2) Hallituksen esitys laiksi luonnonsuojelulain muuttamisesta
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti totean tässä yhteydessä,
että eduskuntakäsittelyssä niin hallituksen
esitys luonnonsuojelulaiksi kuin hallituksen esitys metsälaiksi
ovat parantuneet, ja aivan erityisen tärkeänä pidän
sitä, että molempien valiokuntien mietinnöissä on
selkeästi kuvattu se toimintamalli, jonka me toivomme toteutuvan
sen jälkeen, kun jatkossa liito-oravien levähdys-
ja lisääntymispaikkoja suojellaan. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän hiljentymään, jotta puheenvuorot
kuullaan.
Voin vakuuttaa molemmille ministeriöille, että varmasti
valiokunnat tulevat hyvin tarkkaan seuraamaan, miten tämä järjestelmä nyt sitten
käytännössä toimii, ja siihen
meitä jo velvoittavat puhemiesneuvoston hyväksymät
yleisohjeet erikoisvaliokuntien pääasiallisista
tehtävistä. Siellä todetaan, että valiokunnalla
on oikeus saada valtioneuvostolta tai asianomaiselta ministeriöltä selvitys
toimialaansa kuuluvasta kysymyksestä. Selvityksen johdosta
valiokunta voi antaa valtioneuvostolle tai ministeriölle
lausunnon. Tätä taustaa vasten ed. Hemmilän
lausuma on siinä mielessä tarpeeton, että me
tulemme tämän lausuman edellyttämän
toiveen toteuttamaan varmasti hallituspuolueiden toimesta valiokuntien
kautta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ympäristövaliokunnan
mietinnöllä ja maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietinnöllä sekä vielä suuren
valiokunnan mietinnöllä vahvistettu hallituksen
esitys 76 ja siihen liittyvä vastaava metsälain
muutos ansaitsevat kyllä nyt lopullisen päätöksenteon.
Vaikuttaa vain siltä, että tänään
ennen kello 18:aa tämä asia ei ehdi käsittelyyn;
on niin monta puheenvuoroa. Ja toteaisin sen, että salikin
on vähän harvalukuinen, oli tuossa äskeisessäkin äänestyksessä,
niin että ehkä se ei sitä ansaitse.
Mutta lyhyesti, puhemies, se, että mielestäni ympäristöministeriö on
toiminut tässä asiassa hyvin. Tämä on
saatu hyvällä tavalla eteenpäin. Hallituspuolueet
ovat neuvotelleet tässä välillä tästä asiasta,
ja on hyvä muistaa, että tämän
asian liikkeellelähtö täällä eduskunnassa
oli jo vuonna 2002. Välissä käytiin vaalit
ja nyt sitten on saatu jo ensimmäinen käsittely
läpikäydyksi ja ollaan toisessa käsittelyssä.
Sen lisäksi, mikä koskee tässä hallituksen
esityksessä EU:n luontodirektiiviä ja sen liitteen
IV (a) tarkoittamia lajeja, niin muun muassa Cites-säännöksiä tässä hallituksen esityksessä
vahvistetaan.
Nimenomaan suojeltujen ja vaaranalaisten sukupuuttoon kuolevien
lajien taikka sukupuuton uhkaamien lajien kauppa on suuri ongelma
globaalisti, ja myöskin tällä hallituksen
esityksellä tätä asiaa täsmennetään nimenomaan
näiden kauppaan liittyvien rikosten säädöstä.
Liito-orava, pteromys volans, on nyt kuitenkin ollut tämän
lainsäädännön keskiössä, ja
tältä näkökulmalta kun asiaa
katsoo, niin on tuota pientä eläintä kyllä vähän
kohtuuttoman rankasti kohdeltu.
Lopuksi totean, että ympäristövaliokunta
on yksimielisessä mietinnössään
päättänyt neljästä lausumaehdotuksesta,
joista ensimmäinen koskee sitä, että liitteen
IV (a) tarkistaminen siinä olevien lajien, myös
liito-oravan, suhteen on aiheellista, mikäli kanta meneillään
olevassa tutkimuksessa todetaan niin runsaaksi ja vakaaksi, ettei
sitä voida enää pitää kyseisessä liitteessä tarkoitettuna
yhteisön tärkeänä pitämänä lajina.
Toinen lausumaehdotus on se, että eduskunta edellyttää hallituksen
huolehtivan selkeän viranomaismenettelyn ohjeistamisesta
liito-oravan suojeluun liittyvien kysymysten käsittelyyn
siten, että tarvittavat viranomaispäätökset
saadaan aikaan joutuisasti ja metsänomistajien tasavertainen
kohtelu sekä liito-oravan asianmukainen suojelu turvaten.
Kolmanneksi eduskunta edellyttää hallituksen
huolehtivan siitä, että luonnonsuojelulain 53 §:n
1 momentin muutoksesta ja liito-oravan suojeluun liittyvälle
viranomaistoiminnalle asetettavasta joutuisuusvaatimuksesta valtiolle
aiheutuvat lisäkustannukset verrattuna hallituksen esitykseen
otetaan asianmukaisesti huomioon valtion talousarviota laadittaessa.
Neljänneksi eduskunta edellyttää hallituksen ryhtyvän
luonnonarvokauppaa koskevan kokeilun perusteella tarvittaessa valmistelemaan
lainsäädäntöä luontodirektiivin
IV (a) -liitteen mukaisesti ja lajien suojelun toteuttamiseksi myös luonnonarvokaupan
keinoin.
Totean, arvoisa puhemies, että mikäli liito-orava
poistetaan liitteen IV (a) eläinluettelosta, niin se on
kuitenkin edelleenkin liitteen II mukainen laji, joka merkitsee
myöskin erityistä suojelua. Silloin se tapahtuisi
Natura-verkoston kautta.
Lopuksi totean, että tämä nyt käsittelyssä oleva
suuren valiokunnan muotoilu vastaa sisällöllisesti
ympäristövaliokunnan mietinnössä esiin tullutta
kantaa ja tässä mielessä se on yhtenevä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän asian käsittelyn
yhteydessä eduskunta ei kyllä saa kovin hyviä tyylipisteitä.
Nimittäin sen suhteen, mitä ed. Sirkka-Liisa Anttila
tuossa edellisessä puheenvuorossaan totesi, ei todellakaan
asia ole näin, että mietintötekstejä tuolla ympäristökeskuksissa
luettaisiin ja niistä otettaisiin ohjeita. Kyllä kaikkien
ohjeiden, mitä tästä talosta lähtee,
tulee olla kirjoitettuna lakiin. Siinähän nyt
on käynyt niin, että tämä lakiin
kirjoittaminen on jäänyt vähän
ikään kuin keskeneräiseksi, mutta tässä asiassa
yritetään pelastaa se, mikä pelastettavissa
on. Sen vuoksi teen ehdotuksen perusteluissa lausuttavaksi, jonka
ehdotuksen pääasiallinen sisältö on
se, että näissä liito-orava-asioissa
asetettaisiin 30 päivän takaraja ja mikäli
se käsittelyaika, 30 päivää,
toistuvasti ylitetään, niin hallituksen tulisi
ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin metsänomistajien
ja hakkuuoikeuden haltijoiden tasavertaisen kohtelun turvaamiseksi
riippumatta siitä, missä päin Suomea tämä asia
on esillä. Todellakin, tämä on ehdotukseni,
ja toivon tälle menestystä. Keskustan edustajan
Sirkka-Liisa Anttilan ehdotushan oli se, että tämmöistä perustelulausumaa
ei hyväksyttäisi, ja ne keskustan lupaukset on
tässä viime aikoina tullut nähtyä,
mitä ne lupaukset ovat.
Teen siis seuraavan lausumaehdotuksen: "Eduskunta edellyttää hallituksen
seuraavan alueellisten ympäristökeskusten päätöksentekoon käyttämää aikaa
koskien metsän käsittelyä liito-oravan
lisääntymis- ja levähdyspaikoilla. Mikäli päätösten
käsittelyaika ylittää toistuvasti 30
päivää, hallituksen on ryhdyttävä tarpeellisiin
toimenpiteisiin metsänomistajien ja hakkuuoikeuden haltijoiden
tasavertaisen kohtelun turvaamiseksi."
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vaan. Totesin ensimmäisessä puheenvuorossani
tänään sen, että me toimimme
niin, että tämän tyyppistä lausumaa
ei tarvita, ja seuraamme hyvin tarkkaan, miten tämä järjestelmä toimii.
Ja jos käy selville, että tätä 30
päivän määräaikaa ei ole
kyetty noudattamaan, niin sitten ryhdymme toimenpiteisiin, eli lausuman
tarkoitus kyllä varmasti toteutuu, vaikka lausumaa ei hyväksyttäisikään.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Hemmilän tekemää hyvää ja perusteltua
ja sinänsä tarpeellista lausumaehdotusta. Tämän
keskustelun kuluessa ja näinä monina päivinä,
kun sitä on käyty, on tullut esille se, että eduskunnalla
on yhteinen tahto tässä asiassa, että asiat
pannaan kuntoon ja 30 vuorokautta on ihan riittävä aika
siihen myös hallinnolle. Tämä ylimääräinen
koukkaus, mikä tässä on viime aikoina
tapahtunut, tietysti edelleenkin ihmetyttää, mutta
jotta varmemmaksi vakuudeksi menisi perille kaikille, että 30
päivää on 30 päivää, sitä halutaan,
niin sen takia on hyvä, että hyväksytään
tämä ed. Hemmilän tekemä lausumaehdotus.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun itse ei ole missään
näissä kolmessa valiokunnassa, jotka tätä asiaa
ovat käsitelleet, ja on yrittänyt mennä näitä läpi,
niin ei kyllä tästä mitään
tolkkua ainakaan 17 vuoden kansanedustajakokemuksella saa. Minun
mielestäni, kun puhutaan viipymättä-termistä ja
sitten puhutaan taas lausumassa joutuisuudesta ja suuren valiokunnan
mietinnön perusteluissa puhutaan, että 30 päivässä on
ratkaistava, sitten taas vähän vesitetään
sitä, minun mielestäni tämä lausumaesitys,
jota on ehdotettu, niin se nyt takaa ainakin sen varmuudella, mitä eduskunta
on asiasta ajatellut ja mitä se on päättänyt,
eli joku selvyys pitää olla. Kyllä minä ymmärrän
sen, mitä ed. S-L. Anttila täällä totesi,
että onhan valiokunnalla ne oikeudet, mutta tämä antaisi
selvän ohjeen hallitukselle, miten pitää toimia,
tarkka päivämäärä ja sen
ylittyminen toistuvasti.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri tästä on kysymys,
mitä ed. Vistbacka nosti esille. Elikkä lainsäätäjän
pitäisi säätää lait
niin täsmällisesti ja täsmällisiksi, että lain
soveltajan olisi helppo sitten sitä lakia soveltaa. Tässä nyt
on ed. Sirkka-Liisa Anttilan esityksellä vesitetty se kaikki
työ, mitä valiokunnissa on tehty, ja nimenomaan
erikoisvaliokunnissa on mietinnöt yksimielisesti hyväksytty,
lakipykälät on yksimielisesti hyväksytty
ja kirjoitettu. Aika uskomatonta, että tällä tavalla
tämä talo toimii ja säätää epätäsmällisiä lakeja.
Se on itse asiassa perustuslain vastaistakin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä tuli lähinnä edustajien
Sirkka-Liisa Anttila ja Pentti Tiusanen osalta kaksi sellaista väitettä,
jotka haluan oikaista ja muutenkin kertoa tämän
asian käsittelytaustaa tarkemmin, kun se ei näköjään
ole selvä vielä edes tässäkään
vaiheessa, ei sen esittäjille, eikä muille. Ed.
Sirkka-Liisa Anttila totesi, että sekä luonnonsuojelulain
muutos että metsälain muutos ovat parantuneet
eduskuntakäsittelyn aikana. (Ed. S-L. Anttila: Sehän
on totta!) — Se ei ole totta, vaan ne ovat huonontuneet
maanomistajien etuun nähden. Maanomistajien etua tässä on
loukattu nimenomaan, ja sen takia me olemme puhuneet siitä viime
viikolla ja puhumme siitä edelleenkin. Palaan siihen myöhemmin.
Mutta tämä ei siis pidä paikkaansa, mitä ed.
Sirkka-Liisa Anttila sanoi.
Ed. Pentti Tiusanen totesi, että ympäristöministeriö on
toiminut tässä asiassa ja tämän
asian käsittelyssä hyvin. Tämäkään
ei pidä paikkaansa, vaan siellä olevat muutamat
henkilöt ovat tehneet käytännössä myyräntyötä ja
pyöräyttäneet kahdensadan kansanedustajan
päät toisinpäin. Kun aikanaan tätä käsiteltiin
valiokunnissa, sekä luonnonsuojelulain muutosta että metsälain muutosta,
niin muistettakoon nyt, että me haimme kompromissia, jonka
voisivat kaikki hyväksyä. Ja se kompromissi löydettiin
sillä tavalla, että tuli täyden korvauksen
periaate elikkä maanomistajat, isännät
ja emännät, saavat korvauksen kokonaisuudessaan
täyden korvauksen periaatteen mukaisesti, mikäli
näitten liito-oravien osalta joudutaan sellaisiin toimenpiteisiin,
että he eivät voi omaisuuttaan käyttää.
Aivan samalla tavalla kuin missä muussa lainsäädännössä tahansa,
rakennuslaissa, tielaissa, pakkolunastuslaissa jnp. Tämä oli
hyvä saavutus ja se siellä on.
Toinen asia on se, että on käynyt ilmi, että saattaa
ministeriössä jopa maata anomuksia, ehdotuksia
kuukausikaupalla, vuosikaupalla, saattaa olla maanomistajiin nähden
erittäin tärkeitä asioita pysähtyneenä vuositolkulla
Suomessa, jopa yli vuosikymmenen, että isännät
ja emännät eivät pysty käyttämään
omaisuuttaan sillä tavalla kuin heidän pitäisi,
jotta he voisivat elää niin kuin vapaassa hyvinvointi-Suomessa
pitäisi elää. Tämän
takia keskusteltiin siitä, että sinne saadaan
tietty aikaraja, milloin on reagoitava, jotta isännät
ja emännät Suomessa pystyvät omaisuuttaan
käyttämään. Näin tuli
30 vuorokautta tähän lakiin, joka oli yksimielinen
valiokuntien hyväksymä kannanotto.
No, kuinka sitten kävikään jatkossa?
Kun se tuli tänne istuntosaliin täysistuntoon,
meidän pöydillämme oli sitten ed. Anttilan
muutosehdotus, jota nyt sitten hallitus on ajamassa läpi.
Kysyin viime viikolla, kun asiaa käsiteltiin, omalta paikaltani
vastauspuheenvuorossa, ja kysymys oli: minkä organisaation
edustaja on ensimmäisenä tehnyt siirron ja vaatinut,
että tämä määräaika
poistetaan? Teen tämän kysymyksen sen vuoksi,
että haluan nähdä, miten meillä ministeriöt
ja ministeri toimivat, kuka johtaa ministeriössä ja
millä tavalla asioitten valmisteluun ministeriöissä vaikutetaan.
Kuka on ensimmäisen siirron tehnyt tässä asiassa,
kysyin viime viikolla.
Piti käyttää neljä viisi
puheenvuoroa, ennen kuin ed. Anttila sitten selosti suurin piirtein
kulun, mitä on tapahtunut, mutta ei kokonaisuudessaan sitäkään
viime viikolla, eikä sitä tiedä tämä eduskunta
vielä tänäkään päivänä kokonaisuudessaan,
vaan meillä lehterillä ja vielä väärässä paikassa
lehtimiesten aitiossa istui henkilö ministeriöstä,
joka oli tämän asian pyöräyttänyt näinpäin
ja kääntänyt ympäristöministerin
pään. Ministeriltä tuli oma ehdotus sitten,
jota hallituskumppanit eivät voineet vastustaa, vaan ehdotus tuli
ed. Sirkka-Liisa Anttilalta. Jos olen väärässä,
minä pyydän kävelemään
korokkeelle ja kertomaan, miltä osalta olen väärässä.
Arvoisa puhemies! Kun sanotaan, että tämä ratkaisu
on sitten nyt maanomistajien edun kannalta parempi, kun sanotaan
lakipykälässä, että on viipymättä tehtävä ratkaisu,
se "kohta" tuolla Pohjois-Suomessa saattaa olla viikko. Mie tuun kohta,
mie tulen, se on viikko. Ympäristöministeriössä ja
ympäristökeskuksessa se "viipymättä"
on vuosi, saattaa olla pahimmassa tapauksessa vielä enemmänkin.
Tämän me halusimme vain ottaa esille, että tulee
raja olla Suomessa isännille ja emännille, omistajille,
milloin he saavat ratkaisun, että he voivat vielä kerran
omaisuuttaan käyttää hyväkseen.
Jos tämä ei ole maanomistajien vastainen päätös,
minä kysyn, mikä on.
Kun ed. Anttila sanoi, että perusteluissa on näin
ja näin ja me tulemme pitämään
huolen täällä, että se homma
toimii, käytännössähän
täällä tehdään laki
ja se homma toimii siellä ympäristökeskuksessa
ja metsäpuolen kanssa yhteistyössä. Ei
tässä eduskuntasalissa ratkaista tämän
jälkeen näitä asioita vaan ne ratkaistaan
sillä tavalla, että jos se lakimuutos on susi,
se muutetaan, ja ed. Hemmilän puheenvuoro tarkoittaa nyt
sitä. Mutta senkin ed. Anttila maanomistajien vastaisesti haluaa
kumota. Hyvät keskustalaiset, te sanotte olevanne isäntien
ja emäntien puolue, mutta tämän päivän
jälkeen ja tämän pykälän
käsittelyn jälkeen minun silmissäni te
ette ole sitä enää.
Tämä on erittäin hyvä huono
esimerkki siitä, miten tässä salissa
lakeja säädetään. Jos kuukausikaupalla
tehdään hyvää työtä,
kymmenittäin virkamiehiä ja asiantuntijoita käy
valiokunnissa ja he kertovat perusteensa, ammattitaitoiset valiokuntaneuvokset
tekevät ehdotuksen ja tulee yksimieliset päätökset,
yksi ministeriön virkamies tulee ja pyörittää kaikkien
päät ympäri. Ei ole eduskunnan arvovallan
mukaista tällainen lain säätäminen.
Sanon pitkään, yli 30 vuotta kunnallisessa elämässä olleena
ja valtuuston työtä seuranneena, että sielläkään
ei tehdä näin ala-arvoista toimintaa. Minä halusin
sen nyt kerta kaikkiaan tehdä selväksi, ed. Anttila,
että tämä ei ole maanomistajien edun
mukaista toimintaa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Vielmalle: Ensinnäkään
se lakiesitys, joka täällä oli viime
vaalikaudella tästä samasta asiasta, ei edes sisältänyt
korvauspykälää. Nyt tässä laissa on
korvauspykälä, joka vielä eduskuntakäsittelyssä on
huomattavasti parantunut ja selkeytynyt. Nyt pitää vaan
hallituksen tehdä selvitys siitä, mikä on
merkittävän haitan korvausraja, jotta se selkiinnyttää näitten
hakemusten käsittelyä.
Mutta kysymys siitä, ettei tämä olisi
valiokuntakäsittelyjen aikana parantunut: Muun muassa metsälain
14 b §, jossa on kuvattu tämä toiminta ja
lisätty sinne se, miten se käytännössä tapahtuu,
on selkeä parannus metsänomistajien kannalta,
joten tässä nyt on turha vouhottaa sen takia,
että me hallituspuolueet uskomme siihen, että me
kykenemme myöskin ympäristökeskuksia
valvomaan jatkossa paremmin kuin sinipunahallitus teki.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vielma äskeisessä puheenvuorossaan
osui itse asiassa naulan kantaan siinä, kun hän
totesi, miten eri lailla maan eri puolilla, maan eri osissa eri
alueelliset ympäristökeskukset soveltavat näitä sääntöjä.
Sen vuoksi meidän pitäisi täällä eduskunnassa
säätää niin yksiselitteisesti
lakeja ja niin yksiselitteisiä lakeja, ettei niitä tarvitse
sitten tulkita, että "viipymättä" voi
olla Varsinais-Suomessa enintään 30 päivää mutta
Lapissa se "viipymättä" voi ollakin vuosi. Näinhän
ed. Vielma totesi.
Mutta tärkeintä on muistaa tässä,
ed. Sirkka-Liisa Anttila, että kyllä valiokunnat
tekivät hyvää työtä,
tekivät suorastaan täydellistä. Mutta
te, ed. Anttila, maaliviivalla veditte valiokunnan hyvän
työn kölin alle. Itse olen ollut nimittäin
lain soveltajan ja tulkitsijan roolissa kentällä poliisin työssä yli
20 vuotta, eikä muistu mieleen yhtään tapausta,
ei yhtään asiaa, yhtään kertaa,
jolloin siellä minä henkilökohtaisesti
tai se yhteisö, jossa toimin, olisi nostanut esille jonkun
lain tulkinnan osalta, (Puhemies koputtaa) mikähän
on eduskunnan mietinnön sanamuoto tässä asiassa. Kyllä kentällä tulkitaan
vain lakia ja lainsäädäntöä,
ei mietintöjä.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ympäristövaliokunnan yksimielisessä mietinnössä,
sen ponnessa, lausumaehdotuksessa n:o 2 nimenomaan todetaan, että tarvittavat
viranomaispäätökset saadaan aikaan joutuisasti
ja metsänomistajan tasavertaisen kohtelun sekä liito-oravan
asianmukaisen suojelun turvaamiseksi. Tämä on
siis ympäristövaliokunnan yksimielinen mietintö.
Lain tasolle valiokunta ei nostanut tätä aikamäärettä,
ja valiokunnan mietinnössä selvennetään:
"Valiokunnan mielestä määräajan
tulisi olla lähtökohtaisesti 30 päivää,
jota voitaisiin erityisestä syystä pidentää enintään
60 päivään." Tämä on
yksimielinen mietintö. Maa- ja metsätalousvaliokunta omassa
mietinnössään nosti aikamääreen,
joka koskee ympäristökeskuksia, lain tasolle,
ja samalla syntyi tilanne, että maa- ja metsätalousvaliokunta
säätää ympäristökeskuksista.
Tämä oli ristiriita. Se siirrettiin ympäristölainsäädännön puolelle
metsälaista ja on päästy sellaiseen linjaukseen,
joka on valiokuntamme, ympäristövaliokunnan, linjauksen
mukainen tuossa säädöksessä.
Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! On aivan selvää, että kun
... (Eduskunnasta: Puhemies!) — Anteeksi, puhemies, olin
niin tohkeissani tästä oravasta.
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt, että tämä liito-orava-asia
on myös edellisellä kaudella ollut täällä varsin
värikkäässä keskustelussa, ja aivan
selkeästi tämä on nyt parempi tämän
korvauksen osalta kuin viimekertainen maanomistajan kannalta ja
selvyyden osalta.
Haluaisin huomauttaa tässä vaiheessa, kun kuuntelin
tarkkaavaisesti, kun ed. Sirkka-Liisa Anttila täällä ansiokkaasti
selvitti nämä viime kiemurat, mitä tässä valitettavasti
tuli, että se oli erittäin avointa. Tässä salissa
se oli erittäin avointa politiikkaa, ja minusta on ihan
turha häntä siitä suomia, että hän
kertoi tämän käänteen täällä salissa
viime viikolla muistaakseni. (Kokoomuksen ryhmästä:
Ei hän kertonut todellisia syitä!) — Kyllä minä ainakin
kuulin, kun hän kertoi. — Koko käsittelyn
aikana meillä on ollut hyvä henki ja me olemme
halunneet tehdä tästä hyvän
ratkaisun molemmissa valiokunnissa. Olen molemmissa valiokunnissa
ollut läsnä, ja tavoite on ollut kokoomuksenkin
kanssa yhteinen. (Puhemies koputtaa)
Määräaikaisuus on kysymys, joka näkyy
täällä perusteluissa. Viipymättä on
viipymättä, se tarkoittaa heti. Siihen on tarkoitus
lisätä sitten voimavaroja jatkossa myöskin
hallituksen osalta poikkihallinnollisin keinoin, että nämä veijarit pystytään
sieltä maastosta metsästämään.
Toinen varapuhemies:
Edelleen vetoan, että omaehtoisesti arvon edustajat
osaavat rajoittua minuutin kestäviin vastauspuheenvuoroihin,
ja elleivät sitä tee, yritän heille kohteliaasti
sitä naputtamalla osoittaa, ja uskon, että täällä kaikki edustajat
sen osaavat siitä sitten laskea.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Kuten viime viikolla jo täällä totesin,
ja osittain valiokunnan puheenjohtaja Tiusanen siihen viittasi,
kun otimme metsälakiin nämä määräykset, ympäristöministeriö reagoi
ja totesi, että ympäristökeskusten ohjastaminen
ei voi tapahtua metsälain vaan sen pitää tapahtua
luonnonsuojelulain kautta. Sitä kautta sitten siirsimme
tämän pykälän, menettelyn liito-oravailmoituksessa,
täältä luonnonsuojelulakiin, niin kuin
suuressa valiokunnassa on tapahtunut. Siinä yhteydessä ympäristöministeri
Enestam ei enää sitten suostunut siihen, että tämä 30
päivän määräaika tulee
lakiin, joka on luonnonsuojelulaki, ja siitä lähtivät ja
käynnistyivät nämä neuvottelut.
Sitä, kuka on sitten ympäristöministeri
Enestamin pään kääntänyt,
pitää kysyä häneltä.
Siihen keskusteluun en halua osallistua. Uskoisin ja toivoisin,
että ministeri nyt kuitenkin omassa ministeriössään
ensimmäistä viulua soittaisi. Sitä en
tiedä, onko näin.
Mutta joka tapauksessa lopputulos on se, että me olemme
huomattavasti paremman lainsäädännön
nyt hyväksymässä kuin oli hallituksen esitys
eduskuntaan tullessaan, puhumattakaan siitä esityksestä,
joka oli viime vaalikaudella, jonka sinipunahallitus antoi ilman
korvauspykälää. Sen takia, kokoomuslaiset,
ihmettelen, että kehtaatte tällä tavalla
täällä tässä asiassa
hyökätä.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys siitä,
että kun luontoa ja sen eläimiä suojellaan,
saattaa tulla joskus raja vastaan, jolloin pitää ratkaista,
ollaanko ihmisen vai eläinten puolella. Karrikoiden sanottuna
tästä on kysymys. Sen rajan löytämiseksi
myöskin valiokunnissa tehtiin työtä niin, että ihmisille
suojellaan luontoa eikä ihmisiltä. Tämä on
se perusperiaate. Kun ed. Anttila vetoaa menneisiin hallituksiin,
en ole istunut tässä salissa silloin enkä kuunnellut
puheita enkä perusta ajatuksiani ollenkaan niihin asioihin.
Haluan vaan kysyä, ed. Anttila, kun kerrotte, että tämä tarkoittaa
30:tä vuorokautta, miksi se ei voi olla silloin myöskin
oikein kunnolla mainittuna siellä. Miksi piti vaihtaa paikkaa?
Se piti vaihtaa sen takia, että on tärkeämpi
tietyssä tilanteessa keskustalaisille liito-orava kuin
ihminen.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En minä kiistä sitä,
ettei parannuksia ole tullut jne. Mutta kyllä minua, niin
kuin äsken totesin, hämmästyttää,
kun lukee läpi nämä asiapaperit kolmen
valiokunnan osalta. Ed. Haapoja, tehän sanoitte juuri,
että termi "viipymättä" tarkoittaa "heti".
Täällähän puhutaan joutuisuudesta,
että se tarkoittaakin joutuisuutta, ja sitten suuren valiokunnan
perusteluissa puhutaan viimeistään 30 päivästä,
ja sitten sitä voi erityisestä syystä muodostaa
pitemmäksi. Mutta miksi sitä ei voida ottaa pykälään,
jos suuri valiokuntakin toteaa näin, että se on
30 päivää? Tämähän
antaa nimenomaan spekulaation mahdollisuudet. Niin kuin täällä nyt
on sanottu, se saattaa kestää vaikka vuoden, kun
tulkitaan sitten sillä tavoin, että tämä nyt
on sitten viipymättä tai joutuisasti, mitä ed.
Tiusanen tämän kakkoslausuman osalta sanoi, saadaan
aikaan joutuisasti. Ed. Tiusanen, te tiedätte yhtä hyvin kuin
minäkin, mikä on joutuisasti. Se vaihtelee eri
viranomaistahoilla ja rajusti.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt vasta alan ymmärtää sanan
"viipymättä" ja 30 päivän eron
tässä, kun poliisimiehet ovat puheissa. Ainakin
meillä päin, kun ihminen soittaa poliisille ja
toivoo tulemista viipymättä, saattaa mennä aika
pitkään siinä, ennen kuin poliisi tulee.
(Hälinää) Nyt minä ymmärrän,
jotta tässä kyse on siitä, että kun
viipymättä pitää tulla paikalle,
että silloin pitää tulla viipymättä,
mikä tarkoittaa melkein niin kuin heti. Sen takia tässä näköjään
ed. Hemmilä on nyt sotkeutunut tähän
terminologiaan, koska poliisin "viipymättä" onkin
aika pitkä aika.
Mutta sinällään koko tämän
asian osalta onhan tässä ihan sillä tavalla
pöljästi mennyt tämä homma.
Kuitenkin tässä tämä hommahan
on sillä tavalla handussa, koska hallitus tulee hoitamaan
tämän. Niin kuin tästä suuren
valiokunnan mietinnöstä näkyy, koko ajan
hallitus tulee seuraamaan, ja jos siellä jotain hänksänkänkkää on ja
viiveaikoja, niin siihen pannaan vaikka kymmenen päivää,
jos niikseen menee.
Kalevi Lamminen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen tätä kuunnellut
noin syrjäkorvalla, mutta en voi olla ratsastamatta toisen
hevosella. Paikallisessa lehdessä Satakunnan Kansassa oli
muutama viikko, ehkä kuukausi, sitten iso kirjoitus: Kun
maatalousministeri leimautti ison alan tukkipuita ja sinne menivät
kaatajat, he huomasivat, että siellä puun juurella
oli liito-oravan papanoita, ja se hakkuu jäi siihen. Siinä lehdessä ministeri
Korkeaoja mainitsi, että toivottavasti nyt tulee joku määräaika,
että tämä asia käsitellään
hyvin pian, voiko hän kaataa nämä puut
vai eikö. Minä en tiedä, kun olen savolainen,
onko Satakunnassa "viipymättä" viikko vai onko
se vuosi, mutta kyllä silloin, kun olin Satakunnassa, se
tarkoitti ’heti’, ei siellä kuhnailtu.
Kyllä minun mielestäni tähän täytyy
ehdoton takaraja laittaa. Kyllä virkamiehet osaavat pyörittää näitä asioita
ihan mielin määrin.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbackan puheenvuoroon viitaten: Hän
totesi, että ympäristövaliokunnan yksimielisessä mietinnössä puhutaan
"joutuisasta toiminnasta", ja hän kysyi, mitä se
merkitsee. Eri asioita se saattaa hänen mielestään merkitä.
Kuitenkin ympäristövaliokunnan mietinnön
tekstissä sivulla 5 todetaan, ja lainaan uudelleen: "Valiokunnan
mielestä määräajan tulisi olla
lähtökohtaisesti 30 päivää,
jota voitaisiin erityisistä syistä pidentää enintään
60 päivään." Tässä on
tämä aikamäärä, mutta
"viipymättä" merkitsee myöskin ’joutuisasti’,
siis sitä, että ei tarvitse odottaa myöskään
30:tä päivää. Ei tämä mikään
sellainen takalauta ole.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitukseen en kovin paljon luottaisi tässä asiassa,
en varsinkaan siinä mielessä, että hallitukset
vaihtuvat. Siinä mielessä minä en oikein
ymmärrä, miksi sitten eduskunta ei voisi tästä asiasta
lausua ja kertoa sen, mitä me näemme hyväksi.
Silloin kun eduskunta tästä jotakin lausuu, minusta
se myöskin velvoittaa sitten myös tulevia hallituksia
toimimaan niin, ettei tämä 30 päivää ylittyisi.
En minä nyt ymmärrä, miksi tästä hommasta
niin kauhea rähinä pitää nostaa,
koska tässähän on kuitenkin aivan käytännön
asiasta kysymys.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Toivon todella, että näitä liito-oravia
todettaisiin olevan niin paljon, että tästä onnettomasta
tilanteesta päästäisiin eroon. Kyllähän
Suomi on sekä kyyristelemässä että rähmällään
nyt näitten luonnonsuojeludirektiivien edessä tässäkin
liito-orava-asiassa niin kuin suurpetoasiassa, valitettavasti.
Täällä ed. Vielma sanoi aivan asian
ytimeen, että luontoa on suojeltava ihmiselle eikä ihmiseltä.
Tämä on meidän luonnonsuojelumme väärinkäsitys
tänä aikana kautta linjan, että on lähdetty siihen,
että luontoa on suojeltava ihmiseltä. Toki minä ymmärrän,
että jollakin tavalla voi olla näinkin. Kyllähän
ihminenkin voi väärinkäyttää luontoa,
mutta kyllähän luontoa on suojeltava myös
ihmiselle. Tämä lähtökohta,
siis positiivinen lähtökohta, tulisi olla, että ihminen
ja luonto voivat elää ja voivat hyvin. Tämän
tulisi olla se selkeä perusajatus. Edelleen väitän,
että maanomistaja ja metsänomistaja itse ovat
parhaita luonnonsuojelijoita.
Minulle tässä luonnonsuojelulaissa paljastuu suurimpana
epäonnistumisena 52 §:n 2 momentti, jossa ympäristöministeriö saa
yksin ilman valtioneuvoston yleisistuntoa pakkolunastusoikeuden.
Nyt tämä ulotetaan myöskin näihin
Natura-verkoston alueisiin, ja nyt ongelma on se, että kun
Natura-verkostoa muodostettiin, pidettiin kunnantaloilla,
kaupungintaloilla jne. informaatiotilaisuuksia Naturasta, ja kun
näitä informaatiotilaisuuksia pidettiin, missään
ei sanottu sitä, että niille
alueille, joille Natura tulee, saattaisi tulla valtion
pakkolunastusoikeus. Kukaan maanomistaja ei tätä tietoa
saanut. Nyt, kun sitten maanomistajat harhautetusti ovat joutuneet
Naturan alle, tulee jälkeenpäin tämä 52 §:n
2 momentti, joka mahdollistaakin Natura-alueen pakkolunastuksen.
Tässä minusta on erittäin vakava
laillisuuden ongelma, ja tähän ei ole kiinnitetty
täällä eduskunnassa oikeastaan lainkaan
huomiota tai ei ainakaan riittävästi. On totta,
että tämä ei välttämättä kovin
monia kosketa, mutta jos se koskettaa yhtäkin, silloin
se minusta on erittäin vakava perustuslaillinen ongelma,
ja tämä tähän jää.
Ainakaan niissä tilaisuuksissa, joissa kotikaupunkini edustajana
olen ollut paikalla, missä selvitettiin maanomistajille
Naturan oikeusvaikutuksia, ei missään sanottu,
että nämä alueet voivat tulla pakkolunastusoikeuden
alaisiksi.
Tietysti tätä voidaan lieventää sillä käytännön realiteetilla,
että eiväthän valtion rahat tule koskaan
realistisesti ottaen riittämään siihen,
että kovinkaan paljon Natura-alueita voidaan pakkolunastaa,
mutta tämä on kuitenkin uhka, joka tietyissä tilanteissa
realisoituu. Tiedän säästämisellä ja
palkkatyöllä kesämökkinsä hankkineita
kotikaupungistani Pihlajaveden reitin varrelta. Pihlajavesi on keskusjärvi
Kokemäenjoen vesistöön kuuluvalla Pihlajaveden
reitillä. Siellä monet ovat peloissaan, mitä tapahtuu
nyt, samoin metsänomistajat, joitten omaisuus sattuu olemaan sopivasti
järven rannalla. Pakkolunastuksen Damokleen miekka leijuu
nyt tämän 52 §:n vuoksi, ilman että maanomistajalla,
joko sillä metsänomistajalla, maanviljelijällä tai
kesämökin omistajalla jne., olisi ollut mitään
mahdollisuutta ennalta aavistaa, että tämmöinen
mielestäni erittäin vakava uhka tulee päälle.
Aikoinaanhan oli se periaate, että pakkolunastuksessa
käytettiin korkeinta käypää hintaa,
30 prosenttia korkeampaa kuin normaali käypä hinta.
Tästä on kuitenkin ajat sitten luovuttu, ja nyt on
hyvin kyseenalaista, mihin hintaan pakkolunastukset sitten tapahtuisivat.
Elikkä tässä on minusta erittäin
vakava ongelma, jonka suhteen toivon, että EY-tuomioistuimet
tai vastaavat selvittäisivät, onko Suomi menettelemässä tämän
52 §:n 2 momentin osalta oikein, koska luonnonsuojelualueita
nimettäessä, alueita rajattaessa ja näistä sopimuksia
tehtäessä ei ole ollut puhetta pakkolunastusmahdollisuudesta.
Samoin tähän sisältyy myöskin
aika ihmeellinen sanonta "joka rajoiltaan vähäisessä määrin poikkeaa
luonnonsuojeluohjelman alueesta". Mikä on tämä "vähäisessä määrin"?
Sekin on vaikea tulkita. Täällä puhutaan
muutamista päivämääristä,
joilla ei ole mielestäni mitään merkitystä sen
rinnalla, että maaomaisuutta käydään punnitsemaan
sillä, mikä on "vähäisessä määrin".
Tähän en ainakaan minä osaa suoralta
kädeltä sanoa. Ilmeisesti oikeuskäytännössä on muodostunut
jokin käytäntö sen suhteen, mikä on
"vähäisessä määrin",
mutta aika paljon kyseenalaista tulkinnanvaraa se jättää.
Kun kysyin tätä asiantuntijoilta, eivät
he osanneet antaa minulle siihen vastausta.
Toivon, että 52 §:n 2 momenttiin voitaisiin, kun
näyttää, että tämä eduskunta
ei siihen pysty muutosta saamaan, kiinnittää huomiota
tai EU:n ja EY:n taholta kiinnitettäisiin huomiota tähän perustuslailliseen
ongelmaan, joka kätkeytyy siihen, että Natura-alueita
nimettäessä ei pakkolunastusmahdollisuus ole ollut
maanomistajien tiedossa olevana uhkana.
Luonnon ystävänä haluan korostaa
sitä, että luonto on arvokas asia. Arvostan luonnonsuojelua,
sen sanon suoraan, mutta sen tulee tapahtua oikeilla perusteilla
eikä niin kuin nyt, kun luonnonsuojelusta on valitettavasti
tullut kiusanteon väline. Jos haluaa kiusaa naapurille
tai sukulaiselle, kaikkein kätevin keino on käyttää luonnonsuojelun
keppihevosta eri muodoissaan välineenä. Valitettavasti
näin on käynyt, elikkä tilanne on kääntynyt
päälaelleen siitä, mitä sinänsä hyvää tavoitetta
uskon ed. Tiusasen vilpittömästi ajavan ja kaikkien
luonnonsuojelijoiden ja -ystävien, jotka haluavat olla
aitoja luonnon ystäviä. Mutta tässä on
nyt tullut se tilanne, että todellakin luonnonsuojelusta
on tullut kiusanteon väline ja nämä suojeltavat
luontokappaleet, poloiset, itse eivät tiedä, että niistä on
tullut ihmisten vallankäytön välineitä.
Tämä on nyt se, mikä pilaa koko asian.
Mutta onneksi se ei pilaa sitä, että maanomistajat
ja metsänomistajat itse ja maaseudulla asuvat itse yleensä — poikkeukset
vahvistavat säännön — ovat parhaita
luonnonsuojelijoita.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Oinosen puheenvuoron alkuun, kun hän
pohti ihmisen suhdetta muihin lajeihin tällä planeetalla,
haluaisin todeta sen, että biologinen monimuotoisuussopimus,
joka on YK:n sopimus vuodelta 92, Riossa silloin muotoiltu jälleen
uudelleen ja Suomen ratifioima, joka on myös voimassa,
pyrkii toki siihen, että ihmiskunta pystyy säilyttämään
mahdollisimman paljon luonnon monimuotoisuutta, erilaisia lajeja,
tällä planeetalla huolimatta omasta toiminnastaan,
joka on usein, mitä ed. Oinonenkin sivusi, ristiriidassa
joidenkin lajien menestymisen ja suotuisan elinympäristön
kanssa. Näin ollen tämä luonnonsuojelulain
osauudistus tähtäisi omalta, hyvin pieneltä osaltaan,
myös tämän asian toteuttamiseen.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunnan kakkoskäsittelyssä sisältöön
ei kannata enää syvemmälti mennä,
se on jo ratkaistu, se on päätetty, ja sen on
suuri valiokunta vahvistanut. Ainut, mitä me voimme täällä tehdä,
koska tämä keskustelu käy edelleen kiivaana,
on hyväksyä tämä ed. Pertti
Hemmilän tekemä lausumaehdotus, joka on jaettu
kaikille meille täällä istuville.
Kun kuuntelin ed. Oinosen puheenvuoroa äsken, niin
toteaisin, että hän suhtautuu tähän
asiaan aivan saman tyyppisesti kuin mekin olemme suhtautuneet jo
ykköskäsittelyn aikana. Kysyisin, onko tässä lausumaehdotuksessa
joku sellainen sana tai lausuma, jota ei esimerkiksi keskustan eduskuntaryhmä voisi
yksimielisesti hyväksyä, jotta päästään
niihin tavoitteisiin, mitä ed. Oinonen puheenvuorossaan
totesi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! En edusta täällä maanomistajia
enkä metsänomistajia, ehkä enemmänkin
palkansaajia, ja siitä on huoli, että Suomessa
saadaan raaka-ainetta metsäteollisuuden laitoksille. Ed.
Oinonen kyseli, mistä saataisiin liito-oravia lisää.
Nythän niitä tuli, kun Viro liittyi EU:hun. Siellä on
liito-oravia lisää, ja kun mennään
itärajan taakse, niin viime eduskuntakaudella ministeri
Hemilä kertoi, että siellä taitaa olla
niitä miljoonia. Se ei ole uhanalainen laji. Täällä on
puhuttu globaalista vastuusta uhanalaisista eläimistä,
ja kyllä niitä maapallolla tuntuu olevan. Niin
kuin totesin, Venäjällä on useita miljoonia
kai liito-oravia. Niin meille kerrottiin maa- ja metsätalousvaliokunnassa.
Se on vaan se huono asia, että Suomi sattuu olemaan niin
valkoselkätikan kuin liito-oravankin levinneisyyden reuna-alueella.
Liito-orava on täällä uhanalainen, mutta
eihän se maapallolla ole uhanalainen. Se pitäisi
nyt muistaa, kun näistä puhutaan niin EU:ssa kuin
täällä Suomenkin parlamentissa.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Aluksi on todettava, että kyllähän
ympäristövaliokunta ja maa- ja metsätalousvaliokunta
ovat mielestäni tehneet ansiokasta työtä siinä mielessä,
kun liito-orava-asia on nostettu yleensä esille. Totta kai
me tiedämme, että jokaisessa kunnassa, missä tehdään
kaavoitustyötä tänä päivänä ja
missä liito-oravan esiintymisiä on, se on erittäin
vaikeaa. Tietysti on hyvä asia, että on täsmentynyt myöskin
se, millä lailla liito-oravia Suomessa kannattaa suojella,
ja on nostettu pesimis- ja levähdyspaikat selkeästi
esille. Muutama vuosi sitten vielä tehtiin ainakin tuolla
Pirkanmaalla niin, että jos niitä papanoita löytyi,
oli ihan selvä asia, että maanomistaja, metsänomistaja,
tavallaan sai luopua silloin toiveistaan käyttää hyväksi
metsiänsä ja mahdollista kaavoitusta jouduttiin
lykkäämään.
Mielestäni nyt on lähdetty selkeämmälle
tielle, ja mielestäni vielä parempi olisi ollut
se, että ed. Hemmilän esitys tästä lausumasta
voitaisiin hyväksyä. Itse olen juuri tänään
selvittänyt maan eri ympäristökeskuksista,
miten tätä asiaa ja monta muuta asiaa on käsitelty
hyvin eri lailla eri ympäristökeskuksissa, jopa
niin, että eräästä ympäristökeskuksesta
sanottiin, että on niin paljon tärkeämpiä asioita
kuin tämän kaltaiset asiat. En syytä virkamiehiä,
mutta se on ymmärrettävää. Meillä on
kaikilla ihmisillä, se on inhimillistä, tärkeämpiä ja
vähemmän tärkeitä asioita. Sen tähden
lainsäätäjän täytyy
todella selkeästi esittää, mitä me
tarkoitamme. Silloin tämä 30 päivän
rajausaika, jonka aikana ympäristökeskusten tulee
käsitellä nämä asiat, on oikeusturva-asia mielestäni.
Se on minusta jopa perustuslakiin liittyvä omistusoikeuden
loukkaus, jos nämä ajat vielä pitenevät.
Pirkanmaalla on tänään istunut maakuntavaltuusto.
Kuuntelin sen edustajien puheenvuoroja. Siellä tehdään
seutukaavaa. Totta kai on selvää, että vaikka
nämä Natura-asiat nyt alkavat olla hyvinkin selkeitä niin
maanomistajille kuin kaavan piirtäjillekin, niin kuitenkin
siellä nousi muun muassa tämä liito-orava-asia
esille. Siellä on kipeitä kohtia, kipeitä asioita.
Näin on, totta kai, varsinkin isojen kaupunkien ympäristössä. Tampereellakin,
omassa kotikaupungissani, suunnitellaan Vuoreksen isoa 15 000
asukkaan uutta asuntoaluetta, ja ongelmana on tämä hellyttävä,
ihana, pieni liito-orava. Niin hellyttävä ja kaunis
eläin kuin se onkin, (Ed. Laukkanen: Onko edustaja nähnyt
sen?) kyllä se on todella aikamoinen taloudellinen ongelma.
Minä itse toivon todella, että päästäisiin
semmoiseen järkevään suhteeseen tämän
liito-oravan kanssa, koska totta kai me haluamme suojella, mutta
haluammeko me niin, että se määrättömästi
lisääntyy? Minä en ainakaan halua, koska
ei se ole tärkeätä, kuinka paljon se
lisääntyy, vaan se, että me haluamme
säilyttää liito-oravan. Minusta tässä on
se oleellinen ero.
Täällä viitattiin Viron liito-oravaesiintymisiin.
Siellähän on niitä todella paljon Tarton
seudulla, missä olen monta kertaa käynyt, ja siellä niitä ihaillaan.
He eivät vielä tajua, mihin ovat nyt joutumassa,
kun he ovat liittyneet tähän Euroopan unioniin.
Heillä tulee olemaan varmasti vielä isommat niin
sanotut ongelmat tässä kaavoituksessa, koska he
tarvitsevat varmasti myöskin maankäyttöä eri
tavalla kuin tähän saakka. Näin ollen
varmasti sieltä saamme toivon mukaan tukijoita, jos me
tälle direktiiville jotakin aiomme tehdä.
Mutta summa summarum: Tämä on ollut hyvää keskustelua.
Sen tähden minä olin hirveän hämmästynyt,
kun kuitenkin tiedän, että keskusta on lähellä maanomistajia,
ettei tämmöistä asiaa selkeytettäisi
tässä lainsäädännössä lausumalla
niin, että ympäristökeskukset todella
tajuaisivat sen. Ei eduskunnan arvovalta anna semmoista periksi
mielestäni, että me täällä sovimme,
kun kuitenkin me olemme lainsäätäjiä.
Minusta se voisi olla eduskunnan tahto myöskin kirjattuna
ja siihen voisi koko eduskunta yhtyä, koska tämä on
tärkeä asia maanomistajille ja kaavoittajille
ja kaikille meille suomalaisille.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä kiistely sanoista
"viipymättä" tai "30 päivää"
laissa on sinänsä tietysti tärkeä asia, ja
siitä äänesteltiin sen ikävän,
eduskunnalle häpeällisen näytelmän
jälkeen, mikä viime viikolla oli. Siinä olisi
pitänyt menetellä tietysti niin, että kun
maa- ja metsätalousvaliokunnassa yksimielisesti todettiin,
että on syytä lakiin kirjoittaa se 30 päivää,
niin olisi sitten siirretty se täällä luonnonsuojelulakiin
sellaisenaan ja sitten hyväksytty siltä pohjalta,
mutta näin ei käynyt. Se on tietysti ikävää sinänsä,
koska nyt kuulemma ympäristökeskuksissa todetaan,
että ei se 30 päivää riitä asioiden
käsittelylle, jolloin on siis selvä vastaus, että paljon
pitempiä käsittelyaikoja tulee, ja ne ovat kohtuuttomia
monille maataloudesta tai metsätaloudesta toimeentulonsa
hankkiville, joita muutoinkin kuritetaan tänä päivänä jo
aivan riittävästi.
Herra puhemies! Äänestän kyllä ed.
Hemmilän lausuman puolesta, vaikkei se nyt enää mitään
merkitsekään. Mutta toivon, että eduskunta voisi
hyväksyä sen yksimielisesti. Silloin sillä olisi
merkitystä.
Herra puhemies! Ed. Oinonen käsitteli tätä pakkolunastuspykälää,
josta äänestytin ensimmäisessä käsittelyssä eduskuntaa,
luonnonsuojelulain 52 §:n 2 momenttia, ja nimenomaan siltä osin,
että nämä Natura-alueet tulivat nyt enemmistön,
keskustan, sosialidemokraattien ja joidenkin muiden, toimesta sisällytetyiksi
tuohon pakkolunastuspykälään siinä muodossa,
että ympäristöministeriö voi
pakkolunastukset panna täytäntöön,
hakea niitä ja sitä kautta ne voivat lähteä liikkeelle.
Kun näin tapahtuu, niin silloin nämä äärettömän
epäselvät, sotkuiset, oikeusturvaa vaarantavat,
Natura-ohjelmaan sisältyvät aluehankkeet tulevat
liian kevyesti pakkolunastusten piiriin tämän
pykälämuutoksen myötä.
Esimerkiksi euroehdokas Kyösti Virrankoski on pitänyt
tätä asiaa erittäin tärkeänä ja
keskeisimpänä Suomen europolitiikan kysymyksenä kertoen,
että Naturaa pitää jyrkästi
vastustaa ja ennen kaikkea sen täytäntöönpanoa
tällä lailla, mihin tämä nyt
antaa mahdollisuuden, pitää jyrkästi
myös vastustaa. Täällä edustajat
Hoskonen ja Nousiainen puhuivat tätä asiaa vastaan,
hyvin voimakkaasti tätä 52 §:n 2 momentin
muuttamista vastaan, ja äänestyksessä edustajat
Nousiainen ja Oinonen äänestivätkin vastaan.
Ed. Hoskonen juoksi ulos salista sen pykälän äänestyksen
ajaksi, joten tämä on herkkä asia. Tämä on mielestäni
kyllä vakava oikeusturvakysymys, josta todellakin Virrankoski
teki Euroopan parlamentissa kyselyn, ja siellähän
selvisi karmeita asioita tästä oikeusturvasta,
joka tähän sisältyy.
Onko sitten kovin suuri merkitys sillä, saako pakkolunastuksen
panna vireille ympäristöministeriö vai
valtioneuvoston yleisistunto? Mielestäni sillä on
aika merkittävä arvo tässä asiassa,
kun on äärettömän epäselvästä Natura-sotkusta
kysymys. Nimittäin ympäristöministeriö on
tässä kaiken takana, kun niin on menetelty kuin
on menetelty, ja silloin, jos se saa edelleen panna täytäntöön
tällä lailla niitä päätöksiä,
joita se on itse ollut tekemässä aiheuttaen sotkuja,
niin se on vahingollista.
En katso vain siltä pohjalta, että olisi myös
nykyisen hallituksen aikana hyvä, että myös
keskustan ministerit joutuisivat valtioneuvoston yleisistunnossa
ottamaan kantaa, pannaanko pakkolunastus päälle
vai ei. Sekin on ihan paikallaan. Muistan vaan itse, että kun
olin valtioneuvoston jäsenenä, niin oli Hämeessä eräänkin
sähkölinjan lunastus menossa, ja kun se tuli valtioneuvoston
yleisistuntoon, niin maanomistajat eräissä tapauksissa,
kun kokivat sen kohtuuttomana, ottivat yhteyttä ja paneuduin
tuohon asiaan paremmin kuin olisin paneutunut, jos en olisi tiennyt
mitään. Jos sen olisi saanut tehdä esimerkiksi
kauppa- ja teollisuusministeriö omalla päätöksellään,
niin sitä ei olisi tutkinut kukaan muu kuin se, joka on
pannut asian vireille, ja sen yläpuolella oleva ministeriö.
Eli tässä mielessä se tulee varmempaan
harkintaan, jos se on valtioneuvoston yleisistunnon listalla, sellaisissa
tapauksissa erityisesti, jotka ovat epäselviä ja
riidanalaisia. Niitä Naturassa on, mutta näyttää siltä, että nykyinen
hallitus peittelee entisiä tekoja ja haluaa mennä siitä yli,
mistä aita on matalin. Siinä eivät maanomistajien
oikeutetutkaan edut paljon paina. Tämä on valitettavaa.
Herra puhemies! Vielä lyhyesti siitä, että itse tämä laki,
mikä nyt on käsittelyssä, on perustaltaan
erittäin hataralla pohjalla. Me emme tiedä tänäkään
päivänä, paljonko liito-oravia Suomessa
on. Mietinnössä ja esityksessä puhutaan 14 500:sta,
mutta on esitetty jopa yli 100 000:n, paljonkin yli 100 000
yksilön lukumääriä, ja laskenta
on aloitettu viimeksi vuonna 2003 eli viime vuonna. Tuo tutkimus
kestää kolme vuotta, ja vasta sitten saadaan tuollainen
suuruusarvio, paljonko Suomessa liito-oravia on. Tiedämme,
että itärajan takana niitä on miljoonia
ja miljoonia. Se ei ole mitenkään uhanalainen
laji maailmassa, vaikka sen määrä on
Suomessa ja EU:n alueella ehkä sadoissatuhansissa. Kun
näin epävarmalla pohjalla oleva tärkeä luku,
liito-oravien määrä, on täysin
auki, suuruusluokkakin on hakusalla, ja sen pohjalta lähdetään
lunastuksiin, täysi korvaus pohjana, niin kuin pitää tietysti
olla, siis lähdetään tälle tielle,
niin tästä tulee suhteettoman kallis laki valtiolle
ilman, että sille olisi luonnonsuojelullisia todellisia
perusteita. Tämän haluan täältä painokkaasti
sanoa.
En esitä tämän lain hylkäämistä,
koska täällä on EU:n miekka takana. Meidän
on pakko tämmöinen järjetön
laki säätää tältä osin
ja nämä korvaukset määritellä tältä pohjalta.
On oikein sinänsä, että ne sitten ovat
täyden korvauksen periaatteella, niin kuin muussakin yhteydessä vastaavissa
tilanteissa. Mutta tärkeintä olisi ollut se, että tuota
luontodirektiiviä olisi muutettu niin, että liito-orava
olisi poistettu sieltä, koska se ei ole maailmassa uhanalainen
laji, mutta tiedämme, että direktiivin muuttaminen
vaatii komission aloitteen ja mahdollisesti, ainakin toistaiseksi,
jäsenmaiden yksimielisyyden ja silloin tuohon suuntaan
meneminen tämän yhden luontokappaleen osalta on
käytännössä mahdotonta. Jos
tämä avattaisiin tältä osin,
niin siellä olisi eri mailla kymmeniä muita lajeja,
jotka vaadittaisiin pois vastaavin perustein, ja näin tämä on
itse asiassa täysin lukittu.
Herra puhemies! Joudun toteamaan, että tämä on
erittäin huonoa lainsäädäntöä,
mutta me olemme pakkosaumassa tekemään tämän
ja tämä voi tulla turhan kalliiksi valtiolle,
yhteiskunnalle. Kokonaisuutena tässä konkurssissa
tämä ei tietysti iso summa ole, mutta jos tämmöisellä tiellä ollaan,
niin todellakaan ei ole ihme, että tiukkuutta on valtiontaloudessa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin ihan muotomääräyksen
vuoksi, kannatan vielä kertaalleen tätä ed.
Pertti Hemmilän tekemää lausumaehdotusta,
joka on jaettu kaikkien edustajien pöydälle. Se
on minun mielestäni ainut keino yrittää vielä jollakin
lailla oikeusturvaa parantaa tämän lain osalta,
koska yksimielinen lausumaehdotus eduskunnalta tarkoittaisi sitä,
että jos käsittelyajat ylittäisivät
toistuvasti 30 päivää, niin hallituksen
olisi ryhdyttävä tarpeellisiin toimenpiteisiin
metsänomistajien ja hakkuuoikeuden haltijoiden tasavertaisen
kohtelun turvaamiseksi. Minä ymmärtäisin,
että tällaisesta perusasiasta täytyy
tämän salin olla yksimielinen.
Meille edustajille on kerrottu kuitenkin jo tämänhetkisten
yhteyksien osalta, mitä on ympäristökeskuksista
otettu, että resurssit ovat täysin riittämättömät,
jotta 30 päivässä pystyttäisiin näitä asioita
ratkaisemaan, ja myöskään valtiolla ei
ole riittävästi varoja näihin korvausmääriin, mitä mahdollisesti
tämä laki tuo tullessaan. Nämä ovat
hyvin vaarallisia ennakkotietoja. Mikäli näin
on, niin aika viipymättä saattaa käytännössä olla
pahimmillaan puoli vuotta, jopa vuosi. Kansalaisten ja maanomistajien
oikeusturva sitä kautta heikkenee. Kaiken kaikkiaan tästä laista
vaan loppuyhteenvetona sanoisin, että varmasti oli niin,
että ympäristövaliokunta ja maa- ja metsätalousvaliokunta
tekivät yksimielisissä mietinnöissään
ja lausunnoissaan hyvää työtä. Sitä on
turha kenenkään kiistää, mutta
sillä loppunäytöksellä, joka
tässä esitettiin, tehtiin erinomaista vahinkoa
koko luonnonsuojeluteemalle.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! En enää puutu liito-orava-asioihin,
niistä on puhuttu jo riittävästi. Minun
mielestäni niitä on aivan riittävästi
Suomessa ja tuolla rajan takana pilvin pimein, eli tämä on
keinotekoinen puheenaihe eräiltä tahoilta nostettuna
minun mielestäni, ja on saatu sitten harhautettua EU:n
virkamiehiä.
Arvoisa puhemies! Ymmärsin näin, että tässä yhteydessä voidaan
ottaa esille myös metsälain muuttamiseksi annettu
laki nimenomaan tässä toisessa käsittelyssä,
kun ei ollut mahdollisuutta olla ensimmäisessä käsittelyssä mukana.
Tietysti täytyy antaa valiokunnalle tunnustusta
siitä, että sinne on lisätty
lakialoitteen perusteella 18 a §, lähinnä sen
johdosta, koska tilannehan tällä hetkellä on
ollut aika kestämätön sen johdosta, että osa
näistä häirintätapauksista on
pyritty viemään läpi pakottamisena eli
rikoslain 28 luvun 8 §:n mukaisena tekona. Ja taas toisaalta
joissakin tapauksissa on pyritty tämä metsätyön
häirintä viemään käräjille
28 luvun tarkoittamana hallinnan loukkausrikoksena eli asianomaisen
luvun 11 §:n säännöksien mukaisesti.
Tämän johdosta, kun nämä pykälät
eivät ole ihan soveltuvia tällaiseen metsätyön
häirintään, niin minun mielestäni
on ihan hyvä, että tänne on saatu lisättyä tämä uusi
pykälä, jonka otsake on Metsän hakkuun
estäminen. Mielenkiintoista on kyllä lukea kyseisen
pykälän yksityiskohtainen perustelu, millä tavoin
valiokunta on pohtinut metsätyömaa-aluetta ja
sitä, millä tavoin mahdollisimman tarkkarajaisesti
pystyttäisiin pykälä kirjoittamaan. Tämän
johdosta totean kyllä sen, että minun mielestäni
tämä muotoilu, joka tässä viimeisessä pykäläehdotuksessa
on esitetty, vastaa hyvin pitkälle sitä, mitä minä itse
ymmärrän metsän hakkuulla. Kun sanotaan
nimenomaan, että kun estää metsän
hakkuutta, niin silloin on tuomittava sakkoon, niin tämä selventää käytännön
tilanteita.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Käytettyihin puheenvuoroihin viitaten
totean vielä tästä tutkimuksesta, joka
on menossa liito-oravakannan selvittämiseksi, että siinä nimenomaan
sen määrän lisäksi selvitetään
myös se, kuinka vakaa tämä kanta on.
Tähän vakaa-käsitteeseen ympäristövaliokunta
omassa mietinnössään hyvin painokkaasti
viittaa. Tässä hallitusta on paljon kehuttu, ja
itsekin olen sitä mieltä, että hallituksen
esityksessä on todellakin hyviä ominaisuuksia.
Mutta yksi asia kuitenkin sivulla 2, hallituksen esityksen perusteluissa,
todetaan esityksen vaikutuksista: "Esityksellä ei ole organisatorisia
eikä henkilöstövaikutuksia". On ihan selvää myös
tämän keskustelun pohjalta, että näitä vaikutuksia
on ja näihin budjettivaikutuksiin myös ympäristövaliokunnan
mietinnössä ja jo täällä kertaalleen
käsittelyssä olleissa lausumaehdotuksissa viitataan
ja ne tulee ottaa huomioon valtion talousarviota laadittaessa, jo
vuonna 2005 asia on ajankohtainen. Jotenka nimenomaan tämä puoli
on todella tärkeätä huomata.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä luonnonsuojelulain
ja metsälain muutoskysymyksessä, kun ed. Tiusanen
kehui hallituksen esitystä, ihmettelen kyllä sitä maailmankatsomusta,
mistä ed. Tiusanen tämän hallituksen
esityksen näki. Jos katsotaan niin kuin maanomistajan,
puuntuottajan ja maalaisväen näkökulmasta
tätä asiaa, miksei myöskin liikenne ja
kaikki muukin yhteiskunta siinä matkassa, niin ei tämä hallituksen
esitys niin kovin erikoinen ollut olemassa.
Herra puhemies! Haluan tarkentaa sitä, että valiokuntakäsittelyssä valiokuntien
mietinnöt, niin maa- ja metsätalousvaliokunnan
kuin ympäristövaliokunnankin, tekivät
siitä hallituksen esityksestä siedettävän,
ymmärrettävän ja myöskin hyvän.
Tässä nimenomaan molemmat valiokunnat — en
tiedä mistä tämä ylenmääräinen
ohjaus on tähän asiaan syntynyt, ylempien henkien
taisto — saivat sellaisen mietinnön, mikä tukee
yksityisen maanomistajan, metsäntuottajan, puuntuottajan
lähtökohtaa siitä, kuinka tässä asiassa on
menty ja tullaan menemään.
Näin mietintöjen kautta hallituksen esitystä voidaan
sanoa hyväksi, mutta jos nämä mietinnöt
olisivat olleet niin huonoja, huonompia kuin se hallituksen esitys,
kun ne tällä kertaa ovat niin hyviä,
niin kyllähän tämä aivan toivottomalta näyttäisi
ja vaikuttaisi.
Edelleenkin käydään kisaa ja keskustelua
siitä, onko Suomessa liito-oravia 50 000, 150 000 vai
250 000 vai onko se määrä joku
muu. Edelleenkin teroitan tässä yhteydessä sitä,
että omalta kohdaltani väitän, että olen
eduskunnan merkittävin liito-oravien ylläpitäjä omilla
maillani. Sieltä löytyy kuitenkin neljä yhteisöä,
missä liito-oravia pesii, ja meillä ei ole mitään
epäselvyyttä siinä asiassa, etteikö eletä hyvässä yhteistyössä ja
sulassa sovussa niitten kanssa. Eikä tarvitse, ed. Tiusanen,
kenenkään korvata eikä maksaa, mutta
sen jälkeen, kun sinne tulee joku sellainen, joka alkaa
nauhoittamaan niitä asioita, rauhoittamaan ja estämään
ja ajamaan minua sieltä metsästä pois,
niin tuli kyllä liito-oraville sekä myöskin
näille nauhoittajille lähtö sieltä. Näin
katsottuna tähän maailmaan kyllä mahtuu, mutta
pitää vaan ymmärtää,
miten mahdutetaan, miten satutetaan ja miten tehdään.
Tietenkin kun käydään näitä taustoja
läpi, mistä nämä kaikki suuret
kisat ja keskustelut ovat lähteneet, niin nämä on
näitä Koninkallio-juttuja, missä on kaikesta
muusta, kuten sukuriidoista ja lunastuksista ja perinnönjaosta
kysymys, ja siihen on vedetty liito-orava mukaan. Tämähän
on aivan mahdoton lähtökohta olemassa, että näin on
tehty. Sillä pohjalla nämä mietinnöt
lähtevät aivan oikeasta lähtökohdasta,
että jos nähdään, että tällainen
suojeluntarve on olemassa ja liito-oravasta tehdään
se keppihevonen, millä tätä asiaa kaadetaan,
niin silloin pitää olla myöskin ympäristöministeriön
ja ympäristökeskuksen se, joka maksaa ja korvaa.
Silloin tämä asia toimii ja pelaa.
Mitä tulee ed. Kankaanniemen puheenvuoroon siitä,
kuinka paljon tämä maksaa, niin on aivan mahdoton
se määrä arvioida, paljonko tähän rahaa
tällä kertaa tarvitaan.
Toisena lähtökohtana on oma lähtökohtani, mikä on,
että ei tarvita mitään. Antaa liito-oravien
olla. Kohtuullinen metsän käsittely ja hoito onnistuu
ja käy, kun hoidetaan yläharvennuksen kautta eikä pyritäkään
tekemään mitään aukkohakkuita.
Mutta viittaan myöskin aikaisemmin viime syksynä,
edellisenä vuonna, ed. Kuosmasen käyttämään
puheenvuoroon, missä ed. Kuosmanen sanoi, että on
se merkillinen asia, että jos tehdään
moottoritietä ja sille tielinjalle sattuu mökki,
missä mummo ja pappa asuvat, niin lähtö tulee
kuin luteille. Talo puretaan ja asukkaat häädetään
pois, mutta jos siellä on liito-oravan pesä, niin
tiehen tehdään mutka taikka tunneli ja liito-orava
saa jatkaa pesimistään siellä paikan
päällä. Onhan tämä aivan
suhteetonta maailman mittasuhteitten mukaan katsottuna, miten näitä tehdään
ja toteutetaan. Tietysti molemmissa asioissa, molemmissa vertauksissa,
on yhteistä ja myönteistä se, että kumpaakaan
ei määrätä lopetettavaksi vaan
saa muuttaa paikkaa, ja niin mielestäni sen moottoritien
paikalta se liito-oravakin voisi muuttaa toiseen paikkaan.
Tämän asian pohjalta, en ole kuullut, mitä ed. Vielma
on täällä puhunut, mutta olen luottanut, että ed.
Vielma on myöskin puhunut minun suullani täällä asiassa,
koska häntä kahvilassa kannustin käyttämään
jämerän puheenvuoron, koska tietoisesti silloin
oletin, että itse en pääse tänne
paikalle.
Tässä kysymyksessä koko luonnonsuojelu-
ja metsälain muuttamiseksi on tätä eurooppalaista uhkailua,
Euroopan unionin uhkailua, mikä on kotikutoista ja kotimaasta
tilattua toimintaa. Tässä on kuitenkin kysymys
siitä, että selkiytetään näitä asioita,
pannaan näitä niin kuin oikeaan järjestykseen
ja hoidetaan sitä korvauskysymystä maanomistajille,
niin kuin se halutaan tehdä ja toteuttaa.
Mutta tämä menettelytapa, miten tämä on
toiminut ja toteutunut ja toteutettu, ei satu mihinkään
eikä käy ikinä minkään
näköisen järjestelmän puitteisiin
eikä malliin siinä, että sen jälkeen,
kun eduskunta on toiminut tavallaan valiokuntien mietintöjen
kautta yksimielisesti, ruotsalainen kansanpuolue tulee
ja romuttaa ja riitauttaa tämän asian ja pakottaa
maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtajan muuttamaan aikaisempaa
yksimielistä kantaa, niin että tavallaan tämä asia
vesittyy. Tämähän on eduskuntatyön
suurin häpäisy, mitä olla voi.
Toistan sen, mitä ensimmäisessä käsittelyssä tästä asiasta
lausuin, että ruotsalaista kansanpuoluetta nykyinen hallitus
ei tarvitse. Täältä salista löytyy
paljon parempia täyttäjiä tälle
asialle, katsotaan ihan mihin tahansa, niin kokoomuksesta, kristillisdemokraateista,
perussuomalaisista, vasemmistoliitosta. Vihreitä täällä ei
ketään olekaan, he tuskin tähän
mahtuisivat tätä paikkaa täyttämään,
mutta kaikki muut pystyisivät tämän asian
täyttämään.
Kun tämän pohjalta tätä asiaa
katsotaan, kun katson sitä takametsistä, katson
sieltä omalta kulmalta ja niiden omien kannattajieni, niiden
suurten suomalaisten takametsien miesten kannalta katsoen, niin
tämä, että metsänomistajan,
puuntuottajan, oikeusturvaa näin heikennetään,
näin tehdään, on kyllä suuri
karhunpalvelus suomalaiselle yhteiskunnalle ja tälle suomalaiselle
vanhalle maalaishengelle, millä omistajanoikeutta on turvattu
ja ajettu eteen päin.
Näin katsottuna pitää miettiä vieläkin
sitä asiaa, herra puhemies, olisiko syytä esittää tätä lakia
hylättäväksi ja sen osalta hakea parempaa
esitystä ja parempaa mietintöä tähän.
Mutta aika näyttää, on punnittava sitä,
onko tässä mitään hyvää ja
mitään huonoa.
Ja kun tätä asiaa olen pohtinut, monesti yölläkin
herännyt miettimään, (Ed. Laukkanen:
Hiestä märkänä!) mikä tämä asia
nyt sitten loppujen lopuksi on olemassa, niin — ed. Laukkanen,
kyllä näin, hiestä märkänä olen
herännyt tätä asiaa miettimään,
miten tämä asia on hoidettavissa ja ratkaistavissa — niin
kysymys tietenkin syntyy siinä, jos tätä maailmaa
katsotaan, että jos tämä nyt hylättäisiin,
niin tulisiko vielä huonompi ja syntyisikö vielä enemmän
Eurooppa-painotusta tähän asiaan ja sen sortamiseen.
Mutta toisaalta, kun otetaan huomioon, että tässä on
myöskin näitä monia tekijöitä,
monia tekijöitä, joista voisi parempaa tulla,
niin tietenkin tämä ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä ja siinä syntyneessä, suuren
valiokunnan käsittelyn jälkeen tulleessa keskustelussa,
missä silloinen puhemies ei antanut oikein puhua tästä asiasta
väljästi, tämä lunastuspykälä,
missä 52 §:ssä mainitaan valtion lunastusoikeudesta,
ainakin tulevaisuudessa tulisi uuden esityksen kautta parempi ja selvempi.
Siihen nähden tämä on yksi niitä tekijöitä ja
lähtökohtia siinä, pitäisikö tämä hylätä vaiko
ei. (Ed. Vielma: Ehdota, niin minä kannatan!)
Tässä asiassa, ed. Vielma, olette oikealla
lähtökohdalla siinä, että on
esitettävä, jotta kannattajia löytyy.
Siinä mielessä minusta tämä kirkastaa
vieläkin tätä hylkäysmahdollisuutta
terävämpänä. Voi kuitenkin todeta,
että ensimmäisen käsittelyn jälkeen
ed. Kankaanniemen esityksessä valtion lunastusoikeuteen,
missä jäi pois se, että Naturan perusteella — tämän
kyseenalaisen, väärin perustein toteutetun Naturan
perusteella tätä asiaa ollaan viemässä taikka
annetaan lunastusmahdollisuus tässä samalla — katson,
että tässä syntyi tavallaan eduskunnan
kanta eli lausuma siihen, ketkä olivat tämän
lunastuksen, vapaan avoimen lunastusvaltakirjan puolesta ja ketkä sitä vastaan.
Päällimmäisenä jäi
mieleen, että vastaan siinä oli perussuomalaisten
ryhmä yksimielisenä ja kokoomus pääosin.
Siellä mielestäni tämä asia pohdittiin
sillä lailla, kuinka se käyttäytyy tuolla maailmalla
ja mimmoinen signaali annetaan eduskunnan työlle ja valiokuntien
mietinnölle. Itse myöskin äänestin
siinä samassa rintamassa ja kuulemma nyt, joidenkin sivusta
kahvilassa kuultujen juttujen perusteella, joudun eduskuntaryhmän
puhutteluun, uhkailujen alle, mutta olen siitä ylpeä,
että olen voinut puolustaa suomalaista omistajuutta ja
sen kautta tulevaa parempaa tulevaisuutta.
Jos vielä tätä asiaa katsotaan, niin
täällä on ed. Hemmilän lausumaehdotus
tähän kakkoskäsittelyvaiheeseen, jos
tämä loppuun viedään, ja sen pohjalta
näyttää siltä, että ed.
Hemmilä on oikeilla jäljillä, tehnyt
aivan oikean pohjan tälle asialle, sen, että edellytetään
sitä 30 vuorokautta siellä asiassa, mikä oli
mietintöjenkin sisältö. Jos tätä katsotaan,
niin tämä olisi nimenomaan vähintään
sellainen, mikä pitäisi saada järjestykseen
ja kuntoon, mutta epäilen, että tässä itse
saatan joutua tulevina aikoina, lähimmän yön
aikana ja huomispäivän kuluessa erilaisten puoluesatraappien
käsittelyyn, ja tiedä, miten siinä äänestyksessä sitten
tulee käymään ja syntymään.
Herra puhemies! Näin katsottuna, lyhyesti puhuttuna,
kun näyttää, että puhujat ovat
täällä salissa vähissä ja
kuulijoita on melkein enempi olemassa, en nyt tällä kertaa
tee sitä hylkäysesitystä, mutta kyllä se
niin kovasti on mielessä ollut olemassa, niin suurta vääryyttä tässä ollaan
tälle maalaiselämälle tekemässä.
Olisi kyllä hyvä olemassa, jos parempikin esitys
syntyisi ja paremmaksi tämä suomalainen yhteiskunta
myöskin näin tulisi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela täällä kyseli,
mikä on parempaa tässä hallituksen lakiesityksessä metsälain
parantamiseksi. Parempaa on se, että metsätyön
häirinnästä rupeavat rangaistukset olemaan
kovempia. Minun mielestäni siinä olisi
voinut mennä vielä pitemmälle: sitä joka
toisten työtä menee häiritsemään,
olisi rangaistava vielä enemmän.
Yleensäkin tämä metsäpolitiikka,
että sitä ollaan viemässä maan
rajojen ulkopuolelle ja sitä kautta koukataan näihin
metsäasioihin, että ei olla kotimaassa, on minusta
niin sanottua likaista peliä. Kyllä meidän
täytyy turvata suomalaisen metsäteollisuuden raaka-aine
ja antaa myös tilaa näille Suomessa oleville eläimillekin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tässä keskustelun
loppupuolella toteaisin ed. Seppo Lahtelan puheenvuoroon, kun hän
totesi, mistä näkökulmasta hallituksen
esitystä voi ikään kuin todeta positiiviseksi,
valiokunnan kannanotoista ja ympäristövaliokunnan yksimielisestä mietinnöstä:
"Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää lakiesitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena." Näin siis totesi yksimielisesti
ympäristövaliokunta, lähes kaikki jäsenet
paikalla.
Edelleenkin se, mitä tämä suojelu
tulee maksamaan, on tietysti asia, joka pitää ottaa
myös henkilöstöresursseina huomioon.
Siihen viittasin jo aikaisemmassa puheenvuorossani. Muuten valiokunta
on määritellyt ja laskenut sen vuosihinnaksi noin
900 000 euroa. Tässä jälleen
kerran budjettiraamit, budjettikehykset, tulevat vastaan. Tässä viittaan
hallituksen budjettipolitiikkaan, johon lienee pakko myös
hallituksen suhtautua kriittisesti ja tehdä uusia esityksiä.
Ed. Seppo Lahtela on myös Haminasta. Totean, että itse
kävin lauantaina Haminassa: 70 metrin säteellä kolme
pesää, joissa yhteensä yhdeksän
poikasta, eli on tietysti selvä ja hyvä asia,
että liito-orava elää hyvin. Mutta toivoisi,
ettei ed. Seppo Lahtela uhkaisi enää näitä liito-oravia, niin
kuin hän jälleen tänään
teki, kun ne eivät kuitenkaan sitä uhkailua kuule
eivätkä ymmärrä, se ehkä aiheuttaa
vain epäselvyyttä.
Lopuksi haluaisin sen todeta, kun mainitsitte takametsien miehet,
että ei pitäisi sellaista viestiä antaa,
että tässä nyt on yksityinen metsänomistus
jotenkin uhattuna, kun tämä laki nyt hyväksytään
eduskunnassa. Näin ei ole. Päinvastoin perustuslakivaliokunnan
kannanoton perusteella ympäristövaliokunta on
luonnonsuojelulain tähän kohtaan ottanut täyden
korvauksen periaatteen, aivan sen saman asian, jonka totesitte. Se
siis ei ole uhka. Tässä nyt kyllä enemmänkin keskustellaan
vähän niin kuin lillukanvarsista eikä itse
asiasta, kun on käyty tätä uuttaa ympäristölakiin
liitettyä pykälää läpi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusaselle selventäisin,
että kun uhkailin, niin sanoin, että jos sinne
tulee näitä nauhoittajia, niin niille tulee lähtö,
siinä sivussa oraville sekä muillekin. Tämä on
vaan osatotuus tästä oravasta. Olen sitä todistanut,
että erinomaisen hyvin pärjään,
tulen toimeen ja toimin tässä asiassa.
Se täytyy sanoa, että tietysti valitettava
asia oli, että perustuslakivaliokunta ei perusteellisesti tutkinut
sitä, mitä tämä muutos tässä aiheuttaa
ja tekee. Mutta eduskunta on nyt päättänyt
niin, että se ei tee mitään eikä sillä ole
mitään huolta tässä asiassa.
Sen voi todeta, että kun ed. Tiusanen on perustellut
ja todistellut tätä asiaa, että tämä on
hyvä ja oikea, niin siitä mietinnöstä,
erityisesti ympäristövaliokunnan mietinnöstä,
jää mieleen se, että siinä on
todettu se tosiasia, että liito-oravia on ehkä paljon,
ja kun siinä sanotaan, että pitää tutkia
tämän liitteen IV (a) mukaisesti, ovatko ne vakavasti
uhattuja ja tarvitseeko niitten totaalisuojelua toteuttaa, niin
siinä asiassa on otettu aivan ainutlaatuinen avaruus tähän
ja avara käsittely matkaan sillä lailla todeten
myöskin samalla, että näitten muittenkin
uhanalaisten suojelun tarpeellisuus tulee pohtia, ja tämmöistä odotan
ja toivon edelleenkin.
Myöskin siellä todetaan, että hallituksen
on ryhdyttävä toimenpiteisiin, jos näin
on. Tässähän suurin huoli on olemassa
se, että hallitus ja virkamiehet eivät ole tätä ennen
toimineet eivätkä tehneet yhtään
mitään. Katsotaan, tekevätkö tällä perusteella,
ja jos ne tekevät, niin silloin voin olla hyväksymässä ja
myöntymässä, että hyväksyttäköön
tämä laki, kun ei näytä kukaan
sitä hylkäävän eikä eduskunnasta
semmoista enemmistöä löydy, joka sen
hylkäisikään, eikä se nyt, herra
puhemies, tällä kertaa ole tarpeenkaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä lähdetään
siitä, että tässä käsitellään
ainoastaan liitteen IV (a) lajeista liito-oravaa. Ympäristövaliokunta
todella omassa mietinnössään myös
tarkasteli laajemmin tätä kysymystä,
koska se on mielestäni johdonmukaista.
Kuten ed. Kankaanniemi aivan hyvin täällä aikaisemmin
sanoi, liitteen IV (a) avaaminen on hyvin mutkikas asia. Kaiken
kaikkiaan nyt on viisasta odottaa sen tutkimuksen tuloksia, joka on
viime vuonna käynnistetty ja johon on 0,5 miljoonaa euroa
rahoitusta. Sen pitäisi varmaan valmistua, uskoisin, vuoden
2005 lopulla, 2006 alussa.
Keskustelu päättyy.