Täysistunnon pöytäkirja 66/2009 vp

PTK 66/2009 vp

66. TORSTAINA 11. KESÄKUUTA 2009 kello 16.04

Tarkistettu versio 2.0

11) Laki sairausvakuutuslain 10 luvun 2 §:n muuttamisesta

 

Jari Larikka /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Tämä käsitteillä oleva lakialoitteeni liittyy sairausvakuutuslain muuttamiseen ja kyseisessä laissa tarkemmin ottaen erityishoitorahan maksamisen edellytyksiin.

Kelan myöntämällä ja takautuvasti haettavalla erityishoitorahallahan voidaan korvata lyhytaikaista ansionmenetystä, kun hakija hoitaa alle 16-vuotiasta sairasta tai vammaista lastaan eikä voi tehdä työtään ja saada poissaoloajalta palkkaa.

Erityishoitorahan jakamiseen kytkeytyy kuitenkin käytännön ongelmia, jotka hankaloittavat monien vanhempien mahdollisuuksia hoitaa sekä työnsä että lapsensa parhaalla mahdollisella tavalla. Yksi epäkohdista, johon tällä aloitteellani haluan puuttua, on se, että vanhemmat voivat nykylain mukaan jakaa työssäkäynnin ja lapsen hoitamisen vuoropäivinä, mutta samaa päivää ei voi jakaa siten, että kukin vanhemmista hoitaisi molempia tehtäviä puolipäiväisesti.

Tilanne on erityisen hankala etenkin yrittäjäperheille, mutta myös niille, joiden työn luonne edellyttäisi päivittäistä tavoitettavuutta tai läsnäoloa. Kannattaa muistaa, että nykypäivän työelämä on entistä hektisempää ja joustoja vaativaa, ja siksi myös lakeja täytyy kyetä muuttamaan yhteiskunnan muutoksia ja vaativuuksia vastaaviksi.

Totta kai myös lapsen etu olisi se, että kullekin perheelle mahdollistettaisiin juuri niille sopiva ratkaisu jo muutenkin hankalassa sairaustapaustilanteessa. Haluan korostaa, että tämä lakimuutos, tai oikeastaan haluaisin kutsua tätä lain järkeistämiseksi, ei lisäisi kustannuksia millään tavalla nykyiseen verrattuna. Sen sijaan se kyllä poistaisi monelta perheeltä ylimääräiset ongelmat työn ja perhe-elämän yhteensovittamisessa. Parannus koskisi molempia sukupuolia, mikä myöskin on huomionarvoista.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Larikka on tehnyt monien muiden kansanedustajien kanssa yhdessä erittäin hyvän lakialoitteen, ja jos minulla olisi ollut mahdollisuus, niin olisin mielelläni allekirjoittanut sen — nimeni näyttää puuttuvan tästä listasta — mutta näillä sanoilla allekirjoitan tämän aloitteen. Mielestäni tämä esitys osoittaisi juuri sitä, mihin on pyritty, että työ- ja perhe-elämän tulee joustaa. Tietenkin nyt viime päivinä olemme kuulleet äänenpainoja, että sosiaaliturvaa ja valtion menoja ei voida enää lisätä, mutta juuri esimerkiksi niin kuin ed. Larikka otti täällä esille, yrittäjäperheissä tämä saattaisi päinvastoin pitää huolen siitä, että perhe pysyy leivän syrjässä kiinni ja yrityksessä kiinni ja yrityksessä on jompikumpi yrityksen omistajista paikalla katsomassa, että toiminnot pyörivät normaalisti. En voi muuta kuin kannattaa tätä esitystä ja toivon, että asia tutkitaan tarkoin ja katsotaan, onko tällä mahdollista tässä muodossa taikka vastaavassa muodossa viedä tätä asiaa eteenpäin.

Anna-Maja Henriksson /r:

Arvoisa puhemies! Ärade talman! Erittäin hyvä lakialoite ed. Larikalta. Juuri tällä tavalla voidaan edesauttaa ja lisätä työn ja perheen yhteensovittamista, ja juuri tällaista joustavuutta me tarvitsemme meidän lainsäädännössämme. Hyvin kannatettava lakialoite, ja toivon, että sosiaali- ja terveysvaliokunta ja sosiaali- ja terveysministeriö ottaa tämän ihan tosissaan ja lähtee tekemään näitä muutoksia.

Jari Larikka /kok:

Arvoisa puhemies! Nimenomaan nyt on kysymys joustavuudesta. Tämä ei lisää millään tavalla valtion kuluja, vaan helpottaa erilaisten perhemuotojen ja erilaisia työmuotoja käyttävien ihmisten elämää, sanotaan näin. Ja se, mikä tässä tietysti jäi vielä painottamatta, oli, että tämä sukupuolten välinen tasa-arvo tässä hieman korostuu, koska aika usein se on se äiti, joka joutuu jäämään sinne kotiin, ja varsinkin semmoisessa tapauksessa, jossa on pitkäaikainen sairastapaus, aika usein se äiti jää sieltä työelämästä sitten pois ja se vaikeuttaa.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Kyse onkin siitä, että kun muutoksia tehdään, niin siihen vaikuttaa, jos se byrokraattinen muutos maksaa. Esimerkiksi Kelasta lähetetään ihan pienetkin palautusesitykset kirjallisesti tiedoksi kotiin, mikä on aivan oikein, mutta esimerkiksi muistaakseni Verohallinnossa on tietty euroraja, jolloin ilmoitetaan, ja varmasti sen laskun lähettäminen tulee kalliimmaksi. Tietenkin se tieto on hyvin tärkeä ja tarpeellinen tiedon saajalle, ja se on aivan oikein, mutta tulisi miettiä, onko muita keinoja hoitaa tätä asioiden kulkua edullisemmalla tavalla, ja tätä tarkoitin tässä.

Keskustelu päättyi.