8) Hallituksen esitys laiksi kalastuslain muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämän kalastuslain muutoksen pohja
on siinä, että tällä lailla
ja tämän lain nojalla annettavalla asetuksella
halutaan suojella uhanalaisia eläimiä ja ennen
kaikkea tässä tapauksessa saimaannorppaa. Suomella
on tähän velvollisuus, niin kansallinen velvollisuus
kuin myöskin kansainvälinen velvollisuus, ja sitä edellyttävät
hyvin moninaiset sopimukset, joita Suomi on allekirjoittanut ja
joihin se on sitoutunut myöskin tämän
eläimen osalla.
Saimaannorpan suojelussa viimeisinä aikoina päällimmäinen
tavoite ja keino, joka on osoittautunut myöskin erittäin
tehokkaaksi, ovat olleet vapaaehtoiset suojelutoimenpiteet ja sopimukset,
joita on syntynyt yli sen tavoitteen, joka asetettiin. Tästä tietysti
kuuluu kiitos alueelle, että on haluttu sitoutua tämän
harvinaisen eläimen suojeluun. Osakaskunnat, maakunnat
ovat lähteneet hyvin voimakkaasti tähän
mukaan, ja myöskin ministeri Anttila ansaitsee siitä kiitoksen,
että hän piti päänsä ja
vei lävitse sen erittäin mittavan hankkeen, jolla
nämä vapaaehtoiset sopimukset aikaansaatiin ja
myöskin saimaannorpan suojelu sitä kautta erittäin
vahvasti ja voimakkaasti parantui ja laajentui ja myös
varmistui.
Samoin on tällä hetkellä laadinnassa
ympäristöministeriön puolella ja johdolla
laajapohjaisella yhteistyöllä saimaannorpalle
uusi suojelustrategia, ja sen tavoitteena on esittää toimet
saimaannorpan suotuisan suojelutason saavuttamiseksi, jolloin norppa
pitkällä aikavälillä pystyy säilymään
elinvoimaisena kaiken kaikkiaan kaikilla esiintymisalueillaan.
Puhemies! Valiokunta painottaa erityisen merkittävällä tavalla
sopimusmenettelyä ja sitä, että sitä kautta
saamme sitoutumaan kaikki alueella toimivat, niin vakituiset asukkaat,
kesäasukkaat, kalastajat kuin kaikki vesillä liikkuvat, tähän
menettelyyn ja tähän rajoitustoimenpiteeseen.
Sehän koskettaa lähinnä kevätkautta
eli 15.4. ja 30.6. välistä aikaa, jolloinka verkot
on Saimaan alueella tällä norpan kannalta kriittisellä alueella
jätettävä naulaan.
Tämä sopimusmenettelyhän on alkanut
jo 1980-luvulla, ja on viime aikoina siis merkittävästi
laajentunut ja sen kattavuus on lisääntynyt. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että suojelustrategian tavoitteiden saavuttamiseksi vapaaehtoisia
toimenpiteitä saimaannorpan suojelemiseksi tehostetaan
edelleen. Näitä vapaaehtoisia keväisiä verkkokalastuskieltoja
sekä muita tarpeellisia määräyksiä koskevien
sopimusten tekeminen on ollut nyt Metsähallituksen ja osakaskuntien
välinen asia, ja niitä on tosiaan, niin kuin totesin,
nopealla aikavälillä saatu lisää,
ja tällä hetkellä tuo sopimusala on 1 652
neliökilometriä eli varsin suuri alue, ja ne kaikkein
kriittisimmät kohdat on katettu sopimuksella.
Vaikka sopimusalueen koko on kasvanut viimeisen vuoden aikana
erittäin nopeasti, edelleenkin siihen sisältyy
muutamia aukkopaikkoja joiden osalta kalastusta koskevat rajoitussopimukset
tulee saada välittömästi aikaan kuuttien
suojelemisen tehostamiseksi, ja tähän on vielä jonkun
verran matkaa noilla osakaskunnilla.
Valiokunta siis pitää tärkeänä vapaaehtoissopimusjärjestelmän
kehittämistä siten, että sopimukset ovat
keskenään yhdenmukaisia ja suojelutoimien osalta
riittävän tehokkaita ja kattavia. Nyt kaikilta
osin nuo sopimukset eivät ole aivan saman sisältöisiä,
ja jäljempänä kerron, millä tavalla
valiokunta esittää niiden saattamista samanlaisiksi
ja kuinka asia siitä eteenpäin hoidetaan.
Tämän sopimusmenettelyn etuna on siis se, että kun
kalastusrajoituspäätökset tehdään
paikallisella tasolla, osakaskunnat sitoutuvat kattavimmin noudattamaan
ja myös valvomaan rajoituksia omilla vesialueillaan. Sopimuksen
mukainen korvaus osakaskunnille on 170 euroa neliökilometrille.
Valiokunta toteaa, että korvaustaso on pysynyt täysin
samana vuodesta 1980 lähtien, jolloin ensimmäiset
sopimukset tehtiin. Tällä hetkellä näitä sopimuksia
on voimassa yhteensä 248 kappaletta.
Sopimusjärjestelmästä ei kuitenkaan
ole säännöksiä nykyisessä kalastuslaissa,
eikä Metsähallituksella ole kalastuslain nojalla
yleistä toimivaltaa yksityisten vesialueiden kalastusta
koskevissa asioissa. Valiokunta ehdottaakin jäljempänä,
että sopimusjärjestelmää koskevat
yleiset säädökset lisättäisiin
kalastuslain uuteen 37 b §:ään.
Valiokunta ehdottaa, että sopimukset tekisi jatkossa
kalastuslain mukaisena valtion aluehallintoviranomaisena Etelä-Savon
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Valtio
voi luonnollisesti tehdä myös yksityisoikeudellisia
luonnonsuojeluun liittyviä sopimuksia ilman nimenomaista
lainsäädäntöäkin, mutta
valiokunta pitää norpan suojelun kannalta selkeyttävänä järjestelynä suojelusopimusjärjestelmää
koskevien yleisten
säädösten lisäämistä kalastuslakiin
ja erityistehtävien määräämistä Etelä-Savon
ely-keskukselle saimaannorpan koko esiintymisalueella.
Sama taho huolehtii tulevaisuudessa myös niin sanotun
saimaannorpan sietopalkkion maksamisesta ammattikalastajille. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että suojelusopimukset valmistellaan Etelä-Savon
ely-keskuksessa kalastus- ja ympäristöviranomaisten
yhteistyönä hyödyntäen lisäksi
Metsähallituksen asiantuntemusta. Eli kaikki tahot yhteisesti
tekevät tämän, mutta tämä nyt
ehdotetaan siirrettäväksi viranomaistoiminnaksi.
Koska nykyiset sopimukset on solmittu vesialueiden omistajien
eli osakaskuntien sekä Metsähallituksen kesken
ja ne ovat luonteeltaan yksityisoikeudellisia, niitä ei
voida sellaisenaan siirtää Etelä-Savon
ely-keskukselle. Valiokunta katsookin, että nykyinen Metsähallituksen
sopimusjärjestelmä tulee purkaa ja Metsähallitus
vapauttaa sopimuksessa mainituista maksuvelvollisuuksista. Irtisanomismenettelyä puoltaa
myös se, että sopimuksiin on tarpeen tehdä tarkennuksia,
niin kuin äsken kuvasin, jotta ne ovat kaikki saman sisältöisiä ja
niissä tulee myöskin rikkomista koskeva seuraamusmenettely
otettavaksi huomioon. Käytännössä Metsähallituksen
tulisi irtisanoa sopimukset vuoden 2010 kalastusrajoitusjakson jälkeen.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että sopimuksen irtisanomisen jälkeen Etelä-Savon
ely-keskus tekee uudet sopimukset osakaskuntien kanssa siten, että ne
ovat kattavasti voimassa ennen seuraavaa kalastusrajoitusaikaa.
Valiokunta korostaa, että Metsähallituksen tulee
avustaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta
sopimusjärjestelmän muuttamisessa ja siihen liittyvissä kysymyksissä.
Valiokunta myös toteaa, että Etelä-Savon
ely-keskukselle pitää osoittaa sopimuskorvauksien
maksamiseen tarvittavat varat. Käytännössä se
tapahtuisi budjettisiirrolla Metsähallitukselta Etelä-Savon
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle
vuodesta 2011 alkaen.
Edelleen valiokunta korostaa, että saimaannorpan esiintymisalueen
kalastuksen rajoituspäätösten tehokkaan
valvonnan toteuttamiseksi on tulevaisuudessa edelleen tiivistettävä kalastuksen
valvontaan liittyvää yhteistyötä Metsähallituksen,
poliisin, kalastusalueiden ja osakaskuntien välillä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että osakaskunnat ryhtyvät aina lainsäädännön
mahdollistamiin toimenpiteisiin niitä osakkaita kohtaan, jotka
rikkovat osakaskunnan ja viranomaisten välisiä sopimuksia.
Lisäksi valiokunta edellyttää, että kalastuslain
valvontaa ja rangaistuksia koskevien säädösten
uusimisen yhteydessä lakiin lisätään
pikaisesti mahdolliset saimaannorpan suojelusopimusten rikkomiseen
liittyvät seuraamussäännökset,
ja tästä valiokunta on tehnyt lausumaehdotuksen.
Puhemies! Vielä lopuksi ammattikalastuksesta sen verran,
että valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että ammattikalastukselle
korvataan täysimääräisesti saimaannorpan
suojelusta aiheutuvat menetykset. Euroopan komission hyväksymä toimintaohjelma
mahdollistaa sietopalkkion maksamisen Saimaan ammattikalastajille,
ja tämän perusteella maa- ja metsätalousministeriö on
parhaillaan valmistelemassa uutta korvausjärjestelmää.
Merialueella tämä on jo käytössä, kompensaatiomalli,
mutta se ei sellaisenaan sovellu Saimaan alueelle, vaan sitä joudutaan
modifioimaan niin, että se soveltuisi tuon alueen ammattikalastajille,
ja tämä valiokunnan mielestä pitää tehdä kaiken
kaikkiaan hyvin pikaisesti.
Puhemies! Valiokunta siis painottaa vapaaehtoista suojelutoimenpidettä myös
sen perusteella, että perustuslakivaliokunta edellyttää,
että laki, asetus, vapaaehtoiset suojelutoimenpiteet ja sopimukset
eivät saa olla päällekkäisiä ja
aina ensin tulee olla tuon vapaaehtoisuuden. Valiokunta esittää myös,
että sopimukset tehdään viideksi vuodeksi
kerrallaan. Siinä on myöskin pieni muutos
ministeriön esitykseen, jossa oli ainoastaan, että "viideksi
vuodeksi". Valiokunta esittää, että se
muutetaan "viideksi vuodeksi kerrallaan". Tämän
myötä me saamme myöskin aikaan sanktiot,
jotka ovat myöskin välttämättömiä,
jotta sopimusrikkomukset saadaan poistettua.
Puhemies! Lopuksi lausumaehdotukset.
Ensimmäinen lausumaehdotus: "Eduskunta edellyttää,
että kalastuslain valvontaa ja rangaistuksia koskevien
säännösten uusimisen yhteydessä lakiin
lisätään pikaisesti mahdolliset saimaannorpan
suojelusopimusten rikkomiseen liittyvät seuraamussäännöt."
Toinen lausumaehdotus: "Eduskunta edellyttää,
että suojelusopimuksia koskevien varojen siirtyessä Metsähallitukselta
Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle
huolehditaan siitä, että luonnonsuojeluun varatut määrärahat
käytetään täysimääräisesti
luonnonsuojeluun, mukaan lukien norpansuojelu."
Tämän käsittely oli valiokunnassa
muuten yksimielinen, paitsi että tähän
liittyy yhden edustajan vastalause, jonka hän varmasti
esittelee.
Kiitos valiokunnalle, kiitos ministeriölle, kiitos
kaikille tahoille, jotka osallistuivat tähän työhön.
Mielestäni saimme aikaiseksi erinomaisen lakimuutoksen
ja vielä hieman kohennettua sitä tilaa ja sitä tehtyä viranomaistyötä,
mitä alkuperäisessä esityksessä oli.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunta painottaa
mietinnössään vapaaehtoisen sopimisen
tietä saimaannorpan suojelemisessa, niin kuin juuri valiokunnan
puheenjohtaja useampaankin kertaan totesi ja painotti tätä asiaa.
Vapaaehtoiset suojelusopimukset tullaan uusimaan ja yhdenmukaistamaan ensi
kesään mennessä, siis ennen 15.4.2011,
jolloin seuraava kalastusrajoitus astuu voimaan. Valiokunta päätti
siirtää sopimusten teon Metsähallitukselta
Etelä-Savon ely-keskukselle ja esittää samalla,
että suojelusopimuksia koskevat varat siirtyvät
Metsähallitukselta Etelä-Savon elylle vuoden 2011
budjetissa. Kun Metsähallituksen sopimusjärjestelmä tullaan
purkamaan vuoden 2010 eli tämän vuoden kalastusrajoitusjakson
jälkeen, niin uudet sopimukset voidaan yhdenmukaistaa keston
ja muittenkin osalta ja niihin voidaan tehdä tarkennuksia
muun muassa sopimusten rikkomista koskevan seuraamusmenettelyn osalta.
Asiantuntijakuulemisessa kävi myös selville, että rajoitusten
valvonta onnistuu parhaiten vapaaehtoisten sopimusten kautta. Metsähallituksella
on vain muutama erävalvoja, erätarkastaja, ja
poliisinkin valvonta tapahtunee tuolla Saimaalla useimmiten muun
vesiliikenteen valvonnan yhteydessä. Kun osakaskunnat ja
kalastusalueet ovat hankkeessa mukana vapaaehtoisten sopimusten
myötä, myös valvonta on tehokkainta.
Tämä on käytännössä nähty
ja koettu parhaaksi muun kalastuksenvalvonnan kohdalla eri puolilla
Suomea, myös muun muassa kotivesilläni Pielisellä.
Kuten valiokunta mietinnössään toteaa,
kalastuksen valvontaan liittyvää yhteistyötä Metsähallituksen,
poliisin, kalastusalueiden ja osakaskuntien välillä on
edelleen tiivistettävä. Kalastuslain kokonaisuudistus
on parhaillaan käynnissä. Valiokunta toisessa
lausumassaan tähdentää, että lakiin
lisätään pikaisesti mahdolliset saimaannorpan
suojelusopimusten rikkomiseen liittyvät seuraamussäännökset.
Toki kalastuslain valvontaa ja rangaistuksia koskevien säännösten
uusimisen yhteydessä on pidettävä huoli
siitä, että ei sorruta ylilyönteihin.
Rikkomukset eivät läheskään aina
ole tahallisia. Siis jäitä hattuun.
Maa- ja metsätalousministeriön asiantuntija myönsi
valiokunnassa, että tiedotus ei heidänkään
puoleltaan ole ollut riittävää. Varmasti
siinä riittää työtä osakaskunnille,
kalastusalueiden edustajille, matkailuyrittäjille, paikallisille
liikkeille, joissa kalastusvälineitä myydään,
julkiselle sanalle jne. Koskaan ei tiedottamista ole liikaa.
Osa Saimaan osakaskunnista ei ainakaan tällä hetkellä vaadi
yksikkömerkin ostamista, jos kalastus tapahtuu katiskalla.
Niinpä esimerkiksi muutama viikko sitten uutisoitu ikävä tapahtuma,
kuutin kuolema katiskaan, vai oliko se katiskarysään,
ainakin osassa lehdistä julkituotiin siinä sävyssä,
että rike, rikkomus, olisi ollut tahallinen. En ainakaan
itse lähde vieläkään kalastajaa ristiinnaulitsemaan.
Aivan hyvin voi olla niin, että tieto tämän
katiskarysän nielun suurimmasta leveydestä huomioon
ottaen sen mahdollinen periksiantaminen, venyminen, ei ole ollut
kalastajan tiedossa. (Ed. Rajamäki: Eikä norpankaan!) — No,
ei varmasti norpankaan, mutta varmasti jatkossa sitten esimerkiksi
myynnistä tällaiset pyydykset poistetaan.
Kuten tässä 37 a §:ssä todetaan,
teknisluonteisia säännöksiä pyydysten
rakenteista ja käyttötavoista sekä kielletyistä kalastusmenetelmistä voidaan
antaa maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.
Myös tämän kyseisen pykälän
1 momenttia tarkennettiin valiokunnassa monelta osin saimaannorpan
suojelun tehostamiseksi, jota valiokunta pitää välttämättömänä.
Totean vielä näistä tarkennuksista — en
toista mitä valiokunnan puheenjohtaja sanoi — että siellä lisättiin tänne
sana "elinvoimaisena" eli "uhanalaiseksi määritellyn
eläinlajin elinvoimaisena säilyttämiseksi"
ja edelleen lisättiin "lajin suotuisan suojelutason saavuttamiseksi".
Eli näillä lisäyksillä tavallaan
alennettiin sitä kynnystä, että näihin toimenpiteisiin
voidaan ryhtyä, jos ei vapaaehtoisten sopimusten kautta,
niin sitten asetuksen myötä, jolla kielto, kalastusrajoitus,
annetaan. Todettakoon, että saimaannorpalle laaditaan parhaillaan
myös ympäristöministeriön johdolla
laajapohjaista uutta suojelustrategiaa.
Arvoisa puhemies! Tähän mietintöön
liittyy eriävä mielipide, ja ed. Rajamäki
peräänkuuluttaa siinä muun muassa verkkokalastusta
harjoittaville vapaa-ajan kalastajille korvausta. (Ed. Rajamäki:
Olenko minä puhunut verkoista jotakin?) Tältä osin
pidän tätä esitystä epärealistisena,
koska kyllä sen vahingon mittaaminen monellakin tavalla
on vaikeaa, mutta toki ymmärrän ed. Rajamäen
huolen vapaa-ajan kalastajien harrastuksen vaikeutumisesta. Kyllä itsellekin
se erittäin tärkeä on, mutta tällä hetkellä tätä tilannetta
ei ole tuolla Pielisellä.
Näillä kielloilla ja rajoituksilla on ainakin
joissakin tapauksissa myös vaikutus matkailuyrittäjien
loma-asuntojen vuokraustoimintaan. Samalla on todettava, että toki
tämä saimaannorppa on merkittävä vetovoimatekijä koko
Saimaan alueella. Niin kuin on todettu, ammattikalastajille tullaan
korvaamaan täysimääräisesti
saimaannorpan suojelusta aiheutuvat menetykset.
Arvoisa puhemies! Vielä muutama kommentti yksittäisiin
asioihin.
Lainaan ympäristövaliokunnan lausuntoa vain yhdeltä osin.
Siellä todetaan: "Kalastuslain kokonaisuudistuksen yhteydessä tuleekin
selvittää, tulisiko kalastusrajoitusten antamisvaltuutta
laajentaa myös muihin kuin pelkästään
luonnonsuojelulain nojalla uhanalaisiksi määriteltyihin eläinlajeihin."
Pidän tätä askelta arveluttavana. Nimittäin
päätösvallan on oltava mielestäni
kalastusalueella, sillä siellä on tieto ja taito,
siellä on asiantuntemusta, siellä pystytään
nämä paikalliset rajoitukset sitten näiden
kalalajien osalta tekemään.
Toiseksi: EU-komissio on lähettänyt Suomelle
ensimmäisen virallisen huomautuksen saimaannorpan suojelun
riittämättömyydestä. Mielestäni
on valitettavaa, että näitä sanansaattajia riittää tuonne
suuntaan omasta takaa. Me emme tiedä sitä sisältöä,
mikä näissä tiedonannoissa on, ja toisaalta
näitä huomautuksia käytetään
toki sitten täällä keppihevosena omien
tarkoitusten läpiviemiseksi.
Edelleen tämä "suotuisan suojelun taso": Kysyin
asiantuntijakuulemisessa ministeriön edustajilta, millä koostumuksella
saimaannorpan osalta on päädytty tuohon runsaaseen
400 yksilöön vuoteen 2020 mennessä ja
vielä todettu siinä, että se on välitavoite.
Asiantuntija totesi, että se on epämääräinen
ryhmä, eli näitä nimiä en vieläkään
ole saanut tietää. Ok, jokainen meistä hyväksyy,
että suojelu on kestävällä pohjalla,
mutta otan esimerkiksi ilveksen. Eli vuodesta toiseen tämä suotuisan
suojelun taso on noussut. Kun tulin tänne eduskuntaan runsas
11 vuotta sitten, niin suotuisan suojelun taso oli noin 1 000 yksilöä,
ja kun näille suurpedoillekin on nämä kansalliset
hoitosuunnitelmat, niin en ymmärrä sitten, miksi
nämä tasot nousevat aina vuosittain.
Vielä on todettava se, että jatkossa todennäköisesti,
kun nyt puhutaan välitavoitteista — toivon, että olen
väärässä — tämä rajoitus
jollakin aikavälillä tulee koskemaan koko Saimaata,
ja toki myös, kun on tämmöinen kehittämishanke tehty
pyydysten osalta, niin varmasti pyydysten hinnatkin tulevat nousemaan,
mutta toki on hyvä, että mietitään
näitä uusia mahdollisia pyydyksiä.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies: Meillä jokaisella,
niin puhujallakin, on vilpitön tarkoitus suojella saimaannorppaa,
ja tässä työssä sopiminen on
ensisijainen. Jos vapaaehtoinen sopiminen ei onnistu, niin silloin
todella sitten tämä asia hoituu valtioneuvoston
asetuksella.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Saimaannorpan suojelu on jokaisen Saimaalla
liikkuvan asia. Me voimme monella auttaa saimaannorppaa. Esimerkiksi
kaikki toimet, joilla me hidastamme ilmastonmuutosta, auttavat sitten
pitkällä tähtäimellä norppien
pesintää ja ovat saimaannorpan parhaaksi.
Tämä käsittelyssä oleva
kalastuslain muutos, joka todellakin mahdollistaa kieltää asetuksella kalastuksen,
jos alueella esiintyy uhanalainen eläinkanta ja tällä kiellolla
voitaisiin tätä eläinkantaa säilyttää,
on todellakin tervetullut ja odotettu. Eli todellakin nyt olemme
vihdoin saaneet eduskunnan käsittelyyn lakiesityksen, joka
mahdollistaa verkkokalastuskiellon norppien kotivesillä.
On tässä sanottava, että sukupuuttoon
kuolemassa olevien norppien kannalta laki tuli kyllä viime
hetkellä ja toivottavasti ei liian myöhään.
Näiden edellä olevien puheenvuorojen jälkeen
haluan aivan aluksi todellakin alleviivata sitä, että tämän
lain voimaantulon jälkeen on ilman mitään
viiveitä tehtävä todellakin kaikki voitava
norppien pelastamiseksi ja verkkojen pois vetämiseksi.
Tietenkin vapaaehtoisuus on lähtökohta. Sitä täällä on
alleviivattu, ja norpille on aivan sama, miten ne verkot saadaan
pois sieltä vesiltä, kunhan mahdollisimman pian
mahdollisimman laajalta alueelta. Mutta nyt, kun näyttää siltä,
että ei ole noita aukkoja saatu kiinni, ja jos niitä ei
saada, niin tämä asetus on kyllä sitten otettava
nopeasti käyttöön ja verkkokalastuskielto
sen kautta sitten Saimaalle laitettava.
Arvoisa puhemies! Saimaannorpan olemassaolon kannalta on ollut
kuolemanvakavaa, että Suomessa ei ole ollut aiemmin riittäviä lainsäädännöllisiä keinoja
suojella norppaa. Myöskään meidän
suojelutoimemme eivät ole tähän asti
olleet riittäviä. Mutta haluan uskoa ja tietenkin meidän
on kaikin tavoin eduskunnassa huolehdittava, että tämä lakimuutos
on nyt osoitus siitä, että norpan suojelussa vaihde
on vaihdettu täysille.
Arvostan suuresti, että ministeri Anttila on täällä paikalla.
Hän on ottanut tämän asian itsellensä,
ja tiedän, että lakiesitykselle on ollut suurta
vastustusta, ja oli todella tärkeää,
että tämä laki tänne eduskuntaan
tuontiin. Kyllä Saimaan rannoilta kun ihmisiltä on
kysytty, niin valtaenemmistö on tämän
asian kannalla, että jos vapaaehtoisin toimin ei saada
riittävää tulosta, niin sitten tämä verkkokalastuskielto
otetaan käyttöön.
Mutta suojelu ei vielä ole varmistettu. Olin kuulevinani,
että ed. Leppä tässä niin sanoi.
Kyllä tämä asia on loppuun varmistettava,
eli kun laki on saatu voimaan, niin on hyvin nopeasti katsottava
sitten, otetaanko se käyttöön, jos todellakin
vapaaehtoisin toimin ei saada asiaa kuntoon. Enää ei
todellakaan ole aikaa odotella. Meillä ei ole aikaa siirtää suojelupäätöksiä.
Itse asiassa pitkään aikaa siihen ei ole ollut
varaa. Mielestäni se, että edelleen uhanalaisia
norppia ja kuutteja hukkuu verkkoihin, on suuri häpeä. (Ed.
Nepponen: Äärimmäisen vähän!)
On päivänselvää, että verkkojen
pois saaminen sieltä vesiltä on välttämätöntä.
Täällä viitattiin EU:n huomautukseen,
siihen, että EU:n komissio näpäytti Suomea.
Mielestäni se oli häpeä, mutta se osui
oikeaan. Kyllä tosiasia on se, että tällä hetkellä meidän
suojelutoimemme eivät ole täyttäneet
EU:n luontodirektiivin vaateita, ja tilanne on ollut niin vakava,
että komissio on Suomea huomauttanut. Mutta on hyvä korostaa,
että tällä lakimuutoksella pyritään
siihen, että suojelun taso saadaan sille tasolle, mitä luontodirektiivi
osoittaa. Kyllä uskon, että tuo norppanuhtelu
on myöskin kannustanut Suomea. Hyvä uutinen on
myös se, että esimerkiksi ympäristöministeriössäkin
on nyt valmisteilla norpansuojelustrategia. Eli asiat ovat lähteneet
ehkä voimakkaammin rullaamaan, ja se on myönteinen
asia.
On erinomaista, että laki tuli eduskuntaan, ja haluan
erityisesti kiittää hyvästä ja
huolellisesta työstä valiokuntia. Maa- ja metsätalousministeriö,
perustuslakivaliokunta ja ympäristövaliokunta
tekivät erityisen huolellista työtä,
ja erityisesti lakiesitystä on muokattu ja muutettu. Se
olikin välttämätöntä,
koska on niin, että hallituksen alkuperäinen esitys
ei olisi käsittääkseni täyttänyt
luontodirektiivin vaateita eikä olisi ehkä mahdollistanut
riittävää norpan suojelun tasoa, ja siksi
nuo muutokset olivat erittäin tärkeitä.
Erittäin olennaista oli se, että lakiin tehtiin
tuo muutos säätelyrajaan niin, että asetuksella
ei puututtaisi vasta sitten, kun laji on lähestulkoon hävinnyt.
Sellainenhan tuo alkuperäinen esitys oli, jos tiivistää ja
kärjistää. Eli nyt todellakin tuota kieltoa
voidaan käyttää silloin, kun se on tarpeen
uhanalaisen lajin säilymisen kannalta ja suotuisan suojelutason
saavuttamiseksi, aivan kuten luontodirektiivissä edellytetään.
Eli tämä lakiesitys olisi jäänyt
kyllä torsoksi, jos näitä muutoksia ei
olisi tehty.
Erittäin hyvänä pidän sitä,
että mietinnössä korostetaan valvontaa,
ja myöskin sitä, että nyt tulee menettelyjä siitä,
tulee rangaistusmenettelyjä, jos sopimuksia rikotaan. Tällä hetkellähän suojelu
on ollut riittämätöntä, valvonta
on ollut riittämätöntä ja näitä rangaistuksia
ei ollut mahdollista antaa. Eli erittäin tervetulleita
muutoksia tähän lakiesitykseen on tullut. Hyvää oli
myöskin se, että tässä alleviivattiin
sitä, että sopimukset voidaan tehdä viideksi
vuodeksi kerrallaan eikä korkeintaan viideksi vuodeksi,
kuten alkuperäisessä lakiesityksessä.
Saimaannorpan suojelun pitää olla pitkäjänteistä.
Eli lämpimästi kiitän näistä muutoksista,
jotka valiokunnissa on tehty. Ne olivat aivan välttämättömiä,
ja erityisesti haluan tässä lopussa vielä kysyä yhtä asiaa.
Kun tässä nyt sopimusosapuoleksi Metsähallituksen
sijaan tulee Etelä-Savon ely, niin haluan tässä kysyä,
kun ministeri on paikalla. Olen erittäin tyytyväinen
tähän mietintöön kaikin puolin,
mutta pohdin vain sitä, onko varmaa nyt, kun nämä sopimukset
niin sanotusti irtisanotaan ja tehdään uudestaan,
että siellä elyssä sitten on riittävästi
osaamista ja voimavaroja, jotta nämä sopimukset
saadaan sitten tehtyä, ettei tämän asian
eteenpäinvieminen, norpan suojelun eteenpäinvieminen,
viivästy. Pidän hyvänä myöskin
niitä lausumia, jotka valiokunta on tuossa mietinnössään
tehnyt.
Ihan lopuksi, kun ministeri on paikalla, toivon, jos tässä on
mahdollista vastata: Kun olen lukenut, että valtio tukee
Saimaalla rysäpyyntikokeilua, joka voi olla vahingoksi
saimaannorpalle, niin mikä tämä tilanne
on? Ei kai nyt ole sitten, että toisaalta sitten luodaan
uusia uhkia meidän norpillemme ja kuuteillemme.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Vastaan tehtyihin kysymyksiin. Ensinnäkin
Etelä-Savon ely-keskuksessa on asiantuntemusta. Varmasti
tämä, että saadaan nämä sopimukset
ajallaan tehdyksi, edellyttää, että me
siirrämme sinne myöskin lisää henkilöresurssia
tekemään nämä sopimukset, koska
muutenhan tällä ei ole vastaavaa hyötyä.
On erittäin tärkeä asia, että ne
saadaan nimenomaan ely-keskukseen ja silloin viranomaisten toimesta
tehdyksi ja ne tehdään viideksi vuodeksi ja otetaan
juuri ne asiat huomioon, jotka valiokunnan erinomaisessa mietinnössä on
nostettu esille.
Sitten tämä rysäpyyntikokeilu on
asia, josta en nyt riittävästi tiedä,
mutta käsittääkseni siinä voi olla
ainoa tavoite se, että haetaan sellainen rysä, joka
on norpalle vaaraton. Mitään muuta minä en ymmärrä,
että voitaisiin tehdä.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että vielä jossakin yhteydessä ministeri
Anttila kommentoisi tätä suotuisan suojelun tasoa.
Siinä puhuja muun muassa viittasi ilvekseen ja tällä tavalla.
Miten lukumäärä sitten vuosittain kasvaa
koko ajan, ja millä tavalla ja millä ryhmällä tätä määritellään? Onko
siihen kriteereitä?
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun saimaannorpasta puhutaan, asenteet vaihtelevat laidasta
laitaan. Siksi minä arvostan suuresti perustuslakivaliokunnan
lausumaa aiheesta. Perustuslakivaliokunta kirjoitti näin:
"Sääntelyn oikeasuhtaisuudesta ei ole epäilystä.
Kuten hallituksen esityksen säätämisjärjestysperusteluissa lausutaan,
ehdotettu säännös on tarkoitettu käytettäväksi
muun muassa maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen, erittäin
uhanalaisen saimaannorpan suojelun toteuttamisessa. Tällaiseen
tarkoitukseen verrattuna rajatut kalastuskiellot eivät
ole yhteiskunnallisesti merkityksellisiä."
On hyvä, että olemme tässä tilanteessa,
jossa lakia ollaan nyt jo hyväksymässä.
Erityisen iloinen olen myös ammattikalastajien sietokorvauksista.
Tähän asti ne, jotka ovat eniten kärsineet rajoituksista,
ovat jääneet täysin ilman korvauksia,
ja nyt tämä tilanne muuttuu.
Sen sijaan rajoitusten valvonta on tähänkin asti
ollut ongelmallista. Esimerkiksi tämän kevään
valvonnassa on löydetty sekä verkkoja vapaaehtoisten
suojelualueiden aukkopaikoilta että luvattomia katiskoja
suojelualueilta. Ikävin esimerkki tästä oli
se, kun rysäkatiskasta löydettiin kuutti alueelta,
joka kuului vapaaehtoisen suojelun piiriin. Tämä osoittaa
entisen tilanteen kestämättömyyden. Meillä on
ollut vapaaehtoinen suojelu, jossa on saatu korvauksia, mutta jos
näitä ehtoja on rikottu, siitä ei ole
seurannut yhtään mitään. Nyt
asialle tulee selkeä seuraamuskäytäntö,
ja sen vuoksi ymmärrän sen, että suojelusopimusten
tekeminen pitää siirtää Metsähallitukselta
viranomaiselle eli ely-keskukselle.
Siitä huolimatta pidän siirtoa monin tavoin
ongelmallisena. Ensinnäkään tätä siirtoa
suunnitellessa eri osapuolia ei ole kuultu, ei osakaskuntia, ei
elyä, ei ketään. Kun toimivaltuus siirretään elyyn,
kuitenkin resurssit, henkilökunta, osaaminen, paikkatietojärjestelmä pysyvät
Metsähallituksessa. Eli miten tämä työ organisoidaan?
Jääkö Metsähallitus edelleenkin
toimijaksi ja ely vain allekirjoittajaksi, vai miten henkilökuntaa sitten
siirrellään paikasta toiseen? Vielä yksi
ongelma on se, että aikataulu tulee olemaan todella kiireinen.
Ensi kevääseen mennessä pitää uusia lähes
250 sopimusta, ja se on todellinen urakka.
Saimaan alueella on tehty hienoa työtä vapaaehtoisten
suojelualueiden lisäämiseksi. Se pitää muistaa.
Näiden toimien ansiosta suojelualue on kasvanut 640 neliökilometristä jo
yli 1 650 neliökilometriin. Sen tiimoilta on ilman
muuta hyvä, että vapaaehtoinen suojelu on se ensisijainen
keino. Niin hienoa kuin suojelutavoitteiden saavuttaminen on, vasta
vuodet osoittavat, riittääkö tämäkään.
Nyt kestää viisi vuotta, ennen kuin nähdään,
ovatko esimerkiksi tämän kevään
kuutit elossa ja synnyttävätkö ne poikasia.
Siksi suojelualuetta on mahdollisuuksien mukaan laajennettava, ja
samalla on toivottava lumisia pakkastalvia.
Nyt olisi myös korkea aika keskustella järkevästi
ja syyttelemättä kaikkien osapuolien kanssa jatkotoimista,
siitä, miten norpan suojelua edistetään
jatkossa samaan suuntaan. Vapaaehtoiseen suojeluun on varattu 330 000
euroa, eli rahaa on käytettävissä vielä uusiinkin
suojelualueisiin. Myös kaikenlaisia keinoja voi ja pitää kokeilla.
Tänä talvena norppatutkijat auttoivat emonorppia
kasaamalla lunta pesäpaikoille ennen pesintää.
Kokeilua lienee syytä jatkaa myös hieman vähälumisempana
talvena. On myös syytä miettiä, voisiko
norpan elinolosuhteita parantaa esimerkiksi juuri niille tarkoitetuilla
turvallisilla rysillä, eräänlaisilla
ruokinta-automaateilla, joissa norppa voisi käydä ilman
vahingon aiheuttamista kalastajille.
Nyt jos koskaan meillä kaikilla vesialueiden omistajilla,
kalastajilla ja jäällä liikkujilla on
korkea hetki osoittaa, että me pystymme ja me haluamme
suojella saimaannorppaa. Kukaan ei tahallaan kiusaa ranta-asukkaita,
elämäntapaverkkokalastajia sen enempää kuin
ammattikalastajiakaan, mutta kun kyseessä on yksi alueen
selkeimmistä matkailuvalteista ja suorastaan luonnonsuojelun
symbolista, on täysin kestämätöntä, jos
me omalla toiminnallamme tai sen puutteella tapamme tämän
ainutlaatuisen eläimen sukupuuttoon.
Nyt, kun ministeri on paikalla, haluan esittää vielä yhden
kysymyksen, sillä kalastuksen lisäksi komissio
on syyttänyt Suomea siitä, että emme suojele
riittävästi norpan lisääntymis-
ja levähdyspaikkoja. EU:n luontodirektiivihän
vaatii uhanalaisen eläimen lisääntymis-
ja lepopaikkojen suojelua, ja saimaannorpan kohdalla on tähän
asti suojelussa keskitytty nimenomaan lisääntymispaikkojen
suojeluun. Sen sijaan norpan karvanvaihtolepokivet ovat suurimmaksi osaksi,
Linnansaaren ja Koloveden kansallispuistoa lukuun ottamatta, suojelun
ulkopuolella. Tiedossa on, että esimerkiksi vesiskoottereilla
on ajettu niiden läheisyydessä, vaikkei ajojen
määristä olekaan tarkkaa tilastoa. Mutta
sillä tavoin komissio on oikeassa huomauttaessaan siitä,
että lepopaikkoja ei ole suojeltu. Onko tähän
tulossa jatkossa joku käytäntö? Siitä toivoisin
ministerin kertovan.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Saimaannorpan suojelussa on myös
aluekehitykseen ja Itä-Suomen brändiin ja vetovoimaan
liittyvä näkökulma. Tässä suhteessa
kyseessä on paitsi Suomen kannalta myös Itä-Suomen
vetovoiman ja myös markkinoinnin kannalta tärkeä asia,
joka pitäisi myöskin muistaa. Tässä suhteessa
minusta olisi ehkä hyvä, että asiasta
käytäisiin vähän laajempaakin
keskustelua myös maakuntaliittojen puitteissa, koska ei
ole erinomaisen hyvä lähtökohta, että EU-komissio
antaa ensimmäisen virallisen huomautuksen saimaannorpan
suojelun riittämättömyydestä,
jos käperrymme puhtaasti vain selittelemään
suojelutoimia tai niitten riittämättömyyttä.
Tässä on nimittäin myös
sellainen näkökulma, joka Itä-Suomen
kannalta yleisen kuvan lisäksi pitäisi muistaa,
että jos tätä ei pidetä oikeasti
käsissä ja saimaannorpan suojelussa ei onnistuta,
niin joudutaan sellaisiin paineisiin ja ratkaisuihin, joissa alueen
asukkaiden, vapaa-ajan kalastajien ja ammattikalastajien ja ylipäänsä Saimaan
hyödyntämisen näkökulmasta tulee
myös tarpeettomia ylilyöntejä ja rajoituksia.
Sen takia tämän saimaannorpan suojelu uhanalaisena
lajina olisi edellyttänyt kiireellisempää toimintatapaa
kuin saimaannorpan osalta on ollut mahdollista tai mitä sen
osalta on tapahtunut.
Tästä on monta vuotta puhuttu, mutta tässä on ollut
eräs tekijä, tämä meidän
perinteinen maa- ja vesialueita omistavien ylikorostunut asema.
Se on näkynyt maa- ja metsätalousministeriön
kalastusoikeuksien käsittelyssä vapaa-ajan kalastajien
näkökulmasta, mutta se on myös ollut
tässä saimaannorpan suojelussa. On koko ajan katsottu,
että omistusoikeus vesialueiden omistajien osalta on ollut
erittäin korkea prioriteetti maa- ja metsätalousministeriössä.
Sitten siitä on haettu tällaista poliittisesti
kelpoa ratkaisua, jossa saimaannorppa ei ole ollut ensisijainen
vaan on katsottu, millä tavalla maanomistajien kanssa voidaan
edetä.
Tässä on nyt tunnustettava se, että meidän
lähtökohtamme on ongelmallinen, koska suurin osa kaikista
osakaskunnista on toimimattomia. Voi sanoa, että merkittävä osa
on järjestäytymättä. Tältä osin
minusta on selvästi tunnustettava, niin kuin vastalauseessani
haluan maa- ja metsätalousvaliokunnassa selvästi
sanoa, että niin norpan kuin vapaa-ajan kalastajien näkökulmasta yhtenäiset,
selkeät, asetuksella luodut rajoitusalueet ovat selkeästi
parempi vaihtoehto kuin sopimuksella aikaansaadut, rikkonaiset rajoitusalueet
johtuen juuri myös tästä lähtökohdasta.
Minusta pitää nyt välittömästi
luoda asetuksella ja valtioneuvostolle ja maa- ja metsätalousministeriölle
annetuilla valtuuksilla selvät rajoitukset, että saimaannorpan
suojelu varmistetaan. Ei tässä enää ole
tutkimisen ja etsimisen paikka. Se olisi myös Itä-Suomen
etu, että tämä tunnistettaisiin ja tunnustettaisiin.
Siitä olen pahoillani, että maa- ja metsätalousvaliokunnassa
puheenjohtajan johdolla hallituspuolueet halusivat pitää tavatonta
kiirettä, koska viime viikolla oli vielä käsitys,
että asiaa voidaan vielä avata. Valiokunnan enemmistö hallituspuolueiden
johdolla hylkäsi sosialidemokraattien esityksen asian käsittelyn
siirtämisestä tälle viikolle, tiistaille.
Tässä ehkä on nyt taustalla juuri se,
että halutaan ikään kuin runtata nopeasti
EU-komissiolle viestiä, mutta minusta se saattaa toimia
jopa päinvastoin. Myöskin valmistelussa on selvästi
ollut puutteena se, että maa- ja metsätalousministeriössä ei
ole sanktiopuolta käyty läpi oikeusministeriön
tai muiden viranomaisten kanssa, eli aika olennaisia puutteita myöskin
tässä asiassa on.
Tällä, mitä sanon, ei tarkoiteta
sitä, että se työ, jota Etelä-Savon
maakunnassa on norpan suojelun edistämiseksi tehty, olisi
ollut huonoa. On ollut erittäin tärkeätä,
että on ollut pioneereja, jotka ovat nähneet asian
ja yrittäneet toimia niillä työkalupakin
välineillä, mitä on ollut, lähinnä vapaaehtoisella
puolella, eteenpäin, mutta tämä on jo
pitkään selvästi huutanut poliittista
haltuunottoa saimaannorpan suojeluun. Se tapahtuu juuri niin, että valtioneuvostolle
ja maa- ja metsätalousministeriölle pitää eduskunnan
selvästi viestittää, että tarvitaan
selkeät rajoitukset ja päätökset.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on ollut eduskunnassa
ja eri valiokunnissa käsittelyssä laki, jota on
odotettu pitkään. Omalta osaltani minun täytyy
kuitenkin todeta, että vaikka laissa on paljon hyvää ja
se on oikean suuntainen, mielestäni se on norpan suojelun
ja tulevaisuuden kannalta kuitenkin riittämätön.
Minulla on monia kysymyksiä, jotka varmaan perustuvat siihen,
että en ole ollut näissä valiokunnissa,
jotka tätä asiaa ovat käsitelleet. Olen
kuitenkin kysellyt eri tahoilta, mutta en ole saanut kysymyksiin
vastauksia, joiden pohjalta olisin ollut valmis hyväksymään
tämän lakiesityksen ja mietinnön siinä muodossa,
mikä se tällä hetkellä meillä on
käsittelyssä.
Tämä laki mahdollistaa asetuksen käyttöönoton
verkkokalastusrajoituksen osalta, mutta miten tätä asetusta
tullaan tulevaisuudessa käyttämään,
jos tarvetta on, niin se jäi minulle edelleen epäselväksi.
Saimaannorppa on todettu sekä Kansainvälisen luonnonsuojeluliiton
Iucn:n sekä Suomen kansallisen luokituksen mukaisesti äärimmäisen
uhanalaiseksi lajiksi. Valiokunta toteaa, että lajiin kohdistuu äärimmäisen
suuri välitön uhka hävitä kokonaan
luonnosta. Saimaannorppa elää ainoastaan Saimaalla
ja sielläkin valitettavasti vain lähinnä Etelä-Savon
vesistöalueella. Eteläkarjalaisena Saimaan rannalla
asuvana ihmisenä soisin näkeväni norpan
myös meidän Saimaan vesistöalueella.
Saimaannorppia on vuonna 2010 arvioitu olevan 263 yksilöä, mutta
lajin säilymisen kannalta norppia pitäisi olla
vähintään 400 yksilöä.
Saimaannorpalle on tehty suojelustrategia vuosille 2009—2011,
jonka tavoitteena on kasvattaa norppakantaa vuoteen 2020 mennessä vähintään
400 yksilöön. Nyt on kyse siitä, miten
me tähän tavoitteeseen pääsemme.
Lakiesityksessä ja mietinnössä tuetaan
nykyistä vapaaehtoisuuteen perustuvaa sopimusmenettelyä.
Ajatus on kaunis ja tavoiteltava. Vapaaehtoisuuteen perustuvaa työtä Saimaalla
on tehty jo reilut 30 vuotta, minkä takia suhtaudun lakiesitykseen
ja mietintöön epäilevästi. Tästä syystä kysynkin:
Riittääkö vapaaehtoisuus? Mitä asioita
ja haasteita vapaaehtoisuus tuo norpan kannan säilyttämiselle
ja kasvattamiselle? Tähän mennessä alueella
olevien osakaskuntien kanssa sopimuksia on tehnyt Metsähallitus.
Perusteluna sopimuksen tekemiselle on ollut, että Metsähallituksella
on ollut paras asiantuntijuus asian osalta. Sopimuksia onkin tehty
ansiokkaasti viimeisen vuoden aikana. Myönteinen ilmapiiri
norpan osalle on kasvanut ja parantunut. Nyt on kuitenkin todettu,
että Metsähallitus ei ole juridisesti pätevä ja
oikea neuvottelukumppani, minkä takia hallitus esittää,
että jatkossa toisena sopijapuolena Metsähallituksen
sijaan olisi Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
eli ely.
Ministerin selvityksestä huolimatta minulle on kerrottu,
että ongelmana on kuitenkin resurssien osalta se, että Etelä-Savon
elyllä ei ole tähän varattuja resursseja
eikä riittävää osaamista, minkä takia
se tulee todennäköisesti ostamaan palvelut ostopalveluna
edelleen Metsähallitukselta. Viime kädessä sopimukset
hyväksyy kuitenkin Etelä-Savon ely, ja tähän
varmaan saamme ministeriltä vielä tarkennusta
uudelleen. (Ed. Nepponen: Kyllä siellä osallistujia
on riittävästi!) Käytännössä tämä tarkoittaa
myös sitä, että kaikki nyt voimassa olevat
sopimukset irtisanotaan ja ne neuvotellaan uudestaan uusilla ehdoilla.
Tämä on herättänyt osakaskuntien
osalta hämmennystä. Tämän lisäksi
hämmennystä on lisännyt sopimuksen rikkomista
koskevat sanktiot; mitä ne ovat, on edelleen epäselvää.
Mutta mielestäni tämä suuntaus on aivan
oikea.
Nyt voimassa olevista noin 250 sopimuksesta noin 140 sopimusta
on voitu tehdä toistaiseksi, mihin mielestäni
pitäisikin pyrkiä eikä siihen, kuten
täällä mietinnössä on
todettu, että nyt sopimukset ehdotetaan tehtäväksi
5 vuodeksi kerrallaan. Nyt noin 110 sopimusta on tehty määräajalle.
Näiden sopimusten tekeminen on vaatinut pitkän
prosessin yhdessä Metsähallituksen osakaskuntien
ja juristien kanssa, jotta on päästy kaikkia osapuolia
tyydyttävään yhteisymmärrykseen.
Uusien sopimusten tekeminen ei ole yksiselitteistä. Nyt
tulevat uudet sopimukset ovat erilaiset ja tiukemmat kuin aikaisemmin.
Miten nämä tulevat vaikuttamaan tuleviin neuvotteluihin,
nähdään myöhemmin. Todennäköisesti
neuvottelut eivät ole niinkään helppoja
kuin odotetaan. On arvioitu, ettei uusia sopimuksia saada missään
tapauksessa tehtyä lain ja mietinnössä olevan
aikataulun mukaisesti. Nämä kaikki minun viestini
ovat tulleet asianomaisilta, jotka näitä sopimuksia
ovat tehneet. Todennäköistä on, että Saimaalla
tulee olemaan useita osakaskuntia ilman minkäänlaista
sopimusta vielä ensi keväänä.
Näin on arvioitu alalla työskentelevien asiantuntijoitten
osalta.
Vapaaehtoisuutta on perusteltu myös sillä,
että se sitouttaa eri osakaskunnat paremmin mukaan norpan
suojeluun. Nyt todellisuudessa kyse ei kuitenkaan ole vapaaehtoisuudesta,
vaan kuten epäsuorasti mietinnössä todetaan:
jos et suostu vapaaehtoisuuteen, niin asetuksella sinut pakotetaan.
Missä tilanteessa ja milloin asetus otetaan käyttöön,
on ainakin minulle epäselvää. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että saimaannorpan suojelualueesta tulee
kirjava ja sekava, osa osakaskunnista toimii vapaaehtoisuuden perusteella ja
osa pakolla asetuksenmukaisesti. Tämän lisäksi
alueella on osakaskuntia, joilla ei ole toimivaa hallintoa, joiden
kanssa voisi neuvotella, miten näiden käy. Tullaanko
nämä alueet määrittämään
sitten asetuksella, on minulle myös epäselvää.
Minun täytyy vain todeta, että kokonaisuus tuntuu
erittäin kirjavalta ja sekavalta, kun tilanteen pitäisikin
selkiytyä. Mielestäni nyt tehty esitys ei kuitenkaan
selkeytä tilannetta, voisi sanoa pikemminkin päinvastoin.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksessä esitetään, että vesialueen
omistajalla on oikeus saada valtiolta korvausta kalastusrajoituksen
takia. Miten tämä rahoitus toteutetaan? Olen ymmärtänyt,
ettei Etelä-Savon elyllä tai Metsähallituksella
ole tätä varten erikseen kohdennettua rahoitusta
valtiovarainministeriöstä. Olen myös
saanut ymmärtää, että rahoitus
otetaan maa- ja metsätalousministeriön luonnonsuojelurahoista.
Mitä tämä tarkoittaa, ministeri varmaan
selvittää meille sitä tämän
asian yhteydessä.
Vielä yksi asia, joten olen pohtinut: Mihin perustuu
verkkokalastuskiellon aika, varsinkin verkkokalastuskieltoaika 30.6?
Onko tämä kuuttien kannalta riittävä?
Euroopan komissio on antanut Suomelle huomautuksen saimaannorpan suojelun
riittämättömyydestä. Euroopan
unionin raportissa puhutaan saimaannorpan suojelun yhteydessä,
miksi Suomi ei hyväksy verkkokalastusta kesällä,
mutta hyväksyy talvella. Nyt kysyisin, mihin perustuu verkkokalastukseen
liittyvä rajoitusaika.
Arvoisa herra puhemies! Kun nyt voimassa olevat sopimukset irtisanotaan
ja tämän jälkeen tavoitteena on tehdä uudet
sopimukset nykyistä tiukemmilla ehdoilla, oletukseni ja
arvioni on, ettei vapaaehtoisia sopimuksia haluta tehdä,
kuten on arvioitu ja kuten on tehty. Neuvottelut tulevat vaatimaan
huomattavasti enemmän aikaa kuin on arvioitu. Tästä seuraa
se, ettei sopimuksia ehditä tekemään
tulevan syksyn ja alkutalven aikana. Tämän seurauksena
saimaannorpan suojelu jää osittain sopimuksettomaan
tilaan.
Tämän lisäksi se, kuinka mahdollinen
asetus otetaan käyttöön, jää epäselväksi.
Tämän epäselvän tilanteen seurauksena
tilanne Saimaalla heikkenee nykyisestä, saimaannorpan tilanne
ei tule paranemaan, kuten toivotaan. Olen skeptinen, mutta uskon
olevani myös hyvin pitkälle realistinen. Tästä syystä olisin
nähnyt selkeämpänä ja yksinkertaisempana
säätää asetuksella yhtenäinen
verkkokalastuskielto Saimaalle kuutin ensimmäisten kuukausien
ajaksi.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin vähän hämmentyneenä äskeistä puheenvuoroa.
Viisautta tuntuu olevan ulkopuolelta Etelä-Saimaan norppa-alueen
kovasti aikaisemmissakin puheenvuoroissa, ja paljon kysymyksiä oli,
kun on saatu aikaan varsin hyvä lakiesitys.
Heräsin tänä aamuna kello 5.45 Saimaan
rannalla. Edessä 20 metrin päässä on
avoin ranta, jossa uiskenteli piisami. Kuusi kuikkaa siinä 50 metrin
päässä rannasta ja monta muuta vesilintua,
mutta Nestori Miikkulaista ei näkynyt, koska olin Mikkelin
keskustasta viiden kilometrin päässä.
Mutta, kun menen Oopperajuhlille, siinä norppa kurkkii
melkein joka kesä. Se on sitä elämää,
jota me Etelä-Savossa kohtaamme Saimaan rannoilla. Kyllä siellä norppaa
arvostetaan ja on pyritty yhdistämään,
yhteensovittamaan norpan suojelu, matkailu, kalastuselinkeino ja myöskin
vapaa-ajan kalastus. Se on vaativa tehtävä.
Lähetekeskustelussa peräänkuulutin
norppalaskennan paikkansapitävyyttä, koska paikallisten
asukkaiden, vapaa-ajan asukkaiden näkemykset ja tuntemukset
ja toisaalta norpan tutkijoiden viestit eivät aina yhtene.
Esitin kirjallisesti kysymyksen Metsähallitukselle, onko
Metsähallitus samaa mieltä kuin tutkijat, että puolet kuuteista
kuolevat verkkoihin. En ole vielä tuota vastausta saanut,
koska asia ei todennäköisesti pidä paikkaansa.
Minulla on se tuntemus, kun on liikkunut, että norppia
on enemmän, mutta kaikesta huolimatta tämän
lain tavoite ja se tavoite, mikä on eteläsavolaisilla,
että norppaa pitää suojella, on yhteneväinen.
Erinomainen lähtökohta on se, että päästiin vapaaehtoisesti
etenemään, ja nyt kun laki on tulossa, niin lakikin
korostaa perustuslakivaliokunnan esityksen mukaisesti vapaaehtoisuuden
ensisijaisuutta. Näin pitää ollakin,
koska silloin se lähtökohta on myöskin
alueen asukkaiden osalta parempi; tunnetaan ja halutaan tehdä niin
kuin on laki, ja jos tiukka paikka tulee, niin sitä lakia
käytetään. Näin on edettävä ja
edetään, ja niistä vaihtoehdoista, joissa
sopimuksen teko nyt siirretään sitten ely-keskukselle,
voin vakuuttaa, että siellä ely-keskuksessa on
osaamista kalastuksen puitteissa, siellä on osaamista myöskin
norpan osalta, tuntemusta vuosien ajalta. Kun siihen sitten lisätään
Metsähallituksen osalta — joskus vähän kyseenalaisiakin
viestejä lähettäneiden — tutkijoitten
osaaminen, uskon, että siitä tulee sellainen osaaminen,
jota voidaan hyödyntää, ja uskon, että nämä toimenpiteet,
jotka tässä ovat, sitten tulevat toimimaan.
Mutta peräänkuulutan sitä myöskin,
että ammattikalastajilla pitää olla sijaa
ja heillä pitää olla myöskin
edellytykset sitten toimia niin, että meillä on
myöskin mahdollisuus nauttia puhdasta kalaa, joka on erittäin
hyvää suomalaisessa ruokapöydässä.
Siihenkin löytyy tästä sitten keinot,
ja aikana, jolloin verkkokalastusta ammattikalastajat eivät
voi tehdä, heille myöskin tämä korvataan.
Sen sijaan vapaa-ajan kalastajien korvauksiin tuskin nyt on mitään
syytä mennä, rahaa saadaan muutenkin kulumaan.
Kaiken kaikkiaan lain lähtökohta on selkeä,
ja alueilla myöskin on jo lähdetty katsomaan,
minkälaisia pyydyksiä hyväksytään,
jotta sellaiset pyydykset, jotka eivät ole riittävästi
suojaamassa kuutin joutumista niihin, kiellettäisiin ja
ne eivät lainkaan tulisi myyntiin. Sellaista vapaaehtoisuutta
oli myöskin heti, kun tämä viesti tuli
kuutin joutumisesta sellaiseen katiskaan, johonka odotettiin, ettei
se mene, niin että välittömästi
sitten myöskin vapaaehtoisuuden kautta lähdettiin katsomaan,
minkälaisia katiskoja myydään, niin että norpan
suojelu sitäkin kautta etenee.
Odotan ja uskon, että tämän lain,
jossa vapaaehtoisuus on ensisijaista, avulla voidaan norpan suojelua
tehostaa, ja vasta sitten, jos jollakin alueella ei päästä tätä kautta
sopimukseen, käytettäisiin pakkoa ja sanktiota.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Aivan aluksi
lämmin kiitos niin maa- ja metsätalousvaliokunnalle
kuin perustuslakivaliokunnallekin tämän kalastuslain
muutoksen erittäin asiallisesta ja asianmukaisesta käsittelystä.
Ensinnäkin perustuslakivaliokunta linjasi hyvin selkeästi
täällä silloin lähetekeskustelussa käydyn
keskustelun pohjalta sen, milloin käytetään
tätä rajoituslakia ja mikä on sen suhde
sopimuksiin, ja tämä on se kohta, jota erityisesti
silloin lähetekeskustelussa toivoin selvitettäväksi, koska
tuolla valtioneuvoston pöydän ääressä ei se
tullut selvitetyksi, ja silloin on perustuslakivaliokunta aivan
oikea paikka se selvittää, ja täällä on
erittäin hyvät ja selkeät perusteet sille.
Eli ei ole mitään epäselvää siinä,
milloin käytetään tätä lainsäädäntöä ja
milloin käytetään sopimusta. Silloin
kun on sopimukset, se riittää, ja nyt kun ne sopimukset
uusitaan, tehdään viideksi vuodeksi, otetaan mukaan
nämä maa- ja metsätalousvaliokunnan lausumassa
esitetyt erinomaiset tavoitteet ja myöskin se sanktioidaan
sillä tavalla, että totta kai, jos sopimusalueelta
löytyy kuutti verkosta, se on sopimusrikkomus, josta pitää seurata
jotakin. Sehän on ihan normaalia. Nyt se voidaan tässä tilanteessa,
kun sopimukset uusitaan, ottaa huomioon.
Sen sijaan ed. Anneli Kiljusen puheenvuoro on pakko tulkita
sellaiseksi, että "väärin sammutettu".
Ei sosialidemokraateille näytä kelpaavan muutamaa
viisasta lukuun ottamatta muu kuin vain kielloilla ja pakolla, ja
suomalainen ihminenhän ei välttämättä kielloilla
suojele mitään, jos ollaan rehellisiä.
Kysymyshän on siitä, että suojelun pitää perustua
siihen, että ihminen sitoutetaan suojelemaan erittäin
harvinainen eläin, tässä tapauksessa
norppa. Sieltä alueeltahan tultiin aikanaan, kun tätä asiaa
lähdettiin valmistelemaan, nimenomaan pyytämään
minulta, että käynnistäisin mahdollisuudet,
että he alueella sopimuspohjaisesti suojelisivat itse norpan.
Minusta siis pakolla, jos eivät ihmisten asenteet ole kypsiä norpan
suojelulle, emme saa tällaista tulosta aikaan, kun otetaan
huomioon, mikä on Saimaan rantojen suuri määrä.
Millä ihmeellä se valvotaan, jos siellä on
pelkästään kieltolaki voimassa eikä minkään
näköistä sopimuspolitiikkaa ja ihmisten
sitouttamista? Sanonpa vaan, että sitä valvojien
ja poliisien määrää ei missään
ole, joka ne tuhansien rantakilometrien alueet silloin valvoo. Tässä kannattaa
miettiä, mikä on realismia ja mikä ei.
Yhtä ja toista voidaan toivoa, mutta se täytyy
katsoa, miten se toimii siellä käytännön suojeluelämässä eli
käytännön päässä.
Ensinnäkin valtiovalta on sijoittanut 50 miljoonaa
euroa rahaa saimaannorpan suojelemiseksi, kun alueella on perustettu
niin Linnansaaren kuin Kolovedenkin kansallispuistot ja Natura-alueen
aluetta on laajennettu. Nythän on tietoa siitä,
että poikasia kun on syntynyt, niin esimerkiksi tämän
kevään kuuteista valtaosa, 49, sijoittui näille
Natura-alueille ja 8 niiden ulkopuolelle. Eli valtaosa tästä kuuttien
syntymisalueesta, lisääntymisalueesta, on jo näiden
Natura-alueiden piirissä.
Toisaalta tiedetään sekin, että esimerkiksi
Koloveden alueella tänä vuonna nyt oli, mutta
aikaisemmin, vaikka siellä pitäisi olla rauha
olemassa, suojelu olemassa, niin siellä ei ole ollut sitä norppakannan
nousua, mikä olisi voinut olla, kun kerran olosuhteet ovat
sellaiset, että suojelu on täysin mahdollista.
Sitten tämä kysymys siitä, mikä on
se suojelun oikea taso. Täällä on useampikin
sitä kysellyt. Ympäristöministeriöhän
sitten valmistelee ja selvittää sitä strategiaa,
jolla nimenomaan päästään siihen
tulokseen, että saadaan se kokonaisvaltainen toimintasuunnitelma,
jolla voidaan taata suotuisan suojelutason saavuttaminen ja sen ylläpitäminen.
Minusta suotuisa suojelutaso voi olla vain se, jolloin tämä norppakanta
selkeästi kasvaa, ettei se taannu. Siitähän
on kysymys. Aina vuoteen 2005 saakkahan kanta kasvoi, mutta sen
jälkeen meillä on ollut niin lämpöisiä talvia,
että se on yksi ongelma. Viime vuonna, kun oli kunnon talvi,
me saimme 57 kuuttia, joista 54 selvisi elossa.
Sitten kysymys siitä, että nyt sieltä löytyi
valitettavasti se yksi radiolähettimellä varustettu kuutti
sieltä katiskasta: Siinä, jos minun tietoni ovat
oikeat, on kysymys henkilöstä, joka ei ole paikallinen
asukas, vaan on siellä kesämökkiläinen,
ja ilmeisesti häntä ei ollut sitten riittävästi informoitu,
mutta nyt sen jälkeen käsittääkseni kaupoista
on poistettu kaikki sellaiset pyydykset, jotka ovat kiellettyjä.
Näin pitää ollakin.
Mutta sen lisäksi väitän, että kannattaa
miettiä muun muassa sitä, kun seuraavan kerran
vuokrataan mökkejä, että vuokrasopimuksen
liitteenä pitäisi olla informaation jako siitä,
minkälaiset rajoitukset norpansuojeluun liittyen tässä rannassa
on olemassa. Silloin meillä on vasta se järjestelmä riittävän
kattava, kun me otamme huomioon myöskin mökkien
vuokraustilanteessa, että siirretään
se informaatio sille vuokraajalle ja sitä kautta se vastuu.
Kysymys sitten, mitä tapahtuu esimerkiksi tässä tilanteessa,
kun kuutti löytyi sieltä katiskasta: Meillähän
on luonnonsuojelulaissa selkeät tietyt keinot, mutta ne
ovat nyt sitten viranomaisten selvitettävänä,
lähdetäänkö sille tielle, kun
on sellainen eläin nyt sitten saatettu kuolemaan, joka
on ankarasti suojeltu. Se on sitten poliisiviranomaisten selvitettävä,
ja sen takia en lähde sitä nyt yksityiskohtaisesti
sen enempää pohtimaan, mutta tiedän,
että asiaa selvitetään.
Eli me tarvitsemme jatkossa uudet sopimukset, ja ne tullaan
tekemään. Toivon, että ministeriön
hallintoon ja toimintakykyyn luotetaan eikä luoda niin
suuria uhkakuvia kuin ed. Kiljunen, joka valmiiksi täällä totesi,
että mitään ei tule tapahtumaan ja vuoden
päästä on vielä sekavampi tilanne.
Näin ei tule olemaan. Ajatelkaa, että puolen vuoden
aikana siirryttiin 700 neliökilometrin suojelualueesta
melkein 1 700 neliökilometriin ja se tehtiin paikallisten
maakuntaliittojen ja ProAgrian yhteistyöllä, eli
se on vallan valtava voimannäyte siitä, mihin
siellä alueella pystytään, kun todella
tartutaan tilaisuuteen.
Eli sanon suoraan, että tässä tehdään
sillä tavalla hienoa työtä, että nyt
suojellaan kerrankin harvinaislaatuinen eläin yhteistyössä ihmisten kanssa.
Meidän pitää entistä enemmän
luonnonsuojelussa, ympäristönsuojelussa, kaikissa
muissa pystyä motivoimaan ihmiset mukaan. Eihän
se kielloilla yksin rakennu.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Juha "Junnu" Vainio vuosikymmen sitten oli
viisas kirjoittaessaan laulun: "Saimaan saaressa pikkuinen torppa,
istuu portaalla Nestori Miikkulainen. Lepokivellään
iäkäs norppa nousee pinnalle pärskähtäen".
Jatkuu myöhemmin: "On määrä niin
norpan kuin Miikkulaisen olla lajinsa viimeinen." Tätä yhteistä taistelua
on käyty kymmeniä vuosia, ja toivoisin kyllä sydämestäni,
että vihdoin päästään
siihen tilanteeseen, että taistelu tullaan voittamaan ja
laji kyetään suojelemaan.
Mutta tämäniltaisen keskustelun oheen haluaisin
liittää kysymyksen myös siitä,
miten samalla, kun me suojelemme yhdessä kansalaisten kanssa uhanalaisia
lajeja, suojellaan alueen ihmisiä ja elinkeinoja. Hyvä esimerkki
ed. Kähkösen nostamasta petopolitiikasta, liittyen
tähän uhanalaisten lajien suojelemiseen: Meillä Pohjois-Suomessa
käydään tällä hetkellä valtavaa
taistelua, myös henkien taistelua, siitä, millä tavalla
uhanalaiset lajit, niiden suojeleminen, ja kansalaisten elämä,
kansalaisten elinkeinot, pystytään samaan aikaan
rinnakkaisesti turvaamaan.
Sen kysymyksen olen esittänyt monta kertaa itselleni,
onko tässä järjestelmässä löydettävä kultainen
keskitie, jota kulkemalla me pystyisimme turvaamaan monen lajin
säilymisen tässä yhteiskunnassa. Estettäisiin
kansalaisten vihan nousu, joka ei yleensä johda mihinkään
muuhun kuin siihen, että otetaan oikeudet omiin käsiin
ja lähdetään rikkomaan lakia, mikä johtaa
sitten pitkäjänteiseen kierteeseen kaikin puolin.
Ei olla mitenkään helppojen asioitten kanssa tekemisessä,
mutta vastuu mielestäni on täällä eduskunnassa,
meillä päätöksentekijöillä,
ja meillä pitäisi olla riittävä viisaus
suojella niin uhanalaisia lajeja kuin ihmisiäkin.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tästä kalastuslain muutoksesta
on tänään aktiivisesti keskusteltu, ja
tähän liittyen muun muassa ed. Anneli Kiljujen
ja ed. Rajamäki ovat käyttäneet aivan
erinomaiset puheet, mutta aivan lyhyesti muutamia näkökohtia
tuon vielä itsekin esiin.
Siis saimaannorppahan on maailman uhanalaisin hylje ja Suomen
ainoa kotoperäinen nisäkäs. Saimaannorppahan
on jäänyt tämmöiseksi reliktiksi
lajiksi, kun nykyinen Saimaa aikoinaan kuroutui irti Itämerestä.
Saimaannorpan historiassa sitä on uhanneet erilaiset asiat,
ympäristömyrkyt, taudit ja myös ihminen.
Ilmaston lämpeneminen, kalanpyydyskuolleisuus, kannan esiintymisalueiden
hajanaisuus ja lisääntymisen häiriintyminen
on keskeisimmät saimaannorpan kantaa uhkaavat tekijät
tällä hetkellä, ja verkkokalastus on
edelleen suurimpia uhkia saimaannorpalle.
Tässä kalastuslain muutoksessa saimaannorpan
vapaaehtoiset suojelusopimukset aiotaan uusia ja yhdenmukaistaa
ja eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta on päättänyt
siirtää sopimusten teon Metsähallitukselta
Etelä-Savon ympäristöviranomaisille.
Samalla sopimusrikkomukset tehdään rangaistaviksi.
Suojelusopimusten tekoon kannustetaan sillä, että muuten
valtioneuvosto voi määrätä asetuksella
saimaannorpan suojelemisesta. Maa- ja metsätalousvaliokunnassa
uskotaan, että kalastuskunnat tekevät vapaaehtoisia
sopimuksia muun muassa parempien korvausten vuoksi.
Nämä asiat, mitä tässä mietinnössä on
tuotu esiin, ovat ilman muuta hyviä askelia parempaan suuntaan,
mutta aivan kuten ed. Kiljunenkin edellä toi esiin, ne
eivät ole riittäviä. Itse olisin sillä kannalla,
että tässä yhteydessä olisi
selkeästi tullut asetuksella suoraan tehdä verkkokalastuskielto
lainvoimaiseksi. Myös elyn resurssit ja osaaminen tässä asiassa
ovat sellaisia asioita, mitkä itseäni kovasti
huolettavat.
Saimaannorpan kannan suurimpia uhkia edelleen on siis verkkokalastus,
ja vaikka keväisiä vapaaehtoisia verkkokalastuksen
kieltäviä sopimuksia on tehty lisää,
ne eivät riitä pelastamaan saimaannorppaa. Metsähallituksen
tutkijoiden arvio on, että niillä saadaan leikattua
saimaannorppien verkkokuolemia noin 40 prosenttia. Tämä tarkoittaa
sitä, että edelleen sallitaan yli kymmenen norpan
kuoleminen verkkoihin vuosittain. Näin ei saavuteta suotuisan
suojelun tasoa eikä välitavoitetta, 400:aa norppaa
vuoteen 2020 mennessä.
Sopimusmenettelyllä ei saada myöskään
uusia alueita verkkokalastuskiellon piiriin riittävän nopeasti
ja joustavasti. Menettely on hidas, kallis eikä riittävän
tehokas. Sen vuoksi olen sitä mieltä, että verkkokalastuskielto
norppavesille olisi säädettävä heti
tässä yhteydessä suoraan asetuksella.
Myös valvonnan varmistaminen tämän osalta
tulisi siten kaikilla tavoin turvata.
Komissiohan on antanut Suomelle virallisen huomautuksen myös
saimaannorpan suojelun laiminlyönneistä aiemmin.
Aivan kuten ed. Sarkomaa täällä aikaisemmin
toi esiin, itsekin olen myös hieman ihmeissäni
ja huolissani näistä viesteistä, mitä on
tullut siitä, että valtio tukee rysäpyyntikokeilua
Saimaalla, jonka on nähty myös olevan uhka saimaannorpalle,
samaan aikaan, kun me keskustelemme niistä keinoista, joilla
saimaannorpan kantaa voidaan paremmalle tolalle saattaa.
Sdp tulee esittämään tästä asiasta
sitten eduskunnan käsittelyssä lausumaa, joka
tulee olemaan seuraavan kaltainen: "Eduskunta edellyttää,
että valtioneuvosto pikaisesti varmistaa viime kädessä asetuksella
saimaannorpan suojelun. Eduskunta edellyttää,
että hallitus antaa eduskunnalle vuoden 2011 loppuun mennessä selvityksen,
miten saimaannorpan suojelutavoitteet ovat toteutuneet." Tämän
puolesta tulemme siis täällä salissa
sitten äänestämään
ja toimimaan. Sdp:n puoluehallitus ja myös puoluekokous
ovat ottaneet myös selkeän kannan siitä,
että saimaannorpan suojelemiseksi tulee voimakkaat toimet toteuttaa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin ministeri Anttilalle kommentoinut muutamia hänen
vasta-argumenttejaan minun puheenvuoroani kohtaan.
Ensinnäkin haluan sanoa, että kyllä se
puheenvuoroni, jonka olin tuossa tehnyt, oli hyvin henkilökohtainen,
koska asun itse Saimaan rannalla ja minulla on ollut mahdollisuus
myös tutustua saimaannorppaan ja kuuttiin alueella, kylläkin siellä Savon
puolella.
Kuten omassa puheenvuorossani totesin, lähtökohta
sille, että haetaan vapaaehtoisuutta, on ihan positiivinen
asia, mutta kuitenkin näen, että on tilanteita,
jolloinka vaaditaan lainsäädäntöä ja tarvitaan
asetuksia, jotka selkeyttävät sitä kokonaistilannetta.
Se tukee myös sitä tavoitetta, jota tälläkin
lailla haetaan. Uskon vahvasti, että asetuksella tämä tilanne
olisi pystytty hoitamaan nykyistä paremmin. Tästä syytä epäilen
edelleen vapaaehtoisuuteen perustuvaa nykyistä tiukempaa
sopimusmenettelyä sille ajalle, joka nyt on asetettu.
Vähintä, mitä olisin ehkä toivonut,
olisi se, että tässä yhteydessä olisi
tehty siirtymäaika esimerkiksi vuosille 2011—2012,
mikä olisi mahdollistanut sen, että nämä sopimukset
olisi pystytty tekemään ajallaan eikä tämmöistä tilannetta
synny, että jos sopimuksia ei saada tehtyä, alueella
on sopimukseton aika.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Usein kuuluu väitteitä siitä,
että puolet norpista ei mitenkään voi
kuolla kalastajien verkkoihin. On helppo maallikon näkökulmasta
mennä mukaan näihin puheisiin, koska niitä kuolleita
norppia ei vaan pulpahtele pinnalle niin paljon kuin tämä väittämä osoittaisi.
Jos otetaan esimerkiksi tämä kevään
kuuttikuolema, niin kuutti jäi suojelualueella laittomaan
katiskaan, ja se, että tämä kuutti löydettiin
sieltä, perustuu vain ja ainoastaan siihen, että kyseessä sattui
olemaan lähetinkuutti, ja lähettimen avulla kuutti
pystyttiin paikallistamaan.
Suojelubiologit ovat kuitenkin arvioineet, että lähes
puolet norpista kuolee pyydyksiin ennemmin tai myöhemmin.
Meillä on lukuisia tieteellisiä tutkimuksia, muun
muassa Ranta, Lundberg, Sipilä. Heidän tutkimustensa
avulla on todistettu, että puolet kuuteista ennemmin tai
myöhemmin kuolee kalanpyydykseen. Nämä johtopäätökset
on tehty paitsi niitten kuolleina löytyneiden norppien
kautta myös kannan hitaan kasvun ja kuolleisuuden ikäjakauman
perusteella. Sen mukaan suurin kuolleisuus eli yli puolet kohdistuu
alle yksivuotiaisiin norppiin. Tämän ikäluokan
kuolinsyytilastot eri jaksoilta pidemmällä aikavälillä kertovat,
että juuri tämän ikäluokan norppien
kuolemista 60—70 prosenttia aiheutuu kalanpyydyksistä.
Näin väite siitä, että noin
puolet norpista kuolee pyydyksiin, pitää paikkansa.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämänkin lain yhteydessä kannattaa
olla johdonmukainen. Jos vaaditaan tiukennuksia ja toisaalta vaaditaan,
että tähän sopimuskäytäntöön
pitää tulla siirtymäaika, minusta nämä ovat
täysin ristikkäiset vaatimukset. Nimenomaan sitähän
valiokunta halusi omalla mietinnöllään,
että sopimukset siirtyvät välittömästi
ensi verkkokalastuskieltoajaksi ja siitä alkaen viranomaissopimuksiksi, jolloinka
ne saavat lainvoiman, jolloinka ne antavat mahdollisuuden sanktioihin
ja jolloin niiden perusteella on selkeä mahdollisuus myöskin
tuoda rikkomukset rangaistusten piiriin. Juuri sitähän
tällä tarkoitettiin. En ymmärrä ollenkaan
sitä, että nyt olisi haluttukin sitten siirtymäaikaa, jolloinka
ei olisi voitu asettaa näitä ehtoja. Toivon, että myöskin
tässä asiassa ylläpidetään
johdonmukaisuutta.
Herra puhemies! Haluan myöskin korostaa, että ei
sopimusten siirtämisestä ely-keskuksille kannata
nyt tehdä sen suurempaa ongelmaa. Samat sopimuspohjat,
uudet sopimuspohjat, siirtyvät eri viranomaistaholle. Mikä ongelma
siinä on? Osakaskunnat ehtivät pitää kokouksensa
ennen sitä. Mikä ongelma siinä on? Kaikki
hoituvat. Siinä mielessä kyllä meidän
pitää luottaa viranomaiseen, ely-keskukseen, meidän
pitää luottaa ministeriöön tässä asiassa,
ja siksi tämä on erinomaisen hyvä asia.
Perälautana on sitten asetus, jos ei näitä sopimuksia
aikaiseksi saada.
On selvää, jos alueen ihmiset kokevat, että kiellot,
estot ja määräykset tulevat heitä kuulematta
ylhäältäpäin, eivät
he varmasti sitoudu siihen sillä tavalla kuin jos he tulevat
itse kuulluksi ja pääsevät osallistumaan
ja sitoutuvat samalla tarvittaviin toimenpiteisiin. Sitä tällä haetaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kysyisin ed. Lepältä — sanoin
uudelleen oman huoleni, koska meidän kaikkien tavoite on
varmaan ihan yhtenäinen ja kyse on vaan menettelytavoista,
miten tässä edetään — että jos
näitä vapaaehtoisia sopimuksia ei saada aikaiseksi
(Ed. Järvinen: Tulee laki!) miten tämän
jälkeen toimitaan, tuleeko sitten tämä asetus
voimaan. (Ed. Leppä: Kyllä!) — Elikkä se
tulee voimaan. — Minä kysyin tätä ministeriltä,
mutta en saanut selkeätä vastausta. Elikkä joka
tapauksessa voi olla todellisuutta, että ensi keväänä me
palaamme siihen, että asetus koko alueelle tulee voimaan.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Siis koko alueella asetus ei tule voimaan, se
on aivan päivänselvää. Se tulee
siltä osin kuin alueet jäävät sopimusten
ulkopuolelle. Se pitää nyt kirjoihin ja kansiin
saada. Eli vapaaehtoiset sopimukset ja asetus eivät voi
olla päällekkäisiä, vaan tulee jompikumpi.
Jos sopimukset syntyvät, sille alueelle ei asetusta tule.
Yleiskeskustelu päättyi.