Täysistunnon pöytäkirja 66/2009 vp

PTK 66/2009 vp

66. TORSTAINA 11. KESÄKUUTA 2009 kello 16.04

Tarkistettu versio 2.0

Sähköautojen nollaveroluokka

Harri Jaskari /kok:

Arvoisa puhemies! Kuten tässä jo aikaisemmin kuulimme, ilmasto- ja energiastrategia on ensi viikolla tulossa tänne suureen saliin. Me talousvaliokunnan puolella olemme kevään aikana kuulleet lähes sataa asiantuntijaa tästä kysymyksestä ilmasto- ja ener-giastrategiasta, ja hallitushan on jo nyt tehnyt monia merkittäviä toimia ilmastonmuutoksen torjumiseksi, muun muassa autoverotuksen porrastamisen hiilidioksidipäästöjen mukaan. Tänään kokoomuksen talousvaliokuntaryhmän jäsenet esittivät autoverotuksen uudistamista siten, että sähköautojen osalta tulisi uusi veroluokka, lähinnä nollaveroluokka, ja perusteena tälle on se, että käytössä sähköautot eivät aiheuta lainkaan hiilidioksidipäästöjä.

Kysynkin valtiovarainministeri Kataiselta: Onko mahdollista kenties autoverotuksessa tehdä tällainen uusi autoveroluokka, nollaveroluokka, ja siten entisestään kannustaa ympäristöystävällisten autojen käyttöä ja hankintaa?

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen

Puhemies! Sähköautojen markkinoille tuloa pitää kannattaa ja kannustaa, se on päästöjen vähenemisen kannalta erittäin järkevää ja hyvä. Meillä nyt tehty autoverouudistushan on rakennettu niin, että on perusvero kaikille autoille ja sitten on CO2-pohjainen porrastettu vero ja sähköautot ovat siinä alimmassa luokassa. Samoiten vuoden 2010 alusta tulee tämä vuotuinen käyttömaksu, joka on niin ikään porrastettu päästöjen mukaan. Sähköautot ovat siinä kaikkein alimmassa luokassa.

Mutta ehkä kaikkein suurin ja innostavin haaste päästöjen vähenemisessä liikenteessä on tällä hetkellä valmisteilla oleva polttoaineverouudistus. Haluan korostaa, että en ole vielä varma, pystymmekö sen esityksen tuomaan, mutta toivon, että onnistumme siinä uudistuksessa, joka lähtisi siitä, että mitä pienemmät päästöt polttoaineessa tai käyttövoimassa on, sitä pienempi vero. Tämä suosisi lähellä tuotettuja biopolttoaineita, toisen sukupolven biopolttoaineita, mutta myös sähköautoja. Näin ollen sähköautoille tulisi vain sen suuruinen vero, mikä katsotaan olevan (Puhemies: Minuutti on kulunut!) päästövaikutus Suomessa tuotetulla sähköllä. Eli mitä vähempi päästöjä sähköntuotannossa, sitä pienempi vero olisi liikenteessä.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.