Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on ampuma-aselainsäädännön
kokonaisuudistuksen toinen vaihe. Tässä esityksessä on kansallisiin
tarpeisiin liittyviä muutoksia ja lisäyksiä.
Lisääntyneen ampuma-aseista johtuvan ja siihen
liittyvän väkivallan sekä muiden väärinkäytösten
johdosta lakiuudistusta on pidettävä tarpeellisena.
Lisäksi valiokunnan saaman selvityksen mukaan aseasioiden
hallintoa tulee uudistaa. Nykyisellään sitä pidetään
jossain määrin virkavaltaisena.
Tämän uudistuksen, joka nyt on ensimmäisessä käsittelyssä,
keskeisiä muutoksia ovat ensinnäkin yhteisöjen
ja säätiöiden mahdollisuus luvan saamiseen.
Toisena tähän liittyy kaasusumuttimien kevennetty
ja nykyistä tarkoituksenmukaisempi lupamenettely. Edelleen
kaupallisen asealan elinkeinonharjoittamisen ja koulutuksen luvanvaraistaminen
on hallituksen esityksessä mukana.
Tärkeänä kohtana uudistuksessa on
ampuma-aseasioita kokonaisuudessaan käsittelevän
asehallintoyksikön perustaminen, samoin ampuma-aselautakunnan
perustaminen sisäasiainministeriön yhteyteen.
Asekeräilijöiden oikeus erityisen tiedoston pitämiseen
omasta kokoelmastaan erillisten lupien hankkimisen sijaan sisältyy
myös tähän sekä ulkomailta tuotavien
aseiden ja niiden osien valvonnan tehostaminen väärinkäytösten
vähentämiseksi.
Arvoisa puhemies! Yhteisöluvan luomisella helpotettaisiin
nykyistä hieman ongelmalliseksi muodostunutta lupamenettelyä.
Tästä menettelystähän on aiheutunut
käytännössä runsaasti ongelmia
ja ylimääräistä työtä silloin,
kun luvan haltijana toiminut henkilö on lopettanut toimintansa
yhteisössä tai säätiössä ja
luvan haltijaa on jouduttu vaihtamaan. Esityksen mukaan yhteisön
tai säätiön olisi toimielimessään
käsiteltävä ampuma-aselupien hankintaa
koskevat kysymykset. Valiokunnan mielestä tämä ei
hankaloita lupamenettelyä ja riittäväksi
asian käsittelyn laajuudeksi katsotaan päätöksenteko
hankittavista aseista, niiden laadusta ja luokasta, enimmäismäärästä,
tyypistä ja päätöksen voimassaoloajasta.
Kaasusumuttimien osalta lakiuudistuksella on nykytilannetta
kohentava vaikutus. Nykyisellään kaasusumutinta
ei vaarallisuudeltaan voida rinnastaa ampuma-aseeseen lainkaan.
Lisäksi sumuttimia ei voida luokitella tyypiltään,
toimintatavaltaan ja kaliiberiltaan eikä yksilöidä tunnistetiedoiltaan
siten kuin ampuma-aseita. Uusi lupamenettely tekee kyseisten välineiden
välttämättömän hankinnan
ja tarkoituksenmukaisen käytön nykyistä helpommaksi;
nykyinen menettely on siis koettu varsin jäykäksi.
Valiokunta kuitenkin huomauttaa, että on olemassa myös
monia muita turvallisuutta vaarantavia välineitä,
joita ei ole laissa selkeästi määritelty.
Nämä terä- ym. aseet, jalkajousi mukaan
luettuna, tulisikin selkeästi määritellä uutta
lainsäädäntöä tehtäessä.
Mitä ilmeisimmin näiden paikka tulee jatkossa
olemaan teräaselaissa.
Elinkeinoalan laajennus on nähty tarpeellisena uudessa
laissa. Kaupallisiin tarkoituksiin käytettävillä ampumaradoilla
on sattunut ikäviä väärinkäytöksiä.
Elinkeinonharjoittajan vastuu tällä sektorilla
on suuri, eikä laissa ole nykyisellään minkäänlaisia
pätevyysvaatimuksia. Tämän lisäksi
koulutuksen laadun taso on varsin vaihteleva eikä koulutusta
tällä hetkellä valvota, vaan sitä voi
antaa kuka tahansa. Ampuma-aseiden käyttöön
kouluttaminen edellyttää toiminnan luonne huomioon
ottaen sekä kouluttajiin että koulutettaviin kohdistuvaa
viranomaisvalvontaa. Tämän lisäksi luvan
antamisen edellytyksenä olisi erityisen ammattitaitokokeen
läpäisy.
Nämä uudistukset, arvoisa puhemies, lisäisivät
hallintovaliokunnan mielestä yleistä turvallisuutta
ja tehostaisivat osaltaan valvonnan mahdollisuutta. Myös
velvollisuus ilmoittaa elinkeinonharjoittajien välisistä luovutuksista
katsotaan tarpeelliseksi lähinnä aseen elinkaaren
tarkemman seuraamisen johdosta. On kuitenkin huomattava toimintaa
kehitettäessä, että järjestelmän
tulee olla selkeä ja johdonmukainen.
Tärkeänä uudistuksena on tässä lakiehdotuksessa
myös erityisen asehallintoyksikön ja ampuma-aselautakunnan
perustaminen. Yksikkö toimisi poliisiosaston itsenäisenä yksikkönä sisäasiainministeriössä.
Sille siirrettäisiin lääninhallituksille
kuuluneet ampuma-aseisiin liittyvät lupatehtävät.
Yksikkö antaisi ampuma-aseiden kaupallista tuontia, vientiä ja
kuljetusta sekä siirtoa Suomesta ja Suomeen koskevat luvat.
Lisäksi sinne siirrettäisiin asealan elinkeinolupien myöntäminen.
Hallintovaliokunta pitää yksikön perustamista
tärkeänä, sillä lopputuloksena
olisivat muun muassa lupakäytäntöjen
yhtenäistyminen, valvonnallisten etujen saavuttaminen,
lupa-asioiden nopeampi käsittely ja asealan asiantuntemuksen
lisääntyminen. Lautakunnan perustamista puoltaa
se, että asealalla on jo pitkään ollut pulaa
asiantuntijatahosta, jolta pystyisi pyytämään
lausuntoja alaa koskevista asioista. Lautakunta koostuisi sekä hallinnon
henkilöistä että toimijoista ja muista
asiantuntijoista.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota
myös siihen, että Suomessa on edelleen eri tavalla
säilytettävänä runsaasti aseita,
joihin ei ole hallussapitolupaa. Tästä syystä valiokunta
korostaa samaan tapaan kuin vuoden 1997 valtiopäivillä lausunnossaan,
että aselain kokonaisuudistuksen kolmannessa vaiheessa
tulee aseiden luovutus järjestää asianmukaisesti. Tällöin
on selvitettävä, miten lunastamisen rahoittaminen
voidaan oikeudenmukaisesti järjestää.
Kiinnitämme huomiota valiokunnan mietinnössä myös
ampuma-aseiden turvallisuuden osalta sellaisiin muihin aseisiin,
joita teräaselain mukaan on pidettävä vaarallisina
teräaseina, kuten tikari, stiletti ja pistin, jotka mainitaan
laissa, samoin kuin jousi, patukka ja nyrkkirauta sekä aseasetuksella
säädetyt muut vaaralliset teräaseet.
Valiokunta kiinnittää mietinnössään
huomiota siihen, että nämä ja muut aseet
tulee selkeästi määritellä järjestyslain
säätämisen yhteydessä järjestyslaissa
ja toisaalta teräaselaissa.
Edelleen valiokunta kiinnittää huomiota valtakunnallisen
atk-pohjaisen aserekisterin luomiseen. Tällaista rekisteriä ei
valiokunnan saaman selvityksen mukaan tässä ehdoteta
luotavaksi lähinnä sen kalleuden vuoksi. Valiokunta
kuitenkin korostaa sitä, että lainsäädännön
kolmannessa vaiheessa tulee luoda kattava valtakunnallinen atk-pohjainen
rekisteri.
Valiokunta pitää hallituksen esitystä perusteltuna,
tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa yksimielisesti
sen hyväksymistä eräin lisäyksin
ja muutoksin.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan puheenjohtajan perusteellisen
esittelyn jälkeen tähän ei monta kommentin aihetta
jää. Jatkaisin oikeastaan siitä, mihin
ed. Ravi lopetti.
Metsähallituksen erävalvojilla on ollut rajoitetut
poliisivaltuudet, jotka tarkistettiin viimeksi vuonna 94, kun poliisilaki
muuttui. Siinä yhteydessä huomattiin, että erävalvojalle
aikanaan suotu oikeus antaa tiedoksi rangaistusvaatimuksia oli vailla
säädöspohjaa. Uusissa valtuuksissa ei
tätä rangaistusvaatimuksen tiedoksianto-oikeutta
nyt ole. Tästä seuraa sellainen asetelma, että jos
erävalvoja toteaa rikkeen, joka on sakolla hoidettavissa,
hän voi rajoitetuilla poliisivaltuuksillaan suorittaa suppean
esitutkinnan, periaatteessa täyttää rangaistusvaatimusilmoituksenkin,
mikä sinänsä on suppeaa esitutkintaa.
Mutta sitten hänen täytyy lähettää se
tiedoksiantomerkintää varten paikalliselle poliisille.
Tästä seuraa, että asiakas, se erästelijä,
joutuu matkustamaan kymmeniä, kenties satakin kilometriä yhden
nimikirjoituksen ja yhden päiväyksen takia. Ymmärrän,
että rangaistusmääräyslain avaaminen
tässä yhteydessä ei ollut mahdollista,
mutta tämä on epäkohta, joka pitää korjata.
Toinen havainto: Kun täällä puhutaan
armovuoden jälkeen tapahtuvan lunastuksen rahoittamisesta,
se ei voi olla iso ongelma, koska kun aseen hallussapitolupa peruutetaan,
niin aseet kyetään realisoimaan oikeudenmukaiseen
hintaan aseen entisen haltijan hyväksi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten useissa puheenvuoroissa aikaisemmin
on jo todettu, valiokunnan puheenjohtaja esitteli ja perusteli mietinnön
ja ensimmäisen käsittelyn vaiheen erinomaisen
hyvin. Yhteen asiaan kuitenkin kiinnittäisin erityistä huomiota
tässä asiassa.
Kun todetaan sisäasiainministeriöön
perustettava erityinen asehallintoyksikkö, joka toimii
samalla poliisiosaston itsenäisenä yksikkönä,
tältä osin on esitetty kentällä epäilyjä,
onko täällä aina järki ja harkinta
riittävästi matkassa. Mutta uskon, että valiokunta
on tämän asian perusteellisesti miettinyt, ja
sitten kun asiasta löydetään myös
mietinnön osalta se lausuma, että yksikön yhteyteen
on ehdotettu perustettavaksi lausunnonantajaksi suunniteltu ampuma-aselautakunta,
katson, että tähän lautakuntaan varmasti
tulee sellainen kentän edustus, myös eri harrastajaryhmien
edustus, että ei liene mitään syytä pelätä näitä epäilyjä,
että tästä tulisi virkavaltainen ja byrokraattinen,
vaan kokonaisuutena katsoisin, että kun tätä asiaa
katsotaan metsästäjien, reserviläisten
ja aseharrastajien silmäkulmalta, tämä vienee
asiaa eteenpäin ja edistää myös
valtakunnan turvallisuutta sekä joustavoittaa aselupakäytäntöä.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaikkinensa on syytä yhtyä siihen,
mitä ed. Seppo Lahtela totesi, että ylipäätänsä näissä toiminnoissa
olisivat sekä asehallintoyksikön että muutoinkin
ampuma-aselainsäädännön kehittämisen
toiminnoissa mukana mahdollisimman laajasti kaikki eri intressitahot.
Mehän silloin ensimmäistä vaihetta uudistettaessa
jouduimme tilanteeseen, että hallituksen ensimmäinen
esitys koki asiantuntijakuulemisessa niin paljon ristiriitaisia näkemyksiä,
että jouduimme ensimmäisen hallituksen esityksen
silloin aikoinaan hallintovaliokunnassa toteamaan uudistuksen tarpeessa
olevaksi jo välittömästi. Sitten myöhemmin
hallitus antoi uuden esityksen. Siltä pohjalta säädettiin aselain
ensimmäinen vaihe, joka tähänastisen
kokemuksen mukaan on osoittautunut kohtuullisen onnistuneeksi.
Nyt kuitenkin EU:n piirissä on myös asedirektiivin
uudistaminen käynnissä. Senkin osalta, ainakin
muutaman vuoden sisällä, voi tulla lisää muutostarpeita.
Ne on syytä ottaa seuraavassa uudistusvaiheessa huomioon.
Toivon mukaan jatkossa mahdollisimman laajalla joukolla aselain
uudistamista tehdään niin, että eri tahot
saavat olla mukana valmisteluvaiheessa ja antaa jo silloin lausuntonsa,
niin sillä tavoin asia etenee myös eduskuntakäsittelyssä paremmin.
Mielestäni tähän lainsäädäntöön
ei kuulu eikä oikein voikaan kuulua mitään
erityisiä poliittisia näkemyseroja vaan asia tulee
hoitaa yksituumaisesti.
Yleiskeskustelu päättyy.