Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi rahankeräyslain muuttamisesta.
Tämä aihe on keskusteluttanut eduskunnassa tänä vuonna useammankin
kerran. Pidän myönteisenä sitä, että nyt
edes hivenen näitä rahankeräysasioita uudistetaan.
Esityksessähän siis ehdotetaan muutettavaksi rahankeräyslakia
niin, että luvansaajayhteisön tarkoituksen yleishyödyllisyyden
yksinomaisuusvaatimuksesta luovutaan. Rahankeräyksellä hankitut
varat tulee käyttää sen sijaan jatkossakin
yksinomaan yleishyödylliseen tarkoitukseen. On järkevää,
että tämäntyyppisiä uudistuksia
tehdään ja saamme laajennettua ja kevennettyä näiden
rahankeräysten järjestämistä.
Meillä Suomessahan on mielenkiintoisia tilanteita aivan
viime kuukausilta ja viimeisen vuoden ajalta useampia, esimerkiksi
lastensairaala, joka on saanut suomalaiset innolla lahjoittamaan:
oli tarpeen perustaa erityinen säätiö tämän keräyksen
toimeenpanijaksi, kun sairaala, joka tulee sitä jatkossa
käyttämään, ei keräystä voinut itse
toteuttaa. Tuntuu erikoiselta, että tarvittiin säätiö,
joka sitten on — onneksi aiheettomasti — aiheuttanut
keskustelua myös säätiön taustoista. Pidän
itse erittäin arvokkaana, että kansalaiset haluavat
olla tällaista keräystä tekemässä.
Tuossa aamulla olin Olympiastadionilla ja katselin, että niin
on aikanaan Olympiastadioniakin kansalaiskeräyksillä rahoitettu:
siellä oli Stadion-kahvipaketit näyttelyhyllyssä ja
niillä kerätty tuota rahaa. Näyttää siltä,
että tänä päivänä vaade
on aika lailla samanlainen, kun miettii esimerkiksi Radio Helsinkiä.
Kun radiokanavan kuuntelijat halusivat tukea oman suosikkikanavansa
pyörimistä, niin johan todettiin, että se
on lainvastaista, kun kanavan kuuntelija halusi maksaa pienen maksun
kuukausittain tämän kanavan pyörittämiseen
ja elinvoimaisena pitämiseen. No, se kierrettiin sitten
niin, että tietyllä rahalla saa jonkin sähköpostikirjeen
tai jonkun muun, eli vastikkeellisuus otettiin ratkaisuksi siihen.
Meiltä löytyy myös esimerkiksi lukuisia
kirjahankkeita, joissa olisi varmasti Suomesta löytynyt
halukkaita rahoittajia pienillä summilla osallistumaan
tähän työhön. Kun se ei Suomessa
ole mahdollista, niin rahoitus on haettu internetin kansainvälisten
teiden kautta. Tai sitten kun Suomessa talousvaikeuksissa olleen
puolueen omat jäsenet halusivat auttaa omaa puoluettaan,
niin johan sekin todettiin lainvastaiseksi.
Arvoisa puhemies! Niin kuin hallintovaliokunta toteaa, että rahankeräyslakia
on muutettava, kun toimintaympäristö on muuttunut,
niin pidän erittäin tärkeänä ja
myönteisenä sitä, että sisäministeriössä selvitetään
parhaillaan rahankeräyslainsäädännön
kehitysnäkymiä ja muutostarpeita. Itse olen sitä mieltä,
että raskaasta lupajärjestelmästä voitaisiin
hyvin siirtyä ilmoitusmenettelyyn ja jälkivalvontaan,
sillä tämä nykyinenkään
malli ei ole väärinkäytöksiä pystynyt
estämään. Itse uskon, että läpinäkyvyys,
avoimuus ja ilmoitusmenettely ja jälkivalvonta olisivat
sellaisia malleja, jotka tänä päivänä toimisivat
oikealla tavalla, ja silloin saisimme laillisesti Suomen lainsäädännön
mukaan toteutettua myös nämä keräykset,
jotka nyt sitten siirtyvät erilaisten internetpohjien kautta
kansainvälisen mallin piiriin.
Arvoisa puhemies! Toivon, että rahankeräyslakia
uudistetaan siis ilmoitusmenettelyn suuntaan.
Keskustelu päättyi.