31) Hallituksen esitys riistavahinkolaiksi ja laiksi metsästyslain
87 §:n muuttamisesta
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vihdoinkin — toistan vihdoinkin — tämä riistavahinkolaki
on nyt eduskunnan lähetekeskustelussa. Vahinko vain, että ministeri
ei ole tänne päässyt ja muutenkin edustajia
on varsin harvalukuisesti paikalla. Ehkä syynä on
tämä maanantai-ilta.
Miksi sanoin sitten, että vihdoinkin? Noin kaksi vuotta
sitten jo Erämessujen avajaisissa lupailin — silloisen
ministerin luvalla — että seuraavana syksynä tämä laki
on käsittelyssä, mutta sitten ilmeni mitä moninaisimpia
vaikeuksia ja tämä laki on todella siirtynyt.
Yksi keskeinen syy, millä viivästystä on
perusteltu, on resurssipula ministeriössä. Varsinkin
niillä alueilla, joilla suurpetoja, niitten tihentymiä,
on, tätä lakia on ehkä keskimääräistä enemmän
odotettu, mutta toki hirviä ja niistä aiheutuvia
hirvivahinkoja on koko maassa.
Arvoisa puhemies! Referoin hiukan tätä lakia ja
kommentoin. Tietysti syvällisesti puhuja ei ole tähän
kerinnyt perehtyäkään, ja siinä mielessä olisi
toivonut, että ministeri tätä olisi esitellyt ehkä tarkemmin.
Mutta aikanaan valiokunnassa sitten asiantuntijoita kuunnellaan.
Ensinnäkin nykyistä lakiahan on ennen kaikkea
kritisoitu tähän nykyiseen lakiin sisältyvästä omavastuuosuudesta.
Nyt täällä todetaan, että tämä omavastuu poistuu näissä vahingonkorvauksissa,
ja puhutaan kynnysarvosta, joka on suuruudeltaan 250 euroa. Kuitenkin
itse tulkitsen, että tämä on tietyllä tavalla
sanoilla snobbailua. Eli jos vahinko on yli 250 euroa, niin silloin tämä korvataan
kokonaan, mutta sitten jos vahingon tai vahinkojen yhteissumma on
alle 250 euroa, niin silloin nämä vahingot jäävät
asianomaisen henkilön kontolle.
Tässä laissa on hyvää tietyt
asiat, joista tässä muutaman luettelen. Nyt sitten,
jos näitä vahinkoja sattuu vuoden sisällä useampia,
nämä vahingot voidaan kumuloida. Sitä ei
ole aiemmassa laissa ollut, ja tällä tavalla sitten,
jos ja kun ylittyy tämä 250 euroa, päästään
näiden korvausten piiriin. Toisaalta totean samaan hengenvetoon, että jos
on kyseessä esimerkiksi yksi tai useampi lampaisiin kohdistunut
vahinko, niin todennäköisesti tässä jäädään
tämän summan alle.
Edelleen tässä lakiesityksessä on
hyvää se, että arviointikustannukset
myös suurpetovahinkojen osalta korvataan jatkossa, jos
ja kun tämä laki hyväksytään.
Tähän saakka ne on korvattu hirvivahinkojen osalta,
mutta nyt sitten korvataan myös suurpetovahinkojen osalta.
Nekin usein ovat kuitenkin merkittäviä rahamääriä. Edelleen
kaiken kaikkiaan koen, että porovahinkojen korvauksen ja
vasahävikkikorvauksen osalta on selviä parannuksia.
Sitten hiukan kyseenalaiselta tuntuu asia — joskin ymmärrän sen — jonka osalta
viittaan 9 §:ään, jossa korvausten myöntämisen
yleisistä edellytyksistä todetaan: "Mikäli
korvausta ei voida suorittaa talousarvion puitteissa täysimääräisesti,
vähennetään jokaiselta korvaukseen oikeutetulta
taholta korvauksen määrää samassa
suhteessa." Tosiaan, jos kerta rahaa ei ole, niin ei sitä korvaustakaan
silloin voida täysimääräisesti maksaa.
Mutta kun tilanne on sellainen, että yksittäiset
kansalaiset eivät voi vaikuttaa petojen lukumäärään
eivätkä tihentymiin — osa näistä suurpedoista
on niin sanotusti tiukasti suojeltuja — niin tietysti tässä herää huoli
siitä, onko edessä sama kuin on porovahinkojen
osalta. Tänäkin vuonna jaoston taholta on näitä määrärahoja
lisätty, ja nyt sitten tässä, kun tietyllä tavalla
tämä korvaussysteemi paranee, pitäisi
muistaa myös näitten määrärahojen
suhteen, että ne nousisivat. Toisaalta tietysti toivottavaa
on se, että nämä vahingot vähenisivät.
Tähän liittyen tosiaan voitaisiin toimia myös ministeriön
puolella, joka tulee kyllä jatkossa tätä vastuuta
antamaan riistanhoitopiireille näissä asioissa.
Viittaan tähän epäkohtaan, että välttämättä Riista-
ja kalatalouden tutkimuslaitoksen ja petoyhdysmiesverkoston toiminta
ei täysin tyydyttävää ole ollut.
Onko näin, että niitä tietoja, joita
petoyhdysmiesverkostolta tulee, ei riittävästi
huomioida eikä anneta riittävästi niille
arvoa? Tämmöinen käsitys on tullut. Toisaalta nämä henkilöt,
jotka siellä maastossa kulkevat, tekevät siinä mielessä pyyteetöntä työtä,
että siitä ei tule mitään korvausta.
Nyt olen kuullut, että tätä vuorovaikutteisuutta
näitten petoyhdysmiesten ja Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen välillä ollaan
parantamassa. En itse ole kuullut, mutta pidän outona,
jos tämmöistä on sitten todettu virkamiesten
taholta, mitä minulle kerrottiin, että korvaus
tästä työstä on sitten suuremmat
lupamäärät. Tämä tällainen
sanonta tuntuu varsin oudolta. Tässähän
pyritään siihen, että kannan määrittelyn
luvut olisivat tosiaan oikeat.
Edelleen täällä monessa yhteydessä viitataan ennaltaehkäisyyn.
Siihen myös voidaan varoja kohdistaa. Ymmärrän
sen, että maanomistaja päättää itse,
antaako oikeuden maillaan hirvenmetsästykseen, mutta toisaalta
jos näitä vahinkoja tulee, niin niitä ei
voi sitten kukaan estää. Kuitenkaan metsästysoikeutta
en edes kyseenalaista, se on maanomistajalla tämä ratkaisu.
Varmasti joudutaan osin myös aikanaan asetuksen kautta
ehkä selventämään vielä sitä,
kun puhutaan muun muassa tästä eräiden
vahinkojen korvaamisesta. Siellä edellytyksenä korvaukselle
on muun muassa, että koiraa on käytetty valvotuissa
olosuhteissa metsästykseen. Jokainen meistä tietää,
että kun metsästystapahtuma on, niin vaikka toki
siellä nykyään on näitä paikannuslaitteita,
että tietää, missä koira on,
niin siihen itse ajotapahtumaan tai haukkutapahtumaan ei voi vaikuttaa.
Mutta toki koiran omistajalla sitten välittömästi
tämän metsästyksen loputtua on velvollisuus
kytkeä ja hän kytkeekin koiran kiinni.
Arvoisa puhemies! Tässä muutamia kommentteja.
Toivottavasti sitten valiokuntatyöskentelyssä,
jos ja kun näitä puutteita esiintyy, niihin voidaan
sitten puuttua ja esittää muutoksia. Ennen kaikkea
tässä mieleeni tulee, kun tätä olen käynyt
läpi — tosin, niin kuin alussa totesin, en hyvin
tarkasti — ainakin se, että jos on esimerkiksi
lammas tai porsaita tai muuta ja jäädään alle
sen 250 euron, niin myös näissä tapauksissa tämä korvaus
suoritettaisiin, koska yksityinen kansalainen ei voi vaikuttaa näitten
petojen lukumäärään eikä tihentymiin.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Myös itse ajattelin lausua muutamia
havaintoja tästä hallituksen esityksestä koskien
riistavahinkolakia ja lakia metsästyslain 87 §:n
muuttamisesta. Minunkin mielestäni on hyvä, että nyt
käsitteillä oleva esitys, riistavahinkolaki, on
saatu aikaan ja tuotu tänne eduskunnan käsittelyyn. Tässä esityksessä ehdotetaan,
että riistaeläinten aiheuttamat vahingot, niiden
korvausten maksamisen perusteet sekä myöntämisessä noudatettava
menettely ja tähän liittyvä korvauskäsittely sekä takaisinperinnät
tulevat nyt sitten lain muotoon. Tähän asti ne
ovat olleet valtioneuvoston asetuksia.
Tähän korvauskäytäntöön
liittyy olennaisena osana myös suurpetopolitiikka, josta
myös tässä salissa on käyty
paljon keskustelua. Mielestäni tämän
rinnalla pitäisi myös jatkaa keskustelua siitä,
miten Suomen suurpetopolitiikkaa pystyttäisiin selkeyttämään,
tekemään joustavammaksi ja oikeudenmukaisemmaksi.
Onneksi tähän liittyviä esityksiä on
jo muun muassa kaatolupakäsittelyn osalta tulossa ja sitä kautta
tilanne on paranemassa, mutta on syytä jatkaa tuota keskustelua
ja viedä sitä myös pidemmälle.
Nimittäin viime aikoina on kyllä tullut hyvin selvästi
esille se, että petoeläinkannan kasvu ja suurpetovahinkojen
lisääntyminen haittaavat jo pahoin etenkin porotalouden
ja osittain myös maatalouden harjoittajien elinkeinotoimintaa. Esimerkkinä porovahingoista
voidaan mainita, että vuonna 2007 porovahingot kasvoivat
yli 4 400 yksilöön, kun edellisenä vuonna
2006 vastaava luku oli 3 300. Tähän liittyen
myös tässä talossa, kuten ed.
Kähkönen totesi, on jouduttu
käsittelemään lisämyöntövaltuutena
petokorvauksiin liittyen määräraha-asiaa.
Olen tismalleen samaa mieltä kuin ed. Kähkönen
siitä, että elinkeinonharjoittaja itse ei voi
säädellä sitä, minkälaisia
vahinkoja syntyy. Siksi pidän itsekin hieman arveluttavana
sitä, että nyt tässä tilanteessa,
mikäli korvausta ei voida suorittaa täysimääräisesti
talousarvion puitteissa, esitetään vähennettäväksi
jokaiselta korvaukseen oikeutetulta taholta korvauksen määrää samassa
suhteessa. Tämä on nimittäin myös
lain noudattamisen kannalta tällainen yhteiskuntamoraalinen
kysymys.
Meillä puhutaan tuolla pohjoisessa Lapin laista. Tiedämme
hyvin, mitä se tarkoittaa. Se tarkoittaa käytännössä sitä,
että mikäli lainsäätäjä ja viranomainen
omalla toiminnallaan ei kykene suojaamaan ihmisiä ja elinkeinotoimintaa
ja toisaalta korvausjärjestelmä on sellainen,
että se aiheuttaa epäoikeudenmukaisia tilanteita,
ennakoimattomia tilanteita, niin silloin on pelättävissä,
että lain noudattaminen höltyy.
Arvoisa puhemies! Tähän lakiesitykseen viitaten
voidaan kuitenkin todeta, että tässä on
erittäin paljon hyviä elementtejä. Porotalouden
näkökulmasta tämä omavastuun
poistaminen, 250 euroa, on myönteinen asia. Tietysti porotalouden
osalta, kun puhutaan tästä kumulatiivisesta vahinkojen
kertymästä, ehkä enemmänkin
pääsääntö on, että tuo
250 euroa menee rikki. Maatalouden puolella voi olla sellaisia tilanteita,
joissa vahingot jäävät tämän
alle. Tässä suhteessa toivon, että tuossa
valiokuntakäsittelyssä tätä pohdittaisiin,
koska en usko, että tässä kuitenkaan
on kyse taloudellisesta esteestä, niin isosta ja merkittävästä taloudellisesta
määrästä, että siinä kannattaisi
sitten tätä jakoa lähteä tekemään. Eli
siinä suhteessa on hyvä esittää lähetekeskustelussa
arvioitavaksi tuon lainkohdan käsitteleminen.
Toisaalta tässä on erittäin hyvänä asiana
otettu nyt tämä suurpetovahinkoja koskevien maastotarkastusten
suorittamisen ja vahingon arvioinnin sisällyttäminen
näihin korvauksiin. Tämä on ollut myös
hyvin iso kysymys. Ja kun nykyisessä järjestelmässä kaikki
vahingot täytyy todentaa, niin kustannukset ovat myös
olleet merkittäviä. Tämä on
keskeisen hyvä parannusehdotus nykyiseen tilanteeseen.
Sitten on ilman muuta selvää, että lainkohta, jossa
nyt porovahinkojen korvaamisen perusteita ehdotetaan muutettavaksi
niin, että suurpedon tappamaa aikuista poroa tai siitosvasaa
ei enää korvattaisi käyvältä arvoltaan
kaksinkertaisena vaan puolitoistakertaisena, on tietysti herättänyt ammatinharjoittajien
keskuudessa suurta närää ja huolestumista.
Itse en kuitenkaan vielä tällä perehtymisellä kykene
esittämään sitä nettovaikutusta,
mikä tässä eri osa-alueet yhteenlaskien
jää sitten viivan alle, kun huomioidaan nämä taloudelliset
eri vaikutukset. Edelleen kuitenkin korostaisin, että olisi
tärkeää, että ei tulisi talousarvioon
sidottua kohtaa siitä, paljonko korvataan, vaan siltä osin
tilanne olisi selkeä koko ajan niin, että ei tulisi
tilannetta, että loppuvuotta kohti mentäessä pitäisi
alkaa laskea, kuinka paljon korvauksia on maksettu. Nimittäin
toinen vaihtoehto on se, että joudutaan odottamaan aina
kulunut kalenterivuosi ja katsomaan sen jälkeen, mikä on kokonaiskorvausmäärä.
Ja jo nyt suurena negaationa ja haittapuolena on esitetty tämä maksatusviive,
joka on saattanut olla jopa toista vuotta näiden petovahinkojen
osalta.
Tässä on lisäksi tämä vasahävikkikorvaus nostettu
esille niistä vasoista, joiden arvioidaan jäävän
kadoksiin suurpetojen aiheuttamien vahinkojen vuoksi vasonnan ja
erotuksen välisenä aikana. Tämän
osalta ensi lukemalta ja ensi arviolta voi todeta, että tämä on
kyllä hieman epäselvä kohta. Sen käytännön
toteutus herättää nyt kyllä kysymyksiä,
kuinka tämä laki tulisi käytännössä toimimaan.
Siksi toivon, että tähänkin valiokuntakäsittelyssä kiinnitettäisiin
huomiota ja pyydettäisiin arvioita asiantuntijoilta tämän
lainkohdan käytännön toteutuksesta.
Arvoisa puhemies! Vielä suurpetopolitiikkaan liittyen
voidaan todeta, että tämä kaatolu-pien
käsittelyn ja petokorvausjärjestelmän
käsittelyn joustavuus, jota nyt ollaan parantamassa, on
hyvä asia. Mutta olisi ehkä syytä myös
pohtia sitä järjestelmää, jolla
nämä korvaukset maksetaan. Ruotsissa on käytössä reviiripohjainen
korvausjärjestelmä. Meillä Suomessahan
on otettu käyttöön kotkareviirikorvaus
kotkavahinkojen osalta. Se on toiminut erinomaisen hyvin. Siksi olisi
varmasti hyvä arvioida Suomessakin järjestelmää,
joka pohjautuisi suurpetojen osalta tällaiseen reviiriperusteeseen.
Tietysti ongelmana, mikäli tämä laki
ja suurpetopolitiikka noin yleensä ei toimi, on salametsästys,
joka on muun muassa Lapissa viimeisimpien, tämän
kevään tehoiskujen perusteella kasvanut voimakkaasti.
Siksi on tärkeää, että lainsäätäjä osaltaan
tehdessään lainsäädäntöä ja
arvioidessaan nykyistä lainsäädäntöä ja
sen toimivuutta huomioi myös tällaiset lieveilmiöt
ja kiinnittää niihin huomiota, tekee niihin liittyvät arviot
ja korvausesitykset.
Arvoisa puhemies! Tässä muutamia ajatuksia tästä lakiesityksestä.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seurujärvi, kun tulee tuolta
pohjoisesta, tuntee varmasti paremmin nämä poroasiat,
ja itsekin totesin tuolla, että en ole seikkaperäisesti
lukenut tätä tekstiä. Itselleni jäi
vaan se kuva, että tämä vasahävikkikorvaus, kun
aina ei voi kohdentaa sitä, että löytyy
siitä vasasta mitään, turvaisi paremmin
ne menetykset, mutta varmasti kaiken kaikkiaan porovahinkojen korvaaminen
aukeaa sitten tuolla asiantuntijakuulemisessa paremmin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ei
edellytetä korvattavaksi hyljevahinkoja. Euroopan unionin
hyväksymä Suomen elinkeinotalouden toimintaohjelma
2007/13 mahdollistaa hylkeiden aiheutta-mien vahinkojen
kompensoinnin merialueen rannikkokalastajille ja kalankasvattajille.
Toimintaohjelman rahoitus muodostuu Suomen valtion ja Euroopan
unionin rahoitusosuuksista. Rannikkokalastuksessa maksetaan niin
sanottua hyljesietopalkkiota. Kalankasvatukselle aiheutuneet vahingot
korvataan hylkeiden vahingoittamien kalojen osalta.
Suomen hyljekannan rauhoittamisesta seurannut hyljekannan valtava
kasvu aiheuttaa ammattikalastajille suuria vahinkoja. Hylkeet rikkovat pyydyksiä ja
syövät suurenkin osan saaliista. Erityisesti verkkokalastuksessa
on suuria ongelmia hylkeiden tekemien tuhotöiden takia.
Ammattikalastuksen säilyminen elinkeinona edellyttää hallitukselta
tehokkaita toimenpiteitä hyljekannan harventamiseksi. Pelkät
korvaukset eivät riitä.
Arvoisa puhemies! Miksi ei toisen eläimen ammattikalastajille
aiheuttamien vahinkojen korvauksiin kiinnitetä huomiota?
Nimittäin merimetsojen pesivä kanta on levittäytynyt
Suomenlahdelle ja Pohjanlahdelle. Merimetsojen pesintä aiheuttaa
pysyviä vahinkoja paitsi luonnonsuojelualueilla, myös
luonnonsuojelualueiden ulkopuolisilla luodoilla. Voimakkaasti kasvava kanta
voi vastaisuudessa aiheuttaa suuria menetyksiä. Merimetsot
voivat aiheuttaa monin eri tavoin haittaa ja taloudellista vahinkoa
kiinteistöille esiintymisalueillaan. Tällaisia
haittoja ovat metsämaan käytön estyminen
metsätalouden harjoittamiseen, puustovahingot, kasvu- ja
laatutappiot sekä maapohjan muuttuminen metsänkasvatukseen
sopimattomaksi.
Ympäristöministeriön työryhmä oli
neljä vuotta sitten sitä mieltä, että merimetson
suotuisan suojelun taso on lajin osalta Suomessa jo saavutettu ja
että merimetso aiheuttaa vahinkoa ja ongelmatilanteita.
Työryhmä esittää, että merimetsojen
aiheuttamista vahingoista voitaisiin maksaa korvauksia. Lisäksi
työryhmä esittää edellytysten
luomista merimetsokannan rajoittamiseen voimakeinoin.
Keskustelu päättyi.