33) Hallituksen esitys laiksi luonnonsuojelulain muuttamisesta
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on syytä todeta
ilolla se, että asianomainen ministeri on paikalla, koska
tämä laki ei välttämättä tekstiltään
täysin heti avaudu ja on tietyllä tavalla vaikeaselkoinen
ja sitten ministeri voi myös korjata mahdollisia väärinkäsityksiä.
Edellisen vaalikauden lopulla oltiin tuomassa eduskuntaan luonnonsuojelulain
muutosesitys, joka olisi merkinnyt luonnonsuojelulain perusteella
perustettaville Natura-alueille pääsääntöisesti
metsästyskieltoa, toisin sanoen metsästysoikeuden
kiristämistä Natura-alueilla. Muutosta vastustivat
metsästysjärjestöt samoin kuin riistaviranomaiset
maa- ja metsätalousministeriö mukaan lukien. Nykyisen
luonnonsuojelulain mukaan eläinten tappaminen luonnonsuojelualueella
on kielletty, mutta säännöstä on
voitu säätää poikkeuksia alueellisesti
ja näin on myös menetelty. Tämän
lakiesityksen 17 a §:n 2 momentissa todetaan: "Metsästyslain
8 §:ssä mainitun kunnan alueella sijaitsevalla
muulla luonnonsuojelualueella metsästys on sallittu." No
sitten sitä voidaan niin edelleen rajoittaa, en lainaa
sitä, mutta menen tuohon 3. momenttiin. "Valtioneuvoston asetuksella
voidaan säätää metsästyksen
sallimisesta muun kuin metsästyslain 8 §:ssä mainitun kunnan
alueella sijaitsevalla muulla luonnonsuojelualueella, jos metsästys
ei vaaranna alueen perustamistarkoitusta" jne. Eli tässä tapauksessa pääsääntöisesti
metsästys olisi kielletty. Eli metsästyslain 8 §:n
alueen ulkopuolisilla muilla luonnonsuojelualueilla metsästyksen
tulisi olla myös sallittua. Nyt tässä tätä ollaan
muuttamassa, mutta mielestäni sitä voitaisiin
valtioneuvoston asetuksella rajoittaa tai se jopa kieltää,
mikäli metsästys vaarantaisi alueen perustamistarkoituksen
tai aiheuttaisi merkittävää haittaa alueen muulle
käytölle. Ei voi muuta kuin erittäin
huolestuneena seurata metsästysmahdollisuuksien jatkuvaa
ja perusteetonta kaventamista. Tässä käsiteltävänä olevassa
luonnonsuojelulain säädännössä muutosesitys
mahdollistaa uusien alueiden liittämisen jo perustettuihin
luonnonsuojelualueisiin. Ja tietenkin näin tulkitsen. Tämän myötä vanhoilla
alueilla voimassa olevat rajoitusmääräykset
tulisivat koskemaan myös liitettäviä alueita.
Mennäänpä ajassa taaksepäin
ja muistellaan. Natura-ohjelmaa laadittaessa kaikissa ympäristöhallinnon
tiedotteissa kerrottiin, ettei Natura rajoita metsästystä.
Muistaakseni valtioneuvoston Natura-päätöksissäkin
mainitaan, että metsästystä rajoitettaisiin
vain poikkeustapauksissa. Kaivoin esille viime vaalikauden loppupuolella, jolloin
tätä esitystä oltiin tuomassa tosiaan
eduskuntaan, mutta asianomainen ministeri sitten kuitenkin perääntyi
tässä, niin tässä on MMM:n tiedote
ja siinä lukee: "Maa- ja metsätalousministeri
on huolissaan metsästyksen rajoituksesta Natura 2000 -alueilla."
Lainaan sanatarkasti täältä: "Natura
2000 -verkoston ei pitänyt tuoda siihen liitettäville
alueille metsästysrajoituksia. Val- tioneuvoston päätöksessä Suomen
Natura 2000 -verkostosta todettiin luontodirektiivin mukaisesti,
että metsästystä ei pidetä merkittävänä häiriönä muutoin
kuin erityisen tärkeillä linnustonsuojelualueilla
sekä harmaahylkeen suojelun kannalta merkityksellisillä alueilla."
Ja edelleen: "Nyt esitetyssä olevilla suojelualueilla on
tulossa sen kaltaisia metsästysrajoituksia, joita ei voida
johtaa luontodirektiivin Natura 2000 -verkostoa koskevista säännöksistä."
Arvoisa puhemies! Aiheellisesti voi kysyä, miksi Suomessa
lievemmän suojelutarpeen omaavilla muilla suojelualueilla
pitäisi metsästys kieltää tai
sitä tarpeettomasti rajoittaa. Suomalaiseen luontoon mielestäni
mahtuvat niin marjastajat, sienestäjät, metsästäjät
ja muutkin ulkoilijat ja samaten tietysti elinkeinonharjoittajat.
Varsinkin Itä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa harvaan asutuilla
alueilla metsästyksellä ja kalastuksella on perinteisesti
ollut ja on edelleen todella suuri merkitys paikallisen väestön
virkistäytymiskeinona. Kyseessä olevilla alueilla
harrastusmahdollisuudet ovat huomattavasti rajallisemmat verrattuna
moneen muuhun alueeseen. Toivon, että pidettäisiin
huoli nyt, kun valiokuntakäsittelyyn tämä laki
tulee, että emme ole rajoittamassa paikallisen väestön
virkistymismahdollisuuksia ja sitä kautta huonontamassa
heidän tavallaan elämisen olosuhteita.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi keskityin tosiaan näihin
metsästysmahdollisuuksiin ja korjattakoon sitten, jos nämä pykälät
olen väärin käsittänyt, mutta
näin tosiaan olen tulkinnut, että tässä nyt
tavallaan toisinpäin on käännetty, eli pääsääntöisesti
on tämä kielto ja sitten voidaan tarvittaessa
antaa tämä metsästysoikeus. Aiemmin se
oli toisinpäin näillä tietyillä alueilla.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Tämä luonnonsuojelulain
osauudistus on ollut poikkeuksellisen pitkään
valmistelussa, aivan kuten ed. Kähkönen vähän
viittasikin. Sitä on yhteistyössä maa-
ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön
kanssa valmisteltu yli neljä vuotta, noin neljä ja
puoli vuotta, ja sen takia on melkein juhlava hetki, että olemme
hallituksesta viimein saaneet sen tänne eduskunnan käsittelyyn.
Tätä lakiuudistusta on odottanut erittäin
mittava luonnonsuojelualueitten perustaminen. Eli perustamista odottaa
meillä useita satoja luonnonsuojelualueita, jotka ovat
siis osa jo olemassa olevia suojelualueita eli eivät ole
sinänsä uusia alueita suojelun piiriin, mutta
lain vaatimia luonnonsuojelualueita ei ole päästy
perustamaan, koska asetuksenantovaltuus luonnonsuojelualueitten
perustamisesta pitää tuoda lain tasolle, niin kuin
eduskunta on 2004 edellyttänyt, ja se on itse asiassa tämän
lainsäädäntöesityksen peruslähtökohta.
On toki muistettava, kun puhutaan luonnonsuojelualueiden rauhoitussäännöksestä,
että luonnonsuojelualueet lähtökohtaisesti
on perustettu, olivatpa ne sitten luonnonpuistoja, kansallispuistoja
tai muita luonnonsuojelualueita, luonnon suojelua varten, ja sen
vuoksi yleisesti ottaen lähtökohtana on tietenkin
se, että eläimiä ei pitäisi häiritä tai
tappaa.
Tässä lakiesityksessä on mielestäni
kolme merkittävää kokonaisuutta. Ensinnäkin
uutena elementtinä tähän on tulossa mahdollisuus
kansallis- ja luonnonpuistoissa pyyntiluvan alaisten lajien yksilöiden
poistamiseen kansallispuiston ulkopuolisesta tarpeesta käsin.
Eli kyseessä on ennen kaikkea hirvieläinkeskittymä,
joka aiheuttaa merkittävää tieliikenneuhkaa,
taikka sitten merkittävää taloudellista
vahinkoa aiheuttavat hyljekeskittymät, ja tämä on
uusi asia, ja todettakoon, että tarkoitus on, että kansallispuistoissa tätä pykälää
sovellettaisiin
kyllä vain poikkeuksellisesti tiettyjen kriteerien olemassa
ollen, mutta esimerkiksi liikenneturvallisuustarpeiden näin vaatiessa
myös hirven kaato kansallispuistossa olisi mahdollista.
Toinen merkittävä asia on todella tämä,
mistä ed. Kähkönen puhui, luonnonsuojelualueiden rauhoitussäännökset.
Ensinnäkin on syytä korostaa, että lakiesitys
lähtee siitä, että tehdään
tapauskohtainen harkinta, ja se tapauskohtaisuus perustuu nimenomaan
siihen, että riippuen siitä, mikä on
alueen suojeluperusta, riippuen siitä, mikä sen
alueen koko on, ja riippuen siitä, mitkä ovat
esimerkiksi sen virkistyskäyttöpaineet, tapauskohtaisesti
tehdään se harkinta, millä tavalla nämä eri
luonnonsuojelualueen käyttötarpeet yhteensovitetaan.
Ja kuten tuli esille, niin metsästyslain 8 § näyttelee
tässä aika merkittävää roolia siltä osin,
että siellä, missä tämä vapaa
metsästysoikeus valtionmailla on olemassa, siellä olemme
lähteneet liikkeelle myöskin siitä, että lähtökohtaisesti
metsästys on sallittu. Mutta se johtuu ennen kaikkea siitä,
että pohjoisessa Suomessa nämä luonnonsuojelualueet
ovat yleensä aika paljon suurempia eikä niillä ole
tällaista muuta virkistyskäyttöpainetta
niin kovasti kuin täällä aivan eteläisessä Suomessa.
(Ed. Kähkösen välihuuto) — Kyllä niitä löytyy
Itä-Suomestakin, ja sen takia on syytä korostaa
tässä ja varmasti lakiesityksen käsittelyn
jatkovaiheessa tapauskohtaisen harkinnan tärkeyttä.
Kolmas tärkeä kokonaisuus on alueiden liittäminen
luonnonsuojelualueisiin. Siinä on pyritty yksinkertaistamaan
menettelyjä sillä tavalla, että mikäli
nämä suojelutavoitteet osuvat yksiin ja metsästyskäytännöt
eivät olennaisella tavalla muutu, niin aika yksinkertaisella
hallinnollisella toimituksella voitaisiin näitä alueita
liittää.
Ed. Kähkösen huoleen Natura-alueista toteaisin,
että tähän huoleen on pyritty vastaamaan
nimenomaisesti mainitsemalla lain perusteluissa siitä,
että jos muu luonnonsuojelualue perustetaan Natura-verkoston
perusteella, niin noudatetaan valtioneuvoston Natura-päätöksessä hyväksymiä periaatteita,
ja lisäksi näillä alueilla tavoitteena
on myös, että voimassa olevat metsästyskäytännöt
eivät olennaisella tavalla muutu. Eli kun nämä Natura-alueet
ovat olleet jo aika pitkään olemassa, niillä on
tiettyä käytäntöä sen
sallivuudesta tai jossakin sen kielteisyydestä, ja kun niistä perustetaan
luonnonsuojelualueita, lakiesityksen päätavoitteena
on, että ne eivät olennaisella tavalla muutu.
Toisaalla täällä pykälien
perusteluissa on avattu myöskin se, mitä tarkoitetaan
olennaisilla muutoksilla, ja jos muun muassa hirven kaataminen muuttuu
vain hirven ajamiseksi tai toisinpäin, niin tämä esimerkiksi
on lakiesityksen perusteluissa tarkoitettu olennainen muutos.
Arvoisa puhemies! Tässä oli jo hyvät
eväät hyvälle keskustelun alulle, ja
toivon, että myöhäisestä ajankohdasta
huolimatta se tässä jatkuu.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Lehtomäen puheenvuoro
selkeytti tätä asiaa monella tavalla. Hyvä niin.
Itse koen tämän luonnonsuojelulain muutoksen
ensinnäkin sillä tavalla, että tämähän
pääasiassa koskee valtionmaita, tietysti myös
muutamia yksityisiä maita, joille yksityisiä luonnonsuojelualueita
on perustettu. Mutta minä ainakin näen tämän
lakiesityksen kokonaisuutena kohtuullisen hyvänä.
Se selkeyttää vanhaa lakia, ottaa myös
entistä vahvemmin saamelaisten oikeudet huomioon. Mutta
on tietysti totta, että tämä metsästysoikeus
kaiken kaikkiaan on puhuttanut monella tavalla. Siihen ed. Kähkönen
toi esille hyviä perusteltuja kysymyksiä, joita
tämän lain jatkokäsittelyssä on
syytä käydä lävitse.
Joka tapauksessa on erinomaisen hyvä, että tämä lakiesitys
sallii ja mahdollistaa poistaa kansallisista luonnonpuistoista häirikköeläinyksilöt
tai
sitten myös häiriöksi muodostuneet kasvit. Tuo
17 a § on hiukan tällainen pohdituttava pykälä kaiken
kaikkiaan, mutta ... No, ottaisin ainoastaan kantaa tähän
Pohjois-Suomen metsästysoikeuteen. On erittäin
tärkeää, että Pohjois-Suomessa
metsästys näillä luonnonsuojelualueilla
on lähtökohtaisesti sallittua, mutta on tietysti
syytä korostaa, niin kuin ministerikin omassa puheenvuorossaan
totesi, että tätä tapauskohtaisen harkinnan
tärkeyttä on syytä käsittelyssä käydä lävitse.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen edellisten puhujien kanssa täsmälleen
samaa mieltä siitä, että on tärkeää,
että tämä luonnonsuojelulain osauudistus
nyt on tänne eduskuntaan annettu. Tällä täsmennetään
niitä toimia, lähinnä metsästykseen
liittyviä asioita, joita tuolla luonnonsuojelualueilla
ja kansallispuistoissa voidaan jatkossa tehdä. Myöskin
nämä liitokset, valtion omistuksessa olevien Natura-alueiden
liitokset näihin alueisiin, ovat järkeviä ja perusteltuja,
kunhan ne eivät sitten johda, ainakaan tällä perusteella,
mihinkään laajempaan kokonaisuuksien lisäämiseen.
Mutta metsästyksestä haluan todeta — täällä on
todellakin mainittu riistaeläimet, ja aivan kuten ministeri
toi esille, hirvestä puhutaan erittäin paljon,
ja se varmaan onkin laajoja väestöpiirejä koskettava
asia — että myös hylje, jonka ministeri
toi esille, on tärkeää tässä huomioida.
Hylkeen metsästys on voitava sallia todellakin myöskin
näillä kansallispuistoalueilla. Meillähän
hylkeistä on tullut aika iso ongelma kalastukselle, sekä vapaa-ajan
kalastukselle, huvikalastukselle, että tietysti ammattikalastukselle.
Hylje on erittäin älykäs ja viisas eläin,
ja se hakeutuu paikkoihin, joista sitä ei voida torjua
ja metsästää. On tärkeää,
että tämä metsästysoikeus sitten tulee
myöskin näille alueille, joilla se on ollut vähän
hankalampaa hoitaa. Tässä mielessä nämä tässä esitetyt
täsmennykset ovat hyviä, perusteltuja ja tärkeitä,
kuten myöskin vieraslajien vähentämiseen
tähtäävä täsmennys
kohdassa 2.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lainsäädännön
lähtökohta yleisesti on se, että lain
tulkinta olisi helppoa ja siihen ei sisältyisi sen tapaisia
asioita, joita virkamiehet sitten myöhemmässä vaiheessa
tulkitsevat ja joiden perusteella ohjaavat lakia. Nyt kuitenkin
tätä lakia on, kuten ministeri totesi, 4,5 vuotta
valmisteltu. Täällä varsin yleisiä sanoja
ovat "voidaan", "hyvin mahdollistavia", "on mahdollista" ja "voidaan
ottaa" ja "voidaan perustamistarkoitusta vaarantamatta tehdä erillispäätöksiä".
Tässä ovat hyvin keskeisessä roolissa
kuitenkin viranomaiset ja laitokset, jotka tätä hallitsevat.
Tässä on syytä muistaa kyllä se,
että metsästäjät kuitenkin tekevät
ensiarvoista työtä suomalaisen luonnon eteen sikäli,
että he poistavat luontoon kuulumattomia lajeja. Tämä pitää aina muistaa,
se että ei metsästys ole pelkästään
sitä, että riistaeläimiä tapetaan,
vaan halutaan lähtökohtaisesti pitää kannat
kestävällä tasolla, niin että siellä se
lajisto, joka sinne luontaisesti kuuluu, voisi mahdollisimman hyvin.
Tässähän on hyviäkin asioita
kieltämättä, sitä ei sovi kieltää.
Tässä on hyvää ennen kaikkea
tämän kaatuneen riistaeläimen haltuunotto
kansallispuistossa, luonnonpuistossa, ja sitten nämä geologiset
tutkimukset, malmien etsintä jne. Tietysti varmaan nuo
poronhoitoon liittyvät asiat ovat hyvinkin tärkeitä.
Ehkä kaikista ongelmallisin minusta on tämä 17 a §:ssä oleva maininta tästä
metsästyslain 8 §:stä,
jossa todetaan tämä "tarkoittamalla alueella".
Tämähän on eriarvoistava, siitä emme pääse
mihinkään. Mietitäänpä tilannetta,
joka on ihan maantieteellisesti olemassa: Kuhmo, Valtimo, Nurmes,
Lieksa, Ilomantsi, Juuka — ei ole kovin merkittäviä ekologisia
poikkeamia. Kaikissa näissä kunnissa on merkittävästi
valtion maita, ja kun siinä vaan nyt raja muuttuu, niin toisella
alueella on vapaa metsästysoikeus ja toisella ei. Jotenkin
tämä tuntuu kohtuuttomalta minusta. Olisi nyt
ollut sopiva aika tämän lain uudistuksen myötä arvioida
tätä vapaametsästysoikeuden laajentamista
myös muille itäisen Suomen kuntien alueille, joilla
valtion maita on merkittävästi. Varmasti on niin,
että katkeruutta tämä asia tulee ihan
aidosti herättämään, siitä varmasti
emme pääse mihinkään.
Tässähän nyt on avattu tätä hirvenmetsästystä muun
muassa niin, että voidaan myöntää lupa
liikenneturvallisuusnäkökulmasta tai taloudellisten
etujen vuoksi. Mutta täällä ei ole mainittu
taloudellisten etujen osalta esimerkiksi sitä, että jos on
luonnonsuojelualueitten ympärillä olevissa yksityismetsissä merkittäviä hirvituhovahinkoja,
niin ovatko nämä niitä lain tarkoittamia
taloudellisia asioita, joiden nojalla voidaan sitten tämä lupa
metsästykseen myöntää. Kyllä tämän
tulkinta varmasti tulee herättämään
mielenkiintoa, ja todennäköistä on, että sitten
aikanaan näitä raastuvassa selvitellään.
Tähän aikaan, 4,5 vuoteen, olisi tietysti
toivonut mahtuvan sen, että tästä olisi
tullut selkolukuisempi siten, että se harkinnan mahdollisuus olisi
sittenkin jäänyt vähäisemmälle,
mutta eduskuntahan voi sitten valiokuntakäsittelyssä tehdä tähän
tarvittavia parannuksia.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Toki puhuja on myös sitä mieltä,
että tässä lakiesityksessä on
hyviä asioita, ja muun muassa ministeri viittasi tähän
hirvenmetsästyksen mahdollisuuteen juuri muun muassa liikenneturvallisuussyistä.
Mutta kysymys arvoisalle ministerille: Kun täällä tosiaan
on tämä pykälä, alueen liittäminen
luonnonsuojelualueeseen, niin onko tulkintani oikea, että kun
alueella, mihin liitetään, on tietyt rauhoitusmääräykset
voimassa ja tämä uusi alue liitetään,
niin käsitän, että silloin nämä samat
rauhoitusmääräykset tulee, kun siitä tulee uusi
yhtenäinen alue, muun muassa esimerkiksi metsästyksen
kieltäminen, jos se sillä liitettävällä alueella
on aiemmin ollut sallittu? Vai onko näin, että siellä voisi
olla erilaiset nämä rauhoitusmääräykset,
kun kuitenkin on yhtenäinen alue? Se tuntuu varsin oudolta.
Viittasin jo tähän tulkintaan tuossa omassa varsinaisessa
pöntöstä pitämässäni
puheenvuorossa ja haluaisin tähän selvennystä.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkösen tulkinta on
aivan oikea elikkä yhdellä luonnonsuojelualueella
on yhdet rauhoitussäännökset. Mutta on
huomattava, että tätä kevyemmän
hallinnollisen menettelytavan liittämistä voi
käyttää vain silloin, kun sekä suojeluperusteet
osuvat yksiin että sitten tämän liitettävän
alueen metsästyskäytännöt eivät olennaisella
tavalla muutu. Eli jos siellä tulee paljon uusia kieltoja,
niin silloin täytyy edetä säädösteitse
ja silloin säädösteitse edettäessä voidaan
uudelleen harkita koko sen uuden isomman konklaavin rauhoitussäännöksiä.
Eli tässähän on tämä kevyempi
hallinnollinen menettely olemassa, mutta sitä voi vain
käyttää silloin, kun on aika selvä tämä tapaus.
Tämä lakiesitys ja sen teksti on niin mahdollistava
ja tulkintoja jättävä sen vuoksi, että jokainen
luonnonsuojelualue pitää perustaa erikseen valtioneuvoston
asetuksella, ja laki ei voi tietenkään aivan kaikkeen
näitten erilaisten tapausten tarpeisiin vastata lainsäädännön
tasolla, vaan antaa nyt entistä tarkemmat viitteet ja reunaehdot sille,
minkä sisältöisellä asetuksella
valtioneuvosto voi nämä perustaa. Ja on muistettava,
että pykälän lisäksi on toki
luettava perustelut ja aikanaan eduskunnan vastaus, jotta voi saada
siitä käsityksen, mikä on lain tulkinta.
Nämä liittämiset siltä osin,
kuin ne ovat hallinnollisia menettelyjä, ovat myöskin
valituskelpoisia hallintopäätöksiä.
Eli jos ei ole luottamusta siihen, että hallintoviranomainen
lakia osaa tulkita, niin viimeistään hallinto-oikeudet
tietysti osaavat.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä ministeri erinomaisesti ja
pirteästi on avannut tätä meille ja varmaan
hän on perillä paremmin tästä asiasta
kuin me, jotka nyt olemme saaneet tämän vasta
käsiimme. Tietysti tässä on hyvin tärkeä tämä rauhoitussäännösten
muuttaminen silloin, kun uusia alueita liitetään
entisiin alueisiin, johon jo ed. Kähkönen viittasi.
Yleisestihän on ollut keskustelu niin, että ei
sitä metsästysoikeutta ainakaan huononneta tässä tapauksessa,
jos niitä liitetään, sillä liitettävällä alueella.
Kun ministeri viittasi siihen, että näitä säännöksiä voidaan
muuttaa, toivottavasti niitä ei muuteta ainakaan huonompaan
suuntaan.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ja ehdottomasti allekirjoitan, että tämä on
viimeinen kysymys tänä yönä ministerille.
Eli nyt myös ministeri viittasi, että siellä on
jonossa odottamassa tavallaan satoja luonnonsuojelualueita, ja tosiaan,
kun tämä lain valmistelu on kestänyt vuosia,
niin minkälaisista hehtaarimääristä puhutaan?
Kuitenkin tässä on kansalaisten virkistyskäytöistä,
mahdollisesti niitten rajoittamisesta kyse. Mutta mikä on
tämä kokonaishehtaarimäärä?
Niin kuin alussa totesin ensimmäisessä puheenvuorossani,
en ole kunnolla kerinnyt tätä perustelutekstiä lukea.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Näitä on siis yhteensä 950
odottamassa, hehtaarimäärää minäkään
en nyt muista. Kyllä minä luulisin, että se
näistä lakiesityksen perusteluista löytyy.
Mutta on selvä asia, että kun niitä on
lukumääräisesti näin paljon,
myöskin hehtaarimäärä on silloin
tuntuva.
Korostaisin sitäkin mahdollisuutta, että ainahan
ei ole kysymys, kun puhutaan rauhoitussäännöksistä,
vain rajoittamisesta. Voihan olla myöskin, että muutetaan
sallivampaan suuntaan.
Keskustelu päättyi.