17) Hallituksen esitys laiksi Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskuksesta ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmisto on aina kannattanut vahvaa aluepolitiikkaa
ja minä olen vahvan aluepolitiikan kannattaja. Ihmisillä pitää olla
oikeus asua, elää ja tehdä töitä kotipaikkakunnallaan,
kotiseudullaan. Olen sitä mieltä, että kun
luodaan uusia työpaikkoja, niitä pitää luoda
nimenomaan alueille, joilla on pulaa työpaikoista, luoda
ihmisille mahdollisuuksia omalla kotiseudullaan tehdä töitä. Näin
pitää toimia Kemijärven, Kajaanin, Kaskisen,
Voikkaan ja monien muiden paikkakuntien osalta. Ihmisillä pitää olla
dramaattistenkin työllisyysseurausten jälkeen
mahdollisuus asua ja elää siellä, missä ovat
ystävät, on perhe, sukulaiset, koko yhteisö.
Mutta koska minä olen vahvan aluepolitiikan kannattaja,
olen sitä mieltä, että ihmisillä pitää olla
oikeus omaan kotipaikkaansa, asua siellä ja työskennellä,
olen sitä mieltä, että sen pitää koskea
myös helsinkiläisiä siinä missä muitakin
suomalaisia ja niitä, jotka asuvat Helsingin alueella.
Silloin kun luomme uusia työpaikkoja, minä helsinkiläisenäkin
olen sitä mieltä, että niitä uusia
valtion työpaikkoja ei ennen muuta pidä luoda
Helsinkiin. Emme me helsinkiläiset ole sitä mieltä,
että kaikkien pitäisi muuttaa Kehä ykkösen
sisäpuolelle. Se merkitsee korkeita asuntojen hintoja,
se merkitsee koko ajan pulaa päiväkotipaikoista,
ylisuuria luokkia. Mutta samaan aikaan olen sitä mieltä,
että jo olemassa olevia, täällä olevia
työpaikkoja ei pidä siirtää toisaalle niin,
että ihmiset joutuisivat muuttamaan pois omalta kotiseudultaan
omien sukulaisten, omien ystävien, oman sosiaalisen piirin
ulottumattomiin toisaalle.
Kun puhutaan Lääkelaitoksesta, niin kysymys on
juuri siitä, puolustammeko me sitä oikeutta, mikä ihmisillä pitää olla
työskennellä omalla kotiseudullaan. Minun mielestäni,
koska minä puolustan sitä silloin, kun kysymys
on Kemijärvestä, Kajaanista, Kaskisesta, Voikkaasta,
niin minä puolustan sitä myös silloin,
kun kysymys on Helsingistä ja Pääkaupunkiseudusta.
Sen vuoksi minusta Lääkelaitoksen siirtäminen
ei ole sellaista aluepolitiikkaa, jota voi tukea, koska ei ole oikeudenmukaista
pakottaa ihmisiä muuttamaan työn perässä pois
omalta kotiseudultaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Hallituksen lakiesitys Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksesta on asiallinen eikä sitä ole mitään
syytä hylätä, ei edes sillä perusteella,
että sen perusteluista löytyy maininta laitoksen
sijoittamispaikasta. Itse laissahan sitä paikkaa ei ole määritelty
mihinkään. Tämä uudistus näyttää vastalauseidenkin
valossa olevan sisällöllisesti ihan ok, ja näin
ollen en näe mitään syytä eikä eduskuntaryhmämme
näe syytä, että tämä esitys pitäisi
hylätä. Tämä on syytä hyväksyä.
Sen sijaan on mahdollista, että eduskunta perusteluissa
ottaa kantaa laitoksen sijoittamiseen, on sitten kysymyksessä uusi
tai vanha. Osittainhan tämä on uusi, osittain
tämä on vanha, minun arvioni mukaan. Lääkelaitosta
ei enää tämän jälkeen
ole, mutta samoja tehtäviä hoitava ja vähän ehkä laajempi
uusi laitos ollaan perustamassa, tai keskus, tarkkaan ottaen. Tällaisen
uusivanhan sijoittaminen on tietysti hyvin tarkkaan harkittava, ja
perusteluja löytyy puolin ja toisin. Automaattisesti sen
ei tarvitse olla Helsingissä, mutta ongelmia toki on, jos
se sijoitetaan Kuopioon.
Sinänsä alueellistaminen on aivan perusteltua,
järkevää, mutta se tulee tehdä tietysti
selkein reunaehdoin ja tarkan harkinnan pohjalta. Onko tässä nyt
käytetty riittävän tarkkaa harkintaa,
siitä voidaan olla monta mieltä. Itse olen sitä mieltä,
että ei ole käytetty riittävää harkintaa,
vaan on tehty päätös jo kauan sitten,
että tämä uusivanha laitos, keskus, sijoitetaan
Kuopioon.
Muistan 1970-luvulta, että kun perustettiin Työsuojeluhallitus,
niin se sijoitettiin silloin Tampereelle. Sen jälkeen sitten,
kun virkamiehiä siellä oli iso määrä,
niin kerrottiin, että aina puolet Työsuojeluhallituksen
virkamiehistä on matkalla Helsinkiin junassa ja toinen
puoli palaamassa Helsingistä Tampereelle. Näin
he sitten Toijalan vaiheilla, nykyisen Akaan vaiheilla, ehkä kohtasivat.
Ei varmasti ihan näin radikaali tilanne ollut, mutta kun
tuo Työsuojeluhallitus oli aika paljon myös nimenomaan
viranomaistehtäviä hoitava valtion yksikkö,
niin näillä virkamiehillä oli tavattoman
paljon tarvetta olla Helsingissä. Piireissähän
oli sitten ne viranhaltijat, jotka tekivät varsinaisen
tarkastustyön kentällä, ja he olivat
hajautettuina työsuojelupiirien toimistoihin ja osin siis
myös kuntatasolle. Työsuojeluhallitus sitten lakkautettiinkin
ja yhdistettiin ministeriöön ja niin sitä ei
Tampereella enää ole. Siellä on jotakin
muuta siinä isossa talossa.
Herra puhemies! Siis alueellistamista pitää määrätietoisesti
jatkaa. Se on ihan perusteltua, mutta erittäin tarkan harkinnan
ja valmistelun jälkeen henkilöstöä kuullen
ja kokonaisetua tarkkaan harkiten ja myös taloudellisten
tarkkojen laskelmien pitää aina olla mukana. Tässä yhteydessä,
kun käsitellään tätä nimenomaista
keskusta, näitä tietoja ei meillä valitettavasti
ole, vaan hyvinkin suuri haarukka on esimerkiksi kustannuksista
ja sitten myös sijoituspaikan vaikutuksista.
Herra puhemies! Ed. Päivi Räsänen
on tehnyt sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöön
vastalauseen, jonka mukaan me kannatamme lakien 1—5 hyväksymistä,
mutta esitämme lausumaa. Vastalauseen lausumaehdotus kuuluu
näin: "Eduskunta edellyttää, että Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toiminnot toteutetaan
muodostamalla Kuopioon lääkehuollon kehittämis-,
tutkimus- ja koordinointitehtävistä vastaava yksikkö toiminnallisesti
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yksikön yhteyteen sekä jättämällä Helsinkiin
yksikkö, jonka vastuulle kuuluvat lääkealan
lupa- ja valvontatehtävät."
Herra puhemies! Ehdotan, että eduskunta hyväksyy
tämän lausuman. Totean, että nämä Kuopioon
esittämämme lääkehuollon kehittämis-, tutkimus-
ja koordinointitehtävät ovat sellaista asiantuntijatyötä,
johon Kuopiosta löytyy hyvät edellytykset, kun
taas lääkealan lupa- ja valvontatehtävät
ovat sellaisia tehtäviä, joiden yhteys ministeriöön,
eri ministeriöihin ja eri keskushallinnon viranomaisiin
ovat tavattoman tärkeitä. (Ed. E. Virtanen: Sinäkin,
Brutukseni!) Siksi ne on syytä jättää Helsinkiin.
Herra puhemies! Uskon, että tämä ed.
Räsäsen laatima lausuma johtaisi hyväksyttynä sellaiseen
tilanteeseen, että kokonaisedut olisi hyvin turvattu, olisi
taloudellisesti perusteltu ja sekä Kuopio että Helsinki
hyötyisivät. Ennen kaikkea koko lääkealan
kehittäminen, joka on tavattoman tärkeää,
saisi sellaisen kohtelun, että se kestäisi tulevat
vuodet erittäin hyvin. Siksi siis ehdotan, että tämä lausuma
hallitusta velvoittavana hyväksytään.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Sen jälkeen kun ministeriö teki
tästä Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskuksesta sijoittamispäätöksen,
30 virkamiestä irtisanoutui Lääkelaitoksesta.
Se jo osoittaa sen, että ed. Kankaanniemen mainitsemaa
harkintaa tässä alueellistamispäätöksessä ei
ole kyllä riittävästi käytetty.
Perusteetkin hän toi hyvin esille. Joskus kompromissiratkaisun
hakeminen olisi erinomainen ratkaisu, ja sillä saataisiin
aikaan toimivia ja turvallisia tapoja tehdä asioita. Ed.
Räsänen on vastalauseessaan esittänyt
erinomaista kompromissilausumaa, jonka ed. Kankaanniemi äsken
esitteli ja perusteli hyvin, ja tätä lausumaehdotusta
on helppo kannattaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä esitetään
suomalainen lääkehallinto yhdistettäväksi
selvitysmies Jussi Huttusen esityksiin pohjautuen. Tässä lakiesityksessä ei
siis oteta kantaa siihen, missä tämän
uuden Lääkealan keskuksen pitäisi sijaita.
Siitä ei säädetä tässä laissa.
Siinä katsannossa tämä lakiesitys on
erinomainen. Valiokunnassa lähes kaikki asiantuntijat pienin
poikkeuksin, siis sisällön muutamiin pykäliin
liittyen, pitivät tätä erinomaisena.
Esimerkiksi Lääkelaitoksen aiempi johtaja Wahlroos
totesi kuulemisessa, että hänen mielestään
itse lakiesitys on hyvä kahdella poikkeuksella, joista
toinen kosketteli näitten välineitten sijaintipaikkaa.
Olen ed. Arhinmäen kanssa aivan samaa mieltä alueellistamisen
perusteista. Ainoa asia, missä olen eri mieltä,
on hänen johtopäätöksensä siitä, että tässä tapauksessa
Lääkelaitoksen alueellistaminen sotisi näitä periaatteita
vastaan.
Kristillisdemokraattien lausumaesitys on aivan erinomainen,
kun unohdetaan se, mikä on tämän lakiesityksen
todellinen sisältö (Puhemies: 2 minuuttia!) eli
koko tämän alan yhteen kokoaminen. Siinä katsannossa
se on huono.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Ministeri Liisa Hyssälä ilmoitti
19. päivänä elokuuta viime vuonna Lääkelaitoksen
ja Rohdon lakkauttamisesta ja uuden Lääkealan
keskuksen perustamisesta sekä alueellistamisesta. Mielenkiintoista on
se, että hän ei ollut keskustellut suunnitelmastaan
lääkevalvontaa tuntevien asiantuntijoiden kanssa,
ei Lääkelaitoksen johdon kanssa, ei henkilöstön
kanssa, ei myöskään sosiaali- ja terveysministeriön
lääkealaa tuntevien virkamiesten kanssa. Ministeri
Hyssälä ei ole täällä vastaamassa
siihen, kenen kanssa hän oli keskustellut niin sanotun
uuden Lääkealan keskuksen perustamisesta sekä alueellistamisesta.
(Ed. Kankaanniemi: Erkki Virtasen kanssa?) — Sen tiedän,
että se ei ollut Erkki Virtanen.
Mielenkiintoista on myös, herra puhemies, se, että tämä suunnitelma
tuli täydellisenä yllätyksenä myös
sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikölle,
joka sai tietää tästä hankkeesta
edellisenä päivänä kello 15.15.
Kello 15.15 kansliapäällikkö saa tietää hankkeesta,
josta ministeri kertoo seuraavana päivänä,
19.8.
Tänään käsittelyssä oleva
laki on seurausta siitä, että piti niin sanotusti
perustaa uusi laitos, jotta alueellistaminen voidaan panna toimeen. Muussa
tapauksessahan näin ei olisi voitu tehdä, jos
ei olisi kyse ollut niin sanotusta uudesta laitoksesta. Tosiasiassa
kuitenkin on kyse Lääkelaitoksen pakkosiirrosta
Kuopioon.
Mitä tämä uusi on? Hallituksen esityksen
mukaan uuteen laitokseen tulee Lääkelaitoksesta 200
virkaa ja 9 virkaa siirretään Terveyden ja hyvinvoinnin
laitokseen. Eli tämä paljon mainostettu uusi,
jonka takia siirretään 200 ihmisen työpaikat,
onkin 9 virkaa ja heidän työpanoksensa. 9 virkaa
ja heidän työpanoksensa. Tulevaisuudessa on tosin
kaavailtu tämän nousevan 20 virkaan, mutta rahoitusta
ei ole tähänkään osoitettu.
Ministeri Hyssälä muuten vastoin parempaa tietoaan
kehuu, että nyt kootaan lääkealan hallintoa
yhteen. Samaahan me kuulemme myöskin eräiltä täällä olevilta
kansanedustajilta, jotka eivät ole tutustuneet tähän
nykyiseen Lääkelaitokseen. Ei koota, päinvastoin
hajotetaan, kun ter-veydenhoidon laitteet ja tarvikkeet siirretään Valviralle.
Kehitys on tässä suhteessa täysin päinvastainen
kuin muualla Euroopassa. Pääkaupunkiseudulle jäävät
edelleen kaikki muut lääkehallinnon ja -alan toiminnat.
Ei siis kysymys ole mistään lääkealan
hallinnon yhteenkokoamisesta, niin kuin eräät
täälläkin istuvat kansanedustajat väittävät.
Pääkaupunkiseudulle jäävät
Kela, Hila, sosiaali- ja terveysministeriö, Thl, Valvira, Helsingin
yliopisto, Lääketeollisuus ry, Lääketietokeskus,
Myrkytystietokeskus, Suomen Apteekkariliitto, Suomen Lääkäriliitto
jne. jne. jne.
Suurin osa Suomessa toimivista lääkeyrityksistä sijaitsee
Etelä-Suomessa. Lääkekeskus viedään
kauas muusta lääkealan hallinnosta ja kauas kaikista
sidosryhmistä. Onhan tämä kummallista.
Kun ensimmäisen kerran keskustelin ministeri Hyssälän
kanssa tästä hankkeesta, niin hän ei tiennyt
lainkaan, mitkä ovat Lääkelaitoksen tehtävät.
Hän luuli, että se on niin kuin tutkimus- ja kehittämiskeskus.
Hänellä ei ollut minkäänlaista käsitystä siitä,
että Lääkelaitos on lupaviranomainen.
Ja on mielenkiintoista jälleen kerran kysyä, keneltä hän
oli saanut niin puutteelliset tiedot Lääkelaitoksen
toiminnasta. Minä tiedän muuten vastauksen.
Lain yleisperusteluissa todetaan, että "uudistuksella
saataisiin lääkkeisiin liittyvää osaamista nykyistä paremmin
osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää".
Tosiasiassa uudistus tulee aiheuttamaan sen, että merkittävä osa lääkevalvonnan
osaamisesta menetetään. Sen osaamisen uudelleen
hankkiminen kestää vuosia, ja niin sanotun historiatiedon
kadotessa ei ehkä ole koskaan mahdollista päästä entiselle
tasolle.
Täällä on jo viitattu siihen, että alueellistamisen
kustannuksia ei ole arvioitu. Lääkelaitoksen siirrossa
on kyse siitä, että on kokonaisuudessaan laiminlyöty
sellaisen selvityksen tekeminen, jossa nämä kustannukset
olisi huolellisesti selvitetty. Näyttää siltä,
että kustannukset nousevat kymmeniin miljooniin. Miksi
valtiovarainministeri Jyrki Katainen on Lääkelaitoksen
pakkosiirron suhteen liberaali kirstunvartija? Siihenkin on vastaus.
Sen takia, että tämä uusi lääkealan
laitos siirretään hänen vaalipiiriinsä.
Siksi hän ei ole huolehtimassa siitä, että kustannukset selvitetään
ja arvioidaan tarkasti. Hänelle on yhdentekevää se,
kuinka suuria kustannuksia Lääkelaitoksen pakkosiirrosta
Kuopioon tulee, koska tämä siirto tapahtuu hänen
vaalipiirinsä alueelle.
Herra puhemies! Täytyy sanoa, että kun tiedän
puhemiehen tarkasti seuraavan muun muassa keskustan tapahtumia,
niin se kamppailu, mitä Lääkelaitoksen
henkilökunta on käynyt tätä prosessia
vastaan, on aikaansaanut sen, että keskustan vaalitappio
kaksissa peräkkäisissä vaaleissa on ollut
osin seurausta siitä kamppailusta, mitä Lääkelaitoksen
henkilökunta on käynyt. Lääkelaitoksen
henkilökunta on kamppailullaan antanut kuolemansuudelman
keskustan pyrkimyksille edetä asutuskeskuksissa. Ja tätä tosiasiaa
keskustapuolueen johto ei valitettavasti omissa vaalianalyyseissaan
ole valmis huomioimaan, vaikka näin on asianlaita, koska
Lääkelaitoksen kamppailusta on tullut valtakunnallisesti
merkittävä tapahtuma. Se ei ole rajoittunut vain
Helsinkiin ja Pääkaupunkiseudulle. Se on tullut
esimerkiksi tästä pakkoalueellistamista vastaan
käytävästä ja järjetöntä alueellistamista
vastaan käytävästä kamppailusta.
Laki ei tunnu olevan kaikille sama myöskään alueellistamisen
osalta. Kuinka on mahdollista, että on perustettu Valvira
ja on perustettu Ter-veyden ja hyvinvoinnin laitos ilman, että alueellistamisasetuksen
mainitsemaa alueellistamisselvitystä on tehty näiden
osalta lainkaan? Molempien uusien virastojen pääkonttori
ja kotipaikka on Helsingissä. On mielivaltaista lainkäyttöä, että sovelletaan
alueellistamisasetusta vain Lääkelaitoksen pakkosiirtoon.
Ja on valitettavaa, ettei oikeuskansleri ole vieläkään
ehtinyt ilmaista kantaansa tähän tiedossaan olevaan
ristiriitaan.
Herra puhemies! Näiden asioiden käsittely
on ollut täysin puutteellista. Siksi esitän, että nämä lakiehdotukset
hylätään.
Ongelmana, herra puhemies, on se, että tämä pakkosiirto
on tekeillä nyt tämän alueellistamisen
mantran nimikkeen alla. Ja kuitenkin kun katsomme niitä ohjeita,
joita alueellistamisesta on, esimerkiksi valtiovarainministeri on
tehnyt alueellistamisen käsikirjan, niin sen antamia ohjeita
ei noudateta, kun on laadittu Lääkelaitosta koskeva
alueellistamisselvitys. Valtiovarainministeriön omista
ohjeista siis viis, kunhan lopputuloksena on pakkosiirto Kuopioon.
Valtion tuottavuusohjelmasta muuten myös viis, kunhan lopputuloksena
on pakkosiirto Kuopioon. Kustannuksista viis, kunhan lopputuloksena
on pakkosiirto Kuopioon. Ja viis siitäkään,
että romutetaan kokonainen toimiva valtion virasto. Tämä on
aika kallista vaalikampanjaa, aika kallista vaalikampanjaa. Keskusta
kantaa siitä hedelmiä vaalitappiona. Kokoomus
pelaa kaksilla korteilla. Osa kokoomuksesta vastustaa tätä siirtoa
ja on, kuten ed. Asko-Seljavaara, kamppaillut esimerkillisesti tätä pakkosiirtoa
vastaan. Mutta pääosa kokoomuksesta ja kokoomuksen
johto kannattaa tätä pakkosiirtoa ja on ilmeisesti
sopinut keskustan kanssa siitä, että tietyt laitokset jäävät
Helsinkiin ja tietyt laitokset siirtyvät muualle.
Tällaisessa tilanteessa olemme nyt. Sen takia, herra
puhemies, olen sitä mieltä ja ehdotan, että lakiesitykset
hylätään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sanon heti tässä aluksi,
että on helppo yhtyä ed. Laakson näkemyksiin,
minkä takia kannatan hänen tekemäänsä esitystä tämän
lain hylkäämisestä. Kävin perusteellisesti
läpi tätä asiaa jo ensimmäisessä käsittelyssä,
mutta haluan myös omalta osaltani käydä läpi
asioita joiltakin osin uudestaan.
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain valmistelu
ei saa kiitosta. Se on saanut pikemminkin voimakasta kritiikkiä ja
monestakin eri syystä. Ensinnäkin valmistelussa
on irtisanouduttu professori Jussi Huttusen tekemästä asiantuntijaselvityksestä.
Lähtökohtaisesti valmistelun taustalla on aluepoliittiset
tavoitteet. Alun perin lain valmistelun lähtökohtana
oli lääkehuollon kokonaisuutta kehittämään
pyydetyn professori Jussi Huttusen tekemä selvitys. Hänen
tehtävänään oli selvittää,
kuinka sosiaali- ja terveysministeriön alaisia eri laitoksia
ja niiden toimintoja tulisi kehittää ja organisoida,
lääkehuoltoa, lääketurvallisuutta,
lääkkeiden kehittämis- ja tutkimustyötä sekä koko
sosiaali- ja terveydenhuollon kenttää. Selvitysmies
Jussi Huttunen teki perinpohjaisen selvityksen, jona aikana hän
myös kuuli laajasti koko lääkehuollon
ja sosiaali- ja terveydenhuollon kenttää. Palaute
raportin sisällöstä vastasi kaikkien
tahojen näkemystä siitä, mihin suuntaan
lääkehuoltoa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa
olisi vietävä. Tuossa vaiheessa ainoastaan Kuopion
yliopisto toi esille näkemyksen siitä, että tutkimus-
ja kehittämistyö voitaisiin siirtää Kuopioon.
Muut lausunnonantajat tukivat selvitysmies Jussi Huttusen tekemiä linjauksia valtakunnallisen
lääkehuollon kehittämisestä.
Tämä erittäin hyvin ja perusteellisesti
tehty selvitystyö olisi antanut hyvän lähtökohdan
koko lääkehuollon kokonaisvaltaiselle kehittämiselle, mutta
toisin kävi. Kaikkien yllätykseksi ja ilman mitään
todellisia perusteita ministeri Hyssälä ilmoitti
elokuussa 2008, että Lääkelaitos tultaisiin siirtämään
kokonaisuudessaan Kuopioon. Tämä oli täysin
vastoin selvitysmies Jussi Huttusen tekemää selvitystyötä,
vastoin kaikkien alan asiantuntijoiden tekemää näkemystä.
Ministeri Hyssälä ja hallitus katsoivat asiaa
ainoastaan ja vain aluepolitiikan näkökulmasta.
Ministeriön tekemät alkuperäiset tavoitteet
on unohdettu täysin. Mielestäni tämäntyyppinen
toiminta tulee heikentämään valtion työnantajakuvaa.
Tämä ei myöskään saa
kiitosta poliittisesta valmistelu- ja päätöksentekoprosessista.
Kun kuuntelee selvitysmies Jussi Huttusta, lukee hänen
tekemäänsä selvitystyötään
sekä kuuntelee lääkealan huippuasiantuntijoita,
ymmärtää nykyisen Lääkelaitoksen
henkilökunnan ja eri alan asiantuntijoiden reaktion. Hallituksen esityksellä hallitus
vaarantaa vuosiksi maamme lääketurvallisuuden
ja vaikeuttaa alan tutkimus- ja kehittämistyötä sekä vaikuttaa
vahvasti myös kansainvälisen lääkevalvonnan
ja -turvallisuuden kehittymiseen kielteisesti. Kestää vuosia
ennen kuin vastaava osaaminen pystytään saavuttamaan
tulevassa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksessa
eli Lakesissa. Tästä syystä ei ole vähäpätöistä eikä merkityksetöntä,
miten eduskunta reagoi nyt käsittelyssä olevaan
lakiesitykseen. Eduskunta on viime kädessä vastuussa. Se
kantaa vastuun päätöksistään.
Arvoisa herra puhemies! Jussi Huttusen raportin ja selvityksen
mukaan lääkehuollon suurimpana ongelmana on eri
toimintojen hajanaisuus. Tätä tukivat myös
monien asiantuntijoiden näkemykset valiokuntakuulemisessa.
Hajanaisuus näkyy myös sosiaali- ja terveysministeriössä.
Ministeriöllä ei ole yhtenäistä lääkepolitiikkaa,
ja lääkehuoltoa kehitetään erillään
muusta terveydenhuollosta. Lääkehuollon ja hoitoprosessien yleinen
suunnittelu ja lääkekustannusten hallintaan ja
lääketurvallisuuteen tähtäävä strateginen työ puuttuu.
Ongelmallista on myös, että lääkehuollon
kokonaisuudesta virkamiestasolla vastuuta ei ole kenelläkään.
Vaikka selvitysmies Huttunen toi selkeästi esille ministeriön
keskushallinnon puutteet, hajanaisuuden ja kehittämistarpeet,
ei lakiesitys kuitenkaan puutu näihin epäkohtiin.
Hallituksen esitys ei tule poistamaan lääkehallinnon
hajanaisuutta, vaikka yhtenä tärkeimmistä tavoitteista
oli toimintojen keskittäminen, työnjakojen ja
vastuiden selkeyttäminen.
Arvoisa herra puhemies! Nykyinen Lääkelaitoksen
toiminta on saanut asiantuntijoiden osalta suurta kiitosta. On sanottu,
että se on hoitanut tehtävänsä hyvin.
Se on saanut erityiskiitosta nimenomaan Euroopan unionin lääkevalvonnasta. EU-yhteistyö
ja
valvonnan koordinaatio on tiivistynyt viimeisten vuosien aikana,
ja Suomi on ollut osaltaan myönteisesti vaikuttamassa tähän kehitykseen.
Suomi on ollut myös Euroopan unionin esimerkkimaana nimenomaan
lääkevalvonnan osaamisessa ja tehokkuudessa, ja
suomalaisia toimintamalleja onkin tästä syystä viety
menestyksellisesti muiden Euroopan unionin maiden käyttöön.
Arvoisa puhemies! Päinvastoin kuin professori Huttunen
toimi, lakiesitystä on valmisteltu lähes yksinomaan
virkamiestyönä eikä lääkehuoltoon
liittyviä sidosryhmiä eikä myöskään
Lääkelaitoksen henkilökuntaa ole aidosti
kuultu. Kuulemiset on tehty juuri ennen lain valmistumista, minkä takia
ne on koettu lähinnä symbolisina eleinä ja
velvoitteina. Lain huono valmistelu on vaikuttanut monellakin tavalla
jo lääkevalvonnan toimintoihin.
Alueellistamispäätöksen jälkeen
Lääkelaitoksesta on irtisanoutunut yli 30 erittäin
asiantuntevaa ja kokenutta virkamiestä ja -naista. Henkilöstön
siirtymisestä Kuopioon on kysytty työntekijöiltä alustavasti.
199 työntekijästä 3 on ilmoittanut, että voi
muuttaa Kuopioon. Lisäksi mahdollisesti muuttohalukkaita
on toiset 3 työntekijää. Tilanne jatkon
osalta näyttää todella huonolta, jos
alueellistamispäätös tehdään
ja hallituksen esitys tämänmuotoisena hyväksytään.
Hallituspuolueen edustajat ovat tuoneet esimerkkejä siitä,
kuinka töitä pitää kehittää siihen
suuntaan, että asiantuntijatyötä voi
tehdä muun muassa etätyönä.
Kauniita ajatuksia, mutta käytännössä erittäin
vaikeaa ja joissakin tapauksissa täysin mahdotonta. 193
sanoo jäävänsä Helsinkiin. Kuinka
hallitus aikoo siirtää heidän asiantuntijuutensa
ja kokemuksensa Kuopioon?
Asiantuntijakuulemisissa todettiin, että Lääkelaitoksen
henkilökunnan vahvuutena ja erityispiirteenä on
heidän poikkeuksellisen vahva spesifi erityisasiantuntijuutensa,
joka tulee ainoastaan käytännön kokemuksen
kautta. Kun Lääkelaitokseen rekrytoidaan uusia,
mahdollisesti muodollisesti päteviä työntekijöitä,
heidän todellinen pätevyytensä alan asiantuntijuuteen
tulee vasta 5—10 vuoden käytännön
työn ja kokemuksen kautta. Tästä syystä työntekijän
menetys on todellinen tappio lääkevalvonnalle
ja lääkehuollon kehittämiselle. Hallituksen
esityksen seurauksena lääketurvallisuus ei ole
enää yhtä vahvaa kuin tänä päivänä,
vaan lääkevalvontaan liittyvät toiminnot
vaikeutuvat ja haavoittuvat useiksi vuosiksi eteenpäin.
Tämä ei voi olla alueellistamisen hinta.
Arvoisa puhemies! Useat asiantuntijat sekä selvitysmies
Jussi Huttunen ovat todenneet, että lupahallinto- ja valvontatehtävät
tulee valtionhallinnossa erottaa tutkimus- ja kehittämistehtävistä aina,
kun se on mahdollista. Tähän linjaukseen nojaten
useat asiantuntijat totesivat myös valiokunnassa, että Lääkelaitosta
tulee vahvistaa valvontaan ja lupahallintoon liittyvissä tehtävissä,
mutta alan kehittämis- ja tutkimustehtävät
tulee sijoittaa hyvinvoinnin ja terveyden tutkimus- ja kehittämislaitokseen.
Lääkehoidon kehittämiskeskus Rohto toimijana
on liian pieni, minkä takia se on järkevä sijoittaa
myös terveys- ja hyvinvointilaitokseen.
Arvoisa puhemies! Valiokuntakuulemisessa hämmennystä herätti
myös taloudellisten arvioiden epämääräisyys.
Hallituksen esityksen arviot olivat noin 7 miljoonaa, Lääkelaitoksen
yli 60 miljoonaa. Mielestäni taloudellisen arvion olisi pitänyt
tehdä riippumaton taho. Nyt meillä kenelläkään
ei ole todellista arviota tai tietoa siitä, mitä Lääkelaitoksen
siirtäminen Kuopioon maksaa. Siirto tuo myös toiminnan
vaikeutumisesta talou-dellisia menetyksiä niin lääkealan
yrityksille, potilaille kuin myös sairausvakuutusjärjestelmälle. Kyse
ei siltäkään osin ole pienestä asiasta.
Taloudelliset vaikutukset myös siitä ovat merkittävät. Näistä ei
ole myöskään selkeitä laskelmia
tai arvioita.
Arvoisa puhemies! Vastalauseemme perustuu professori Jussi Huttusen
tekemään erittäin ansiokkaaseen selvitykseen
sekä valiokunnassa kuultuihin asiantuntijoiden näkemyksiin.
Lähtökohtamme on lääkehuollon
kokonaisvaltaisen toiminnan kehittäminen, joka näillä perusteilla puoltaa
Lääkelaitoksen toiminnan olemassaoloa Helsingissä.
Näillä edellä mainituin perustein kannatan
ed. Laakson tekemää esitystä, että eduskunta
hylkää tämän lakiesityksen.
Tämän lisäksi esitän lausumaa,
joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää,
että lääkehallinnon uudistamiseksi laaditaan
esitys professori Jussi Huttusen 31.5.2008 antaman selvityksen ’Lääkehuollon
keskushallinnon kehittäminen’ pohjalta."
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän hallituksen esitykseen
yhtyen olen tehnyt lakialoitteen 45/2009, jonka valiokunta
ilman perusteluja esittää hylättäväksi.
Tässä tilanteessa olen päätynyt
siihen, että kannatan ensimmäisen vastalauseen
mukaista ja sen perustelun nojalla ed. Laakson esittämää ja
ed. Kiljusen kannattamaa hylkäysesitystä ja lisäksi
kannatan ed. Kiljusen äskettäin esittämää lausumaehdotusta.
Tässä olennaisin asia on se, että maamme
perustuslain mukaan ihmisellä on oikeus valita maassamme kotipaikkansa
ja työpaikkansa. Ja tämän tapaisilla
lakialoitteilla ja alueellistamisessa, josta tässä on
kysymys, oikeastaan riistetään ihmiseltä nämä oikeudet.
Todella se vaatisi heidän suostumusta siirtyä toiselle
paikkakunnalle, mutta jos he eivät siirry, niin he menettävät
virkansa. Ja minusta tämän tyyppistä toimintaa
ei nyt kerta kaikkiaan enää pidä suvaita.
Se on toinen asia, että tuetaan alueita voimakkaasti taloudellisesti yritystoiminnan
saamiseksi tai perustetaan uusia työpaikkoja.
Lopuksi minä lausun ihmetykseni vihreiden toiminnasta
tänä iltapäivänä. Näissä lähetekeskusteluissa
silloin kun puhuttiin yliopistolaista, passilaista ja tästä esityksestä,
oli hyvin voimakasta vastustamista heidän kannaltaan ja
nyt sitten kun asioita ollaan ratkaisemassa, niin (Puhemies: 2 minuuttia!)
ollaan täysin vaiti.
Ensimmäinen varapuhemies:
Käydään tämä keskustelu
loppuun puhujalistan mukaisesti. Pyytäkää puheenvuoroja.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä kepu
alueellistaa nyt iloisesti stalinismin hengessä. Viis veisataan
siitä, mitä ihmiset itse ajattelevat, vaan pakkosiirretään
ihmiset työn mukana. Mutta kun me elämme nyt 2000-luvun
Suomessa, niin tämähän ei käy,
ja merkkinä siitä on se, että Lääkelaitoksen henkilökunta
on irtisanoutunut, osa heistä siis. Ja kun he ovat ammattitaitoisia
ihmisiä, he löytävät kyllä itselleen
toisen työn, mutta se, mistä me löydämme
sitten sinne Kuopioon ammattitaitoista henkilökuntaa, joka
nopeasti pystyy omaksumaan kaiken sen tiedon, kaiken sen taidon,
mikä tällä irtisanoutuneella henkilökunnalla
on, niin se tässä on se hyvinkin iso ongelma,
jota tässä ei ole otettu huomioon. Kansainvälinen
yhteistyö on sellainen asia, minkä asiantuntijat
ovat useaan otteeseen tuoneet valiokuntakuulemisissa esille; todenneet,
että se tulee kärsimään huomattavasti.
Suomen hyvä maine maailmalla tulee nyt saamaan kolauksen.
Selvitysmies Huttusen selvitystyön perusteella ei missään
vaiheessa oltu ehdottamassa alueellistamista. Ehdotettiin ainoastaan
sitä, että Lääkelaitoksen toimintaa
kehitetään. Tämä alueellistaminen
ei vastaa tähän kehittämistarpeeseen. Henkilöstöä ei
ole kuultu, siirtymäajan lääketurvallisuus,
millä tavalla se tullaan hoitamaan; nämä ovat
kaikki hyvin avoimia kysymyksiä, puhumattakaan sitten näistä kustannuksista.
Kustannusten osalta haluan tähän keskusteluun
tuoda myöskin näkemyksen, jonka Lääkäriliitto
on tuonut. He toteavat, että alueellistamishankkeesta jo
aiheutunut avainhenkilöstön kato merkitsee myös
valvontaviranomaisen lupamaksuihin perustuvan tulopohjan heikkenemistä ja aiheuttaa
paineita valtion budjettiin, joka on vallitsevassa taloustaantumassa
muutenkin tiukoilla. Lääkäriliitto yhtyy
eduskunnan tarkastusvaliokunnan esittämään
huoleen alueellistamisen kustannusvaikutusten heikosta arvioinnista
ja toteaa, että lupamaksujen nousupaine heijastuu väistämättä myös
lääkkeiden hintoihin. (Puhemies: 2 minuuttia!)
Ymmärrän, että kepu näin ajaa
tätä alueellistamista, mutta sitä täytyy
kysyä, miten kokoomus on tässä tempauksessa
mukana.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että kyllä työnantajalla
on oikeus siirtää toimipaikkaa. Mutta täytyy
sanoa, että kun siirto tapahtuu ja jos se tapahtuu työntekijöiden tahdon
vastaisesti, pitää olla kyllä erityisen
vahvat perusteet sille siirrolle ja niitten pitäisi käydä selkeästi
ilmi. Mielenkiintoista on se, että kun täällä asetetaan
oikein kovat vaatimukset yksityiselle työnantajalle, niin
tuntuu siltä, että valtio paljon helpommin siirtää toimintoja,
ja silloin, kun yksityinen tekee sen, niin kritiikki on huomattavasti
kovempaa. Tässä suhteessa täytyy sanoa,
että moraalin pitäisi olla sama koskien valtion
toimintoja ja yksityisiä toimintoja.
Mutta mikä on kaikkein vakavinta tässä asiassa,
on se, että en muista kyllä pitkään
aikaan, että täällä olisi ollut
mitään esitystä, joka on niin huonosti
valmisteltu. Ed. Laakso kävi hyvin perusteellisesti oikeastaan
nämä kaikki vaiheet, ja lyhyesti vain totean,
että ihan jo selvitysvaiheesta lähtien selvitykset
eivät olleet kaiken kattavia, kaikkia vaihtoehtoja ei tuotu
esille ja selvitystyö oli tältä osin
puutteellista. Ja oikeastaan mikä oli tarve, hyvä on,
niin kuin ed. Laakso täällä ihan oikein
totesi, niin oikeastaan tosiasiallinen tarve oli siirtää Lääkelaitos
ja sen kattavat toiminnot muualle ja sitten mietitään,
millä menettelytavoilla tämä tapahtuu.
Tietysti tämähän ei ole hyvää hallintoa,
että tehdään asiat väärässä järjestyksessä ja
ilmoittamatta varsinaista tarkoitusta ja käymällä sillä liikkeelle.
Ja kyllä täytyy sanoa, että kustannusarvioiden
tekeminen tältä osin on täysin puutteellista
ja paljon julkistettu tiloja koskeva kysymys hyvin osoittaa sen,
kuinka heikkoa valmistelu on ollut, että mikään
yksityinen yritys ei voisi toimia sillä tavalla, että tehdään toimintaa
koskevia muutoksia tekemättä perusteellisia arvioita.
Ja kuten tiedetään irtisanoutumisista, niin
henkilöstön osalta tässä tapauksessa
on kyllä erittäin huonosti käyty keskustelua,
että tämä ei anna kyllä kovin
hyvää kuvaa valtion henkilöstöpolitiikasta.
Tässä suhteessa valtiolla olisi erittäin paljon
opittavaa. Ja mitä tulee itse lakiesitykseen, niin perustuslakivaliokunta
joutui kahden kohdan osalta toteamaan, että ne ovat perustuslain
vastaisia. Ne on nyt onneksi korjattu, mutta joka tapauksessa, kun
hallituksen tekninenkin esitys on tehty, niin senkin olisi voinut
tehdä perusteellisesti.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Nykyisestä alueellistamispolitiikasta
siinä muodossa kuin sitä nyt toteutetaan tulisi
kokonaan luopua ja korvata se hyvällä aluekehityspolitiikalla,
missä myöskin talouselämä otetaan mukaan
ja sitä tuetaan samalla. Nimittäin nykyinen alueellistamispolitiikka
perustuu ihmisen kaikkein alhaisimpiin ominaisuuksiin nimittäin ahneuteen
ja kateuteen, ja kuka meistä haluaa olla tämä huono
ihminen?
Lääkelaitoksen siirto toiselle paikkakunnalle aiheuttaa
kymmenien miljoonien kustannuksia valtiolle. Se rikkoo perheitä,
se vaarantaa lääketurvallisuutta ja heikentää valtion
mainetta hyvänä työnantajana. Lähdetään
siis kehittämään alueita ihan toiselta
pohjalta, niin olemme aika yksimielisiä eikä meidän
tarvitse riidellä keskenämme.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Laakso täällä kertoi,
Lääkelaitos on hyvin pitkälle lupaviranomainen,
ja tämmöisessä tapauksessa näenkin,
että tämmöisen viraston siirtäminen
on varsin kivuton toimenpide ja pidänkin hyvänä,
että se siirtyy Kuopioon.
Itse kovasti ihmettelen, kun ed. Kiljunen tuossa omassa puheenvuorossaan
arvosteli hajasijoitusta ja alueellistamista ja tiedän,
että ministeri Vehviläinen on oman alansa hallintoa
sijoittanut Lappeenrantaan ja Rovaniemelle. Pitäisikö näillä perusteilla
myös se alueellistamispäätös
sitten perua? Ei sinne Lappeenrantaankaan nyt kiljuen ole kaikki
täältä Helsingistä muuttamassa,
mutta uskon, että sekin päätös
pitää, joten nämä ovat vähän
ristiriitaisia nämä alueellistamisesta annetut
kannanotot.
Itse pidän tärkeänä, että alueellistamistoimenpiteitä jatketaan
niin Kuopion kuin Lappeenrannankin suuntaan.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen itse ollut tekemässä useita
alueellistamispäätöksiä. Tiedän,
että ne eivät ole helppoja enempää päätöksentekijälle
kuin tietysti niille virastoille tai yksiköille ja ennen
kaikkea henkilöstölle, jotka ovat tämän
alueellistamispäätöksen kohteina.
Ymmärrän hyvin ed. Laakson kamppailun tämän
puolesta, koska hän on asiaan sellaisessa henkilökohtaisessa
suhteessa, että jos normaali hallintokäsittely
olisi, mikä meillä eduskunnassa ei ole, niin hän
olisi jäävi tässä asiassa.
Mutta ihmettelen myöskin ed. Södermania, jota
pidän ja kunnioitan suurena laintuntijana, että hän
yhtäkkiä ryhtyy väittämään,
että tämä laki on vastoin kansalaisen
oikeutta valita asuinpaikkansa tai työpaikkansa.
Meillä tässä maassa valtion toimesta,
yksityisten firmojen toimesta siirretään jatkuvasti
yksiköitä paikasta toiseen eikä niiltä henkilöiltä kysytä,
haluatteko te siirtyä vai ei.
Mutta se on kummallista tämä moraalikin, josta
tässä niin kovasti on puhuttu, että se
moraali astuu kuvioon silloin, kun päätös
koskee Helsinkiä tai Pääkaupunkiseutua.
Siitä ei keskustella ollenkaan, jos jostakin muusta kunnasta
yksikkö siirretään kaupunkikeskuksiin
ja sanotaan henkilöstölle, että siirtykää mukana
tai teille tarjotaan mahdollisuus. Tässä on erinomaisen
hyvää työnantajapolitiikkaa se, että kaikille
turvataan oikeus jatkaa valtion palveluksessa eikä ketään
pakoteta siirtymään työn perässä uudelle
paikkakunnalle. Pidän suurena hurskasteluna ja moralisoimisena
hyvin yksipuoleisesti niitä puheenvuoroja, joita täällä on
pidetty.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa on maininta metropolipolitiikasta.
Nyt ministeri Kiviniemi on luvannut käynnistää metropolipolitiikkaohjelman
valmistelutyön. Hyvä niin. Nyt istuva eduskunta
ennättää käsitellä politiikkaohjelman
ennen istuntokauden päättymistä. Toivon
todella, että tuleva ohjelma ei sisällä vastaavanlaisia
pakkosiirtoja kuin nyt käsittelyssä oleva Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen siirto Helsingistä Kuopioon.
Kannatan ed. Laakson hylkäysesitystä.
Arvoisa puhemies! Kehittämispolitiikasta olen samaa
mieltä ed. Sirpa Asko-Seljavaaran kanssa, ja siihen ei
todellakaan kuulu työpaikkojen pakkosiirrot.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Ed. Manninen totesi, että hän
on ollut mukana tekemässä useita alueellistamispäätöksiä.
Itse olen alueellistamisen kannattaja ja olen tukenut alueellistamista
myös silloin, kun se on herättänyt erimielisyyksiä esimerkiksi
oman puolueeni sisällä. Mutta ed. Mannisen pitäisi
alueellistamisen asiantuntijana tietää, että Lääkelaitosta
koskevassa kysymyksessä alueellistamislain tavoitteet on
sivuutettu. Ehkä te ette ole enää moneen vuoteen
muistanut lukea tätä lakia.
Tämä laki lähtee 2 §:ssä muuten
siitä, että tämä laki edellyttää,
että sijoittamispäätökset ensinnäkin
turvaavat valtion tehtävien tuloksellisen hoitamisen; toiseksi,
turvaavat työvoiman saantia valtion tehtäviin;
ja kolmanneksi, perustuvat kaikkia hallinnonaloja koskevaan yhtenäiseen
käytäntöön ja kansanvaltaiseen
päätöksentekoon.
Miten on käynyt? Ensinnäkin tehtävien
tuloksellisuus kärsii, kun osaavista työntekijöistä luovutaan
ja organisaation hankkima osaaminen ja hiljainen tieto menetetään.
Muutto etäälle sidosryhmistä lisää kustannuksia
ja vaikeuttaa toimintaa.
Ed. Pakkanen, te puhuitte sillä asiantuntemuksella,
jonka täydellinen tietämättömyys
lupaviranomaisen tehtävistä on aikaansaanut. Meillehän
on kerrottu, että Kuopiosta löytyy asiantuntijoita.
Haluan kertoa teille esimerkin, aivan muutaman viikon vanhan esimerkin.
Kun Kuopiosta etsittiin yhtä sellaista asiantuntijaa,
joita nyt tulevaisuudessa tarvittaisiin noin 200 Kuopion lähialueella,
yhtä työntekijää, sellaista
asiantuntijaa etsittiin ja sellainen löydettiin. Sellainen
löydettiin Pariisista. Mielenkiintoista on, että työnantaja
nyt maksaa tämän henkilön matkat Pariisista
Kuopioon. Hän viikon verran Pariisista käy Kuopiossa
työssä ja sitten hän on kolme viikkoa
Pariisissa. Tämän kaltaisia henkilöitä pitäisi
löytyä nyt 200 lisää sieltä Kuopion
alueelta. Vaikka olisi kummoinenkin pystyväkin henkilökoordinaattori,
niin ei taida tällaisia henkilöitä ihan
200:ta löytyä, kun ei löytynyt yhtäkään,
kun ei löytynyt yhtäkään.
Tämä siirtyminen pienemmille työvoimamarkkinoille
vaarantaa siis riittävän asiantuntijatyövoiman
saatavuuden viraston käyttöön. Se on se
ongelma.
Sitten, ed. Manninen, alueellistamisessa on tietyt lähtökohdat.
On tämmöinen valtiovarainministeriön
ohjekirja Alueellistamisen käsikirja 25/2008,
ja tämä selvityskirja, tämä ohje
lähtee tällaisesta ajatuksesta, että alueellistamisessa
turvattaisiin yhtenäinen käytäntö,
mutta tätä ohjekirjaa ei ole lainkaan noudatettu.
Valtiovarainministeriö muusta hallituksesta puhumattakaan
ei ole pitänyt huolta siitä, että näitä ohjeita
noudatettaisiin.
Ministeri Hyssälä on tehnyt alueellistamispäätöksen
jostain, jota ei tuolloin ollut edes olemassa eikä lakiehdotusta,
joka nyt on käsittelyssä, alettu edes laatia vielä silloin.
Tällä tavalla kansanedustajat asetettiin kumileimasimen
asemaan, jotta huonosti valmisteltu, kabineteissa poliittisesti
päätetty alueellistaminen vietäisiin väkisin
päätökseen. Tämä ei
ole kansanvaltaista päätöksentekoa, jota
tämä laki alueellistamisesta edellyttää.
Toivoisin, että ed. Pakkanen tutustuisi vielä kerran
siihen, mitä tämä lupaviranomainen-sana tarkoittaa
tässä Lääkelaitoksen tapauksessa.
Se saattaa olla hieman monimutkaisempi kuin yhden töpselin
irrottaminen Helsingistä ja sitten töpselin paneminen
Kuopioon seinään kiinni.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin omalta osaltani vastaan
ed. Pakkasen tekemiin kysymyksiin, jotka hän kohdisti minulle.
Ensinnäkin haluan todeta sen, että en vastusta
millään tavalla alueellistamispolitiikkaa, mutta
sen lähtökohtana pitää olla,
että sen toiminnan, joka alueelle sijoitetaan, täytyy
olla toiminnallisesti sellaista, että se vahvistaa alueen elinvoimaisuutta.
Mutta ennen kaikkea, jos sen tehtävänä on
tuoda meidän valtakuntaamme jotain spesifiä erityisosaamista
tai -toimintaa, sen pitää palvella koko meidän
valtakuntaamme vähintään yhtä hyvin
kuin sen, mikä se toiminta oli ennen kuin tämä siirto
mahdollisesti tapahtui.
Väylävirasto on aivan eri asia kuin tämä Lääkelaitoksen
siirtäminen. Ensinnäkin Lääkelaitoksen
toiminta ja valvonta ja lupatoiminta edellyttävät
erityistä asiantuntijuutta. Se vaatii korkean koulutuksen
lisäksi 5—10 vuoden käytännön
kokemusta, ja tämän tyyppisen toiminnan, asiantuntijaorganisaation,
siirtäminen on eri asia kuin viime hallituskaudellakin
esimerkiksi erilaisten palveluyksiköiden siirtäminen
tai sitten mahdollisesti Väyläviraston siirtäminen.
Nyt, kun nämä 30 henkilöä ovat
irtisanoutuneet Lääkelaitoksesta, he ovat ensinnäkin
kansainvälisesti huippuosaajia, joitten osaaminen on jo
sinällään erittäin arvokasta.
Nyt, kun heidän tilalleen on yritetty hakea vastaavia ihmisiä ja osaamista
tilalle, ei ole löydetty yhtään ainutta pätevää.
On voitu todeta, että on muodollisesti pätevä,
mutta kun se asia sisällöllisesti vaatii spesifiosaamista,
niin sellaisia ihmisiä meidän valtakunnastamme
ei löydy. Sen takia tämä on erilainen
asia kuin mahdollisesti muut.
Toinen asia. Tämä ei ole minulle millään
tavalla henkilökohtaisesti aluepoliittinen kysymys. (Puhemies:
2 minuuttia!) Tämä on ennen kaikkea lääkevalvontaan
ja lääketurvallisuuteen liittyvä kysymys,
joka koskettaa meidän kaikkien ihmisten turvallisuutta
tänä päivänä ja tulevaisuudessa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Alun perin ei ollut tarkoitus osallistua
tähän keskusteluun, mutta kun kuuntelin noita
puheenvuoroja, niin pääsääntöisesti
ne olivat todella varsin yksipuolisia, jopa pöyristyttäviä.
Totean heti aluksi, että on helppo yhtyä niihin
ajatuksiin, joita ed. Manninen tuossa äskeisessä puheenvuorossaan
esitti.
Paikallis- ja aluehallinnosta näitä valtion
työpaikkoja on vähennetty jo vuosikausia, ja kun maakunnista
näitä toimintoja on lopetettu, niin siellä työntekijöille
ei ole annettu mahdollisuutta paikkakunnalta siirtymisen tai sille
jäämisen välille, toki, jos työttömäksi
jää sille paikkakunnalle tai saa muun työpaikan.
Vuosia on tosiaan peräänkuulutettu sitten keskushallinnossa
näitä järjestelyjä.
Nyt, kun tätä alueellistamista on tehty, jonkin verran
työpaikkoja on siirretty maakuntiin, ne ovat menneet poikkeuksetta
maakuntakeskuksiin. Nyt toivoisi jatkossa, kun uskon, että kuitenkin
näitä alueellistamisia tehdään
myös jatkossa, että myös muut paikkakunnat
pääsisivät osallisiksi kuin maakuntakeskukset,
koska kun nämä työpaikat ja siirrot sinne
tulevat, niillä ei kovin suuria heijastuksia ole kuitenkaan
sitten näitten alueitten reunoilla näille pienemmille
paikkakunnille.
Sitten kuitenkin haluaisin vielä lopuksi, arvoisa puhemies,
ed. Asko-Seljavaaralta kysyä, mitkä ne toiminnot
sitten ovat, kun haluaisitte kokonaan romukoppaan tämän
alueellistamisen saattaa. (Puhemies: 2 minuuttia!) Toivon joitakin
esimerkkejä ja niitä resursseja, miten niitä oltaisiin kohdentamassa.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. A. Kiljuselle haluan todeta, että olen tarkoin
perehtynyt Väyläviraston ja Turvallisuusviraston
alueellistamiseen, ja työryhmä esittää,
että k aikkein taloudellisin, järkevin ja oikein ratkaisu
olisi pysyttää virastot kokonaisuudessaan Helsingissä,
mutta jos on pakko alueellistaa, niin alueellistetaan sitten Lappeenrantaan
ja Rovaniemelle.
Elikkä aivan samalla tavalla kuin te vetoatte asiantuntijalausuntoihin,
jos vedottaisiin siinä, niin Lappeenrantaan ei tulisi yhtään
työpaikkaa. Kuitenkin tästä asiantuntijatyöryhmän
ensisijaisesta esityksestä huolimatta olen sitä mieltä,
että Väylävirastoa pitää alueellistaa
Lappeenrantaan ja Turvallisuusvirastoa Rovaniemelle.
Mitä tulee ed. Asko-Seljavaaran ehdotukseen siitä,
että pitäisi muutoin alueellisesti kehittää ja siitä voitaisiin
olla yksimielisiä eikä riideltäisi, minulla
on kyllä vahvat kokemukset siitä, että sitten
kun sitä muuta alueellista kehittämistä lähdetään
tekemään, kyllä täällä Pääkaupunkiseudulla
keksitään tuhat ja satayksi syytä, miksi
näin ei voida menetellä, miten rahaa heitetään
hukkaan jne. Elikkä tällaisia verukkeita en pidä tässä vaiheessa
juurikaan minkään arvoisina.
Ymmärrän hyvin ja tiedän, että totta
kai siinä hiljainen tieto jää siirtymättä,
toimintakin kärsii varmasti alkuvaiheessa, mutta ajan myötä,
uskon, siellä Kuopiossa tulee toimimaan yhtä pätevä virasto.
Ja jos kansainvälisiä esimerkkejä ottaa,
esimerkiksi Ruotsissa on alueellistettu valtavasti enemmän
kokonaisia virastoja ja yksiköitä eikä siellä työntekijöillä ole
mitään työsuhdeturvaa. (Puhemies: 2 minuuttia!)
Joko lähdet tai otat lopputilin. Tämä on
Ruotsin käytäntö, meillä on paljon
parempi.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Itse asiassa minun piti oikaista myös
ed. A. Kiljusta yhdessä mielenkiintoisessa kysymyksessä.
Tämän laitoksen, jota nyt ollaan siis pakkosiirtämässä Kuopioon,
nimeksi ei olekaan tulossa Lakes, vaan nyt konsultti on saanut paljon
rahaa, että hän on keksinyt uuden nimen. Se on
vielä salaisuus, en voi sitä kertoa. Mutta mielenkiintoista
olisi kyllä ottaa selvää, kuinka monta
kymmentä tuhatta euroa konsultti on saanut siitä,
että hän ensiksi keksi nimen "Lakes", joka on
eräällä toisella instituutiolla jo olemassa
ja jota ei voida käyttää. Ja kuinka monta
kymmentätuhatta euroa hän sai lisää siitä,
että hän nyt keksi uuden nimen, joka on tarkoitus
ottaa käyttöön? Eli kuinka monta kymmentätuhatta
euroa on palanut tällaisiin tarkoituksiin?
Totean vielä sen, että mielestäni
ei ole, ed. Kähkönen, oikein se, että kun
kehitysalueilla esimerkiksi lopetetaan valtion toimintoja ja työntekijät
joutuvat näin huonosti kohdelluiksi, kostoksi rangaistaan
sitten työntekijöitä Pääkaupunkiseudulla.
Se ei ole koskaan kuulunut työväenliikkeen periaatteisiin,
me emme laita työntekijöitä yhdellä alueella
toisen alueen työntekijöitä vastaan.
Me olemme molemmilla alueilla työntekijöiden etujen
puolella.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Laaksolle, Lakes on
ollut käyttönimi tämän asian
osalta eikä se ole tämän asian osalta
oleellinen kysymys lainkaan. (Ed. Laakso: Ei, vaan tämä oli
tarkoitettu kevennykseksi!) — Joo, selvä, hyvä,
kiitoksia.
Olisin nyt ed. Kähköselle tuonut vielä lisäinformaatiota
nimenomaan siitä, kun hän kantoi huolta siitä,
että valtion tehtäviä tulisi alueellistaa
entistä enemmän, ja viittasi, että Kuopio
on tässä hyvä esimerkki. Otan esille
asiantuntijakuulemisista yhden lausunnon, jossa näitä laskelmia
Kuopion ja Helsingin osalta on verrattu. Täällä on
sanottu muun muassa, että kaikista työpaikoista
valtion osuus on suurempi Kuopiossa kuin Helsingissä, elikkä Kuopiossa
12,1 prosenttia ja Helsingissä on 11,7 prosenttia, jo ennen
esitettyä uuden viraston perustamista. Alueiden tasapuolisen
kehittämisen tavoitetta ajatellen tämä on
selvä ristiriita.
Sitten julkisen sektorin kunta/valtion osuus työpaikoista
on Kuopiossa erityisen korkea, 39,6 prosenttia, kun Helsingissä on
27,5 prosenttia. Elikkä käytännössä tässä alueellistamisessa,
jos ruvetaan vertaamaan Helsinki/Kuopio, niin Kuopiossa
on tällä hetkellä jo valtion ja kuntien
työpaikkoja enemmän kuin keskimäärin
Helsingissä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokuntahan totesi siinä selvityksessään,
että myöskään ne paikkakunnat,
mihin on siirretty näitä toimintoja, eivät
oikeastaan ole hyötyneetkään siitä siirrosta
niin paljon kuin ovat aluksi luulleet. (Ed. Manninen: Se on höpöä!) — No,
näin siinä selvityksessä sanotaan.
No, joka tapauksessa totean saman kuin mitä ed. A.
Kiljunen sanoi tästä, että Kuopiossa
on nyt jo enemmän valtion työpaikkoja suhteellisesti kuin
Helsingissä. Eli Kuopion elinkeinoelämää pitäisi
vahvistaa. Siellä on esimerkiksi Bella-venetehdas, joka
nyt kouristelee siinä, että sillä ei ole
vientimahdollisuuksia. Eikö sen vientiponnisteluja voisi
jollakin tavalla auttaa? Mutta kun nämä ovat eri
ministeriöissä, niin eivät ne toimi millään
tavalla yhteen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä varsinaisesti on
kyse Kuopiosta. Joka tapauksessa tämä keskustelu
on nyt käynyt yleensäkin alueellistamisesta. Tosiaan
meillä on monia esimerkkejä näitten viime
vuosien ajalta, kun on joistakin investoinneista ja panostuksista
alueille kyse, esimerkkinä otan vaikkapa infraan investoinnit.
Sellaisia lausuntoja kuulee täältä salista kansanedustajilta,
että rahat pitäisi jostakin muusta löytää kuin
näistä yleisistä täällä meillä käytössä olevista
rahoista, tai jotakin muuta vastaavaa.
Myös maaseutupoliittisen selonteon keskustelun yhteydessä todettiin
täällä, että välttämättä näillä reuna-alueilla
ei palveluja tarvita koko vuotta jne. Eli kuitenkin nämä panostukset
vuosien mittaan näille alueille ovat olleet varsin pieniä ja
monesti tulee se tunne, että nekin ovat liikaa.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Lopuksi, unohdin vain todeta sen, että kannatan
ministeri Hyssälän valintaa Kansaneläkelaitoksen pääjohtajaksi,
koska siinä tehtävässä hän
saa huomattavasti vähemmän aikaan haittaa kuin
tässä nykyisessä tehtävässään.
Keskustelu päättyi.