Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Bara under den gångna månaden
har två fall av oljeutsläpp skett som lett till
att många kilometer strand har kletats ner av olja. I Ingå och
Ekenäs, där de här olyckorna nyligen
skedde, har man ännu inte med säkerhet kunnat
peka ut de skyldiga. Förra våren upptäcktes
flera små oljeutsläpp utanför Sibbo och
Borgå. Oljan kom fram då isen smalt på våren.
Inte heller då fick man tag på de skyldiga eftersom
utsläppstidpunkterna inte kunde fastställas och
tiotals, kanske hundratals, fartyg hade farit förbi just
den här delen av kusten sedan usläppena hade skett.
I takt med att oljetransporterna längs med vår kust ökar
har också de olagliga utsläppen av spillolja ökat.
Eftersom de skyldiga nästan aldrig åker fast har
befälet på fartygen inte alltid tagit förbudet
på allvar. Det är en oacceptabel nonchalans som
leder till att giftig olja sölar ner och skadar växter
och djur i skärgården och leder till stora kostnader
då oljebekämpningen måste göras
i efterhand.
Vuonna 2000 tehtiin lakimuutos, jolla siirryttiin kaikkien Suomen
satamissa vierailevien alusten pakolliseen jätemaksuun,
niin kutsuttuun no special fee -järjestelmään.
Jätemaksu on maksettava riippumatta siitä, jättääkö alus
jätettä tai jäteöljyä vai
ei. Tällä tavoin pyritään lisäämään motivaatiota
tyhjentää jäte keräyspisteisiin
ja estämään laittomia päästöjä.
Koskien öljyä laki on jo ollut voimassa joitain
vuosia. Nyt lakia laajennetaan koskemaan myös kiinteää jätettä ja
käymäläjätettä.
Småbåtar ingår inte i det här
systemet men riksdagen har tidigare beslutat förbjuda toalettutsläpp
från nya småbåtar från och med
2000 och från gamla båtar från och med
2005. Förbudet gäller finska vatten och territorialvatten
och även finska båtar i övriga Östersjöländers
territorialvatten. Eftersom småbåtstrafiken under
sommarmånaderna uppgår till hundratusen eller
flera småbåtar i vår skärgård
har också de här bestämmelserna stor
betydelse för att minska belastningen på skärgården.
Genom att nu införa no special fee -systemet för
allt avfall i alla Östersjöländer kan
utsläppen av både olje- och annat avfall minska. Övervakningen
i alla Östersjöländer måste ändå stärkas och
samarbetet mellan länderna ytterligare förbättras.
Det räcket inte om våra hamnar har avfallshanteringen
i skick om de tusentals fartyg med Ryssland som destination inte
följer lika stränga regler.
Jotta alukset käyttäisivät hyväkseen
jätteenkäsittelypalveluja, joista niiden joka
tapauksessa pitää maksaa, keräyksen täytyy
satamassa olla hyvin suunniteltu ja helposti saavutettavissa. Sataman
pitäjä on velvollinen huolehtimaan jätteen käsittelystä.
Satamat tulevat velvollisiksi tekemään jätehuoltosuunnitelman,
mikä myös tulee parantamaan tilannetta. Reittiliikenteessä kulkeville
aluksille voidaan myöntää poikkeus pakollisesta
maksusta, mutta se edellyttää, että aluksen
on voitava näyttää toteen, että sillä on
sopimus sellaisen tahon kanssa, joka hoitaa aluksen jätehuoltoa
hyväksyttävällä tavalla.
Den här lagändringen är viktig även
om vi tyvärr inte kommer att slippa alla olovliga utsläpp trots
de nya bestämmelserna. Fortsättningsvis måste
satsningarna på oljebekämpningen och kommunernas
beredskap att klara oljeolyckor stärkas. Lagen är
också viktig eftersom den tar fram ett nytt sätt
för att förebygga olyckor. Fortsättningsvis
kommer ett stort ansvar att vila på fartygens befäl
för att lagens paragraf skall uppfyllas.
Miljöutskottets förslag till uttalanden är
också viktiga. Särskilt viktigt är det
att regeringen nu snabbt inrättar en bredare ekonomisk
zon som möjliggör att finländska myndigheter
också kan bestraffa lagbrott inom ett större område än
för närvarande.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Öljypäästöt
eivät ole merkittävästi vähentyneet, vaikka
alusjätteen jättöpakko on ollut voimassa vuodesta
1999 lähtien ja pakollinen ei erityismaksua -perusteinen
maksujärjestelmä vuodesta 2000. Koko Itämeren
alueella päästöjä arvioidaan
edelleen tapahtuvan noin 500 vuosittain. Nämä ovat
aika kolkkoja faktoja, ja siksipä tämä lainsäädäntö on
perin aiheellinen.
Mutta yksi asia, joka ansaitsisi enemmän huomiota kuin
se tähän mennessä on saanut, ja vallankaan
tämä asiakirja ei sitä pidä sisällään:
Uusi teknologia antaa varsin paljon mahdollisuuksia tämän
ongelmakokonaisuuden hoitamiseksi. Tässä mielessä olisi
mukavaa, jos tästäkin talosta tulisi alan yrittäjille
voimakkaammin kuin mitä nykyisin tapahtuu signaali siitä,
että kyseessä on tulevaisuuden ala. Tällä alalla
suomalaista tietotaitoa jo nyt on tavattoman paljon, markkinoitakin
on, mutta tässä kysyntä ja tarjonta toistaiseksi
eivät ole oikein kohdanneet.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Gestrin puheenvuoronsa alkuosassa viittasi niihin
kahteen tapaukseen Suomenlahden rannikolla, joissa ei ole saatu
selville, mistä nämä öljyt olivat
peräisin.
Arvoisa puhemies! Kun näitä asioita liikennevaliokunnassa
käsiteltiin viime kaudella, silloin tuli aina toistuvasti
mieleen se, onko todellakin niin, että me emme pysty luomaan
sellaista järjestelmää, jolla pystyttäisiin
suhteellisen tehokkaasti tunnistamaan, mistäpäin
nämä raskaat polttoöljyt ovat peräisin,
koska niitten spektrithän on kaasugromatografisesti selvitettävissä ymmärtääkseni
aika helposti, niin että meillä olisi jokin sellainen
pysyvä data, että meillä olisi vinkki,
mistäpäin nämä öljyt
ovat kotoisin, mikä silloin jo rajaisi sitä päästäjien
joukkoa aika paljon.
Yleiskeskustelu päättyy.