7) Hallituksen esitys laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen
estämisestä ja selvittämisestä sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama sana tähän mietintöön
liittyvästä vastalauseesta.
Valiokunnan mietinnössä todetaan, että rahanpesun
estäminen on eräs tehokkaimmista keinoista, joilla
voidaan vastustaa järjestäytynyttä rikollisuutta
mukaan lukien talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjunnan.
Arvoisa puhemies! Ehdotin tässä yhteydessä valiokunnan
hyväksyttäväksi lausuman, jossa olisi
todettu, että eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin veronkierron, muun muassa kuittikaupan, estämiseksi.
Käydyssä äänestyksessä valiokunnan
enemmistö hylkäsi ehdottamani lausuman äänin
14—3.
Äänestyksen tulos on hämmästyttävä sikäli, että maan
keskeiset syyttäjät ovat aivan äskettäin julkisuudessa
juuri kiinnittäneet huomiota kuittikaupan lisääntyneeseen
käyttöön erityisesti rakennusalalla.
Julkisuudessa muun muassa syyttäjät ovat esittäneet
huolensa siitä, ettei valtiovallan taholta ole riittävästi
esitetty keinoja veronkierron estämiseksi. Syyttäjät
viittaavat viimeisimmässä kirjoituksessaan erityisesti
rakennusalan yritysten huomattavan hyviin tuloksiin ja niihin liittyviin
kuittikauppoihin. Syyttäjien mukaan rakennusalalla on viime
vuosina mennyt lujaa. Hyvää tulosta on tehty ja
sijoitetulle pääomalle on saatu huimaa tuottoa.
Kaikesta hyvästä huolimatta rakennusalan yritysten
verovelat ovat kuitenkin kasvaneet vuoden 2003 toukokuun yli 400
miljoonasta eurosta vuoden 2007 kesäkuun yli 700 miljoonaan
euroon.
Arvoisa puhemies! Syyttäjät mainitsevat rakennusalan
kuittikaupan ratkaisuksi kolme etenemistietä. Näitä korjausehdotuksia
ovat rakennusalan käännetty arvonlisäverojärjestelmä ja
rakennusalan urakoitsijoista tekemien neljännesvuosi-ilmoitusten
tekeminen lakisääteisiksi. Lisäksi korjausehdotuksena
mainitaan, että vastuu työntekijöiden
lähdeverosta, ennakonpidätyksistä jne.
siirretään lähetettyjen työntekijöiden
ulkomaisen työnantajan täällä olevalle
edustajalle.
Arvoisa puhemies! On erikoista, että juuri kun me käsittelemme
tätä asiaa, rahanpesua ja terrorismin rahoittamista,
me vaikenemme tällaisesta asiasta kuin tämä kuittikauppa
ja siihen liittyvä veronkierto. Muun muassa valtiovarainministeri ei
näytä tätä asiaa tosissaan ottavan.
(Ed. Rajamäki: Eikä oikeusministeri!) — Eikä varmaan oikeusministerikään.
Arvoisa puhemies! Sen takia esitänkin nyt tässä eduskunnan
hyväksyttäväksi lausuman, joka kuuluu:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin veronkierron, muun muassa kuittikaupan, estämiseksi."
Tämä lausumaehdotus on samanlainen kuin minkä esitin
vastalauseessani hallintovaliokunnassa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Valppaan lausumaehdotusta.
Syyttäjien mukaan poliisin tutkittavina olevat rakennusalan
kuittikauppatapaukset ovat huimasti lisääntyneet.
Huhtikuussa 2008 poliisin talousrikosyksikössä oli
tutkittavana 142 kuittikauppatapausta. Jutuissa oli epäiltyjä henkilöitä 653
ja yrityksiä 481. Tekaistujen kuittien yhteisarvo oli 102,6
miljoonaa euroa. Jutuissa oli kiinni 119 tutkijaa ja tutkinnanjohtajia
27. Parhaillaan Helsingin käräjäoikeudessa
käsitellään kuittikauppajuttua, jossa
on syytteessä noin satakunta vastaajaa. Jutun pääkäsittelylle
on varattu käräjäoikeudessa aikaa 9 kuukautta.
Arvoisa puhemies! Tämä nykyinen käytäntö on
valtion resurssien haaskaamista. Toivonkin, että hallitus
ryhtyy pikaisiin toimenpiteisiin, jotta arvonlisä- ja muiden
verojen perintää saadaan tehostettua. Nykyinen
lepsu käytäntö palvelee ainoastaan ja
vain harmaan talouden yrityksiä. Se ei ole tavallisen kansalaisen
etu, ja siksi muutos on tarpeen ja se pitää pikaisesti
saada aikaiseksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tähän liittyvää asiaa
osittain käsiteltiin tuossa äskeisessä tarkastusvaliokunnan
mietinnössäkin nimenomaan harmaan talouden osalta. Haluaisin
vaan korostaa sitä, että tämä kuittikauppa,
johon lausumaehdotuksessa viitataan, on sellainen seikka, johon
nimenomaan syyttäjät ottivat 6.6. Helsingin Sanomissa
erittäin voimakkaasti kantaa. Hämmästyttää vaan
ministeri Kataisen ainakin lehdessä ollut lausuma, joka
on kirjattu tällä tavoin: "Eivät he voi
olla tuota mieltä, jos tietävät, mitä olemme
tehneet."
Uskoisin näin, että syyttäjät
tietävät, jotka joka päivä joutuvat
paneutumaan näihin suuriin juttuihin ja tietävät,
kuinka kauan kestää syyteharkintakin yksinomaan.
Myöskin pätee se, mitä vastalauseessa
on todettu, kuinka pitkään kestää nytkin
erään vireillä olevan jutun käsittely
oikeudessa. Eli silloin kyllä valtiovarainministeriön virkamiesten
pitäisi ymmärtää se, mitä sisäasiainministeriöstä tulee
esityksiä, samoin oikeusministeriöstä.
Uskoisin näin, että siellä tiedetään tämä ongelma,
mutta kyse on vaan siitä, että rahavaroja ei ole
riittävästi hoitaa näitä asioita,
ja toisaalta tiedetään, paljonko siitä tulisi
valtiolle rikoshyötynä ja myöskin pidemmällä aikavälillä rikoksentorjunta
tehostuisi. Minun mielestäni tämä lausumaehdotus
on erittäin hyvä ja ajankohtainen.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! On käytettävä näitä mahdollisuuksia
puhua harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnasta täällä eduskunnassa
ja tässäkin yhteydessä, vaikka kyseessä on
jo minun aikanani EU:ssa lähinnä terrorismin torjuntaan
liittyvä, rahanpesun torjuntadirektiivistä johtuva
lainsäädäntö. Esimerkiksi viime
kyselytunnilla ei minulle suotu puheenvuoroa eikä kysymysmahdollisuutta.
Olisin nimenomaan laajentanut koko tämän viimeaikaisen
keskustelun siihen, mikä on hallituksen panos harmaan talouden
ja talousrikostorjunnan puolella. Se ei valitettavasti ole kovin
hyvä, nimittäin toistan tässä sen,
että ministeri Itälän jäljiltä oli
talousrikostorjujien vakansseja erittäin paljon täyttämättä ja
tilanne oli erittäin huono. Tämä asia
otettiin johdollani erittäin voimakkaasti esille.
Myönnän kyllä, että sain
merkittävää tukea muun muassa siitä,
että pääministerin Kesärannan
virka-asunnon ja Kallion virastotalon työmailta löytyi
hyviä esimerkkejä aliurakointiketjusta ja järjestäytyneen
rikollisuuden kytkennöistä, ja muun muassa vuoden
2004 tulopoliittisessa kokonaisratkaisussa nimenomaan hankinta-
ja tilaajavastuuta vahvistettiin. Virkoja korvamerkityillä rahoilla
perustettiin toimestani 81, perustettiin myös krp:hen vuoden
2004 alusta laittoman työvoiman valvontayksikkö ja
tältä osin pystyttiin voimavaroja lisäämään.
Mutta keskeisimmäksi tässä asiassa
tulee se, että talousrikostorjunta edellyttää selkeätä lainsäädäntöä ja
poliittista tahtoa. Näistä asioista todettiin
niin, että 2006 edellinen hallitus lokakuussa hyväksyi
harmaan talouden torjuntaohjelman, jossa neljännessä talousrikostorjuntaohjelmassa
selkeästi tuotiin esille keskeiset kohdat, joissa etukäteen
harmaan talouden torjunnassa on edettävä. Siis
edellinen hallitus yksimielisesti hyväksyi tämän
torjuntaohjelman, jossa vastuutettiin valtiovarainministeriö viemään
eteenpäin ja tuomaan lainsäädännön
muutokset koskien rakennusalan neljännesvuosi-ilmoituksia
käytettävistä urakoitsijoista, rakennusalan
käännetty arvonlisäverojärjestelmä ja
veroviranomaisten oikeus tehdä vertailutietotarkastuksia
luottolaitoksissa. Edelleen oikeusministeriölle tuli vastuutus rekisterimerkintärikoksen
törkeän tekomuodon ja tulliselvitysrikoksen säätämisestä ja
työ- ja elinkeinoministeriölle yritystukia maksavien
oikeudesta saada verotustietoja. Nämä kaikki ovat toteuttamatta,
ja on syytä edelleen tässä yhteydessä kysyä:
miksi näitä ei viedä eteenpäin?
Minä kysyin tätä jo viime syksynä useampaan otteeseen
myös eduskuntakyselyillä, ja vakavalla tavalla
syyttäjät ovat puuttuneet nyt samaan kysymykseen.
Mutta sinänsä kysymys on myös erilaisesta
poliittisesta tahdosta. Valtiovarainministeri Katainen on itse esiintynyt
myös Euroopan unionissa ministerineuvostossa vastustaen käännetyn
arvonlisäverojärjestelmän laajentamista
ja Saksan esitystä, joka koskee pilottihankkeiden laajentamista
tässä asiassa. Suuressa valiokunnassa vain sosialidemokraattien
ja vasemmistoliiton edustajat yrittivät tätä kantaa
muutattaa. Siis se on Suomen hallituksen kanta. Se ei ole edellisen
hallituksen talousrikostorjuntaohjelman 2006 kanta. Tämä osoittaa
kyllä sen, että näissäkin asioissa
vaaleilla on väliä ja kokoonpanoilla on merkitystä.
Heti, kun kokoomus tuli hallitukseen, linja on siis muuttunut. En
usko, että keskustalla on ollut sinällään
tarvetta muuttaa, toivon ainakin.
Tässä on aika isoista asioista kyse yleensäkin. Ensinnäkin
voi sanoa, että aliurakointikysymys ja käännetyn
arvonlisäveron asia on Saksassa, Belgiassa, Hollannissa,
Itävallassa ja nyt Ruotsissa käytössä.
Se on erittäin tärkeä myöskin työntekijöiden
aseman, rakennusalan urakoitsijoiden kilpailuaseman ja myös
yhteiskunnallisen turvallisuuden kannalta, ettei järjestäytynyt
rikollisuus, muun muassa huumausainerikollisuus, pureudu talouselämän
rakenteisiin. Tämän takia on nämä ketjut
pystyttävä käymään
läpi. Tässä on kysymys meidän
kaikkien turvallisuudesta.
Itse asiassa me käynnistimme myöskin edellisen
hallituksen aikana tämän lamaryhmän kanssa
myös kuljetus- ja huolinta-alaan liittyvän selvityksen.
Siitäkään ei ole paljon kuulunut. Toivon
mukaan se kuitenkin jotenkin voi. Kyse oli nimenomaan tuontiin ja
vientiin ja kauttakulkuliikenteeseen vakiintuneesta kauppatavasta,
jonka osaksi oli muodostunut väärien tietojen
antaminen sekä Venäjän että Suomen
viranomaisille. Toiminnassa oli havaittavissa selviä järjestäytyneen
rikollisuuden piirteitä ja siihen liittyvää korruptiota,
joka varmasti myös Suomen talouselämään
saakka ulottuu. Eli nämä ovat erittäin isoja
asioita, myöskin se tietysti, että verohallinnolla
pitää olla ehdottomasti oikeus suorittaa vertailutietotarkastuksia
luottolaitoksissa. Se olisi tehokas keino paljastaa erityisesti
ulkomaille menevää ja sieltä tulevaa
harmaata rahaa. Me tiedämme, että pankkitoiminta
ja arvopapereiden välitys on kiihtyvällä nopeudella
siirtynytkin ulkomaille ja osin myös fyysisesti ulkomaille.
Puhemies! Tässä on kyseessä järjestäytyneen rikollisuuden,
lähinnä terrorismin torjuntaan liittyvä,
rahanpesuun liittyvä kysymys, mutta tässä yhteydessä on
peräänkuulutettava laajemminkin näitä harmaan
talouden ja järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan
liittyviä kysymyksiä ja tietysti myöskin
sektorikohtaista yhteistyötä elinkeinoelämän
kanssa. Olen siitä vakuuttunut, että elinkeinoelämä myöskin
ymmärtää perimmältään, mistä tässä on
kysymys.
Itse asiassa tähän liittyvät myöskin
laittoman työvoiman valvontaan liittyvät kysymykset.
Vaikeasti valvottavien ulkomaalaisten osuus kasvaa sekä työvoimassa
että aliurakkajoukoissa, laajoja pimeän työvoiman
ja kuittikaupan ketjuja paljastuu jatkuvasti ja niiden pyörittäjinä löytyy
todella entistä enemmän järjestäytyneitä rikollisryhmiä.
On nyt ymmärrettävä, että harmaata
taloutta ei pidetä kurissa pelkällä viranomaisvalvonnalla,
jälkikäteisillä tutkinta- ja syytetoimilla,
jotka todella kestävät useita vuosia ja sitovat kohtuuttomasti
supistuvia viranomaisvoimavaroja, vaan on poliittisella tahdolla
myös osoitettava, että yhteiskunta ei tätä vakavaa
harmaata taloutta hyväksy.
Petteri Orpo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki kiinnittää huomiota
tietysti erittäin tärkeään asiaan,
ja haluaisin vaan yhtä asiaa hieman kommentoida, mitä tulee
valtiovarainministeri Kataisen kannanottoihin käännetyn
arvonlisäveron osalta.
On lähdetty siitä ja Katainen on lähtenyt,
että tämä on erittäin mielenkiintoinen
ja hyvä järjestelmä ja mahdollinen ratkaisu,
mutta hän on korostanut sitä, että haluamme
nimenomaan seurata, miten tämä toimii Saksassa,
ja näiden kokemusten pohjalta tehdä Suomessa päätökset.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Äskeiselle edustajalle toteaisin, että tässä on
jo liian kauan odoteltu ja seurattu ja on nähty jo, mihinkä tämä on
johtanut. Nyt tarvittaisiin toimenpiteitä, ja näyttää siltä,
että ministeri ei ole siihen valmis. Sitä täytyy
kyllä ihmetellä, vaikka syyttäjätkin
vaativat jo toimenpiteitä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä on jo erittäin
paljon, että ministeri Kataisen puolesta kokoomuksen edustaja
pitää tätä esitystä mielenkiintoisena.
Se on positiivisinta, mitä kokoomuksen taholta olen nyt
kuullut vuoden ja kahden kuukauden aikana. Nimittäin ministeri
Katainen on vastustanut tätä muun muassa Saksan
esittämää pilottia EU:ssa ja esittänyt
kielteisen kannan tähän edellisen hallituksen
talousrikostorjuntaohjelman ykköskohtaan, jossa valtiovarainministeriö sitoutettiin
tätä viemään eteenpäin.
Tältä osin tietysti kanta on ollut Suomen kanta
myöskin. Suuressa valiokunnassa olemme tästä käyneet
voimakkaan keskustelun, ja valtiovarainministeri ei nähnyt
mitään syytä muuttaa kielteistä asennettaan,
ja olen siitä hyvin pahoillani. Mutta tässä tulee
nyt sellainen myllytys, käydään niin
perusteellisesti läpi harmaan talouden ja talousrikollisuuden
kytkennät ja merkitys ja vaarat tälle yhteiskunnalle,
että hallituksen on pakko tältä osin
ruveta liikkumaan. Tehkää sitten uusi talousrikostorjuntaohjelma,
jossa hylätään edellisen ohjelman sitoumukset.
Petteri Orpo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin edelleen toistaa näkemyksen
siitä, että tätä Saksan-mallia
ja sen tehoa ja toimimista seurataan, ja heti, kun on olemassa luotettavaa
tietoa sen tehosta, tehdään tarvittavia päätöksiä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Ruohonen-Lernerin antamat luvut ovat
vain suuntaa antavia. Ongelma on todella paljon suurempi, ja seurauksena
on paljon ristiriitaisia tilanteita näiden työsuoritusten
jälkeen.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin tärkeätä,
että nyt täällä suuressa salissa
käydään kunnolla keskustelua harmaasta
taloudesta ja erityisesti tästä käännetystä arvonlisäverosta.
Nimittäin tämä kuittikauppa, joka rehottaa,
se harmaa talous, joka rehottaa rakennustyömailla, se syö joka
ikinen päivä yhteiskunnan varoja. Toisaalta joka
ikinen päivä se myös mahdollistaa sen,
että työntekijöiden osalta jää maksamatta
milloin eläkevaroja, milloin ei makseta kunnollista palkkaa.
Tällä tavalla pyöritetään
harmaata työvoimaa, jossa työntekijät ovat
kärsijän roolissa.
Siksi olen ilahtunut, kun vihreä työministeri Tarja
Cronberg ja Vihreä liitto ottivat kantaa käännetyn
arvonlisäveron puolesta rakennustyömailla. Nyt
odotan myös näyttöjä hallituksessa siitä,
että vihreillä on sellainen rooli, että he
saavat vietyä asioita myös eteenpäin,
saavat tällaisia merkittäviä hankkeita
etenemään. Ei riitä se, että otetaan
kantaa. Nyt näitä asioita pitää edistää.
Ongelmana vain ja kantona kaskessa on valtiovarainministeri Jyrki
Katainen. Katainen on tyrmännyt useaan otteeseen käännetyn
arvonlisäveron käyttöönoton,
jolla saataisiin harmaata taloutta kitkettyä rakennustyömailta.
Meillä on kuitenkin Euroopasta hyviä kokemuksia
tästä. Ei riitä, että valtiovarainministeri
on tyrmännyt käännetyn arvonlisäveron
käyttöönoton Suomessa, vaan aivan kuten
ed. Rajamäki totesi, Suomen kanta Euroopan unionissa on
ollut se, että tällaista kokeilua, jota Saksa
ja Itävalta ovat ajaneet, ei edes hyväksytä.
Kokeilua käännetystä arvonlisäverosta
ei hyväksytä. Ymmärtäisin vielä jotenkin
sen, että joku on vähän harkitsevainen tämän
asian suhteen, mutta kun ei anneta edes muiden kokeilla ja tuoda
lisää kokemuksia tästä, niin
se on erikoinen kanta.
Arvoisa puhemies! Minusta jokainen päivä on liikaa
siihen nähden, jos ei käytetä muualla
hyviksi kokeiltuja keinoja eikä oteta tätä käännettyä arvonlisäverokäytäntöä käyttöön.
Nyt tässä takana on vasemmisto sekä suuressa
valiokunnassa että täällä salissa.
Hallituspuolueista vihreät ovat ottaneet kantaa käännetyn
arvonlisäveron puolesta. Nyt odotan ministeri Cronbergilta
toimia ja painetta siihen suuntaan, että valtiovarainministeri
Jyrki Kataisen pää kääntyy.
Nimittäin tässä asiassa kyllä pitää olla
rehellisten yrittäjien puolella. Jos vain katsomme sivusta
sitä, miten harmaa talous, epärehelliset yrittäjät
ajavat alas kunnollisia, rehtejä yrittäjiä,
jotka maksavat maksut ja jotka eivät käy kuittikauppaa,
niin sen jälkeen meillä on entistä enemmän
rakennusala tällaisen porukan hallussa. Siksi ihmettelenkin kokoomuksen
niin tiukkaa vastaista kantaa käännetylle arvonlisäverolle.
Eikö kokoomuksen pitäisi olla yrittäjien
puolue, vai mistä kiikastaa, kun rehellisiä yrittäjiä ei
haluta auttaa tällä käännetyllä arvonlisäverolla?
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Arhinmäki yrittää laittaa
kokoomuksen suuhun sanoja, joita kokoomus ei ole esittänyt.
Kokoomus ei ole ilmoittanut, että se vastustaisi käännetyn
arvonlisäveron käyttöönottoa,
mikäli osoittautuu, että järjestelmä toimii.
(Ed. Rajamäki: Puheenjohtaja on vastustanut suoralta kädeltä!)
Kokoomus on ilmoittanut, että mitään
lyhytaikaisia kokeiluja ei tule ottaa käyttöön,
koska kaikki kokeilut maksavat. Kaikki muutokset suuntaan, ja jos
kokeilu on huono, myös toiseen ovat kalliita nimenomaan
yrityksille. Mutta mikäli esimerkiksi Ruotsin kokemukset — Ruotsissa
järjestelmä on ollut käytössä nyt
aika tarkkaan vuoden — luotettavasti osoittautuvat hyviksi
ja toimiviksi, niin minun mielestäni järjestelmä pitää ensi
tilassa saattaa käyttöön. (Ed. Rajamäki: Yli
130 miljoonaa euroa Ruotsissa!) Se on totta, että harmaan
talouden piirissä rakennusalalla pyörii arviolta
300:kin miljoonaa euroa, ja kaikki tämä on pois
nimenomaan niiltä yrittäjiltä, joiden
etua kokoomus myös eduskuntatyöskentelyssä ja
hallitustyöskentelyssä ajaa. Me olemme tästä tavoitteesta
ed. Arhinmäenkin kanssa täysin samaa mieltä,
mutta suin päin ei pidä populistisilla perusteilla
rynnätä sellaisiin ratkaisuihin, joiden lopputuloksesta
me emme vielä tiedä.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen tuore varapuheenjohtaja linjaa
kokoomuksen suulla nyt, ettei ole vastustettu käännettyä arvonlisäveroa. Kuitenkin
täällä kokoomuksen puheenjohtaja, joka
yksimielisesti aplodeerattiin jatkokaudelle, on kyselytunnilla ministeriaitiosta
sanonut, että tätä kokeilua ei pidä ottaa
käyttöön. Kyseinen puolueen puheenjohtaja,
ministeri Katainen on suuressa valiokunnassa vastustanut sitä,
että toinen EU-maa saisi kokeilla käännettyä arvonlisäveroa.
Kyllä nyt näyttää siltä,
että kokoomus on se, joka jarruttaa niitä kaikkein
nopeimmiksi ja tällä hetkellä tehokkaimmiksi
muualla koettuja keinoja, joilla pystytään puuttumaan
harmaaseen talouteen.
Ojennan yhteistyökäden. Oppositio varmasti tukee
hallitusta ja vihreitä siinä, että otetaan mahdollisimman
pikaisesti tämä käännetty arvonlisävero
käyttöön. Tuskin teilläkään
ole varaa päästää harmaata taloutta
entistä syvemmälle meidän rakennustyömaillemme
sisään.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toivottavasti ed. Arhinmäki ojentaa
sen auttavan kätensä myös kokoomuksen
suuntaan, mikäli päädymme siihen, että olemme
saaneet riittävästi selvitystä siitä,
että käännetty arvonlisävero
on tehokas toimenpide. Meillä on puolueessa ja valtiovarainministeri Kataisen
johdolla täysin yksiselitteinen käsitys. Heti
kun tiedämme oikeat keinot, oikeaksi todistetut keinot,
niin tähän kipeään ja tärkeään
kysymykseen tartutaan.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tänä päivänä on
pitkään puhuttu tästä käännetystä arvonlisäverosta,
ja 11 johtavaa rikossyyttäjää vaatii,
että se otettaisiin käyttöön.
Puhutaan, ettei ole kokemusta. Näillä 11 syyttäjällä on
kokemusta. He ovat olleet asian ytimessä ja arkipäivässä,
ovat nähneet oikeudessa ja kun syytteitä on laadittu,
missä se porsaanreikä on. Kyllä tässä nyt
edelleenkin syyttävä sormi osoittaa valtiovarainministeri
Kataiseen, että hänen pitäisi nyt ruveta
puuhaamaan ja järjestelemään. Ei riitä,
että Ruotsissa ja Saksassa ja muuallakin on tämmöistä harkittu
näitten 11 syyttäjän lisäksi.
Vähän tulee sellainen mieli, niin kuin nämä syyttäjätkin
vähän syyttivät, että tässä vähän
niin kuin suojellaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys tämän
rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja
selvittämisestä on yksi pieni keino, jolla mennään
oikeaan suuntaan. Täällä kerrotaan, että muissakin
maissa on asiaa harkittu. Jos löytyisi helpot keinot näitten
asioitten toteuttamiseksi ja eteenpäinviemiseksi, ei muissakaan
maissa enää mitään harkittaisi,
vaan koko EU:n alueella pantaisiin samanlainen järjestelmä ja
lainsäädäntö käyntiin.
Tällä hetkellä meillä on kokemusta
Ruotsin pohjoismaisesta järjestelmästä noin
kymmenen kuukauden ajalta, ja meidän valtiovarainministeriömme
virkamiehet ovat johdonmukaisesti viimeiset kymmenen vuotta asiaa
vastustaneet. Tämä ei ollut mennyt myöskään
edellisen hallituksen aikana läpi, vaikka se teki kuusikohtaisen
ohjelman. Ei tullut lakiesityksiä tänne meidän
käsittelyymme sen takia, että tämän
käyttöönottoon liittyy monia asioita,
joissa mietitään sitä, tuoko tämä lisää kustannuksia
ja minkälaisia muita ongelmia tämä käänteinen
arvonlisäverojärjestelmä tuo.
Kokoomuksen eduskuntaryhmä on tässä täysin
yksimielinen ja puheenjohtaja Kataisen takana. Mikäli osoittautuu
enemmän niitä plusmerkkisiä asioita kuin
negatiivisia asioita, niin tämä hallitus tuo tätä koskevan
käänteisen arvonlisäverojärjestelmän
joko kokeiluun tai pysyvään käytäntöön
myöskin Suomeen. Eihän voi olla sellainen valtiovarainministeri,
joka sanoo, jos harmaassa taloudessa on 2,5 miljardin euron markkinat,
ettei hän haluaisi näiltä markkinoilta niitä tuloja
myöskin valtiovarainministeriön kassaan. Ei kai
kukaan nyt ihan tosiasiallisesti voi sanoa, että joku tieten
tahtoen haluaisi tässä eduskunnassa suosia harmaata
taloutta. Miettikää ihan oikein vakavasti, mitä te
sanotte, että Suomessa olisi ministeri, joka sanoisi, että minä haluan
tehdä joitakin sellaisia temppuja, (Puhemies: 2 minuuttia!)
jotka eivät suosi rehellistä yrittäjyyttä.
Sen takana täytyy aina olla.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kokoomuksen on syytä varmaan keskenään
käydä ja hankkia tätä tietoa,
jota oli käytettävissä. Siksi edellinen
hallitus teki lokakuussa 2006 tämän neljännen
talousrikostorjuntaohjelman, jossa tämä oli ykköskohta.
Nimenomaan arvonlisäveron laiminlyönnit on havaittu
vakaviksi ongelmiksi monissa EU-maissa, ja sen takia se on käytössä,
niin kuin minä totesin, Saksassa, Belgiassa, Hollannissa,
Itävallassa ja nyttemmin Ruotsissa. Meillä Verohallitus
jo 2004 arvioi, että tällä järjestelmän
käyttöönotolla voitaisiin ehkä rakennusalalla
saada kertymää arvonlisäverosta kasvamaan
jopa 130 miljoonaa euroa. Ruotsissa käsittääkseni
on jo tämä määrä nyt
ylitetty. Vakavin kysymyshän tässä on
nimenomaan se, että meillä on kyseessä myös
suuret turvallisuuteen liittyvät uhat, puhumattakaan siitä,
että rehellisten yritysten kilpailukyky vaikeutuu. Esimerkiksi
aika tuore hotelli- ja ravintola-alan selvitys paljasti, että 60
prosenttia sen alan yrittäjistä pelkää harmaan
talouden aiheuttamia vaikeuksia omassa toiminnassaan. (Puhemies:
Minuutti mennyt!) Kyllä tämä on aivan varmasti
... Niin kuin elinkeinoelämän kanssa käynnistettiin
viime kaudella hyvä keskustelu, tätä pitäisi
nyt päästä jatkamaan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi ravintola-alalta viime eduskuntakaudellahan
täällä kävivät niin
työnantaja- kuin työntekijäliitto, yhdessä kävivät
kertomassa täällä eduskuntaryhmissä,
että koettakaa nyt jotain tehdä, koska rehelliset
yrittäjät eivät pärjää sillä alalla,
kun näitä on tällaisia veronkiertäjiä.
Jotain tässä nyt pitäisi tehdä,
kun se vaalikaudesta toiseen vaan rehottaa ja on harmaata työvoimaa ja
ministeri toisensa jälkeen kertoo, että ei aina tiedetä,
montako kymmentätuhatta heitä täällä Suomessa
on. Mutta kun työnantaja- ja työntekijäliitto
yhdessä tulevat lobbaamaan, niin kyllä silloin
pitäisi jo ymmärtää tässäkin
talossa, että jotain pitäisi tehdä eikä seurata.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime kaudella muun muassa ed. Vistbackan
kanssa, jolla on seuraava puheenvuoro, kiersimme Tuotevalvontakeskuksen
henkilöitten kanssa ravintoloita Helsingissä.
Totesimme puutteita, että ei lyöty esimerkiksi
tuotteiden ostoja kassaan ollenkaan. Valitettavasti minun täytyy
todeta, että valitettavan moni näistä kapakanpitäjistä kuuluivat
johonkin etniseen vähemmistöön. Mutta
näytti, että se oli ihan säännönmukaista
se toiminta, mitä tehtiin, että asioita ei pantu
kassaan, ei oltu läpinäkyviä. Me emme
halua kokoomuksessa tukea tällaista ravintolanpitoa, emme
missään tapauksessa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä, mitä ed.
Salo sanoi, pitää paikkansa. Olimme Vuosaaressa
ja Kontulassa, kierte-limme yhden illan siellä eri paikoissa.
Ja nämä, mitä ed. Salo toi esiin, olivat
konkreettisia havaintoja, mitä meillä oli. Mukana
oli myös eräs suomalainen ravintolayrittäjä,
joka totesi, että esimerkiksi keskioluen ulosmyyntihinta
oli alempi kuin hänen ravintolassaan sisäänostohinta.
Se kuvannee ainakin sitä, että jostakin erikoisesta
paikasta niitä oli ostettu, jos siinä vielä voittoa
tuli, että pystyi maksamaan vuokrat ja työntekijöitten
palkat.
Arvoisa puhemies! Tähän terrorismin rahoittamiseen
liittyvänä kysymyksenä on tullut aika paljon
soittoja tai on ainakin tullut mielikuva siitä, mihin näitä Suomeen
lähetettyjen työntekijöitten palkkarahoja
mahdollisesti käytetään. Tässä toissa
viikolla tuli Pohjanmaalta eräältä yrittäjältä soitto,
että hänellä oli kymmenkunta työntekijää,
mutta hän lopetti kaikkien työsuhteet, kun tuli
sellaisia vaateita, että pitää alkaa maksaa
pimeänä palkka. Se tuli siltä taholta,
joka välitti näitä työntekijöitä.
Kyllä tässä maassa pitäisi tällaiseen
tarkastustoimintaan satsata, jotta rehelliset yrittäjät
pystyisivät rehellisin keinoin kilpailemaan, ettei siellä ole
sitten tällaista pimeätä työvoimaa
tai harmaata työvoimaa sillä tavoin, että heidän
osaltaan palkasta ei makseta mitään velvoitteita
yhteiskunnalle.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymys on suuresta periaatteellisesta asiasta,
josta minun mielestäni eduskunta ei voi olla hiljaa. Sen
takia olen juuri esittänyt tätä lausumaa,
jolla vauhditetaan asian etenemistä. Se ei sido hallitusta
mihinkään, mutta se velvoittaa siihen, että hallitus
ryhtyy toimiin. Tässä nyt ei odottelu kyllä auta,
niin kuin olen saanut ymmärtää kokoomuksen
taholta, että tässä odotellaan ja katsellaan.
Ja aivan kohta nähdään, kun tästä asiasta äänestetään
tässä salissa, miten ne kokoomuksen edustajat,
jotka täällä suurella äänellä nyt
puhuvat asian puolesta, painavat sitten äänestysnappia,
ovatko he tosissaan tämän asian takana vai ei.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
on noussut keskustelussa vahvasti esille rakennusala, ja kieltämättä ongelmia siellä
on.
Tässä on kuitenkin muistettava se, että rakennuttajien
rooli on unohtunut keskustelussa melko tyystin. Rakennuttajilla
on tänä päivänä mahdollisuus
tarkistaa urakoitsijoitten paperit, ja yleensä jos rakennuttajat
valitsevat järjestäytyneitä urakoitsijoita,
niin nämä ongelmat ovat varmasti vähäisempiä.
Rakennuttajilla on tänä päivänä mahdollisuus
tarkistaa myös aliurakoitsijoitten paperit, ovatko ne kunnossa,
onko kaikki velvoitteet suoritettu ja maksettu. Kyllä varmaan ne
yrittäjät, jotka rakennusalalla ovat järjestäytyneitä,
ovat huolissaan siitä, että alalle on tullut kilpailua
vääristäviä yrittäjiä,
jotka eivät näitä velvoitteita hoida.
Sen takia tämä asia on erittäin tärkeä ja
tähän on pakko puuttua, että saadaan tämä asia
kuntoon.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on oikein tervetullutta
ja hyvää keskustelua. Suomessa talousrikollisuus
paisuu, harmaa talous rehottaa ja rikollisilla pyyhkii hyvin. Ulkomaisen
vuokratyövoiman työehtojen valvonta ja taustojen
valvonta vuotaa pahasti, ja tässä edellä jo
kävimme keskustelua siitä, mitä valtion tuottavuusohjelmassa
aiotaan tehdä työsuojelun valvontaresursseille.
Sadan tarkastajatyövuoden vähennystä ajetaan,
ja kuitenkin työsuojeluvalvonta on keskeinen resurssi harmaan
talouden torjunnassa.
Ulkomaisen vuokratyövoiman valvonta on vuotanut kuin
seula jo viiden vuoden ajan. Läheltä olen seurannut
sitä laivanrakennusteollisuudessa. Ihmiskauppiaat käärivät
lähes huumekauppaan verrattavia hyötyjä.
Hallituksen tahto aivan selkeästi puuttuu. Minusta on erittäin
hienoa, että Helsingin syyttäjäviraston
talousrikos-asioita hoitavat syyttävät ovat tulleet
julkisuuteen. Tässä heidän kirjelmässään
kyllä paljastuu hyvin pitkälle hallituksen tahto.
He toteavat siinä: "Poliisit, syyttäjät
ja verottajat ovat ongelmasta viestittäneet poliitikoille
ja hallitukselle. Seuraavanlaisia vastauksia on tullut: ’pitäähän sitä rikollisuutta
vähän olla’, ’tämä hallitus
ei tule tekemään asialle mitään’, ’asian
korjaaminen lisää byrokratiaa’ ja ’kiitokset
viestistä’." Tämä kertoo kyllä erittäin
hyvin asiantuntijoiden näkemyksen ja kannan. (Puhemies:
2 minuuttia!) Hallituksen tahto puuttuu torjua vakavasti talousrikollisuuden
kasvua.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjunta
on todellakin tärkeää toimintaa. Talousrikollisuudella
aiheutetaan veronmaksajille huomattavat, suunnattomat menetykset.
Edelleen talousrikollisuudella vaikeutetaan rehellisten yrittäjien
asemaa, osin tehdään heidän kilpailutilanteensa
jopa mahdottomaksi. Talousrikollisuuteen liittyy myös sosiaaliturvan
väärinkäyttöä eli pimeitä palkkoja
nostavat rakennusmiehet sekä kiertävät
osaltaan veroja että vastaanottavat sellaisia sosiaaliturvaetuuksia,
jotka heille eivät kuulu, koska he eivät ole todellisuudessa
työttöminä eivätkä heidän
tulonsa ole niin vähäiset kuin he virallisesti
ilmoittavat. Samanaikaisesti tietysti heidän työnantajansa
kiertävät veroja suunnattomilla summilla.
Näin ollen on aivan selvää, että talousrikollisuuden
ja harmaan talouden vastainen toiminta on tärkeätä,
ja tämä on todella sellainen sektori yhteiskunnassa,
jossa minäkin ostan sen argumentin, että kun tähän
torjuntaan laitetaan lisää varoja ja rikoshyödyn
takaisinsaantiin laitetaan lisää varoja, niin
tämä veronmaksajan kannalta todellakin on pluspuolelle
jäävää varojen käyttöä eli
saadaan tätä kautta enemmän takaisin
kuin sinne on panostettu. Näinhän usein sanotaan
monien yhteiskunnallisten menojen osalta ja usein perustellaan menojen
lisäämistä sillä, että viime kädessä saadaan
aikaiseksi säästöjä. Aina ei
tämä argumentti päde, mutta tässä talousrikollisuuden torjunnan
kohdalla ainakin minun mielestäni tämä argumentti
pätee.
Nyt täällä on luotu sellaista mielikuvaa,
että olisi keksitty jokin yksittäinen ...
Ensimmäinen varapuhemies:
2 minuuttia, ed. Zyskowicz, voitte jatkaa puhujakorokkeelta!
Herra puhemies! Jatkan lyhyesti täältä korokkeelta.
Nyt täällä on luotu sellaista mielikuvaa,
että olisi keksitty jokin yksittäinen hokkuspokkustemppu,
jolla voitaisiin ratkaisevalla tavalla vähentää talousrikollisuutta
ja harmaata taloutta. Tämä temppu olisi tuo keskustelussa
mainittu käännetty arvonlisäverovelvollisuus.
Haluan tehdä selväksi sen, että tämäkään
ratkaisu ei varmastikaan yksin ole sellainen hokkuspokkustemppu
kuin nyt täällä annetaan ymmärtää,
ja tämäkään ratkaisu ei varmasti
ole sellainen, ettei siihen liittyisi mahdollisesti muita ongelmia
ja etteivät rikolliset ja roistot löytäisi
uudessakin tilanteessa tilaisuutta kiertää laillisia
veroja ja maksuja.
Haluan kuitenkin sanoa, kuten täällä kokoomuksen
johdon puolelta on sanottu, että me suhtaudumme ennakkoluulottomasti
erilaisiin ratkaisuihin ja olemme halukkaita ja valmiita selvittämään
erilaisten ratkaisujen toimimisen ja tehokkuuden harmaan talouden
ja talousrikollisuuden torjunnassa. Näihin ratkaisuihin,
joiden tehokkuuden olemme halukkaita selvittämään
ja joista saatuja kokemuksia olemme halukkaita hyödyntämään,
kuuluu myös tämä käännetty
arvonlisäverovelvollisuus. Eli väitteet siitä,
että nimenomaan nykyinen hallitus ja nimenomaan nykyinen
valtiovarainministeri Katainen suhtautuisivat jotenkin erityisen
penseästi harmaan talouden torjuntaan yleensä ja
tähän esitettyyn keinoon erityisesti, ovat vailla
perustetta.
Kuten harmaan talouden asiantuntijana valtiovarainministeriössä työskentelevä Markku
Hirvonen on todennut, valtiovarainministeriössä ministerin
puoluekannasta riippumatta on useita vuosia jo suhtauduttu penseästi
ja varauksella eräisiin hänen hyvinä pitämiinsä keinoihin
ja ratkaisuihin harmaan talouden vähentämiseksi,
ja näihin on kuulunut myös tämä puheena
oleva käännetty arvonlisäverovelvollisuus.
Jos toisin olisi, kuten ed. Rajamäki täällä mielellään
antaa ymmärtää ja eräät
muutkin opposition edustajat, eli siten, että vain Katainen
ja kokoomus on tässä jostain syystä kummallisen
varauksellinen, niin olisihan jo edellisen hallituksen aikana esimerkiksi,
ed. Rajamäki, toteutettu tämä puheena
oleva uudistus, koska tämä sisältyi jo
edellisen hallituksen aikana vuonna 2006 hyväksyttyyn ohjelmaan.
Ja jos toisin olisi, jos vain Katainen olisi tässä se
kantona kaskessa oleva valtiovarainministeri, niin tuskin kai Markku
Hirvonen olisi julkisesti sanonut, että valtiovarainministeriö ja
ministerit puoluekannasta riippumatta ovat hänen näkökulmastaan
aiheettomasti torjuneet näitä hänen esittämiään
hyviä vaihtoehtoja.
Herra puhemies! Summa summarum, harmaan talouden ja talousrikollisuuden
vastainen työ on tärkeätä, torjunta
on tärkeätä, veronmaksajille aiheutetaan
tällä rikollisuuden lajilla huomattavia taloudellisia
menetyksiä, ja tähän toimintaan, sen
torjuntaan, panostettavat varat silloin, kun löydetään
oikeat keinot, tulevat veronmaksajille selvästi ja usein
moninkertaisesti takaisin. Eri keinojen tehokkuutta on edelleen
selvitettävä, mukaan lukien tämän
käännetyn arvonlisäverovelvollisuuden
soveltuvuutta. Kun ministeri Katainen ja kun hallitus tulee vakuuttuneeksi
siitä, mitkä keinot ovat oikeat, mitkä ratkaisut
vievät todellakin asiaa eteenpäin aiheuttamatta
enemmän pulmia kuin niillä ratkaistaan, niin on
aivan selvää, että tämä hallitus
jatkaa toimintaansa harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjumiseksi
ja vähentämiseksi.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz totesi, että kokoomus
suhtautuu ennakkoluulottomasti kaikkiin keinoihin. Kyllä tämä keskustelu
on kuulostanut siltä, että pikemminkin ennakkoluuloisesti,
ainakin tähän käännettyyn arvonlisäveroon.
Ei kukaan varmaan pidä tätä minään
hokkuspokkustemppuna, jossa taikurin hatusta vedetään
yksi keino, jolla kaikki ongelmat ratkaistaan, mutta kysymys onkin
siitä, otetaanko käyttöön kaikki
käytettävissä olevat keinot harmaan talouden
suitsimiseksi. Se on veronmaksajien ja rehellisten yrittäjien
kannalta oleellinen kysymys, se on kysymys nyt valtiovarainministeriön ja
valtiovarainministerin suuntaan, otetaanko kaikki käytettävissä olevat
keinot käyttöön. Nyt vaikuttaa siltä,
että valtiovarainministeri, joka johtaa valtiovarainministeriötä,
ei halua käyttää kaikkia hyväksi
koettuja keinoja.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille: Ei ole kysymys yhdestä tempusta
tässä käännetyssä arvonlisäverojärjestelmässä,
mistä puhutaan. Syyttäjät esittävät
kolmea etenemistietä eli kolmea temppua. Mutta kysymys
on siitä, että hallituksella ei ole yhtään
temppua, mitä se aikoo tehdä. Sen takia tästä asiasta
keskustellaan. Nyt tarvittaisiin hallitukselta niitä temppuja,
ja siinä ei yksi temppu riitä.
Jyrki Yrttiaho /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Zyskowiczille: Ei ole kysymys vain
uudesta lainsäädännöstä ja
sen luomisen tarpeesta, muun muassa tästä käännetyn
arvonlisäverojärjestelmän luomisesta,
vaan on kysymys myöskin olemassa olevan lainsäädännön
valvonnan heikkouksista ja puutteista. Maassa on noin 20 000
ulkomaista vuokratyöntekijää. Heidän
piti rekisteröityä verovelvollisiksi viime vuoden
alusta voimaan tulleen lain mukaan. Vain 450 on rekisteröitynyt.
Mutta tämä ei ole ministeriön mielestä mikään
ongelma. Sen sijaan ministeriö ja Verohallitus hyppäävät
jo kuudetta vuotta suomalaisten komennusmiesten niskassa. Tässä on
hallituksen linja konkreettisesti.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin vastaan, että kyse
harmaan talouden ja verottoman työn osalta ei ole pelkästään
ulkomaalaisista työntekijöistä, niin
kuin herrat siellä hyvin tietävät. Kokeilkaapa
saada kesämökille tai muualle rakennusmiehiä,
joita on kuulemma hirveästi työttöminä,
niin kummasti vaan on löytymättä työntekijöitä,
mutta siinä vaiheessa, kun palkka luvataan maksaa pimeästi,
niin kyllä työntekijöitä löytyy.
(Ed. Arhinmäki: Onko teillä kokemusta?) — Minulla
henkilökohtaisesti ei ole kokemuksia, mutta monilla muilla
on, eli tätä tapahtuu tällä hetkellä koko
ajan joka puolella maata. — Eli turha väittää,
että tässä veron kiertämisessä pimeillä palkoilla
on kyse vain ulkomaalaisista työntekijöistä, se
on yksi puoli harmaata taloutta, siihen pitää puuttua.
Ne työnantajat siinä myös kiertävät
veroja, en ollenkaan sitä kiistä.
Mutta sitten, ed. Arhinmäelle: Onko hallitus valmis
käyttämään kaikkia keinoja harmaan
talouden torjumiseksi? Hallitus on valmis käyttämään
kaikkia keinoja, joiden tiedetään toimivan, joiden
tiedetään ratkaisevan ongelmia enemmän kuin
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) aiheuttavan ongelmia. Kyllä!
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Täytyy sanoa, että kun vuosi
ja 2 kuukautta on mennyt, niin ensimmäisen kerran tällä kaudella
kuulen, että kokoomuksen taholta puhutaan harmaan talouden
ja talousrikollisuuden torjunnan merkityksestä. Ministeriaitiosta
minä en muista kertaakaan kuulleeni tähän
viittaavaa puhetta, ja eduskunnan pöytäkirjoistahan
sen voi tarkistaa, ovatko hallituksen asianomaiset ministerit puuttuneet
julkisesti tähän. Mutta teoria, ed. Zyskowicz,
ei riitä. Kyllä voi olla olevinaan tahtoa, mutta
jos ei ole yhtään tekoja tai jos teot ovat edellisen
hallituksen selviä harmaan talouden talousrikollisuusohjelman
kohtia vastaan, niin se on merkittävää.
Nimittäin se, mikä tässä on
hyvin olennaista, ed. Zyskowicz, on, että 2006 nimenomaan
niitten konkreettisten voimavaralisäysten jälkeen
todettiin, että tarvitaan lainsäädännöllisiä,
harmaan talouden torjuntaan liittyviä,
selkeitä talousrikostorjunnan tehostamiseen liittyviä ehdotuksia,
joista kolme oli valtiovarainministeriölle. Tämä käännetty
arvonlisävero on yksi, toinen oli rakennusalan neljännesvuosi-ilmoitukset
käytetyistä urakoitsijoista, kolmas oli veroviranomaisten
oikeus tehdä vertailutietotarkastuksia luottolaitoksissa.
Nämä olivat kolme selkeää esitystä. Nyt
te toteatte, että pitänee näitä selvittää.
Se on aivan merkittävä kannanotto. Te ette ole
sitoutuneita edellisen hallituksen talousrikostorjuntaohjelman selviin
päätöksiin. Annettiin lainsäädännölliset
tehtävät kolmelle ministeriölle: työ-
ja elinkeinoministeriölle, oikeusministeriölle
ja valtiovarainministeriölle. Te puhutte, että niitä on
nyt varmaan hyvä selvittää. Sehän
tarkoittaa, että te ette ole sitoutuneet näihin
talousrikostorjunnan konkreettisiin asioihin. Ja tämä on
merkittävää. Varapuheenjohtajan, ed.
Katajan puheenvuorossa oli selvästi kyllä sitä näkökulmaa, että ymmärrettiin
myös tätä sisältöä.
Eihän näitä harmaan talouden torjunta-asioita
puhumalla tehdä.
Nämä olivat hyvin voimakkaasti myöskin
korostamassa sitä kehitystyötä, mitä EU:n
puitteissa pääjohtaja Ratzelin ja kumppanien kanssa pohdittiin,
että laajentuvan unionin rajat ylittävä rikostorjunta
tulee vaatimaan ihan toisenlaista otetta. Mutta hankalaa on, jos
me emme harmaan talouden torjunnassa itse kansallisesti halua edetä ja
meillä on vielä ehkä erityisiä paineitakin, erityisiä tekijöitä,
muun muassa läpikulkutransito ja monet muut, joiden takia
pitäisi olla hyvin tarkkana. Myöskin Suomen ja
Venäjän molemminpuolinen etu on niin puupesu kuin
rahanpesu, kaksoislaskutus ja nämä kysymykset
käydä yhdessä läpi, että luottamus
ja molemminpuolinen taloudellinen hyöty näkyy.
Ei todellakaan tämä käännetty
arvonlisäveronjärjestelmä poista harmaata
taloutta, mutta se vähentäisi olennaisesti valtiolle
aiheutuvia menetyksiä ja heikentäisi rikollisten
toimijoiden saamaa kilpailuhyötyä. Kaikissa niissä rikosasioissa,
joissa tunnustukselliset rikollisryhmät toimivat, kyse
on nimenomaan kuittikauppailmiöstä, joka oleellisesti
vähenisi arvonlisäveromuutoksen myötä.
On erittäin vaikea ymmärtää,
miksi tämä järjestelmä ei toimisi
Suomessa, kun se on todettu toimivaksi useissa muissa Euroopan unionin
maissa. Tästä on tässä kysymys.
Tästä myöskin, aikani kuunneltuani
sitä hiljaisuutta hallituksen piirissä ja aikani
kuunneltuani myöskin sitä tuskaa, mikä harmaan
talouden talousrikostorjuntaohjelman eteen puskevilla ihmisillä oli,
tein joulukuun 11. päivänä kirjallisen kysymyksen
543. Siihen valtiovarainministeri Kataisen vastauksen te voitte
lukea. Minä en viitsi sitä lukea, koska "hyvää päivää kirvesvartta". Voi
esittää monisanaisesti sen, että vastustan,
en kannata. Mutta hän on sen suuressa valiokunnassa ilmoittanut
myös koskien Saksan pilottia ihan muutama viikko sitten,
ja mitään erityisiä ansioita rikoksentekomahdollisuuksia
vähentävistä ehdotuksista minulla ei
tämän hallituksen toiminnasta tule esille.
Mutta haluan kyllä sanoa, että oikeusministeriö on
päässyt liian vähällä.
Oikeusministerin kohdallahan oli nimenomaan tulliselvitysrikosten
ja rekisterimerkintärikoksen törkeän
tekomuodon säätäminen. Tältä osin
oikeusministeri on päässyt täysin vapaalle
tässä keskustelussa. Nämä ovat
erittäin tärkeitä hänelle määrättyjä vastuita,
ja tämä liittyy juuri siihen, että rekisterimerkintärikoksen
törkeätä tekomuotoa voitaisiin soveltaa
ammattimaisesti rikollisia avusta-vien yhtiökauppiaiden
ja saattohoitajien toimintaan sekä myös yleistapauksiin,
joissa rikolliset jopa merkitsevät yhtiöiden vastuuhenkilöiksi
esimerkiksi kilpailijoita tutkivia viranomaisia näiden
tietämättä. Kyllä meillä eletään
kuin pellossa, ja meillä ei ole varaa antaa tämän
asian mennä tällä tavalla.
Tässä yhteydessä ed. Zyskowiczille
on sanottava, että selvittäminen tässä yhteydessä tarkoittaa
siis aivan edelleenkin huolimatta paineista, ettei olla sitoutuneita
lokakuussa 2006 tehtyyn ratkaisuun. Eihän se mikään
salaisuus ole, että ei valtiovarainministeriön
virkamieskunta ole koskaan ollut hirveän innostunut näistä lainsäädäntövirityksistä.
Mutta edelliset valtiovarainministerit ja ministeri Heinäluoma
hyväksyivät tämän ja olivat
nimenomaan vahvasti mukana tukemassa myöskin niitä toimia,
jotka näkyivät muun muassa 2004 tulopoliittisessa
kokonaisratkaisussa. Se on jäänyt liian vähälle
arvolle. Kuten ed. Kataja totesi, on myös elinkeinoelämän
ja suomalaisen yhteiskunnan, molempien, kilpailukyky- ja turvallisuusetu,
että yhdessä käydään
nämä asiat läpi. 2004 tulopoliittinen
ratkaisu on minusta hyvin merkittävä siinä,
että tilaajan vastuut ja eräät muut asiat
pystyttiin yhdessä päättämään,
ja niitä vauhdittivat Eteläranta ja keskeiset
ammattiyhdistysliikkeen SAK:n voimat, että saatiin hallitukseen
vauhtia myös tulopoliittisen ratkaisun myötä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Maassamme on tietysti aika paljon eri alojen
pieniä yrityksiä, joille veronkierto on helppoa.
Näin olisi tärkeää saada järjestelmiä,
joilla saadaan systeemit pitäviksi, jos sellaisia onkaan.
Yksi järjestelmä ei siihen pysty.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti totean vain vielä kerran
ed. Rajamäelle, että jos tämä käännetyn
arvonlisäverovelvollisuuden siunauksellisuus asioiden ja
ongelmien ratkaisemiseksi oli täysin selvää ja
mitään selvittämistarvetta asian suhteen
ei enää ollut, niin miksi se hallitus, jossa te
olitte sisäministerinä ja jossa teidän
puoluetoverinne ed. Heinäluoma oli valtiovarainministerinä,
ei tätä säätänyt, jos
asia oli näin kunnossa? Kokoomuksen eduskuntaryhmä täällä eduskunnassa
ei varmasti olisi vastustanut tätä esittämäänne
lakiesitystä, jos hallitus sellaisen olisi tänne
tuonut.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kuten totesin, lokakuussa 2006 — ed.
Zyskowicz hyvin aktiivisesti vaaleja valmistelleena tietää,
että se oli ajankohta, jolloin hallituksen uusien merkittävien
esitysten valmistaminen kenties ei ihan onnistunut — hallitus
hyväksyi sen yhdeksi keskeiseksi toimenpiteeksi ja valtiovarainministeri
Heinäluoma pani sen virkamiesvalmisteluun. Mutta oletteko
te kaivanut missään vaiheessa niitä esityksiä,
selvittänyt missä se virkamiesvalmistelu on? Ainut,
mitä siitä on palautunut eduskuntaan, on valtiovarainministeri
Kataisen kielteinen kanta. Mutta ministeri Heinäluoma oli
hyväksymässä ja viemässä tätä valmisteluun.
Se ero on valtiovarainministereillä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Totesin tuossa äsken, että entinen
valtiovarainministeri Heinäluoma kyllä kiertää tätä salia
ympäri ulkokehää mutta ei tule puolustamaan
toimintaansa tänne saliin. Nyt olisi kyllä varmaan
paikallaan, kun hän on niin lähellä,
että kutsuttaisiin hänet tänne ja kysyttäisiin
suoraan, (Ed. Rajamäki: Miksei nykyinen valtiovarainministeri
ole täällä tämän merkittävän
käsittelyn aikana?) että jos piditte tätä asiaa
niin tärkeänä ja merkittävänä ja valtiontalouden
kannaltakin merkittävänä asiana, niin
miksei sitä esitystä tuotu viime kaudella tänne
meidän päätettäväksemme.
Sisältyykö siihen joitakin sellaisia ongelmia,
jotka ovat edelleenkin olemassa?
Toisekseen vielä haluan todeta, että niin
kuin ed. Rajamäki hyvin tietää Kansaneläkelaitoksen valtuutettuna,
meidän tietoomme, myöskin Kansaneläkelaitoksen
valtuutetuille, saatetaan vuosittain kymmeniätuhansia harmaaseen
talouteen liittyviä epäkohtia, joissa käytetään
selvästi veronmaksajien rahaa ja Kelan rahoja väärin
kiertämällä, salaamalla, puliveivaamalla,
olemalla asumassa semmoisessakin paikassa, missä ei tosiasiallisesti
asuta jne. Koko ajan tavallaan petetään valtiota
näillä tempuilla. Olisi paikallaan, valtuutettu
Rajamäki, että sielläkin me Kelan valtuutetut
nostaisimme nämä asiat kunnolla esille.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Salo
perää ed. Heinäluomaa, entistä valtiovarainministeriä,
tänne paikalle. Varmaan hänenkin paikallaanolonsa
olisi hyvä asia, mutta kyllä kait täällä nyt
kaikista eniten kaivattaisiin nykyistä valtiovarainministeriä Jyrki
Kataista paikalle. Hänen täytyisi olla täällä nyt,
mutta häntä ei näy missään.
Lausuntoja hän silti on antanut ja pyrkinyt, niin kuin
täällä on tullut jo monta kertaa esille,
välttämään suoraa vastausta
tähän kysymykseen, johon tarvitaan nopeita tekoja,
ei pelkkiä puheita.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rajamäki, nyt eivät
teidän selityksenne kyllä vakuuta. Jos tämä käännetty
arvonlisäverovelvollisuus jo vuonna 2006 edellisessä hallituksessa
oli todettu ongelmattomaksi, jos sitä oli riittävästi
selvitetty, jos oltiin vakuuttuneita siitä, että se
ratkaisee ongelmia, ainakin enemmän kuin aiheuttaa ongelmia,
niin miksi se hallitus ja valtiovarainministeri Heinäluoma
eivät tuoneet tätä asiaa eduskunnan käsittelyyn?
Eikö, ed. Rajamäki, totuus ole se, että ratkaisua
pidettiin ja pidetään edelleenkin hyvin todennäköisesti
käyttökelpoisena mutta ei oltu riittävän
vakuuttuneita siitä, että järjestelmä näin
uudistettuna toimisi tarkoitetulla tavalla, että ongelmia
ratkaistaisiin enemmän kuin niitä aiheutettaisiin, että uudistus
tuottaisi ne tulokset, joita haluttiin aikaansaada? Eli totean vielä kerran,
että kun — toivottavasti kun — selvitysten
jälkeen tästä voidaan vakuuttua, niin
ei mielestäni ole mitään estettä uudistuksen
tekemiselle ja tämänkin kohdan toteuttamiselle tästä mainitsemastanne
talousrikollisuuden torjuntaohjelmasta, edellyttäen siis,
että uudistuksella saavutetaan niitä tavoitteita,
joita sillä ajetaan, ja edellyttäen siis, ettei todellakaan
aiheuteta enemmän ongelmia kuin niitä ratkaistaan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Vielä ed. Zyskowiczille kooten: Lokakuussa
2006 ei päätetty selvittää tätä, vaan
hallitus teki talousrikostorjuntaohjelmaan täsmennetyt
lainsäädännölliset ehdotukset,
joista sovittiin, ja valtiovarainministeri pani sen valmisteluun,
lokakuussa 2006. (Ed. Zyskowicz: No mikä on selitys, ettei
se tullut tänne?) Vuosi ja kaksi kuukautta on kulunut teidän
hallituksenne aikaa, ja te olette nyt juuri ja juuri päätymässä siihen,
että olisi ehkä hyvä selvittää uudelleen
edellisen hallituksen talousrikostorjuntaohjelma, mutta tähän
saakka teidän valtiovarainministerinne on avoimesti vastustanut
tätä asiaa niin eduskuntaan kuin suureen valiokuntaan
ja ministerineuvostoon päin. Ei edellinen hallitus selvittänyt,
vaan se päätti, että tämä toteutetaan.
Te olette pysäyttäneet sen. Kysymys on siitä,
miksi.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Mikään laki ei ole estänyt
tähän päivään mennessä virheellisiä käytäntöjä ja
rikollista toimintaa rakennusalalla, vaikka sitä olisi
yritetty estää kuinka monen hallituksen toimesta.
Se, mitä peräänkuulutan ja nimenomaan
nopeudessa peräänkuulutan, on kyllä isojen
työmarkkinajärjestöjen ja työntekijäjärjestöjen
ja työntekijäryh-mien omat asenteet. Schengen-rajan,
itärajan, vuotaminen ja Venäjän viranomaisten,
kaikentasoisten viranomaisten korruptio osaltaan ovat kyllä vaikuttamassa
myöskin siihen, miten rahanpesu ja ihmisten kulkeminen
Schengen-rajojen ulkopuolelta Suomeen etenee ja tapahtuu. Kyllä se
kansan omien asenteiden muuttaminen on yksi suurimpia tekijöitä,
oli sitten hallitus mikä tahansa. Nyt muun muassa nämä sähköiset viestilait,
mitä yritetään tällä hetkellä viedä läpi ja
joita te muun muassa aika paljon vastustatte siellä puolella
salia, ovat osa tätä rikollisuuden torjuntaa jatkossa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rajamäki, sanoin teille
edellisessä puheenvuorossani, että selityksenne
eivät vakuuta; nyt pitää sanoa, että selityksenne
päinvastoin hämmentävät. Jos
tämä asia oli niin selvä edellisen hallituksen
aikana vuonna 2006, että ei ollut enää mitään
selvittämisen tarvetta, oli pelkästään
pykälien kirjoittaminen ja esityksen tuominen tänne,
niin vielä suuremmalla syyllä kysyn, miksi näin
ei tehty.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Vastaus on se, että vuoden ja kahden
kuukauden aikana valtiovarainministerin vaihdoksen seurauksena tämän,
kuten muidenkaan talousrikostorjuntaohjelman konkreettisten lainsäädäntömuutosten,
osalta ei ole tapahtunut etenemistä. Asiantuntijat toteavat,
syyttäjät julkisesti, että ne ovat toteuttamatta,
ne on pysäytetty. Te voitte käydä tästä ihan
omassa piirissänne keskustelun. Syy löytyy hyvin
läheltä.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Arhinmäki alussa sanoi,
vihreät ovat kannattaneet tätä käänteistä arvonlisäveroa. Haluaisin
nyt kuitenkin todeta, että edettiin tässä nyt
miten tahansa, selvitysten kautta tai suoraan, niin aikaa ei varmaan
ole hukattavaksi sen takia, että tässä vaan
koko ajan kytketään Suomen ta-loutta yhä syvemmälle
tähän harmaaseen ja laittomaan toimintaan.
Kun ed. Karhuvaara täällä sanoi,
että ihmisten asenteiden pitää muuttua,
ja hän syytti Schengen-alueen korruptoituneita viranomaisia,
niin kiinnittäisin nyt huomiota yhteen asiaan, joka on
luonut maaperää tälle toiminnalle, ja
se oli se virhe, joka tehtiin silloin, kun Euroopan unioniin liittyivät
nämä uudet jäsenmaat ja säädettiin
tämä kahden vuoden siirtymäaika näille
työvoiman vapaan liikkuvuuden rajoituksille. Silloin opetettiin
suomalaiset työnantajat keplottelemaan säädöksillä ja
turvautumaan vuokratyövoiman käyttöön.
Ja kun täällä lueteltiin näitä tilastoja
siitä, kuinka moni työntekijä oli rekisteröitynyt — oliko
se ed. Valpas vai kuka — se oli pieni osa, niin väittäisin,
että siellä on hyvin paljon näitä vuokratyöntekijöitä myöskin — täytyy
olla, eikö vaan — (Ed. Rajamäki: Vielä hullumpi
tilanne olisi tullut, jos suoraan olisi tehty!) niissä tilastoissa, ja
heidän työehtojensa valvominen on osoittautunut äärimmäisen
vaikeaksi. Jos olisi heti alun perin luotu semmoinen tilanne, että Virosta
olisi voitu tulla Suomeen ihan normaalin työnantajan ihan
normaaleille palkkalistoille työntekijänä, niin
olisi varmaan vältytty aika monelta ongelmalta. Mutta kuten
sanottu, vihreät ovat tukeneet tätä käänteistä arvonlisäveroa.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun täältä takaa
on katsellut ja kuunnellut tätä kinastelua tästä harmaan
talouden, rahanpesun lakiesityksestä, voi todeta, että on
edelleen huomioitava se, että meillä on edelleen
porsaanreikiä harmaan talouden kitkemisessä Suomessa paljon
ja työ on varmasti kesken ja paljon tarvitaan vielä uudistuksia.
Yhteiskunta muuttuu vauhdilla koko ajan meidän ympärillämme
niin Suomessa kuin sitten muuallakin. Työmarkkinat, työllisyysmarkkinat,
ja työperäinen maahanmuutto esimerkiksi tuo tähän
paljon uusia asioita. Meidän täytyy todellakin
paneutua siihen, että tähän rahanpesuun,
harmaan talouden estämiseen tähtääviä uusia
esityksiä ja uusia lakeja tuodaan myöskin tähän
saliin ja päästään eteenpäin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Positiivista on kuitenkin se, että meillä on
täällä tänään hallituksen
esitys laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja
Suomi on ollut tässä koko ajan myöskin
aktiivinen. (Ed. Rajamäki: Se on EU:n direktiivin ansiota,
EU:n ansiota!) — Aivan, EU:n ansiota. Täällä on
paljon myöskin sellaisia, jotka sanovat, että EU:sta
tulee ainoastaan huonoa; EU:sta tulee myöskin paljon hyvää.
Ed. Hautala palautti meidän mieliimme kuitenkin tärkeän
asian, ja se on tämä kahden vuoden siirtymäaika.
Me muuten äänestimme, ed. Rajamäki, siinä laissa
eri lailla: minä vastustin sitä siirtymäaikaa,
ja te olitte sen puolesta. Ja nyt te varmaan myönnätte,
että te teitte virheellisen päätöksen
silloin. Se oli virhe, ja asiantuntijatkin kertovat, että Suomi
teki silloin virheellisen päätöksen,
josta aiheutui meille lisää ongelmia. Olimme silloin
eri puolilla, ja nyt te olisitte oikein fiksu, jos te kertoisitte,
että silloin teitte väärän johtopäätöksen.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle: Hallituksen toimenpiteet eivät
ole vaikuttaneet millään tavalla tähän,
että täällä keskustellaan tästä asiasta,
vaan kyseessä on, niin kuin tässä jo
välihuutoja tuli, EU-direktiivi. Ja tässä yhteydessä,
(Ed. Salo: Mitenkäs te äänestitte siirtymäajasta?)
ed. Salo, puhutaan nyt harmaan talouden veronkierrosta, kuittikaupasta,
ja näitä puheita ei olisi voitu pitää,
ellei tämä asia olisi tässä direktiivimuodossa
tullut tähän saliin. Siitä on nyt kysymys.
(Ed. Hautala: Kyllä olisi voitu!) Eli hallituksella ei
ole mitään ansiota tämän asian
suhteen, ainoastaan se on toiminut jarrumiehenä koko asiassa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Jos tarkastellaan laajemmin työmarkkinoita,
työvoiman liikkuvuutta, harmaan talouden, laittoman työnteon
kysymyksiä, voi olla, että siirtymäajat
eivät ole olleet ollenkaan meille riittäviä.
Itse asiassa minä luulen, että Romanian, Bulgarian
vastaavissa kysymyksissä me tulemme vielä näkemään,
että työmarkkinoiden hallinta ei ole välttämättä kunnossa. Esimerkiksi
komissaari Frattinin johdolla komissio ja ministerineuvosto teki
tosissaan töitä harmaan talouden estämiseksi
ja nimenomaan työvoiman valvonnan ja ihmisoikeuksien puolesta
ja työmarkkinoiden tervehdyttämisen suuntaan. Tältä osin
meillä on erittäin vakava ongelma koko Euroopan
unionissa, ja tältä osin voi olla, että mekin
olemme monissa asioissa vielä näkemässä vasta
sitä, mitä todella meillä on edessämme.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Aivan lyhyesti vielä, puhemies: Teen tästä sen
johtopäätöksen, että ed. Rajamäki
oli sitä mieltä, että hän teki
oikein, kun hän ajoi niitä siirtymäaikoja,
ja oli äskeisen puheenvuoron perusteella sitä mieltä,
että niiden olisi pitänyt olla vieläkin pitempiä.
Onko tämä johtopäätös
aivan oikea? (Ed. Rajamäki: Tulkitkaa ihan vapaasti!)
Keskustelu päättyi.