8) Hallituksen esitys sähköisen viestinnän tietosuojalaiksi
ja eräiden muiden lakien muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eräänlaisesta suojelulaistahan
tässäkin on kysymys, mutta ei taitane kirvoittaa
sellaista keskustelua kuin äsken liito-oravalaki teki. Kysehän
on todellakin siitä, että halutaan turvata nykyistä paremmin
sähköisen viestinnän luottamuksellisuus,
yksityisyyden suoja sekä edistää myöskin
sen myötä sähköisen viestinnän
tietoturvaa ja monipuolisten sähköisen viestinnän palveluiden
tasapainoista kehittämistä.
Herra puhemies! Tarve tälle laille on tällä hetkellä erittäin
suuri. Nyt on hyvä muistaa kaiken aikaa tämä globaali,
erittäin mittava, räjähdysmäinen
roskapostin kasvu. Voidaan sanoa, että yli puolet maailman
sähköposteista on jo roskaposteja. Täytyy
olla selvät mekanismit ja järjestelmät,
millä näitä voidaan suodattaa ja sen
kautta lisätä verkon turvallisuutta. Verkon turvallisuus
on aivan a ja o, aivan perustavaa laatua oleva kysymys, tietoyhteiskunnan
toteutumiselle ja palvelujen tarjonnalle ja käytölle
siellä. Ellei tätä turvaa ja luottamusta
ole, on aivan selvää, että ne tavoitteet,
mitä hallituksella tietoyhteiskuntapolitiikassa on, eivät
ne myöskään toteudu. Voi sanoa, että tässä on
nimenomaan kaksi ylitse muiden olevaa asiaa, jotka kiinnostavat
myöskin muissa maissa, meidän lainsäädäntömme
kiinnostaa myöskin muualla maailmassa: nimenomaan nämä roskapostien
suodatukseen liittyvät säädökset
sekä sitten paikantunnistuksen ikärajakysymykset.
Noin otsikonomaisesti, puhemies, kun jo esittelypuheenvuoron
käytin viime perjantaina, totean vielä, että tässä selkiinnytetään
myös tunnistamistietojen käsittelyä,
rinnastetaan yhteisötilaaja ja teleoperaattori myöskin
käsittelyn osalta, luodaan sääntöjä haittaohjelmien
ja roskapostin poistamiselle, pyritään turvaamaan
säädöksillä Viestintäviraston
tietoturvatoimintaa, todellakin paikkatietojen käsittelylle
luodaan säännöt, sähköistä suoramarkkinointia
koskevia sääntöjä selkiytetään,
teleyrityksille annetaan velvollisuus luovuttaa laskutustietoja,
jotka ovat monta kertaa hyvinkin merkittäviä lähteitä vaikkapa
rikollisen verkkotoiminnan selvittämisen osalta, ja sen
kautta myöskin poliisille annetaan lisää tietoa
ja valtuuksia.
Herra puhemies! Tässä haluan puuttua vain muutamaan
keskeiseen kysymykseen, ensin tähän tunnistamistietojen
käsittelyn selkeyttämiseen ja yhteisötilaajaan
liittyvään sääntelyyn. Tässähän
on kyse siitä, että tunnistamistiedoista käy
muun muassa ilmi se, kuka puhuu puhelimessa kenenkin kanssa ja ketkä lähettelevät
toisilleen sähköposti- ja tekstiviestejä ja
millä Internet-sivuilla kukin surffailee. On aivan selvää, että vaikkapa
meneillään oleva Sonera-yhtiön teleurkintapaus,
jos tällainen pykälä ja säädös
olisi ollut voimassa, olisi tänä päivänä olennaisesti helpompaa
selvittää ja sitä myöskin tutkia.
Tunnistamistietojen käsittelyoikeuksien ja -velvollisuuksien
tulee koskeakin teleyritysten lisäksi myös viestinnän
osapuolten kannalta sivullista yhteisötilaajaa. Tällaisia
tilaajiahan ovat esimerkiksi yritykset ja yliopistot. Nämä käsittelevät usein
samoja luottamuksellisia tietoja samanlaisin teknisin järjestelmin
kuin teleyrityksetkin, ja siten yhteisötilaajan mahdollisuus
väärinkäytöksiin ja tarve yhtäläisiin
käsittelyoikeuksiin sekä velvollisuuksiin ei juurikaan
poikkea teleyrityksistä.
On käynyt myös käsittelyn aikana
selväksi se, että oikeutta anonyymiin viestintään
tulee vahvistaa muun muassa Internetin keskustelupalstoilla lähetettyjen
viestien osalta, eli jos joku chattailee niin sanotusti keskustelupalstoilla, tämä
turvaa
edelleenkin anonyymin toiminnan siellä. Tällaisten
viestien tunnistamistietojen tulee siis olla luottamuksellisia.
Jotta nämä viestien välittämiseen
kohdistuvat väärinkäytösepäilyt
voidaan asianmukaisesti selvittää tai osoittaa
aiheettomiksi, teleyritysten tulee tallentaa tunnistamistietojen
käsittelyä koskevat yksityiskohtaiset tapahtumatiedot
kahden vuoden ajaksi. Näistä käy siis
ilmi, kuka ja milloin on käsitellyt kansalaisten puhelutietoja. Tämä kahden
vuoden tallentamisvelvoite johtuu siitä, että jos
verkossa ilmenee rikollista toimintaa, sen rikollista käyttöä,
näiden tunnistamistietojen tallentamisen myötä päästään
rikolliseen toimintaan jälkikäteen nykyistä olennaisesti
paremmin kiinni.
Sitten muutama näkökohta tähän
haittaohjelmien ja roskapostin poistamiseen. Ongelma ei ole kansallinen.
Se ei ole Suomen ongelma. Se on erittäin mittava, globaali,
maailmanlaajuinen, ongelma ja siksi tämä säädöshaaste
ei ole vain suomalainen haaste. Vaikka tästä osa
onkin direktiivin implementointia, kyse on ennen muuta siitä,
että me tarvitsemme mittavan eurooppalaisen, mittavan globaalin
sääntelyn tämän ongelman torjumiseen.
Virukset, madot ja muut haittaohjelmat, voidaan sanoa, eivät
enää ole kilttejä liito-oravia, vaan
ne ovat kirjepommeja. Ne voivat sananmukaisesti silpoa viestinviejän
tai viestin vastaanottajan sormet. Lailla annetaan viestinviejille
rajatut mahdollisuudet tutkia, onko erilaisiin sähköisiin
kirjekuoriin tai niiden sisällä oleviin kirjepapereihin
uutettu räjähtävää nitroglyseriinikoodia.
Koodi on tässä nyt se olennainen. Kirjepaperille
kirjoitettuun tervehdykseen eli viestin sisältöön
saa tällöin kurkata vain erityisedellytyksin,
ja tässä on vissi ero. Kirjekuoren otsikko voidaan
katsoa, mutta sen, mitä on kirjoitettu kirjepaperille sinne
sisään, saa katsoa vain erityisedellytyksin. Tämä on
kaiken aikaa hyvä muistaa, kun tätä tulkintaa
tämän pykälän osalta arvioidaan.
Tästähän saimme ensimmäisen
käsittelyn juurella juuri alkuun myöskin palautetta
yliopistojen tietohallintoihmisiltä, ja he olisivat halunneet vielä täsmennystä 20
§:n
3 momenttiin ja korostaa sitä, että täytyisi
voida puuttua viestin tarkoitettuun merkityssisältöön.
Me olemme arvioineet, että tämä on aiheeton
muutos. Se tulee tässä nykypykälässäkin
jo riittävästi huomioitua, ja tätä voi
kuvata ehkä näin, että 1 momentissa annetaan
oikeus estää viestien välittäminen
ja vastaanottaminen sekä oikeus poistaa haittaohjelmat
viesteistä. Kyse on siis teknisistä toimista, joilla
voidaan tarkistaa kirjekuori ja sen sisällä oleva
kirjepaperi sinne mahdollisesti sijoitetun räjähteen
varalta. Näinkin sen asian voi ilmaista.
Määritelmänsä mukaisesti
viesti käsittäisi sekä sisällöllisen
sanoman että myös sen niin sanotun teknisen kuljetusalustan,
joka tässä tapauksessa on siis kirjekuori, kirjepaperi
tai sähköposteissa liitetiedosto, vaikkapa se
Word-tiedosto tai sitten sähköpostialueelle maalattuna
samainen viesti. Kyse on siis samasta asiasta kuin siitä,
että yleiskielen mukaisesti puhutaan kirjeestä,
vaikka täsmällisesti ottaen kysymys on kirjekuoresta,
kirjepaperista ja kirjepaperille kirjoitetusta viestin sisällöstä.
Säädöksen 3 momentissa täsmennetään
edelleen puuttumisen edellytyksiä siten, että viestin sisältöön
eli kirjepaperille kirjoitetun tervehdyksen lukemiseen saa ryhtyä vain
erityisin edellytyksin. Tämä on joissain tapauksissa
välttämätöntä. Esimerkiksi
monet niin sanotut ohjelmalliset roskapostisuodattimet toimivat
siten, että ne teknisesti lukevat itse tekstin ja arvioivat
sitä viestiä tavallaan eräiden avainsanojen
kautta. Tällaisia sanoja roskapostisuodattimissa ovat esimerkkeinä sex,
adult, joilla haetaan vaikkapa lapsipornoa tai muuta haitallista
sisältöä, ja kirjaimet vaikkapa sen perusteella,
onko viestin otsikossa paljon isoja kirjaimia. Onko kyse roskapostista
vai ei, suodatinjärjestelmä pystyy lukemaan sitä.
Kyse on siis saman kaltaisesta asiasta kuin että kirjaamossa
avataan vaikkapa epäilyttävä kirjekuori
ja luetaan sisällä oleva kirje sen selvittämiseksi,
voisiko kyse olla vaikkapa laittomasta uhkauksesta tai muusta vastaavasta.
Tätä asiaa valiokunnan mielestä,
kuten mietinnössä tämän kuvaamme
hyvin tarkoin, ei tulkinnallisesti ole syytä pitää epäselvänä.
On varmasti näin, että nämä tietohallintoihmiset
ovat varmasti mieltäneet asian niin, että viestin
sisältönä voitaisiin pitää myöskin
ohjelmakoodia, josta esimerkiksi Word-tiedosto rakentuu. Asia on kuitenkin
rinnasteinen siihen, että tällöin perinteisten
kirjeiden puolella viestin sisältönä pidettäisiin
vaikkapa kirjepaperin raaka-ainetta selluloosaa, ja tästähän
ei tietenkään ole kysymys ja tällaista
tulkintaa ei voida varmasti tällekään
antaa. Totta kai se raaka-aine on osa kirjettä, kuten ohjelmakoodikin
on osa viestiä, mutta viestin sisältöä kumpikaan
ei tietenkään ole.
Sisältö-sanan korvaaminen merkityssisältö-sanalla:
Sopii kysyä näin, miten määritellään
ja arvotetaan merkitys sekä miten suhtaudutaan sellaisiin
tervehdykseen sisältyviin kuviin, joilla ei olisi ainakaan
verbaalista merkitystä. Minusta tuntuu siltä,
että jos tällainen tietohallintoihmisten muutos
tähän otettaisiin, sen tulkinnasta tulisi entistä enemmän
sekavuutta.
On varmasti, herra puhemies, nyt tässä yhteydessä syytä todeta
vielä pari seikkaa: Ensinnäkin tämä on
monella tavalla tällaista pioneerisäätelyä,
pioneerilainsäädäntöä.
Monessa mielessä me olemme kyllä valiokunnassa
tiedostaneet sen, että voihan olla, koska maailma muuttuu
hyvin nopealla tavalla ja me kohtaamme yhä uudenlaisia
uhkia verkoissa, että me joudumme hyvinkin nopeasti, vielä tällä vaalikaudella
kenties, avaamaan tätä lakia ja tuomaan tänne
täsmennyksiä ja tätä tarkentamaan.
Mikäpä siinä, se tehdään.
Nyt on vain olennaista, että me luomme mekanismit tämän
seuraamiseksi. Siksi valiokunta lisäsi tähän
mietintöön lausuman, jossa me lähdimme siitä,
että kaikki ne maksut, joita Viestintäviraston
palveluista, tietoturvatoiminnasta tietoturvamaksuja, peritään,
kohdennetaan sellaisinaan Viestintäviraston tietoturvatoimintaan,
ei niin, että ne menevät valtion budjetin yleiskatteeseen. Silloin
tälle tulee myöskin se merkitys ja annetaan resursseja
tämän toiminnan merkitykselliseen hoitamiseen.
Tämä paikkatietokysymys herätti aika
paljon sitten myös keskustelua siltä osin, halutaanko
se pitää tässä hallituksen esityksen
mukaisessa 15 ikävuodessa, jonka osalta voidaan vanhempien osalta
sitten tätä mahdollista paikan tunnistusta oman
lapsen kännykän kautta tehdä. Siihen
valiokunta yksimielisesti sitten päätyikin. Keskustelua
käytiin myös siitä, olisiko ollut aihetta
nostaa se 18 vuoteen saakka. Siihen ei nähty nyt mitään
olennaisia syitä.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi totean vaan sen, että kysehän
on erittäin mittavasta, erittäin monisäikeisestä lakikokonaisuudesta,
jolla on kaiken lisäksi vielä suoria heijastusvaikutuksia moniin
muihin lakeihin. Siksi haluankin tässä yhteydessä vielä toistaa
kiitokset monelle taholle. Myöskin liikenne- ja viestintäministeriön
virkamieskunta, joka on todella tehnyt valtaisan mittavan työn
tämän lain kirjoittamistyössä perusteluineen,
ansaitsee erittäin suuren arvostuksen. Se on ollut hienoa
työtä. Tässä todella tehdään
monella tavalla pioneerilainsäädäntöä,
josta monet muut maat ovat hyvin kiinnostuneita. Tässä mielessä voimme
kokea onnistuneemme yhteistyössä hyvin. Samalla
kiitos, totta kai, myöskin erinomaiselle työlle
liikenne- ja viestintävaliokunnassa, kuultiin useita kymmeniä asiantuntijoita,
ja samalla myöskin lausunnonantajavaliokunnille, perustuslaki-
ja hallintovaliokunnalle, jotka niin ikään tekivät
erittäin perusteltuja huomautuksia, jotka sitten suurelta
osin, keskeisiltä osiltaan, tulivat myöskin tähän
loppulainsäädännössä ja
mietinnössä otetuiksi huomioon.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Tästä sähköisen
viestinnän tietosuojalaista ja muihin siihen liittyvistä lakiesityksistä täytyy
sanoa näin, että kun valiokunnassa itse olin ja
jotakuinkin kaikki asiantuntijat kuulin, niin kyllä täytyy myöntää,
että ei pystynyt kuitenkaan ihan täysin sisäistämään,
myönnän sen ihan vilpittömästi. Kun
ei ole vihkiytynyt asiaan aikaisemmin, niin aika vaikea oli päästä siihen,
että pystyisi sillä tavalla varmasti tiedostamaan
asian, niin kuin mielestäni lainsäätäjän
pitäisi.
Yleisesti ottaen tämä esitys nimenomaan tietoturvasta
oli ajankohtainen ja ne asiat, mitä siellä käsiteltiin,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, päästiin
yksimielisesti viemään eteenpäin. Eräs
asia, mihin puheenjohtaja lopussa viittasi, oli ikäraja,
ja uskon näin, että jos siihen olisi haluttu lähteä enemmän,
olisi saattanut olla, että enemmistö olisi ehkä kallistunut
18 vuoden taakse. Mutta ehkä näin suuressa asiassa
pieni ikäkysymys voisi olla ehkä liian raju kannanotto,
kun kuitenkin rikosoikeudellinen raja on 15 vuotta, joka raja myöskin
tämän lain osalta vedettiin, eli holhoojalla on
sitä ennen, nimenomaan paikkatietojen osalta, sananvaltaa.
Mutta eräs asia, herra puhemies, mitä minä jo viestintämarkkinalain
yhteydessä kritisoin: Tiedän sen, että sitä on
turha kritisoida, kun perustuslakivaliokunta on tulkinnut perustuslakia
niin kuin on tulkinnut eli on määritellyt, että kun
tämmöinen viestintämarkkinamaksu on valtiosääntöoikeudellisessa
mielessä vero, niin tietysti tämän jälkeen
myöskin tietoturvamaksu on saman suuntainen. Minä en
henkilökohtaisesti voi ihan vilpittömästi
yhtyä siihen, mutta tiedän sen, että tässä talossa
on turha pullikoida silloin, kun perustuslakivaliokunta on jonkun
kannan ilmaissut. Näin se on ollut ja näin se
on niin kauan kuin meillä ei ole valtiosääntötuomioistuinta,
joka minun mielestäni tässä maassa saisi
olla. Liian poliittista peliä on monessakin asiassa vuosien
varrella ollut, itse lähes 8 vuotta olen perustuslakivaliokunnan
jäsenenä ollut.
Toinen varapuhemies:
Pyydän puhujaa siirtymään puhujakorokkeelle.
Arvoisa puhemies! Eipä tässä oikein paljon
muuta kuin se, että viittaan tähän, josta
totesin, eli tähän lausumaan, jossa on todettu,
että ne maksut, jotka kerätään,
pitäisi palauttaa. Valiokunnan puheenjohtaja totesi sen,
(Puhemies koputtaa) niin että toivotaan nyt, että se
pitää paikkansa, mitä lausumassa on esitetty.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tulossa oleva sähköisen
viestinnän tietosuojalaki on ainutlaatuinen laki, koska
käsiteltävänä oleva laki on
ensimmäinen koko maailmassa. Tietosuojalaki tulee tarpeeseen.
Eri toimijat ovat todenneet, että sähköisen
viestinnän tietosuojalakia tarvitaan. Aika näyttää,
miten tarpeellinen laki on ja miten sitä pitää jatkossa
muuttaa. Tosiasia on, että joiltakin osin laki on jo vanhentunut, ennen
kuin se tulee voimaan. Nämä asiat muuttuvat nopeasti;
sähköisen viestinnän tilanne elää kaiken
aikaa.
Ehdotetulla lailla on tarkoitus kumota yksityisyyden suojasta
televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta
annettu laki ja sen nojalla annetut asetukset. Esityksen myötä toteutetaan
yksityisyyden suojan sääntelyn kokonaistarkistus sähköisessä viestinnässä.
Lakiesitykseen sisältyy vaatimus, että teleyritysten
olisi tallennettava tunnistamistietojen käsittelyjä koskevat
yksityiskohtaiset tapahtumatiedot 2 vuoden ajalta. Tämä on
tietosuojan kannalta tärkeä edellytys.
Liikenne- ja viestintävaliokunnassa ehdotettua lakia
tietosuojalaiksi käsiteltiin perusteellisesti, ja valiokunta
teki useita muutosehdotuksia. Käsittelyn jälkeen
valiokunta päätyi yksimieliseen mietintöön.
Siitä voi nostaa pari kolme kohtaa, jotka varmasti tulevat
aiheuttamaan keskustelua.
Mikä on lasten valvonnan ja seurannan sopiva ikäraja?
Joittenkin mielestä raja kulkee täysi-ikäisyydessä eli
18 vuodessa. Jotkut määrittelivät asian
rikosoikeudellisen vastuun alkamisen mukaan eli 17 vuotta, ja hallituksen
esityksessä raja vedetään 15 ikävuoteen,
mikä on melkoisen liberaali ja humaani raja nuoria ajatellen.
Mielestäni tämä on hyvä rajaus
ja se toimii käytännössä. Tällaisia
ikärajoja voidaan aina tarkistaa, kun kokemusta lain toteuttamisesta
tulee enemmän.
Valiokunnan puheenjohtaja jo totesi, että yksi suuri
maailmanlaajuinen ongelma on roskaposti ja se on räjähtänyt,
sanoisiko, käsiin. Se pitää saada kuriin.
Siitä tulee suurta taloudellista haittaa alan toimijoille
ja yksittäisille ihmisillekin, ja siitä tulevat
rangaistukset pitäisi myös saattaa sille tasolle
kuin nämä taloudelliset haitat.
Toinen asia on työnantajan oikeus lukea työntekijän
sähköposteja. Joissain tapauksissa tämä pitää sallia,
jos työnantajalla on syytä epäillä,
että työntekijä aiheuttaa jotain vahinkoa
työnantajalle tai muulle yhteiskunnalle. Näissä tapauksissa työntekijälle
pitää saattaa tietoon, että hänen
postiaan on luettu, ja on kerrottava syy, miksi näin on
tehty. Periaatteena pitää olla, että työntekijän sähköposti
on hänen yksityisaluettaan, jonne työnantajalla
ei ole automaattista pääsyä tai oikeutta
mennä kevein perustein.
Muut valiokunnat, jotka ovat kattavasti käsitelleet
lakiehdotusta, ovat hallintovaliokunta ja perustuslakivaliokunta.
Odotan mielenkiinnolla valiokuntien edustajien kantoja lakiehdotuksesta,
koska tietosuojalaki ja henkilön yksityisyys ovat mitä suurimmassa
määrin perustuslakiin kuuluvia asioita länsimaisessa
demokraattisessa valtiossa.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on kaunis
esimerkki siitä, miten hallituksen ja eduskunnan yhteispeli
parhaimmillaan toimii. Näin opposition edustajana oikein
harmittaa, kun en pääse kunnolla kurmuuttamaan
ketään.
Esitys sähköisen viestinnän tietosuojalaiksi
on nähty asia-asiana eikä siitä ole onneksi
tehty poliittista kiistakapulaa. Kaikkien mielestä on ollut tärkeintä tehdä tästä
laista
mahdollisimman hyvä ja toimiva, eikä ajatuksia
ole torjuttu siksi, että ne on esitetty väärältä taholta.
Kaikki ovat tiedostaneet, miten tärkeä tämä laki
on, miten kova tarve tälle laille on, on ollut jo vuosia,
eikä viivyttelyyn tai poliittiseen peliin ole ollut varaa.
Onkin todella sääli, ettei näin tärkeä laki
ole herättänyt tämän laajempaa
poliittista keskustelua. Tämä laki pureutuu kansalaisten
perusoikeuksien ytimeen. Se määrittelee yksityisyyden
ja sananvapauden kaltaiset perustavaa laatua olevat pelisäännöt
pitkälle tulevaisuuteen. Tämä laki on kaikkea
muuta kuin pelkkä tekninen järjestely. Tämä on
politiikkaa isolla p:llä. Pidemmällä tähtäimellä tämä voi
hyvinkin olla tämän kevään tärkein
laki, ja näin vilkkaasti siitä täällä eduskunnan
suuressa salissa sitten keskustellaan.
Mietinnössä painotetaan muun muassa käsitteistön
merkitystä tällaisessa uusia uria aukovassa lainsäädännössä.
Tieto- ja tietoliikenneteknologian kieli kehittyy ja muuttuu sitä mukaa
kuin teknologia kehittyy eli käytännössä päivittäin. Käsitteistön
ja lainsäädännön onkin oltava
mahdollisimman teknologianeutraalia ja sen on perustuttava yleiskieleen,
jottei esimerkiksi tätä lakia jouduta kerran vuodessa,
kaksi parhaassa, korjailemaan.
Tunnistamistietojen tallentamisen pelisäännöt
ovat hyvä esimerkki siitä, miksi tätä lakia
tarvitaan niin kiihkeästi. Tällä hetkellähän
tilanne on se, etteivät teleoperaattorit aina oikein tiedä, mitä heidän
pitää ja mitä he eivät saa tehdä.
Myös yksityisyyden suojan kannalta tilanne on kestämätön.
Sähköisen viestinnän tunnistamistiedot kertovat
meistä ja meidän elämästämme
vähintään yhtä paljon, jopa
enemmän kuin viranomaistietokannat, mutta meillä ei
ole mitään varmuutta siitä, mitä tietoja
meidän tietoliikenteestämme tällä hetkellä tallennetaan
ja mitä tallennetuilla tiedoilla tehdään,
ja mikä tärkeintä, kuinka turvassa nämä tiedot
ovat, kenellä on niihin päästy ja millä ehdoilla
ja missä ajassa ne on hävitettävä.
Kuten mietinnössäkin todetaan, tunnistamistietojen
tallentamisen pelisääntöjä kannattaa pohtia
vielä erikseen. Tällä pohdiskelulla alkaa kuitenkin
olla kiire, sillä Eurooppa-neuvosto terrorismin torjunnan
nimissä on kehottanut EU-maita kehittämään
lainsäädäntöään
siten, että palvelun tarjoajat velvoitetaan tallentamaan
tietoliikennetiedot viranomaisia varten. Euroopan oikeus- ja sisäasiainneuvoston
käsittelyssä onkin aloite tunnistamistietojen
tallentamiseksi, ja liikenne- ja viestintäministeriö on
asettanut tunnistamistietojen tallentamistarvetta arvioivan työryhmän.
Tunnistamistietojen tallentamisesta, tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta,
hyödyistä, kustannuksista ja riskeistä yksityisyydelle
on keskusteltava nyt. Kun tallentamisvelvoite on kirjattu direktiiviin,
on aivan liian myöhäistä.
Arvoisa puhemies! Erityisen iloinen olen valiokunnan mietinnössään
lain 4 §:ään esittämästä muutoksesta,
jonka mukaan yleisesti vastaanotettavan viestin tunnistamistiedot
eivät ole julkisia, kuten hallituksen alkuperäisessä esityksessä.
Tässä on siis kyse siitä, voiko julkisella
sähköisellä keskustelufoorumilla viestiä anonyymisti
vai ei. Monet ovat pitäneet anonyymejä nettiviestintäongelmana,
mutta minun mielestäni oikeus anonyymiin mielipiteen ilmaisuun
on keskeinen osa sananvapautta. Viestinnän sähköisyys
ei saa olla raskauttava tekijä, joka sallii ei-sähköistä viestintää tiukemman
kontrollin. Myös vastuun suhteen on tietysti syytä olla
tarkkana. Monestihan on haluttu asettaa keskustelupalstojen ylläpitäjät
vastuuseen siitä, mitä palstoilla kirjoitetaan.
Yhtä hyvin voitaisiin vaatia kaupunkia vastuuseen siitä,
mitä kaupungin puistoissa tai toreilla sanotaan tai tehdään.
6 § eli oikeus viestien suojaamiseen sekä suojauksen
purkuun käytettävien laitteiden kielto on sinänsä mielenkiintoinen,
sillä vielä muutama vuosi sitten yritettiin kieltää nimenomaan
viestien suojaamiseen käytettävät teknologiat
ja vaadittiin viranomaisille oikeutta purkaa kaikki mahdolliset
suojaukset. Suomi on esimerkiksi varsin äskettäin
allekirjoittanut niin sanotun Wassenaarin sopimuksen, jonka mukaan
tavanomaisten aseiden ja kaksikäyttötuotteiden
vientivalvontaan osallistuvat maat valvovat salausjärjestelmien
kansainvälistä kauppaa. Olisikin mielenkiintoista
keskustella joskus siitä, onko tämä pykälä jollain
tapaa ristiriidassa Wassenaarin järjestelyn kanssa.
Valiokunta on kiinnittänyt ansiokkaasti huomiota myös
esityksen 7 §:n ongelmiin eli sähköisen
palvelun tarjoajan palvelun käyttäjän
tietokoneelle tallentamien tietojen, esimerkiksi niin sanottujen
evästeiden, pelisääntöihin.
Evästeethän ovat osoittautuneet yksityisyyden
suojan kannalta hyvin ongelmallisiksi, sillä niihin taltioitua
tietoa on voitu yhdistellä ja saada käyttäjästä hänen huomaamattaan
hyvinkin tarkka profiili. Haasteena tämän pykälän
toteuttamisessa tulee olemaan se, että monet jo toimivat
verkkopalvelut rikkovat tämän pykälän
henkeä ja kirjainta ja tallentavat tietoja paljon laajemmin
kuin palvelun tarjoamiseksi on välttämätöntä.
Odotankin mielenkiinnolla, millaisia ennakkopäätöksiä tämän pykälän
osalta aikanaan saadaan.
Myös tunnistamistietojen käsittelyä koskevaan
8 §:ään esitetty täsmennys tietojen
luovuttamisen pelisäännöistä on
mielestäni hyvin perusteltu. Tiedän toki luovuttamisen
tiukkojen pelisääntöjen harmittavan teleoperaattoreita,
jotka joutuvat opettamaan henkilökunnalleen, keillä on
oikeus käsitellä tietoja asianomaisessa tilanteessa,
kuten lakitekstissä sanotaan, tai kuten erään
teleoperaattorin edustaja minulle äskettäin totesi,
jatkossa emme luovuta yhtään mitään
tietoja kenellekään kysymättä ensin
juristilta neuvoa. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että esimerkiksi roskapostin tehokkaan
torjunnan vaatima nopea tiedon välittäminen operaattoreiden
kesken ja viranomaisten välillä hidastuu. Erityisesti
viruksien tehokas torjunta edellyttää toimenpiteitä ja
nimenomaan tietojen luovuttamista minuuttien, ei tuntien varoitusajoilla.
Valiokunnan mietinnössä minua jäi
eniten harmittamaan paikkatiedon puuttuminen lain 11—14 §:stä.
Vaikka mietinnössä täsmennetäänkin
paikkatiedon ja tunnistetiedon määritelmiä, esimerkiksi
12 §, käsittely teknistä kehittämistä varten,
edellyttäisi mielestäni paitsi tunnistetietojen
myös paikkatiedon käsittelyn mahdollistamista.
Miten muuten nimenomaan paikkatietoja hyödyntävien
palveluiden tekninen kehittäminen on mahdollista?
Myös 17 §:ssä on merkittävä periaatteellinen paikkatiedon
käsittelyyn liittyvä kysymys oli se, onko asiakkaan
erikseen kiellettävä paikkatietojen käsittely,
kuten lakiesityksessä todetaan, vai pitäisikö tietojen
käsittely erikseen sallia. Ovatko kaikki niin valveutuneita,
että huomaavat tietojen keruun ja käsittelyn estämisen
vaativan heiltä erillisiä toimenpiteitä?
Kuten ed. Rajala ja tänään valiokunnan
puheenjohtaja puheenvuorossaan totesivat, haittaohjelmien torjuntaa
ja poistamista käsittelevässä 20 §:ssä on
ongelmia, jotka saattavat haitata paitsi virusohjelmien myös
roskapostien eli spammien tehokasta torjuntaa. Tehokkaimmat spam-viestien
torjuntaan käytetyt järjestelmät skannaavat
viestien sisältöjä yrittäen
tunnistaa ei-toivotut massapostiviestit. Näissä viesteissä ei
siis ole varsinaisia haittaohjelmia siinä merkityksessä kuin
tässä pykälässä tarkoitetaan,
mutta näiden ei-toivottujen massapostitusviestien tehokas
seulonta ei ole mahdollista ilman, että viestin sisältö voidaan
automaattisesti analysoida ja koko viesti tuhota ilman, että vastaanottaja
joutuu koskaan tietämään sen olemassaolosta.
Pelkkä 7 luvussa mahdollistettu ei-toivotun markkinointiviestinnän
kielto, niin hyvä kuin se sinänsä onkin,
ei valitettavasti riitä maailman sähköpostiliikennettä tukkivan
spam-ongelman ratkaisemiseen. Sen lisäksi tarvitaan työkaluja, joilla
myös normaaleiksi viesteiksi naamioituvat spammit pystytään
tunnistamaan ja torjumaan. Tämä valitettavasti
tarkoittaa pääsyä viestin sisältöön.
Näitä menetelmiä on jo käytössä,
ja jos niiden käyttö vaikeutuu, sakokaivotulva
suomalaisissa sähköpostilaatikoissa kasvaa räjähdysmäisesti.
Arvoisa puhemies! Edellä esittämistäni
huomioista huolimatta en voi olla kuin tyytyväinen. Valiokunnan
perusteellinen, laajaan asiantuntijakuulemiseen tukeutuva mietintö täydentää hallituksen
esitystä monelta kriittiseltä osalta. Se ratkaisee
useita lähetekeskustelussa esiin nostamiani potentiaalisia
ongelmia, erityisesti mitä tulee minulle keskeiseen teemaan,
sananvapauden ja yksityisyyden turvaamiseen sähköisessä viestinnässä.
Itse asiassa valiokunnan esittämässä muodossa
tämä laki toteuttaa parikin vaalien alla antamaani
vaalilupausta. Kiitos kaikille, jotka olette olleet mukana!
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin helppo yhtyä ed.
Kasvin näkemykseen siitä, että tämä laki
on todella merkittävä. Se merkittävyys
pitäisi nyt todellakin nähdä hyvin monialaisella
tavalla. On ihan turha ajatella, että verkkoliiketoiminta,
siihen liittyvä palvelutoiminta, tulee merkittävällä tavalla
kasvamaan, ellemme me luo sellaisia pelisääntöjä, joihin
tämä laki nyt perustuu ja jotka antavat meille
välineet. On hyvä palauttaa nyt vaan vielä lopuksi
mieliin, että tämä lakihan kumoaa nykyisen
televiestintä- ja tietosuojalain, tästä löytyy liittymäkohtia
henkilötietolakiin, sananvapauslakiin sekä myöskin
työ- ja tasa-arvovaliokunnassa käsittelyn alla
olevaan työelämän tietosuojalakiin. En
ole ihan varma, tuleeko se vielä tänä keväänä istuntosaliin,
mutta joka tapauksessa näillä on merkittäviä yhtymäkohtia.
Hyvin olennainen kysymys on, ed. Kasvi, kuten mainitsitte, mikä on
tämä haittaohjelmien torjunnan filosofia, periaate.
Mielestäni se on nyt kirjoitettu erittäin hyvin
auki. En kovin paljon ole huolissani niistä mahdollisista
epäkohdista, joita tässä mainitsette,
mutta toki sanon sen alleviivaten, että tilannetta täytyy
seurata, ja aika paljon lasken myöskin sen varaan, että suodatinohjelmistoteknologian
kehitys antaa meille entistä parempia välineitä jatkossa,
että saadaan entistä paremmin kiinni myöskin
haittaohjelmat. Pahin vaarahan on se, että haittapostien
torjunnassa häviää sitten myöskin
asiallista postia. Tavallaan siitä tulee sitten eräänlainen
kynnys sähköpostin käytölle.
On hyvin tärkeä asia, että tietoturvakysymys ymmärrettäisiin
vakavalla tavalla laajasti yhteiskunnassa, sen ymmärtäisivät
yhteisöt ja yritykset mutta myöskin tavalliset
matti- ja maijameikäläiset, tavalliset tietokoneiden
käyttäjät, ja pyrkisivät siihen,
että näitä omien koneiden virusvahtiohjelmistoja
päivitetään riittävästi,
että niistä ei yhtäkkiä tulekin
omasta koneesta kielteisen sähköpostin, roskapostin,
spammin, lähettävää serveriä.
Nämä ovat juuri niitä uhkatekijöitä,
joiden torjuntaan tämä lainsäädäntö on
nyt luotu, ja toivoisin Suomen hallitukselta erittäin vahvaa aktiivisuutta
myöskin EU-tasolla saman kaltaisen lainsäädännön
luomiseksi koko EU-alueella.
Keskustelu päättyy.