            vastalause on kyllä ihan paikallaan. Se nimenomaan pitäisi
            tuon kansallispuistoalueen sellaisena, joka toiminnallisesti olisi
            myös perinteisten, historiallisten alueen omien tarpeiden mukainen.
            Ei pidä väheksyä sitä metsästäjämäärää ja
            toimijoita, jotka tuota harrastusta siellä kaiken kaikkiaan
            ylläpitävät. Silläkin on oma
            merkityksensä myös eri kantojen säätelyssä ja
            viime kädessä esimerkiksi jopa liikenneturvallisuuteen liittyen.
         
         
         Puheenjohtaja! Kaikeksi lopuksi: Olen iloinen siitä,
            että kansallispuistohanke tältäkin osin on
            menossa eteenpäin. Se on kulkenut varmasti yhtenä nopeimpana
            hankkeena koko tämän käsittelyprosessin,
            ja siltä osin kyllä kiitos kaikille tekijöille
            kuuluu. Mutta nämä kaksi asiaa, nimikysymys ja
            metsästysasia, jotka ovat nyt sitten näitä eduskunnan
            vielä arvioitavia asioita, ovat nousseet valitettavasti
            tässä keskustelussa ja käsittelyssä pinnalle.
            Toivon, että nämä ratkeavat kuitenkin
            myönteisesti huomisessa eduskunnan täysistunnon äänestyksessä.
         
         
         
       
      
         
         Heikki Autto /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edellä edustaja Rossi sanoi, että paikalliselle
            mielipiteelle pitää antaa sijaa, ja olen kyllä samaa
            mieltä tästä asiasta. Edustaja Rajamäki
            käytti tuossa hyvän perustelevan puheenvuoron
            siitä, miksi tosiaan tässä nimiasiassa
            ollaan nyt ympäristövaliokunnan mietinnön
            takia — jonka ympäristövaliokunta valitettavasti
            siis teki vastoin täysin yksimielisen maa- ja metsätalousvaliokunnan
            lausuntoa — menossa vikaan.
         
         
         En itse ole tuon alueen paras asiantuntija, enkä siksi
            halua alkaa tässä puhumaan suulla suuremmalla,
            mutta tuon esimerkin alueelta, jonka itse tunnen erittäin
            hyvin. Eli kun vuonna 2005 perinteikäs Pallas-Ounastunturin
            kansallispuisto nimettiin uudelleen Pallas-Yllästunturin
            kansallispuistoksi, siis tämä perinteikäs
            Ounastunturi pudotettiin nimestä pois, niin en usko, että lainsäätäjät
            silloin mitään pahaa tarkoittivat tällä asialla,
            mutta kyllä tämä edelleen vielä tänä keväänä Enontekiöllä puhutti,
            että no, kylläpäs lainsäätäjä siinä aika
            lailla ylenkatsoi tätä upeaa tunturijonoa, kun
            ei voitu nimetä tätä Ounas—Pallas—Yllästunturien
            kansallispuistoksi. Tämä kokonaisuus olisi mahdollistanut
            sen, että kun oltaisiin siellä Enontekiöllä Ounastunturin
            osassa, niin siellä voitaisiin puhua Ounastunturin kansallispuistosta,
            johon mennään, sitten kun ollaan Muonion—Kittilän-akselilla
            Pallastunturin kohdalla, voidaan puhua Pallastunturin kansallispuistosta,
            ja kun ollaan sitten taas Muonion—Ylläksen osalta
            siellä Yllästunturin alueella, niin siellä voidaan
            puhua sitten Yllästunturin kansallispuistosta, kun Lapissa
            kerran on mahdollisuuksia näin suuria puistoja maantieteellisesti perustaa.
         
         
         Elikkä kun nyt sitten jätettiin tämä nimi
            tällä tavalla huonosti valmistelluksi, niin kyllä sillä aiheutettiin
            paikallisesti ikävä tunne siitä, että lainsäätäjä ei
            paikallisia olosuhteita huomioi. Siksi kyllä yhdyn edellisiin
            puhujiin siitä, että nyt eduskunnan on syytä todella
            tarkkaan harkita tämä kansallispuiston nimi.
         
         
       
      
         
         Martti Korhonen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ensinnä, se on varmaan totta,
            että tarkkaan kannattaa aina harkita, kun jotakin lainsäädäntöä tehdään,
            ettei tule mitään sellaista, johon joudutaan viikon
            tai kahden tai kuukauden päästä palaamaan.
            Ensinnäkin tähän nimiasiaan ihan vain muutama
            yksittäinen näkökulma.
         
         
         Varmaan sillä on tämmöistä tunnesidettä ja tunnearvoa
            ja kaikkea muuta, ja siihen niitä perusteluita voi hakea
            eri lailla eri näkökulmista, mutta tosiasiat ovat
            tietenkin tosiasioita, ja jos katsoo esimerkiksi tätä kansallispuiston
            nimihistoriaa, syntyä, niin tätä kansallispuiston
            perustamistahan ehdotettiin alun perin jo 1990-luvun puolessa välissä.
            Tässä Rautalammin kunnan ympäristölautakunta
            päätti kokouksessaan 3.1.1995 perustaa työryhmän,
            joka valmistelee esityksen kunnan hallitukselle Konneveden kansallispuistosta.
            Myös paikallinen lehdistö käytti samaan
            aikaan nimeä — muun muassa Sisä-Savo-lehti 30.1.1995 — Konneveden
            kansallispuisto. Aina tietenkin löytyy joku faktinenkin
            pohja.
         
         
         Sen jälkeenhän tämä on vähän
            elänyt. Tässähän on ollut erilaisia
            nimiä: Kalajanvuoren, Etelä-Konneveden, Enonniemen,
            Konneveden sekä Enonniemen—Etelä-Konneveden
            tai Etelä-Konneveden—Enonniemen kansallispuisto
            ja niin edespäin. Tämä on vähän
            elänyt, ja jokaisella liittyy sitten joku oma tarinansa
            sinne.
         
         
         Mutta tämä Etelä-Konneveden kansallispuiston
            tarinahan liittyy nimenomaan tähän päivään ja
            ehkä vähän tulevaisuuteenkin. Meillähän
            on, niin kuin edustaja Autto tuossa sanoi, kaksiosaisia nimiä muutama:
            Kauhanevan—Pohjankankaan kansallispuisto, Puurijärven—Isosuon
            ja äsken mainittu Pallas-Yllästunturin kansallispuisto,
            jossa on tämä kaksiosainen nimi, elikkä Kauhaneva—Pohjankangas,
            aivan selkeästi erotettu kaksi erilaista aluetta toisistaan.
            Puurijärven ja Isosuon kansallispuistossa kaksi erilaista luontoelementtiä on
            nimellä erotettu toisistaan.
         
         
         Kun tällä hetkellä ympäristöministeriö tekee valmistelua,
            jossa tavoitteena on tulevaisuudessa hakea näille yksiosaiset
            nimet, niin olisihan se nyt vähän hassua tässä vaiheessa
            sitten tehdä uutta kansallispuistoa, jolle pantaisiin sitten
            kaksiosainen nimi, ja sitten muutaman viikon päästä alettaisiin
            valmistelemaan esitystä, jossa se taas muutettaisiin yksiosaiseksi.
            Minulla ei hirveästi tällaista tunnesidepuolta
            siihen ole olemassa, eikä se minulle ole mikään
            suuren luokan kysymys, vaan kysymys on enempi siitä, valmistaudutaanko
            lähitulevaisuuteen vai mennäänkö menneisyyteen,
            ja minusta nyt kannattaa valmistautua ehkä enempi tähän
            lähitulevaisuuteen.
         
         
         Siten tämä metsästysasia on vähän
            vaikeampi näköjään hahmottaa,
            että mistä tässä kaiken kaikkiaan
            puhutaan. Ensin pitää ymmärtää tietenkin tämä luonnonsuojelualue,
            mitä sillä kaiken kaikkiaan tarkoitetaan ja ymmärretään,
            ja ottaa sitten siihen valikkoon myös tämä metsästys.
            Luonnonsuojelualueilla kaikkia kansalaisia sitovat eläinten,
            kasvien ja maaperän vahingoittamista koskevat kiellot.
            Ne ovat tiettyjä jokamiehen oikeuksia koskevia poikkeuksia
            lukuun ottamatta varsin ehdottomia määräyksiä.
            Jos me nyt katsomme kokonaisuutta koko kansallispuistokentässä,
            niin metsästäjä on ainoa harrastajaryhmä, jonka
            hyväksi on säädetty luvanvarainen poikkeamismahdollisuus.
            Jos me puhumme Etelä-Konneveden alueesta, joka on noin
            tuhannen hehtaarin alue, ja meillä on pohjoisessa kymmenenkertaiset,
            jopa satakertaiset alueet, jotka ovat kansallispuistoalueena, niin
            tuhannelle hehtaarille pitäisi sitten löytyä tilaa
            sille metsästyksellekin. Voihan se olla, että se
            jossakin kohti on, kun sieltä joudutaan poistamaan vieraslajeja
            tai sitten kantaa muuten rajoittamaan.
         
         
         Mutta kannattaa nyt muistaa, että esimerkiksi kasvi-
            tai hyönteisharrastajat eivät voi saada lupia
            luonnonsuojelualueille näytteiden keräämiseksi.
            Siis kasvi- ja hyönteisharrastajat eivät voi saada
            tällä hetkellä kansallispuistoihin lupia.
            Tähän nähden yhden käyttäjäryhmän
            tarpeisiin säädettäviltä poikkeuksilta
            tulisi edellyttää huomattavan tärkeitä alueen
            erityispiirteisiin liittyviä perusteita, jotta kansalaisia
            kohdellaan tasapuolisesti.
         
         
         Kansallispuisto, kansalaisten kohtelu tasapuolisesti. Tästähän
            tässä isossa kuvassa on kyse. Emme me voi säätää hirveän
            paljon poikkeuksia jotakin käyttäjäryhmää varten
            ja sitten niitä muita käyttäjäryhmiä estää käyttämästä.
            Tämä pitää ensin hahmottaa,
            kun puhutaan kansallispuisto- tai luonnonsuojelualueista. Minun
            mielestä tämä on hyvin perusteltu tätä taustaa
            vasten.
         
         
         Ja sitten tämä vastalause, jonka keskusta
            on tehnyt tähän metsästykseen liittyen:
            Onhan se vähän kummallinen esitys, jos sitä vähänkään tarkastelee
            analyyttisemmin. Siinä sanotaan, että metsästysoikeus
            kaikille paikallisille. Kelle kaikille paikallisille? Pohjoisessa
            se on säädetty niiden kuntien asukkaille, mutta
            ketä ovat nämä kaikki paikalliset? Minä en
            tunne semmoista määritelmää.
            Sitä ei ole määritelty mitenkään, siinä vain
            puhutaan paikallisuudesta. Sitten siinä ei ole huomioitu
            ollenkaan sitä, että tällä hetkellä metsästysoikeushan
            on vuokrattu seuroille. Nyt se annettaisiin kaikille paikallisille.
            Kyllä tässä kannattaa vähän
            miettiä, mitä esittää, tai ainakin sitä,
            miten esittää.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Minä voin tarvittaessa luetella ne
            nimetkin, keitä ne paikalliset ovat siellä. Siellä on
            noin 300 metsästäjää, ja metsästysseuroja
            on kymmenkunta, jotka harjoittavat tuolla alueella metsästystä.
            (Martti Korhonen: Ei sitä ole määritelty!)
            Siis nämä noin 300 harrastajaa harrastavat metsästystä sillä alueella,
            ja he ovat varmasti niitä paikallisia sitten.
         
         
         Mutta joka tapauksessa, herra puhemies, tähän
            nimikysymykseen liittyen: Edustaja Autto totesi kyllä hyvin
            tuon Lapin kysymyksen liittyen sitten tähän pidempään
            nimiasianäkökulmaan. Eli kyllä nimi voi
            olla pidempikin, ei sen aina tarvitse olla välttämättä just
            se käyttönimi, jota sitten lopuksi käytetään.
            Mutta tässä tapauksessa myös se Rautalammin
            mukanaolo, uskon niin, olisi vaikuttanut ja vaikuttaisi myönteisesti nimenomaan
            alueen markkinointiin sikäli, että silloin se
            kohdistuisi selkeästi myös Pohjois-Savon puolelle
            ja omalta osaltaan myös toisi sitten vaikutuspiiriin lisää väkeä.
            Kyllä sillä on oma merkitys silloin, mihinkä kansallispuiston
            sijoittuminen mielletään. Totta kai Rautalampi
            on siinä Keski-Suomen, Savon ja Hämeen rajamailla, mutta
            edelleenkin olen sitä mieltä, että tuo
            nimikysymys tulisi hoitaa juuri tuollaisena Konneveden—Rautalammin
            kansallispuisto -nimenä.
         
         
         Kun sanoin vielä, että on esimerkkejä siitä, että käytetään
            myös lyhyempää kutsumanimeä, niin
            Lapissa, Sallassa toimi aikoinaan baari, joka ei millään
            meinannut päästä normaalinimellä rekistereihin,
            ja baarin omistaja sitten pisti sille nimeksi Äteritsiputeritsipuolilautatsibaari,
            ja tällä nimellä tuo baari kulki, joskin
            siellä vastattiin aina puhelimeen vain, että Äteritsi-baari.
         
         
       
      
         
         Martti Korhonen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Niin kuin äsken tuossa totesin,
            niin ei tämä nimiasia minulle ole henkilökohtaisesti
            mikään hirveän iso kysymys. Mutta jos
            ministeriö valmistelee tällä hetkellä jo
            esitystä olemassa olevien kaksiosaisten nimien muuttamiseksi
            yksiosaisiksi siitä syystä, että se on
            markkinointia, se on aluetaloutta, se on työllisyyttä,
            ja sitä kautta yritetään saada helpommin
            hahmotettava asia, niin on vähän kummallista,
            jos me nyt tekisimme päinvastaiseen suuntaan ja sitten
            muutaman kuukauden päästä tänne
            tulisi esitys, jossa sitä nimeä mahdollisesti
            yksinkertaistettaisiin.
         
         
         Tämä nyt kannattaa ottaa ihan realiteettina huomioon,
            että nämä nimet, joita siellä on
            ollut, eivät ole käytännön elämässä osoittautuneet
            toimiviksi, vaan on osoittautunut, että niillä on
            omat ongelmansa. Mikä merkitys sillä sitten kaiken kaikkiaan
            on — mutta minun mielestäni lainsäädäntöä kannattaa
            tehdä tulevaisuuteen, ei menneisyyteen.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä metsästys
            on monelle ihmiselle erittäin tärkeä asia.
            Sen takia meidän ei kannata sitä väheksyä tässä ollenkaan.
            Vaikka tämä kyseinen Konneveden—Rautalammin
            kansallispuiston alue onkin tämmöinen pirstalainen
            ja tietyn kokoinen,  niin se  muodostaa  semmoisen
            ko-konaisuuden suuremmasta suojelualueasiasta. Elikkä on
            alueita, jotka ovat omistuksellisesti eri kuvioissa. Ensinnäkin
            tämä päätös, mitä tässä nyt
            tehdään, on hyvin todennäköisesti
            ennakkopäätös sille laajenevallekin suojelualueelle — koska
            todennäköistä on, että se alue
            lähiaikoina laajenee tavalla tai toisella — elikkä tullaanko
            se metsästys kieltämään jatkossa
            niillä muillakin alueilla ynnä muuta.
         
         
         Ja muutenkin minä tuon tämän ennakkopäätösasian
            tässä nytten esille. Vaikka jokainen kansallispuisto
            käsitellään yksilötapauksena, — meillä on
            nyt tämä asia käsittelyssä,
            lähiaikoina meillä on Teijon kansallispuisto -asia,
            sen jälkeen useita muitakin kansallispuistoasioita on tulossa
            meille saliin käsittelyyn — niin minä ainakin
            katson, että tämä on ennakkopäätös
            siitä, miten me tulemme metsästysasioita jatkossa
            päättämään eri kansallispuistojen
            alueella. Sen vuoksi pidän erittäin tärkeänä,
            että nyt tässä tekemämme päätös — joka
            on toivottavasti metsästykselle myönteinen edellä aiemmin
            esitettyjen perustelujen mukaisesti — tulisi olemaan se,
            että me sallimme ihmiselle tärkeän metsästyksen.
            Metsästys on säännelty toiminta. — Ja
            se, mitä tarkoittaa tämä "paikalliset
            asukkaat", niin kyllä se metsästyksellisenä terminä ymmärretään.
         
         
       
      
         
         Martti Korhonen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ei sitä kyllä ymmärretä,
            koska ei lainsäädäntö tunne
            semmoista määritelmää ainakaan
            minun tietääkseni, mutta voihan se tietenkin olla,
            että metsästäjät sitten tuntevat.
            Mutta kun metsästäjiä koskee sama lainsäädäntö kuin
            meitä kaikkia muitakin, niin kyllä se paikallisuus
            pitää sitten määritellä.
            Ei se paikallisuus tarkoita metsästysseurojen jäseniä,
            ei se voi olla sillä tavalla.
         
         
         Tähän ennakkopäätösluonteeseen:
            ei tämmöistä johtopäätöstä voi
            tehdä. Me teimme muutama kuukausi sitten Koloveden kansallispuistosta
            päätöksen, jossa metsästys on
            eri lailla säädelty. Meillä on nyt Teijo
            käsittelyssä täällä,
            ja siinä metsästys on taas eri lailla säädelty.
            Elikkä joka kansallispuiston kohdalla se on uniikki tilanne,
            ja metsästykseen pitää suhtautua siihen tarpeeseen
            nähden, mikä sillä alueella on, ja niin kuin
            aiemmin sanoin, pitää nähdä tämä iso
            kehikko, missä kansallispuistoissa liikutaan, elikkä kansallispuistoon
            on kaikilla kansalaisilla rajoittamaton oikeus mennä, mikä on
            minun mielestäni se iso asia.
         
         
         Sitten toinen iso asia, joka siinä on, on se, että jos
            me kansallispuistoon annamme — tässä mielessä keskustan
            esitys on ihan hyvä niin kuin pohjaesityksenä — metsästysoikeuden
            ja se annetaan esimerkiksi joillekin seuroille, niin silloinhan
            me rajaamme jo valtavan joukon, valtaosan kaikista kansalaisista,
            ulos. Siinä mielessä minä olen joskus
            sanonut, että jos menemme siihen, niin silloin pitää olla
            tämä Lapin kuntien malli, jossa kaikilla kuntalaisilla
            on se metsästysoikeus. Silloin se antaa kuntalaisille sen.
            Koska seuroilla on edelleen oma kriteeristö, millä he
            ottavat jäseniä, niin sillä jäsenistön
            ottamisella voidaan rajata valtaosa ulos, niin kuin käytännössä tapahtuu.
            Esimerkiksi Teijon alueella siinä toisessa metsästysseurassa
            on 18 jäsentä ja toinen on ilmeisesti suunnilleen
            samaa suuruusluokkaa. Kaikki muut sen alueen, Salon kunnan alueen, asukkaat
            ovat ulkopuolella metsästyksestä heti kättelyssä.
            Jos sinne Kolovedelle olisi tullut metsästysoikeus sillä määritelmällä,
            mitä jotkut ajoivat, niin siellä olisi semmoinen
            metsästysseura, jossa on muutama jäsen, ja heillä olisi
            metsästysoikeus, mutta ei niillä muilla kuntalaisilla.
            Eihän se nyt näinkään voi mennä.
         
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.