Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Energialaskun maksavat suomalaiset
kotitaloudet, pienyrittäjät ja teollisuus. Ilmastonmuutoksen
myötä on pakko kiinnittää huomiota
siihen, miten energiaa tuotetaan mahdollisimman tehokkaasti. Nyt,
kun energiaveroja perustellusti korotetaan, on erityisen tärkeää,
että energian tuotanto, siirto, jakelu toteutuvat kustannustehokkaasti kuluttajan
kukkaroa kunnioittaen. Tähän vaikutetaan tuotannon
ja jakelun kilpailua ja tehokkuutta lisäämällä.
Myös EU tavoittelee energiastrategiassaan lisääntyvää kilpailua
energiamarkkinoille. Hallitusohjelmassa tavoitteeksi on asetettu
energian toimitusvarmuus ja kohtuuhintaisuus sekä energiaomavaraisuuden
kasvattaminen. Samoin on ilmaistu tahtotila sähkömarkkinoiden
kehittämiseksi. Siksi kysynkin ministeri Pekkariselta:
Millä tavalla hallitus huolehtii kilpailun ja tehokkuuden
lisääntymisestä Suomen energiamarkkinoilla
ja sitä kautta suomalaisen kuluttajan kukkarosta?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kun on puhe energiatehokkuudesta, niin voidaan
katsella ensinnäkin varsinaisen energiatehokkuuden edistämiseen
liittyviä toimia. Suomi on sitoutunut siihen, että energiatehokkuutta
parannetaan 20 prosentilla vuoteen 2020 mennessä ja että energiansäästöjä saadaan
edessä olevan yhdeksän vuoden aikaan aikaiseksi
9 prosenttia, joka on 17,8 terawattitunnin suuruinen määrä.
Ne toimet, millä näihin tavoitteisiin päästään, ovat
hyvin moninaiset. Ne liittyvät ensinnäkin tämmöisiin
sopimuspohjaisiin järjestelyihin. 4.12. on tarkoitus kahden
kolmen ministeriön ja useamman eri yhteistyökumppanin
allekirjoittaa sopimus, joka ulottuu aina vuoteen 2016 saakka, jossa
sovitaan niistä pelisäännöistä,
mitä ylipäänsä teollisuus, mitä energiateollisuus,
mitä julkinen sektori tekee eri toimialoilla energiatehokkuuden
parantamiseksi.
Edelleen Suomi on sitoutunut viemään eteenpäin
sitä, mitä EU:ssa tapahtuu. Siellä paraikaa on
valmisteilla toimenpideohjelma, jossa on 80 erillistä toimenpidekokonaisuutta
liittyen erilaisiin jääkaappeihin, autoihin jnp.,
moniin eri toimiin, joilla edistetään sitä,
(Puhemies: Minuutti!) että kun käytetään
erilaisia energiaa käyttäviä laitteita,
kaikki se käyttö olisi mahdollisimman tehokasta.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Pahoittelen; mielestäni ette oikein
vastannut tähän kysymykseeni, kun kysyin energiamarkkinoiden tehokkuudesta
ja toimivuudesta. Mutta lisäkysymykseni kuuluu, arvoisa
puhemies:
EU:n tavoite uusiutuvan energian käytöksi
on 20 prosentin osuus kokonaisenergiakulutuksessa vuoteen 2020 mennessä.
Osa tavoitteesta on tarkoitus toteuttaa bioenergiaa lisäämällä.
Vasta ilmestyneessä Oecd:n raportissa "Biofuels: Is the Cure
Worse Than the Disease?" todetaan, että tällä hetkellä markkinoilla
olevat liikenteen biopolttoaineet ovat ilmastolle jopa haitallisempia kuin
polttoaineet, joita niiden on tarkoitus korvata. Raportissa suositellaan
EU:n muuttavan liikenteen biopolttoaineita koskevia tavoitteitaan. Myös
muut asiantuntijaorganisaatiot suosittelevat EU:lle samaa. (Puhemies:
Minuutti täyttyy!) Täten kysyn ministeri Pekkariselta:
Miten uudet tutkimustulokset käytössä olevien
biopolttoaineiden haitallisuudesta ilmastolle vaikuttavat hallituksen
biopolttoainepolitiikkaan? Miten vastaisuudessa varmistutaan siitä, että energiapoliittiset
toimenpiteet eivät ole ilmastolle haitallisia, kuten nyt
näyttää liikenteen biopolttoaineen tapauksessa
olevan?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Erittäin asiantuntevia kysymyksiä oli
nyt taas monta, ja äsken oli edellisessä kysymyksessä monta.
Valitan, etten kerennyt kaikkiin vastata.
Yritän sanoa tämän 10 prosentin käyttövelvoitteen
osalta: Siitä Euroopan johtajat ovat päättäneet,
siihen Suomi on sitoutunut, ja Suomi aikoo olla siinä mukana.
Miten ne polttoaineet, joita käytetään
tuon sanotun tavoitteen saavuttamiseksi, miten niiden ympäristöystävällisyys,
ilmastoystävällisyys varmistetaan, se on toinen stoori,
ja siinä varmasti monella eri saralla tehdään
työtä.
Mitä muutoin tulee bioenergian käytön
edistämiseen, niin Suomessa tällä hetkellä uusiutuvan osuus
on noin 24—25 prosenttia ja siitä suurin osa on
nimenomaan biopohjaista energiaa. Suomi on sitoutunut siihen, että se
kantaa oman kohtuullisen osuutensa EU:n päätöksestä kolminkertaistaa
uusiutuvan energian käyttöä. Mutta meidänkin
mahdollisuutemme kuitenkin ovat aika rajalliset. Bioenergia voi
muutaman prosenttiyksikön verran auttaa meitä lisäämään
uusiutuvan energian käyttöä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kysyjä aloitti tästä energian
hinnasta ja siitä, millä tavoin Suomessa pystytään
puuttumaan näihin energiakysymyksiin. Kun seuraa nyt tätä hallituksen
päästökauppaesitystä ja näitä veroesityksiä,
niin kun tänään talousvaliokunnassa oli
Kotkan, Helsingin ja tulossa on myös Lahden ja eräitten
muitten energiayhtiöitten edustajia, oli jo havaittavissa
se, että kunnalliset energiayhtiöt, joiden asiakkaita
on kuitenkin lähemmäs 2 miljoonaa, ovat tässä pikkuhiljaa
joutumassa entistä enemmän maksajan rooliin. Tämä ei
auta sitä tavoitetta, mistä täällä kysyttiin.
Maakunnissa ei ole liikkumavaraa, eikä se enää ole
myöskään niin, että kunnallisesta
energiayhtiöstä pystyttäisiin, kuten
tähän asti, siirtämään
näitä osinkoja tai muita tuloja kuntien sosiaali-,
terveys- ja kouluasioitten rahoittamiseen.
Miksi hallitus on nyt näillä esityksillä vaikeuttamassa
kunnallisten energiayhtiöitten asemaa ja lisäämässä energian
hintaa kotitalouksille?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus ei ole muuttamassa arvonlisäverokohtelua,
siis kuntaomisteisen tai kunnan omistuksessa olevan yhtiön
ollessa kysymyksessä, millään tavalla
siitä, miten esimerkiksi edellisen hallituksen aikana oli asianlaita.
Mitä tulee päästökauppajärjestelmään,
siihen, miten siinä rasitetaan erilaisten energialähteitten käyttöä,
hallitus jatkaa sitä linjaa, minkä puolesta ymmärsin
myöskin ed. Skinnarin puolueen ja ymmärsin myöskin
joskus aikaisemmin hänen itsensä puhuneen, elikkä että niitä energialähteitä, jotka
aiheuttavat kaikista eniten CO2-päästöjä, myöskin
päästökauppajärjestelmällä rasitetaan kaikista
eniten, ja juuri näin tehdään.
Eikä tämä linjan muutos ole ... Pientä muutosta,
myönnän, on siihen vanhaan lakiin tapahtunut,
mutta ei oikeastaan millään tavalla olennaista
muutosta. Aikaisemminkin, nyt vielä menossa olevalla päästökauppakaudella,
hiililauhdetta ja öljysellaista tai kaasusellaista on rasitettu
erittäin paljon enemmän kuin muita energiantuotantomuotoja.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunnassa
kerrottiin, että nopein tapa saada ilmanpäästöissä helpotuksia on
se, että suositaan dieselautoja ja käyttövoimaveroa
vähennettäisiin. Nyt hallitus on päinvastoin
nostanut dieselin hintaa enemmän kuin bensan hintaa ja
suosii näin sellaisia autoja, jotka kuluttavat enemmän.
Dieselautot kestävät kauemmin, kuluttavat vähemmän.
Se on kotitalouksille hyvä ratkaisu, että näitä ruvetaan
suosimaan niin kuin Keski-Euroopassakin. Myös yritysmaailmassa
yksityisyrittäjien ja pienten yrittäjien Transitit
kulkevat dieselillä, ja nyt te rasitatte näitäkin.
Mitä te aiotte tehdä? Aiotteko te nyt laskea tuota
dieselveroa ja suosia tällaista ympäristöystävällistä polttoainetta?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Luulen, että vaikka täällä olisi
valtiovarainministeri paikalla, hän ei autoveron kokonaisuudistukseen
kajoaisi. Sen luonne on sellainen, että siitä ei
ole tapana tällä tavalla keskustella.
Mitä tulee taas polttonesteiden
verottamiseen ... (Välihuuto) —Niin sen, joka
ei sitä tiedä, miksi näin on, kannattaa
ottaa oppia niiltä, jotka tietävät, miksi noin
on, ettei näistä täällä puhuta. — Mitä tulee
taas näitten polttonesteiden verottamiseen, niin niiden
osalta hallitus teki ratkaisun, jossa se nostaa suurin piirtein
samalla tavalla sekä bensiinin että dieselpolttoöljyn
verotusta.
Mitä tulee vielä siihen mahdollisuuteen, teoreettiseen
mahdollisuuteen, laskea dieselveroa, niin se taso, millä oltiin
ennen tätä nyt tapahtunutta nousua, oli erittäin
lähellä EU:n määräämän
minimiveron tasoa. Elikkä siinä puolessa Suomella
ei ole hirveän paljon liikkumisia alaspäin. Mutta
kieltämättä nyt se korotus, mikä eduskunnan
käsissä on, nostaa sekä bensiiniä että dieseliä suurin
piirtein samalla tavalla.