Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kovin monta mukavaa lahjaa hallitus ei ole Keski-Suomelle
antanut, ei välttämättä Pohjois-Savollekaan.
Tänään on sellaisesta kysymys. Hallituksen
esitys Etelä-Konneveden kansallispuistoasiassa on edennyt
siihen vaiheeseen, että tänään
toisessa käsittelyssä lyömme asian lopullisesti
lukkoon. Muodollisesti... Jaa, kun ei tule äänestyksiä,
se menee lukkoon käytännössä tänään
ja tässä. Tämä on iloinen asia
meille kaikille, kaikille meille, jotka olemme luonnosta kiinnostuneita
ja luonnonystäviä, meidän tapauksessa,
jotka tulemme Keski-Suomesta, erityisesti meille keskisuomalaisille
päättäjille.
Konneveden kunnan omien aktiviteettien ansiosta... Ja hyvin
kernaasti ja mieluusti Keski-Suomen maakunta, me maakunnalliset
päätöksentekijät, kansanedustajat
mukaan lukien, maakunnan liitto ja sitä rataa, kaikki me,
olemme olleet samaa mieltä siitä, että Konnevesi
muodostaa, tai Etelä-Konnevesi erityisesti, aivan mainion
alueen kansallispuistoksi. Sen monet luontoelementit ovat sitä,
että tuo alue kelpaa niihin tarkoituksiin ja tarpeisiin,
mihin ylipäänsä Suomessa kansallispuistot
on ajateltu. Tällä kansallispuistohankkeella suojellaan
Konneveden monimuotoista ranta-, saaristo- ja metsäluontoa, kalliomuodostelmia
ja reittivesistömaisemia. Ja nämä kaikki
ovatkin mainioita kaikille meille, jotka olemme noilla alueilla
kulkeneet ja joilla on tilaisuus ollut vaeltaa joko metsissä tai
sitten myöskin noilla vesillä, joita sieltä kosolti
löytyy.
Haluankin kiittää ympäristöministeriötä tässä asiassa.
Aina sitä ei tule tehtyä, aina tilaisuutta siihen
ei ole. Tässä asiassa löytyy kuitenkin
hyvin perusteltu syy kiittää tämän
hankkeen aika ripeästäkin eteenpäinviemisestä loppuvaiheessa. Mutta
aivan erityisen suuri kiitos tietysti kuuluu Konneveden kunnan edustajille — kunta
on ollut tässä aktiivinen, hyvin tyylikkäästi
aktiivinen — ja myöskin Rautalammin kunnalle.
Myöskin Rautalammin kunta on ollut tässä aktiivinen
ja Pohjois-Savon liitto, Keski-Suomen liitto. Tässä kaksi
maakuntaa, kaksi kuntaa yli maakuntarajojen, ovat toimineet hyvin
tahdikkaasti ja mukavalla tavalla yhteen.
Tämä Etelä-Konneveden kansallispuistohanke
täydentää erinomaisella tavalla koko
Suomen kansallispuistoverkostoa, joka on kyllä jo aika mittava
tällä hetkellä ennen tätä Etelä-Konneveden
kansallispuistoa ja tulee tällä paitsi moninaistumaan
myöskin laajenemaan, koko tuo verkosto. Ne 28 lintudirektiivin
lajia kertovat omasta puolestaan siitä, että monien
luontoelementtien, myöskin linnuston, osalta kysymys on
aivan arvokkaasta asiasta.
Kansallispuistoon tulevat alueet, lähes kaikki, kuuluvat
tällä hetkellä jo Natura-verkostoon ja pääosiltaan
myöskin rantojensuojeluohjelmaan. Osaltaan tämä on
ehkä vaikuttanut siihen, että paikallisen väestön
tuki on tälle hankkeelle ollut erittäin, erittäin
yhtäläinen, mutta monet muutkin seikat, aikaisemmin
jo esille tuomani seikat, ovat varmasti vaikuttaneet siihen, että laaja
yhteisymmärrys siitä, että tämä kansallispuisto
halutaan, on vallinnut tuolla alueella.
Kansallispuistot sinänsä ovat valtiontalouden kannalta,
julkisen talouden kannalta, aika halpa, siis vähän
rahaa vievä — halpa-sana on tässä huono
sana — vähän julkisia varoja vievä,
hanke. Alle puoli miljoonaa puiston perustamiseen ja 40 000—50 000
euron vuosittaiset käyttökustannukset kertovat
siitä, että tässä ei ole kysymys suurista
rahoista. Kysymys on luontoarvojen vaalimisesta, varjelemisesta
ja myöskin sillä tavalla saattamisesta kansalaisten,
ihmisten, suomalaisten ja muidenkin ihmisten, käyttöön,
että käyttöön saattamisen tapa
merkitsee kestävällä tavalla tuon mainion
luonnon hyödyntämistä myöskin
ihmisen tarpeisiin.
Tämä kansallispuistohanke tulee muodostamaan
erinomaisen ekosysteemin vertailualueen monesta syystä.
Se on nyt suojeltu. Siellä on hyvät tutkimusfasiliteetit
tälläkin hetkellä. Jyväskylän
yliopiston Konneveden-tutkimusasema on tunnustettu ja jo vuosikymmenien
aikana itselleen erittäin arvostetun aseman raivannut tutkimusasema,
ja on ilman muuta selvää, että kansallispuisto
tarjoaa myös tuon tutkimusaseman moninaisille aktiviteeteille
uusia mahdollisuuksia, monella tavalla uusia mahdollisuuksia.
Minulla on kaikki syy luottaa ja uskoa, että myöskin
kävijöiden määrä kansallispuistossa
tulee tuntuvasti lisääntymään.
Siellä on käynyt 5 000—7 000
henkilöä viime vuosien aikaan. Tämän
kaksin-, kolminkertaistuminen varmasti aika lyhyessäkin
tähtäyksessä on jo mahdollista.
Valitettavaa on, että metsästys tuolla alueella, niin
kuin sitä toivottiin ja haluttiin, ei nyt sitten asian
ensimmäisen käsittelyn seurauksena ollut mahdollista.
Me äänestimme, mutta jäimme siinä sitten
kuitenkin vähemmistöön.
Arvoisa puhemies! Tästä nimestä on
käyty myöskin keskustelua. Valitettavasti emme
löytäneet tästä asiasta yhteistä ymmärrystä.
Minä ymmärrän tietyllä tavalla
perusteet, jotka tässä olivat nimen muuttamiselle
niin, että siinä nimessä myöskin
Rautalampi olisi ollut mukana. Kysymys on kuitenkin vedestä eikä kuntien
nimistä, ja kansallispuistot on syytä ja perusteltua
tosiaankin merkitä nimenomaan sen keskeisen vesistön perusteella,
joka tässä on tavallaan se luonto, ikään
kuin fasiliteetti, johon koko kansallispuisto kiinnittyy, ja tällä perusteella
nimi "Etelä-Konneveden kansallispuisto" on todellakin perusteltu.
Minä toivon ja uskonkin, että tämä nimi tullaan
hyväksymään nyt, kun kerran eduskunta on
siitä päättänyt. Siitä en
usko tulevan minkäänlaista ongelmaa tämän
kansallispuiston hyvälle ja luonnon kannalta kestävälle
hyödyntämiselle ja käytölle.
Kiitos vielä kertaalleen ympäristöministeriölle
ja valiokunnalle, joka tämän asian on vienyt eteenpäin. — Kiitos.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Etelä-Konnevesi on todellakin
ihan hyvä nimi nyt, kun se sinä tulee pysymään.
Sinänsä en katso, että se olisi keltään
pois, vaikka naapurikunnankin nimi näkyy. Joka tapauksessa
se tuo yhteistä hyötyä molemmille kunnille.
Etelä-Konnevesi vetenä on todellinen helmi. Hienoa
tässä on, että sen helmen tulevaisuudenkin
käyttö voi jatkua kalastuksen osalta aivan entisellään.
Se on sääli, että emme saaneet muutosta
metsästyksen osalta tähän kansallispuistohankkeeseen
niin, että metsästys olisi voinut jatkua. En halua,
että tämä nyt olisi sitten tämmöinen
esimerkkitapaus tuleville kansallispuistoille, vaan vielä seuraaviakin
kansallispuistoja, jokaista, tulee sitten erikseen harkita. Pelkkä hirvenajo
ei useissa tapauksissa kansallispuistoissa riitä järkeväksi
metsästyskulttuurin ylläpitämiseksi ja
luonnon tasapainon säätelemiseksi. Se sentään
on hyvä, että vieraslajeja, pienpetoja näiltä kansallispuistoalueilta
pystytään poistamaan.
Toivon todella, että Konnevesi saa tästä piristysruiskeen
matkailulle aivan kuten Rautalampikin, jonka reittiä tämä kansallispuisto,
Etelä-Konnevesi, on.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen tuossa totesi, että tuo
nimi on looginen sen takia, että tuo vesistö on
keskeinen osa sitä kansallispuistoa. Jos nyt maa- ja metsätalousvaliokunnassa
asiantuntijoita kuuntelin oikein, niin he totesivat, että vesistö ei
kuulu siihen valtion alueeseen, mikä kansallispuistoksi
laitetaan, vaan valtio omistaa vain maat siitä ympäriltä.
Siinä mielessä olisi ollut kohtuullista, että nimi
olisi ollut se Rautalammin—Konneveden kansallispuisto,
että kuntien nimet olisi mainittu, jopa niin, että Rautalampi
ensimmäisenä, koska se luovutti puistoon suurimman
maa-alueen. Mutta minulle tietysti nimellä ei ole niin
väliä, kun en tunne sitä paikallista
seutua enkä tiedä niin tarkkaan, minkälaisia
nimiä puistolle siellä asuvat asukkaat haluaisivat.
Sen sijaan tuosta metsästysoikeudesta oli yksimielisyys
tuolla maa- ja metsätalousvaliokunnassa, että puistossa
pitäisi saada myöskin hirvenkaatolupia ja pitäisi
saada muuta petoriistaa ja muutakin metsästää,
siten että siihen saataisiin luvat kuten muuallakin tapahtuvaan
hirvenmetsästykseen, ettei niitä erikseen tarvitsisi
anoa. Siitähän, jos joudutaan aina erikseen anomaan luvat,
tulee hirveästi lisäbyrokratiaa, ja siinä mielessä tämä täällä vastalauseessa
mukana oleva lakimuutosehdotus olisi hyvin kannatettava. Tavallaan
se asettaisi ihmisiä pohjoisessa Suomessa ja eteläisimmillä alueilla
kansallispuistojen suhteen vähän samanlaiseen
asemaan metsästysoikeuden osalta, vaikka pohjoisessa tietysti
metsästysoikeudet perustuvat saamelaisten nautintaoikeuksiin,
mitkä ovat perustuslaissa olleet. Siinä mielessä on
tietysti vähän eroja, mutta kun kansallispuistoja
tulee eteläiseen Suomeen yhä enemmän,
niin varmaan tämä hirvenmetsästyksen
puute muodostuu tieliikennettä uhkaavaksi, ainakin tuolla
Teijon alueella, missä hirvet pääsevät
ehkä lisääntymään kansallispuistossa
vapaasti, ja siellä niitä saadaan sitten ajella
edestakaisin. Jos ne huomaavat, että kansallispuiston alueella
ei ammuta, niin ehkä niitä on vaikea saada sieltä sitten
pois ammuttavaksi, ellei erikoislupia myönnetä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kansallispuiston perustaminen on perusteltua
ja myönteinen asia silloin, kun kysymyksessä on,
niin kuin tässäkin tapauksessa Etelä-Konneveden kansallispiston
osalta on, poikkeuksellisen merkittävästä luontokohteesta,
ja silloin, kun alueen paikallinen ja alueellinen väestö ja
toimijat ovat tämän hankkeen takana, niin kuin
tässäkin tapauksessa on ollut. Siinä mielessä tämä on
erinomainen asia.
Mutta sitten, puhemies, tämä metsästysasia. Tähänkään
mennessä, kun on normaalilla tavalla tälläkin
alueella pystytty metsästämään
ja saatu metsästää ja tehdä riistanhoitotyötä,
tuon alueen luontoarvot eivät ole järkkyneet eivätkä ne
ole heikentyneet, joten en oikein jaksa ymmärtää sitä,
miten nyt sitten se, kun metsästystä merkittävällä tavalla
rajoitetaan — käytännössä se
kielletään, vain luvanvaraisesti se on, erityisillä luvilla,
mahdollista — voi parantaa ja kohentaa tämän
alueen luontoarvoja. Kun tiedetään vieraspetojen
osalta se, että ne ovat armottomia Suomen alkuperäisen
luonnon eläimiä kohtaan, kun tiedetään
se, että hirvien lisääntyminen säätelemättömällä tavalla
tuo tullessaan erittäin merkittäviä luonnon
muutoksia, niin miten se voi, kun nämä asiat nyt
sen metsästyksen myötä jäävät pois,
kohentaa ja parantaa tämän luontoarvoja? Siksi
olisi perusteltua, että metsästysoikeudet laajempana
säilyisivät ja niitä rajoitettaisiin
tarvittaessa. Lähtökohta olisi siis toisinpäin,
elikkä se olisi sallittua ja tarvittaessa rajoitettaisiin,
eikä niin kuin nyt, että se on kiellettyä ja
tarvittaessa voidaan sitten joitakin lupia antaa. Se myöskin riistanhoidon
ja metsästyksen osalta vaatii sen, että sen motivaation
lähteä riistanhoitotyöhön, lähteä metsälle
pitää säilyä. Siinä mielessä olisi perusteltua
se, että tämä asetelma käännettäisiin toisinpäin
eli — vielä kerran — metsästys
olisi sallittua ja tarvittaessa sitä rajoitettaisiin, eikä niin
kuin se nyt on, että se on lähtökohtaisesti aina
kiellettyä.
Keskustelu päättyi.