2) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2012
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! (Hälinää)
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
No niin, sali on hyvä ja kuuntelee oikeusasiamiehen
viisaita sanoja.
Minulla on ilo ja kunnia esitellä teille eduskunnan
oikeusasiamiehen toimintakertomus vuodelta 2012. Se on tämän
maailman toiseksi vanhimman oikeusasiamiesinstituution 93. toimintavuosi
ja vuosikertomus.
Kertomusvuosi on jälleen ollut monin tavoin ennätyksellinen
oikeusasiamiehen toiminnassa. Kanteluiden ja muiden laillisuusvalvonta-asioiden
määrä kipusi jälleen uuteen
ennätykseen. Kasvua oli parisataa, mikä vastaa
noin 4 prosentin kasvua. Ilokseni voin kuitenkin todeta, että asioita
myös ratkaistiin ennätysmäärä,
noin 5 000 asiaa. Kanteluita ratkaistiin noin 300 enemmän
kuin niitä saapui.
Myös oikeusasiamiehen toimenpiteiden määrä oli
suurempi kuin koskaan aikaisemmin. Toimenpiteeseen johti viime vuonna
yhteensä lähes 900 asiaa, eli noin joka viides
kantelu johtaa toimenpiteeseen. Merkille pantavaa on, että toimenpiteisiin
johtaneiden kanteluiden suhteellinen osuus kaikista kanteluista
on pysynyt yhtä suurena kuin aikaisemmin, joten kantelut
ovat niiden määrän kasvusta huolimatta
keskimäärin yhtä aiheellisia kuin aikaisemminkin.
Myös tarkastuksia tehtiin viime vuonna ennätysmäärä,
147, mikä on 25 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Nämä tulokset on ollut mahdollista saavuttaa ensinnäkin
hyödyntämällä asioiden tutkinnassa sitä harkintavaltaa,
joka oikeusasiamiehelle annettiin kaksi vuotta sitten voimaan tulleessa
lakiuudistuksessa. Voimavarat on aikaisempaa tarkoituksenmukaisemmin
pystytty kohdentamaan sellaisiin asioihin, joissa oikeusasiamies
voi auttaa tai muuten ryhtyä toimenpiteisiin. Toiseksi työskentelytapoja
on eri tavoin tehostettu, ja lopulta kysymys on siitä,
että koko kanslia on tehnyt lujasti töitä.
Kertomusvuosi oli myös sikäli merkittävä, että Oikeusasiamiehen
kanslian yhteyteen perustettu Ihmisoikeuskeskus ja sen ihmisoikeusvaltuuskunta
aloittivat toimintansa. Ensimmäisen vuoden kokemukset sekä Ihmisoikeuskeskuksen toiminnasta
että Oikeusasiamiehen kansliasta, Ihmisoikeuskeskuksesta
ja ihmisoikeusvaltuuskunnasta muodostuvan kansallisen ihmisoikeusinstituution
rakenteesta ovat hyvin myönteisiä. Ihmisoikeuskeskus
on aidosti tuonut lisäarvoa Oikeusasiamiehen kansliaan.
Ihmisoikeuskeskushan antaa toiminnastaan oman kertomuksensa, mutta
eduskunta ei sitä kuitenkaan käsittele. Tähän
oikeusasiamiehen kertomukseen sisältyy lyhyt jakso Ihmisoikeuskeskuksen
toiminnasta.
Tämän toimintakertomuksen ilmettä on
hiukan uudistettu luettavuuden parantamiseksi. Tämä on
toisaalta johtanut siihen, että kertomuksesta on tullut
hieman paksumpi, vaikka siinä on tekstiä itse
asiassa hieman vähemmän kuin edellisessä kertomuksessa.
Rakenteeltaan kertomus on kuitenkin pääosin edellisten
vuosien kaltainen. Kertomuksen alussa on oikeusasiamiehen ja apulaisoikeusasiamiesten
puheenvuorot kunkin itse valitsemasta aiheesta.
Herra puhemies! Omassa puheenvuorossani käsittelen
tutkinnan ja näkökulman laajentumista oikeusasiamiehen
toiminnassa. Toiminta ei ole enää vain viranomaisten
menettelyn laillisuuden jälkikäteistä tutkintaa
ja havaitusta lainvastaisesta menettelystä annettavaa moitetta.
Tämän lisäksi oikeusasiamiehen toiminnalla
on ensinnäkin viranomaistoimintaa ohjaava, toiseksi oikeustilaa
kehittävä ja kolmanneksi perus- ja ihmisoikeuksia
edistävä luonne. Näkökulma on siirtynyt
viranomaisten velvollisuuksien valvonnasta ihmisten oikeuksien toteuttamisen
ja edistämisen suuntaan. Toiminta on yhä useammin
tulevaisuuteen suuntautuvaa ja myös oma-aloitteista. Tämä ilmenee
kaikessa oikeusasiamiehen toiminnassa. Esimerkiksi kertomusvuonna
oikeusasiamies esitti noin 300 niin sanottua ohjaavaa
käsitystä. Niissä on tyypillisesti kysymys
siitä, että viranomaisen ratkaisu tai menettely
ei ole ollut suorastaan lainvastainen mutta oikeusasiamiehen käsityksen
mukaan jokin muu ratkaisu tai menettely olisi paremmin edistänyt
esimerkiksi hyvän hallinnon tai muiden perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumista.
Myös oikeusasiamiehen erilaiset esitykset ilmentävät
hyvin sitä, että oikeusasiamiehen toiminta on
nykyisin paljon muutakin kuin vain jälkikäteistä laillisuusvalvontaa.
Oikeusasiamies voi tehdä esityksen virheen tai epäkohdan
poistamiseksi, säännösten tai määräysten
kehittämiseksi, loukkauksen hyvittämiseksi tai
asian sovinnolliseksi ratkaisemiseksi viranomaisen ja kantelijan
välillä. Esimerkiksi hyvitysesityksiä oikeusasiamies
teki kertomusvuonna yhteensä 24.
Uskon, että tämä oikeustilaa kehittävä ja
perus- ja ihmisoikeuksia edistävä näkökulma
tulee edelleen vahvistumaan oikeusasiamiehen toiminnassa. Tähän
suuntaan vaikuttaa Ihmisoikeuskeskuksen ja ihmisoikeusvaltuuskunnan
perustaminen Oikeusasiamiehen kanslian yhteyteen. Samaan suuntaan
vaikuttaa myös eduskunnan äskettäin hyväksymä oikeusasiamiehen
nimeäminen YK:n kidutuksen vastaisen sopimuksen mukaiseksi
kansalliseksi valvontaelimeksi, jolla on nimenomaan loukkauksia
ennalta ehkäisevä tehtävä.
Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja käsittelee
puheenvuorossaan Kansaneläkelaitoksen asiakaspalvelua,
jossa on tapahtunut suuria muutoksia. Henkilökohtaisista
toimistokäynneistä on paljolti siirrytty sähköiseen
asiointiin, jota käyttävät erityisesti
opiskelijat, lapsiperheet ja työttömät.
Etuusasioita ei välttämättä ratkaista
paikallisessa toimistossa, vaan ne jaetaan sähköisesti käsiteltäviksi
eri puolille maata. Tämä aiheuttaa haasteita asiakkaiden
neuvonnalle, koska toimistojen palveluneuvojat eivät itse
ole etuusasioiden asiantuntijoita.
Asiakaspalvelussa kriittinen kysymys on se, miten voidaan varmistua,
että asiakas osaa hakea kaikkia hänelle mahdollisesti
kuuluvia etuuksia. Jos asiakas hakemusta jättäessään
ei saa riittävän yksityiskohtaista neuvontaa,
muutoksenhakujärjestelmä on vaarassa kuormittua.
Huolta aiheuttavat myös palveluiden ulkopuolelle jäävät,
joita voivat olla muun muassa yksin asuvat vanhukset, syrjäytyneet
nuoret ja mielenterveysongelmaiset. Vaikka kynnys on matala, he
eivät aina hakeudu Kelaan eivätkä siksi
saa heille kuuluvia palveluja.
Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin käsittelee puheenvuorossaan
vanhusten oikeutta hoivaan. Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea totesi
vuonna 2012, että Suomi rikkoo Euroopan neuvoston sosiaalisen
peruskirjan määräystä ikääntyneiden
henkilöiden oikeudesta sosiaaliseen suojeluun siinä,
miten omaishoidon tukisopimuksia irtisanotaan ja palveluasumisen
maksut määräytyvät. Kanteluratkaisuissa
oikeusasiamies on korostanut, että jos kunta irtisanoo omaishoidon
sopimuksen, sen on varmistettava, että asiakkaan ja tarvittaessa
myös häntä hoitaneen henkilön
palvelujen tarve arvioidaan, ja järjestettävä hakemuksen
perusteella sosiaalipalveluja ja tukitoimia asiakkaan tarpeiden
ja olosuhteiden mukaan. Omaishoidon tuki kuuluu kunnan yleiseen
järjestämisvelvollisuuteen. Sitä varten
kunnan tulee varata riittävä määräraha
talousarviossa. Sakslin korostaa, että palvelujen ja tuen tarpeessa
tapahtuvia muutoksia tulee seurata aktiivisesti muun muassa palvelutarpeen
kartoitusten ja palvelusuunnitelmien perusteella.
Sakslinin mukaan ihmisarvoinen kohtelu edellyttää tiedottamista
muutoksista ja mahdollisuutta osallistua päätöksentekoon.
Esimerkiksi, kun omaishoidon tuen myöntämisperusteita
muutetaan tai laitoshoitoa muutetaan palveluasumiseksi, tulee muutoksista
ja niiden merkityksestä tiedottaa oma-aloitteisesti, asianmukaisesti
ja riittävän ajoissa. Sosiaalihuollon sisäisestä hoitomuodon
muutoksesta ja asiakasmaksusta tulee tehdä muutoksenhakukelpoinen
päätös.
Sakslin toteaa, että sosiaali- ja terveydenhuollon
maksujen kasaantuminen saattaa vaarantaa asiakkaan sosiaalisten
ja taloudellisten oikeuksien toteutumisen. Tällaisten tilanteiden
varalta tulisi luoda uusia menettelytapoja. Toimeentulotuen sijasta
tai sen ohella asiakas tulisi ohjata hakemaan maksun alentamista
tai poistamista ja oma-aloitteisestikin selvittää edellytyksiä maksun muuttamiseksi,
mikäli asiakas ei tähän itse kykene.
Herra puhemies! Näiden puheenvuorojen jälkeen
kertomuksessa on katsaus oikeusasiamiesinstituution toimintaan vuonna
2012. Siellä on muun muassa asiamääriä ja
toimenpiteitä ja erilaisia tapahtumia koskevia tietoja,
joista kerroin jo tämän esittelypuheenvuoroni
alussa. Lisään tässä vain sen,
että jaksosta käy ilmi myös oikeusasiamiehen
kansainvälisen yhteistyön lisääntyminen.
Seuraava laaja pääjakso, numero 3, käsittelee perus-
ja ihmisoikeuksia. Perusoikeusuudistuksen yhteydessä eduskunnan
perustuslakivaliokunta piti uudistuksen hengen mukaisena, että oikeusasiamiehen
kertomukseen sisällytetään erityinen
jakso perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisesta ja oikeusasiamiehen
niitä koskevista havainnoista. Tällainen jakso
onkin ollut kertomuksessa perusoikeusuudistuksen voimaantu-losta
1995 lähtien. Tämä kertomuksen perus-
ja ihmisoikeusjakso on vähitellen kehittynyt yhä laajemmaksi,
mikä ilmentää hyvin oikeusasiamiehen
toiminnan painopisteen muutosta viranomaisten velvollisuuksien valvonnasta
ihmisten oikeuksien edistämisen suuntaan. Nykyisin jakso
on kertomuksen asiaryhmänä laajin, ja perus- ja
ihmisoikeuksien toteutumista pohditaan nimenomaisesti sadoissa ratkaisuissa
ja periaatteessa jokaisessa asiassa.
Nyt jaksossa on kerrottu oikeusasiamiehen perus- ja ihmisoikeusmandaatista,
mikä muuten kansainvälisesti on poikkeuksellisen
vahva. Edelleen jaksossa kerrotaan Ihmisoikeuskeskuksesta ja sen
toiminnasta, puutteista ja parannuksista perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumisessa sekä oikeusasiamiehen hyvitysesityksistä ja edelleen
kertomusvuoden 2012 perus- ja ihmisoikeusteemaan liittyvistä oikeusasiamiehen
havainnoista. Kertomusvuonna tämä teema oli yhdenvertaisuus
ja tasa-arvo. Ja edelleen jaksossa on selostettu kaikki Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen Suomea koskevat ratkaisut. Jakson päättää laaja,
perusoikeuksittain systematisoitu katsaus oikeusasiamiehen havaintoihin
ja kannanottoihin, jotka perustuvat kertomusvuonna ratkaistuihin
kanteluihin ja omiin aloitteisiin sekä tarkastuskäynneillä esiin
tulleisiin tietoihin. Erilaisia ihmisoikeustapahtumia ja ihmisoikeussopimusten
ratifiointia koskevia tietoja ei ole enää sisällytetty
oikeusasiamiehen kertomukseen, koska niitä käsitellään
Ihmisoikeuskeskuksen omassa vuosikertomuksessa.
Neljäntenä on kaikkein laajin hallinnonalakohtainen
tai asiaryhmittäinen jakso laillisuusvalvonnassa tehdyistä havainnoista.
Kunkin asiaryhmän yhteyteen on sisällytetty kuviot
kunkin asiaryhmän kantelujen määrän
kehityksestä ja toimenpideprosentista niissä.
Telepakkokeinoja ja muuta salaista tiedonhankintaa koskeva jakso
on nyt siis sisällytetty tähän neljänteen
jaksoon, kun aikaisemmin se oli omana jaksonaan.
Kertomuksen lopussa on vielä liiteosa, jossa on oikeusasiamiestä koskevat
perustuslain ja lain säännökset sekä eräitä tilastotietoja.
Arvoisa herra puhemies! Tässä oli esittelypuheenvuoroni.
Toivon, että tämä kertomus antaa eduskunnalle
mahdollisuuden arvioida paitsi oikeusasiamiehen toimintaa myös
lainsäädännön ja julkisen hallinnon
tilaa sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Demokraattinen oikeusvaltio nojaa yhdenvertaisiin
oikeuksiin ja velvollisuuksiin, ja tässä oikeusasiamiehen
kertomuksessa puututtiin omaishoidon järjestelyihin ja
tilaan Suomessa. Omaishoitajat ovat eriarvoisessa asemassa riippuen
siitä, missä kunnassa omaishoitaja ja hoidettava
asuvat. Sen vuoksi keskusta on esittänyt ja lähes
kaikki puolueet tukeneet ajatusta, että omaishoidon tuki
siirrettäisiin Kelan maksettavaksi ja järjestettäväksi,
jolloin yhdenvertaisuus asuinkunnasta riippumatta toteutuisi.
Toinen omaishoitoon liittyvä epäkohta on se, että oikeus
omaishoitajien vapaapäiviin ei toteudu kaikkialla sen vuoksi,
että ei ole näitä lomituspalveluja saatavissa,
ei saa sijaishoitajia kotiin tai toisaalta ei ole paikkaa, mihin
hoidettavan voi viedä. (Puhemies: No niin, minuutti!) On
hyvä, että oikeusasiamies näihin puuttuu.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuossa puheenvuorossa mainittiin Jyväskylä nimenomaan
omaishoidon ja sen kehittämisen yhteydessä. Jyväskylä on
yksi niistä kunnista, joiden talous hipoo kyllä kriisikunnan
rajoja jo kovaa vauhtia. Sielläkin on jouduttu talouden
sopeuttamisen nimissä leikkaamaan jo palveluista ja palveluverkostosta
paljon. Se, että omaishoidon kehittäminen jätetään
nyt pelkästään kuntien vastuulle ja samaan
aikaan hallitus leikkaa rajusti, tälläkin kaudella
yli 4 miljardia euroa, kuntien valtionosuuksista, aiheuttaa
juuri tämän tilanteen, että kaikesta
tästä olennaisesta, äärettömän
tärkeästä, on jouduttu leikkaamaan ja
näitä menoja joudutaan sopeuttamaan.
Toinen, yhtä tärkeä asia on mielestäni
lastensuojelu. Sillä puolella määräajat
paukkuvat yli, toimeentulotukihakemukset ovat myöhässä ja niin
edelleen. Yksinkertaisesti resursseja, ammattitaitoista työvoimaa
ja sitä riihikuivaa rahaa puuttuu myös lastensuojelun
puolelta tänä päivänä Suomen
kunnissa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Vielä kaksi vastauspuheenvuoroa.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin suuret kiitokset oikeusasiamiehelle
ja teidän tekemällenne työlle. Olette
nostanut oikeita asioita myös näissä puheenvuoroissanne,
jotka olivat alussa. Tältä osin tuli jo tämä omaishoito
ja vanhusten oikeus hyvään hoitoon. Omaishoito
on varmasti sellainen, jota on huomioitu jo myös valtion
budjetissa: sille on erikseen osoitettu vanhuspalvelulain osalta rahaa.
Tietenkin tässä suurin kysymys liittyy siihen,
kuten oikeusasiamiehen puheessakin tuli, millä tavalla
kunnissa varmistetaan ne riittävät rahat omaishoidon
järjestämiseen. Jollain tavalla pohdituttaa talousihmisenä,
että omaishoito on ensinnäkin inhimillinen mutta
se on myöskin kustannustehokas tapa hoitaa asiaa.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitoksia oikeusasiamiehelle tästä selvityksestä ja
kertomuksesta. Tämähän ei ollut uutta
tietoa esimerkiksi omaishoidon osalta. Sitä on jatkunut
jo edellistenkin hallitusten aikana, ja voisi olla ihan hyvä,
että hallitukset riippumatta siitä, minkälaisista
puoleista ne koostuvat, ottaisivat onkeensa sen, mitä oikeusasiamies täysin
perustellusti sanoo.
Omaishoidon osalta tilanne on nyt toivon mukaan paranemassa,
kun vanhuspalvelulaki tulee voimaan. Siellähän
edellytetään, että jos omaishoidon tuki
katkaistaan kesken vuoden, niin kunnan on osoitettava välittömästi
kunnan itse järjestämät palvelut tilalle.
Pahoin kuitenkin pelkään, että vanhuspalvelulain
voimaan tullessa oikeusasiamiehenkin konttorin postilaatikko saattaa
täyttyä nykyistä enemmän, koska
kunnat eivät aivan selkeästi ole ymmärtäneet
sitä, mitä siinä laissa on säädetty,
eivätkä nyt ilmeisesti ihan kaikki edustajatkaan
ole ihan tarkasti sitä lukeneet, kun kuuntelee täällä näitä puheenvuoroja.
Mutta toivon todella, että oikeusasiamies voisi jatkossa
vähemmän keskittyä tähän
asiaan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten siirrytään varsinaisiin puheenvuoroihin.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tästä raportista
olisi todella paljon puhuttavaa, mutta nyt aikapulan takia vedän
erittäin lyhyesti tämän, koska tiedän,
että edustaja Zyskowicz on jo liekeissä tulossa
sinne pönttöön puhumaan.
Tämä on painavaa tekstiä. Itsekin
olen varmaan lähes sataan kanteluun vastannut. Tässäkin on
yksi tapaus, johon olen antanut vastineita, ja pyyhkeitä tuli.
Lähtökohtaisestihan nämä ovat yleensä oikeudenmukaisia,
mutta joskus ihmetyttää se — minä tiedän,
että oikeusasiamiehen toiminnan täytyy perustua
lakiin — ovatko viranomaiset Suomessa tosiaan niin huonoja,
että heitä ei voi kehua tässä,
koska minun mielestäni viranomaiset Suomessa ovat loistavia.
Tämä antaa aivan väärän
kuvan, että ikään kuin viranomaistoiminta
olisi todella huonolla mallilla.
Haluaisin nyt jatkossa kiinnittää arvoisan
oikeusasiamiehen huomiota siihen, että viranomaiset taistelevat
tuolla kentällä ihan jaksamisen äärirajoissa.
Pitää olla tarkkana siitä, antaako ihmiselle
huomautuksen siitä, että hän ei suoriudu työmäärästään,
ja nimenomaan, että se huomautus menee sitten oikeaan kohteeseen,
vaikka eduskunnalle moitteita, ettei se ole turvannut resursseja
tarpeeksi.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamiehelle tulee kanteluja
hurja määrä, runsaat 4 000 tuli
viime vuonnakin. Se tekee noin 20 kantelua jokaiselle työpäivälle.
Lisäksi kanteluiden määrä on
koko ajan kasvussa. Mistä tämä kertoo?
Siitäkö, että alemmissa oikeusasteissa
ei asioita käsitellä tarpeeksi huolellisesti,
vai siitä, että kansalaisten tietoisuus oikeudellisista
mahdollisuuksistaan on parantunut? Kun kanteluista lähes
viidesosa on aiheuttanut joitain toimenpiteitä, ei voi
sanoa, että kantelu oikeusasiamiehelle olisi turhaa. Lisäksi
iso osa on jo jossain muussa instanssissa käsittelyssä,
minkä takia osa jää tutkimatta.
Ei liene yllätys, että suurin osa kanteluista kohdistuu
sosiaaliturvan ja terveydenhuollon päätöksiin.
Siihen, miksi nämä alueet aiheuttavat eniten kanteluita,
voi olla monta syytä. Yksi lienee sosiaaliturvan selkeyden
puute. Kaikki asiat eivät aukea päätöksentekijöillekään
niin kuin ne ehkä on tarkoitettu. Toinen alue lienee täällä eduskunnassakin
puhutut vakuutuslääkärien päätökset.
Oikeusasiamiehen kertomuksessa todetaan juuri keskusteluttanut
alue: poliisien resurssien puute aiheuttaa talousrikosten selvittelyn
aloittamisessa kohtuutonta viivytystä. Tämä olisi
alue, jossa lisäresurssit tienaisivat helposti omat palkkansa.
Merkittäviä ja ajankohtaisia ovat kertomuksessa
mainitut homekoulujen aiheuttamat sairauskierteet niin
oppilailla kuin opettajillakin. On tosiasia, ettei kunnilla ole
mahdollisuutta näihin asioihin täysipainoisesti
reagoida. Valtiovallan tehtävä on ottaa tilanne
vakavasti ja suojella lapsia ja koulujen henkilökuntaa
tällaisilta sairastumisriskeiltä.
Lapsen huostaanottoihin ja lapsen oikeuteen tavata vanhempiaan
sijaishuollossa puututaan oikeusasiamiehen kertomuksessa oikeutetusti. Kuntien
pitää pystyä tämä alue
hoitamaan paremmin. Edelleen tehdään turhia ja
hätiköityjä huostaanottoja sekä unohdetaan
lapsen ja vanhempien oikeudet. Lasten oireiluun on puututtava ajoissa.
Kaikki ennalta ehkäisevä työ neuvolasta
lähtien jatkuen koulumaailmaan tuottaa perheelle ja ennen
kaikkea lapselle parhaan lopputuloksen. Meilläkin ruvetaan
ymmärtämään, mitä ennaltaehkäisyn
positiivinen merkitys tarkoittaa.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi: Kuten eduskunnan oikeusasiamieskin
puhui, keskustelimme myös eilen omaishoidosta. Omaishoitajat
ja läheiset -liitto on kannellut myös oikeusasiamiehelle.
Oikeusasiamies ei puutu kuitenkaan asiaan, joka on samanaikaisesti
vireillä muussa tuomioistuimessa. Eli kyseinen taho on
valittanut Euroopan neuvostoon, ja Euroopan neuvosto on antanut
asiasta tuomion.
Ensinnäkin omaishoitajat ovat eriarvoisessa asemassa,
koska tuen taso ja saantiedellytykset vaihtelevat kunnittain. Toiseksi
Suomen valtio ei ole määritellyt lainsäädännöllä maksuista
vanhuksille ja muille palveluasumista tarvitseville, vaan jokainen
kunta saa vapaasti päättää,
millaisia maksuja palveluasumisessa peritään.
Omais-hoitajat ja läheiset -liitto vaatiikin, että komitean toteamat
puutteet korjataan ja Suomen kansalaisten oikeudet saatetaan mahdollisimman
pian sopusointuun sosiaalisen peruskirjan määräysten kanssa.
Jäämme tätä mielenkiinnolla
odottamaan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Asian käsittely keskeytetään.