Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevan lain
valmistelu valiokunnassa on jälleen kerran ollut mutkikasta.
Se ei suinkaan ole johtunut valiokunnasta vaan valtiovarainministeriön
ja ympäristöministeriön kitkaisesta yhteistyöstä.
En voi kuin jälleen kerran todeta sen, että mielestäni
ministeriöt elävät eri todellisuudessa
kuin lakeja ja säädöksiä toteuttavat
toimijat. Karrikoiden voisi todeta, että ministeriöissä suunnitellaan
hienoilta kuulostavia visioita, joilla ei välttämättä ole
yhtymäkohtia elettävään todellisuuteen.
Uuden lain asuntopoliittinen tehokkuus on hyvä, koska
se sallii aravarajojen ylittämisen. Aravan kohderyhmähän
on erityisesti kysyntäpaikkakunnilla heikoimmassa asemassa
olevat asunnontarvitsijat. Jo niin sanottu keskipalkkainen hakija
karsiutuu, koska vähäinen asuntojen vaihtuvuus
ja tuotanto kohdentavat asunnot oikeutetusti kaikkein pienituloisimmalle
ryhmälle. Usein nuorilla perheillä on asuntovaikeuksia
sinänsä hyviltä vaikuttavista tuloistaan
huolimatta muun muassa opintovelkojen ja kodinperustamismenojen
vuoksi.
Lain valtiontaloudellinen tehokkuus on myös voimassa
olevaa lakia parempi. Se estää myös sen,
etteivät jatkossa niin sanotusti ei-vakiintuneet tuottajat
voi saada suorastaan ilmaista hyötyä vuokrarosvouksella
tai valitsemalla asukkaitaan itsevaltaisesti.
Arvoisa puhemies! Kritiikkini kohdistuu nimenomaan siihen, että ministeriöiden
alun perin suunnittelema, lain toimivuuteen kiinteästi
liittyvä asetus oli puhtaasti teoreettinen. Sen mukaan 18
vuoden jälkeen lainasta olisi ollut jäljellä melkein
90 prosenttia, kun samanaikaisesti taloissa on jo normaalisti kohennus-
ja peruskorjaustarvetta. Samoin siitä aiheutuva riski asukkaille
olisi ollut kohtuuton, koska samanaikaisesti olisi alkanut kova
lyhennysohjelma ja muu lisärahoitustarve.
Järkevän talonpidon lähtökohtana
on nyrkkisääntö, jonka mukaan noin kolmanneksen
lainoista pitäisi olla lyhennettynä ensimmäisten
20 vuoden aikana. Myös pääoman kulumisen
täytyy näkyä yritysten tilinpäätöksissä,
jotta niiden todellista taloudellista tilannetta pystytään
arvioimaan. Jos poistoja ei tehdä, yrityksen varallisuudesta
ja uuden kirjanpitolain vaatimasta vuotuisesta tilanteesta voi syntyä liian
hyvä kuva.
Mielestäni on tärkeää, että myös
valtion taholla yhtiöitä pystytään
arvioimaan mahdollisimman oikein, koska niin sanotut yleishyödylliset tuottajat
ovat tavallaan valtion yhteistyökumppaneita korkotukituotannon
ja lisäksi aravatuotannon osalta. Haluan tällä korostaa
sitä, että aivan oikean suuntainen tavoite eli
lähtövuokrien alentaminen ei voi tapahtua vain
kiinteistötalouden kustannuksella, koska tuottajat ja sijoittajat
arvioivat itse sen, ottavatko he kyseisen riskin. Jos he eivät
sitä ota, ei silloin tuotantokaan toteudu, vaikka me sitä kuinka
toivoisimme.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että vaikka käytinkin
yhteistyökumppanuus-sanaa yleishyödyllisten kohdalla,
on valtion ja tuottajien välillä myös
kova kisa siitä, kuinka paljon kumppanuudesta ollaan valmiita
maksamaan. Tähän kumppanuuteen kuuluu kuitenkin
tiiviisti myös niin sanottu kolmas osapuoli eli rahoittajat,
minkä tosiasian uskon olevan hyvin myös molempien
ministeriöiden tiedossa. Siksi minun onkin ollut vaikea
ymmärtää, miksi sitten lailla yritetään esittää vuosittaiseen
tarkistettavuuteen perustuvaa vaihtoehtoista rahoitusmallia, jonka
käyttökelpoisuudesta kukaan ei halua ottaa vastuuta.
Menettelyssä ei tiedettäisi ennakkoon lyhennyksiä,
laina-aikaa eikä maksuerien vuosittaisia tarkistusmääriä.
Se olisi asukkaidenkin kannalta täyttä lottoilua
vuodesta toiseen, eikä se sopisi myöskään
sijoittajille. Pankkien selvä sanoma onkin ollut, ettei
ole järkevää luoda uutta, muista lyhennystavoista
ja euroalueella käytössä olevista järjestelmistä poikkeavaa
menettelyä, etenkin kun jatkossa lainoja myönnettäisiin
mahdollisesti myös kiinnitysluottopankeista. Vai onko ajatuksena
ollut, että tällä tavalla ei valtiolle
tulisi vastuitakaan, kun ei kukaan edes aloittaisi tuotantoa? Lisäksi
esitettyä lyhennysmallia on pidetty jäykkänä,
sillä lyhennysohjelman joustomahdollisuus olisi riippuvainen
viranomaisen hyväksynnästä.
Valiokunta onkin kiinnittänyt huomiota myös siihen,
että on sinänsä hyvä, että asuntolainaa koskeva
sopimus on kilpailutettu. Valiokunta katsoo kuitenkin, että jokaisen
lainan erikseen kilpailuttaminen ei ole järkevää.
Mielestämme lakia olisikin tulkittava siten, että sekä yleishyödyllisten
yhteisöjen että yritysten käyttämää mallia
kokonaisrahoituksen kilpailuttamisesta esimerkiksi kerran vuodessa
voitaisiin soveltaa. Selkeintä olisi, jos siitä annetaan
ohjeet asetuksella.
Arvoisa puhemies! En halua osoittaa sormella ketään
yksittäistä toimijaa, mutta kaiken kaikkiaan,
kun olen joutunut seuraamaan asuntosektoria myös Valtion
asuntorahaston ja asuntoneuvoston jäsenen ominaisuudessa,
voin todeta, että jokin asia mättää.
Onko se sitten valtiovarainministeriön ja ympäristöministeriön
yhteistyö vaiko näiden ministeriöiden
itseriittoisuus suhteessa ulkopuolisiin toimijoihin, vai onko syytä siellä ja
täällä? Joka tapauksessa olen joutunut
tuntemaan jonkinlaista avuttomuutta päättäjänä koko asuntosektorin
kysymyksissä. Joudumme käymään
jatkuvaa köysikisaa uustuotannon rahoituksesta, määristä ja
sijoittamisesta. En tiedä, kenelle vastuu nykyisen tilanteen
korjaamisesta oikein kuuluu. Kukaan ei ole ainakaan vielä ilmoittautunut.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Käytin tästä asiasta
ensimmäisen käsittelyn yhteydessä ikään
kuin valiokunnan puolesta informatiivisen puheenvuoron, jossa kävin
nämä ongelmat läpi, mitkä nyt
ed. Kauttokin toi puheenvuorossaan esille.
Haluaisin todeta, että lopulta kuitenkin oli valiokunnalla
sellainen asetusluonnos käytettävissään,
jonka avulla saatettiin viedä asia kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla
eteenpäin, mikä käy ilmi myös
valiokunnan kannanotosta. Mutta aivan niin kuin ed. Kautto sanoi,
kyllä siinä ikään kuin kolmiodraama
on meidän käsittelyssämme ollut mukana.
Itse toteaisin, että siinä on valtiovarainministeriö yhtenä,
sitten ympäristöministeriö ja kolmantena
rakennuttajat ja sillä puolella myös rahoittajat.
Lopulta saimme asian kuitenkin tyydyttävällä ja
ehkä silläkin tavalla läpi, mitä eduskunta
oli alun pitäen edellyttänyt, kun se asian laittoi
ikään kuin vireille, eli päästiin
juuri siihen päämäärään,
mikä ed. Kautonkin puheenvuorossa tuli esille, että saataisiin
laajempia ryhmiä kansalaisista mukaan yleishyödyllisen
rakentamisen tuotteiden piiriin.
Keskustelu päättyy.