23) Hallituksen esitys eläinlääkintähuoltolaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Eläinlääkintähuoltolain,
voisiko sanoa, kaksi keskeistä tavoitetta on lisätä ennalta
ehkäisevää toimintaa eläinlääkintähuollossa
ja edelleen turvata kuntien eläinlääkintäpalveluitten saatavuus
ja laatu sekä yksityisten eläinlääkintäpalveluitten
toimintaedellytykset ja valvonta. Eläinlääkintähuoltolain
uudistus on tarpeellinen, ja lakiesitys on pääasiassa
kannatettava. Kuntatalouden kannalta valtion rahoituksen lisääminen eli
esitetty vajaa 5 miljoonaa euroa lisää määrärahaa
talousarvioon on tarpeen, sillä nykyisellään
kuntien kustannuksella hoidetaan paljon valtion tehtäviä,
kuten eläinsuojelua ja eläintautivalvontaa.
Ennalta ehkäisevän työn korostaminen
eläinlääkintähuollossa on erittäin
järkevää. Ennalta ehkäisevällä toiminnalla
on merkittävä rooli eläinten hyvinvoinnin
edistämisessä ja eläintautien torjunnassa.
Terveydenhuoltotyön sisällyttäminen peruseläinlääkäripalveluihin
onkin erittäin hyvä uudistus. Myös elintarvikkeitten
turvallisuuden varmistaminen on oleellinen osa eläinlääkintähuoltoa,
koska eläinten terveydellä, hoidolla ja hyvinvoinnilla
on suoraan vaikutuksia niistä saatavien elintarvikkeitten
turvallisuuteen.
Lakiesityksessä oleva jako hyötyeläimiin
ja muihin kotieläimiin on kylläkin epäselvä ja
hankalasti tulkittava. Esimerkiksi ravihevoset ovat sekä kilpailutarkoituksessa
pidettäviä että elinkeinotoimintaan kuuluvia
eläimiä ja kuuluvat siten kumpaankin edellä mainittuun
ryhmään. Määrittely onkin selkeytettävä riittävän
tarkaksi, koska muun muassa subventiot kohdistuvat hyöty-
tai tuotantoeläimiin.
Peruseläinlääkäripalvelujen
järjestäminen kaikille kotieläimille
olisi selkeä tehtävä, eikä tarkoittaisi
käytännössä kunnan velvollisuuksien laajentamista
nykyisestä. Kunnan velvollisuutena on joka tapauksessa
kiireellisen eläinlääkäriavun
järjestäminen kaikille kotieläimille
ja siten siihen vaadittavan henkilöstön ja toimitilojen järjestäminen.
Joissakin yhteyksissä on esitetty ehkä näköalattomastikin,
että pieneläinten hoito poistettaisiin kokonaan
kunnan eläinlääkäreiltä. Se
vaarantaisi monilla paikkakunnilla koko eläinlääkintähuollon,
koska tuotantoeläimiä on niin vähän,
ettei niillä pelkästään tule
toimeen. Useammat Lapin kunnathan ovat jo tällaisessa tilanteessa
poroerotusaikaa lukuun ottamatta.
Esityksen mukaisessa eläinlääkintähuoltosuunnitelmassa
kunnat velvoitetaan ottamaan huomioon yksityinen palvelutuotanto
alueellaan. Harvaanasutulla seudulla ei ole tarjolla yksityisiä eläinlääkäripalveluita,
ja eläinsuojelulliset näkökohdat huomioiden
tulee peruseläinlääkäripalveluitten
ollakin saatavilla kohtuullisella etäisyydellä.
Yksityinen voi kieltäytyä ottamasta esimerkiksi
epämieluisaa asiakasta vastaan, ja yksityinen eläinlääkäri
voi myös muuttaa pois paikkakunnalta. On todettava, että joka
tapauksessa eläinlääkintähuoltosuunnitelman
laatimista koskeva velvoite on kannatettava. Se helpottaa omalta
osaltaan eläinlääkintähuoltopalveluitten
mitoitusta.
Kiireellinen eläinlääkäriapu
on järjestettävä kaikille kotieläimille,
koska päivystysaikaista palvelua yksityinen sektori ei
suurelta osin kata, ja tältä osin esitys on myös
hyvä. Päivystys on tarkoituksenmukaista järjestää nykyistä suuremmilla
alueilla, jotta yksittäisen eläinlääkärin
työsidonnaisuus muodostuu kohtuulliseksi. Kaikilla alueilla
se ei suinkaan ole mahdollista eikä tarkoituksenmukaista,
niin kuin ei eriytetty pieneläin- ja suureläinpäivystyskään.
Laki antaakin kumpaankin joustovaraa ja mahdollistaa olosuhteitten
huomioimisen.
Eriytetty pien- ja suureläinpäivystys mahdollistaa
paremman töiden jakamisen ja paremman palvelun eläinten
omistajille. Päivystyksen eriyttäminen parantaa
myös eläinlääkäreitten
työolosuhteita ja siten osaltaan parantaa eläinlääkäreitten
saatavuutta. Myös keskitetty ja tarvittaessa maksullinen
yhteydenottopalvelu parantaa töitten organisointia ja vähentää osaltaan
työn kuormittavuutta. Pidentyvien matkojen takia on entistä tärkeämpää säilyttää kunnan
mahdollisuus osallistua eläinlääkäripalveluitten
kustannuksiin, jotta voidaan taata palveluitten tasapuolisuus.
Kuntien yhteistoiminta eläinlääkintähuollossa
mahdollistaa työtehtävien tarkoituksenmu-kaisemman
hoitamisen ja eläinlääkäreitten
erikoistumisen tehtävissään. Näinhän
on nyt toimittu jo muun muassa Kainuussa monta vuotta, ja kokemukset
ovat pääosin positiivisia. Eläintauti- ja
eläinsuojeluvalvonnan muuttaminen valtion kunnilla teettämäksi
tehtäväksi on kannatettavaa. Nykyisin eläinlääkärillä on
kaksi työnantajaa, kun hän toimii kunnan palveluksessa
ja saa suoria toimeksiantotehtäviä valtiolta.
Lisäresurssit valvontatehtäviin ja yhteistoiminta-alueitten muodostaminen
mahdollistavat valvontaeläinlääkärinvirkojen
perustamisen, jolloin nämä tehtävät
voidaan hoitaa paremmin ja eläinlääkäreitten
jääviystilanteet valvonnassa on mahdollista välttää.
Kunnan eläinlääkärit ovat
kokeneet ongelmalliseksi suoraan maatalouden tukiin vaikuttavan valvonnan
tekemisen, ja tämä ongelma poistuu näitten
tehtävien siirtyessä lääninhallitusten
tehtäväksi, hyvä niin. On kuitenkin jatkossakin
tärkeää, että eläinlääkäreitten
toimivaltaa eläinsuojeluvalvonnassa ei rajata, koska kunnan
eläinlääkäreillä on
paikallistuntemusta ja päätöksiä ei tehdä pelkästään
kirjoituspöydän takana. Myös pitkät
etäisyydet tekisivät asioitten hoidon aika kankeaksi.
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on jonkin
verran muitakin epätarkkuuksia, kuten muun muassa valtion
korvauksien määrittelyssä kunnille eri
tehtävien osalta, mutta nämä selvenevät
valiokuntakäsittelyssä. Kokonaisuutena lakiesitys
on mitä kannatettavin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Eläinlääkintähuoltolakia
on valmisteltu varsin pitkään, ja nyt se on meillä käsiteltävänä.
Kyse on laajasta ja merkittävästä lakiesityksestä.
Tämän lakiesityksen myötä poistuu
muun muassa jääviysongelma, kun kunnan eläinlääkäriltä poistuu
omien asiakkaiden valvonta. Eläintauti- ja eläinsuojeluvalvonnan
hoitaminen edellyttävät lisäresursseja,
lisää määrärahaa talousarvioon, kuten
ed. Timo Korhonen puheenvuorossaan totesi.
Lakiesityksessä korostuu ennalta ehkäisevän työn
merkittävä rooli eläinlääkintähuollossa.
Tilanne tarjolla olevien eläinlääkäripalvelujen
osalta ei ole kummoinen läheskään kaikissa
seutukunnissa maassamme. Varsinkin päivystysten osalta
eläinlääkärien työolosuhteet
kaipaavat kohennusta. Monilla, varsinkin reuna-alueilla, näitä päivystysalueita
yhdessä sitten vaihdellaan eläinlääkärien
kesken lähikunnissa. Nämä alueet ovat laajat,
ja näitä päivystysvuoroja siitäkin
huolimatta tulee liian usein. Sijaisten saannissa esiintyy myös
vaikeuksia.
Edellä olevaan viitaten lakiesityksen vaatimukset hyöty-
ja lemmikkieläimille järjestettävästä erillisestä päivystyksestä tuntuvat
epärealistisilta laajassa osassa maatamme. Palvelut on pystyttävä tarjoamaan
kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisella etäisyydellä.
Mutta jotta se toteutuu edes kohtuullisesti koko maassa, niin eriytetyn
eläinlääkäripäivystyksen
vaatimus ei voi olla ehdoton.
Lakiesityksen mukaan eläimet jaetaan hyöty-eläimiin
ja muihin kotieläimiin. (Puhemies: 2 minuuttia!) Oli jako
niin tai näin, niin joka tapauksessa peruseläinlääkäripalvelut
tulee kaikille eläimille olla saatavilla, niin kuin äsken
todettiin myös, ja samoin tämä kiireellinen
eläinlääkäriapu.
Arvoisa puhemies! Eläinlääkärityövoiman saatavuudessa
on ollut ja on edelleen paljon ongelmia. Eläinlääkäripäivystyksen
rationalisointi (Puhemies: 2 minuuttia!) ja sen myötä päivystyssidonnaisuuden
väheneminen toteutuessaan toivottavasti lisäävät
myös halukkuutta kunnan eläinlääkärin
tehtäviin.
Ja aivan lopuksi: rahaa tarvitaan muun muassa uusien esitettyjen
läänineläinlääkärivirkojen perustamiseen
ja kunnille aiheutuneiden kustannusten korvauksiin valtiolle kuuluvien
tehtävien hoitamisesta. Anteeksi näin pitkä ylitys.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne pönttöön,
koska on vaikea arvioida sitä puheenvuoron pituutta tuolta
paikalta käsin.
Tämä käsittelyssä oleva,
lähetekeskustelussa oleva eläinlääkintähuoltolain
kokonaisuus on äärettömän tärkeä uudistus.
Voimassa oleva lainsäädäntö on
vuodelta 1990, ja tässä parinkymmenen vuoden kuluessa
tämä eläinlääkintähuollon kenttä on
kovasti muuttunut. Meillä maatalouden rakenne on muuttunut.
Kotieläintilojen määrä on vähentynyt
erittäin voimakkaasti, useimmilla tuotannonaloilla kolmanneksesta
alle puoleen, ja samalla tilojen ja kotieläinten määrä per tila
on voimakkaasti kasvanut. Samaan aikaan myöskin pieneläinten
määrä, lemmikkieläinten määrä on
kasvanut, ja myöskin voi sanoa, että kirjo on
laajentunut. Tarvitaan siis erilaista eläinlääkintäosaamista
ja erilaisia tapoja hoitaa tätä eläinlääkintähuoltoa.
Tässä esityksessä aivan oikein painopistettä ollaan
siirtämässä tällaisesta jälkivalvonnasta
eläinten ehkäisevään terveydenhuoltoon,
ja tämä on aivan oikea suunta.
Nykyisinkin kuntien vastatessa tästä peruseläinlääkäripalvelujen
tuottamisesta on pakko kiinnittää huomiota myöskin
siihen, että alueellisesti nämä toiminnot
ovat hiukan eri tavalla järjestettyjä. Myöskin
niiden kustannukset ovat hyvin erilaisia. Kustannukset vaihtelevat
muutamasta eurosta asukasta kohti aina liki 60 euroon asukasta kohti.
Tämä tietysti riippuu siitä, onko kunnassa
paljon asukkaita ja toisaalta paljon kotieläimiä,
mutta se myöskin kuvaa tätä epäsuhtaa.
Siksi on erinomainen asia, että myöskin taloudellisessa
mielessä nyt huomioidaan näitä kustannuksia,
mitä tästä eläinten terveydenhuollosta koituu
kunnille, ja tällainen lisämääräraha
on myöskin tähän eläinten terveydenhuoltoon
luvassa.
Terveydenhuollon tehtävät ovat myöskin
voimakkaasti lisääntymässä.
Sitä kautta muun muassa näihin maataloustukijärjestelmiin
liittyy näitä täydentäviä ehtoja,
joissa on hyvin paljon huomioitu eläinten hyvinvointia
ja terveydenhuollon määräyksiä.
Toisaalta on hyvä myöskin, että laissa
tullaan eriyttämään näitä tehtäviä,
mitkä kuuluvat kunnalle ja mitkä kuuluvat läänin valvontaan.
Ja juuri tämä täydentäviin ehtoihin kuuluvien
toimenpiteiden valvonta tulee jäämään
läänille.
Muutama sana vielä kehittämistarpeista. Tietysti
eläinlääkärit on koulutettu
parantamaan eläimiä ja se on heidän perusmotiivinsa.
Nykyisellään he joutuvat myöskin paljon
huolehtimaan tällaisesta erilaisesta valvonnasta ja myöskin
eläinten hyvinvointiin liittyvistä asioista. Ne tietysti
sopivat myöskin eläinlääkäreille.
Mutta voisi ajatella niin, että näiden yhteistoiminta-alueiden
puitteissa myöskin esimerkiksi salmonellavalvontaa ja muuta
tautivalvontaa, tällaisia rutiinitoimenpiteitä,
voitaisiin siirtää muille kuin eläinlääkärikoulutuksen
saaneille henkilöille. Siinä ehkä menee
vähän aikaa hukkaan ja turhaan, ja se saattaa
ylityöllistää näitä eläinlääkäreitä.
Myös haluaisin kiinnittää huomiota
siihen, että monilla eläinlääkäreillä on
varsin hyvin hoidossa tämä lääkkeiden
jakelu sinne tiloille. Tämä käytännössä hyvin
toimiva järjestelmä tulisi voida säilyttää myöskin
tässä tulevassa lääkintähuoltolaissa
ja sitä käsittelevissä tai täydentävissä asetuksissa.
Kaiken kaikkiaan uudistus on tervetullut ja tulee täydentämään
nykytilannetta, seuraamaan nykytilannetta, missä eläintenhoidon
maailmassa mennään.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi eläinlääkintähuoltolaki.
Tämä on tärkeä ja merkittävä muutos,
sillä se siirtää painopistettä terveyden
edistämiseen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn.
Esityksellä tavoitellaan terveydenhuoltosopimusten laajaa
käyttöönottoa eläinlääkintähuollossa
muun muassa tarkentamalla, että tuotantoeläinten
terveydenhuolto on osa kunnan peruseläinlääkäripalvelua.
Tavoitteena on turvata kuntien eläinlääkäripalveluiden
saatavuus ja laatu. Onkin tärkeää, että myös
lemmikkieläimet ovat oikeutettuja kunnanlääkärin
palveluihin. Se on inhimillistä, mutta myös takaa
paremmin sen, että eläinlääkäreitä saadaan
houkuteltua maaseutualueille. Jotta laki toteutuisi tarkoituksenmukaisesti,
pitää samanaikaisesti lisätä eläinlääkärikoulutusta
ja rahoitusta laissa tarkoitetulle toiminnalle.
Eläinlääkintähuoltolaissa
säädettäisiin kunnan velvollisuudesta
järjestää peruseläinlääkäripalveluja
ja kiireellistä eläinlääkäriapua,
kun-tien yhteistoiminnasta eläinlääkintähuollossa
ja muussa ympäristöterveydenhuollossa sekä eläinlääkintähuoltoa
koskevasta suunnitteluvelvollisuudesta. Se toki selkeyttää asiaa
kuntien kannalta, että laissa ehdotetaan säädettäväksi,
että valtio maksaisi kunnille ne kustannukset, jotka aiheutuvat
kunnaneläinlääkärille säädettyjen
eläintauti- ja eläinsuojeluvalvontaan liittyvien
tehtävien hoitamisesta.
Elintarvikevalvonnan säilyttäminen laissa
on äärimmäisen tärkeää.
Muuten menetetään tärkeä linkki
alkutuotannon ja elintarvikkeiden välillä. Oleellinen
osa elintarvikkeiden turvallisuuden hyväksi tehdystä työstä tapahtuukin
jo tiloilla ja eläinlääkäreiden
toimesta.
Lain selkeyden ja oikeudenmukaisuuden kannalta olisi parempi,
että luovuttaisiin 12 §:ssä olevasta
hyötyeläinten ja muiden kotieläinten erottelusta
tai edes jotenkin selkeytetään 12 §:n määritelmää "silloin,
kun ei ole muuten saatavilla". Monen eläimen kohdalla voi
olla vaikeaa määrittää, onko
kyseessä hyöty- vai kotieläin. Esimerkiksi
hevosten asema ei ole selkeä.
Eläinten hyvinvointi on lain selkeä ja tärkeä tavoite,
ja siksi se tulisi saattaa voimaan mahdollisimman pian.
Keskustelu päättyi.