Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viime vuosina erilaiset valmennuskursseja
järjestävät yritykset ja yhteisöt
ovat saaneet vahvan aseman ja suuret liikevaihdot valmentaessaan
nuoria yliopistojen ja korkeakoulujen pääsykokeisiin.
Nuorten ammattiin valmistuminen viivästyy kohtuuttomasti,
jos heillä ei ole mahdollisuuksia osallistua valmennuskursseille tai
jos he ajautuvat sattuman kautta koulutukseen alalle, joka ei heitä oikeasti
kiinnosta. Pääsykokeisiin valmistautuvat nuoret
ovat eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, missä päin
Suomea he asuvat ja onko heidän perheillään
varaa maksaa kalliita valmennuskursseja. Kysyn asianomaiselta valtioneuvoston
jäseneltä:
Onko yliopistojen ja korkeakoulujen pääsykoejärjestelmää tarkoitus
uudistaa siten, että opiskelemaan haluavat nuoret olisivat
nykyistä tasa-arvoisemmassa asemassa?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Hyvin tärkeä tavoite on
se, että mahdollisimman nopeasti ylioppilastutkinnon suorittamisen
jälkeen päästäisiin siirtymään
jatko-opintoihin, ja tätä tavoitetta tukee muun
muassa se asia, johon yliopistoja on kannustettu, että ylioppilastutkintoa,
sen tuloksia, käytettäisiin entistä enemmän,
sitä huomioitaisiin, kun valitaan opiskelijoita sisälle.
Tätä asiaa on käyty läpi tulosneuvotteluissa
yliopistojen kanssa. Kaiken kaikkiaan on kovin tärkeää,
että lukioissa opintojen ohjausta kehitetään
sillä tavalla, että tasavertaiset mahdollisuudet
olisi ylioppilailla siirtyä yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin.
Yhtä lailla tärkeää on se, että myöskin
ammatillisessa koulutuksessa tämä opintojen ohjaus
on kunnossa. Iso haaste se on juuri toisella asteella. Mutta nämä tavoitteet
on kehittämissuunnitelmaan kirjattu ja näiden
mukaan tarkoitus on hallituksen toimia.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Monissa maissa nuoret pääsevät opiskelemaan
haluamiinsa yliopistoihin ja korkeakouluihin automaattisesti alalle,
joka heitä kiinnostaa. Myöhemmin opiskelijoiden
karsintaa suoritetaan opintomenestyksen perusteella. Tämä on
mielestäni nuorten oikeudenmukaista ja tasa-arvoista kohtelua.
Jotta Suomessa päästäisiin eroon opiskelupaikkoja
hakevien nuorten valmennuskurssirahastamisesta ja jotta mahdollisimman
moni nuori pääsisi kokeilemaan alaa, jonka on
uskonut itselleen sopivan, kysyn:
Onko ministeriössä ajateltu kehittää sellaista mahdollisuutta,
että muutamissa tiedekunnissa otettaisiin sisälle
kaikki ne opiskelijat, jotka ovat alasta kiinnostuneita, ja heidän
lopullinen karsintansa suoritettaisiin opintomenestyksen perusteella?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Tämän tyyppistä pääsykoejärjestelmää ei
ole tarkoitus Suomeen ottaa tällä hallituskaudella.
Erittäin tärkeää on se, että me
säilytämme sen vahvuuden, joka Suomessa on, että meillä on
tasapuoliset mahdollisuudet maksuttomaan koulutukseen sieltä esiopetuksesta
korkeakouluopetukseen. On tärkeää tuoda
niitä toimia, joilla nopeutetaan sitä, että siirrytään
korkeakouluihin opiskelemaan. Tarkoitus on siirtyä sähköiseen hakuun
vuoteen 2010 mennessä. Silloin samalla sähköisellä haulla
voidaan hakea kaikkiin ammattikorkeakouluihin ja kaikkiin yliopistoihin, eli
toimia on tulossa sen eteen, että hakeutuminen korkeakouluihin
olisi sujuvampaa ja myöskin tasavertaisempaa.
Claes Andersson /vas:
Arvoisa puhemies! Moneen tiedekuntaan pääsy
edellyttää, että osallistuu erilaisille
preppaus-, valmistautumiskursseille. Esimerkiksi lääketieteelliseen
tiedekuntaan on miltei mahdotonta päästä,
jos ei osallistu kursseille, jotka saattavat maksaa tuhansia euroja.
Onko ministeri tietoinen tästä, ja aikooko
hän jollain tavalla puuttua tähän järjestelmään?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Olen hyvin tietoinen tästä tilanteesta, ja
hallituksella ei ole aikeita puuttua siihen, millä tavalla
nuoret valmistautuvat pääsykokeisiin. Mutta pidän
hyvin tärkeänä sitä, että tästä asiasta keskustellaan
ja ennen kaikkea tehdään niitä toimia,
että se ylioppilastutkintotodistus olisi entistä vahvemmin
mukana, kun valitaan yliopistoon opiskelijoita. Se on yksi keino
vaikuttaa siihen, että tätä valmentautumista
ei sillä tavalla tarvita. Mutta hyvin tärkeää on,
että kaikin tavoin valtiovallan toimesta puututaan niihin
asioihin, joihin on tarkoituksenmukaista puuttua, jotta tasavertaiset
mahdollisuudet säilyisivät. Tärkeintä on
se, että se koulutus on todellakin maksutonta ja tasavertaiset
mahdollisuudet siihen on hakeutua.