4) Hallituksen esitys laiksi opiskelijavalintarekisteristä ja
ylioppilastutkintorekisteristä annetun lain muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä sivistysvaliokunnan
mietintö koskee sähköistä opiskelijavalintarekisteriä.
Se luodaan ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen, niihin
hakuprosesseihin. Tämä on erittäin tärkeä hanke,
tärkeä lakiesitys siitä syystä,
että tämä on kauan odotettu. Tämä luo
uusia ajanmukaisia toimintatapoja, yksinkertaistaa asioita, nopeuttaa
niitä ja selkiyttää sekä hakijan
että koulutuksen järjestäjän
kannalta tilannetta. Päällekkäisiä toimintoja
pitää karsia. Tämä lakiesitys
on niitä päällekkäisyyksiä ottamassa
pois.
Nykyisin on ollut se huono tapa, että manuaalisesti
edelleenkin meidän yhteiskunnassamme näitä asioita
hoidetaan, paperilla siirretään, ja nyt on tarkoitus,
että nämä asiat saadaan sähköisesti vietyä eteenpäin.
Valiokunta oli huolissaan ainoastaan siitä, että tietoturvaan
ja tietosuojaan liittyviä asioita, salassa pidettäviä asioita,
ei saa viedä hakurekisteriin. Niitä ovat muun
muassa terveydentilaan liittyvät seikat, ja täytyy
pysyä tietoturvan hyvänä.
Lisäksi kiinnitettiin huomiota jälkiohjauksen merkitykseen.
Mitä tehdään niille opiskelijoille, jotka
eivät sitä opiskelupaikkaa saa sillä kerralla?
Miten heitä sitten jälkihoidetaan tämän
asian jälkeen?
Tämä oli, arvoisa puhemies, yksimielinen mietintö ja
hyvin kannatettava.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 38 opiskelijavalintarekisteristä ja
yo-tutkintorekisteristä on opiskelijoiden kannalta erittäin
myönteinen uudistus. Eli käyttöön
ollaan ottamassa, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja ed. Vahasalo
totesi, sähköinen hakujärjestelmä nyt
ensin ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa, mutta
myöhemmin tätä on tarkoitus laajentaa
muihinkin kuin yhteishaun piirissä oleviin toisen asteen
koulutuksiin.
Tämä muutos tulee poistamaan päällekkäisyyttä,
mikä ennen kaikkea on hyvä asia, ja parantamaan
koulutustarjontaa, mutta myös helpottamaan paikkojen täytön
seurantaa, että näitä tyhjiä paikkoja
ei jäisi, ja myös opinto-ohjausta, ja ehkä tärkeimpänä kuitenkin
on se, niin kuin sivistysvaliokuntakin mietinnössään
toteaa, että järjestelmä antaa myös
oikeita ja hyviä keinoja jälkiohjaukseen, että jokainen
nuori löytäisi opiskelupaikkansa. Tämä on
myös varsin kustannustehokas järjestelmä,
kun se tästä lähtee täysillä käyntiin,
ja voisi ed. Lauslahden sanoilla muutama täysistunto taaksepäin
todeta, että "ihan hyvä lakiesitys".
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 38 on hyvä esitys
ja sisältää sähköisen
opiskelijavalintajärjestelmän rekisterin luomisen
ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen hakuprosesseihin. Sen
merkitys näkyy juuri siinä, että se helpottaa
ja tehostaa yhteishakua.
Valiokunta on lyhyessä kannanotossaan kiinnittänyt
hyvin keskeisiin asioihin huomiota, ja niissä on erityisesti
tietosuojan ja tietoturvan keskeisyys: tässä tämän
rekisterin käyttötarkoitus liittyy todella keskeisesti
opiskelijavalintaan, ja tietoja ei voi silloin käyttää mihinkään
muuhun kuin laissa määriteltyyn tarkoitukseen.
Vielä valiokunta kiinnitti huomiota erityisesti siihen,
että näitä salassa pidettäviä asioita
ei tule viedä tähän rekisteriin ja ne
ovat terveydentilaan liittyviä.
Erittäin tärkeää oli, että valiokunta
nosti tämän jälkiohjauksen, jotta voidaan
niitä opiskelijoita, jotka eivät pääse
koulutukseen, myös seurata ja tukea, ja mahdollisesti heille
opiskelupaikka aukeaa sitten oikeaan aikaan.
Kolmanneksi, oli tärkeää, että otettiin
tämä opintojen ohjaus eli se, ettei nuorien ohjaus
kaiken kaikkiaan tapahdu vain internetin ja sähköisen
järjestelmän kautta, vaan lisätään
opintojen ohjausta ja resursoidaan nimenomaan niin, että opiskelijat
pääsevät hyvin jatko-opintoihin peruskoulun
jälkeen ja näin ehkäistään
opintojen keskeytymistä. Tämmöinen oikean
paikan löytäminen edellyttää keskustelua
ja opinto-ohjausta.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys helpottaa ja tehostaa toisen
asteen yhteishakua, kuten edellä edustajat ovat siitä kertoneet.
Koulupudokkaiden seurantaa pystytään entistä enemmän
tekemään ja ennalta ehkäisemään
nuorten syrjäytymistä. Jälkihaku tekee mahdolliseksi
sen, että toinen hakukierros pystytään
toteuttamaan erittäin tehokkaasti tämän
sähköisen tekniikan avulla ja yhteishaun täyttämättömäksi
jääneet koulutuspaikat pystytään
myöskin erittäin nopeasti hyvillä oppilailla
täyttämään. Tämä laki
myöskin takaa sen, että valtakunnallinen hakupalvelupiste
rakennetaan meidän maahamme.
Sivistysvaliokunnan mietinnössä edellytettiin riittäviä voimavaroja
myöskin tämän kaiken toteuttamiseen,
ja annankin arvoa sille, että niitä voimavaroja
tuodaan niin rahallisesti kuin muutenkin näillä opiskelupaikoilla
opintojen ohjaukseen, henkilökunnan kouluttautumiseen ja
kouluttamiseen. Myöskin tietotekniikkaan ja näitten ohjelmien
päivittämiseen tarvitaan rahoitusta, ne omat voimavaransa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Jatketaan siitä, mihin ed. Heinonen
päätti, eli ihan hyvä lakiesitys, mutta
miksi.
Ensinnäkin tämä on asiakaslähtöinen.
Nuoret elävät tänä päivänä verkossa,
eivät näiden paperikasojen ympäröiminä,
kuten me olemme tässä talossa tänä päivänä,
joten me viemme tämmöisen hakuprosessin sinne,
missä nuoretkin ovat, eli tätä voidaan
pitää erittäin asiakaslähtöisenä.
Sen lisäksi voidaan nähdä, että tänä päivänä tietotekniikka
tuo myöskin mahdollisuuden kustannussäästöihin.
Tämä esitys tuo senkin mahdollisuuden.
Sen lisäksi kolmanneksi on todettava se, että juhlapuheissa
on paljon tietoyhteiskunta esillä. Tämä esitys
vie näitä tietoyhteiskuntaunelmia tekotasolle
asti.
Claes Andersson /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on tätä esitystä kehuttu,
ja minunkin mielestäni tämä on hyvä ja
järkevä modernisaatio. Mutta haluaisin kuitenkin
tässä kiinnittää huomiota juuri
tähän taitekohtaan nuoren elämässä, kun
hän hakee opiskelijapaikkaa. Nyt se tapahtuu sähköisessä mediassa
elektronisesti, ja me tiedämme, että ehkä noin
40 000 nuorta on kadoksissa, ei löydy opiskelupaikoista
eikä löydy työelämästä eikä armeijasta
eikä muualtakaan.
Minä en ole niin vakuuttunut, että pelkkä siirtyminen
tämmöiseen elektroniseen käytäntöön riittää auttamaan
pudokkaitten ongelmaa, vaan kyllä pitää kiinnittää huomio
henkilökohtaiseen opinto-ohjaukseen juuri tässä vaiheessa,
koska kun opiskelija hakee jonnekin eikä pääse,
niin on ehkä helppo siinä tilanteessa luopua ja
sitten jäädä kaiken ulkopuolelle. Tämmöisessä tilanteessa tarvitaan
henkilökohtaista ohjausta enemmän kuin koskaan
aikaisemmin.
Yleiskeskustelu päättyi.